Zware straf Dylan Groenewegen lost sprintgeweld niet op
foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
vrijdag 13 november 2020 om 07:30

Zware straf Dylan Groenewegen lost sprintgeweld niet op

Opinie Welk signaal wil de disciplinaire commissie van de UCI afgeven met de absurd zware straf voor Dylan Groenewegen? Die vraag mag hardop gesteld worden nadat de Amsterdammer liefst negen maanden lang geschorst wordt en pas op 7 mei 2021 weer wedstrijden mag gaan rijden, zoals WielerFlits vorige week reeds op basis van betrouwbare bronnen meldde.

De lange periode dat Groenewegen uit competitie moet blijven is voor de wielersport een ongekend zware straf. Blijkbaar wil de disciplinaire commissie een voorbeeldfunctie stellen. Het gedrag van sprinters ga je echter pas veranderen wanneer je consequent straft, en niet één geval eruit kiest en de desbetreffende sprinter aan de schandpaal nagelt.

In eerste instantie was er zelfs een schorsing van één jaar voor het verdict van Groenewegen gevraagd. Een totaal onafhankelijke commissie heeft die strafmaat nu teruggebracht naar negen maanden. Daarmee lijkt de sprinter van Jumbo-Visma vooral gestraft te zijn op de ernstige gevolgen voor Fabio Jakobsen van zijn actie. De strafmaat mag echter nooit bepaald worden aan de hand van de letsels die je je tegenstanders toebrengt. De actie moet bestraft worden en niet de consequenties.

Natuurlijk is de wijze hoe Groenewegen naar rechts van zijn rechte lijn afweek en daarmee de deur dicht deed voor Fabio Jakobsen, niet goed te praten. De emotionele reacties waarmee Patrick Lefevere, teambaas van Jakobsen, de publieke opinie bespeelde verdienden daarbij ook geen schoonheidsprijs.

Moordaanslag
“Ze moeten die man van Jumbo-Visma in de gevangenis zetten.” En: “Ik ga naar de rechtbank. Dit is een criminele daad Mister Groenewegen”, waren enkele tweets. Later noemde Lefevere het incident zelfs een ‘moordaanslag’.

Patrick Lefevere – foto: Cor Vos

Groenewegen verdient voor zijn onbesuisde actie een straf. Er moet echter wel een lijn in de strafmaat zitten. Theo Bos werd in 2009 voor een maand geschorst nadat hij Daryl Impey in de Ronde van Turkije in de hekken had geduwd. De Chinees Xin Wang werd in 2017 voor een half jaar geschorst vanwege een vechtpartij in de Tour of Hainan. Terwijl Gianni Moscon vijf weken aan de kant stond na het maken van een slaande beweging in de Tour van datzelfde jaar.

Op basis van de straffen die zijn uitgedeeld in het verleden lijkt de zware straf van Groenewegen juridisch moeilijk verdedigbaar. Wanneer de renner naar het sporttribunaal CAS in Lausanne zou zijn gegaan, maakte hij een goede kans op strafvermindering. Het is echter begrijpelijk dat de hoofdstedeling de schorsing van negen maanden accepteert, zodat hij nu enigszins een punt achter de kwestie kan zetten.

Voor het oog van de publieke opinie zou het ondernemen van juridische stappen tegen zijn straf waarschijnlijk felle kritiek hebben opgeleverd. Zeker omdat Jakobsen nog altijd pas aan het begin van zijn revalidatie staat, al heeft hij sinds begin oktober al voorzichtig enkele fietstochtjes met zijn vader gemaakt.

Horrorcrash
De belangrijkste les die de wielersport had moeten leren sinds de horrorcrash in Katowice is dat er na het incident in de eerste rit van de Ronde van Polen consequent wordt opgetreden tegen misdragingen in de sprint. In de summiere persverklaring die de internationale wielerunie vandaag naar buiten bracht staat: De UCI benadrukt dat het belangrijk is om op een eerlijke en consequente manier op te treden tegen dergelijke incidenten en voortdurend te werken aan maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Hiermee zet de wielerbond zichzelf te kijk. Van consequentie is totaal geen sprake. Wanneer je alle sprints van de laatste weken goed analyseert, krijg je helaas weer een optelsom van nieuwe incidenten.

foto: Cor Vos

In Milaan-San Remo sprint Michael Matthews in de strijd om de derde plek een halve straatlengte van links naar rechts. Op het Europees Kampioenschap in Plouay wijken diverse renners ver uit van hun rechte lijn. In de Memorial Marco Pantani drijft Alexandr Riabushenko (met elleboogje) de Colombiaan Daniel Munoz helemaal naar de zijkant die uiteindelijk over de pootjes van de dranghekken ten valt komt.

In de Brussel Cycling Classic ligt de finish aan het begin van een bocht naar links, waardoor winnaar Tim Merlier ook vlak voor de finish enkele meters naar links afwijkt. De openingsetappe van de Coppa Bartali eindigt in een kamikazesprint waarbij Gianni Vermeersch na de finish bijna in de hekken eindigt. Ook in de zig-zag sprint van Caleb Ewan in de derde Tour-rit naar Sisteron gebeuren zaken die op of over de grens zijn. Hier wijkt Sam Bennett dik twee meter van rechts naar links uit, maar kan Ewan hem op snelheid alsnog passeren.

Gediskwalificeerd
In de elfde Tourrit wordt Peter Sagan ‘slechts’ gediskwalificeerd nadat hij Wout van Aert een onacceptabele ferme schouderduw gaf in de massasprint. Op de WK in haar eigen Italië ontloopt Elisa Longo Borghini zelfs een straf hoewel ze Annemiek van Vleuten bijna de hekken in rijdt en een ‘elleboogje’ geeft, waarna ze vrolijk de bronzen medaille ontvangt. Julian Alaphilippe die in Luik-Bastenaken-Luik van zijn lijn afwijkt en daarmee Marc Hirschi alle kansen op de zege ontneemt. De wereldkampioen wordt vervolgens naar plek vier terug gezet. De manoeuvre van Pascal Ackermann, die in de massasprint van de Scheldeprijs zeker vier meter naar rechts uitwijkt en August Jensen onderuit maait met zijn achterwiel en ‘slechts’ gediskwalificeerd wordt. En Sam Bennett krijgt in de Vuelta a España eveneens ‘slechts’ die straf voor het uitdelen van een kopstoot en schouderduw in de voorbereiding op de massasprint.

Elisa Longo Borghini op WK podium – foto: Cor Vos

Het vreselijke incident van Groenewegen en Jakobsen heeft dus geen enkele invloed op het sprintgeweld in het peloton gehad. Niemand heeft iets geleerd van het vreselijke ongeluk in Polen. Dat is iets wat de UCI zich mag aanrekenen. Hun jurykorpsen moeten de regels streng volgen en resoluut handelen volgens het reglement.

Niet de ene keer voor een elleboog of schouderduw de ogen sluiten en de andere keer de grootste schande uitspreken. Anderzijds had er een reglement moeten komen om de finishboulevards veiliger te maken. Een betere afzetting (dranghekken) in de laatste driehonderd meter, maar bijvoorbeeld ook rechte lijnen gekalkt op het wegdek in de laatste honderdvijftig meter zodat het afwijken van de rechte lijn direct opvalt.

Haantjesgedrag
Door Dylan Groenewegen nu als de zondebok van alle haantjesgedrag van alle sprinters negen maanden aan de kant te zetten is puur window dressing. Nu we twee rennersvakbonden (CPA en The Rider Union) in het peloton hebben, ben ik benieuwd hoe deze twee partijen de straf van Groenewegen gaan oppakken. Gaat er een streep door aankomsten bergaf, waar snelheden ver boven de zeventig kilometer per uur worden gehaald? En worden de finishboulevards nu daadwerkelijk veel veiliger ingericht?

Het ‘inferno’ in Polen kent in Jakobsen en Groenewegen twee grote slachtoffers, maar laten we ook de ernstige verwondingen van Eduard Prades (gebroken nekwervel), Marc Sarreau (breukjes in de schouder) en Damien Touzé (drievoudige vingerbreuk) niet vergeten.

Laat al deze ellende ergens goed voor zijn geweest…

158 Reacties
11-11-2020 18:12
Ik kan het met de belangrijkste strekking van deze column alleen maar eens zijn. Dylan zijn actie is gebruikt om een daad te stellen, dit werkt alleen als je daarna consequent bent in het aanpakken van ongeoorloofde sprints en er voor zorgt dat we niet meer finishes zoals in Polen met de "snelste sprint ter wereld "krijgen. Van het eerste weten we al dat dit niet gebeurd. Bennett en Longho Borgini zijn daar voorbeelden van en we kunnen er zo nog een paar noemen en van het tweede moeten we het maar afwachten.
    11-11-2020 18:17
    Sagan in de Tour. Dat blijkt zelfs een recidivist als je kijkt naar zijn uitsluiting in 2017.
    11-11-2020 18:20
    Hoho, Bennett deed niks verkeerd. Het was die l@l van Trek die zijn lead out niet respecteerde. Dan is het geoorloofd iemand van zijn fiets te beuken. Dat weten we allemaal.
    11-11-2020 18:20
    Sagan ook in La Primavera dit jaar.
    11-11-2020 21:15
    De b@;:&ngbal is terecht geschorst. Ik wed dat zijn eigen letsel is meegewogen en ze een strafmaat hebben bepaalt die effectief 3-4 koersschorsing inhoud.

    En deze schorsing is een 1e stap maar niet de oplossing.

    Kopstoten en hardhandige bodychecks zijn bij Deceunick tegenwoordig gemeengoed bij tussensprints. En Bennet laat zien dat hij er ook fan van is.

    Aanpakken die kl@;tzakken.
    12-11-2020 08:53
    @snelle pelle, dylan had in theorie nog de laatste maand kunnen fietsen, voor een sleutelbeenbreuk staat ong. 6 weken. Feit is dat dylan tot begin mei er al min 20 tot max 28 koersdagen op heeft zitten de afgelopen 5 jaren, wat 25-30% van zijn seizoen is.

    Maar ja al die idioten consequent aanpakken ben ik ook voor.
11-11-2020 18:13
Helemaal mee eens.
11-11-2020 18:20
Sterk artikel!
11-11-2020 18:21
De UCI wil vooral de volledige schuld op Dylan schuiven, ipv toe te geven dat die aankomst gewoonweg levensgevaarlijk was (heeft mss ook iets te maken met eventuele processen die nog kunnen komen). Groenewegen heeft hier een fout gemaakt, maar de UCI en de organisatie hebben zeker ook boter op het hoofd.
11-11-2020 18:22
Kerkhoffs leest de commentaren en krabt zich op zijn hoofd: "huh, ze zijn het met me eens?!"
    11-11-2020 18:28
    Wacht maar tot de reactie van Lefevere komt. Al weet ik niet van wat voor nom de plume Patrick zich op Wf bedient. Iemand een idee?
    (de eerste reactie van het 'anti-Lefevere gepeupel' )
    11-11-2020 18:28
    LOL!
    11-11-2020 18:40
    @Platteprijs, Arie den Blanken? (als ik de naam goed heb onthouden)
    13-11-2020 09:00
    @platteprijs, platteprijs.
11-11-2020 18:26
Helemaal mee eens dat er nu een nieuwe maatstaf gezet is qua strafmaat. Niet eens dat die nieuwe strafmaat na Polen niet consequent is gevolgd want ik vind dat er sindsdien al veel meer en zwaarder gestraft is bij ongeregeldheden in de massaspurten.

Daarnaast is dit nu de tweede opiniemaker vandaag (na Renaat Schotte) die het onterecht vindt dat de gevolgen bijdragen tot een zwaardere straf. Alsof dat een nieuwigheid is in de rechtspraak? Enige waar ik Renaat Schotte in kan volgen is dat de UCI evengoed betrokken partij is en zich dus niet zou mogen uitspreken over een straf.

Tenslotte ronduit zielig om er hier ook Lefevere's twittergedrag bij te betrekken om toch maar likes te krijgen van het anti-Lefevere-gepeupel hier.
    11-11-2020 18:32
    Een verschil is natuurlijk wel dat er normaal gesproken gedegen gekeken wordt naar hoe het letsel tot stand komt. Dat de organisatie buiten schot lijkt te blijven is daarom wel kwalijk.
    11-11-2020 18:33
    Ik vind de reactie van Renaat van A tot Z heel sterk. De spijker op zijn kop!
    11-11-2020 18:34
    Cochise,
    Ik ben het eens met een nieuwe maatstaf in het straffen mbt sprints. Misschien heb ik het gemist, maar ik heb daar niet echt een aankondiging van gezien. En al zeker niet met "foutieve actie->minimale straf". En eigenlijk heb ik ook geen consequent straffen gezien. Wel 'af en toe wel, af en toe niet".

    Het is logisch dat je het letsel meeweegt in de strafmaat, maar het moet niet de maatstaf zijn voor wel of geen straf. En het moet ook niet voor 90% bepalend zijn voor de strafmaat. Zeker als niet duidelijk is in hoeverre andere factoren (anders dan enkel de actie van de renner) ook hebben bijgedragen aan het letsel, zoals in dit geval overduidelijk is.

    En het noemen van de tweets en reacties van Lefevere. Misschien voor de likes, maar met name om aan te geven in welke setting en welke bewoordingen en emoties dit hele spel zich afspeelt..
    11-11-2020 18:35
    Toch jammer dat je we geen likes kunnen geven. Niet dat ik die voor deze post zou geven overigens, want het Twittergedrag van PL houdt het achterlijke gedrag van sommige sprinters wel mede in stand.
    11-11-2020 18:49
    @Cohise graag een voorbeeld waar zwaarder gestraft is bij ongeregeldheden in de massasprint. Dit maakt een discussie eenvoudiger
    11-11-2020 18:58
    @reusjen: Dan ga je ervan uit (zoals Schotte) dat ze de straf voor Groenewegen extra zwaar hebben gemaakt om daarmee duidelijk te maken dat de schuld voor de valpartij én de verwondingen voor 100% bij hem ligt. Dus de straf die ze zichzelf zouden moeten opleggen voor hun aandeel hebben ze er bij hem bijgeteld. Zo zie ik het persoonlijk dus niet.
    @chechrepublic: Dus Bennet vindt het niet erg dat hij een Vuelta-rit kwijt is zolang Lefevere het onterecht vindt?
    11-11-2020 19:02
    @cochise
    Ik zie het ook niet zo, maar ik vind het opvallend dat de straf zoveel hoger is dan bij andere gevallen. Het lijkt bijna een soort voorbeeld en te maken te hebben met het letsel. Anders kan ik het eigenlijk niet verklaren icm de incidenten die zich afgelopen tijd voordeden die niet of nauwelijks bestraft werden.
    11-11-2020 19:09
    @Cohise Bennett heeft het toch aan zichzelf te danken dat hij de Vuelta rit niet gewonnen heeft. Hij heeft zich 2x onsportief gedragen met zijn kopstoot/schoudersduw. Hier is toch geen discussie over. Wat Lefevere daarvan vindt doet er niet toe
    11-11-2020 19:44
    @harry: Dat is toch juist mijn punt. Er wordt gezegd dat Lefevere zijn tweets het agressieve sprintgedrag in stand houden. Ik ben het daar niet mee eens. Bennet zal de volgende keer (als hij slim is) zijn hoofd thuishouden want hij weet dat hij anders de rit verliest - wat Lefevere zijn mening daar ook over is.
    11-11-2020 19:45
    @Cochise, mijn inschatting is dat Bennett enorm baalt dat hij die etappe kwijt is maar dat hij het ook onterecht vindt, want zijn baas beschouwde zijn gedrag in die sprint als volkomen normaal. Dus de volgende keer doet hij het weer. Denk ik, hoor. Dit is geen wetenschap.
    12-11-2020 11:03
    Gepeupel... wat een woordkeuze om mensen met (vaak terechte) kritiek op de uitlatingen van PL weg te zetten... Niveautje hoor!
11-11-2020 19:01
De strafmaat mag nooit bepaald worden door de letsels zegt Raymond. In het normale strafrecht wordt een inbraak ook zwaarder bestraft dan een poging tot inbraak en een moord ook zwaarder dan een poging tot moord. Daar weegt mee in hoeverre de rechtsorde geschaad is. Daar hebben de gevolgen van zo’n actie wel invloed op, waarbij er natuurlijk in een situatie sls die in Polen ook rekening zal worden gehouden met de wijze hoe de hekken stonden. De gevolgen mogen dus wel meegewogen worden.
    13-11-2020 09:10
    Als je met de auto een ongeluk krijgt wordt er ook naar de omstandigheden gekeken maar je wordt niet bestraft omdat iemand anders de gordel niet om heeft.
    maw, je kunt er niets aan doen dat de omstandigheden extra zwaar letsel veroorzaakt.
    De vergelijking met moord of inbraak gaat hier zeker mank.
11-11-2020 19:02
Ben het 100% eens met deze opinie. Geen woord aan toe te voegen. Misschien toch nog 1 punt, dat de UCI ook compleet onbereikbaar is voor goed onderbouwde kritiek. Het acht zich te ver verheven boven het gepeupel (publiek en journalisten) om beslissingen überhaupt toe te lichten.
11-11-2020 19:03
Vanuit het peloton wordt ook gewezen naar de organisatie van Polen en zeker ook naar Jakobsen die in een gat dook wat er niet was. Neemt niet weg dat Groenewegen gestraft moet worden maar dan ook Ackermann en Bennet zwaardere straffen moeten krijgen. Jungels met zijn onbesuisde gedrag. Een puntensysteem bv zou mss kunnen werken.
    11-11-2020 19:49
    Puntensystemen zou kunnen werken. Nadeel ervan is wel dat sprinters zonder of met weinig punten wel een gokje met de veiligheid gaan nemen om dat ze denken zich nog wel wat te kunnen veroorloven.
    11-11-2020 21:09
    Ik denk dat een puntensysteem het nodeloos complex maakt.

    Gewoon lik op stuk, en niet alleen straffen op basis van het gevolg maar ook van de actie zelf. En bij de strafmaat ook de MOGELIJKE ernst meewegen.

    Denk aan de beuken van Bennett. Tot 2 keer toe bewust een kopstoot zonder enige fatsoenlijke reden. Mogelijk gevolg (zonder al te veel fantasie): de Trek renner die ten val komt, en een mannetje of 10 meeneemt in zijn val, met schaafwonden, sleutelbeentjes en misschien zelfs erger. En dan is het van de zotte dat deze idioot ten eerste vindt dat hij onterecht is gedeklasseerd, en ten tweede dat hij slechts is teruggezet naar de laatste plaats in zijn groep, een boete en wat puntenaftrek heeft gekregen.

    Maar vooral tijd dat de UCI consequent gaat optreden ipv met de willekeur van een dobbelsteen...
    12-11-2020 13:38
    Ja, maak een 10 rittenkaart voor sprinter overtredingen. 2 keer iemand een sleutelbeen laten breken is 20 punten. Bij 30 punten gaat de UCI “foei” zeggen.

    Geweldig lik op stuk beleid.
    #not
11-11-2020 19:04
Voor de verandering grotendeels met Kerckhoffs eens. Groenewegen (een schorsing is natuurlijk terecht want hij ging ver over de schreef) is het makkelijke slachtoffer om deze hele kwestie op af te schuiven voor de UCI. Die jongen laat al tijden merken heel veel spijt hiervan te hebben en wil heel duidelijk zo snel mogelijk dit verschrikkelijke incident achter zich laten dus hij zou elke straf die hem voor 2022 weer liet koersen wel accepteren. Het woord zelfreflectie bestaat echter niet bij dit soort grote sportbonden. Hoe kan een UCI commissaris in godensnaam nou deze finishstraat goedkeuren en wat doen ze eraan om dit soort incidenten te voorkomen? Echt helemaal niets. Ze straffen sprinters nu iets regelmatiger voor het afwijken maar dit is nog steeds met flinke willekeur. Daarnaast zijn al die andere straffen(Bennett, Sagan, Allaphilippe, Ackermann,Longho Borghini kreeg er niet eens op het wk) allemaal terugzettingen ipv diskwalificaties die gewoon terecht zouden zijn. Schande!
11-11-2020 19:35
De column begint voor mij niet goed, want ik vind de straf niet absurd. En ben het er ook niet mee eens dat consequenties niet mede de strafmaat mogen bepalen.

Met de rest van het verhaal ben ik het wel eens. De UCI maakt een statement met deze straf (een goed statement vind ik) maar vergeet dit statement in de afgelopen periode kracht bij te zetten door ook bij andere incidenten hard op te treden. Wat dat betreft vind ik dus bijvoorbeeld eerder dat Bennett een ( absurd) lage straf kreeg. En het incident met Bos heb ik toevallig vandaag terug gekeken, en dat verdient eigenlijk natuurlijk gewoon nog een langere straf dan die van Groenewegen.
11-11-2020 19:37
Kerckhoffs lult als de supporters hier. "Absurd zwaar" haha meent ie dat? Misschien moet je de straf voor Moto2 renner Romano Fenati er eens bijhalen? Die vind ik overigens ook niet absurd zwaar.
    11-11-2020 21:16
    @Frank V (of ben je toevallig Pat L?),

    Ik heb her en der al wat reacties gezien van jou in de Groenewegen-draadjes. Voor mij is inmiddels wel duidelijk dat je Groenewegen het liefst voor het vuurpeloton zou zetten. En ik vraag me af wat er nodig is om jou ervan te overtuigen dat het merendeel van het letsel het gevolg is van de ondeugdelijke speelgoedhekjes langs de kant. En dat hij mogelijk exact hetzelfde letsel had opgelopen als hij daar uit zijn pedaal was geschoten en zelf het hek was ingereden.

    Of zit je zo vast in je denkpatronen dat er geen enkel argument gaat landen. En is het typisch een gevalletje "blauwwitte bril" en een "geelzwarte waas voor de ogen"....
    11-11-2020 21:43
    Een blauwwitte waas is jou nu ook niet meteen onbekend hehe.
    11-11-2020 21:55
    Nee vuurpeloton gaat veel te ver. Tot in het belachelijke overdrijven is niet meteen sterk in een discussie. Maar ja, verder verwijt je de ander ook geregeld een waas/gekleurde bril.

    Er zijn verhalen van mensen die bij heel lage snelheid verlamd raakten.
    Groenewegen moet Jakobsen gewoon niet zo bewust, tot 3x keer toe met elleboog, ten val brengen.
    11-11-2020 22:34
    @FV dit is werkelijk tenenkrommend. De straf die hier uitgedeeld wordt is nog nooit uitgedeeld. Niet er voor, en ook niet er na voor een zelfde vergrijp. En vooral het "er na" gedeelte slaat dus nergens op. Wil je een voorbeeld stellen dan moet je dat daarna ook handhaven. Dat geldt ook voor P. Lefevre die als het om zijn of andere renners gaat, duidelijk meet met twee maten. En dat is iets wat jij blijkbaar niet wil zien. Dat heeft niets met blauwwit of geelzwart te maken.
    Ja DG verdiend straf, maar dit is werkelijk buiten proportioneel. En ik ga helemaal mee met het betoog van renaat dat de UCI zichzelf probeert vrij te pleiten door hier een groot rookgordijn los te laten met een grote strafmaat voor DG.
    11-11-2020 22:38
    @Olly
    Ik heb hier al meermaals gereageerd dat andere sprinters voor dergelijk gevaarlijk agressief gedrag evenredig gestraft mogen worden in de toekomst.
    12-11-2020 07:13
    @frank

    Dan neem ik aan dat jij het liefst Bennett ook voor minimaal een maand geschorst had zien worden? En Flippie had dan wel 5 maanden langs de kant mogen staan met z’n intentioneel de sprint afsnijden in LBL.

    En Fenati is iets heel anders. Als Dylan nou de rem van Fabio had ingedrukt was ik het ook wel eens geweest met 9 maanden schorsing. Heeft ie alleen niet gedaan.
11-11-2020 19:45
In welke mate ‘beschermen’ ze Groenewegen door hem pas in mei terug te laten koersen?

Stel, Dylan wint ergens begin februari een sprint terwijl Fabio op dat moment wellicht nog lang niet aan fietsen toe is. Hoe wordt dit onthaald binnen maar vooral buiten het peloton?
11-11-2020 19:49
Ray ziet het, de rest van de mensen ziet het. Het is niet consequent, maar kunnen we dan over een concrete, realistische oplossing praten? Tenzij je iedereen een eigen stuk op de snelweg geeft en daar finisht is contact, afwijken van lijnen etc onvermijdelijk. De hele meute diskwalificeren dag in dag uit is wat niemand leuk gaat vinden en dan mag er ook best rekening gehouden worden met de daadwerkelijke gevolgen van een uitsluiting. Ben wel voorstander van een soort strafpuntensysteem.
11-11-2020 19:49
Kerckhoffs je valt totaal door de mand. Je verzwijgt de feiten. DG week niet alleen van zijn lijn af. Hij deelde in 3de instantie ook nog een elleboog uit. Daar zwijg je in alle talen over.
    11-11-2020 22:16
    Precies en dat is niet de eerste keer. Die elleboog was bewust en cruciaal. Wiens brood men eet wiens taal men spreekt zullen we maar zeggen..!
    11-11-2020 22:29
    De prominente aanwezigheid van JV ads op de homepagina, tussen het nieuws door en vaak ook de scoops op JV nieuws doen wel een 'speciale' band vermoeden. Maar dat mag ik hier niet te vaak zeggen.
    11-11-2020 22:34
    Zo de waard is vertrouwt hij zijn gasten!
    12-11-2020 08:55
    mag je prima zeggen hoor Frank en ik denk dat er ook wel wat waarheid achter steekt :D

    de rest blijven we het oneens over, maar dat weten we al
11-11-2020 19:51
@raymond/redactie: Bennett werd gedeclasseerd, want diskwalificeren betekent uit de wedstrijd halen.
    11-11-2020 20:32
    Inderdaad, Raymond maakt dezelfde fout als velen hier. Declassering is dat je teruggezet wordt in de uitslag. Diskwalificatie is dat je niet in de uitslag staat (en de volgende dag niet verder mag bij een meerdaagse koers).
11-11-2020 20:00
Straffen van 9 maanden uitdelen aan renners maar als de aankomst onveilig is gebeurt er niks. https://www.youtube.com/watch?v=uS1sckmDGRc

Die hekken in de laatste honderden meters met pootjes die verschrikkelijk ver uitsteken, en ook nog nieteens in een rechte lijn. Schande voor de sport.

Bij beelden als deze schaam je jezelf dat je wielerfan bent, zoiets moet toch nooit kunnen gebeuren, een schandaal van de bovenste plank. Jules is er nog redelijk vanaf gekomen wonderbaarlijk. Maar hier had organisatie een fikse boete moeten krijgen. Koers gaat echter gewoon weer door volgende dag zonder dat er veel over gerept word.
    11-11-2020 20:02
    +50
    11-11-2020 20:19
    Vergelijk trouwens eens hoever de hekken hier weg vliegen tov bij jakobsen.
    De opening in het hekwerk op het filmpje maakt ook hier dat de renner ineens tot stilstand kan komen.

    Schandalige aankomst inderdaad....
    11-11-2020 20:20
    Ja... Anderzijds, enkel de organisatie aan de schandpaal nagelen vind ik ook niet juist.

    De renners zién die nadars met uitstekende pootjes wel staan natuurlijk, en als je er dan op een paar centimeters gaat langsrijden (ook wel omdat de man voor hem met hem op wandel gaat en ook niet vrijuit gaat), weet je dat dat een risico inhoudt.

    Dus ook bij deze valpartij lijkt het eerder een combinatie van oorzaken.

    Echt een oplossing om een 100% veilige sprint te garanderen, is er niet. Het blijft waanzin.

    Met betere nadars werken en geen sprint bergaf organiseren, kunnen helpen om de veiligheid te verbeteren.

    Maar dan nog kan een sprinter de deur dichtdoen terwijl de andere renner dan toch weer het kleinste gaatje wil opzoeken en niet in de remmen gaat terwijl de deur dichtgaat... In dat geval (aan 65 i.p.v. 80 km/u) kunnen er nog evengoed doden vallen. Zeker als er dan nog een probleem is met een helm.
    11-11-2020 21:22
    @Gitan,
    als je het betreffende filmpje bekijkt zie je een bocht in de aankomst, een hekwerk dat een stuk naar binnen staat, een coureur die de deur langzaam dicht doet (mede door de bocht) en een andere coureur die meent er toch nog door te kunnen.

    Maar vooral: het niet doorgetrokken hekwerk!
    Kijk waar de renner uiteindelijk op klapt. Precies, het eerste hek na de opening...

    Ik denk dat er prima hekwerken te maken zijn die dit soort situaties voorkomen. Denk zelf aan een soort ijshockey boarding. Glad aan de straatkant, voorkomt dat mensen overhangen en foto's pakken, voorkomt ook dat renners door of over de boarding vliegen maar altijd op straat terecht komen en blijven glijden (doet ook wel au maar is beter dan tegen een paal tot stilstand komen)
11-11-2020 20:07
In grote lijnen een goed artikel. Laat het het begin zijn van het strenger handhaven. En ik heb toch al wel de indruk dat het gebeurt. Er zijn al heel wat straffen uitgedeeld de laatste maanden. Veel minder dan deze straf, dus of dat in verhouding staat weet ik niet. Had Sam Bennett gediskwalificeerd kunnen worden in de Vuelta...ja, misschien toch wel. En voor Sagan in de Tour idem.

De straf van Bos in 2009 vind ik niet zo'n goed vergelijk meer, dat is zo lang geleden. We zijn nu op een punt aangekomen, dat we hebben gezien (al wisten we het al lang natuurlijk) hoe afschuwelijk mis het kan gaan. En ik juich het toe als we gaan handhaven, zodat we dit niet meer mee gaan maken.
11-11-2020 20:17
Grotendeels eens, maar helaas, ook hier dezelfde misvatting als onder de meeste reageerders hier:

"De strafmaat mag echter nooit bepaald worden aan de hand van de letsels die je je tegenstanders toebrengt. De actie moet bestraft worden en niet de consequenties."

Een volwassen persoon is verantwoordelijk voor de consequenties van zijn daden.

Laat onverlet dat onreglementair sprinten zonder gevolgen ook consequent bestraft mag worden: boete en uit koers.
Laat onverlet dat de organisatoren van de koers ook verantwoordelijk gehouden moeten worden voor hun daden.
    12-11-2020 08:58
    3 partijen die deelnamen aan de crash, dus bij drie partijen zal worden gekeken wie waaraan schuld heeft. Dylan aan het crashen van fabio, evt kan je redeneren dat Fabio had moeten remmen (niet mijn argumentatie!) en als laatste had de organisatie voor degelijke hekken en een veilige aankomst moeten zorgen.

    Vergelijk de hekken met de Sagan/Cav crash (de 10km verschil in snelheid maakt niet het verschil tussen rondvliegende hekken en hekken die blijven staan) of met die crash van michelangelo zijn youtube link in tour de luxembourg.. daar blijven de hekken veel beter staan terwijl de renner er direct tegenaanknald ipv zijdelings erop te vallen.
    12-11-2020 10:05
    Zie mijn reactie onderaan. Grotendeels eens, al denk ik dat je gevolgen die je degeen die je straft niet kan aanrekenen maar aan anderen lagen, moeilijk kan aanrekenen.

    Anders geformuleerd, ik ben het eens met de stelling: de strafmaat mag niet bepaald worden aan de hand van het letsel dat je je tegenstanders toebrengt voor zover dat letsel vooral werd veroorzaakt door andere, externe omstandigheden waar de overtreder geen rekening mee had hoeven houden.
11-11-2020 20:45
@redactie
Journalisten onwaardig om dit te laten staan: "Natuurlijk is de wijze hoe Groenewegen [b]naar rechts van zijn rechte lijn afweek en daarmee de deur dicht deed[/b] voor Fabio Jakobsen, niet goed te praten. De emotionele reacties waarmee Patrick Lefevere, teambaas van Jakobsen, de publieke opinie bespeelde verdienden daarbij ook geen schoonheidsprijs."

Verzwijgen jullie de extra elleboog? Dit is manipulatie van het nieuws.
En dan zelf met de vinger naar Patrick Lefevere wijzen. Hah!
Wat jullie hier nu doen is eigenlijk veel kwalijker.
    12-11-2020 07:23
    Nee het is geen nieuws, het is opinie. Net zoals jij in jouw opinie ook allerlei rare dingen erbij haalt.

    Het zit je trouwens wel diep hé, dat je zo vaak reageert?
    12-11-2020 08:58
    mij zitten onjuistheden ook diep Merlinappa :D
    12-11-2020 09:30
    +1 Merlinappa
    12-11-2020 10:10
    @Frank V: ik mis je punt volledig. Het enige wat Kerkhoffs hier doet is zeggen dat hij de actie van Groeneveld niet wil goedpraten. Was je tevreden geweest als hij "de actie" had gezegd in plaats van "naar rechts van zijn lijn afweek en daarmee de deur dicht deed"? Kerhoffs zegt toch niet dat Groeneveld al dan niet ook zijn elleboog gebruikte?
    12-11-2020 11:16
    Manipulatie van de feiten! Zo krijg je af en toe een primeurtje van "de ploeg", in dit geval v.w.b. de aanstaande sanctie.
    12-11-2020 11:20
    Dit is inderdaad spijkers op laag water zoeken om op die manier de eigen mening verder te rechtvaardigen. Goedkoop en doorzichtig Frank.
    12-11-2020 11:34
    'Spijkers op laag water zoeken' vind ik dat eigenlijk niet. Wat als straks (en ik denk niet dat dat zal gebeuren overigens) een grootschalig dopingschandaal uitbreekt bij Jumbo-Visma? Hoe onafhankelijk is Wielerflits dan om hier objectief over te rapporteren?

    Sowieso ligt de sterkte van Wielerflits niet op journalistiek vlak, maar vooral bij de discussies die onder de artikels komen. Als je de artikels zou analyseren met een heatmap, denk ik zelfs dat veel artikels niet eens (of slechts deels) gelezen worden en veel users meteen in de comments duiken.

    Verder spelen persoonlijke voorkeuren uiteraard altijd mee. Er zijn er hier heel weinig die op een echt objectieve manier kunnen reageren. En dat hoeft overigens niet, want bij sport spelen altijd emoties mee. Maar gedraag je dan ook niet alsof je wel de objectiviteit zelve bent en zet users met een andere voorkeur dan ook niet weg als idioten met 1 of andere waas voor de ogen.

    Stel nu dat het i.p.v. Groenewegen en Jakobsen pakweg Bennett en MvdP waren geweest, hadden heel wat users hier wellicht al anders gereageerd (in de 2 richtingen).
    12-11-2020 13:30
    Als pakweg een Van Aert een flinke kopstoot aan Bennett had gegeven waren de reacties vast ook heel anders geweest. Altijd dat "wat als.." om de eigen visie er door te drukken en te volharden in het volksgericht. Zum kotzen.
    12-11-2020 14:19
    Rustig Chris, laat die waas voor je ogen beter eerst even wegtrekken.
11-11-2020 20:46
Begrijpelijk en toch ook moedig dat Dylan (en TJV) de straf accepteert. Moedig, omdat hij nu een soort van schuldbekentenis aflegt, waarop bepaalde aasgieren weer voordeel uit halen. Maar Dylan kan en wil niet anders. Elke andere beslissing zal door Fabio als een klap in het gezicht worden beschouwd.
11-11-2020 20:57
Ieder zijn mening.
11-11-2020 21:21
Bij iedere afwijking van de lijn in een grote ronde diskwalificeren lijkt mij een stevige straf en voor iedereen hetzelfde. En het niet zoals Bennett in de Vuelta alleen maar terugzetten in de uitslag.
11-11-2020 21:23
Vraag me trouwens af wanneer er sancties tegen de Ronde van Polen genomen worden. Als die hun zaakjes beter op orde hadden, waren de gevolgen minder geweest. Een jaartje uit de World Tour lijkt mij wel op zijn plaats.
11-11-2020 21:30
Helemaal eens met deze opinie, niks aan toe te voegen. Maar kan iemand mij uitleggen waarom de UCI niet consequent optreedt? Honderd procent consequent gaat natuurlijk niet lukken, maar waarom zo opzichtig helemaal niks doen? Ook zonder elke afwijking van 3 cm met diskwalificatie te bestraffen kun je toch wat regels opstellen, typische strafmaat erbij en wedstrijdjury's en organisaties instrueren en daar op afrekenen. Ik denk b.v. aan een financieel bonus/malus systeem voor organisaties. Ja, er zijn regels en straffen, maar waarom lijkt men te beroerd er op een consequente manier wat mee te doen? Schrijf niet aan kwaadaardigheid toe, wat je ook aan domheid kunt toeschrijven, maar je zou bijna gaan denken...

Reacties zijn gesloten.