‘Wout van Aert mist nog wat finetuning voor de Tour’
foto: Cor Vos
maandag 13 juni 2022 om 13:00

‘Wout van Aert mist nog wat finetuning voor de Tour’

Podcast In de nieuwe aflevering van de WielerFlits Podcast bespreken Youri en Nico de eerste etappes van de ZLM Tour, de vorm van Wout van Aert en andere blikvangers uit het Critérium du Dauphiné. En maakte Dylan Groenewegen wel de goede keuze door in de Dauphiné te gaan rijden?

Daarnaast kijkt Nico reikhalzend uit naar de start van Peter Sagan en Remco Evenepoel in de Ronde van Zwitserland, vraagt Youri zich af hoe de Gazprom-Italianen plots allemaal beginnen te winnen, stellen beide mannen hun Tour-selectie voor Jumbo-Visma samen en passeren er ook nog een aantal transfergeruchten de revue. Luisteren dus!

Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-feed

67 Reacties
12-06-2022 07:51
Het blijft zo dat groene ambities niet helemaal verenigbaar zijn met een Tourteam rond Roglic, daartoe rijdt hij simpelweg niet bij de ideale ploeg.
    12-06-2022 08:20
    Dat klopt, maar hij kiest er toch zelf voor om bij TJV te blijven. Al kan het dit jaar goed uitpakken, want als eenmaal blijkt dat Roglic tekortschiet tegen Pogacar dan is de groene trui een mooie troostprijs net als de blauwe trui in de Giro.
    12-06-2022 08:33
    Natuurlijk niet nu ze naastRoglic met Vingegaard er iemand bij hebben die dat stokje en uitwaaierende ploegbelangen naadloos overneemt.
    12-06-2022 08:54
    Ben het met je eens Jean. Het is vooraf gezien niet ideaal.
    12-06-2022 09:20
    Bij welke ploeg kan Van Aert dan wel ideaal voor de groene trui gaan? Deze ploeg moet hem ook in het voorjaar naar succes leiden.
    12-06-2022 09:42
    Bij kruimeldief QS natuurlijk harry! Maar laat dat groen lekker varen zou ik zeggen, leuke bonusprijs maar als je onderdeel kunt zijn van eindwinst binnenslepen en en passant nog wat ritten kan meepakken is dat veel mooier.
    12-06-2022 09:44
    Denk dat het juist in de Tour goed kan werken. Er zijn altijd ploegen van sprinters die willen werken en er zal niemand naar TJV kijken voor dat werk, juist omdat zij andere belangen hebben. Gaat qua werk en positionering een stuk makkelijker worden dan in de Dauphine.
    12-06-2022 09:48
    Als van aert groen wil halen moet hij kunnen spurten voor de punten op momenten dat andere sprinters gelost zijn. En daarvoor moet je je ploeg opofferen want in die ritten gaan de klassieke sprinters ploegen het werk niet doen vermoedelijk.
    Als je drie kopmannen hebt schieten er niet veel helpers meer over om een vlucht terug te halen of een coup te plegen voor het lossen van de snelle mannen.
    Het is niet ideaal maar wel een begrijpelijk compromis
    12-06-2022 10:55
    In alle bergetappes kan hij zich behoorlijk sparen omdat de tussensprint voor de eerste grote berg ligt. Het gaat om de paar heuveletappes waar de tussensprint na een paar lastige klimmetjes ligt en de pure sprinters er sowieso af gaan.
    12-06-2022 11:18
    Bij jumbo kan het makkelijk.
    12-06-2022 11:54
    Je zou ook kunnen stellen dat de gele ambities van Roglic niet 100% verenigbaar zijn met een team met van Aert. WVA is de nummer 2 van de wereld, na enkele Tours met als hoofdtaak knechten voor Roglic, kan je hem niet blijvend op die manier laten starten, zeker als je in rekening brengt dat het Roglic nog nooit lukte en ook nu niet als een zekerheidje start.

    De oplossing is niet zo moeilijk. Laat van Aert zeker de eerste week zijn eigen ding doen, voor de volle 100%. Loopt dat goed dan trek je dat door naar week 2. Als Roglic/Vingegaard in week 3 in een kansrijke positie staan, kan je nog altijd schakelen en de rol van van Aert draaien naar knechten voor geel. Geel is immers belangrijker dan groen, sowieso. Maar een topper als van Aert opnieuw muilkorven van in de start voor een onzekere missie; nee, dat gaan ze niet meer doen.
    12-06-2022 12:18
    Muilkorven? Nog nooit het geval geweest
    12-06-2022 12:24
    Afremmen dan? Iets minder sterk omdat hij van tijd tot tijd zijn eigen gang mocht gaan.
    12-06-2022 12:30
    Muilkorven is inderdaad onzin en bovendien is dit jaar gebleken net als vorig jaar dat ook Wout geen 100% zekerheid biedt in succes op de hoofddoelen voor TJV in het voor/najaar. In dat opzicht verschilt hij dus niks met Roglic. Beiden slagen er echter wel in om zeer veel topkoersen te winnen en dus begrijpt iedereen meteen waarom je ze het vertrouwen en de ondersteuning blijft geven om wel voor de absolute hoofdprijs te gaan. Groen is geen makkie voor Wout, zelfs niet als de hele ploeg in dienst van hem zou rijden.
    12-06-2022 12:32
    Gewoon zijn kwaliteiten benut in het grotere ploeggeheel, ieder jaar net op een andere manier. Daarin is hij nooit afgeremd. Zijn 'individuele' belangen waren daar altijd onderdeel van (soms prominent, soms wat minder), zonder dat je in werkelijkheid een strikte afscheiding kunt maken tussen die twee dingen.

    Hoewel dat laatste vaak wordt gedaan natuurlijk, maar juist daar gaat het mis, zeker als het wordt gedaan in termen als muilkorven en mensen zich in dat soort loopgraven vastlopen en enkel nog die oneigenlijke tegenstelling kunnen zien in alles.
    12-06-2022 12:37
    Op zich is muilkorven geen onzin lijkt me. Wil zeggen dat hij wel wild mag doen, maar niet mag doorbijten. Beetje zoals in de voorbije tours. Maar goed; afremmen is ook goed voor mij. En het belangrijkste is dat die onzin voorbij is en hij nu naar de Tour mag van Jumbo als de renner die hij is. Een rasechte kopman die enkel zal knechten als Roglic/Vingegaard echt voor de knikkers meedoen.

    Verder is geen enkele renner een garantie en kan je dat ook in gradaties uitdrukken. Geel voor Roglic is gewoon geen zekerheid. Daar kan je dus misschien wel een Kuss of Dennis aan opofferen, maar geen van Aert.
    12-06-2022 12:39
    Opofferen is ook weer een term die nergens op slaat.
    12-06-2022 12:47
    Ligt eraan wat je onder opofferen verstaat. Zo vind ik dat van Aert zich in de laatste rit van PN opofferde voor Roglic. Lijkt me dat jij enkel over opofferen wil spreken als het van Aert ook daadwerkelijk iets kost, een ritzege bijvoorbeeld.

    We kunnen blijven discussiëren over bepaalde woordkeuzes, maar eigelijk leidt dit enkel tot een heel vervelende discussie, waar de eigenlijke visie los van die woordkeuze wel duidelijk is. Lijkt me dus beter om het nickname-gebonden gevit wat te laten varen en het bij de algemene boodschap te houden. Heel wat fijner.
    12-06-2022 13:04
    Deze discussies worden niet pas vervelend wanneer ze over woordkeuze gaan. Het startpunt is een veel te halsstarrige focus op de (ingebeelde) belangen van favorietjes waarvan verondersteld wordt dat ze moeten worden verdedigd. Overdreven woordkeuze is daar weer een gevolg van. Lijkt mij dat anderen daar best op mogen reageren, wanneer ze zich irriteren aan die terugkerende gewoonte.
    12-06-2022 13:05
    Heeft met nickname gevit niks te maken maar puur met het onvermogen om een mening die ook maar iets afwijkt van de jouwe niet te accepteren en stug te blijven vasthouden aan het eigen gelijk. Discussie wordt dan altijd moeilijk en gaat verzanden in welles/nietes en is dus elke keer weer een herhaling van zetten.
    12-06-2022 13:43
    [quote]Maar laat dat groen lekker varen zou ik zeggen, leuke bonusprijs maar als je onderdeel kunt zijn van eindwinst binnenslepen en en passant nog wat ritten kan meepakken is dat veel mooier.[/quote]

    Verwacht dat de meeste renners liever zelf groen winnen dan een ploegmaat geel te zien winnen. Zeker een topper als Van Aert, voor wiens carrière het een voetnoot zou zijn dat hij ooit eens in de winnende Tourploeg zat.
    12-06-2022 13:45
    Startpunt lijkt me hier eerder dat van Aert volgens sommigen nog steeds weinig in de pap te brokken heeft en zich als basistaak ten dienste moet stellen van de klassementskopmannen. Gelukkig ziet de ploegleiding dit ook anders en gaan ze mee in de, wat we zouden kunnen noemen 'Belgische', kritiek waardoor van Aert als kopman aan de Tour kan beginnen. Hetzelfde scenario zagen we ook met de discussie over de ondersteuning van van Aert. Ook daar volgde de ploegleiding de Belgische lijn en werd er zwaar geïnvesteerd om van Aert beter te ondersteunen. Dus, '(ingebeelde) belangen van favorietjes', lijkt me een beetje onzin als de ploegleiding er vol in meegaat. Plugge en Zeeman lijken dezelfde belangen te zien die ik zie en ze hebben blijkbaar hetzelfde favorietje.

    Best jammer dat er bij sommigen hier zo weinig begrip is voor deze visie dat van Aert meer vrijheid verdient. Murcia verwoordt dat treffend als het onvermogen om een mening die ook maar iets afwijkt van de jouwe niet te accepteren en stug te blijven vasthouden aan het eigen gelijk.
    12-06-2022 13:57
    Dat is een startpunt wat helemaal niemand hier zegt Beer behalve jijzelf dan. Je startpunt is echter dat behalve Wout niks anders telt in de komende Tour en je veel te overdreven termen gebruikt om het vermeende onrecht jegens van Aert te illustreren. Noem maar eens 1 voorbeeld waar Wout gemuilkorfd zou zijn.
    Daarbij is met name opvallend dat altijd anderen het moeten ontgelden en als zondebok moeten fungeren, met name Roglic is dan vaste klant in de excuus bingo terwijl Wout zelf in woord en gebaar duidelijk maakt hoezeer hij op zijn plek zit bij TJV.
    Groen is voor mij ook slechts een nevenklassement maar als Wout deze op zijn palmares wil zetten verdient hij de volledige steun die hij ook krijgt, hij is geen pure massaspurter dus een totale ploeg in dienst is onzin en met de beoogde ploeg kan aan de ambitie van zowel Wout als Primoz/Jonas worden voldaan.
    12-06-2022 13:58
    Basistaak voor Van Aert wordt helemaal niet gesteld op knechten voor Roglic en Vingegaard!! Andermaal een vervelende manier van dingen te presenteren..
    12-06-2022 14:16
    De basistaak wordt idd niet gesteld op knechten voor Roglic en Vingegaard, dat schrijft ik ook nergens, dus je stelt hetzelf vervelend voor door me woorden in de mond te leggen. De ploegleiding van Jumbo is immers mee dat dit niet meer gepast is.

    Murcia, mijn startpunt is helemaal niet dat er 'behalve Wout niks anders telt in de komende Tour'. Waar heb ik dat geschreven? Ik stel juist dat ik vind dat in week 3 het geweer van schouder moet kunnen veranderd xorden en Wout moet gaan knechten als Roglic of Vingegaard in winnende positie is. Dus ook jij; je legt me woorden in de mond om me daar dan op te kunnen pakken. Niet ok.
    Voorbeelden van muilkorverij? Elke rit waarin hij voor winst/groen had kunnen gaan maar voor Roglic moest werken. Die gelegenheden zijn er de afgelopen seizoenen wel degelijk geweest. Niet alleen voor Roglic trouwens, ik herinner me ook sprintritten waarin Wout het op een lint trok voor Groenewegen. Die fase zijn we gelukkig ook voorbij.
    12-06-2022 14:45
    De eerste zin van je vorige reactie is zoals hij is, die wordt je door niemand in de mond gelegd.
    12-06-2022 20:55
    Van Aert maakt juist in de rol van Roglic/Vingegaardslaaf meer kans om het groen te pakken. Laat hem maar 2 dagen zo hard cols op kop rijden dat de concurrentie buiten tijd binnenrijdt.
    12-06-2022 21:34
    Groene ambities. Volgend jaar is iedereen vergeten wie groen won, in het jaar ervoor.
    13-06-2022 00:41
    Sorry dat ik het zeg, maar ik denk dat Mathieu de Giro heeft uitgereden als voorbereiding op het groen.
    13-06-2022 14:32
    @Jean Dumas

    En hoe zie jij van der Poel juist het groen halen?
12-06-2022 09:00
En nogmaals…Wout in een vlakke sprint tegen Ewan, Jakobsen, Groenewegen. Gaat ie niet redden. En de tussensprints. Ook nog even de kopmannen helpen! Deze Tour is er wel voor gemaakt omdat enkele heuveletappes als vlak zijn gemarkeerd en dus 50 punten voor de winnaar opleveren. Maar dan nog.
    12-06-2022 09:46
    Te makkelijk gedacht. Hij zal er niet zomaar twee of drie winnen, maar redelijk standaard top3/top5 moet lukken. Groen wordt natuurlijk lastig als er een sprinter bovenuit gaat steken die vier/vijf etappes wint.
    12-06-2022 09:54
    Ik schat Philipsen hoger in dan Groenewegen
    12-06-2022 11:03
    Groen moet echt wel zeer goed mogelijk zijn ook in deze ploeg. Hij is zo goed dat hij in de sprint altijd wel kort eindigt en ook veel etappes aankan. Enige bedreiging is een sprinter die 4 van de 5 massasprints wint. En dat zie ik alleen Jacobsen doen. De overige sprinters hebben daar denk ik daarvoor een onvoldoende sterke trein.
    12-06-2022 13:01
    Kijk het parcours eens na en zeg eens welke vijf ritten Jakobsen gaat winnen.
    12-06-2022 13:08
    Daarom zeg ik ook dat Van Aert dat groen gaat winnen
    12-06-2022 13:46
    Altijd wel schattig hoe een iets completere versie van Sagan heel veel problemen gaat hebben om mee te doen voor het groen.
12-06-2022 12:29
Het blijft bijzonder dat je als topploeg een doel maakt van een troostprijs. Algemeenheden als 'de Tour kent geen troostprijzen' en 'in België is dit een hoofdprijs' gaan pas op als je als ploeg en dus als renner van de ploeg geen kans meer maakt op echte hoofdprijzen.

Hopelijk staat Fabio na de eerste week zover voor in het puntenklassement, dat dit doel al overboord kan. Wout kan later in zijn carrière nog prima een doel maken van groen, als hij gaat uitbollen bij Lotto of Wanty.
    12-06-2022 12:31
    Zou Fabio over de bergen geraken?
    12-06-2022 12:35
    De grote rondes waarin hij startte, reed hij uit. Met een sprintzege op de laatste dag cq in de laatste week.
    12-06-2022 12:40
    Mooie referentie en topsprinter, van Aert kan er werk mee hebben. Maar om nu te zeggen dat het na 1 week beslist kan zijn en je het daarbij moet laten; dat dan weer niet.
    12-06-2022 13:53
    Zo ver voor?

    Na de openingstijdrit (waar Van Aert mogelijk al wat kan uitlopen), heeft Jakobsen 3 ritten om te sprokkelen en daarna komen er 10 waar hij meer dan waarschijnlijk alleen iets gaat halen in tussensprints.

    Heel veel groen gaat Jakobsen niet dragen, ongeacht of het Van Aert is die ze dan wel draagt.
12-06-2022 15:37
Groen staat natuurlijk niet op hetzelfde niveau als geel binnen TJV. Het grote doel van de ploeg blijft de Tour winnen uiteraard. Al is het in de Giro en Tour al vaak genoeg misgelopen met Roglic en ook Vingegaard is niet de topfavoriet om deze Tour te winnen.

Dat je een renner als van Aert, die afgelopen 2 jaar top-3 van de wereld was, dus wat individuele vrijheid geeft in de grootste wedstrijd van het jaar die hem heel goed ligt vind ik wel logisch. Wout zal volop voor etappezeges mogen gaan en stelt daarnaast groen als individueel doel.

Lijkt me niet dat de ploeg à la Bora ten tijde van Sagan bv. volle bak gaat rijden in overgangsetappes om sprinters overboord te kieperen of een treintje kan opzetten à la QS. Daar heb je de energie niet voor als team dat vooral in het hooggebergte aan de bak moet voor Roglic/Vingegaard.

Van Aert lijkt die groene trui graag te willen, vooral ook omdat het iets is dat hem goed zou moeten liggen gezien hij zo allround is en 3 weken lang op hoog niveau kan presteren. Er zijn voor zoiets ook minder andere kanshebbers dan voor een grote klassieker of het WK (wat natuurlijk nog een stuk boven het winnen van groen staat).

Hoofdfocus is dus geel, alleen zal Wout (af en toe met een mannetje of 2 in steun die ook voor de andere kopmannen kunnen werken) zijn eigen doelen mogen nastreven, lijkt me. Na de afgelopen Tours waar hij volledig in steun startte van Roglic met af en toe vrijheid in de sprint, vind ik dat wel billijk. Roglic heeft het toen niet waargemaakt dus dit lijkt me wel een logische oplossing.
13-06-2022 10:04
Ze gaan Van Aert niet meer muilkorven, mark my words. Anders is hij weg, you'll see, en dan is het huilen met de pet op voor TJV.
Wie denkt dat Roglic in de Tour zal winnen van Pogacar kent er niks van.
    13-06-2022 13:16
    We weten natuurlijk helemaal niet wat er is afgesproken in het contract. Als Wout in ruil voor knechten gewoon meer centjes krijgt heeft ie niks te eisen. De groene ambities zijn dan afgekocht.
    13-06-2022 13:51
    Oppassen met woorden als 'muilkorven' Dave. Voor je het weet trap je hier iemand op z'n teentjes. ;-)
    13-06-2022 14:10
    De tendens wordt al langzamerhand weer gekleurd in België met de Tour voor de deur.
    Natuurlijk is het gezond voor Van Aert om eigen ambities te koesteren en de Groene Trui is een mooie prijs.
    Tegelijkertijd lijkt het me voor een renner als Van Aert niet een absolute hoofdprijs voor zijn carrière en ik denk dat Wout dat zelf ook wel zo ziet.
    Wat lastiger te beheersen is, is het sentiment in België. Het lijkt erop dat er gevoelens van onrecht zijn als het gaat om het werk dat Van Aert in zijn carrière heeft verzet voor Roglic in vergelijking met andersom. Voor de Belgen lijkt het nu een halszaak dat Van Aert voor het Groen mag gaan als teken van onafhankelijkheid voor Van Aert.
    Ook de Cauwer weet het vuurtje nog mooi op te stoken.

    Quote van de Cauwer, bron Sporza: [quote]"Ik denk dat Van Aert klaar is voor de groene trui. Nu moeten we enkel nog de ploegsamenstelling van Jumbo-Visma voor de Tour kennen. In welke mate gaat het team mee in het groene verhaal van Van Aert?"
    "Ook belangrijk is dat Van Aert zelf niet meegaat in dat gele verhaal van de ploeg en dus niet extra moet werken onderweg."[/quote]

    Als iets objectiever volger ben ik van mening dat als je als ploeg vol voor het geel wilt gaan, alle andere afleidingen een gevaar zijn voor het einddoel. En het geel binnenhalen in Parijs is nog steeds de allerheiligste graal binnen het wielrennen.
    13-06-2022 14:12
    Je moet niet meteen uitgaan van Pogacar kunnen verslaan op pure kracht maar des te meer Pogacar die 2 x achtereen lek rijdt, in de mongolemwaaier beland, op zijn robkop gaat, een verkeerd schijtmoment kiest, iets verkeerd eet, per ongeluk de broodtrommel van zijn vrouw leegvreet, ziek wordt etc enz.

    Wanneer je zelf met 2 x runner up start mag je er zelfs in die gevallen zelf nog 1 met vergelijkbaar gezeik wegspelen om de tour te winnen. Ik vind het lief van Jumbo dat van Aert papieren vrijheid geniet maar zou hem al bij een slechte tijdrit van Pogi op de eerste dag in dienst van stellen.

    Zelfs groen + 3 ritzeges weegt niet op tegen geel + 0, 1seconde voorsprong
    13-06-2022 14:15
    Triple D brengt zoals gewoonlijk niks nieuws, de echoput is weer wat dieper geworden. Wel leuk die overgang van Nederlands naar Engels maar de betekenis van muilkorven is nog niet tot Vlaanderen doorgedrongen, ik zou graag drie voorbeelden zien waarin Wout een spreekverbod is opgelegd of is Dave echt bang dat Wout zal bijten naar zijn ploegmaats.
    13-06-2022 14:34
    Groen; categorie van de dikke vette prijzen natuurlijk, net zoals een nationaal kampioenschap + bijhorende trui.

    Geel -tig keer mooier of course, maar eerst Pogi maar eens doen wankelen voor we het geheime Belgische wapen in stelling brengen.
    13-06-2022 14:39
    Ik vermoed dat er in België een storm van kritiek losbarst zodra Pogacar in een 2e of 3e waaier zit en Van Aert moet op kop om te werken. Om even in dezelfde sfeer als Dave te blijven: mark my words.
    13-06-2022 14:47
    Ik zie de echoputten pot-pot-pot en ketel-ketel-ketel die elkaar verwijten dat alles geel of alles groen moet zijn. Ondanks dat het toch al lang geweten is dat TJV dit jaar de Tour aanvangt met de ambitie om beide truitjes na te streven. Alfons vat de situatie hierboven goed genuanceerd samen, voor wie eens uit zijn eigen gekleurde echokamer wil treden.
    13-06-2022 14:55
    Limal, we weten inderdaad dat TJV al heel lang deze boodschap heeft gecommuniceerd. Ik vond het vanaf het begin een slecht plan en dat vind ik nog steeds.
    Met een Van Aert die zich vol geeft voor het einddoel heeft de ploeg een veel hogere kans om de eindwinst te pakken dan met een Van Aert die voor eigen groene kansen gaat. Dat is toch niet zo'n lastige rekensom om te maken?
    13-06-2022 14:58
    Er is geen probleem bij de ploeg en Wout over de ambities voor de komende Tour, het is echter in het belang van de media om dit bij voorbaat al te framen als een Wout vs de rest situatie en daarmee de clicks/reacties/kijkcijfers te krijgen. Als je gisteren de tendens jegens Roglic hoorde op Sporza bij De Cauwer en Renaat dan weet je dat het in de Tour nog een paar graadjes erger gaat worden. Die twee weten al lang beter maar gingen nog een week speculeren hoe van Aert de Dauphiné ging winnen, probeer nu eens om je publiek niet naar de mond te praten. Beide doelen (geel, groen) zijn geen onmogelijkheden en in topsport ga je voor het hoogste. Voor mij is de irritatie gelegen in het simpele feit dat succes van Wout altijd alleen zijn verdienste is en verlies de schuld is van de ploeg, dat automatisme bij sommige media slaat als een tang op een varken.
    13-06-2022 15:09
    Zo is dat Marik. Nummerke 2 van de wereld; daar maken we toch gewoon een knechtje van zeker.

    Als teamplayer zal het allemaal best leuk zijn om deel uit te maken van het team dat geel binnen sleept in Parijs, maar los daarvan, wat heeft zo'n topper als van Aert daar verder aan? Die wil natuurlijk zelf zijn palmares vullen en groen staat daar heel mooi op. Het kunnen niet alleen maar monumenten zijn die zo'n palmares inkleuren. Die ambitie is besproken met het team en Jumbo is akkoord, dus ze gaan er gewoon voor. Volgens mij is het ook te combineren trouwens.
    13-06-2022 15:10
    Murcia je weet het zoals zo vaak prima te verwoorden. Het was voor mij de aanleiding om gisteren naar het monotone stemgeluid van Clement te luisteren in plaats van naar het bijzonder irritante chauvinisme op Sporza.
    13-06-2022 15:18
    Het was eerder in de week nog wel grappig toen de beide heren los gingen op het Franse chauvinisme en daar de totale ironie niet van inzagen maar gisteren ging het weer van dik hout zaagt men planken, op een gegeven moment leek José even een teken van de regie te krijgen door plotseling op te merken dat hij toch echt niks tegen Roglic heeft maar dat was hij een minuut later al weer vergeten. Die afkeer jegens de renner begrijp ik echt niet tenzij je werkelijk denkt dat TJV alleen maar om van Aert draait. Mocht Jonas in de komende Tour beter zijn dan Primoz dan wacht de Deen denk ik dezelfde behandeling.
    13-06-2022 15:22
    Ja klopt idd Murcia, al zal het nooit zo uit de hand lopen als twee jaar geleden met Wuyts. Die organiseerde bijna een volksopstand tijdens en na het WK.
    13-06-2022 15:35
    Als ik dit draadje lees moet ik aan een spreekwoord denken: de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet! Iedere mening is sowieso gekleurd, sommige zijn gekleurder dan anderen (Animal Farm).
    13-06-2022 15:39
    Ik kijk bijna altijd met het Engelse commentaar op Eurosport. Zo krijg je meteen een veel ruimer beeld van welke renners/ambities weerklank vinden buiten de echokamers van België en Nederland. Een aanrader. (dat ze af en toe focussen op Angelsaksische renners neem ik er met plezier bij)
    13-06-2022 15:42
    Ik ben het er niet mee eens dat van Aert zich 100% in dienst moet blijven stellen voor de eindwinst van Roglic (of Vingegaard). In het team van Pogacar zou ik dat nog enigszins begrijpen, die won de 2 vorige Tours op eclatante wijze.

    Bij de vorige Rondes van Frankrijk stond van Aert volledig in dienst van Roglic. Vorig jaar heeft hij wel volop kansen gekregen uiteraard maar na het uitvallen van Roglic. Het jaar ervoor kon hij - als het uitkwam na een hele dag op Roglic te passen - zich nog eens in de sprint gooien maar zelfs dat was zeker niet bij elke sprintkans.

    Er komt gewoon een punt dat je een wereldcoureur als WvA niet meer volop in dienst kunt laten rijden. In Parijs-Nice misschien ja, waar hij Primoz naar eindwinst heeft gesleurd. Maar in een wedstrijd als de Tour moet Wout ook aan zijn eigen palmares denken. Te meer omdat zijn klasse ‘m zit in allroundschap en lang een topconditie aanhouden en minder in heerschappij in de klassiekers zoals pakweg bij Boonen. Als je van dat niveau bent, kan je toch niet een aanzienlijk deel van het jaar werken voor een ander zijn palmares?

    De versterkingen voor het voorjaar hebben trouwens ook hun eigen kansen gekregen. Denk aan Benoot die in de Omloop een vrijgeleide kreeg maar strandde op de Muur of Laporte wiens kaart getrokken werd in Gent-Wevelgem. Het is echt niet zo dat er bij TJV alleen maar aan van Aert moet worden gedacht.

    Moet Roglic terugdoen wat van Aert al allemaal voor hem heeft gedaan? Helemaal niet, daarvoor heeft hij de capaciteiten ook niet terwijl Wout die omgekeerd wel heeft.

    Maar je kan een renner van dat niveau toch niet keer op keer op keer in de knechtenrol blijven duwen, zeker als Roglic het in de Tour en Giro al verschillende keren niet heeft kunnen afmaken? Ik vermoed dat Wout daar toch ook afspraken over heeft gemaakt bij zijn contractverlenging? Anders zou ik dat zeer dom vinden van hem. Om Dirk De Wolf te quoten uit de Belga Sport-aflevering over het WK dat Dhaenens won: ‘Ge zijt toch gene sul he?’ Als hij qua grote koersen enkel maar zijn eigen kans mag gaan in het voorjaar bij TJV en voor de rest van het jaar moet knechten, was hij niet gebleven vermoed ik. Alle begrip voor als TJV dat zo ziet, maar dan moet je van Aert zijnde gewoon verkassen.

    Moet Wout hier een half team ter beschikking hebben om op groen te jagen? Helemaal niet. Laat hem gewoon alleen zijn ding doen en meesurfen op het werk van QS, Alpecin en andere Totals, met af en toe een Laporte of Benoot in steun die op andere momenten voor Roglic kan werken.

    Verder denk ik inderdaad ook dat bij TJV de rolverdelingen, scenario’s en afspraken intern heel duidelijk zullen zijn en we ons van buitenaf weinig zorgen moeten maken over onrust of muiterij, want zo zit het team toch niet in elkaar.
    13-06-2022 17:03
    Het wordt allemaal nog buiten proportie geblazen.

    Het is uiteindelijk maar Van Aert. De 4e of 5e belangrijkste schakel van een schaduwfavoriet die zijn grootste kans (2020) gewoon al heeft laten liggen en ondertussen serieus is overvleugeld door een tegenstander. Maar schijnbaar is Pogacar maar minimaal beter en is Van Aert om één of andere reden de absolute sleutelfiguur wiens gebrek aan focus op geel het hele kaartenhuisje in elkaar doet vallen.

    Ik begrijp de visie waarbij men zich afvraagt of groen nu zo belangrijk is, maar vraag me ook af wat er zo belangrijk is aan Van Aert dat die niet de allerminste afleiding mag hebben.
    15-06-2022 11:34
    @Murcia, dank voor de rechtzetting: je hebt uiteraard gelijk over 'muilkorven'. Voor jezelf zoek je best wat hulp omtrent zinsbouw en het gebruik van leestekens.
    15-06-2022 11:37
    Nog dit: ik geef geen reet om geel voor een Sloveniër, mag het even?
    15-06-2022 11:51
    Dave, waarom nu gelijk die verongelijkte toon als je het ergens niet mee eens bent. Iemand kapittelen over spelling en leestekens is ook wat armoedig vind je niet. Gezien je geschiedenis van reacties hier ben je zelf ook niet vrij van fouten in dat departement maar voor de rest is het voor mij leven en laten leven. En die Sloveen heeft een naam en uit gewoon fatsoen zou je die kunnen gebruiken.
    15-06-2022 17:32
    @Murcia: dus jij mag een opmerking maken over een woord dat ik verkeerd gebruik, maar als ik je van wederwoord dien over je eigen taalgebruik ben ik 'armoedig'. Kan je me dat even uitleggen?
    Is Roglic zijn naam? Peu importe. Ik zie niet in waarom ik mijn mening over de gewenste rol van Wout Van Aert zou moeten laten inkleuren door de belangen van Jumbo of Roglic of Huppeldepup. En wees gerust: als het Wout niet zint, is hij weg.
13-06-2022 15:30
'Wout van Aert is klaar voor volgende uitdaging, het groen in Parijs: “Tussenspurten zijn nieuw voor mij, maar noodzakelijk” '
Een Nieuwsblad Sportwereld titel om de zaak wat op te poken, met in het stukje daaronder: 'Geef toe, deze Wout van Aert ligt op de juiste koers voor Kopenhagen van 1 juli. Daar begint hij de jacht op groen, want los van het geel van Roglic is dat de volgende, grote uitdaging voor de 27-jarige Herentalsenaar.'
'Los van... ', boeiende woordkeuze wel!
Overigens zit de rest van het stuk achter een betaalmuur, en ik zou wel zot zijn als ik daar een halve euro aan zou spenderen...

Reacties zijn gesloten.