Na Omloop wint Zdenek Stybar nu ook E3 BinckBank Classic
foto: Cor Vos
vrijdag 29 maart 2019 om 17:09

Na Omloop wint Zdenek Stybar nu ook E3 BinckBank Classic

Zdeněk Štybar heeft voor de eerste maal in zijn carrière de E3 BinckBank Classic op zijn naam geschreven. In Harelbeke was de Tsjech de snelste in een sprint met vijf. Wout van Aert eindigde op de tweede plaats, Greg van Avermaet werd derde. Štybar volgt op de erelijst Niki Terpstra op.

Met een nieuwe naam werd vanmiddag omstreeks kwart over twaalf het startsein gegeven voor de E3 BinckBank Classic, de koers die misschien het dichtst tegen de Ronde van Vlaanderen aanleunt. De vroege vlucht liet even op zich wachten, maar uiteindelijk raakten zeven renners weg. Jaime Castrillo, Marc Hirschi, Aksel Nõmmela, Thomas Sprengers, Stijn Steels, Mihkel Räim en Ludwig De Winter sloegen de handen ineen en lieten het peloton achter.

Even later maakte ook Lionel Taminiaux de oversteek naar de kopgroep. In de aanloop naar de beklimming van La Houppe breidden de acht vluchters hun voorsprong uit naar vijf minuten. Meer marge kregen zij niet, want het peloton begon het tempo wat op te voeren en half koers had de kopgroep nog tweeënhalve minuut over. Toen de beklimmingen elkaar in sneltreinvaart begonnen op te volgen, verloor de koers haar eerste kopstuk.

Vanmarcke geeft op na val
Sep Vanmarcke kwam op ruim 85 kilometer van de streep ten val en moest opgeven. Terwijl de kopgroep nog altijd vooruit reed, stak Peter Sagan in het peloton de lont in het kruitvat op de passage van de Taaienberg en de Slowaak zag Danny van Poppel reageren. Het peloton veranderde meteen in een lang lint. Even spleet het peloton in twee stukken, maar spoedig kwam alles weer samen. De beschietingen bleven voortduren in de volgende kilometers.

Bob Jungels – foto: Cor Vos

Ook op de Boigneberg piepte en kraakte het onder impuls van Zdeněk Štybar en Tiesj Benoot. Vervolgens was het echter Bob Jungels die de koers echt deed scheuren. Onder zijn impuls werd de vroege kopgroep bijgehaald. Zes leiders begonnen dan aan het koppel Paterberg-Oude Kwaremont: naast Jungels ook de vroege vluchters Hirschi, Sprengers en Steels en ook Nils Politt en Jasha Sütterlin, die eveneens de oversteek wisten te maken.

Jungels, die eerder al Kuurne-Brussel-Kuurne wist te winnen, bleek over geweldige benen te beschikken en dat kwam tot uiting op de Paterberg, waar alleen de jonge Hirschi kon volgen. Politt en Sütterlin konden weliswaar opnieuw aansluiten, maar het vat was nog niet leeg bij Jungels die in de Karnemelkbeekstraat opnieuw aanzette. Ditmaal moesten de andere koplopers het antwoord schuldig blijven en ging de Luxemburger van Deceuninck-Quick Step solo.

Jungels maakt indruk
Terwijl Hirschi, Politt en Sütterlin werden opgeslokt door de achtervolgende groep met enkele favorieten, wist Jungels zijn voorsprong uit te breiden tot driekwart minuut. Het begin van een op het oog veilige marge, maar de concurrentie wilde niet zomaar meewerken aan een nieuw succes van de Luxemburger. Wout van Aert, Alberto Bettiol, Zdeněk Štybar en Greg Van Avermaet zetten na de Tiegemberg de achtervolging in en kwamen dichter en dichter.

Wout van Aert – foto: Cor Vos

Op zeven kilometer van de meet werd Jungels bijgehaald door de vier achtervolgers en Jungels zette zich daarop in het laatste wiel om even te bekomen van zijn inspanningen. Op 3,5 kilometer van de streep viel Štybar aan, maar Van Aert sprong attent mee in zijn wiel. Nog geen halve kilometer verder probeerde Jungels opnieuw, maar ditmaal wist Van Avermaet de aanval af te slaan.

Met zijn vijven doken zij onder de boog van de laatste kilometer door. Wie ging hier de zege pakken? Jungels zette zich nog eens op kop van de groep met Van Avermaet in zijn wiel. Uiteindelijk was Štybar degene die aan het langste eind trok. In de sprint klopte hij Wout van Aert en Greg Van Avermaet. Ook in Omloop Het Nieuwsblad was de Tsjech al de beste. Zijn zege is alweer de twintigste voor zijn ploeg Deceuninck-Quick Step dit seizoen.

88 Reacties
29-03-2019 17:10
Wel leuk voor DSQ. Winnen ze ook eens wat.
    29-03-2019 17:40
    Nu wel duidelijk dat Stybar niet gaat winnen in de ronde en Roubaix. Ik moet nog zien of Quickstep daar zo dominant kan zijn.
29-03-2019 17:10
De commentatoren op Sporza dachten dat Jungels wel even een nummertje als Terpstra op zou voeren. Erg jammer dat ze met zoveel dedain over Terpstra spreken.

Verder wel weer knap van QS, overmacht weer goed uitgespeeld. En Stybar goed op dreef!
    29-03-2019 17:12
    Ze draaiden dan ook rond in de achtervolging, dat is vorig jaar bij Terpstra nooit gebeurd. Anders halen ze die ook terug.

    Terpstra weg en Stybar wint de ene na de andere klassieker. Ondertussen wel duidelijk dat die even sterk zijn, maar dat Terpstra gewoon de veel sluwere was.
    29-03-2019 17:12
    Zeur toch niet man. Ze zijn juist altijd vol lof over Terpstra.
    29-03-2019 19:08
    Stybar en terpstra zijn niet elk jaar even sterk. Bovendien is terpstra denk ik de betere tijdrijder en stybar sneller in een groepje
29-03-2019 17:10
Puur omdat ze zo sterk zijn in de breedte dat ze alles winnen. Maar de anderen goed tegenstand geboden vandaag.
29-03-2019 17:10
Ik had niet verwacht dat Van Aert direct in zijn eerste seizoen bij Jumbo-Visma de aansluiting zou vinden bij de absolute wereldtop.
29-03-2019 17:11
Vincere inseme
    29-03-2019 17:11
    Dat was nog met Mapei. :)
29-03-2019 17:11
Zat in een zetel in de finale, dus de logica werd gerespecteerd. Toch weer straf van Van Aert, als ze onderweg evenveel hadden moeten geven wil ik het nog wel eens zien of Stybar de sprint wint. Vroeg of laat gaat hij toch eens een grote koers binnenhalen.
    29-03-2019 17:13
    Moet ie eerst naar QS :)
    29-03-2019 19:12
    Sterk om tweede te worden, nog voor gva. Maar tweede is geen garantie. Vanmarcke was ook al eens tweede in groepssprint Gent wevelgem voor Gilbert nota bene. Won vrij kort daarna de omloop in sprint van boonen maar verliest het moment van z'n carrière de sprint in Roubaix tegen cancellara. Zat er toen altijd bij maar nu verwacht bijna niemand meer dat hij ooit die grote klassieker wint
29-03-2019 17:11
Daar waar Stybar aan de top komt, zakt Boom er als een baksteen doorheen.
29-03-2019 17:11
Aparte uitslag. Dacht niet dat Stybar de sterkste was en al helemaal niet als sprinter.
    29-03-2019 17:12
    Stybar is wel rap.
    29-03-2019 17:46
    Ja, en de achtervolging op Jungels zal er ingehakt hebben bij de rest.
29-03-2019 17:11
Weer net geen Belg in België... willen ze niet?
    29-03-2019 20:46
    Inderdaad! Stybar is nog net geen hele Belg.
29-03-2019 17:11
Van Aert sprint hier ook maar mooi Van Avermaet voorbij.
29-03-2019 17:12
Mooie finale gezien en wat is die Hirschi al sterk zeg!
29-03-2019 17:12
Lijkt me vrij duidelijk dat het verhaal met 3 kopmannen bij Jumbo Visma na MSR en vandaag de prullenbak in Kan!
    29-03-2019 17:14
    Zeker ook omdat bij de demarage van Jungels de man van TJV moest passen.

    Toch meer focus op de sprint en de ronde
    29-03-2019 17:21
    Hanaaf... nou inderdaad je zou haast vergeten dat hun kopman hier slechts tweede wordt
    29-03-2019 17:22
    Inderdaad. Van Poppel en Theunissen zijn middelmatige renners.
    29-03-2019 17:42
    @MDKIDW,
    Haanaf doelt duidelijk niet op Van Aert. Volgens mij heeft hij het over een TJV-er die Jungels in het begin van zijn ontsnapping achtervolgde.
    29-03-2019 17:42
    Wie is Theunissen?
    29-03-2019 18:14
    TJV viel als ploeg ZWAAR tegen vandaag, dat mag gezegd worden. Wout van Aert was fantastisch.
    29-03-2019 19:14
    Ze werden al Wolfpack light genoemd maar maken dat niet waar. Op wva na die boven verwachting presteert
29-03-2019 17:13
En weer wint DQS en zullen sommige mensen het saai vinden, maar het was een boeiende koers en en toen ze de sprint aangingen was het nog niet duidelijk wie ging winnen.
29-03-2019 17:13
Haters gonna hate. Laat de DQS gal maar los.
Overigens was dit een mooie wegstrijd. Door het voorop rijden van Jungels zat hier tientallen km's lang te freewheelen - wat de wet van de koers is.
Betiol wordt een leuke. Van Aert blijft verbazen. Naesen?? Zo goed en daar lossen... Vreemd.
29-03-2019 17:13
Mooi dat Wout Van Aert 2e. wordt in de E3 en tegen Quickstep is geen kruit gewassen.
    29-03-2019 17:17
    De eendaagse wedstrijden in het voorjaar zijn hun wedstrijden.

    Voor de haters. Straks is het mei en dan zijn ze uit de voorhoede weg.

    Mooie zege van Stybar.
    29-03-2019 18:05
    Dat zeiden ze vorig jaar ook, maar het hele jaar bleven ze winnen.... ze hebben wel meer ijzers in het vuur. Ploeg bestaat bijna alleen maar uit winnaars. Ik dacht voorafgaand aan dit seizoen dat ze minder sterk waren geworden dan vorig jaar... het tegendeel blijkt, ongelofelijk
    29-03-2019 19:18
    Geen Schachman en Viviani in de giro? Winnen zo 3 a 4 etappes
    Alaphilippe knalt nog even goei binnen daarvoor en misschien ook Luik. Om dan pauze te nemen en in de tour weer een etappe te pakken plus Sebastián daarna. Tenzij kwiatkowski daar zijn zinnen op zet. Denk niet dat je qs niet meer ziet, mooi dat dit team niet voor 5de plaatsen in klassementen gaat zoals zoveel teams.
    29-03-2019 21:48
    Schachmann rijdt alleen wel bij Bora dit jaar ;)
    30-03-2019 00:21
    Ach dan rijdt mas even podium in een willekeurige grote ronde. BIj bijna elke andere ploeg zou dat ongeveer hoogtepunt zijn, bij qs leuk maar was er nog zoveel meer
29-03-2019 17:15
hoppa weer een zege voor quick step! come on
    29-03-2019 19:26
    Niet vloeken: Deceuninck - Quickstep. Ere wie ere toekomt
    :-)
29-03-2019 17:15
Goed uitgespeeld van QST. Als Styby had moeten werken, denk ik ik niet dat hij deze sprint wint. WvA uitstekende koers gereden. Na zijn matige veldritseizoen had ik verwacht dat dit wielerjaar ook niet veel zou worden en vooral op de 2e rang, maar dat is toch ongelofelijk knap.

Greg trouwens ook prima in vorm en echt de achtervolging op Jungels in gang getrokken en geleid, maar je zag wel dat hij pas durft te geven wanneer Sagan er niet meer bij is.
    29-03-2019 19:20
    Dacht ik ook over van aert, ook na omloop
    29-03-2019 21:59
    Hier ook een fameuze mea culpa over Van Aert. Zag er rond het WK veldrijden helemaal kapot uit. Blijkbaar recupereert hij echt goed. Knap
29-03-2019 17:16
Kan QS niet van te voren even aangeven welke renner ze nu willen laten winnen? Dan hoeft die iig niet mee te doen en laten we alleen nog de rest voor plek 2 fietsen.
Wederom zijn ze oppermachtig.
    29-03-2019 17:27
    Dat heeft Lefevere ook gedaan.
29-03-2019 17:18
Gewiss Ballan all over again.
Klasse van youngsters Bettiol en WVA.
    29-03-2019 17:21
    Straffe uitspraak Freddy, hebt je ook bewijzen?
    29-03-2019 18:46
    De recente uitslagen zijn het bewijs van een collectieve buitengewone dominantie. Dat is de overeenkomst die ik zie, helaas.
    29-03-2019 19:27
    1 2 en 3 zoals gewiss? Ga eerst maar eens YouTuben over wat voor dominantie je praat.
    Alle koersen waar een ploeg 2 man heeft en niet wint, spreekt men dat ze het niet goed uitgespeeld hebben. Maar nu het gewoon volgens de simpele wetten van de tactiek logisch verloopt is het verdacht?
    Ander punt, qs is al jaren een team met enkele toppers in het voorjaar. Soms waren ze zelfs heel dominant en won toch stannard, Sagan of Thomas die met 3 qs renners voor zat. Hoe verklaar je dat?
    En die jaren dat gva of cancellara alles domineerde? Zelfs zonder echt goede meesterknechten meestal. Zelfde type team van qs voor een behoorlijk deel. Tactieken zijn vrijwel identiek. Over de jaren heen is het vrij normaal dat het soms één team z'n kant op gaat. Snap niet zo goed waarom daar zoveel ondoordachts en negatief over gedaan moet worden
29-03-2019 17:19
Het is Stybar, Jungels en DQS gegund, knappe koers van hen, maar de rol van de motors was te groot. Normaal komen ze veel sneller bij Jungels en moet Stybar ook sneller werken.

Van Aert, wat een klasbak. Schuift dichter en dichter bij een overwinning. Van Poppel, Teunissen en de andere Jumbo's toch duidelijk een maatje kleiner.

Ik krijg meer en meer het gevoel dat WVA en MVDP ook in de klassiekers de nieuwe heersers gaan worden.
    29-03-2019 17:49
    Huh, motoren? Ik kan me niet voorstellen dat daar sprake van was, dan hadden we Lefevre toch wel gehoord?
    29-03-2019 17:53
    Ik ben benieuwd of we hem nog horen :-)
29-03-2019 17:19
DQS heerst in de eendagswedstrijden, maar koerst ook attractief . Dus is het ze gegund
    29-03-2019 17:22
    Exact! Ik vond dit totaal geen lelijke overwinning (buiten de motoren) en de overheersing valt in de breedte ook wel mee, met enkel Stybar die met de beste acht kopmannen over de Pater/Kwaremont kwam
    29-03-2019 19:28
    Inderdaad waar waren lampaert Gilbert en senechal?
29-03-2019 17:19
Styby is echt goed in vorm tot nu toe... wat een beest,

Woutje draait tot nu toe ook een lekker seizoen hoor.. erg knap om hier tweede te worden
29-03-2019 17:21
Mooie wedstrijd, jammer dat er geen Nederlanders mee voorin zaten. Terpstra, het begint vervelend te worden. Weer flikt hij zichzelf door ergens ver achter in het peloton te zitten lummelen als de wedstrijd losbarst. Zo heeft hij 70 km alleen maar moeten achtervolgen.
Langeveld goed, op zijn niveau. Teunissen in het begin van de uitzending goed in beeld maar daarna toch weggezakt. En Roompot moet het toch weer van de vroege vlucht hebben.
    29-03-2019 17:24
    Terpstra is een prima renner maar zonder QS zal hij geen koers meer winnen.
    29-03-2019 19:30
    Als hij altijd 70km vooraan al zit is ie vaker mee maar zal ie ook vaker moe zijn in finale. Laat hem volgend weekend maar op 50km vooraan zitten en tussen 35-20km mee zijn met de beslissende move. Hopelijk met een strijkijzer als lampaert of met een groepje met een snelle man. Waar hij dan op 7km van weg rijdt
29-03-2019 17:25
QS wint vooral op tactisch vlak. Het pijnlijke voor de rest is dat het niet eens een briljante tactiek is waardoor ze buitenspel worden gezet. Het is heel conventioneel, doorzichtig en voorspelbaar, maar de tegenstand laat zich naar de slachtbank leiden omdat ze gewoon te weinig pionnen hebben.
29-03-2019 17:25
Het Vossenhol is een hellinkje van niks, maar Van Avermaet levert daar toch een knappe prestatie. Echt van onder tot boven de forcing voeren.
    29-03-2019 17:27
    Tot dat moment had hij dan ook alleen maar wat zitten linkeballen.
    29-03-2019 17:31
    Op de Paterberg was het nochtans ook GVA die doortrok. Heel sterke koers van hem.
    29-03-2019 17:45
    @xistnc,
    Was hij niet 1 van de 4 a 5 renners die (op reserve) kopbeurten deed?
    29-03-2019 19:05
    Linkeballen? Van Avermaet naar mijn gevoel gewoon de renner die het meest initiatief genomen heeft in de finale, buiten dan de aanvalspoging van Jungels. Vreemd dat de perceptie van 1 zelfde koers zo kan verschillen...

Reacties zijn gesloten.