Wout van Aert trekt lessen uit finale Gent-Wevelgem: “Ik ga mij geen twee keer laten vangen”
foto: Cor Vos
Nico Dick
donderdag 15 oktober 2020 om 12:40

Wout van Aert trekt lessen uit finale Gent-Wevelgem: “Ik ga mij geen twee keer laten vangen”

Interview Drie dagen voor de Ronde van Vlaanderen sprak Wout van Aert nog een laatste keer met de pers via een Zoom-meeting. Daarbij ging hij ook de vragen over de – verbale – strijd met Mathieu van der Poel niet uit de weg. “Ach, die rivaliteit speelt al jaren en is voor mij na Gent-Wevelgem niet veranderd. Ik koers niet tégen Mathieu, ik koers om te winnen. En daarvoor zal ik hem nog veel moet passeren. Dat verandert nooit.”

Dag Wout. Ben je nog boos?
“Nee hoor. Ik ben ook niet lang kwaad geweest. Ik ben geïnterviewd onmiddellijk na de finish, toen de adrenaline nog speelde. Of ik het nu anders zie? Ik zou het wellicht rustiger zeggen, misschien voor mezelf houden. Anderzijds… Ik had er toen ook wel over nagedacht en dat was het gevoel dat ik had. Het is niet dat ik nu van mening veranderd ben. Zeker in de slotkilometer liet Mathieu zien dat de zege voor hem minder belangrijk was. Van die indruk kan ik mij niet ontdoen.”

Wat vond je van de reactie van Van der Poel zelf, die na jou zijn visie gaf?
“Ik heb het niet gezien, maar achteraf wel gelezen. Een logische reactie van zijn kant, denk ik. Het is nu niet dat ik had verwacht dat hij mijn mening zou delen. Kijk, we waren allebei teleurgesteld, we hebben allebei onze mening geuit. Dat mag, denk ik. Voor mij is dat afgerond. Ik heb er verder niet wakker van gelegen.”

Iedereen had er wel zijn zegje over. Kreeg je dat mee? 
“Ik heb geprobeerd om het te laten passeren. Maar maandag werd mijn vrouw Sarah geïnterviewd voor Vive le Vélo, het praatprogramma met Karl Vannieuwkerke op VRT. Dat wilde ik wel zien, maar op die manier ontkwam ik uiteraard niet aan de ‘Grote Gent-Wevelgem analyse’. Opmerkelijk dat er zoveel om te doen was. Of eerder, hoe zwaar het opgeklopt werd. Er zijn termen gebruikt die zwaar overdreven waren. Een scheldpartij, las ik zelfs ergens.”

Het was wel de eerste keer dat het verbaal zo duidelijk was…
“Misschien. Maar jullie doen nu alsof ik ‘ik weet niet wat’ gezegd heb. Het is niet dat ik Mathieu beledigd heb, hé. Ik heb verteld hoe ik de koers aanvoelde. Het was in het veldrijden al meermaals hard tegen hard tussen ons tweeën. Maar dan werden we meestal wel nog eerste en tweede en daardoor is dat minder uitgesproken. Maar geloof me, ik ben na sommige veldritten al kwader geweest dan zondag. En is dat niet logisch als je elke keer weer de strijd met elkaar aangaat?”

foto: Cor Vos

Hebben jullie de voorbije week contact gehad of heb je toenadering gezocht tot Van der Poel?
“Nee. Ik heb nooit contact met hem via de telefoon. Ik heb deze zomer tijdens Milaan-Turijn voor het eerst langer dan vijf minuten met Mathieu gesproken op de fiets. Dat was een unicum.”

Rivaliteit is niets nieuw. Deze week gaven ook Johan Museeuw en Andrei Tchmil toe dat ze door onderlinge rivaliteit overwinningen hebben laten liggen. Dreigt dat bij jullie te gebeuren?
“Ik kan niet ontkennen dat dat in Gent-Wevelgem heeft meegespeeld. Maar de strijd is niet veranderd of aangewakkerd door onze reacties achteraf. En die rivaliteit zou net zo groot geweest zijn, mocht in Wevelgem een van ons beiden gewonnen hebben. Ook dan waren we zondag aan de Ronde van Vlaanderen begonnen met het mes tussen de tanden. Ik wil gewoon koersen winnen en ik weet dat ik daarvoor nog vaak Mathieu zal moeten passeren. Dat is altijd zo geweest en het zal ook zo blijven.”

Kan het scenario van Gent-Wevelgem zich zondag herhalen?
“De Ronde van Vlaanderen is lastiger. En ik denk ook dat, nu dit gebeurd is, de kans kleiner is dat het snel weer gaat gebeuren. Van mijn kant heb ik er wel lessen uit getrokken. Ik ben niet van plan mij nog een tweede keer te laten vangen. Bovendien krijgen we zondag een andere finale, hé. Na de Kemmel was het nog dertig kilometer naar Wevelgem. Renners die een gaatje moesten laten op de Kemmel, kwamen nog terug. Zoiets wordt in de Ronde van Vlaanderen sneller afgestraft. In de laatste dertig kilometer heb je nog de Kruisberg, de Hotond, de Oude Kwaremont en de Paterberg. De slijtage zal groter zijn. Dan zegt de logica dat we met een kleinere groep naar de finish gaan.”

Maar na de Paterberg is het toch nog 14 kilometer. Spring jij opnieuw op alles wat beweegt?
“Ik heb in Gent-Wevelgem misschien té veel interesse in willen winnen getoond. Of ik dat zondag weer ga doen, dat is afwachten. Misschien pak ik het anders aan. Een keertje meer gokken. Of iets vroeger beginnen met gokken, misschien. Anderzijds, het frustrerende was dat ik in Wevelgem ondanks de geleverde inspanningen voelde dat ik toch nog een sprint in de benen had. Ik had misschien langer moeten proberen om de groep samen te houden. Achteraf is het natuurlijk gemakkelijk praten. Ik heb onderweg ook wel dingen goed gedaan, hoor.”

Is jouw veelzijdigheid een troef? Je kan op de sprint mikken, maar je kan ook aanvallen… Of zorgt dat net voor dilemma’s? Voor jongens als Kristoff en Lampaert is dat veel duidelijker.
“Dat is voor hen daarom niet gemakkelijker. Als Lampaert wil aanvallen, moet hij ook het juiste moment kiezen, want na zo’n zware koers heb je geen tien cartouches meer. En als Kristoff wil sprinten, moet hij ook proberen alles samen te houden. Zo rechtlijnig is het niet. Oké, na de Paterberg moet ik wel een plan hebben, maar daarvoor kan die veelzijdigheid wel handig zijn.”

Wie zie jij als jouw grootste concurrenten?
Mathieu van der Poel en Julian Alaphilippe. Maar ik heb vorige zondag gezien dat er nog anderen, waar minder over gesproken wordt, ook sterk zijn. Concurrentie genoeg. Mads Pedersen, Stefan Küng en, naast Alaphilippe, zag ik ook een sterk Quick-Step-blok. Die laatsten gaan de koers vroeg laten ontploffen, denk ik.”

Kan Alaphilippe als debutant, dus met minder terreinkennis, de Ronde winnen?
“Zeker! Daarvoor zit hij in de juiste ploeg. Met veel ervaring rondom hem. Dat kan zeker. Hij bewees eerder al op alle parcoursen uit de voeten te kunnen. Misschien dat Luik-Bastenaken-Luik hem beter past, want hij is vooral sterk als hij recht op de pedalen kan aanvallen. Dat heb je minder in de Ronde. Maar hij zal wel voorbereid zijn.”

De weersvoorspellingen zijn goed. Weinig herfstweer zondag…
“Ik had niet verwacht dat er in oktober nog dagen zouden komen met zo weinig wind. Ik had zwaardere omstandigheden verwacht. Al hoor ik nu dat er toch kans is op een bui. Dat mag. Het maakt de wedstrijd zwaarder, nerveuzer ook. Dan zit er ‘meer rek’ op het peloton. Nu, ook zonder wind en regen is de Ronde een van de zwaarste koersen die er zijn. Hoe beter het weer, hoe harder er gereden wordt. En dan wordt het kaf ook wel van het koren gescheiden.”

Een Ronde zonder publiek. Hoe surreëel wordt dat?
“Ik denk spontaan aan de Oude Kwaremont. Daar staat elk jaar immens veel volk en bij mijn eerste deelname al was ik onder de indruk van het lawaai op de klim. Dat zal zeker een ander gevoel geven. Anderzijds, dat merkte ik op de Kemmelberg, ben je zo gefocust op dat parcours dat dat verschil toch nog meevalt.”

En na de Ronde volgt een welverdiende break?
“Door het wegvallen van Parijs-Roubaix is onze vakantie inderdaad een weekje opgeschoven. We willen er toch nog even tussenuit. Het zal voorlopig onze laatste reis zijn zonder baby. Het wordt eerst nog wat zoeken naar een veilige locatie en we reizen zeker met de wagen. De inrichting van de kinderkamer? Goh, inderdaad. De meubelonderdelen staan klaar om in elkaar geschroefd te worden. Tot nog toe had ik het perfecte excuus dat ik nog moest trainen en koersen. Dat zal na zondag niet meer van tel zijn, vrees ik. Ik zal mijn twee linkse hadden moeten bovenhalen…”

81 Reacties
15-10-2020 12:44
Dag Wout. Ben je nog boos?

Haha, heerlijke opening.
    15-10-2020 13:21
    "Ik ben niet boos, ik ben teleurgesteld"
    15-10-2020 14:53
    'Ik ben ook teleurgesteld dat mijn collega's klassiekers niet behandelen als na-tour-criteriums waarin ik de zege krijg toebedeeld. Beetje achter me aan rijden en daarna in mijn wiel gaan zitten. Dat is toch geen doen? Er was laatst trouwens ook een WK waarin een Sloveen voor me weigert te rijden omdat zijn benen zogenaamd pijn deden. En die wint een week later doodleuk LBL. Toen had ie trouwens opeens weer een geel shirt aan, om me in de zeik te nemen. Wuyts heeft me die avond trouwens gebeld en gezegd dat ik LBL op zeker had gewonnen. Had ik maar meegedaan, dat is wel een domme fout geweest. Ik word binnenkort trouwens vader, dus het zou wel goed uitkomen als ik de Ronde kan winnen zonder daadwerkelijk mee te hoeven doen.'
    15-10-2020 15:22
    Laat ons zeker iets weten wanneer je zaalshow in première gaat, Rogier. Dat we weten wanneer we moeten thuisblijven.
    15-10-2020 15:23
    Het is afwachten met corona.
    15-10-2020 16:33
    @boenk, jij houdt niet van fictie???
15-10-2020 12:55
Verwacht een hele sterk Wout op het tweede stuk van de Kwaremont. Net niet op het niveau van de beste Cancellara, maar daar toch in de buurt. En dan zo agressief mogelijk koersen en hopen dat alles op z'n plaats valt.
    16-10-2020 02:53
    Van het Nivo Cancellara zelfs, toe maar. De kwaliteit van elektrische fietsen is tegenwoordig een stuk hoger. Dat is Appels met peren vergelijken.
15-10-2020 12:55
Vind de opmerking dat vdP in de slotkilometer liet zien dat de overwinning niet meer belangrijk was wel apart. In de slotkilometer was wel duidelijk dat winst er voor beiden echt niet meer in zat.
    15-10-2020 13:09
    Maar toen ging WvA nog één keer vol door en nam MvdP na in het wiel gekomen te zijn niet meer over. Dat zal de druppel geweest zijn.
    Verder zand erover
    Zowieso kan Wout (net als MvdP) a.s. beter óf de groep bij elkaar gehouden, of één keer vol demarreren en dan tevreden zijn met het groepje dat overblijft.
    15-10-2020 13:26
    Ik had het idee dat ze allebei voor de finale begon al teveel met hun krachten aan het smijten waren. Ze hadden eigenlijk in de groep Trentin / Pedersen moeten zitten toen die wegreden. Er zat weliswaar een andere renner van Alpecin en Jumbo bij die groep, maar eigenlijk hadden beide heren hier al bij moeten zitten. Dan was wellicht Bettiol ook niet meer bij die groep teruggekomen. Van der Poel nam inderdaad niet meer over, maar liet de sprint daarna ook gewoon lopen. Pedersen was gewoon een stuk slimmer. Meteen mee in de goede ontsnapping en -laten we eerlijk zijn- geen trap teveel gedaan.
    15-10-2020 15:54
    Turtlehead, dan had hij het laatste gat dicht moeten rijden met Van Aert in het wiel en daarna direct de eindsprint moeten aanvangen. Het ging daarvoor mis toen Degenkolb z'n beurt liet lopen, maar daar heeft niemand het gek genoeg over.
    15-10-2020 18:10
    Wout is op dit moment zowel bergop, in de sprint en in een tijdrit sterker dan Mathieu. Hij moet dus vooral van zijn eigen kracht uitgaan.
15-10-2020 12:59
Zo, die maakt even duidelijk dat er de nodige rivaliteit is. Wat mij betreft is Van Aert de grote favoriet voor zondag. De manier waarop hij van kop af wegreed en een gaatje sloeg was duidelijk genoeg. Is de Hotond niet een mooie plek voor hem om weg te rijden? Als hij daar een gaatje slaat en in tijdrijdersmodus gaat zie ik niet hoe Van Der Poel weer bij hem gaat komen.
    15-10-2020 13:04
    Ik vond het dichtpoefen van het gaatje door Mathieu minstens net zo indrukwekkend...
    15-10-2020 13:05
    Van hetzelfde niveau wellicht. Maar Wout had daarna naar mijn idee meer over dan Van Der Poel. Van Der Poel zal hem ergens moeten lossen om te winnen, en dat zie ik niet gebeuren. Andersom wel.
    15-10-2020 17:36
    En waarom zou hij hem niet kunnen lossen. Volgens mij heeft MVDP nooit een sprint voor de overwinning verloren van WVA. Niet dat ik het nu zo 1,2, 3 kan herinneren. Daarbovenop komt ook nog eens dat een sprint na 260 km gewoon anders is. Rekening houdend met de opeenvolging van de klimmetjes, waarbij de recuperatie vermogen van MVDP in zijn voordeel zal liggen (volgens mij de best recupererende renner in actieve koers van het moment), zie ik hem WVA lossen en in de sprint verslaan.
    Dit allemaal betekent natuurlijk niet dat wout gewoon een topper is en dat het gewoon andersom ook kan.
15-10-2020 13:02
Mooi interview, Dank!
Interessant vind ik vooral zijn opmerking over de tactiek van DQS, dat zij vroeg de koers willen laten ontploffen. Dat idee heb ik ook, zondag reden zij redelijk achter de feiten aan telkens en ik denk dat ze in de RVV de regie weer willen terugpakken.
    15-10-2020 22:39
    DQS die de regie pakt in klassiekers is ook de beste DQS. Hopelijk vroeg vuurwerk.
15-10-2020 13:02
Zal nooit een groot kampioen worden met zo'n Calimero instelling, het is altijd de schuld van de anderen. Spijtig voor zo'n supertalent.
    15-10-2020 13:06
    Die Calimero-instelling bij hemzelf vind ik wel meevallen, als je het vergelijkt met de Belgische fans en media.
    15-10-2020 14:43
    Altijd?
    Als je op dat Roglic-gedoe doelt, daar is hij helemaal niet meegegaan in het verhaal van de Vlaamse media.
    15-10-2020 15:24
    Grappig hoe de "calimero" roepers niet inzien dat ze al doende zelf de grootste calimero's van het pak geworden zijn.
15-10-2020 13:02
Uit de aflevering van Vive le velo bleek ook duidelijk dat hij en Mathieu geen vrienden zijn.
Ik heb het idee dat Mathieu bij Wout dieper onder de huid zit dan omgekeerd. Al vanaf de jeugd is Wout de "onderliggende partij" geweest. Wout heeft veel vaker de lastige vraag "hoe ga je hem verslaan" gekregen dan andersom.

In MSR en SB was Wout duidelijk beter in orde, en in de andere wedstrijden was Mathieu niet aanwezig. En daar zag je na afloop de rustige, vrolijke en nuchter analyserende Wout. Het was in Gent Wevelgem de eerste keer dit seizoen dat ze beiden in dezelfde koers zaten EN op hetzelfde niveau. En toen zag je de frustratie meteen weer boven komen.

Van mij mag deze rivaliteit blijven. Want zoals Wout zegt, er zijn geen scheldpartijen ontstaan. En rivaliteit is mooi om te zien, zeker op deze manier. Daar leeft de sport van. Het blijft "respectvol", en ze halen uiteindelijk het beste in elkaar naar boven.

Ik hoop vooral dat het ook gewoon respectvol blijft onder de fans; want die hebben er vaak een handje van om meer mee te gaan in het door de media opgeklopte sfeertje dan de renners zelf.
    15-10-2020 13:04
    Welke aflevering van Vive le Velo was dat?
    15-10-2020 13:05
    Die waar de vrouw van Serge Pauwels mee op zwangerschapsgym ging, ik geloof maandag...
    De vrouw van Wout geeft duidelijk aan dat het geen vrienden zijn in het interview.
    15-10-2020 13:09
    Tsjein, ik had het idee dat Wout net iets dieper bij Mathieu onder de huid zit.
    Nèt, nèt iets dieper zo.
    15-10-2020 13:11
    Vanavond Adrie bij Vive le Velo, die zal ook weer het nodige te zeggen hebben.
    15-10-2020 13:21
    Dat hij het meteen na de wedstrijd alleen over Van Der Poel heeft en niet over bijvoorbeeld Pedersen, het venijn waarmee hij het zei, het wijzen op het aantal overwinningen dat hij al heeft en Van Der Poel niet: Dat wijst toch een bepaalde richting op.
    15-10-2020 14:20
    @Michelangelo
    +1
    Boonen en Cancellara haalden ook het beste in elkaar naar boven zonder met modder te gooien.
    Dat moeten deze heren ook kunnen. En dat er wel eens een ander gaat profiteren, dat hoort er bij.
    Kunnen Sagan, Boonen en Cancellara uit ervaring bevestigen.
    15-10-2020 15:05
    Halen ze het beste in elkaar naar boven? In GW eerder juist niet.
15-10-2020 13:03
Mooi toch. Prachtige duels de komende jaren.
    15-10-2020 13:05
    Inderdaad, de wielersport leeft toch vooral van duels tussen de groten. Canc-Boonen, Wva-MVDP?
15-10-2020 13:03
Smullen dit toch? De rivaliteit die we jaren hebben gezien in de cross is er nog!
15-10-2020 13:07
Wout gevoelsmatig de sterkste, VdP zal een "truc speciale"nodig hebben om te kunnen winnen. Degene die durft te verliezen wint 'm zondag
    15-10-2020 13:09
    Speciale truc zal wel meevallen. Als ze samen naar de streep rijden geef ik Mathieu een grotere kans op winst.
    15-10-2020 13:32
    Hoezo geef jij MVDP meer kans in een sprint. Van Aert heeft toch al veel meer indrukwekkende sprints laten zien en is ook nog supersnel na 250 km.
    15-10-2020 14:14
    Ik denk dat ze in de sprint niet veel voor elkaar onder doen.
    Beide hebben al goede sprints laten zien in het veld en op de weg.

    Ik denk dat ze beide tegen elkaar durven sprinten, maar geen van beide zeker zijn dat ze het zomaar gaan winnen van de ander.
    15-10-2020 14:20
    Mee met rogierb. Van de 10 sprints zal Van der Poel 9x winnen. Die 10e van 10 zal komende zondag wellicht voor Van Aert zijn, en dat is dan voor een deel te danken aan zijn topvorm van 2020 en voor een deel aan de (relatief) mindere vorm van Van der Poel. Als ze beiden in topvorm zijn is Van Aert praktisch kansloos in een sprintduel tegen Van der Poel, de geschiedenis heeft dat ruimschoots bewezen. En nog niet eens omdat hij sterker is; dat op de grond liggen van Van der Poel na de finish is niet altijd theater, hij kan zich gewoon nét een klein beetje verder binnenstebuiten keren als hij de streep ziet.
    15-10-2020 14:28
    Welke geschiedenis heb je het dan over Barry? Sinds de Dauphine van vorig jaar heeft Van Aert heel wat meer kunststukjes laten zien waar het op een sprint aankomt.
    15-10-2020 15:29
    Dus Wout Van Aert klopt Bennett, Ewan, Viviani en Sagan in topvorm, maar als VDP in topvorm is verliest hij 10/10. Van Aert heeft Van der Poel ook al voor de jumbo jaren geklopt zowel op de weg als in het veld. Dus ook de geschiedenis wijst dat niet uit.
    15-10-2020 15:46
    @Adelaar,
    En andersom ook....

    Ik ga dan ook niet mee in het '9 van de 10' verhaal. Niet richting VDP en niet richting Van Aert. Ik denk eerder 5 om 5, of 6 om 4.

    Geluk, vorm van de dag, eerder afgeschoten cartouches, aard van de sprint, eventuele derden... sprint is voor beiden geen zekerheidje
    15-10-2020 16:21
    Rogierb heeft het over "samen naar de streep gaan". Dáár reageer ik op. Als Mathieu in het recente verleden samen met Wout naar de streep ging (en dat is in de cross vaker het geval geweest dan op de weg) won Mathieu in de meeste gevallen. Ik heb het dus heel specifiek niet over een pelotonsprint (dus Ewan, Bennet, Sagan, Viviani doen niet ter zake) maar een finale+eindsprint man tegen man. Mathieu tegen Wout. En of dat scenario zich komende zondag (of uberhaubt nog eens) gaat ontvouwen is hoogst twijfelachtig. Het zal eerder een selecte groep zijn die naar de streep gaat waarin je je misschien meer kan verschuilen of juist gehinderd kan worden. Dan ben je van veel meer factoren afhankelijk en liggen de kansen anders. Maar 1 tegen 1? Bij gelijk vormpeil blijf ik ervan overtuigd dat Mathieu vaker zal winnen. Vooruit, 8 om 2 dan.
    15-10-2020 21:29
    Zij hebben in de cross vijf spurts gereden tegen elkaar. Van Aert won in Hamme en Koppenberg en VDP in Ronse, op het Ek 2016 en in Zonhoven door een zwakke bocht van Van Aert. Het verschil was dus echt superklein

    Van Aert zijn spurt en vermogen na een zware wedstrijd is veel meer toegenomen dan bij VDP. Kijk naar MSR waar hij de laatste kilometers met Alaphilippe in het wiel rijdt en hem toch kan kloppen in de sprint.

    Van Der Poel kan hem kloppen, maar die 8/10 gebaseerd op een sprint in de cross van minstens drie jaar geleden is gewoon belachelijk.
    16-10-2020 10:21
    @Adelaar,
    MSR is MSR, RVV is RVV. Je kunt het eigenlijk niet met elkaar vergelijken.

    Je kunt ook zeggen: Wout wint heel nipt van Alaphillipe in de sprint. Terwijl VDP verliest van Flip in Brabantse pijl. Dus WvA sterker dan VDP. Terwijl ik er daar van overtuigd ben dat hij Flipke op 3 lengtes sprint als hij gewoon meteen was aangeaan en zich niet had laten insluiten. Dus VDP toch sterker dan van Aert?

    Dus ja, het is koffiedik kijken. En als de een wint, roept de helft hier het hardst om zijn gelijk. En als de ander wint hoor je de andere helft...
15-10-2020 13:11
Dat ze geen vrienden zijn is toch geen nieuws? Ik vond Wout zijn interview na GW zelfs heerlijk, laat die frustratie er maar even uit. Zijn evolutie op de weg is sneller gegaan dan ik ooit voor mogelijk had gehouden. Hij en MVDP zijn beide sieraden voor deze sport en juist de onderlinge rivaliteit maakt hen beter.
    15-10-2020 13:12
    Het respect tussen Alaphillipe en van der Poel spat van het scherm, dat zie ik persoonlijk toch liever.
15-10-2020 13:12
Van Aert staat sterk in zijn schoenen. Ook de vraag over Kristof en Lampaert beantwoordt hij helder. Maar ze zullen weer op zijn wiel rijden.
15-10-2020 13:33
Ik vind het nog steeds een slechte analyse van wat er in Gent-Wevelgem gebeurde. Maar dat is ook maar mijn mening.

In ieder geval is het duidelijk dat de hele geschiedenis tussen hun twee erg diep zit bij Wout. Dit was voor het eerst sinds lange tijd dat de 'oude Wout' weer in een interview te zien was. Als hij niet won was er altijd wat te miepen, maar sinds hij wegrenner is geworden was hij veel relaxter in zijn uitstraling en interviews. Toch enigzins opmerkelijk aangezien je alles wat er nog bij komt voor hem als bonus kunt beschouwen, hij hoeft niks meer te bewijzen.
    15-10-2020 13:34
    De oude Van Aert zaagde wel vaker, maar hij zocht nooit naar excuses in het veldrijden. Als Van Der Poel beter was gaf hij dat altijd toe.
    15-10-2020 14:18
    Vind ik niet opmerkelijk.

    In alle wedstrijden waarin hij dit seizoen reed was Mathieu niet aanwezig (TdF) of was Wout sterker dan Mathieu. Dus geen reden om de oude frustatie naar boven te laten komen.

    Dit was de eerste keer sinds de "Wout 2.0" dat hij wel tegenstand kreeg van Mathieu, en waarin hij wel de evenknie was van Van Aert. En dat leidt direct tot dit soort frustraties; de eeuwige strijd met Matje zit heel diep bij Wout. Dat blijkt. En dat mag....
15-10-2020 13:45
Van Aert stak zelf de lont in het kruitvat zondag. Het bagetalliseren als "ach, de rivaliteit is er al jaren" en doen alsof de media het opkloppen is een al te doorzichtige move om geen verantwoordelijkheid te nemen voor het feit dat je het zelf hebt opgestookt. Ik vond weinig mis of aanstootgevends met zijn 'adrenaline-commentaar' net na Gent-W, net zo min als met Matthieu's riposte na afloop. Maar blijf er dan ook achter staan en wijs niet met de vinger naar de media.
15-10-2020 13:56
Wat kunnen Vlamingen toch lekker reageren als ze niet gewonnen hebben. Rotsmoesjes, zondebokken, lekker verongelijkt reageren...Wuyts weet het sentiment meestal lekker te verwoorden.

Bij vive le velo hadden ze wel aardige analyse: als snelle man heb je het in de laatste 30km altijd slecht aangezien je op alles moet reageren.
15-10-2020 14:19
Twee prachtige coureurs... hiervoor kijken we naar het wielrennen!! Ze zijn mooi boos en tegelijkertijd nog redelijk sportief hoor. Smullen! :-)
15-10-2020 14:48
Goed interview Nico. Van Aert die eerlijk zegt wat hij denkt is natuurlijk van meer waarde dan eentje die er als een gedrogeerde buikspreekpop open deuren en obligate sportiviteiten uitgooit. Mooi dat hij blijft bij zijn gevoel.
    15-10-2020 17:47
    Je dacht dat het een exclusief interview betrof?

    "Wout van Aert gaf donderdagmorgen tegenover Het Nieuwsblad voor het eerst toelichting na Gent-Wevelgem"
15-10-2020 15:06
Ik ben een jumbo- en wout van Aert fan, maar nu hoop ik echt dat VDP hem erop legt.
    15-10-2020 15:18
    Hierom?
    15-10-2020 15:28
    Nee, natuurlijk niet hierom. Hij zegt maar dat hij een grote WvA fan is, als alibi om te kunnen zeggen dat hij vanaf nu tegen hem supportert, alsof Wout iets verschrikkelijks heeft gedaan, terwijl hij gewoon de waarheid zei.
    15-10-2020 15:49
    Hij sprak met name zijn frustratie uit. Met waarheid heeft het weinig te maken, of het moet zijn eigen waarheid zijn. Het betrof namelijk uitspraken die moeilijk als waar of niet waar te betitelen zijn. De meeste commentaren, van met name oud-renners, geven met name aan dat het gewoon koers betrof waar je niet over moet mekkeren als je sterkste man in koers bent.
    15-10-2020 17:58
    Ben zowel Vanaert als mvdp supporter. Maar ook Nederlander dus hoop dat mathieu wint.
15-10-2020 16:46
Kennelijk moeilijk voor hem om te accepteren dat Mathieu kennelijk niet meer voelde dat hij nog een sprintje in de benen had.
15-10-2020 17:53
uiteindelijk deed Wout ook gewoon zelf wat hij Mathieu verwijt .. "als jij niet wilt dat ik win, dan wil ik ook niet dat jij wint" leuk voor de rest en een wijze les voor zondag.
Mijn verstand zegt Wout mijn hart VdP
15-10-2020 17:55
Sorry voor de zoveelste vergelijking MvdP vs. WvA, maar dit is er wel het topic voor:

In het veldrijden viel de vergelijking de afgelopen 2 jaar overduidelijk in het voordeel van vdP. Met name zijn techniek is ongeëvenaard.

Ook op de weg zijn het beide zeldzaam getalenteerde renners, maar WvA schat ik toch net een treetje hoger in. Groter vermogen, betere klimmer. Zowel in tijdrijden als sprinten vestigde hij zich gelijk bij de wereldtop (wat op zich al zeer uitzonderlijk is). Mathieu is een geweldige renner om te zien rijden, maar over een paar jaar verwacht ik toch een fraaiere erelijst bij WvA (eigenlijk op dit moment al).
    15-10-2020 18:03
    Denk dat ze beide even getalenteerd zijn. Wout is wel de betere klimmer en tijdrijder.
    Vooral de manier van koersen is verschillend Mathieu is veel aanvallender, Wout meer berekenend.
    15-10-2020 18:04
    Belgen vinden van Aert beter, Nederlanders vinden van der Poel beter. Daar komt het in het kort op neer, uitzonderingen daargelaten.
    15-10-2020 18:23
    Alleen op de weg heeft Van Aert een beter palmares (waarbij ik wel vind dat er een aantal MvdP overwinningen tussen zitten die meer indruk hebben gemaakt dan die van Van Aert).

    Bij de cross lijkt het me duidelijk wie de betere is...

    Maar vergeet dat mountainbiken niet! Alles bij elkaar (weg+cross+mountainbike) heeft Van der Poel in 2019 zo'n 3x zoveel gewonnen als de nummer 2 van die 3 disciplines bij elkaar. Ik vind "Van der Poel 2019" misschien wel het meest indrukwekkende op 2 wielen wat ik ooit heb gezien. Van der Poel 2020 is (wellicht door omstandigheden) net wat minder, dat is een feit.
    15-10-2020 19:48
    Ik ben een Nederlander, zonder veel last van chauvinisme. Dus daar gaat je theorie alvast..
    Wel een die het meest van het rijden van MvdP geniet, dat dan weer wel..
    15-10-2020 20:12
    Ik zeg niet voor niets uitzonderingen daargelaten.
    15-10-2020 21:53
    Nog een van de uitzonderingen. Maar ik gun het Van Der Poel meer en geniet meer van zijn manier van koersen. En volgend jaar kan het weer anders zijn.
    15-10-2020 23:19
    Als de 1e persoon die reageert er al zo over denkt, dan kun je niet a priori van 'uitzonderingen' uitgaan natuurlijk..
    15-10-2020 23:47
    Cristiano Ronaldo is de beste
    16-10-2020 00:00
    @rogierb - ik ben een Nederlander, fan van beide (misschien net iets meer fan van V Aert) en zie Van Aert op de weg toch wel echt beter presteren dan VD Poel.
    16-10-2020 09:22
    Ik ben in een soort parallel universum beland waarin Nederlanders van Aert opeens beter vinden en sommige er zelfs fan van zijn. Om VerstandOpNul tevreden te stellen trek ik al mijn woorden terug. Veel plezier aanstaande zondag, dat de beste moge winnen!
15-10-2020 18:01
Hoe meer rivaliteit des te beter. Al kan het hen wel overwinningen kosten. Maar voorlopig heeft Mathieu het psychologisch spelletje beter onder de knie dan Wout, is mijn indruk.
15-10-2020 22:21
Als je in de finale altijd op het wiel van Wva springt maar niet overneemt ben je natuurlijk minder gefrustreerd...
Mathieu mag rijden hoe hij wil, Wva mag ook zeggen wat hij daarvan vind. Klaar
Mooi toch dat hij lekker bij zijn mening blijft zonder veel poespas. Hij lijkt mij redelijk veel zelfvertrouwen te hebben
15-10-2020 22:56
En zo zijn we helaas weer verzand in een zoveelste nutteloze discussie België-Nederland. Zucht.
15-10-2020 23:36
Woutje gaat niet mee in het Roglic-verhaal op het WK: zo kennen we Wout. Altijd eerlijk, nuchter verhaal, die jongen zegt het zoals het is, die kan de koers mooi analyseren, geen excuses. Typisch Wout.

Woutje is boos op Mathieu: waar haalt hij die onzin? Alweer gefrustreerd. Wat een BS-verhaal. Altijd excuses zoeken. Typisch Wout.

Argumenten worden enkele weken later compléét omgedraaid door dezelfde figuren. Bij sommigen bewust, bij anderen niet. Ik twijfel nog over dewelke nu triester zijn.

Reacties zijn gesloten.