Zo ziet het WK-parcours 2020 eruit volgens bondscoach Koos Moerenhout
foto: Cor Vos
woensdag 9 september 2020 om 07:30

Zo ziet het WK-parcours 2020 eruit volgens bondscoach Koos Moerenhout

Interview Het WK-parcours van de wegrit in Imola is bijna 29 kilometer lang, telt twee beklimmingen van 2,7 kilometer en gaat over het algemeen over smalle banen. Maar dat zijn niet de voornaamste conclusies die bondscoach Koos Moerenhout trekt na zijn verkenning. “Dit rondje gaat heel erg in de kleren kruipen”, vertelt hij aan WielerFlits. En dat zonder Tre Monti, want die klim zit er niet in.

Nadat de Giro d’Italia U23 zaterdag eindigde, trok Moerenhout weer zuidwaarts om het WK-parcours in Imola te verkennen. Eerst met de wagen, om vervolgens het weg- en tijdritparcours met de fiets af te leggen.  “Ik heb contact gehad met Davide Cassani, de collega-bondscoach van Italië. Inmiddels is er vanuit de UCI voldoende informatie verstrekt over het parcours. Ik werk zelf met Veloviewer en die heeft de route al klaarstaan.”

“Het is een lastige omloop”, concludeert de KNWU-bondscoach. “Het is net niet de streek van de Giro dell’Emilia, maar heel ver zijn we daar niet vandaan. De klimmetjes zijn vergelijkbaar met wat je daar voor de wielen krijgt. De twee WK-klimmetjes zijn steil, je valt heel snel stil. Het loopt eigenlijk nooit. Beide hellingen zijn 2,7 kilometer lang en een deel daarvan is écht steil. Het vlakt wel iets af, maar je moet ook dan blijven duwen. Vooral op het tweede klimmetje dacht ik steeds dat ik na een bocht boven was, maar dat bleek dan niet zo te zijn. Anderzijds, het zijn geen hellingen zoals de San Luca; zo’n klim is hier niet.”

Luik en Lombardije
Moerenhout neemt ons in gedachten mee naar zijn verkenning van zondag. “Het enige wat ik niet heb kunnen rijden, is het – vlakke – Formule 1-autocircuit. Daar waren ze aan het racen. Maar als je het autocircuit verlaat, begin je meteen te klimmen. Dat is een tweebaansweg. Dat valt op zich allemaal wel mee, maar je moet wel omhoog. Vervolgens duik je na een kilometer of vier, vijf een smallere afdaling in. Daarna blijf je ook op smallere wegen rijden. Aan de zuidkant van het parcours heb je dan een paar kilometer waar je kunt herstellen. Vervolgens rijd je weer een smalle baan op naar de volgende klim.”

Op die klimmetjes loopt het stijgingspercentage volgens Moerenhout een aantal keer op tot 14%. “Die tweede helling blijft maar hupjes houden. Die is ronduit lastig, al is dat bij de eerste niet anders. Over grote lijnen, denk ik dat hier dezelfde mannen voor de titel gaan strijden als in Zwitserland het geval was geweest. Maar renners die Luik-Bastenaken-Luik en de Ronde van Lombardije aankunnen, die mag je hier ook verwachten. Ik denk dat je het parcours qua niveau daar enigszins mee kunt vergelijken. Je moet zeker kunnen klimmen en als je dan ook nog een beetje een puncheur bent, is dat hier wel prettig meegenomen.”

Toch klinkt het te doen, een ronde van 29 kilometer met ‘slechts’ 5,4 klimkilometers. “Dat was mijn idee dus ook”, ondanks dat Moerenhout ook van ruim 4600 hoogtemeters hoorde. “Juist daarom was het goed om deze verkenning te doen. Als je droog zegt twee klimmetjes per 29 kilometer, dan zou het kunnen meevallen. Maar ondertussen… Het is eigenlijk nooit een meter vlak. Dat is ook wel een groot verschil met het parcours dat was uitgetekend in Zwitserland. Daar was het per ronde vier kilometer klimmen, maar voor de rest dalen of vlak. Je had daar nog veel meer herstel tussendoor en dat heb je in Imola een stuk minder.”

“Het gaat daarom zeker uitdraaien op een slijtageslag”, voorspelt de keuzeheer. “Dit is een parcours waar overal de beslissing kan vallen. Dat is niet alleen op de klimmetjes het geval. Ook de rest van de omloop leent zich om te koersen. Maar goed, de renners bepalen uiteindelijk de koers en wie er komt bovendrijven. Sowieso gaat dit heel erg in de kleren kruipen, omdat je eigenlijk al vanaf de eerste kilometer begint te klimmen. Je hebt een belasting die je in Zwitserland niet had gehad. Daar had je echt die vlakke aanloop en had je per ronde ook een deel wat echt vlak en breed was. Hier is het veel hectischer.”

Mathieu van der Poel
Moerenhout had de sinds de bekendmaking van het nieuws dat het WK in Imola doorgaat, nauw contact met de Nederlandse toppers. Zo ook met Mathieu van der Poel, die het WK in Zwitserland in ieder geval naast zich had neergelegd. Ook na diens verkenning, had de bondscoach reeds contact met de Nederlandse kampioen. “Uiteraard”, stelt hij. “Mathieu gaat bekijken hoe hij de informatie moet interpreteren. Ik heb geprobeerd mijn bevindingen zo goed mogelijk op hem over te brengen. Nu is het aan hem om te kijken of hij dat ook als een mogelijkheid ziet. We hebben afgesproken om later deze week daarover contact te hebben.”

foto: Cor Vos

Van der Poel zou kunnen opteren voor een verkenning met eigen ogen. De laatste rit van Tirreno-Adriatico (waar hij op dit moment actief is) eindigt traditiegetrouw in San Benedetto del Tronto. Imola ligt op twee en een half uur rijden ten noorden van die plek. Als Van der Poel met de wagen terugrijdt naar huis, ligt dat zelfs op de route. “Eén ding is met Mathieu wel zeker: zeg bij hem nooit nooit”, antwoordt Moerenhout op de vraag of hij het parcours aankan. “Wat ik erover kan zeggen: net zoals in Zwitserland het geval was, is deze ronde niet op zijn lijf geschreven. Zoals Yorkshire dat wel was. Aan de andere kant: moeilijk kan ook.”

Moeilijk was ook Muro di Sormano, de loeisteile klim die de finale van de Ronde van Lombardije inluidt. Daar klom Van der Poel met de beste vijftien klimmers in koers naar boven, om als tiende te eindigen in de daguitslag. “Dat is echt steilewandrijden”, stipt de keuzeheer aan. “Het was sowieso knap dat Mathieu daar met de besten van het peloton meekon. Ik heb dat ding zelf gereden, het heet niet voor niets de Muur van Sormano. Zo’n klim zit er in Imola niet in. De hellingen hier zijn anders. Er zitten wel echt steile passages in, absoluut. En die duren ook wel langer dan een kilometer. Maar een Sormano is het niet.”

Dat biedt dan wel weer perspectieven, zou je zeggen. Maar op kanshebbers of favorieten voor de wereldtitel, wil Moerenhout nog niet ingaan. Hij vindt het daarvoor te vroeg. In België gaan intussen stemmen op dat Wout van Aert zich in Imola tot wereldkampioen kan kronen. “Waar kan die niet winnen tegenwoordig? Wout rijdt momenteel een ongelooflijk sterk seizoen. Hij pakt ook elke keer nog eens de jackpot. Je kunt sterk rijden, maar dat hoeft niet te betekenen dat je ook maar automatisch wint. Maar hij doet dat wel. Dat is heel bijzonder. Kan hij deze vorm vasthouden, dan zou Van Aert ook in Imola kunnen meedoen.”

Hoe komen Dumoulin en Mollema uit de Tour? – foto: Cor Vos

Moerenhout had aanvankelijk Tom Dumoulin en Bauke Mollema aangestipt als speerpunten, zei hij in een eerder interview. Andere mannen die ook in aanmerking voor een selectie kunnen komen, zijn jongens als Dylan van Baarle, Robert Gesink en Wilco Kelderman. “Niemand is op dit moment zeker”, zei Moerenhout voor dit weekend. “Maar dat zijn wel de namen waar ik rekening mee houd. […] Het zullen in ieder geval mannen moeten zijn die beschikken over klimbenen. Je hebt alleen ook met de Tour de France te maken. Hoe komt iedereen daaruit? Ze hebben daar op dit moment nog een hele calvarietocht te gaan.”

39 Reacties
08-09-2020 10:27
Mis Eekhoff wel in dat lijstje.
08-09-2020 10:32
Grappig dat er zelden iemand in de reacties aangeeft wie, terwijl die keuze wel 5 keer wordt gemaakt. Benieuwd wie dat dan zou moeten zijn eigenlijk...
    08-09-2020 10:32
    Eekhoff dus >.<'
08-09-2020 10:40
Ik zou zeggen, laat Oomen en Poels maar terug op niveau komen/herstellen en Dumoulin zich focussen op de tijdrit.
En gaan voor Mollema en Van der poel als kopmannen.
Kruiswijk en Kelderman in voorbereiding op Giro, hopelijk past het WK daar nog bij (en niet ten midden van hoogtestage ofzo) en dan wel zien hoe goed hun benen zijn.
    08-09-2020 10:47
    Die tijdrit is niet ideaal voor Dumoulin. En hij is niet top, maar het niveau van Mollema heeft hij wel op het moment. Ik zou hem zeker een vrije rol geven, wie weet.
08-09-2020 10:43
Ik heb Nils Eekhoff als 9e man toegevoegd. Uit het lijstje naast de voor de hand liggende namen ook Eenkhoorn erbij,gezien zijn goede vorm momenteel.
08-09-2020 10:44
Wat een onzin Wielerflits...dat er door "de UCI nog geen officiële route naar buiten is gebracht". Die route en hellingen stonden al vanaf afgelopen vrijdag op de UCI-site...

https://www.uci.org/docs/default-source/official-documents/2018-uci-road-world-championships/2020/2020-rwc-imola-general-information-bulletin-eng.pdf

een sloper die route, maar door de gelijke verdeling van hellingen over de 260km, niet veel zwaarder dan de Amstel Gold Race...
    08-09-2020 12:42
    Haha inderdaad. Even popiejopie doen van 'wij weten de route, en de rest nog niet!'
    08-09-2020 12:47
    +1, idd vergelijkbaar met de Amstel, dit past vdpoel prima, al zouden de klimmetjes net iets korter mogen zijn maar mits in topvorm ook top favoriet hier. Voor Mollema vind ik het te makkelijk al heeft hij wel de ausdauer om 260 km mee te gaan.
    08-09-2020 21:49
    Hoeveel beklimmingen kom je tegen in "de Amstel" van 2.7 kilometer met deze gemiddelden ?

    In de tweede beklimming een stuk van anderhalve kilometer aan 10%. (Staat gelijk aan de muur van Huy.) Sorry maar dat soort heuvels hebben ze in Limburg toch echt niet.

    Of het moet zijn dat Thijs eindelijk begonnen is met z'n berg aan te leggen. ;)

    https://www.ad.nl/wielrennen/kunstmatige-berg-van-twee-kilometer-komt-er-niet~aae89081/
    08-09-2020 22:04
    De muur van Huy is wat te, eerder vergelijkbaar met de côte de Wanne, vind ik.
    09-09-2020 08:51
    Lalsacien ....>

    Ik heb het zoals in mijn vorige berichtje al omschreven wel over het stuk dat er in de tweede klim uitgelicht wordt. (Zie profiel hierboven in de omschrijving van Wielerflits). Daar wordt over een traject van 1.4 km geklommen aan 10.6%.

    De muur van Huy is 1.4 km lang waarin 136 hoogtemeters worden overwonnen (=9.6%). Dus dat is idd nog net iets lichter als wat ze hier op het WK in dat stuk van 1.4 km krijgen voorgeschoteld.

    https://climbfinder.com/nl/beklimmingen/mur-de-huy

    De côte de Wanne heeft in mijn ogen toch een geheel ander profiel. Ten eerste is deze 3.6 km lang, en er zit zelfs nog een stuk afdaling in. Mocht je het tweede deel van de côte de Wanne bedoelen, dan is dat inderdaad al meer vergelijkbaar. Maar toch is het tweede deel van de côte de Wanne nog altijd 800 meter langer met z'n 2.2 km. Dus dat is toch bijna 1/3e langer dan het stukje klim waar ik eigenlijk op doelde.

    https://climbfinder.com/nl/beklimmingen/cote-de-wanne

    Desalniettemin ook een prachtige klim overigens. :)
08-09-2020 10:46
Oei. Lastig parcours. Gaat een man van de lange adem worden, uitgaande op de teksten van Moerenhout. Alaphilippe en Roglic zijn op voorhand mijn favorieten, maar het is even afwachten hoe hun vorm gaat zijn over drie weken. Een oersterke renner met een degelijk eindschot (Ulissi?) zou ik ook niet op voorhand uitsluiten.
    08-09-2020 10:47
    Even los van of het past in hun schema, maar ik denk ook aan mannen als Fuglsang, Schachmann, Mollema, Nibali, S. Yates en good old Valverde.
    08-09-2020 10:55
    Zeker mee eens, vooral Nibali is een goede optie. Schachmann, S. Yates en Valverde zouden dit in goede doen aan moeten kunnen, al hebben zij toch iets minder laten zien de voorbije weken. Schachmann reed wel prima Italiaanse klassiekers, maar valt in de Tour toch wat tegen (door de blessure).
    08-09-2020 11:09
    Kijk naar wie er normaal gesproken goed zijn in San Sebastian. Vaak renners die in de Tour niet helemaal tot het gaatje zijn gegaan. Mollema won hem in het jaar dat hij in de Tour niet voor een klassement reed (maar wel een etappe won).
    08-09-2020 11:36
    Van spanje moet je dit jaar weinig verwachten. Door de lockdown in Spanje hebben veel renners trainingsachterstand.
    08-09-2020 14:11
    San Sebastian is normaal gesproken geen piekmoment, terwijl een WK dat wel zal zijn.
08-09-2020 10:58
Is het niet mogelijk om in de grafiek te laten zien hoeveel mensen Mollema bijvoorbeeld aanklikken? Ik zie nu staan Mollema 11,17% (451 votes). Total votes is 4039.

Stel dat iedereen 9 renners aanklikt dan zijn er 448 stemmers geweest. Mollema zit dus bij meer dan 100% van de mensen dan in de ploeg. Uiteraard snap ik dat niet iedereen 9 renners heeft aangeklikt, maar levert het niet een betere pol op om dat percentage te laten zien ipv het huidige percentage?
    08-09-2020 12:41
    ? Iedereen heeft 9 renners aangeklikt en de totalen en percentages geven exact weer wat je vraagt...
    08-09-2020 20:04
    Nee, Krul heeft gelijk. De percentages tellen op tot 100%, maar zouden eigenlijk tot 900% moeten optellen omdat iedereen 9 renners aanvinkt. Zo heeft bijna iedereen MvdP aangevinkt, maar dat zie je hier zo niet goed. M.a.w. Aantal keer gekozen delen door het aantal respondenten ipv totaal aantal antwoorden
08-09-2020 10:59
Is het een gekke gedachte dat Pinot de Tour nu verlaat vanwege gebutst en gedeukt en zich op gaat laden voor het WK? Zou dat een WK-potentieeltje zijn?
08-09-2020 11:12
Nils Eekhoff lijkt mij onmisbaar op dit parcours
08-09-2020 11:14
Nou, vrij helder dus: het wordt een uitputtingsslag op een zwaar heuvelachtig parkoers terwijl de favorieten er al drie zware koersweken op hebben zitten. Eigenlijk zoeken we dus iemand die Lombardije kan winnen en een piek kan leggen het weekend na de Tour. Het is geen hogere wiskunde om te beseffen dat dit najaar niets boven Groningen gaat... #Mollema2020
    08-09-2020 11:21
    MvdP lijkt me afgetraind en wel even goed kopman. Je zou dan het spel kunnen spelen dat Mollema in de aanval mag en doorrijden met metgezellen die hij aan zou kunnen en dan Dumoulin als lijfwacht voor MvdP laten fungeren. Doch heb ik er niet meteen veel vertrouwen in dat de tour rijders er nog heel veel zin in gaan hebben om hier als een gek rond te scheuren en zie ik ze bij het minste of geringste logischerwijs passen. Een plan B met een compleet dienend team rondom de Knalbom van Kapellen lijkt me handiger.
    08-09-2020 11:36
    Tsja en toch gebeurt het ieder jaar in San Sebastian dat zich nog een dagje de vernieling in rijdt... Puur op basis van het profiel zou ik zeggen dat diegene die als eerste boven is op de Galisterna de koers wint. 11.5 kilometer op smalle wegen in ligt dalende lijn is voor een man in vorm goed alleen te doen. Mocht het een groepsprint worden dan moeten we zeker hopen van Mathieu er nog bij zit, maar eerlijk gezegd denk ik dat een andere uitkomst waarschijnlijker is.
08-09-2020 11:43
Jaja, eigenbelang, maar ik mis Thymen Arensman in het rijtje. :-)
Is inmiddels ook prof. En ik zie Alex staan en is van dezelfde leeftijd.

En ik heb nog wel een paar vrije dagen!!
08-09-2020 12:02
Dit lijkt me iets te pittig voor VDP, maar meenemen zou ik hem wel doen als hij zelf überhaupt al trek heeft in het WK. Ik kan me voorstellen dat hij en z'n ploeg inmiddels al lang andere doelen hebben gesteld waar ze wel kans maken om te winnen.

De beklimming van de Galisterna heeft een stuk van 1.4 kilometer boven de 10%, dat is dus vergelijkbaar aan de muur van Huy. En dat mogen ze vervolgens negen maal doen. Door de finish na een afdaling zal er een select favorietengroepje (3, 4 of 5 renners) sprinten voor het goud.

Mits iedereen in vorm is en ook daadwerkelijk meerijd :

*** Matthews, Ulissi, Alaphilippe, Roglic, Pogacar, Fuglsang, V. Aert.
** Mollema, Kwiatkowski, Vlasov, Schachmann, Hirshi, A. Yates
    08-09-2020 13:57
    geen Spanjaard? Met zo'n grote lijst zou ik Izaguirre ook sterren geven. Of misschien dat Valverde zich ook nog kan opladen? Daarnaast hebben we natuurlijk ook Bernal (vorig jaar 3e in Lombardije), Buchmann en Woods.
    08-09-2020 16:22
    Ik zou er Higuita nog bij plaatsen mits hij goed uit de Tour komt
    08-09-2020 21:45
    Woods, Buchmann, Higuita, Teuns, Poels, Wellens, Konrad etc etc etc

    Er is keuze genoeg idd.

    En Valverde zou ik pas echt geweldig vinden moet ik eerlijk toegeven. Al zie ik het niet meer gebeuren op z'n veertigste. Hij zou daarmee Joop Zoetemelk onttronen als oudste winnaar ooit. :)
09-09-2020 08:14
Ik ben wel bij dat Koos Moerenhout het bondscoachschap zeer serieus opneemt en echt zijn best lijkt te doen. In ieder geval om zo snel mogelijk zelf een idee te krijgen van het parcours.

Bondscoach zijn in het wielrennen is eigenlijk ook een soort onmogelijke opgave. Je werkt met individuen van verschillende ploegen die eigenlijk nauwelijks een gezamenlijk belang hebben op het WK. Waarbij je ook nog eens geen invloed hebt op hun training of genoeg kansen hebt om ze samen te laten trainen. Maak daarvan maar eens een goede selectie waarbij je meerdere opties hebt op eindwinst.
09-09-2020 08:38
ergens in mijn achterhoofd zit de naam De Gendt. Volgens mij is die langzaamaan echt heel goed aan het worden. Hij (of Teuns) kan ook perfect vroeger in de aanval met een goede Van Aert achter de hand. En wat te denken van Loetsenko.
    09-09-2020 08:55
    Idd een Lutsenko zou dit ook zeer goed moeten aankunnen. Klimt goed en heeft ook nog eens een uitstekend eindschot in de benen.
09-09-2020 08:57
Uiteraard hoort ene Eekhoff ook in dit lijstje.
09-09-2020 09:40
eekhof
09-09-2020 11:20
Ik zie een aantal keer Nils Eekhoff terugkeren in de reacties. Die heeft op dit parcours m.i. niets te zoeken. Deze omloop leent zich voor klimmers en van dat type is Eekhoff niet.
    09-09-2020 11:39
    Kan toch gewoon de kar trekken of mee in een vlucht? Hoe definieer je precies 'niets te zoeken' ?
    09-09-2020 16:19
    Ja, maar daar zijn ook meer klimmende types voor. Een Jetse Bol, Koen Bouwman, Lennard Hofstede, Pascal Eenkhoorn misschien en Thymen Arensman, bijvoorbeeld.

Reacties zijn gesloten.