WK 2023: Koers hervat na lange neutralisatie door protestactie
Screenshot Eurosport
zondag 6 augustus 2023 om 13:13

WK 2023: Koers hervat na lange neutralisatie door protestactie

Update Het WK wielrennen in Glasgow is even geneutraliseerd. Een aantal mensen voeren protest door zich vast te plakken aan het asfalt. De renners kunnen daardoor niet passeren en hebben allemaal halt moeten houden.

Op 191 kilometer van de streep is het WK voor elite mannen in Glasgow stilgelegd. Alle renners worden op hetzelfde punt tegengehouden. Op dat punt worden ook de tijdswaarnemingen van de verschillende groepen opgenomen. Als de protestvoerders van de weg gehaald zijn, zal de koers hervatten.

Inmiddels is bekend dat de demonstranten zich met cement aan de grond hebben ‘vastgenageld’. Het zal met andere woorden niet makkelijk zijn om de actievoerders los te krijgen. David Lappartient, de grote baas van de UCI, gaf aan dat de renners wel langskunnen, maar de auto’s niet.

Update om 13.15 uur: Koers hervat
Na lange tijd is de lastige situatie eindelijk opgelost. De protestvoerders zijn losgemaakt, de renners en auto’s zijn weer vertrokken. In totaal hebben de renners maar liefst 50 minuten (ongeveer) stilgestaan hebben.

De protestactie is ondertussen opgeëist door de groep This is Rigged. Zij voerden de actie omdat ze het oneens zijn met een aantal zaken in het wielrennen. Het gaat onder meer over de betrokkenheid van INEOS, maar ook over de recente beslissingen van de UCI met betrekking tot transgenders in het peloton.

61 Reacties
Sorteer op:
6 augustus 2023 12:36
Nu zal de UCI wel spijt hebben van hun beslissing om Miguel Angel Lopez van de wedstrijd te weren.
6 augustus 2023 12:53
Klimaatactivisten?
Op zich ben ik ook wel anti klimaatverandering maar geen actie bij sportwedstrijden aub. Doe dat maar bij regeringen en multinationals.
    Het is dat die regeringen en multinationals juist dit faciliteren.
    6 augustus 2023 13:17
    Multinationals zoals INEOS en regeringen zoals die in Astana bijvoorbeeld?

    Wielrennen heeft veel bedenkelijke sponsors en is vrij gemakkelijk te verstoren.
    6 augustus 2023 13:40
    Middels het hulpmiddel cement protesteren tegen klimaatverandering is als protesteren voor een soepeler asielbeleid in een SS outfit..

    Hoop niet dat dit ooit zal voorkomen maar toch fijn te weten dat deze klimaatstucadoors gevoel voor ironie hebben.
6 augustus 2023 12:53
Goed dat ze geen aandacht krijgen. Protesteren/Aandacht vragen voor je zaak is prima, maar niet op zo'n manier.
    6 augustus 2023 12:57
    Behalve dat dit soort protestacties altijd belangrijker zijn dan de voortgang van een wielerkoers is dit toch ook gewoon een leuke onderbreking is zo'n saaie koers
6 augustus 2023 13:23
Met cement?!
Maar wacht eens…
“Cement is de tweede meest vervuilende industriële sector, goed voor maar liefst 6 procent van de totale menselijke CO2-uitstoot. Cement vormt de belangrijkste grondstof voor beton, na water het tweede meest geconsumeerde product in de wereld.”
    6 augustus 2023 14:09
    Doe er wat aan als je er zo mee zit!
    6 augustus 2023 14:21
    Ik denk eerder dat deze activisten hier (in veel opzichten) iets beter over hadden mogen nadenken, maar ja… Als je weet hoeveel cement nodig is voor één windmolen dan belandt je als klimaatactivist ineens in een nare spagaat.
    6 augustus 2023 14:27
    De gemiddelde klimaatactivist is dan ook voor minder consumptie. Dat willen de niet klimaatactivisten niet, waardoor je bij windmolens aankomt. Het idee dat je om een klimaatactivist te zijn 0 co2 mag uitstoten is volstrekt belachelijk, want onmogelijk. Dat het uit monden komt die zelf geen inspanning leveren om het probleem op te lossen is helemaal zielig (en ik stel nu niet dat jij niks doet, ik heb geen idee). Het grote verschil is dat bijv de UK blijft investeren in gigantische olie- en gasboringen en dat dat ons in een hoop ellende gaat storten en dat zich dat op dit moment al steeds meer aan het uittekenen is. Of het dan wel of niet moreel is om je vast te maken met een marginale hoeveelheid cement mag je zelf bepalen, maar ik hoop dat je het verschil kan zien tussen het grotere doel en de (on)mogelijkheden van je protest. Een beetje vergelijkbaar met wielrennen: uitspreken zo zuinig mogelijk inspanning in de eerste week van de Tour te doen, maar waar nodig wel de boniseconden pakken en zodoende toch al wat vermoeider raken.
    6 augustus 2023 14:39
    @S.t.B, om het met een afgrijselijke term te zeggen, dat is 'fake news'. De Yale Climate blog geeft hierover een goede uitleg: https://yaleclimateconnections.org/2021/06/whats-the-carbon-footprint-of-a-wind-turbine/
    Kort gesteld: alle grondstoffen en productieprocessen samengesteld (incl het nodige cement en nog veel meer dus) heeft een windturbine na een maand of 7 al haar uitstoot 'terugverdiend'. En dan volgen er nog 20 à 25 jaar waarin de elektriciteitsproductie volledig uitstootloos is.
    6 augustus 2023 14:46
    Limal, mocht je ooit tijd hebben dan is het boek (ook vertaald) How the World Really Works (Vaclav Smil) een aanrader.
    6 augustus 2023 14:46
    @Tpinotfan

    Mooie analogie met het wielrennen.
    Om hierop dan maar voort te borduren.. Wat nu als al je mooie intenties qua zuinige inspanningen en boni’s sprokkelen worden tegengewerkt door vastgeplakte, geketende, geschroefde etc. klimaatactivisten. Hoe reageer je hierop als renner en/of peloton na een maandenlange voorbereiding? Of valt ook dit weer goed te praten vanuit het grotere doel en de (on)mogelijkheden van je protest?
    6 augustus 2023 15:04
    Een renner mag zich hier kapot aan ergeren. Dat doe ik ook als mijn trein vertraging heeft op weg naar werk of als tijdens mijn werk het internet er uit klapt. Verder heb ik om deze reden geen medelijden met hen, net als dat niemand met mij medelijden hoeft te hebben als mn trein vertraging heeft. Maar dat alles staat volledig los van je verhaal over cement.
    6 augustus 2023 15:09
    @Limal

    Akkoord.
    Dan blijft nog steeds het gegeven overeind dat cement bepaald geen klimaatvriendelijk goedje is. Dat deze plakharries de discrepantie over het hoofd hadden gezien is gewoon grappig en ironisch. Voortaan dienen ze wel gewoon met een gerecycled kartonnen bordje netjes langs de weg hun frustraties te uitten.
6 augustus 2023 12:38
Bij mij protesteren de benen ook wel eens…
6 augustus 2023 13:06
Het grote probleem dat veel mensen toegeven aan de ziekelijke ideologie van de groep mensen die daar zitten. Vele reacties hier zeggen weer genoeg.
    6 augustus 2023 13:29
    Wetenschap is een ideologie volgens jou? Het is juist ziekelijk dat mensen als jij het beter weten dan mensen die er jaren lang voor studeren en jarenlange studies en onderzoeken uitvoeren. De meeste mensen hebben gelukkig door dat er iets moet veranderen, maar helaas is er een kleine groep mensen die radicale acties organiseren.
    6 augustus 2023 13:58
    Kijk eens op de website van Extinction Rebellion, Groetjesaandevoetjes. Wat daar staat gaat heel véél verder dan de klimaatwetenschap beweert. En dat is wel degelijk een probleem. Mensen mogen best opkomen voor extreemlinkse opvattingen als net-zero in 2025, degrowth en welvaartverdeling/schuld, maar scheidt dat netjes van klimaatverandering op wetenschappelijk niveau.
    6 augustus 2023 14:15
    @Panache, voor zover ik weet is het (nu) nog niet bekend tot welke groep deze asfaltplakkers behoorden, maar jij weet dus meer? In ieder geval was er afgelopen week een hele duidelijke aanleiding om Brits protest uit te lokken: https://www.theguardian.com/environment/2023/jul/31/rishi-sunak-approval-100-new-north-sea-oil-and-gas-licences-fossil-fuel-climate-crisis
    6 augustus 2023 14:34
    Of de klimaatactivisten nu vanuit XR, Just stop oil, the last generation, of This Is Rigged (zij claimen de actie) komen maakt op zich niet uit, de onwetenschappelijke basis, degrowth en onheilsprofetie zitten in de kern van iedere splintergroep.
    6 augustus 2023 14:41
    @Groetjesaandevoetjes dit heeft helemaal NIETS met wetenschap te maken. Dit is gewoon een zieke ideologie van een hele kleine groep. Dat los van het feit dat de wetenschap zelf ook verre van onfeilbaar is. Wetenschap kan misschien exact zijn, wetenschap wordt beoefend door mensen. En wetenschap kost geld, daarmee kan wetenschap onmogelijk 100% neutraal zijn. Wie betaalt bepaald immers.
    Bovendien: wat is wetenschap? Echte wetenschap is een stelling deponeren en op alle mogelijk manieren trachten te bewijzen dat die stelling onjuist is om zo uiteindelijk aan te tonen dat de stelling juist is. Tegenwoordig is wetenschap een stelling deponeren, die zelfs tot in het onredelijke aan toe te verdedigen en iedereen die het tegenovergestelde probeert te bewijzen als wetenschapsontkenner, extreem-rechts, wappie en weet niet meer wat te bestempelen.
    6 augustus 2023 14:58
    Ik ben oprecht verbaasd door de uitspraken die je hier doet, Panache. Spreken we af dat we over 20 jaar nog eens kijken hoe 'fatalistisch' de klimaatvoorspellingen van het IPCC en de interpretaties van de klimaatprotestgroepen nu echt waren? Het meest recente opiniestuk van een klimaatonderzoeker dat ik las benadrukte immers dat de effecten op weerpatronen die we NU al zien slechts voorspeld waren voor een globale opwarming van 0,5° hoger. Door die disconnectie tussen klimaatmodellen (die vrij robuust zijn) en lokale weerpatronen varen we dus eigenlijk blind.
    6 augustus 2023 15:55
    “Spreken we af dat we over 20 jaar nog eens kijken hoe ‘fatalistisch’ de klimaatvoorspellingen van het IPCC en de interpretaties van de klimaatprotestgroepen nu echt waren?”

    Je zet ze naast elkaar Limal, maar IPCC en de interpretatie van klimaatactivistische groepen zijn niet gelijk aan elkaar, verre van zelfs.
    Dat modellen huidige weersomslag niet juist voorspellen heeft twee oorzaken. Ten eerste is het weer geen klimaat en ten tweede zijn modellen de wiskundige doorrekening van de hypothesen en geen toverstok. De hypothesen worden bijgesteld om het huidige weer te verklaren en dan zijn ze weer getuned tot de volgende onverwachte wending.
    Maar ik durf mijn hand best in het vuur te steken dat die 1.5 graad in 150 jaar niet versnelt tot 8.5 graad richting 2050 en onze randstad spoelt tijdens ons leven niet onder metershoge vloed vanwege zeespiegelstijging, dat gaan wij niet meemaken en onze kinderen ook niet.
6 augustus 2023 12:45
gewoon de langs rijden en de bidonnetjes laten spreken ;-)
6 augustus 2023 13:13
Mooi dat het niet in beeld komt. Bij het los hakken zouden een paar handen en polsen geraakt zijn door hamers en beitels, ondanks dat men met veel precisie te werk is gegaan. Vervelend zeg. En degene die niet in de weg zaten, hebben ze laten zitten en er een hek omheen gezet. Dat is ook niet netjes.
6 augustus 2023 13:19
Geef Laporte een goede kans. Sterke renner toch zullen er weinigen hem in het oog houden.
6 augustus 2023 15:14
Ik heb wat vragen bij actie voeren tijdens topsport evenementen, maar veel reageerders moeten zich misschien wel realiseren dat veel van de hedendaagse verworvenheden zijn gerealiseerd door actievoerders, paar voorbeeldjes: stemrecht, 8 urige werkdag, recht op abortus, of denk aan het hoofddoek protest in Iran..... Ik word ook niet altijd vrolijk van sommige actievoerders, ik denk dat iedereen die eens "gehinderd" is daar niet blij van wordt. Actie voeren is soms voor een doel waar we het mee eens zijn, soms niet. Maar actie voeren zal hopelijk altijd moeten kunnen. Zoals gezegd, ik heb wat vragen bij het hinderen van topsport, aan de andere kant, hoeveel last heeft de koers er nu echt van gehad? En we praten hier er wel over, net als in vele huiskamers, dus ergens hebben ze toch een doel bereikt. En nu ga ik terug koers kijken.
    6 augustus 2023 18:56
    En die mensen plakten zich ook vast aan de weg tijdens een wielerwedstrijd?

    Wat deze idioten doen is gewoon pestgedrag en het levert ze ook totaal geen sympathie op.
    Het is gewoon een toxische gemeenschap met guerilla tactieken.

    Constant provoceren en als ze dan aangepakt worden dan snel de smartphone pakken en filmen en de uit hun verband gerukte beelden op social media slingeren.
    Terwijl als je echt zo begaan was met het milieu dan zou je juist volledig offline moeten gaan omdat de servers waarop ze posten echt gigantische vervuilers zijn.


    Daarnaast zijn al deze protestgroepen gewoon een verdienmodel.
    Of het nu ER, KOZP of BLM is, al die oprichters verdienen gigantisch veel geld met al de subsidies die ze aanvragen.
    Het is zelfs zo grappig dat een van de oprichters van BLM zoveel heeft verdiend dat ze uit de ghetto verhuisde om tussen de blanken te gaan wonen.
Ach, Schotland voert ook de SDG's uit. Dus zo'n actie was wel te verwachten.
    6 augustus 2023 13:42
    Als Schotland die SDG's reeds uitvoert, heeft protesteren geen zin. Dan kunnen de marxistische maatschappijvernielers beter naar China of India om te demonsteren.
6 augustus 2023 13:13
Er wordt gefietst op fossiele brandstoffen?

Prima om aandacht te vragen voor klimaatverandering en het feit dat overheden daar te weinig aan doen, maar bij een wielerwedstrijd is dat wel een wonderlijke plek. Doe het dan op plekken en bij evenementen die ook relevant zijn in deze discussie.
    6 augustus 2023 13:20
    Dat is ook wat kort door de bocht. Wat dacht je dat een TDF uitstoot of wegdonderd? Reclamekaravaan, alle auto’s/motards in koers, vips met heli’s, reisafstanden. Het zijn niet alleen 180 fietsende coureurs.
    6 augustus 2023 13:31
    En toch is de fietswereld een mondiale sport met relatief weinig uitstoot.
    6 augustus 2023 13:45
    Relatief weinig uitstoot? Ik denk dat de meeste sporten een hoop minder uitstoot hebben. Heb je bij het voetbal, tennis, golf en hockey ook zon enorm logistiek gebeuren, reclamecaraan, volgauto en cameragebeuren met motoren, helicopters en ja, zelfs een vliegtuig?

    Moeten die sporters én iedereen die daar bijhoort ook constant de hele wereld overvliegen voor wedstrijden?
    6 augustus 2023 14:28
    Lijkt me meer dan prima podium. Het halve profpeloton drijft op oliegeld (als het niet meer is). En dan heb je nog de hele uitstoot van het rondreizende circus. Toch wonderlijk hoe mensen denken dat wielrennen een groene sport is omdat ze een parcours afleggen op een fiets.
6 augustus 2023 14:03
[i]edit wf: dergelijke bijdragen mag je achterwege laten[/i]
    6 augustus 2023 14:48
    Zo hé jij bent een stoere jongen.
6 augustus 2023 14:35
Dat soort tuig kan niet hard genoeg aangepakt worden, maar helaas: ze zullen wel met excuses voor de ruige behandeling naar huis gestuurd worden. "activisten" mogen immers alles in de woke wereld van vandaag. Zolang ze tenminste maar voor de "juiste" wokedoelen protesteren.

En voor het klimaatgedeelte: laat ze eens zo bijdehand gaan doen bij de F1, die vervuilen een stuk meer dan wielrenners op hun fiets!
    6 augustus 2023 15:05
    Er zijn voldoende protesten bij de F1. Activisten zijn er overal en afgelopen weekend kregen de omgekeerde vlag figuren voldoende ruimte op het Museumplein.
6 augustus 2023 13:12
Vind het echt tegenvallen; het aantal reageerders die, niet alleen hier, maar ook op Twitter, beginnen met iets als; recht op demonstreren okee, maar….. Dan ga je dus per definitie al fout in je reactie.
    6 augustus 2023 13:32
    Jouw recht op demonstreren betekend niet dat je de vrijheid van een ander mag beperken. Demonstreren is prima, zolang je anderen maar niet hindert.
    6 augustus 2023 13:41
    @Groetjes Dat is dus echt weer volkomen verkeerd gedacht. Je zou enige juridische bijspijkering moeten hebben.
    6 augustus 2023 14:04
    De Nederlandse rechter heeft deze week nog taakstraffen opgelegd en duidelijk gemaakt dat burgerlijke ongehoorzaamheid niet is wat Extinction Rebellion er van maakt. Het demonstratierecht kent zijn plek en zijn grenzen, vastplakken aan de weg (of met trekkers op de weg) hoort daar niet bij.
6 augustus 2023 12:34
Ach ja, de renners en wij kijkers overleven deze tijdelijke onderbreking wel. Er zijn belangrijkere zaken in de wereld dan een sportwedstrijd.
    6 augustus 2023 12:37
    Ga lekker op de A12 liggen
    6 augustus 2023 12:41
    [i]edit wf: houd het netjes[/i]
    6 augustus 2023 12:54
    @arno zo werkt het recht niet he.
    6 augustus 2023 12:55
    Zoals wat ? Gelukkig alleen maar beelden van de renners iov die terroristen die verdienen geen aandacht. . Stelletje hersenloze lui.
    6 augustus 2023 12:58
    Er zijn zeker belangrijkere zaken op de wereld dan een sportwedstrijd. Maar mensen die zich vastplakken aan het wegdek zijn wetenschapontkennende RCP8.5 klimaatscenario aanhangers die de toekomst van de huidige generaties fatalistisch voorstellen. Dat zijn net zo'n grote wappies als de corona ontkenners (naast [in Nederland dan] wat BN'ers die de twittergemeenschap willen laten zien dat ze écht deugen).
    6 augustus 2023 12:59
    @Tpinotfan
    Zo werkt het recht op demonstratie ook niet hè. Stel dat ze tegen massa-immigratie zouden demonstreren op deze manier...... Dan is de wereld ineens te klein. Dit is puur vandalisme.
    6 augustus 2023 13:03
    Ben het eens met Limal.

    We vinden het recht om te demonstreren (of het uiten van onze mening) heel belangrijk, maar als we er last van hebben even niet. Dan is het het ineens schandalig, en moeten ze het recht maar op een andere plek gebruiken.

    Protesteren is prima, maar....not in my backyard!!!
    6 augustus 2023 13:14
    Voor mij niet hoor, die klimaatactivisten moeten eens ophouden met dat gezeur en ga eens werkelijk het verschil maken in plaats van je vastplakken aan de weg. DIt heeft niets met de sport te maken maar met een stel randdebielen die aandacht willen. Geen enkel respect voor de sport!
    6 augustus 2023 13:15
    @Arno, er zit nog wel wat tussen he. Bijvoorbeeld arresteren. Hoeft niet gelijk met geweld gedaan te worden. Zeker gezien het type demonstranten is dat niet nodig.
    6 augustus 2023 13:23
    Gewoon oprotten irritante linkse rakkers. Constant de wet overtreden ( ook hier op a12) en alles wordt met de mantel der liefde bedekt. En dan terwijl alles wordt toegestaan klagen dat politie etc agressief is. Dat die uitkeringtrekkende hippies maar eens gaan werken!
    6 augustus 2023 13:30
    @ssj
    En dat is dus precies het probleem met deze hypocrisie. Al naar het gelang van je symphatie van het doel je reactie daar op aanpassen. Gele hesjes, corona-wappies, laat de honden, knuppels en het traangas maar los. Klimaatwappies of BLM, fluwelen handschoenen.
    6 augustus 2023 13:35
    @jv88 " irritante linkse rakkers" moet je natuurlijk ff omruilen met ' boeren'
    6 augustus 2023 14:05
    @arno: blm komt letterlijk voort uit rascistisch (politie-)geweld dus je opmerking slaat nergens op. Verder ben jij degene die oproept tot een knuppel.
    6 augustus 2023 14:20
    Nee hoor Arno, je moet iedereen arresteren als ze protesteren op een wijze die niet hoort. En daarbij geweld zoveel mogelijk voorkomen.

Reacties zijn gesloten.