Tour 2019: Jumbo-Visma met debutant Van Aert naar Brussel
foto: Cor Vos
maandag 10 juni 2019 om 11:41

Tour 2019: Jumbo-Visma met debutant Van Aert naar Brussel

Jumbo-Visma heeft de acht namen bekendgemaakt die komende maand in Brussel aan de start staan van de Tour de France. Opvallende naam is Wout van Aert, die met zijn Tourdebuut een volgende stap zet in zijn carrière. Kopman in de ploeg is Steven Kruijswijk.

Jumbo-Visma trekt naar de Tour de France met grote sprint- en klassementsambities, zo meldt de ploeg in een persbericht. De Nederlandse formatie rekent op de rappe sprintbenen van Dylan Groenewegen en voor het klassement op Steven Kruijswijk. Beide kopmannen worden ondersteund door Mike Teunissen, Amund Grondahl Jansen, Tony Martin, George Bennett en Tourdebutanten Wout van Aert en Laurens De Plus.

Met name de naam van Van Aert is verrassend. Na zijn sterke voorjaar met podiumplaatsen in Strade Bianche en de E3 BinckBank Classic rijdt de Belg momenteel het Critérium du Dauphiné. “Wout is klaar voor de volgende stap”, zegt ploegleider Merijn Zeeman. “Hij is een versterking voor ons team. Hij reed niet teveel koersdagen en Wout heeft zich ideaal voorbereid. Na de Tour rijdt hij de Prudential Ride en daarna start de voorbereiding op het crossseizoen.”

Geen Roglič en Gesink
Lange tijd had het er alle schijn van dat ook Primož Roglič zijn opwachting zou maken in de selectie voor de Tour de France. In aanloop naar het seizoen was de Sloveen de beoogde kopman voor de Giro d’Italia, waarna hij teamgenoot Steven Kruijswijk moest gaan bijstaan in de Tour. De nummer drie en tweevoudig ritwinnaar van de Giro slaat de Franse rittenkoers dit jaar echter over.

Ook Robert Gesink is er niet bij. De ervaren Nederlander had afgelopen maand de Giro d’Italia moeten betwisten, maar een valpartij in Luik-Bastenaken-Luik besliste anders. Hij brak daarbij zijn sleutelbeen en bekken en moest onder het mes. Sindsdien hervatte hij nog niet de competitie en naar nu blijkt maakt hij ook geen deel uit van de Tourselectie.

Selectie Jumbo-Visma voor de flag-fr Tour de France 2019
flag-be Wout van Aert
flag-nz George Bennett
flag-be Laurens De Plus
flag-nl Dylan Groenewegen
flag-no Amund Grondahl Jansen
flag-nl Steven Kruijswijk
flag-de Tony Martin
flag-nl Mike Teunissen

93 Reacties
10-06-2019 11:45
Dus Kruijswijk krijgt maar 2 mannen mee. Dat is een beetje mager. En geen Roglic zal wel betekenen dat Roglic samen met Bennett en Gesink naar de Vuelta gaat.
    10-06-2019 11:47
    Sja, ze willen ook sprinten met Groenewegen hè.

    Buiten dat denk ik dat WvA en Martin ook niet zomaar lossen en dus zeker wat kunnen betekenen voor Kruijswijk.
    10-06-2019 12:45
    Logisch dat ze Groenewegen meer steun geven dan Kruiswijk. Kruiswijk moet gewoon karretje aanhaken bij Ineos zie weinig renners in de selectie die langer mee kunnen dan Poels, Bernal, Thomas en Froome.
    10-06-2019 13:53
    Vuelta team wordt dan Roglic, Bennett, Kruijswijk, Gesink, Tolhoek, Bouwman... Wordt wel aardig klimmersploegje dan.
    11-06-2019 09:45
    Precies. Gewoon Ineos, Movistar en andere grote ploegen volgen.
10-06-2019 11:45
Mooi, hij zal er nóg sterker van worden
10-06-2019 11:45
Geen Primoz! Wel leuk team bergop maar SK zal altijd te kort komen.
10-06-2019 11:45
Weinig Nederlanders.
    10-06-2019 11:49
    Wel de kopmannen
    10-06-2019 11:51
    Voor een Nederlands team toch te weing wat mij betreft.
    10-06-2019 12:56
    Dondert mij het wie de sprint aantrekt voor Groenewegen of zijn balen eraf draait voor Kruijswijk in de bergen. Zolang de ondersteuning er maar is (en liefst iets sterker dan in de Giro – overmacht toen, ik weet).

    Verder is het je wagonnetje aanhaken aan de Ineos trein dus twee mannen zou genoeg moeten zijn om Kruijswijk bij te mogen staan in het hooggebergte.

    Wel bitter seizoen voor Gesink tot dusver, wens hem een mooi najaar. Dat de condor nog maar eens mag vliegen dan.
    10-06-2019 13:53
    Eens, belachelijk weinig Nederlanders.
10-06-2019 11:45
Gokken op dagzeges met Groenewegen, wel een magere steun voor Kruiswijk.
    10-06-2019 12:20
    Zoveel steun heeft Kruijswijk niet nodig lijkt mij. Aanhaken bij de Ineos trein en zorgen dat Laurens de Plus tot de finale meekomt.
10-06-2019 11:46
Extra rust dus voor Roglic, en dan mogelijk een gooi naar winst in de ronde van Polen en/of Vuelta
10-06-2019 11:46
Holy shitballs
Die zag ik niet aankomen
10-06-2019 11:46
Gaaf, die maakt stappen! Toch wel een verrassing voor mij dat ie meedoet.
10-06-2019 11:50
Dit is een gave selectie. Deelname van Wout is ook goed voor de ploegentijdrit. Bovendien kan hij ook nog positief werk verzetten voor Groenewegen. En hij heeft een paar weken met Kruijswijk op een berg gezeten. Die samenwerking is waarschijnlijk goed. Kan in de lastigere ritten genoeg voor Kruijswijk betekenen, waarna Bennett en De Plus het over kunnen nemen.

Als laatstgenoemde 2 mannen Kruijswijk lang bij kunnen staan, is ondersteuning voor de kopman voldoende.

Al met al een ijzersterk team. Hoewel ik het erg jammer vind dat Gesink thuisblijft ten koste van De Plus. Die is kennelijk nog niet voldoende hersteld van zijn breuken. Doodzonde.
    10-06-2019 11:52
    Groenwegen natuurlijk met een heerlijke trein, een trein die hij verdient.

    Van Aert - Martin - Jansen - Teunissen - Dylan.

    Genieten.
    10-06-2019 11:58
    Wie houdt Kruijswuijk dan voorin in deze etappes? En wie haalt hem terug bij calamiteiten?. Op twee paarden wedden is wel riskant.
    10-06-2019 12:04
    @boehoe, volgens mij is Van Aert, zoals aangegeven, juist uitstekend geschikt om Kruijswijk te helpen bij het positioneren naar aanloop van de klimmen: hij is natuurlijk behendig, explosief, etc. Ik heb geen idee of hij het hooggebergte over gaat komen en Parijs haalt. Wat dat betreft zullen we meer weten na deze Dauphine.
    10-06-2019 12:11
    Ik denk dat van Aert nog best wel eens kan gaan verassen in de bergen. Natuurlijk gaat hij niet vooraan rijden in het echte hooggebergte. Maar kijk bijvoorbeeld naar hoe nuttig iemand als Naesen de afgelopen jaren was voor Bardet in het middengebergte en in de eerste paar km van zware klimmen, dat zie ik van Aert ook wel doen.
    10-06-2019 15:02
    @horsm, je kunt veel van Van Aert zeggen, zowel positief als negatief maar om hem kwaliteiten als behendig en explosief toe te dichten dat is echt een paar Moerdijk bruggen te ver.
    10-06-2019 19:19
    Beste titanio82, Ik denk dat je niet goed weet waarover je praat. Zelfs een middelmatige veldrijder, heeft meer behendigheid en explosiviteit dan een doorsnee wegrenner. En laat Van Aert, toch wel 3x wereldkampioen veldrijden, een bovengemiddelde veldrijder zijn. Is enorm behendig op de fiets, heeft al getoond dat hij in de klassiekers altijd goed gepositioneerd is (ja, dat is ook behendigheid). Het is niet omdat hij in een rechtstreeks duel met van der Poel in het veldrijden, een niveau of twee minder behendig en explosief is, dat hij niet behendig of explosief is. Zit makkelijk bij de 10% meest behendige en explosieve wegwielrenners.
10-06-2019 11:51
Tsja, als Gesink en Roglic niet kunnen rijden dan kom je hier al snel op uit. Voor de ploegentijdrit denk ik toch wel erg matig. Ik vrees dat Kruijswijk na dag 2 direct op achtervolgen is aangewezen.
    10-06-2019 11:55
    Dat Roglic er niet bij is, is jammer voor de ploegentijdrit maar qua power voor een ploegentijdrit is dit echt een sterke ploeg met grote motoren als Martin, Van Aert, Kruiswijk en de Plus dat zijn allemaa goede tijdrijders en de sprinttrein van Groenewegen heeft ook veel power om een goede ploegentijdrit te kunnen rijden
    10-06-2019 11:56
    Ik denk dat de schade wel mee zal vallen. Vorig jaar reden ze met Martens (nu Van Aert), Gesink (nu Bennett), Roosen (nu Teunissen), Roglic (nu Martin) en Tolhoek (nu De Plus).

    Zowel De Plus, Martin, als Van Aert hebben een prima tijdrit in de benen. Martin is wellicht zelfs de beste TTT'er die je je maar kunt wensen. Top 5 zal lastig worden, maar een plek daarachter zal toch wel te doen moeten zijn.
    10-06-2019 11:57
    Ik denk dat ze echt niet in de buurt komen van een Sky, Mitchelton of Sunweb. En dat is toch weer een achterstand vanaf dag 2. Met Roglic en Van Emden had je hier natuurlijk een stuk hoger kunnen scoren. Maar er zijn dus andere keuzes gemaakt voor het seizoen en nu.
    10-06-2019 12:12
    De TTT is een stuk korter als vorig jaar en met Martin, De Plus, Van Aert en Teunissen is de ploeg een stuk sterker.... die gaan echt niet meer dan 30 sec verliezen.
    10-06-2019 13:30
    Ze zullen zo wie zo voor Sky eindigen
10-06-2019 11:51
3 Nederlander is toch wel karig voor 's lands enige WT ploeg. Wel de kanttekening dat Gesink hier normaal gezien tussen gezeten had natuurlijk.
    10-06-2019 11:53
    Men rijdt voor resultaat niet voor een vlag
    10-06-2019 11:57
    De ambitie was ooit een ploeg met een Nederlands gezicht. Dan 1/3 wel magertjes.
    10-06-2019 12:09
    3 op 8. En met Gesink eigenlijk 4 op 4 (50%). Maar goed, in ieder geval 2 Nederlandse kopmannen.
10-06-2019 11:52
Ben benieuwd wie er gaat afvallen voor de Vuelta als Roglic die gaat rijden. Voorlopige selectie is Kruijswijk, Groenewegen, Van der Hoorn, Bennett, Hofstede, Gesink, Powless en Roosen
    10-06-2019 12:00
    Nou, take your pick. Van der Hoorn, Hofstede, Powless. Niemand zal ze missen in een grote ronde...
    10-06-2019 12:01
    Hoeveel sprintetappes worden er in de vuelta verwachr? Doorgaans vuelta te pittig voor Dylan.
    10-06-2019 12:04
    Hofstede rijdt prima als knecht, kan zomaar meegaan voor het middengebergte. Powless is jong en gezien zijn ontwikkeling is een grote ronde wel goed. v.d. Hoorn heeft niet veel te zoeken in een grote ronde, maar inhoud op doen voor het voorseizoen van 2020 kan een doel zijn.

    Eigenlijk jammer dat Roglic en Gesink nu de Vuelta 'gedwongen' rijden. Het wordt een zeer sterk team, maar ik had graag wat ontwikkeling van jonge renners gezien.
    10-06-2019 12:07
    Het is toch nog niet zeker dat Roglic de Vuelta gaat rijden. Hij kan zich ook op de najaarsklassiekers, korte rondjes en de Canadese koersen richten zodat hij volgend seizoen fris aan de start staat.
    10-06-2019 12:10
    Dat kan inderdaad. Past ook prima bij zijn kwaliteiten. San Sebastian, Polen, Canada, WK tijdrijden en Lombardije. Zoiets.
    10-06-2019 12:29
    Volgens is dat traject voor Roglic ook wat meer relaxed.
    10-06-2019 12:42
    Van der Hoorn dan. Veel potentie (vorig jaar na een lange blessure meteen heerlijke piep aan het grote raam), maar dit jaar lijkt het totaal niet te lukken. Niet voor eigen rekening en ook niet in dienst van. Hopelijk in 2020 wel.
10-06-2019 12:02
Wel een interessante en verrassende selectie. Van Aert heeft stappen gemaakt en Kruijswijk zal dat ook hebben gezien de afgelopen weken in de Sierra Nevada. De Plus en Bennett is prima bergop. Daarnaast is het vooral Team Ineos volgen, als je kan. Het is toch een ander soort koers dan de Giro en Vuelta wat dat betreft. Voor Nederlandse publiciteit wel zonde dat Gesink in vorm niet kan meedoen, ook voor Steven als maatje.

Groenewegen heeft een trein de luxe. Martin, Grondahl Jansen en Teunissen is prima. Van Aert kan eventueel ook wat doen indien nodig. Voor de TTT ook geen slecht team, winnen zullen ze niet doen, maar ze kunnen zeker de schade beperken en wellicht op mannen als Bardet en Pinot tijd pakken.
10-06-2019 12:08
Die zag ik niet helemaal aankomen. Roglic niet en De Plus wel in verband met vermoeidheid wel. Balen dat Gesink nog op voldoende niveau is om te starten, team is bergop wel stuk zwakker dan vorig jaar. 'Voordeel' is dat Ineos een sterke selectie heeft dus is het gewoon de wagon aanhaken.

v. Aert is een prima vervanger, zorgt in ieder geval voor genoeg media-aandacht en in de eerste week toch wel een paar etappes waar hij zelf voor succes kan gaan.
10-06-2019 12:13
Kruiswijk, v Aert, de Plus en Martin zijn goede tijdrijders. Schade beperken in de ploegentijdrit..
Top 5 zou uitstekende prestatie zijn voor Kruiswijk in het algemeen klassement.
Groenewegen ritzeges en zou toch heel ligt meedoen in de tussensprints. Teunissen en Jansen dit seizoen ook erg goed. Bennett zou top 15 moeten kunnen eindigen in etappes bergop.. iig is hij de man met de Plus die wel wat meer moeten kunnen laten zien dan Kus, Tolhoek en Bouwman in de Giro.
Wat een top seizoen draait Jumbo tot nu toe!
Roglic, Roosen en Gesink rust en knallen in de periode augustus t/m oktober!
10-06-2019 12:14
Roglic kopman in de Vuelta dan? Benieuwd wat Bennett daar van vind, die was toch beoogd kopman voor de Vuelta? Zal zijn persoonlijke ambities bij moeten stellen lijkt me
    10-06-2019 12:27
    Het team lijkt te sterk geworden om, met alle respect, een renner van het niveau Bennett een kopmanschap in een grote ronde te garanderen. Zal dus van Roglic's ambities afhangen; misschien wil hij wel alles op het WK zetten.
10-06-2019 12:19
Van Aert? Ze starten dus feitelijk met 7 man?
    10-06-2019 12:27
    Leg uit.
    10-06-2019 12:30
    Van Aert is niet echt een man.
10-06-2019 12:24
Mooi voor Van Aert, wordt hij weer een beetje taaier van. De afmelding van Roglic lijkt wel zo verstandig.

Logisch dat de hoogste prioriteit ligt bij de trein van Groenewegen, de grootste kans op succes. Kruijswijk kan hier extra beschutting vinden in de chaotische openingsweek en krijgt zelf ook een paar sterke mannen mee. Prima TTT-team ook.
10-06-2019 12:31
Logische keus. Eerste week vol voor de sprints en daarna Kruijswijk afzetten op het perron van de Ineos- trein.
10-06-2019 12:32
Voor Kruijswijk is het vooral een kwestie van meerijden met de Ineos-trein tot het op de laatste klim explodeert. Enkel steun van ofwel De Plus ofwel Bennett moet dan genoeg zijn.
    10-06-2019 14:15
    Ik geloof nooit d ast Bennett van veel steun gaat zijn voor Kruissie. Bennett heeft zelf vaak de grootste moeite om er bij de laatste 30/40 aan te hangen. Hij zal zeker niet meer kunnen doen dan een Tolhoek of Bouwman in de Giro.

    Het zal dus van De Plus moeten komen, maar vooral van Kruijswijk zelf. En dat laatste: daar heb ik wél alle vertrouwen in.
    10-06-2019 14:33
    @Benderbeach
    Bennett die top 10 heeft gereden in de giro en vuelta heeft moeite om laatste 30/40 te volgen leg uit? Ik vind bennett zelfs nog wel 2 klassen beter dan tolhoek
10-06-2019 12:34
Ze hebben weinig alternatieven en het is een mooie publicitaire kans. Denk dat ze bergop misschien nog beter Hofstede hadden kunnen meenemen maar met WvA kan je zelfs nog uitslagen rijden (al ben ik niet bekend met het parcours)
10-06-2019 12:34
Voor een NL team is drie erg magertjes, jammer.
10-06-2019 12:35
krijg ik toch gelijk, al had ik het niet zo ingeschat. Behoorlijke vuurdoop dit.
10-06-2019 12:37
Voor een ploegentijdrit is dit gewoon vrij sterk, daarmee kan de schade zeker beperkt worden. Bergop is Kruijswijk ook voldoende omringd, die moet toch nooit de koers gaan dragen, daar wil je gewoon dat hij in een groep van 20/25 renners nooit alleen zit en dat zal wel niet gebeuren.

Trein van Groenewegen vind ik gewoon degelijk. Solide trein, maar voor iemand van het kaliber van Groenewegen vind ik dat het eigenlijk nog beter moet. Tuurlijk zal die wel weer een rit of 2 winnen, maar geef hem de trein van Deceuninck en het kunnen er 5 zijn. Helaas wordt die dan weer verkwist aan Viviani.
    10-06-2019 12:40
    Mee eens, SK hoeft alleen de koers te dragen in het geval hij de gele trui heeft. En dat is aan het einde van de voorlaatste dag vroeg genoeg. Voor de rest is het volgen van de Ineos-express genoeg.
10-06-2019 12:37
Leuk team dat zeker maar zag het zeker niet aankomen.

Wat gaat er nu met team vuelta gebeuren? Ook op de schop. Krijgen we daar nu roglic kruijswijk bennet Gesink tolhoek powless roossen Groenewegen
    10-06-2019 12:41
    SK lijkt mij niet, eerder Teunissen dan denk ik.

Reacties zijn gesloten.