Zeeman na opgave Roglic: “Hij wordt letterlijk uit de Tour gebeukt door Colbrelli”
foto: Raymond Kerckhoffs
zondag 4 juli 2021 om 13:58

Zeeman na opgave Roglic: “Hij wordt letterlijk uit de Tour gebeukt door Colbrelli”

Merijn Zeeman heeft na de opgave van Primož Roglič nog maar eens gewezen naar Sonny Colbrelli. De ploegleider van Jumbo-Visma is nog altijd van mening dat de Italiaanse kampioen de Sloveense favoriet uit de koers heeft ‘gebeukt’. “De enige uitdager van Tadej Pogačar is niet meer in de Tour”, vertelt Zeeman aan de NOS.

“Hij wordt letterlijk de Tour uitgereden”, aldus Zeeman voor de start van de negende etappe. Eerder op de ochtend had de Nederlandse formatie  besloten om de nummer twee van vorig jaar uit koers te halen. De manier waarop doet de ploeg pijn. “Dat maakt het pijnlijk en moeilijk om te accepteren. Maar dan is er ook geen andere conclusie mogelijk.”

“Vallen hoort erbij, als het in de hectiek gebeurt, maar hier wordt hij letterlijk uit de Tour gebeukt. Dat is moeilijk te accepteren”, stelt de ploegleider. Hij wijst daarbij naar Colbrelli, die in de derde rit in aanraking kwam met Roglič. De Italiaan ontkent en zegt dat de sturen in elkaar bleven haken. “Wij hebben daar een andere versie van. Het is gebeurd. Maar laat ik het zo zeggen: de enige uitdager Pogačar is niet meer in de Tour.”

‘Er komen nog meer wedstrijden aan, bijvoorbeeld de Vuelta’
Aanvankelijk was het plan om op de eerste rustdag de balans op te maken met Roglič, maar na de bergrit naar Le Grand-Bornand stapt de Sloveen niet meer op. “Omdat Primož gisteren heeft gevoeld dat er geen enkele verbetering optrad. Het deed veel pijn en kostte veel energie. We hebben samengezeten en gezegd dat het geen zin had”, aldus Zeeman.

“We moeten ook realistisch naar zaken kijken. De Tour is de belangrijkste wedstrijd, maar er komt nog meer. Bijvoorbeeld de Vuelta. Als je hier doordoet, dan ben je aan het einde zo uitgewrongen en kapot dat je dat ook niet haalt. Dan is het zaak om er eerlijk naar te kijken. Hoe hard het ook is.”

91 Reacties
04-07-2021 14:07
Zeeman heeft volkomen gelijk. Roglic is gewoon uit de TdF gebeukt met dank aan de heer Colbrelli.
    04-07-2021 14:17
    Vermoedelijk waar, maar om dat pas na een halve week zo scherp te zeggen maakt ook op niemand indruk …
    04-07-2021 14:20
    Ik betwijfel het. Er is nog zo'n twee meter vrij wegdek links van Roglic. Het lijkt alsof hij in die twee meter ruimte wil opschuiven naast Colbrelli en niet genoeg ruimte neemt. De lezing van Colbrelli lijkt me dan ook aannemelijk.
    04-07-2021 14:22
    Ik heb eerder deze week de beelden terug gekeken en het leek er sterk op dat er een Trek renner naar links opschoof voordat Colbrelli dat deed.
    04-07-2021 14:45
    Twijfel eraan. Je zag de bekende golf beweging, en daar is het mis gegaan. Denk niet dat colbrelli dat expres gedaan heeft.
    04-07-2021 14:55
    Ik snap ook echt niet dat ze dit zomaar hebben laten gebeuren zonder geklaag.. Desnoods geef je Colbrelli een dag later zelf nog een zetje maar dit laat je concurrenten echt niet zomaar flikken.

    Voor diegenen zonder bril hierboven:
    Door een normale golfbeweging in het peloton vlieg je niet zijwaards van je fiets en een golfbeweging is ook geen excuus om dan maar een bodycheck uit te delen.
    04-07-2021 16:31
    @Franco, Bedoel je dat grind met twee meter vrij wegdek?
04-07-2021 14:12
Nee Merijn, Roglic is niet letterlijk uit de Tour gebeukt. Je kan het wel blijven roepen, maar dat betekend niet dat het opeens de waarheid is.

[quote]“De enige uitdager van Tadej Pogačar is niet meer in de Tour”[/quote]
Dit arrogante toontje is ook vrij misplaatst.
    04-07-2021 14:59
    Klopt wel dat Roglic de enige uitdager zou zijn geweest
    04-07-2021 15:03
    Mollema reed er kort achter, en zei hetzelfde als Zeeman. Maar da's ook onzin natuurlijk.
    04-07-2021 15:13
    Vreemd om te menen dat je er beter zicht op hebt dan direct betrokkenen en ooggetuigen.

    Daarnaast merkwaardig om het arrogant te vinden wanneer iemand de enige die dit seizoen Pogacar kon kloppen en in staat was met hem mee te gaan in het begin van de Tour, de enige uitdager te noemen. Lijkt me feitelijk juist dat er niemand anders is die daar bij in de buurt komt.
    04-07-2021 15:53
    Het is wel aannemelijk dat Roglic er het dichtst bij gezeten had.
    04-07-2021 17:12
    @El Tractor jij bent nogal stellig. Mocht je hier nieuw zijn dan zul je later merken dat de kans dat je achterhaald wordt door de waarheid groter is dan dat je gelijk hebt.
    Een slag om de arm bij het verkondigen van je "eigen" mening is raadzaam.
    04-07-2021 17:52
    Hij is begonnen aan zijn vierde account in een jaar tijd. Geen idee waarom en of dat iets 'nieuws' heeft.
04-07-2021 14:19
Dat natrappen is nergens voor nodig Merijn...
    04-07-2021 15:25
    Natrappen hahaha onzin man!
    04-07-2021 18:12
    Natrappen? Colbrelli lag toch niet op de grond?
04-07-2021 14:21
Ik ga er vanuit dat de waarheid ergens in het midden ligt, maar op de beelden is duidelijk te zien van Colbrelli een enorme zwieper naar links maakt, Roglic daardoor een flinke duw geeft die vervolgens onderuit gaat. Het zal zeker niet expres zijn, maar beelden liegen niet.
    04-07-2021 14:23
    Een enorme zwieper is overdreven, maar als Roglic tijdens het opschuiven tegen het stuur van Colbrelli rijdt is het logisch dat deze om zijn evenwicht te behouden een beweging maakt.
    04-07-2021 14:58
    Door een "beweging" nadat je met de sturen tegen elkaar komt vlieg je niet zijwaarts de berm in op die manier;)
    04-07-2021 17:51
    Franco, reed je achter Roglic.
    Je was er niet bij.
04-07-2021 14:21
Zoals ik het zag op de beelden heef t
04-07-2021 14:21
Heeft hij gelijk. Was wellicht onbewust maar Cobrelli maakt wel degelijk een zwieper.
04-07-2021 14:22
Ik zou dan ook wel de exacte lezing van TJV willen horen.

Ach, in mijn ogen heeft deze valpartij alles te maken met de koerswijze van de klassementsploegen. Die willen allemaal met hun hele trein vooraan rijden, met 50 man bij de eerste 20 rijden. Ze maken zelf de hele boel zenuwachtig. Ook TJV!

En natuurlijk snap ik ze wel: niemand wil het risico nemen om achter een valpartij te komen. Maar dan moet je uiteindelijk ook niet siepen en piepen als je in de chaos die je mede veroorzaakt zelf valt. Hoe vervelend en tourbepalend ook.
    04-07-2021 15:07
    Volgens mij kan je nog beter achteraan rijden en zonder schade achter val partij komen om dan gat dicht te rijden of wat tijd verliezen. Maar nu val je hard en ben je er dan uit
04-07-2021 14:22
Jammer dat de helikopter beelden niet vrijgegeven zijn.
    04-07-2021 14:50
    Die was er op dat moment niet. Althans, niet op die plek
    04-07-2021 15:34
    Ja, als er helikopter beelden zijn zou dat heel veel verhelderen.
04-07-2021 14:23
Denk overigens niet dat hij overdrijft Tractor. Gezien de nog heel goede tijdrit was Rogliz enige die in de buurt kon blijven van de uitdagers
    04-07-2021 14:25
    Mwah, ook een Roglic in absolute topvorm zonder valpartijen had niks kunnen uitrichten tegen deze Pogacar.
    04-07-2021 14:46
    Traktor,
    We zullen het nooit weten.
    Maar wat je kon zien in de eerste etappes is dat Roglic uitstekend met Pogacar mee kon in de sprints bergop. En kijk je naar de kleinere rondjes van een week van dit jaar, dan waren deze twee outstanding. En aan elkaar gewaagd. En werd Pogacar verslagen door Roglic in Baskenland.

    Dus om zo maar te stellen dat Roglic kansloos was tegen Pogacar: ik ben benieuwd waarop je dat baseert.
    04-07-2021 15:07
    In de ronde van het Baskenland kreeg Pogacar Vingegaard en Yates er niet uit in de laatste rit en roglic kreeg Gaudu er niet uit. Gisteren reed hij Vingegaard en Gaudu op drie minuten. Het baskenland is een ronde van een week als voorbereiding op de Ardennen.

    Roglic heeft in het verleden nooit bewezen in een GR te kunnen doen wat Pogacar gisteren deed. Roglic is zelfs nog nooit echt weggereden van iedereen bergop in een GR zelfs in de ronden die hij won. Carapaz was de voorbije jaren vaak de evenknie en zelfs beter dan Roglic bergop en nu zou Roglic even drie minuten van hem wegrijden.
    04-07-2021 15:43
    @adelaarvanantwerpen, heb je Baskenland gekeken? Roglic reed in een groepje met Gaudu en nog een andere gast. Gaudu en die andere gast draaiden niet mee. Toen hoorde je Roglic letterlijk zeggen: "i dont care for the stage win". Toen ging Gaudu wel meedraaien en bij de finish hield Roglic netjes zijn woord en gaf Gaudu een boks en liet hem winnen.
    04-07-2021 16:03
    @ Rooie Jos

    Ja ik heb het baskenland gekeken. De reden waarom Gaudu en ook Carthy ernog bij zaten was omdat Roglic hen er niet kon uitrijden op de Karbilla. Nog eens het Baskenland zegt weinig over wat er nu in de tour gebeurd.
04-07-2021 14:25
Roglic een betere verliezer dan Zeeman. Roglic neemt zijn verlies met klasse, Zeeman loopt te janken. Was vorig jaar ook al.
    04-07-2021 15:25
    Inderdaad. Kruijswijk werd vandaag bij de NOS ook om zijn mening gevraagd en die was heel wat genuanceerder.
    Beetje huilebalk is Zeeman wel!
    04-07-2021 15:31
    Ook Roglic heeft duidelijk aangegeven dat hij van de weggeduwd is door Cobrelli. Roglic heeft dezelfde visie als Zeeman en deze ook verkondigd. Oftewel Zeeman herhaalt gewoon wat Roglic gezegd heeft.
04-07-2021 14:25
Klacht indienen!
04-07-2021 14:26
Kwadraat van Sir David Brailsford worden deze man. Vervelende gozer die altijd met zijn bek vooraan moet staan om weer eens iets te vinden.
    04-07-2021 14:39
    Zeeman begint steeds meer een nare en onsympathieke man te worden ja. Heeft al meerdere keren aangetoond dat hij zijn emoties duidelijk niet onder controle heeft. En in interviews lult hij ook altijd ellenlange verhalen bij elkaar die meestal als een tang op een varken slaan.

    Al heeft hij nog wel een flinke weg te gaan om op het niveau van Sir Dave te komen qua onsympathiekheid.
    04-07-2021 15:14
    Ik vind het wel prima als Zeeman dit zegt. Opkomen voor zijn eigen renners, zonder hypocriet te doen (zie Pat Lefevere). Zeeman zal dit heus niet zeggen als hij Roglic hier niet over heeft gesproken. Lijkt me beter dat ploegleiders dit uitvechten dan renners.
    04-07-2021 15:25
    @KimJungPoels Hij geeft hier gewoon ook de visie van zijn kopman. Wat is daar verkeerd aan?
    04-07-2021 16:24
    Juist sterk dat hij het opneemt voor zijn kopman na deze actie van Colbrelli die ook door Mollema is bevestigd. Maar begrijp dat opkomen voor je belangen als onsympathiek wordt beschouwd.
04-07-2021 14:29
Bahrein heeft een Sloveense baas maar wellicht geen vriend van Primoz denk ik dan.
    04-07-2021 14:38
    misschien meer een vriendje van Pogacar dan? Nee, ik zie geen complot, maar de enige beelden die ik ken tonen a) Roglic die langs de kant opschuift, b) Colbrelli die een flinke beweging naar buiten maakt c) Roglic die z'n evenwicht verliest. The rest is history. Daar mag je als ploegleider best wat van vinden zonder een zeur te zijn. Dit is niet alleen de lezing van de 'zeur Zeeman' maar ook van goede verliezer Roglic.
04-07-2021 14:34
Jammer dat een van de sympathiekste renners uit het peloton hier zwart gemaakt wordt door Zeeman.
    04-07-2021 14:44
    Hij zegt toch niks over Bauke?
    04-07-2021 15:23
    Als het gaat om Roglic, en hoe die in het geheel met teleurstelling en tegenslag omgaat, ben ik geneigd om Roglic te geloven.
04-07-2021 14:48
TJV durft gewoon niet openlijk een klacht in te dienen omdat het geval Groenewegen te recent achter ons ligt en hen altijd in het nadeel zal achtervolgen.

Daarnaast geven ze hier impliciet het signaal mee af dat dit kan gebeuren in de koers en dat straf en onderzoek niet de manier is om dit op te lossen. (Dus ook geen civiele zaken tegen individuele renners!!).

Ofwel goed gereageerd hoewel bepaalde personen hem graag nog even een schop na willen geven.
    04-07-2021 15:27
    Het hoort bij koers inderdaad, voetballers dienen ook geen schadeclaims in bij elkaar. Maar Colbrelli mag wel publiekelijk aan de schandpaal genageld worden.
04-07-2021 15:18
"Maar laat ik het zo zeggen: de enige uitdager Pogačar is niet meer in de Tour.”

Dat is wel vrij arrogant gesteld.
    04-07-2021 15:29
    Misschien, maar dat Roglic de beste ronde renner is van de laatste jaren op Pogacar na is wel een feit. Het is ook een feit dat er nu geen tegenstand meer is voor Pogacar, dus de renners die er nu nog zijn bewijzen voor 50% de stelling al.
04-07-2021 15:37
Colbrelli zou een goeie ijshockeyer zijn.
04-07-2021 15:39
Een niet gevallen Roglic had Pogacar langer gevolgd dan Carapaz en veel minder verloren in de ITT.
04-07-2021 15:39
Merijn Zeurman.
04-07-2021 15:44
Ik snap de fascinatie van NLers voor Roglic niet zo goed. Ok, hij rijdt bij TJV, maar jongens, wat een dooie is dat zeg. Een Menchov in het kwadraat. Geef mij Poggi maar.
    04-07-2021 16:02
    Ik kan de droge humor van Roglic anders wel waarderen, hij neemt zichzelf ook niet al te serieus, beter dan Dumoulin als hij niet in z’n sas is, is het ook een enorme zeurkous. Trouwens Rogla nog de bidon aan een kind zien geven?
04-07-2021 15:46
Van wie moest Roglic op de eerste rij gaan zitten in het gedrang?
Meneer Zeeman.
04-07-2021 15:51
Onsportieve reactie van Zeeman. Dit type incidenten horen er zowel bij als dat Roglic er relatief vaak bij ligt, nu specifiek wijzen naar degene met wie het incident plaatsvond is nogal suf vind ik.
    04-07-2021 16:10
    +100

    *leestekens*
    04-07-2021 17:55
    RV, dit soort incidenten horen er niet bij. Gratuite reactie van je.
    04-07-2021 18:26
    Dit soort incidenten horen er wel bij en al helemaal in de eerste tour week. Het is nu toevallig een grote renner die de berm in gaat was het een debutant van Cofidis geweest dan niet meer dan een voetnoot in het race verslag.
    04-07-2021 18:36
    Het gegeven dat een incident erbij hoort zegt nog helemaal niets over de relevantie van het bespreken/benoemen van zo'n moment.

    Wanneer het werkelijk om een beuk gaat, zoals door Roglic en Mollema wordt gemeld, dan is dat een kwalijke zaak en dit een incident dat (ook als het erbij hoort) natuurlijk besproken mag worden.

    Niets flauws of onsportiefs, zeker niet wanneer je door zo'n overtreding maanden werk in de prullenbak kunt gooien.
    04-07-2021 18:41
    Ook een incident dat 'erbij hoort' heeft een dader en een slachtoffer. Net als stellen dat het vaak om dezelfde slachtoffers gaat, is het zinvol om oog te hebben voor mogelijk recidive daders. Ook andere omstandigheden kunnen het benoemen waard zijn. Daar hoeft het niet per se een hoog Andere Tijden Sport gehalte voor te hebben.
    04-07-2021 18:54
    Daar ben ik het wel mee eens hoor. Alleen is hier zowel de beuk an sich niet bewijsbaar als dat een renner dat natuurlijk niet express zo doet en al helemaal niet specifiek tov een bepaalde collega. Daarbij heb ik ook niet eerder gehoord van Colbrelli die ze achter elkaar de berm instuurt.
    04-07-2021 18:59
    Je bedoelt juridisch bewijsbaar? Lijkt me niet nodig.

    Jij hebt voldoende inschattingsvermogen om het misbaar van Colbrelli op de juiste waarde te schatten. Tel daar het verhaal van Roglic bij op en dat lijkt me ruim voldoende.
    04-07-2021 19:07
    Ja. Ik denk dat Colbrelli daar wel een foutje maakte en meteen in de verdediging schoot maar vind dat in principe wel passen bij een retenerveus peloton in tour week 1. Het had er veel schijn van maar dat maakt het nog niet meteen een voldongen feit. Dit soort dingen gebeuren en ik zal geen enkele renner zoiets nadragen, je doet zoiets niet express.
    04-07-2021 19:17
    “Dit soort dingen gebeuren” vs “Dit soort dingen horen er bij”, het is nogal een verschil.

    Overigens niets te vinden over een evt reactie van Mollema. Wel over een twitter bericht van Skujins waarin hij Mollema een compliment maakt mbt het ontwijken van de vallende Roglic.
    04-07-2021 21:07
    Romans Vainsteins
    Ik heb het Sagan anders wel eens express weten doen.
04-07-2021 15:56
Mimimi
Tot zover mijn bijdrage
04-07-2021 16:03
Natrappen inderdaad. De organisatie en de UCI hebben geen reden gezien om Colbrelli te bestraffen. Dus dan moet je ook ophouden met zeuren.
    04-07-2021 16:27
    Als je op de UCI en de ASO moet wachten voordat je ergens wat van mag vinden...
04-07-2021 16:16
Tja? En?
Het is niet zo alsof Colbrelli met voorbedachte rade dacht: “en nu zal ik die sukkel van een Roglic is ten val brengen”. Tijdens de krankzinnige hectiek van de 1e week tour gaat Colbrelli naar links zonder te denken aan zijn mede renners, net achter hem zit een niet al te stuurvaste renner die ook nog maanden geen wedstrijd gereden heeft, en die komt ten val. Of het helemaal de schuld is van Colbrelli of niet gaan we nooit achter komen, dat weet Merijn Zeeman zelf ook wel. Daarom vind ik het een misselijkmakende en tegenvallende reactie.
    04-07-2021 16:35
    "...gaat Colbrelli naar links zonder te denken aan zijn mede renners..."
    en daar mogen Roglic en Zeeman niks van vinden?
    "...net achter hem zit een niet al te stuurvaste renner..."
    Colbrelli zegt dat de sturen in elkaar haakten. Dan zit Roglic er niet achter. Laat dat nou net zijn wat de andere ooggetuigen ook zeggen.
    Wat is er nou precies "misselijkmakend en tegenvallend" aan zeggen dat je door iemand anders uit koers gereden bent als dat zo is: zonder Colbrelli zou Roglic gewoon nog meerijden.
    04-07-2021 20:56
    Ten eerste; dat laatste kun je niet met 100% zekerheid zeggen. Voor hetzelfde geld was Roglic ergens anders deze absurd hectische 1e tour week gevallen, het zou niet de eerste keer zijn dat hij er bij ligt...

    Verder vind ik het misselijkmakend om als het kwaad al is geschied op deze wijze een tik na te geven en dan ook nog ff zeggen tot wat hij allemaal wel niet in staat was geweest. Neem je verlies, beheers je testosteron en ga niet als een klein kind je gelijk proberen te halen.

Reacties zijn gesloten.