Wout van Aert teleurgesteld met zilver op WK: “Ik ben op niemand kwaad”
foto: Cor Vos
zondag 27 september 2020 om 17:14

Wout van Aert teleurgesteld met zilver op WK: “Ik ben op niemand kwaad”

Wout van Aert baalde als een stekker van zijn tweede plaats op het WK wielrennen in Imola. De kopman van de Belgische ploeg kon de latere wereldkampioen Julian Alaphilippe niet bijbenen en sprintte bij de achtervolgers naar de tweede plaats. “Ik denk dat ik mijzelf niets kan verwijten en de ploeg ook niet. We hebben gedaan wat we wilden, want we reden fantastisch”, zegt Van Aert.

“Ik kon niet mee toen Alaphilippe demarreerde. Daarom ben ik teleurgesteld. Een tweede plaats is pijnlijk, want ik had de benen die ik wilde. Alleen was er net als vrijdag eentje beter. Dit komt hard aan”, aldus de winnaar van Milaan-San Remo tegen Sporza.

Van Aert baalt dat hij samen met Marc Hirschi, Michal Kwiatkowski, Jakob Fuglsang en Primož Roglič het gat niet dicht kreeg op Alaphilippe. “Ik heb volle bak rond gedraaid, maar ik denk dat Julian het voordeel had van het gaatje en dat hij de sterkste was. Eigenlijk kwam bij ons pas de twijfel in de laatste twee kilometer. En daarvoor zijn we niet dichter gekomen”, legt Van Aert uit.

‘Ik ben op niemand kwaad, ook niet op Primož’
De rol van Roglič, ploeggenoot van Van Aert bij Jumbo-Visma, is veelbesproken na afloop. Had hij zich in moeten zetten voor zijn meesterknecht in de voorbije Tour de France. “Ja, ik had Primož bij mij. Hem ken ik natuurlijk, maar hij heeft ook zijn beste beentje voor gezet. We zaten allemaal op onze limiet, en de sterkste vooraan. Ik moet hier tevreden mee zijn, maar het is wel teleurstellend.”

“Ik denk dat Primož alles gedaan heeft wat hij kon”, benadrukt Van Aert. “Hij zat ook op de limiet. Hij wist ook dat hij niet kon winnen in deze groep, maar ik ben op niemand kwaad. Ik denk dat er ene beter was. Dat was Alaphilippe en hij had superbenen.”

De beslissing viel op de laatste klim van de Cima Gallisterna. “Als we daar met een groepje boven zouden komen, wilde ik niets meer laten rijden”, zegt de uiteindelijke nummer twee. “Maar de laatste honderden meters waren er te veel aan. Als Alaphilippe demarreert op zijn buitenblad, dan weet je genoeg. Er was niets aan te doen en hij pakt net honderd meter te veel op de top.”

203 Reacties
27-09-2020 20:55
Van Aert had met Nibali, Uran en Landa moeten meerijden dan was hij met Alaphilippe over de laatste heuvel heen gekomen.
27-09-2020 21:34
https://mobile.twitter.com/ebbenieuweboer/status/1310245840712347649
    27-09-2020 21:57
    Deze mag op de site van Sporza met excuses van de betrokkenen.
27-09-2020 21:38
De belgische fans en journalisten kunnen niet verliezen. Het ligt altijd aan een ander. Winnen ze dan komt dat nooit door een ander maar wordt enkel de winnaar opgehemeld.
    27-09-2020 21:44
    Ja, dat is echt wat Van Aert zegt.
    27-09-2020 21:52
    Voor de verduidelijking bedoelde ik met Belgen de commentatoren en fans in dit geval. Van Aert blinkt uit op en naast de fiets in pure klasse. Laat zich niet gek maken en laat de eer uitgaan naar de winnaar, zo hoort het.
    27-09-2020 21:54
    Maar je zegt "Belgen". Van Aert is ook een Belg. :)
    27-09-2020 22:04
    Ik heb het speciaal voor je aangepast. ;)
    27-09-2020 22:09
    Ik ben nog niet tevreden. Ik ben een Belgische fan en voel me nu onrecht aangedaan. :(

    Maar toch dank voor de aanpassing.
    27-09-2020 23:22
    Niets dan respect voor de manier waarop van Aert zich in de media presenteert. Met name als je kijkt naar de vraagstelling van de Belgische journalisten. Al tijdens de Tour beginnen ze de druk op te voeren door non-stop over het WK te beginnen. De druk op die jongen is gigantisch en hij gaat er geweldig mee om.
27-09-2020 22:04
Snap ik best. Waren de omstandigheden iets anders dan had hij 1 of 2x Goud. Dat gezegd zijnde denk ik dat hij er alles uitgehaald heeft. Stoot een keer op een hyperspecialist in bloedvorm Ganna en een keer op de op steile klimmen snelste man van deze generatie Julian Alaphilippe. Niks aan te doen.

Ga de comments niet lezen omdat ik zo al voel in geen van beide kampen te zitten.
    27-09-2020 22:09
    Ja eigenlijk moet je het niet lezen. Ik erger mij enorm aan de storm die ontstaat op social media, dit platform etc. Waardeer nou toch de prachtige prestatie van Van Aert je doet hem tekort door anderen de schuld te geven van zij tweede plaats want daar lijkt het elke keer op als hij niet wint.
27-09-2020 22:49
Uiteindelijk is de koers heel voorspelbaar verlopen. Met de voorspelbare winnaar.

Ik vind het kwalijk dat de Belgische "analisten" hun pijlen richten op Roglic ipv op de foute tactische inschatting van de Belgische ploeg. Want ja, ze zetten Wout perfect af op de laatste klim. Maar is dat wel de juiste tactiek, als je weet dat er iemand is die je niet kunt volgen als hij wegpoeft.

Zelfoverschatting? Al dan niet mede mogelijk gemaakt door het eeuwige ophemelen door Wuyts en kornuiten?

Een betere tactiek zou in mijn ogen geweest zijn om op de voorlaatste helling te gaan, en daar al met een elitegroepje proberen te vertrekken. Ipv demarreren op de laatste klim is het voor iedereen in de kopgroep doorrijden om uit de greep van de achtervolgers te blijven. Ook voor Alaphillipe...

Maar daar hoor je Wuyts niet over... het is makkelijker om richting een zondebok (in dit geval Roglic) te "orakelen" dan zowel je eigen verafgoding als de tactiek eens kritisch te bekijken.
Van mij mag deze stemmingmaker zo snel mogelijk van de buis verdwijnen. En mogen ze snel een analist neerzetten ipv van de verhalenvertellende kastelenbouwer.
    27-09-2020 23:03
    Daar ben ik het niet mee eens, de gok dat van Aert net helemaal of net niet maar dan na eventjes wel mee zou kunnen met de gewezen klasbakken Flip&Fugl was gewoon prima. De enige ‘fout’ daarna, vind ik, is dat hij niet tot 50%-75% kop werk pakt in die groep of er desnoods nog uit weg demarreert wanneer dat scenario A niet uitkomt. Van der Poel won mede met die koerswijze/instelling zijn AGR he, van Aert kan zoiets ook vandaag de dag.
    27-09-2020 23:10
    Weg demarreren of een poeleke doen was inderdaad de andere optie.

    Als wout inderdaad harder kon in de achtervolging had hij dat moeten doen.
    En kon hij dat niet... dan mag hij uiteindelijk gewoon trots zijn op zilver.

    Maar met het zeiken op roglic doen we in ieder geval iedereen te kort in mijn ogen. Laten we hopen dat iedereen morgen nog eens even de beelden terugkijkt als de eerste teleurstelling wat is weggeëbd.
    27-09-2020 23:15
    Poeleke won de AGR door van moto naar moto te [u]kunnen en mogen[/u] rijden terwijl die twee andere vol tegenwind hadden en daarna gingen treuzelen.

    Alaphil vloog vandaag alleen lekker door na zijn demmarage.
    27-09-2020 23:20
    Ik zei ook ‘mede’ natuurlijk. Brommers, tijdverschillen en onmin daarvoor even terzijde geschoven. van Aert was alleen met een woede aanval nog terug op het wiel van Flip gekomen, niet samen met deze gasten en al hé-le-maal niet met een ietsje meer loyale Roglic.
    27-09-2020 23:23
    Goh had gekund. Analyseren is leuk als je de benen niet voelt.
    Alaphilippe vloog over de tarmac zonder verval.
    27-09-2020 23:28
    Inderdaad, zo een hardrijder als Roglic die met zijn laatste krachten (die hij blijkbaar wel nog had om te sprinten) even de achterstand van 10 naar 5 seconden brengt... Niks brengt het je verder, he-le-maal niks.
    28-09-2020 06:34
    @Frank V
    Ik heb die finale tientallen keren bekeken, en Mathieu heeft praktisch nergens hulp van motoren. Hij heeft vooral hulp van een treuzelend kopduo en van veel richtpunten voor hem. En superbenen natuurlijk. ;)

    Blijft natuurlijk het punt dat als Wout zou kunnen, hij ook iets had moeten proberen gisteren.
27-09-2020 23:03
Misschien toch maar een ploegen WK dan ipv een nationaliteiten WK? Zijn we in 1 klap van al dat gezeik af. Groetjes, Hendrik Jan de Tuinman.
27-09-2020 23:20
Feit is dat België met WVA en Evenepoel momenteel de grootste talenten ter wereld in huis heeft naast Pogacar en Bernal dus dat de frustratie van het niet binnenhalen van een WK titel bij hen groot is kan ik begrijpen, temeer daar Evenepoel nog even in de kreukels ligt. Ik heb niet naar Sporza gekeken dus kan niet beoordelen of en hoe ze over de schreef zijn gegaan in hun commentaar. Wat ik wel weet is dat het Nederlandse profwielrennen in de Worldtour bij de mannen dit jaar erg weinig voorstelt waarbij ik wel veel respect heb voor de 7e plaats van Dumoulin in de Tour. Maar alleen Matthieu heeft na de hervatting na Corona een worldtourwedstrijd gewonnen evenals, hoe ironisch ook, Fabio Jakobsen. En JumboVisma wint ook net niet. Frustratie alom dus...
27-09-2020 23:29
Wat mij mateloos fascineert is de uitspraak van vele Vlamingen dat WvA vandaga duidelijk de sterkste was maar dat het logisch was dat hij Flip op dat bergje niet kon volgen. NEE, DAT IS HELEMAAL NIET LOGISCH ALS JE DE STERKSTE BENT. Zo dat is er uit.
Slaap lekker, allen.
28-09-2020 08:15
Roglic had meer mogen en kunnen doen, punt aan de lijn. Dat Van Aert dat niet voor een camera verklaart, maakt het niet minder waar. Wie zich de pleuris rijdt, komt niet binnen in dezelfde tijd.
    28-09-2020 08:29
    Dus jij vind van Aert een leugenaar?
    28-09-2020 08:43
    Zie interview op Sporza site. Ook als de emoties zijn gaan liggen en de objectiviteit indaalt blijft Wout helder over de rol van Roglic.

    Als je dit dan leest, dan maakt dat de rest van de Sporza site des te sneuer. Het gaat op geen enkel moment over de fantastische prestatie van Alaphillipe (een mooie en waardige wereldkampioen die ik graag bij een andere ploeg had zien rijden ;-)). Of over hoe mooi het eigenlijk is om met 2 keer zilver naar huis te gaan na een seizoen zoals dit.

    Nee, het gaat over Roglic, stemmingmakerij richting TJV, en dat Wout op tafel moet kloppen. Terwijl het succes van Wout te danken is aan TJV (en aan zijn eigen werk en talent natuurlijk)

    Benieuwd wanneer de Sporza eindredactie gaat ingrijpen (of zit Wuyts ook daar in?)
    28-09-2020 11:56
    Neen, ik vind Wout een diplomaat
    28-09-2020 12:22
    Dat van Aert gewoon de waarheid spreekt is voor veel Belgen moeilijk te accepteren. Ze gaan ook compleet voorbij aan het feit dat Alaphillipe gewoon de betere was.
    28-09-2020 12:29
    @fringale laat ik het anders vragen. Je gelooft dus niet dat hij de waarheid spreekt?
28-09-2020 12:18
Ik blijf er bij dat het Verenigde Koninkrijk der Nederlanden diepe sporen heeft achtergelaten;-)
28-09-2020 12:28
https://mobile.twitter.com/sporza_koers/status/1310523639880704000

Dit neemt wel beschamende vormen aan haha. Wat een slechte verliezers.
28-09-2020 12:41
Achteraf misschien makkelijk praten, maar Van Aert had gewoon moeten meedraaien toen ze met 4 man (Nibali, Uran, Landa) een klein gat hadden. Ik heb net de reactie van Nibali gelezen en van Aert wilde niet meewerken (wat zijn goed recht is), maar met 4 toplanden (op papier) weg en 1 fransman die het gat dicht wil rijden had dit volgens mij gewoon kunnen slagen als van Aert even zijn tijdritkunsten liet zien.
28-09-2020 18:30
Al discussieer je tot de koeien leeggemolken zijn, Roglic had een gebaar moéten maken als weder/vriendendienst voor al het opofferingswerk dat WvA in de TdF had verricht. Toen er geen enkel treintje opgezet werd in de laatste etappe was dat al een slechte beurt (ook van TD, RG, AGJ), maar kon je daar nog het excuus van de zware kater van plek twee voor aanvoeren.
In de finale van dit WK hebben we ongewild een inkijkje tussen de oren van Roglic verkregen: dor en leeg als een verlaten woestijn.
    28-09-2020 18:42
    Reden van geen goed treintje was het gemis van AGJ door een lekke band. Hij had Wout moeten loodsen in de laatste kilometer. De anderen zijn daar niet geschikt voor. Kritiek spuien is makkelijk als je geen kennis van zaken hebt.
28-09-2020 18:45
Die opmerking over Roglic zegt meer over diegene die de opmerking maakt dan over Primoz. Het enige wat telt is dat Wout niet met Julian mee kon. Wat opmerkelijk genoeg zo onder het tapijt wordt gemoffeld in veel reacties. De rest is dan allemaal gelul, ook stellen nu meerdere media (HLN) vast dat hij wel degelijk zijn werk heeft gedaan in de achtervolging en lijkt Wout die de beste kijk op de situatie moet hebben gehad geen enkele reden te hebben om aan Roglic te twijfelen. Wat dan rest is frustratie die een uitweg moet vinden en door een aantal commentatoren op de schouders van zondebok Roglic terecht komt. Meerdere coureurs waaronder Keisse hebben hun afkeuring van Sporza's berichtgeving al geuit en de column van Hans Vandeweghe lijkt mij een betere analyse te hebben dan Wuyts en Co. https://hansvdw.org/2020/09/28/column-over-wk-van-aert-alaphil-roglic-edm-in-de-morgen-van-maandag-28-sep-2020/
    28-09-2020 21:08
    Sowieso weet die Hans er regelmatig een goede column uit te gooien.
    Kamp Wuyts heeft overduidelijk niet de gehele natie achter hem, zoals sommigen hier, zowel adepten als tegenstanders, willen doen geloven.

Reacties zijn gesloten.