‘Zaak-Froome wordt door antidopingtribunaal behandeld’
foto: Sky
donderdag 1 februari 2018 om 12:09

‘Zaak-Froome wordt door antidopingtribunaal behandeld’

De UCI heeft de Salbutamol-zaak rond Chris Froome doorverwezen naar het antidopingtribunaal. Volgens La Gazzetta dello Sport zou de internationale wielerunie een onafhankelijke rechter een oordeel willen laten vellen.

Normaal gesproken neemt UCI zelf een beslissing of de renner wordt vrijgesproken of een eventuele schorsing of boete krijgt opgelegd. Daarna kan een atleet in hoger beroep gaan. Een onafhankelijk antidopingtribunaal doet vervolgens uitspraak. In dit geval wil de UCI de zaak direct laten behandelen bij dit tribunaal. Er zou binnen de bond sprake zijn van onenigheid onder haar advocaten, waardoor men geen standpunt in kan nemen.

Het speciale antidopingtribunaal is in 2015 opgericht, als onderdeel van Brian Cookson’s hervormingen voor een schonere sport. Sindsdien heeft het tribunaal nog maar dertien uitspraken gedaan. De rechters van het tribunaal opereren volledig onafhankelijk. Het is nog niet bekend op welke datum een uitspraak plaats zal vinden.

49 Reacties
01-02-2018 13:24
Waarom vraagt de UCI niet gewoon aan de manager/vrouw van Froome wat zijn 'straf' moet zijn?
01-02-2018 13:24
De advocaten van de UCI , waren het onder elkaar niet eens.
Daar moeten reden voor zijn, misschien enkele advocaten Sky gezind of
te veel niet.
Wat stelt de UCI eigenlijk nog voor , niets komt hieruit ja de kleine man die
wordt aangepakt.
Maar nu dat ze iets hadden kunnen tonen zoeken ze het maar op de gemakkelijke manier, dan kunnen ze blijven plakken aan het Sky imperium.
En de soap gaat maar verder, tot er een procedure fout gemaakt wordt en
Froome dartelt weer vrij rond.
01-02-2018 13:26
Ik wacht de officiële berichtgeving wel af, maar if true kunnen ze de UCI beter opheffen en vervangen door iets anders. We lopen hier in Europa vaak te zeiken over de VS, maar een amerikaans model á la de NBA zou voor het wielrennen een zegen zijn.
01-02-2018 13:34
Schuldig (of niet), ben toch erg nieuwsgierig naar de wetenschappelijke verklaringen over hoe de gedetecteerde hoeveelheid in zijn urine kwam.
Misschien een goede case om voor sommige produkten de grenswaarden te herzien.
01-02-2018 14:11
Volgens het artikel in de Gazzetta is het slechts een vermoeden dat de juristen van de UCI niet eensgezind zijn. Het zou ook Froome zelf geweest kunnen zijn die heeft verzocht zijn zaak direct door het tribunaal te laten behandelen.

@ Djoop
“…een amerikaans model á la de NBA zou voor het wielrennen een zegen zijn.”
Je bedoelt dat je je helemaal vol kan spuiten met steroïden zonder bezorgd te hoeven zijn om gepakt worden? Ja, zo kan je het ook bekijken natuurlijk.
01-02-2018 14:19
@Jacco van Stierop, ik ben het eens met Djoop. Verder, steroïden in NBA? Denk dat je doelt op de MLB. Verder worden daar genoeg honkballers gepakt en zelfs de absolute sterren. Uiteindelijk is strijd tegen Armstrong ook door de Amerikaanse dopingautoriteit geïnitieerd en zijn bijvoorbeeld veel kopstukken van de FIFA ook door de FBI gepakt. Dus wat dat betreft zouden we idd een voorbeeld kunnen nemen aan de VS.
01-02-2018 14:22
Ondanks dat het voor de zaak uiteindelijk wel goed zou kunnen zijn, maakt de UCI zich hier natuurlijk wel historisch belachelijk (en ongeloofwaardig). Dit is werkelijk waar nog nooit voorgekomen.
01-02-2018 14:46
Volgens mij geeft het doorschuiven naar een tribunaal juist aan dat de uci geen onder de tafel gedoe met Sky wil...

Ze hadden het natuurlijk ook nooit goed kunnen doen; òf de strafmaat was absurd hoog geworden in vergelijking met andere overtredingen. Òf de uci was met een mildere straf door de roeptoeters op twitter en het internet beschuldigd van belangenverstrengeling met Sky...

Buiten de overtreding om is de zaak qua omvang en gevolgen natuurlijk van een hele andere ordegrootte dan voorheen geziene zaken. (muv armstrong)

Als Willem-Alexander of Linda de Mol iemand met een bierglas voor de kop slaat dan zal dat ook anders voorkomen en op een andere schaal berecht worden dan wanneer je gemiddelde aso-buurman dat flikt... Misschien niet eerlijk, maar je ontkomt er niet aan.
01-02-2018 15:01
Ach, hoe dan ook Froome draait dit jaar niet vrolijk zijn rondjes af. Daar zorgt het publiek - en zeker in Frankrijk - wel voor. De vraag is of hij wel het einde van een ronde haalt.
01-02-2018 15:21
@west

Inderdaad. Als je kijkt hoeveel mensen hier op een wielersite al 2 jaar roepen terwijl in vergelijkbare gevallen 9 maanden gegeven is, zegt al wel hoe anti-sky/anti-froome ze zijn. Buiten wielersites zal het nog meer zijn, al geven die waarschijnlijk weinig erom of de UCI het zegt of het tribunaal.
01-02-2018 15:35
Qua doping controles zal de NBA ongetwijfeld mijlenver achterlopen. Maar de organisatie en het systeem is transparant, er bovendien op gericht om inkomsten te genereren. Froome had binnen een week geweten welke regel hij overtreden had en welke straf daarop van toepassing is. Zo ook het publiek. Ondenkbaar dat de NBA zo'n zaak 6 maanden op zijn beloop zou laten en daarmee het aanzien van de hele competitie zou beschadigen. Als een eigenaar van een team racistische opmerkingen maakt, dan onderneemt men gelijk actie; men gaat niet afwachten tot de media hun zakken er mee vullen. Men zit er dus niet om -zoals hier in Europa gebruikelijk is- geen verantwoordelijkheid te nemen totdat de steekpenningen verdeeld moeten worden.
01-02-2018 16:55
@miguelon het ging mij niet zo om Fransen of niet, iedereen roept dat Froome niet veilig zou zijn tijdens de Tour, dus daarom riep ik die als voorbeeld aan. Verder heeft het antidopingtribunaal in alles een meer onpartijdige uitstraling dan de UCI. Bij de UCI stinkt alles.
01-02-2018 17:05
@christidok Dat anti sky froome sentiment is wel te verklaren door o.a de schimmige zaak met tourwinnaar wiggins en dan nu weer een tourwinnaar froome.
01-02-2018 17:45
Mollemarijden. Wie zijn er omgekocht? Namen en rugnummers graag, en anders niet van die onzin uitkramen, daar is deze rubriek niet voor bedoeld.
01-02-2018 17:47
[quote] christidoc - 1 februari 2018 om 15:21

@west

Inderdaad. Als je kijkt hoeveel mensen hier op een wielersite al 2 jaar roepen terwijl in vergelijkbare gevallen 9 maanden gegeven is[/quote]

Niks zelfde gevallen. Het staat vast dat Froome heel veel salbutamol heeft geïnhaleerd, veel meer dan normaal gezien nodig voor iemand met astma, nádat hij net een etappe had gefietst om te voorkomen dat hij zou kuchen bij de interviews. Heeft ie zelf gezegd.

Alleen dat feit al maakt het verderfelijk dat Froome dit medicijn neemt, want medisch gezien is het totaal niet nodig, anders neem je het wel vóór of tíjdens een etappe en niet erna.
01-02-2018 18:21
Al dit gedoe vraagt om gedegen onderzoek naar de cultuur rond doping en verwante zaken. Kan wel diverse proefschriften opleveren. Liefhebbers?
01-02-2018 19:09
Koptekst had ook kunnen zijn: uci geeft zichzelf brevet van onvermogen
01-02-2018 19:24
@Girardengo
Bedankt voor de tip. Ik ben nog niet zo ver, maar over 3 jaar zal dit probleem vast nog niet opgehelderd zijn.
01-02-2018 19:37
Hoe gaat het werken bij het anti doping tribunaal.
Het tribunaal bestaat uit 5 advocaten/juristen, hoe word het hier geregeld
als die niet tot een conclusie en eventuele uitspraak komen.
Dan zal Froome zelf wel gevraagd worden, wat hij eigenlijk zelf van deze zaak vind.
En als hij zelf voelt dat hij schuldig is wat voor een redelijke straf hij zal kiezen.
Wat een soap, ik denk als er vrijspraak komt in deze zaak, dat het wielrennen
helemaal onder sneeuwt in medische wetenschappen materie.
Dan zie ik eerstdaags een wielrenner val gas gepompt worden, en zo dat hij
gewichtloos op een fiets zit.
01-02-2018 23:26
Het is eigenlijk heel simpel. Froome gaat nooit vrijgesproken worden, want dat gaat het wielerpubliek nooit pikken, maar de strafmaat wordt een milde (9 maanden), waarvan 3 met terugwerkende kracht (September - December 2017), als soort van tussenweg.
02-02-2018 05:42
@Reusjen
Je kan gewoon in de Nederlandse taal beginnen. Dylan van Baarle rijdt bij Sky en gebruikt ook pufjes.
02-02-2018 07:55
@wernerfranke: tegen die tijd heeft froome de tour 12 keer gewonnen en het dopingrecord van Lance lang en breed verbroken. Zou leuk zijn om ze dan samen in de studio te zetten met Oprah en dat ze dan ff aan armstrong vraagt wie hij denkt dat de beste bedrieger is
02-02-2018 10:02
Een pro-dopingtribunaal zou idd wel erg kat-op-spekbinderij zijn geweest.
02-02-2018 10:51
Totaal van de zotte deze voorkeursbehandeling een te hoge waarde blijft een te hoge waarde schorsen voor een jaar hoort gewoon bij deze uitkomst van de stalen ,
Noem eens een renner die ook zo,n behandeling heeft gekregen, binnen een maand het tegendeel bewijzen wat wel heel erg moeilijk blijkt te zijn anders had dat er allang gelegenen anders gewoon schorsen klaar met deze zaak.

Reacties zijn gesloten.