Wout van Aert staat voor lastige keuze: Tour de France én/of Olympische Spelen?
© Cor Vos
Nico Dick
maandag 2 november 2020 om 08:00

Wout van Aert staat voor lastige keuze: Tour de France én/of Olympische Spelen?

Interview Een aantal aankomsten in de eerste week die hem op het lijf geschreven zijn. Zeker vier potentiële waaieretappes in de eerste tien dagen. Meer tijdritkilometers ook. Wout van Aert reageert enthousiast na een eerste vluchtige blik op het parcours van de Tour 2021.

Alleen is er één grote ‘maar’: in hoeverre is de Tour de France combineerbaar met de weg- en tijdrit op de Olympische Spelen. “Er zullen keuzes gemaakt moeten worden. Maar dat het een druk 2021 wordt, dat is zeker.”

Na drie intensieve koersmaanden geniet Wout van Aert momenteel van een welverdiende rustpauze. Al is rusten niet zo zijn ding, vertelt hij. Dat verraadt ook zijn Strava-profiel. “Ik kan minder goed stilzitten dan vroeger. Na die val in de Tour van vorig jaar is dat hard veranderd.”

“Of ik niet vermoeid ben? Moe ben je alleen in je hoofd, vind ik. Je lichaam heeft wel een paar dagen nodig om te herstellen, maar het belangrijkste aan een rustperiode is dat je weer zin krijgt in fietsen. En die goesting is deze keer best snel teruggekomen. Morgen hervat ik trouwens de trainingen officieel, met schema.” Vandaag wierp Van Aert een blik op het parcours van de Tour de France van volgend jaar.

Wat is het eerste wat jou opvalt bij de presentatie van het parcours?
“Het aantal tijdritkilometers. Een pak meer dan vorig jaar en dat juich ik toe. Tijdrijden hoort bij de Tour, of eigenlijk bij iedere grote ronde, als je er van uitgaat dat die moet gewonnen worden door een zo compleet mogelijke renner. Dat de eerste tijdrit al op woensdag wordt verreden, is extra mooi. Als pure klimmers daar al op achterstand gezet worden, moet er in de bergen sneller aangevallen worden.”

“Daarnaast denk ik dat het een meer klassieke Tour wordt. Een ‘normale’ eerste week, gevolgd door de passages door respectievelijk Alpen en Pyreneeën met tussenin een paar overgangsetappes. Ook opvallend: kortere ritten dan we gewend zijn.”

De eerste week lijkt jou op het lijf geschreven. Twee aankomsten voor puncheurs, twee sprintetappes, de tijdrit en potentiële waaieretappes.
“Een compleet ander begin dan dit jaar in Nice. En inderdaad met ritten die bij mijn mogelijkheden passen. Maar ook voor de klassementsrenners wordt het anders. Je zal in die eerste week de Tour niet winnen, maar je kan hem wel verliezen. Er zal meer stress zijn. En ik heb nog niet in Bretagne gekoerst, maar ik vermoed wel dat de wind er een rol kan spelen. Maar daar moeten we bij Jumbo-Visma geen schrik voor hebben, denk ik. We hebben er de renners voor.”

Denk je aan de gele trui in die openingsfase?
“Het parcours leent er zich in elk geval toe. Maar dat zijn dingen die je pas kan zeggen nadat er met de ploeg effectief een plan is opgesteld, als de tactiek duidelijk is. En als de vorm op dat moment goed is, natuurlijk.”

Hoe anders wordt jouw rol?  In de wetenschap dat er in de eerste week mogelijkheden zijn voor jezelf, ligt het wellicht veel minder voor de hand om de speerpunten voor het klassement veilig binnen te loodsen…
“De rolverdeling en het bepalen van de tactiek gebeurt in functie van het parcours. De voorbije Tour was het – met een aantal ritten die belangrijk waren voor het klassement – zaak om op één lijn te zitten. Het zou kunnen dat de rolverdeling in zo’n eerste week anders is, dat ik meer mijn eigen kans kan gaan. Maar ook hier: we hebben het er nog niet over gehad met de ploeg.”

foto: Cor Vos

“We hebben onze evaluatie van de voorbije Tour de France nog niet gehad. Gaan we het volgend jaar op dezelfde manier aanpakken? Proberen we met Primoz opnieuw de Tour te winnen? Dat zijn dingen die na dit seizoen besproken worden. Een aantal ploegmaats is nu nog aan het koersen.”

Jumbo-Visma maakte dit jaar al bij de ploegpresentatie zijn Tourkern bekend. Dat is redelijk uniek…
“Ik vermoed dat meerdere teams hun jaarplanning vroeg maken, maar daarom nog niet met de buitenwereld delen. Persoonlijk vind ik het handig dat Jumbo-Visma dat wel doet. Dat je daar als renner niet geheimzinnig over moet doen en je vrijuit over je programma en je doelen kan praten. Dat geldt overigens zowel voor kopmannen als helpers.”

Voor jou misschien wel dé vraag: is de Tour de France, die eindigt op 18 juli, te combineren met de Olympische Spelen? De wegrit staat amper zes dagen later op het programma.
“Het wordt een moeilijke oefening. Dit jaar heb ik de combinatie Tour – WK goed verteerd. Dat was een goede test. Zeker omdat ik tot de laatste dag van de Tour voluit ben gegaan. Anderzijds kan je het WK en de Spelen niet vergelijken. Er is het klimaat in Tokio, jetlag… Dat is iets anders dan vanuit Parijs naar Imola doorreizen. Ik ben er nog niet uit hoe 2021 er zal uitzien voor mij. Maar ik vrees dat er keuzes zullen moeten gemaakt worden.”

Jagen op het groen in de Tour of jagen op een Olympische medaille. Of allebei… Wat een dilemma.
“De Olympische Spelen, dat is maar één keer om de vier jaar. Dat betekent dat je als profsporter maximaal drie kansen hebt en dan ben je ook nog afhankelijk van het parcours. Met dat gegeven zal ik zeker rekening houden. Maar om de groene trui te winnen, heb je ook een aantal jaar nodig. Net zoals je de Ronde van Vlaanderen niet bij je eerste deelname wint. Dus verwacht ik ook te moeten investeren in het winnen van de groene trui. Ik wil ook wat dat betreft niet te veel kansen meer laten schieten. Maar beide zo kort opeen.. Ik kan er nog geen antwoord op geven.”

“Voor alle duidelijkheid, ik heb nog geen selectie voor de Spelen op zak, hé. Ik heb nog niets gehoord van het BOIC (Belgisch Olympisch Comité, red) of Belgian Cycling. Al verwacht ik wel dat ik bij de kanshebbers op een selectie behoor.”

Is het een optie om de Tour te verlaten na twee weken?
“Opgeven is lastig, vind ik. Dat doe ik zelden tot nooit, tenzij na die val in de Tour vorig jaar. Dus nee, op dit moment denk ik daar niet aan. Als dat écht de sleutel tot succes blijkt te zijn, dan wil ik daar wel over nadenken. Maar kan je bepalen of zoiets beter is?”

Teams klagen soms over de geringe commerciële return van een wereld- of Olympische titel. Omdat je die dag niet in hun shirt rijdt. Kan dat een rol spelen in de beslissing om toch voor de Tour te kiezen?
“Ik hoor dat ook wel eens. Maar uiteindelijk is een ploeg achteraf wel blij om een heel jaar te kunnen uitpakken met het feit dat ze de wereldkampioen in haar rangen heeft. En met een Olympische titel kan je je hele leven uitpakken. Dus dat valt wel mee, denk ik. Oké, als je alles samentelt, is de Tour wellicht interessanter, maar dat betekent niet dat de Spelen niet interessant zijn. Wat dat betreft, verwacht ik geen problemen bij de ploeg. Het sportieve heeft wel voorrang.”

55 Reacties
01-11-2020 21:17
Blijft zonde dat de Tour en OS zo dicht op elkaar zitten natuurlijk, maar lijkt me verder geen hele moeilijke keuze. OS is dan wel maar 1 keer in de 4 jaar, maar toch echt wel een stuk minder prestigieus dan de Tour.

Mooi interview overigens!
    01-11-2020 21:22
    Klopt, maar als Primoz wraak wil nemen op dit jaar en hij krijgt Steven als meesterknecht mee, kan Wout bijvoorbeeld toch ook lekker een jaartje de Giro doen? Na de winst in MSR en Strade Bianche zullen ze hem ook wel graag als renner willen binnenhalen. Neemt 'ie Tom mee voor het klassement, volgens mij lijken die twee het wel met elkaar te kunnen vinden.

    Of mis ik iets dat dit onmogelijk is?
    01-11-2020 21:33
    Waarom zou Tom naar de Giro gaan? Die heeft hij al een keer gewonnen, en meer tijdritkilometers dan volgend jaar gaat hij waarschijnlijk niet meer krijgen. Ik denk dat Jumbo weer vol voor Roglic gaat rijden volgend jaar. Dumoulin zal dan meegaan als schaduwkopman.
    01-11-2020 21:53
    @Lance4eva

    het lijkt me heel sterk dat Jumbo Visma van Aert thuis gaat laten, samen met Roglic en misschien Kuss toch de beste en belangrijkste renner

    Lijkt me dan dat eerder Oomen nog een jaartje met Tom de Giro doet (dat zou wel kunnen) en dat ze bijv Vingegaard nog meekrijgen.
01-11-2020 21:27
Jumbo zal sowieso voor de eindwinst gaan in de Tour met zo veel AK renners. Dan is gepland afstappen na twee weken moeilijk. Zeker als je kopman in het geel staat en er door pech al 2 renners zijn uitgevallen.
Klassiekers, Giro, OS, (Vuelta,) WK in eigen land zou ook kunnen. Maar de Tour is wel de grootste wedstrijd van het jaar...
01-11-2020 21:29
“ Jagen op het groen in de Tour of jagen op een Olympische medaille. Of allebei… Wat een dilemma.”

De interviewer lijkt niet op de hoogte van het feit dat Wout voor een fors salaris op de loonlijst staat van een ploeg die vol inzet op het geel in Parijs. Deze vraag (en andere vragen) gaan aan verschillende zaken voorbij.
1) Heeft Wout überhaupt een keuze?
2) krijgt Wout meer vrijheid in 2021?
3) Is eerder de Tour verlaten bespreekbaar?
Etc. Etc.

Het interview eindigt waar het eigenlijk zou moeten beginnen.
    01-11-2020 21:36
    Wout zegt ook dat ze de huidige Tour nog moeten evalueren, dus dan zijn sommige vragen nogal vroeg.
    01-11-2020 21:37
    Jumbo gaat wellicht het contract van Van Aert openbreken. Dat zal niet zijn om hem dan bidons te laten halen. 6 knechten voor Roglic en Van Aert die in een vrije rol zijn ding mag doen, lijkt mij meer voor de hand liggend.

    Tenzij hij naar de Giro gaat, maar klassiekers + Giro + rustperiode + opbouw + Spelen lijkt mij ook niet ideaal. Dan beter klassiekers + break + opbouw + Tour + Spelen. Tour + WK ging dit jaar ook prima en de meeste kanshebbers voor de Spelen zullen wel de Tour rijden.
    01-11-2020 21:48
    Ik vind eigenlijk dat dit interview al verrassend diep gaat, zo net na de voorstelling van de Tour op een zondagavond en lang voor het team haar planning voor komend seizoen opmaakt.
    01-11-2020 22:13
    @ Kannibaal van Schepdaal
    Ik zie veel parallellen met Kwiatkowski. De Pool heeft hier en daar wat vrijheid en toch ook een mooi palmares, maar voor de flinke cheques die maandelijks overgemaakt worden verwacht Sky/Ineos allereerst dat hij goed is in de Tour en zijn persoonlijke ambities in juni/juli/augustus opzij schuift. Daar hoeft ook helemaal niets mis mee te zijn. Op dit moment weet ik nog niet of Jumbo Van Aert als een Kwiatkowski inzet, of dat het een Sagan wordt die in alle grote wedstrijden een vrije rol krijgt. Het interview had daar juist wat meer op gericht mogen worden. De vraagstelling is zó suggestief dat een rol a la Kwiat al bijna niet meer als mogelijkheid gezien wordt. En dat vind ik gezien 2020 toch wel opmerkelijk.
    01-11-2020 22:39
    @Panache: Laat ons alstublieft hopen dat ze er geen Kwiatkowski van maken. Laat ons hopen dat Jumbo op dat punt toch verschillend zal zijn van Sky/Ineos. Doodzonde die carrière (zeker de laatste jaren) van Kwiatkowski. Maar ik lees tussen de regels door dat dat voor Van Aert geen optie is. Als hij een verbeterd contact ondertekent, zal dat dus wel met de nodige garanties gepaard gaan. En Roglic + Van Aert valt sowieso beter te combineren dan Roglic + Groenewegen, aangezien die laatste meer helpers nodig heeft. Ik zie de komende jaren dus Groenewegen naar de Giro gaan en Van Aert in een vrije rol naar de Tour. Maar je hebt een punt dat het interview op dat punt meer had mogen aandringen.
    02-11-2020 07:27
    Ons?

    Ik heb niet echt een groot probleem met een meesterknechtschap van van Aert in de tour en dan verder kopmanschap in de eendaagse koersen.
    02-11-2020 08:46
    Ik sluit me (dit keer) helemaal aan bij RV.

    Ik heb me geen moment gestoord aan de "knechtenrol". Ik vind het juist mooi dat ook iemand met de kwaliteiten van Wout ook de mouwen opstroopt voor het grotere ploegbelang. Want itt types als Planckaert vind ik wielrennen een teamsport.

    En natuurlijk is het prachtig om te kijken naar Messi of Ronaldo, die met een oogstrelende actie een bal in de kruising lepelen en alle lof krijgen. Maar ik heb meer met vedetten die niet alleen wachten om dat balletje erin te prikken, maar veel meer met de spelers daarachter. Die uitstekend kunnen voetballen, maar altijd met een groene broek van het veld afkomen. Want die maken uiteindelijk het echte succes van een ploeg mogelijk.
    02-11-2020 09:07
    @Panache,
    ja TJV betaalt, maar een ongemotiveerde medewerker presteerd duidelijk minder dan een gemotiveerde. Ongeacht welk beroep. Geld enkel is niet genoeg motivatie in een geval van een sporter om het aller onderste uit de kan te halen.

    WvA in de Tour zou super zijn, maar zijn wens voor de spelen snap ik heel goed. Vermoedelijk is voor hem de vraag die meespeelt bij zijn keuze ook: ga ik als kopman of als knecht voor Evenpoel? In dat laatste geval zal hij de Tour wel meepakken, in dat eerste geval kan ik mij prima voorstellen dat hij zegt: Giro, Dauphine/TdSuisse en dan in Japan op hoogte.
    02-11-2020 11:09
    @Sephiroth
    Ik heb het niet over slavernij, maar over met je volle verstand voor een totaalpakket gaan waar sponsor, team en sporter elkaar vinden. Ik kan mij zo voorstellen dat er een pakket uit rolt waar TJV Van Aert vol ondersteunt in het voorjaar, waarna er na Luik een rustperiode komt en opbouw richting een nieuwe piek: de Tour. In dit geval zou je 100% zijn in de Tour en 95% in Tokio, wat een andere benadering en training is dan 90% aan de start van de Tour en de 100% proberen aan te tikken in Tokio. Wout is een volwassen man en lijkt mij mondig genoeg om zijn belang goed uit te onderhandelen. Indien het er toe leidt dat TJV voor een ton salaris extra per jaar een 100% piek in dienst van het team eerste week juli aftikt, dan is dat zo. Dan is er ook geen sprake van motivatieproblemen, slechts sprake van teleurgestelde fans.
    02-11-2020 17:54
    Wat RV en Michelangelo aangeven. Wout zal bij TJV meer kopman zijn dan een Kwiatkowski bij zijn ploeg was en hooguit en de TdF eenzelfde rol als dit jaar moeten invullen. Uiteraard zal de groene trui deel uitmaken van doelen WvA. Echter als het zo uitkomt en past komend jaar of op termijn als vast doel? Zoals hij zelf aangeeft, dit alles hoeft niet exact op papier te staan.
    Zelf geeft Wout aan dat uitstappen in de Tour of welke koers ook niet zijn stijl is. Plus parcours OS is mogelijk net iets teveel klimmen voor WvA waardoor een RE absolute kopman zal zijn en interne plannig nog niet gemaakt is.
    Ofwel Wout wil ook eerst wat meer weten alvorens echt te kiezen zo lijkt het. Hij geedt bewust aan dat er maar eens in de 4 jaar een OS kans is afhankelijk van het parcours ook nog en dat komende tor hem wel heel erg past. Ofwel wat gaat er uit overleg met TJV komen, mag Wout vol voor groen gaan en moet daarbij wel enige etappes Roglic uit de wind houden. Niemand die de plannen vooralsnog kent en Wout zal kennelijk keuzes laten afhangen van zodra er meer bekend is. Hij geeft aan dat en Tour met mooi resultaat en OS niet echt een optie is.
01-11-2020 21:42
Zal moeilijk worden voor TJV om EEN renner op het podium te krijgen, vrees ik. En dat is jammer, want ze hebben een goede ploeg waarvan er zomaar 4 of 5 in de top-20 kunnen eindigen.
    01-11-2020 21:51
    Ben ik met je eens, misschien maar beter om helemaal niet deel te nemen aan deze Tour aangezien de uitslag toch al vast staat en je met deze ploeg aan Top 20 plaatsen niet genoeg hebt. Twee renners bij de Top 3 van de wereldranglijst geeft de onmogelijkheid van succes komend jaar perfect weer. Uithuilen en overnieuw beginnen dan maar.
    01-11-2020 22:58
    Uithuilen en overnieuw beginnen? Man, het is niet iedereen gegund om 2e in de Tour en de Vuelta te worden he..
    01-11-2020 23:29
    Sarcasme is kennelijk niet mijn sterkste punt, mijn excuses.
    02-11-2020 17:55
    Nou Murcia, ik vond jouw epistel duidelijk mooi sarcasme.
01-11-2020 22:11
Gewoon 3 weken voor Roglic knechten! OS komt wel in 2024 :)
    01-11-2020 22:39
    Gewoon de OS, de tour komt in 2022 well weer.
01-11-2020 22:11
Het zijn maar 1 wegrit en 1 tijdrit waarvoor je flinke mazzel nodig hebt als van Aert om uiteindelijk blij met een stuk edelmetaal op achterlijke muziek rond te hupsen in de Jupiler house. Voor de aankomende tour heeft Jumbo 2 uitgelezen pretendenten en om hen te beschermen schrijf je Wouts naam als eerste op het selectieformulier. Ik zou als ploegleiding zijnde ook geen moeilijk ondefinieerbaar lulverhaal met zoveel % eigen kans en zoveel % knechten accepteren, gewoon die gele trui pakken die je dit jaar net ontglipt is.
    01-11-2020 22:52
    In België qua aanzien:

    1. Gele trui in de Tour
    2. Olympische Spelen
    3. WK
    4. Ronde van Vlaanderen
    5. Parijs-Roubaix
    6; Milaan-Sanremo
    7. Luik-Bastenaken-Luik
    8. Groene trui in de Tour
    9. Rit in de Tour
    10. Ronde van Lombardije
    ...
    100. Knechten voor de uiteindelijke gele trui in de Tour

    Van Aert gaat wellicht een verbeterd contract onderteken dit najaar en Wout heeft grotere ambities. Dan lijkt louter optie 100 uitgesloten.
    01-11-2020 23:10
    Bij het ‘grote publiek’ dan? Denk dat de Belgische, of misschien beter, Vlaamse wielervolger het WK toch echt niet onder de OS en Lombardije niet onder een Tour-rit zet...

    Verder wel eens dat niemand erom maalt dat van Aert in een Tourwinnend team zit.
    01-11-2020 23:14
    Denk dat in België de Ronde op 1 staat hoor, ze hebben liever dat Greg van Avermaet de Ronde wint dan dat bijv WVA wereldkampioen word. Ze zijn er ook een beetje trots op dat dat zo is heb ik het idee, een beetje als een Feyenoorder die nog steeds blij is ook al verliest hun club 3 keer, als ze maar van Ajax winnen.
    01-11-2020 23:20
    In België of in Schepdaal?
    01-11-2020 23:21
    Ik kan me eigenlijk wel vinden in de ranking van Kannibaal. Mocht Remco straks de Tour winnen, staat het land echt wel op z’n kop. Ook bij mensen die het wielrennen minder volgen. Idem voor het grote circus dat de OS zijn, die worden ook gevolgd door mensen die anders minder geïnteresseerd zijn in sport.

    Maar los van de media-aandacht staat een regenboogtrui in de wielerwereld toch nog boven een gouden Olympische plak en een monument boven een Tour-rit.

    De Ronde van Vlaanderen is inderdaad wel dé wielerhoogdag hier (haalt volgens mij ook de hoogste kijkcijfers op TV, samen met... het WK veldrijden). Daar is dus wel de meeste aandacht voor, maar in een wielergek land als België snapt het volk ook wel het belang van de Tour en de regenboogtrui.
    01-11-2020 23:36
    Greg van Avermaet heeft 1 en 2 binnen.
    En een rit in de Tour staat blijkbaar hoger in aanzien dan Giro en Vuelta eindwinst....
    02-11-2020 01:00
    @Lalsacien:

    Op uw vraag, nu mét Giro en Vuelta (had eerst geen zin om die erbij te betrekken):

    1. Gele trui in de Tour
    2. Olympische Spelen
    3. WK
    4. Ronde van Vlaanderen
    5. Parijs-Roubaix
    6. Roze trui in de Giro
    7. Rode trui in de Vuelta
    8; Milaan-Sanremo
    9. Luik-Bastenaken-Luik
    10. Groene trui in de Tour
    11. Rit in de Tour
    12. Ronde van Lombardije
    13. Rit in Giro
    14. Rit in Vuelta

    En Van Avermaet heeft enkel de gele trui gedragen, niet gewonnen. Alsof ik denk dat een dag de gele trui dragen belangrijker is dan Olympisch kampioen worden.

    @Allen: Voor mijn rangschikking (die snel-snel is samengesteld door een wielergekke Vlaming, en waar je het gerust mee oneens mag zijn; post gerust jouw rangschikking hieronder) heb ik proberen inschatten wat de doordeweekse Belgische wielerkijker (iedereen kijkt wel eens naar de Tour, maar velen hebben bij wijze van spreke amper van de Ronde van Lombardije gehoord) het hoogst zou inschatten. Als je de Ronde van Vlaanderen wint, dan is je carrière geslaagd. Als je wereldkampioen wordt, dan weet iedereen in België wie je bent, zelfs wie nog nooit een koers gezien heeft; Als je Olympisch kampioen wordt in België, dan ben je dit voor de rest van je leven. Dit overstijgt de sport en maakt je onsterfelijk bij iedereen in België. Zoveel Olympische kampioenen hebben we namelijk niet. En als je de Tour wint...? Dan ben je God, word je meteen heilig verklaard en moet je wellicht naar het buitenland verhuizen om nog een enigszins normaal leven te kunnen leiden.
    02-11-2020 07:29
    Heb je daar niet alleen maar last van? Dat gezeik dat iedereen je herkent en nooit vergeet etc?
    02-11-2020 08:50
    Het lijstje volgens Eddy Planckaert:
    1. Groene trui in de Tour
    2. Groene trui in de Tour
    3. Groene trui in de Tour
    4. Ronde van Vlaanderen
    5. Groene trui in de Tour
    6. Groene trui in de Tour
    ...
    ...
    100. Knechten voor een Tourwinnaar
    02-11-2020 09:13
    @Michelangelo
    Correctie:
    100. Knechten voor een uiteindelijke niet-Tourwinnaar.
    02-11-2020 09:16
    Ik begrijp niet dat de OS hier zo hoog ingeschat worden.
    Geef mij toch maar de Tour of WK en OS ergens op de 10e plaats.
    02-11-2020 18:01
    Daarom ook dat Wout al heeft gewikt en gewogen maar het nog niet weet omdat nog niet alles besproken en bekend is.
    Maar vooral, hij zelf moet beslissen wat hij al aangeeft. Er zal een keuze gemaakt moeten worden, TdF of OS en wat er nog uit de bespreking met het team komt alsook, Is hij wel kooman tijdens OS of überhaupt geselecteerd.
    Grappige is dat Wout duidelijk aangeeft hoe hij eea ziet en anderzijds nog enige info mist maar veel volgers hier al complete planningen neerpennen. Leuk die persoonlijke voorkeuren, inzichten maar overbodig gezien de renner er zelf lang nog niet uit is.
02-11-2020 00:07
Tom lees je mee ?

“Of ik niet vermoeid ben? Moe ben je alleen in je hoofd, vind ik. Je lichaam heeft wel een paar dagen nodig om te herstellen, maar het belangrijkste aan een rustperiode is dat je weer zin krijgt in fietsen. En die goesting is deze keer best snel teruggekomen."

On-topic ..> Van Aert zal in het voorjaar willen schitteren neem ik aan ? Dus de Giro volgt daar te kort op om daar vervolgens ook potten te breken.

Deelname aan de Tour lijkt me wel mogelijk als hij enkel meegaat om de vorm weer op te bouwen richting de Olympische Spelen, en wanneer hij na de tweede week afstapt. Maar willen ze dat bij Jumbo wel ? Als je ziet hoe sommige andere renners zich ontwikkelen is het net zo goed mogelijk dat ze iemand anders meenemen om op de laatste klim t/m de grens van de laatste 10 km te rijden. Er is ook geen ploegentijdrit, dus het is niet dat ze zijn tijdrijderscapaciteiten echt nodig hebben. Persoonlijk zou ik hem dus ook niet meenemen naar de Tour.

- In het voorjaar één lange piek met daarin alle kasseienklassiekers + Brabantse Pijl, Amstel Gold Race, Waalse Pijl en Luik- Bastenaken - Luik.

- In juni de Dauphiné of Zwitserland rijden met daarna een lange voorbereiding richting 24 juli wanneer de Olympische wegrit plaatsvindt.

- Na de Olympische Spelen, zouden we met een normale kalender San Sebastian, London Surrey en Hamburg hebben. Vervolgens de Vuelta in dienst van het team om daarna op het WK en Lombardije nog een laatste keer te knallen.

Op deze wijze zou Van Aert zich echt kunnen richten op alle eendagswedstrijden die hem na aan het hart liggen, en tijdens de Vuelta in dienst van het team kunnen rijden.

Zo zou ik het doen als ik zijn ploegleider zou zijn. Maar het is uiteraard sowieso maar afwachten hoe de kalender er volgend jaar uitziet, daar valt voorlopig nog geen zinnig woord over te zeggen. Wie weet gaan die hele Olympische Spelen niet eens door ?
    02-11-2020 00:48
    Van Aert gaf eerder deze week in Extra Time Koers al aan dat een combinatie van de kasseiklassiekers + heuvelklassiekers zeer onwaarschijnlijk is, omdat deze beide een andere voorbereiding vergen.
    02-11-2020 18:22
    Ja rogierb vreemd eigenlijk dat Wout duidelijk eea aangeeft terwijl alhier een aantal volgers alles al hebben uitgedokterd. WvA hoeft alleen maar naar deze volgers te luisteren dan is het opgelost.
    Of zou hij zoals hij aangeeft nog enige info en besprekingen afwachten en dan zelf gewoon beslissen in overleg met team.
02-11-2020 00:39
Dat Van Aert niets heeft te eisen in de Tour (rijden voor groen, steun in de sprint) lijkt me evident, maar als hij, na zijn resultaten in 2020, er van de ploeg niet voor zou mogen kiezen om dan geen Tour te rijden, dan zou ik toch snel andere oorden opzoeken.

Van Aert is iemand die het team-gevoel belangrijk lijkt te vinden en mee aan een project wil bouwen, maar is toch helemaal geen renner die zijn eigen ambitie/ego opzij zet voor geld.

Misschien moet men zich eerst eens vragen stellen over de betrouwbaarheid/paraatheid van de andere renners indien Roglic bergop schijnbaar zo afhankelijk is van de aanwezigheid van Van Aert.
    02-11-2020 11:22
    Bergop gaat het om seconden. Verschillen ontstaan met name in tijdritten en in waaiers. In die waaiers is Van Aert misschien wel dé sleutel.
02-11-2020 08:42
Allemaal leuk dat speculeren. Maar tegen de echte sprinters Bennet, Groenewegen en Jakobsen komt ie echt tekort. Ook het lef geeft ie zelf aan. Hij kan wel wat meer in de luwte gebruikt worden want zoals dit jaar als een gek op kop rijden hoeft ook echt niet. Dus gewoon Tour uitrijden en dan OS zou ik doen.
    02-11-2020 08:58
    Eindelijk iemand die het snapt.

    Het echte dilemma zit denk ik in de rol van Groenewegen. Die heeft dit jaar niets gekoerst, maar is (mits terug in vorm) in mijn ogen 1 van de 3 beste sprinters ter wereld. Beter en sneller dan Wout.

    En ook hij is gewoon een boegbeeld van TJV. Mede dankzij zijn overwinningen heeft dit team de ladder kunnen beklimmen. En kun je / wil je die zonder meer thuis laten?

    Zolang Wout zich niet gek laat maken door "Groene Eddy" is dat prima mogelijk. Groenewegen voor de pure massasprints (met Wout als leadout), en Wout voor de sprints bergop (en eventueel een overgangsrit of sprint waar de pure sprinters eraf liggen), de tijdritten en het betere knechtenwerk.

    Het echte dilemma ontstaat als Wout voor groen wil gaan, want dan moet je in alle massasprints meedoen.
    02-11-2020 10:46
    De Tour uitrijden en dan de spelen is geen optie.

    Er zitten slechts zes dagen tussen Parijs en de Olympische wegrit, en als hij echt hoge ogen wil gooien zal hij al een week of drie voor de spelen in Tokyo moeten zitten. Acclimatiseren aan klimaat en vermijden van jetlag ed.

    Dus voor heel veel renners, (Ook Evenepoel en MVDP), wordt het kiezen. Of de Tour of de Olympische spelen, een combinatie is min of meer onmogelijk.
    02-11-2020 13:20
    altijd lachen met de tactieken van michelangelo, bij wie de hoogste prioriteit lijkt te zijn om de resultaten van van aert zo beperkt mogelijk te houden

    alles voor roglic, er is maar 1 doel, maar hey, daar is plots groenewegen, daar gaan we wel een 2e doel van maken in de tour, want die kan natuurlijk een rit of 2 winnen in de tour en zoiets laat je niet liggen. en zo kan van aert zowel in de bergen als in de vlakte zich leegrijden. en zich in de hele tour dan leegrijden voor de os, zodat hij daar ook niets haalt

    maar hij krijgt de sprints bergop... tot roglic ergens een piep geeft of iets te ver naar achteren zit of het toch wel beter is indien roglic zelf boni's probeert binnen te halen in die sprints, dus laat woutje daar toch ook maar dienen

    lijkt echt zijn natte droom te zijn dat jumbo met miljoenen naar van aert gooit om daar een kwiatkowski van te maken die nauwelijks nog resultaten rijdt

    zijn "objectieve" tactische analyses voor evenepoel draaien ook altijd uit op een zo zwak mogelijk omringde evenepoel in rondewerk, waarbij alles met een beetje klimtalent ook zo snel mogelijk andere oorden moet opzoeken
02-11-2020 09:07
Laat die Tour links liggen.
Heeft daar niets te winnen.
Tijdverlies.
    02-11-2020 09:21
    Dat weet ik zo niet.
    Ik denk dat menig wielerliefhebber meer uitkijkt naar de Tour - hoewel de versie van 2021 wel heel slap is - dan naar de OS.
02-11-2020 09:31
Wat een zever nou al druk maken om iets wat niet zeker is of ze allebei doorgaan volgend jaar Of denken ze dat die corona boys er klaar mee zijn volgend jaar zomer ,ligt er aan of ze een goede winter hebben ,anders gaat het gewoon door naar de zomer
02-11-2020 10:35
Laat Van Aert die Tour maar overslaan.
Doelen genoeg met het voorjaar, Olympische Spelen en WK in eigen land.
    02-11-2020 10:48
    +1

    Inderdaad, komt bij dat de dubbel Tour en OS onmogelijk is als hij succesvol wil zijn in Tokyo. Zelf sprak Van Aert al of een acclimatiseringsperiode van drie weken. En er zitten slechts zes dagen tussen Parijs en de Olympische wegrit. 18 juli en 24 juli.
    02-11-2020 11:32
    Kan natuurlijk wel, maar is niet optimaal.

    Voorbeeld 1) Van Avermaet werd op 30 juli 2016 5e in San Sebastiaan (na de Tour) en won op 6 augustus de wegrace in Rio.

    Voorbeeld 2) Valverde rijdt in 2015 podium Tour, daarna 7e in de Vuelta en reist vervolgens naar Richmond waar hij 5e wordt in de wegrace. Daar zat iets meer tijd tussen, maar ook heel wat extra arbeid vóór.

    Ik denk dat je 'onmogelijk' moet veranderen in 'niet ideaal'.
    02-11-2020 18:27
    Geen idee maar voor hetzelfde slaat hij de OS over en niet de TdF :-)
02-11-2020 10:46
Van Aert heeft dit jaar 3 maanden een topniveau aangehouden, dat kan ook volgend jaar. Wat denken jullie ervan als hij bijvoorbeeld de italiaanse klassiekers overslaat. Enkel de vlaamse/waalse klassiekers, vervolgens opbouw tour en OS.
    02-11-2020 10:50
    Hoe wil je Tour en OS combineren met slechts zes dagen tussen Parijs en Olympische wegrit ?
    02-11-2020 18:34
    Totaal oninteressant wat een ieder hier ervan vindt.
    Alsof WvA en TJV eerst de commemts lezen alvorens ze hun plannen maken. Handiger om gewoon eea af te wachten.

Reacties zijn gesloten.