maandag 17 juli 2023 om 12:00

‘Zege Wout Poels in hetzelfde rijtje als Tom Dumoulin en Michael Boogerd’

Video Zondag 16 juli 2023 zal voor altijd verbonden zijn aan Wout Poels. In de nadagen van zijn carrière zette hij in Saint-Gervais-des-Baines de kroon op zijn lange loopbaan. Solo een bergrit winnen in de Tour de France is maar een enkeling gegeven en slechts zeer zelden is dat een Nederlander. En de strijd in het algemeen klassement? Niets veranderd tussen Tadej Pogacar en Jonas Vingegaard en dus is het nog ongemeen spannend. Dat en meer hoor je in een nieuwe WielerFlits Update.

De kopgroep Wout er niet aan, maar voorkomen konden ze het ook niet: Wout van Aert en Wout Poels zouden strijden om de dagzege in de vijftiende etappe van deze Tour. Nadat eerder Krists Neilands was weggevallen en Marc Soler moest lossen, kieperde de Nederlander op het steilste deel van de slotklim zijn Belgische naamgenoot overboord. “Poels heeft dat heel geraffineerd gespeeld”, legt Raymond uit. “Hij zei al dat hij ervaring had en dat hij daarvan moest gebruikmaken. Poels wist dat hij met Van Aert mee moest. Het was zijn ticket naar de slotklim.”

“Dit is de kroon op zijn carrière”, gaat Raymond verder. “Dit ontbrak nog. Poels heeft er altijd van gedroomd om in de Tour een rit te winnen. Nu is hij een grote meneer. Michael Boogerd op La Plagne herinneren we ons uit 2002, Tom Dumoulin op Arcalis… Een Alpenrit winnen in de Tour… Jongens, dat is nogal wat hoor!” De zege raakte Poels zelf ook, maar niet alleen omdat zijn jongensdroom in vervulling ging. “Precies een maand na het overlijden van zijn ploeggenoot Gino Mäder. Van de dood naar een tweede ritzege in de Tour, het is een rollercoaster”, stipt Maxim aan.

Naast de lofzang voor Poels, kwamen onze mannen natuurlijk ook terug op die immens beladen strijd tussen geletruidrager Jonas Vingegaard en zijn grote belager Tadej Pogacar. De twee gaven opnieuw niets op elkaar toe. “De Tour de France duurt drie weken”, zegt Raymond. “We weten gewoon uit het verleden dat de derde week de meest slopende week is. Dan komen de verschillen vanzelf aan de orde. Er is sowieso een tijdrit en kunnen ze niet naar elkaar kijken. Ze kunnen niet bij elkaar in het wiel kruipen. We gaan echt verschillen zien komende week.”

En verder…
Komt uiteraard ook de nieuwe tweede plek van Wout van Aert aan bod, vertelt Pello Bilbao over de mooie en bijzondere zege van Wout Poels, legt Grischa Niermann uit waarom Vingegaard niet ten aanval trok en komen ook de verschillende tijdritpakken aan de orde. Dat en meer hoor of zie je in een nieuwe WielerFlits Update.


Ook te beluisteren als podcast in je favoriete app, of gewoon hieronder via WielerFlits.

iTunes
Spotify
RSS-feed

24 Reacties
17-07-2023 11:59
Geweldig gegund. Vriendelijke kerel die misschien wel wat onderschat wordt. In zijn topjaren een ijzersterke klimmer, en met LBL een absolute topzege op zijn palmares. De kroon op zijn carrière inderdaad, deze Tour-rit.

Begrijp wel het rijtje wat bergritten in de Tour betreft. Maar Dumoulin zijn carrière vind ik nog wel van een andere orde uiteraard. Boogerd was ook vaker echt de kopman en zijn carrière is dan ook breder gestoffeerd, met name met meer korte ereplaatsen. Wel nooit Luik gewonnen, maar met de Amstel en Parijs-Nice toch ook mooie zeges naast zijn 2 Touretappes. Ik zou Poels daar nog iets onder zetten, al heb je bij Boogerd uiteraard ook de '...maar' zoals bij alle renners uit die periode. Mollema daar dan ergens tussen. Wel Lombardije en San Sebastian gewonnen, maar minder dan Boogerd keer op keer bij de allerbesten in die zware eendagskoersen.
    17-07-2023 12:55
    Mollema minder dan Boogerd? Bijna elk jaar wedstrijd winnen. Monument en klassieker. Hoog klassementen gereden , zelfs met pech in 2016. De concurrentie ook groter als in jaren van Boogerd. Zijn wel zelfde soort renners.
17-07-2023 10:21
„nadagen van zijn carrière”?
Wout Poels is nog hartstikke jong, kan minstens nog vier jaar op het hoogste niveau mee.
17-07-2023 13:17
In 2002 kippenvel, 2016 kippenvel en nu ook. Nuff said.
17-07-2023 08:06
Bedankt voor deze fijne analyses.
17-07-2023 12:22
Ik vind het behoorlijk stigmatiserend om een Limburger sowieso in een rijtje te plaatsen, ze doen lang niet allemaal aan dat maffe gedoe.
17-07-2023 15:37
Bloogerd, 1 stuk ongemak op tv, want nu de belichaming van het adagium'valsspelen loont!'. Lekker voorbeeld voor de jeugd. Bij elk verhaal over een prestatie van hemzelf, zegt ie niets over hoeveel pillen en/of hematocrietbloed via zijn broer, hij voor een etappe had ingenomen, terwijl je elke andere tafelgast dat zich ziet afvragen. En nog steeds niet uitweiden hoe het toch mogelijk was die controles jarenlang te omzeilen. Laat staan dat hij zich hard heeft gemaakt voor compensatie van de niet-gebruikers.
17-07-2023 06:47
Sorry jongens, maar in het rijtje met Boogerd?? Met de kennis (kenners?) van nu mogen we anders oordelen, en we hebben niets anders dan de kennis van nu. Dit is overigens al Poels' tweede, ook een Vuelta rit in 2011, met precies dezelfde kennis van nu.

Verder een machtige overwinning, een grote meneer was hij natuurlijk allang, door z'n mentaliteit en gedrag. Schande dat we hem zo weinig in beeld hadden, aan de andere kant, voor hetzelfde geld was de tour wel beslist geweest op precies diezelfde momenten dat we Wout niet zagen. Opvallend veel de teloorgang van Pidcock in beeld, home of cycling?
    17-07-2023 09:29
    Poels komt nu eigenlijk meer in het rijtje met Mollema te staan. Beiden een monument en ritten in Vuelta en Tour.
    17-07-2023 10:58
    Helemaal mee eens wat betreft Boogerd. Geen enkele problemen met Boogerd op tv, vind het zelfs een leuke vent. Maar je kunt zijn "prestaties" niet in hetzelfde rijtje plaatsen als Dumoulin, Poels, etc... zonder er iets aan toe te voegen.

    Verbaasde me daar ook over bij de NPO in het commentaar met v/d Berg en Boogerd. Daar blijft v/d Berg uitleggen dat hij vindt dat Boogerd voor de bollentrui had moeten gaan en deed hij ook heel memorabel over zijn overwinning. In mijn ogen mist daar dan even de toevoeging: "dit was overigens met doping..."

    Anders kun je ook zeggen dat Pogacar misschien ooit zo succesvol zal worden als Armstrong.
    17-07-2023 11:27
    Waarom kan je Boogie niet vergelijken met de anderen? Boogie reed in een tijdperk dat ze allemaal pakten. Dus met gelijke middelen gestreden. Denk maar aan wijlen Rebellin die betrapt is, denk aan een Di Luca.
    Er zijn buiten Mathieu van der Poel weinig renners zo constant geweest in het voorjaar als Boogie.
    17-07-2023 11:43
    @boomie: je bedoelt dat diegene die prof konden worden/blijven gelijke middelen hadden. Er waren er tegelijk velen die er niet in mee willen gaan en daardoor nooit konden meestrijden. Had je effectief iedereen toegelaten dezelfde middelen te gebruiken, had de concurrentie destijds zwaarder gemaakt.
    17-07-2023 12:02
    Hilarisch, deugridders alhier die eraan voorbij gaan dat toen Boogerd nog reed 95% van het peleton doping gebruikte. Het was evengoed een playing level field.
    17-07-2023 12:39
    Precies KopOverKop. Spijker op z'n kop!
    17-07-2023 12:48
    Eddy Merckx gebruikte ook
    17-07-2023 12:48
    Wheely , je bedoelt ritten in Vuelta en Tour
    17-07-2023 12:56
    @Kopoverkop,
    Het klopt helemaal dat destijds zo'n beetje iedereen aan de doping zat. Ik beargumenteer ook niet dat hij de enige was. Ik vind het alleen niet passend om een prestatie van iemand die valsspeelt (ook in een tijd dat iedereen valsspeelt) te vergelijken met iemand die niet valsspeelt.

    Wout Poels heeft niet valsgespeeld (denk ik :-)) dus je kunt prima aangeven dat zijn prestatie vergelijkbaar is met een andere Nederlander die niet valsspeelt. Maar ik vind het enorm ongepast om nog sporters te eren voor hun prestaties die ze hebben bereikt, terwijl ze doping hebben gebruikt. Prima om die jongens uit te nodigen voor hun commentaar, of dat ze een boekje schrijven over de mooiste bergen die ze hebben beklommen. Maar enige terughoudendheid in het eren van deze dubieuze prestaties is toch wel op z'n plaats.

    Overigens is het wel erg kort door de bocht: iedereen gebruikte doping dus het was een level playing field. Dat argument zou kloppen als iedereen precies dezelfde doping zou gebruiken, met dezelfde dopingartsen e.d. Dat is niet het geval. Daarnaast lijkt dit argument ook te impliceren dat als iedereen zou valsspelen, het eigenlijk weer eerlijk is en we de prestaties uit die tijd weer serieus mogen nemen.
    17-07-2023 13:24
    @Jacob, klopt natuurlijk, stom, stom, stom, heb 't ge-edit hoor!
17-07-2023 09:37
Doping Boogerd moeten we niet meer noemen.
    17-07-2023 11:30
    Doping Rabobank, US Postal, Astana, Museeuw, T-Mobile. Moet ik verdergaan?
    We verketteren Boogerd omdat ie toegegeven heeft. Wat een onzin.
    Hij mag dus niet bij de NOS commentaar geven vinden sommigen, maar dat doet ie al jaren ook bij Eurosport. Hij heeft z'n straf gehad.
    17-07-2023 12:08
    Wanneer je niets begrijpt van de tijdsgeest en het playing level field principe zwijg je beter.
    Sterker sullige types die de val van Marcel Wintels, destijds KNWU voorzitter, welke hij had opgezet voor alle profs om over hun rug zijn politieke carrière een boost te geven en zijn kandidaatstelling bij de UCI.
    Wintels wilde CDA minister worden wat niet lukte en zijn UCI benoeming viel in duigen. Alleen Boogerd was ingegaan op de omerta doorbreken, de rest en vooral elders in Europa hield de kaken stijf op elkaar.
    17-07-2023 12:40
    @KopoverKop: Ik neem aan dat je doelt op de uitspraak van @Bert Pots?
    17-07-2023 12:51
    Danny Nelissen mocht wel bij NOS terwijl hij bij Eurosport weg moest omdat hij eerst loog: hij had geluk dat hij hoor hematocriet waarde had. En Boogerd moest toen weg.
    17-07-2023 13:08
    Ik vind dat we Boogerd prima kunnen noemen in artikelen en ik vind hem een leuke gozer. Prima dat hij aanschuift bij programma's en hij lijkt me ook deskundig als het gaat om analyses over wie de rit gaat winnen en de tactieken van ploegen e.d.

    Maar prestaties van mensen die doping hebben gebruikt, kun je alleen benoemen als 'prestaties die zijn bereikt met doping'. Het zou voor de geloofwaardigheid van de sport niet best zijn als we renners beboeten voor valsspelen en vervolgens wel vereeuwigen voor diezelfde prestaties die ze hebben bereikt tijdens het valsspelen.

Reacties zijn gesloten.