maandag 12 september 2022 om 08:19

Wout van Aert tweede in Montréal: “Belangrijke test, dit parcours is zwaarder dan het WK”

Video Wout van Aert kan leven met zijn tweede plaats in de GP de Montréal. De kopman van Jumbo-Visma werd na een zware koers geklopt door Tadej Pogačar in de sprint. “Ik zat redelijk dood in de sprint”, kan hij lachen in het flashinterview. “Daarvoor voelde ik mij wel heel goed.”

“De ploeg reed heel goed om mij te ondersteunen, maar ik ben verslagen door een van de supersterren van het wielrennen”, aldus Van Aert. “Het is geen schande om hier tweede te worden. Het was mooi geweest om te winnen, maar ik kwam iets te kort. Ik heb nergens spijt van. Het was een mooi weekend en super mooi om Canada te ervaren. Ik ga naar Australië met goede herinneringen.”

Want direct vanuit Canada vliegt Van Aert door naar het WK in Wollongong. Daar betwist hij alleen de wegwedstrijd op 25 september. “Ik heb de komende weken nodig om te herstellen en mij te settelen in Australië. Ik hoop nog wat goede trainingen te doen en hopelijk betaalt dat zich uit in de wegrit”, zegt hij. “We hebben een super sterke ploeg op het WK. Onze selectie is goed uitgebalanceerd. Samen met Remco Evenepoel ben ik de kopman. Wij zijn andere types en dat past goed samen. We kunnen er een geweldige koers van maken.”


Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

44 Reacties
11-09-2022 22:49
Wout en Remco zijn de perfecte afleidingsmanoeuvres voor toekomstig wereldkampioen Quinten.
12-09-2022 08:46
Het WK is nog wel even wat langer, ietsje meer hoogtemeters en het klimmetje is welliswaar korter maar wel steiler. Lijkt me eigenlijk zeer vergelijkbaar maar wellicht net iets meer voor de veldrijders.
    12-09-2022 08:52
    Vorig jaar waren de klimmetjes van het stadscircuit veel minder zwaar en toch overklaste Alaphilippe het hele pak. Uiteindelijk zijn het gewoon de benen die tellen, en die moeten bij Wout nog wat verbeteren tov afgelopen weekend.
    12-09-2022 09:02
    Waarom voor de veldrijders, moet er over balkjes gesprongen worden?
    12-09-2022 09:35
    Het WK heeft juist minder hoogtemeters dan Montreal.
    12-09-2022 09:40
    Het WK telt 3945 hoogtemeters. Montreal maar liefst 4842. Het WK is ook langer, dus de klimmetjes zijn hier meer gespreid en korter.
    12-09-2022 09:43
    Duidelijk wel dat het WK zijn geheimen pas op de dag zelf prijsgeeft. ;)
    12-09-2022 10:40
    @Sven
    PCS zegt WK: 4167 en Montreal 4124
    Wat het ook mag zijn, ontloopt elkaar vrij weinig.
    12-09-2022 10:50
    Ongeveer 42 meter zo te zien.
    12-09-2022 10:51
    Vreemd inderdaad, op Cyclingnews (en een heleboel andere bronnen) spreken ze van 4842. (https://www.cyclingnews.com/races/grand-prix-cycliste-de-montreal-2022/elite-men/preview/)

    Dat vind ik btw wel een verschil. 4842 op 221 km of 3945 op 266 km is toch een ander soort koers.
    12-09-2022 11:09
    Is er niet een lange zandstrook voor wout en klaas vantornhout? Of een waterbak a la steeple chase
    12-09-2022 11:23
    Is wel een gigantisch wasbord dat profiel, rijdt Puck?

    Het grootste verschil op het WK zit hem natuurlijk in de deelnemende ploegen, tegen die verstorende gekkigheid kan geen hoogtemeter of hellingsgraad op.
    12-09-2022 11:46
    @Wheely

    In dit artikel van Sporza (https://sporza.be/nl/2022/08/24/dit-is-het-parcours-van-het-wk-wielrennen-in-wollongong-18-25-september~1661331553014/) vind je het officiële kaartje van het WK wielrennnen met het parcours voor de mannen. Daar spreken ze toch echt over 3945 meter hoogtemeters. Een groot verschil is het inderdaad niet.

    In dit artikel (https://www.touretappe.nl/grote-prijs-montreal-2022/route-gpm-2022/) vind je dan weer de hoogtemeters van Montreal (routekaartje vanonder). Daar spreken ze over 4842 hoogtemeters
    12-09-2022 12:04
    Foutje van PCS gewoon.
    Officiële site van GP Montreal zegt ook 4842m, wat ook ongeveer overeenkomt met Van Aert zijn gegevens op Strava.
    https://gpcqm.ca/en/grand-prix-cycliste-montreal/
12-09-2022 00:15
Ik las net dat het WK toch een stuk minder lastig zou moeten zijn qua klimkilometers dan vandaag. Dat moet de Wout wel moed geven.
    12-09-2022 08:40
    Montreal : Distance:221.4 km - Vert. meters:4124
    WK : Distance:266.9 km - Vert. meters:4167


    Jahaaaa Wout, Montreal is echt veel zwaarder hoor ?! Het WK is langer en heeft meer hoogtemeters.
    12-09-2022 08:48
    Ah is dat zo? Op HLN Wielrennen staat ‘221,4 kilometer koers met een totaal van 4.842 hoogtemeters’.
    12-09-2022 09:30
    Hoogtemeters zijn dan ook niet alles.
    Waar zitten ze in het parcours, hoe zijn ze verdeeld, hoe wordt er naar boven gereden.
    De enige lange beklimming Mount Keira ligt zo vroeg in het parcours dat hij de betere renners geen pijn gaat doen, de beklimming in het finale rondje is maar 1,1 km en moet Van Aert wel liggen. 12 keer kruipt uiteraard wel in de benen, maar ze gaan niet alle 12 keren à bloc naar boven vliegen.
    12-09-2022 10:45
    @Mooie SJors,

    LOL :-)))) Het Laatste Nieuws, geen wonder dat je verkeerd geïnformeerd bent dan.

    Ik haal m'n cijfers toch liever van een gerenommeerd kanaal, dan uit één of ander roddelblad dat zichzelf krant durft te nomen.

    De cijfers op Pro Cycling Stats geven mij toch hele andere cijfers dan dat blaadje waar je je .... nog niet eens mee wilt afvegen.


    De cijfers vindt je rechts in het scherm :

    WK : https://www.procyclingstats.com/race/world-championship/2022

    Montreal : https://www.procyclingstats.com/race/gp-montreal/2022/result

    Dus sorry Wout, maar je slaat de bal toch echt mis hier. Daarnaast is de klim in Australië gemiddeld ook steiler als in Montreal. Dus Woutje kan lullen wat hij wil, maar heeft blijkbaar nog niet echt de moeite genomen om het zich correct te laten informeren over het WK parkoers.
    12-09-2022 10:48
    @Maillot a pois ..> Volledig mee eens dat ze het WK niet alle twaalf keer dezelfde helling als gekken omhoog zullen vliegen. Maar ach dat doen ze in Montreal ook niet.

    Het ging mij er enkel om dat er op het WK wel degelijk meer hoogtemeters zijn dan de race in Montreal. Al maakt het weinig verschil en is het lood om oud ijzer uiteindelijk.

    Maar als Woutje denkt dat het WK veel makkelijker zal zijn dan Montreal, dan is het misschien tijd om toch even het profieltje erbij te pakken. ;)
    12-09-2022 10:55
    @Promiz: het lijkt eerder een foutje te zijn bij PCS. Ik vind op allerlei andere kanalen wel die 4842 hoogtemeters. (bv. https://www.cyclingnews.com/races/grand-prix-cycliste-de-montreal-2022/elite-men/preview/)

    En het aantal hoogtemeters van het WK op je gerenommeerd kanaal PCS komt overigens ook niet overeen met wat de organisatie zelf heeft gecommuniceerd (https://sporza.be/nl/2022/08/24/dit-is-het-parcours-van-het-wk-wielrennen-in-wollongong-18-25-september~1661331553014/).

    Edit: nog eens op het gerenommeerd kanaal Strava gekeken en bij de rit van WvA zie ik 4.728. Lijkt toch eerder dat ze bij PCS verkeerd zitten. ;)
    12-09-2022 11:02
    De strava file van Wout van Aert geeft ruim 4700 hoogtemeters aan.
    12-09-2022 11:17
    @promiz
    HLN is een sensatiegazet, algemeen nieuws volg ik daar niet in, maar ik vind de informatie die de sportredactie van deze krant de wereld instuurt eerlijk gezegd altijd accuraat.
    En PCS... dat is een waardevolle site, maar zeker niet vrij van fouten, ik begrijp niet hoe zoveel mensen dat als de Bijbel beschouwen, inclusief Sporza tegenwoordig.
    Dus een keertje naar officiële wedstrijdinformatie surfen kan ook nooit kwaad:
    https://gpcqm.ca/en/grand-prix-cycliste-montreal/ --> 4842m
    Over het aantal hoogtemeters op het WK, doen nog steeds allerlei getallen de ronde. Voor wat het waard is, de officiële wedstrijdpagina vermeldt... 3945m
    https://wollongong2022.com.au/men-elite-road-race/
    12-09-2022 11:29
    De Wout zal het graag horen, want als het écht hard vooruit ging op de klim moest ie toch ff passen. Op zich niets verkeerd mee, en het is nog 2 weken. Maar heel erg bemoedigend lijkt me dat momenteel niet als je ziet dat Bagioli en Gaudi (nu niet direct de allergrootste kanonnen wel makkelijk mee konden.
    12-09-2022 11:59
    Okay,

    Tsja met zoveel cijfertjes, durf ik gerust toe te geven dat ik abuis zit, of liever gezegd PCS abuis zit. ;)

    Kan zijn dat ze oude gegevens hebben gebruikt of zo, want ze reden gisteren niet over het exact hetzelfde parkoers als waar ze normaal overheen rijden. Dit ivm wegwerkzaamheden in Montreal.

    Maar dan nog is het verschil aanzienlijk. Foei PCS toch !!


    ;)
    12-09-2022 13:22
    "Dus sorry Wout, maar je slaat de bal toch echt mis hier. Daarnaast is de klim in Australië gemiddeld ook steiler als in Montreal. Dus Woutje kan lullen wat hij wil, maar heeft blijkbaar nog niet echt de moeite genomen om het zich correct te laten informeren over het WK parkoers."

    Toch ook een beetje foei Promiz; niet?
    12-09-2022 13:38
    @The new Goat Gaudu (ik neem aan dat je hem bedoeld) kan uitstekend mee op dit soort parcoursen. Werd al derde in LBL toen Pogacar Alaphilippe versloeg.
    12-09-2022 13:40
    En Gaudu klopte van Aert dit jaar nog op een hellende aankomst in de Dauphiné. 4e in de Tour ook; dit 'niet zo grote kanon'.
12-09-2022 06:34
Wollongong is nog ver!
12-09-2022 07:19
Ik vrees dat hij die tourvorm toch net niet meer gaat halen. Als hij fris aan de start kan komen met een superdag kan alles natuurlijk maar de kans dat het net niet gaat zijn is dit jaar weer realistischer. Als de koers niet zwaar genoeg is gaat zijn sprint misschien net niet goed genoeg zijn tegen de killers ala vdp of de profiteurs ala Mathews en als het net wel zwaar is kommen de pogiboys naar voren en wordt het ook moeilijk. Wel knap dat VA een garantie is om er praktisch altijd bij te zijn als het om de knikkers gaat hem lossen zie ik niet gebeuren.
    12-09-2022 08:41
    Mee eens, drie keer pieken in een jaar lukt toch net niet. Wat waarschijnlijk ook de reden is dat hij graag de Tour eens zou skippen.
    12-09-2022 08:50
    Het wordt volgens mij een bizar WK:
    - veel renners die afhaken op het einde van het seizoen omwille van de verre reis
    - Remco die zich focust op de TT en dan komt hoogstwaarschijnlijk de decompressie
    - toppers waarvan we niet weten hoe het met hun conditie is - MvdP, Flip,...

    Topfavorieten toch wel Pogacar and WvA ondanks voor beiden toch wel een derde piek in het seizoen.

    Een sleper als Matthews gaat ook wel ver komen...maar toch niet voor het hoogste schavotje...

    Als de Fransen zoals vorig jaar de koers hard maken, zou ik toch wel een gokje durven wagen op Laporte !
    12-09-2022 10:14
    Laporte lijkt me ook net iets minder in vorm. Ook voor hem de 3e piek van het jaar. Maar je hebt gelijk, kan wel eens een vreemd WK worden en de Fransen zouden een sterk team kunnen afvaardigen.
    12-09-2022 11:08
    Dit jaar wel iets meer afwezigen door de afstand, maar verder is het elk jaar toch de vraag wie nog wat vorm heeft?
12-09-2022 11:10
Durven verliezen noemen ze dat, investeren voor 'het' grote doel.
Nu is Wout 'niet' de grote favoriet, nu zullen de andere ook willen rijden, en niet zoals in de Bretagne classic waar ze maar naar één renner keken.
    12-09-2022 11:34
    En jij gelooft dus dat Van Aert gisteren zijn ploeg keihard liet werken om uiteindelijk niet te winnen, en dus niet als de grote favoriet bestempeld te worden?? Think again dude ..
    12-09-2022 17:23
    'Zijn ploeg laten werken'? inderdaad, maar wel net zoals vrijdag veel te vroeg, hij heeft het na de tour al dikwijls gezegd, alleen het WK telt, de rest is bijzaak, en hij oogst al resultaat, in Quebec beseften de tegenstanders te laat dat VA het gat niet zou dicht rijden, in Montreal namen ze al vroeger initiatief omdat ze wisten dat ze niet op Wout moesten rekenen, op het WK zal de last op Pogacar zijn schouders liggen en niet op Wout.
12-09-2022 14:26
Frans plat moet je niet tellen. Die lopende stukken waar ze tegen vijftig overknallen door hun gat even te lichten zijn het vermelden niet waard. De eerste klim op het WK is ook verwaarloosbaar. Elke prof rijdt daar vlot omhoog. 1.1km tegen 8,5% kan op den duur wel pittig worden, maar met bergen heeft het niks te maken. Een eitje voor Tom Boonen zou het zijn geweest, minder zwaar dan 2005 in Madrid. De klimmen in Canada waren dubbel zo lang, maar iets minder steil. Dus dat zal weinig uitmaken. En die 2500 meter vals plat hoogtemeters, gaan niemand dooddoen. Pogaçar lijkt me het best gewapend momenteel. Mocht Evenepoel alleen wegraken zou dat Wout wel kunnen brengen waar hij wil ...
11-09-2022 23:26
1 remco 2 woutie 3 pogi is wollongong denk ik
    12-09-2022 08:43
    En toen schrok hij plotseling wakker uit z'n natte droom. ;)
11-09-2022 23:04
Piepedoewed. Wout moet het misschien op z'n Caps proberen doen op het WK. Inleiding aan 800w door de REVerend en dan de turbo laten aanslaan. See ya when I see ya!

Reacties zijn gesloten.