WK 2021: Wereldtitel is voor Elisa Balsamo, Marianne Vos tweede
foto: Cor Vos
Julian Dubbeld
zaterdag 25 september 2021 om 16:32

WK 2021: Wereldtitel is voor Elisa Balsamo, Marianne Vos tweede

Elisa Balsamo is de nieuwe wereldkampioen bij de vrouwen. Na een koers van 157,7 kilometer bleek de 23-jarige Italiaanse in Leuven de snelste renster te zijn, voor Marianne Vos en Katarzyna Niewiadoma.

De vrouwenkoers op de WK wielrennen stond zaterdagmiddag niet alleen maar in het teken van de regenboogtrui, maar ook in het afscheid van Anna van der Breggen. Na tien jaren op profniveau gereden te hebben, gaat de 31-jarige Van der Breggen volgend jaar aan de slag als ploegleider van SD Worx.

Tussen de topfavorieten hoefden we Van der Breggen in de heuvelachtige wedstrijd rond Leuven niet te scharen. Vooraf had de Nederlandse al aangegeven te gaan knechten voor de overige Nederlandse vrouwen aan de start. Als bedankje voor hun werk in het afgelopen decennium. In de eerste uren van het WK haalde de SD Worx-renster regelmatig water voor haar ploeggenotes. De koers was op dat moment nog niet bijzonder spannend, want een vroege vlucht was er niet.

Tamme openingsfase, Jackson opent de koers
Bij het oprijden van het Leuven-circuit op 100 kilometer van de finish ging het tempo door Nederland de lucht in. Enkele rensters moesten al lossen, maar een naam mocht het niet hebben. Michaela Drummond reed in de tussentijd nog even alleen vooruit. Op een serieuze aanval was het lang wachten. Waar wel aanvallen verwacht werden op de Smeysberg en Moskesstraat op zeventig kilometer van de finish, bleef het verrassend stil. Alleen Demi Vollering moest even van fiets wisselen wegens een mechanisch probleem.

Snel daarna barstte dan toch de koers open. Achtereenvolgend zagen we aanvallen van Alissa Jackson, Annemiek van Vleuten en Lucinda Brand, maar tot een kopgroep leidde dit niet. Ook niet een tiental kilometer later, na aanvallen van Ashleigh Moolman-Pasio, Anna Henderson en weer Van Vleuten.

foto: Cor Vos

Veel onrust in het peloton, maar geen kopgroep
Die onrust in het peloton ging niet meer weg. Veel rensters probeerden het, maar lange tijd bleek het parcours niet selectief genoeg om het verschil te maken. Aude Biannic, Marlen Reusser en Mavi Garcia reden allen wel een aantal kilometer alleen vooruit. Garcia werd in de laatste tien kilometer teruggepakt. Duidelijk was toen al dat renners als Reusser geen wereldkampioen zouden worden. Zij bevonden zich niet meer bij de eerste dertig rensters in de wedstrijd.

In de laatste tien kilometer zagen we nog aanvallen van Van Vleuten, Van Dijk en Ruth Winder, maar ook zij hadden geen succes. De laatste poging van Van Dijk op drie kilometer was de kansrijkste van allemaal, maar toen zij zag dat Katarzyna Niewiadoma en Maria Confalonieri meezaten, hield ze de benen stil.

foto: Cor Vos

Sprint onvermijdelijk: Balsamo is wereldkampioen
Een sprint bleek uiteindelijk onvermijdelijk. Balsamo werd in de laatste meters perfect afgezet door haar Italiaanse ploeggenoten, waarna ze naar de winst en dus ook de regenboogtrui sprintte. Vos kwam nipt tekort voor haar vierde wereldtitel op de weg en werd tweede.

123 Reacties
Sorteer op:
25 september 2021 16:34
Maak eerst het liveblog eens af.
25 september 2021 16:34
Jammer voor Vos. Maar wat kan sport toch soms mooi zijn.
25 september 2021 16:36
Mijn complimenten voor Balsamo, ik dacht eigenlijk (en ik denk met mij vele anderen) dat de wereldtitel voor Vos al binnen was.
Ik vind trouwens ook dat Vas een mooie vermelding verdiend, ze is uiteindelijk nog maar 20(!) jaar.
    25 september 2021 16:47
    Ja, Vas is een supertalent. Ik zie haar ook veel overwinningen halen in de cross dit seizoen.
    25 september 2021 16:49
    Op de mountainbike ook al 4e op de OS. Die kan echt alles en lijkt 'the next big thing' op een fiets te worden
    25 september 2021 17:14
    denk dat die sneller aan de 3 titels zit dan mathieu
25 september 2021 16:36
Wat vond je zo mooi dan?
    25 september 2021 16:49
    De emoties van blijdschap en teleurstelling.
25 september 2021 16:36
Deze doet zeer. Jammer voor Vos, maar wel eens een nieuwe mooie naam in een truitje.

Verder vind ik het een WK-parcours van niks. Een Ewan kan hier prima WK worden.
    25 september 2021 16:42
    Die wordt het ook.
    25 september 2021 16:57
    Ach ja, er mag ook eens een sprinter het WK winnen...
25 september 2021 16:37
Zelfs in de laatste kilometer krijgen ze het niet voor elkaar om een fatsoenlijke lead-out te regelen voor Vos. Ongekend. En wat Van Dijk deed in de laatste kilometers was helemaal bijzonder.
    25 september 2021 16:48
    Geflikt door eigen team. Hopelijk een waarschuwing voor Wout morgen.
    25 september 2021 16:51
    van aert behaalt een meerderheid van zijn overwinningen zonder al te veel steun van zijn team, dus weet niet of dat zoveel uitmaakt
    25 september 2021 17:17
    Wie had de lead-out moeten doen? Vollering? Van Dijk?
    25 september 2021 20:18
    Vollering, ja. Is ook gewoon een sprinter(stype) haarzelf.
25 september 2021 16:38
Gevoelsmatig was er enkele kilometers voor de meet een mooi groepje van vijf weg met ‘onze’ sprintster Vos en topknecht van Dijk. Echter trok van Dijk niet door, terwijl ze daarna nog vrij actief vooraan mee koerste (dus niet kapot). Daar is denk ik het laatste woord nog niet over gezegd, over dat gebrek aan teamspirit.
    25 september 2021 16:49
    Inderdaad. Als van Dijk vol had doorgereden hadden ze die vijf niet meer teruggezien.
    25 september 2021 17:00
    Correct gezien. Vos op waarde geklopt.
    Gelukkig heeft de bondscoach weer 3 jaar de tijd om er echt een team van te maken
    25 september 2021 17:20
    Dat was inderdaad hét moment van de wedstrijd. Van Dijk verkwanseld daar de wereldtitel voor Vos.
25 september 2021 16:38
Italia! Geweldig hoe ze daar plots met 4 op een rij waren de laatste kilometer.

Van Dijk wou zelf winnen, ze verneukte het plan van Nederland toen ze weg waren met 5 na de laatste wijnpers.
    25 september 2021 16:44
    Afgang van Nederland. Italië zoals altijd leep.
    25 september 2021 16:44
    Mee eens. Van Dijk sprong zelfs nog een keertje op het wiel van Van Vleuten toen die naar de kop ging.
    25 september 2021 20:21
    Nou ja, leep.
    Gewoon een duidelijk plan vanaf de start: alle ballen op Balsamo.

    Dat die volgend jaar ploegmaat is van Longho Borghini bij Trek helpt natuurlijk ook wel.
25 september 2021 16:38
Wat een baggersprint van Vos
    25 september 2021 16:44
    Ga jij maar weer sportvissen…. Gewoon op waarde geklopt
    26 september 2021 00:21
    Stond tandje te zwaar....
25 september 2021 16:41
Vos op waarde geklopt maar wordt toch wel grote fout gemaakt door Van Dijk in dat groepje van 5 met Vos waar ze blijft kijken ipv doorrijden. Aangezien ze daarna nog 2x aanvalt had ze dat dus prima gekund. Vond sowieso dat NL tot wel heel laat aanviel.
25 september 2021 16:43
Pieters en Van Vleuten echt goed op niveau gereden.

Vollering na al haar pech toch nog heel knap top 10.

Verder, tja... misschien volgend jaar eens doorselecteren en bijvoorbeeld Unneken en Wiebes een kans geven.
    25 september 2021 16:46
    Dat lijkt mij ook. Doorselecteren lijkt me, vooral voor de team tactiek, een logische volgende stap. Deze wedstrijd was helaas een hoog gehalte 'ik kan wel zelf ook winnen dus ga me niet helemaal voor het team geven'
    25 september 2021 16:52
    Misschien hadden ze dat dit jaar al moeten doen door van der Breggen thuis te laten.
    25 september 2021 16:53
    Volgend jaar wordt sprintersfeestje dus dan zal Wiebes wel gewoon kopvrouw zijn. Lijkt me sterk dat die op dit parcours gewonnen had. Een Kopecky zat ook helemaal stuk.
    25 september 2021 16:55
    Waarom Van der Breggen thuislaten als ze toch niet de plaats van een ander inneemt, Franco? Deed best nuttig werk vandaag.
    25 september 2021 16:56
    Van der Breggen had door haar titel van vorig jaar een plek op naam, dus die kon niet thuisgelaten worden Franco.
    25 september 2021 17:00
    Ok, even niet aan gedacht in alle commotie.
    25 september 2021 17:12
    [quote]en Kopecky zat ook helemaal stuk[/quote]

    die had volgens mij gewoon een slechte dag. een goede kopecky is op dit parcours niet de zwakste van een kopgroep van 25.
    25 september 2021 18:33
    Wiebes had hier geen slecht figuur geslagen.
25 september 2021 16:43
Vos maakt echt een fout door zo lang te wachten
    25 september 2021 20:35
    Ik dacht ook dat als Vos eerder was gegaan dat ze de Italiaan had gepakt
25 september 2021 16:44
Wil niet zuur klinken maar gezien het aantal Italiaanse successen, is er weer een nieuwe Italiaanse arts?
    25 september 2021 16:45
    Je bent inderdaad zuur
    25 september 2021 16:57
    Even opgezocht. Het Italiaanse schooljaar eindigt in het begin van juni, dus de kans dat er bij de afgestudeerden dit jaar een arts zat is vrij groot. Dus ik zou zeggen dat er wel degelijk een nieuwe Italiaanse arts is, al is dat maar een aanname op de data die ik kon vinden.
    25 september 2021 16:59
    Ragazzo Acido. Vertrouw hem voor geen meter met zijn zonnebril en sportwagen.
    25 september 2021 17:47
    Acido klinkt ook best zuur, verdacht!
    25 september 2021 17:58
    Neem nog een slokje balsamico azijn. ;)
25 september 2021 16:45
Hebben de Nederlandse vrouwen dan geen tactische bespreking gehouden! Koers op het Flandriencircuit niet hard genoeg gemaakt (deels door de pech van Vollering, maar toch, met de vrouwen die overblijven moet je een grotere schifting kunnen doorvoeren) daarna allemaal voor eigen rekening gereden. En Vos moest op in de sprint alles zelf opknappen!
Italië is als team individueel minder maar reed wel als een echt team.
    25 september 2021 16:52
    Ik heb ook het idee dat het geen echt team is. En dat is natuurlijk ook verdomd lastig met zulke klasbakken die zelf ook kans maken op een van de weinige dameswedstrijden die op de NLse tv te zien is. De individuele sterktes zijn een enorme zwakte voor het team.
    Daarnaast is het vrouwenwielrennen natuurlijk ook geen vetpot, dus prijzengeld en eventuele nieuwe instagramvolgers/snabbels die je door een zege krijgt zorgen mogelijk voor een groot deel van de inkomsten.
25 september 2021 16:47
Wat een slecht plan bij de Nederlandse vrouwen. Veel te laat koers gemaakt. Van Dijk rijdt niet verder met 5 ? Geen leadout doen voor Marianne?
25 september 2021 16:47
Wederom een Nederlandse tactiek waar niemand wat van snapt. 7 man in de groep op een gegeven moment en we gaan om en om aanvallen om uiteindelijk allemaal uitgeput aan de streep te komen. Hoe verzin je zoiets? Je ziet met nog 30km te gaan meteen dat het een sprint wordt. Gooi die wedstrijd dan in t slot, 6 man op kop a la sky. Misschien in de laatste 2km iemand springen, maar altijd vos of vollering voor die sprint afzetten. Die lead-out voor vos was geen eens een lead-out. Moet het gat op de italianen zelf dichten om ook nog te moeten sprinten. Wantvertoning.
    25 september 2021 20:37
    Ik ben normaal ook erg negatief over de tactiek van de NL vrouwen. Nu valt dat wel mee. ;-)

    Het ligt ook aan het parcours, wat Marianne heel goed uitlegde. Het heeft niet veel zin aan te vallen op die heuveltjes, omdat je dan een harmonica krijgt. Rijd je onderaan voorop en je rijdt fluitend omhoog, dan zit je nog mooi (achterin) het peloton.
    Morgen gaan we dat in ergere mate zien.

    Zelf heb ik een hekel aan dit soort parcoursen
25 september 2021 16:47
Balsamo betere sprint dan Vos. Valt weinig op af te dingen. De Nederlandse hegemonie lijkt wat minder te worden. Eigenlijk zijn er geen fouten gemaakt.
En inderdaad een zeer eervolle vermelding voor Blanka Vas. Zij wordt echt 'the next big thing'. In het veldrijden, op de mountainbike en op de weg
    25 september 2021 17:16
    Ik zag in de laatste 3 km toch een vreemde situatie ontstaan waarbij Ellen van Dijk met 2 andere rensters op kop lag, enigszins afgescheiden van het peloton. Op kop van Peloton 2 NL rensters die langzaam de afstand naar 't kopgroepje dichtreden. In ieder geval is dat een situatie die je niet graag ziet in de laatste km's.
    Van Dijk had haar benen stil kunnen houden, zodat zij samen met de nog overgebleven NL rensters een lanceertreintje voor Vos hadden kunnen vormen. Idem als de Italiaanse rensters.
    Koos zal dit met de achterban nog nader dienen te evalueren. Voordeel van de twijfel dat ie als adviseur betrokken kan blijven.
    25 september 2021 17:27
    Hahaha geen fouten gemaakt? Tja benieuwd naar welke wedstrijd jij hebt zitten kijken.
    25 september 2021 17:46
    Dezelfde als jij.
    Maar we gaan er gemakshalve maar van uit dat Nederland het wel even zal klaren. Italië zat ook met een groot blok in de finale. En wat Van Springel aangeeft: dat klopt ook wel, maar dat zijn beslissingen die je in een split second neemt. Foute beslissingen wellicht, maar ik heb niet 1 grote fout gezien zoals in het verleden. En Balsamo sprintte gewoon beter dan Vos
25 september 2021 16:49
Schitterende koers, spannend tot de laatste seconde. Balsamo uitstekend gebracht en goed afgemaakt, wellicht was een langere sprint voor Vos beter geweest, ze zat eigenlijk in een ideale positie. Nederlands team gewoon goed gereden.
    25 september 2021 21:04
    Helemaal mee eens. Laat dat evalueren maar achterwege.
    Mooi dat Van Dijk achteraf het boetekleed aantrekt, maar Marianne geeft duidelijk aan dat dat niet echt nodig is.
    Misschien dat ze de sprint iets eerder had moeten aangaan, helaas beet ze zich stuk op een ijzersterke Italiaanse.
    Hele mooie koers gezien met ook een ijzersterke Vollering.
    26 september 2021 01:39
    @GroteSmurf
    Woon je in een magische paddenstoel?
    Dit los-zand-rijden vraagt om een stevige evaluatie…
25 september 2021 16:50
Het parcours vond ik absoluut niet selectief genoeg voor een WK. Als er bij de vrouwen al een groep van 40 zich aanmeldt bij de laatste kilometer, dan wordt het bij de profs een mannetje of 60. Wel tactisch aantrekkelijk maar dan is de kans dat er een absolute outsider gaat winnen morgen levensgroot.
    25 september 2021 16:52
    En waarschijnlijk ook weer veel valpartijen…
    25 september 2021 17:02
    Bij de heren hebben de klasbakken die het verschil kunnen maken wel een explosieve versnelling. Bij de dames mis je dat bij een Van Vleuten bijvoorbeeld wel.
    25 september 2021 17:04
    Yep. Zal er best leuk uitzien in de smalle straatjes met leuke hekken.
    Misschien ook nog een fijne valpartij.
    En daarna een sprint met een grote groep.
    25 september 2021 17:06
    Niewiadoma?
    25 september 2021 17:22
    Helemaal niet mee eens! Het is een parcours dat net veel richtingen uit kan. Dat extra toertje met de zwaardere klimmetjes geeft niet-sprinters de kans om ervan te komen als en alleen als ze erop willen koersen en de koers echt hard maken. Doen ze dat niet dan weet je dat je met een groep naar de finish rijdt waar een sprinter kan winnen.
    De winnaars bij de junioren en beloften zijn toch altijd favorieten geweest.
    26 september 2021 01:40
    Een outsider met bakken branie en cojones… Quinn Simmons, schrijf ‘m maar op…
25 september 2021 16:51
Van der Breggen reed trouwens ook rond als een toerist. Halfkoers al op achterstand. Grote carrière, maar hier had Loes misschien een jong talent moeten opstellen in plaats van een renster die er overduidelijk klaar mee is. (Tenzij er iets anders speelt)
    25 september 2021 16:54
    Mee eens. Anna had gewoon haar plaats moeten afstaan. Hard maar waar.
    25 september 2021 16:55
    De regenboog mag als extra renster mee, en gaat dus niet ten koste van een ander.
    25 september 2021 16:55
    Anna had haar startplek niet kunnen afstaan, zij kreeg namelijk als uittredend wereldkampioene het recht om te starten.
    25 september 2021 16:59
    Ok duidelijk. Dan heeft ze niemand benadeeld maar wel duidelijk dat ze er helemaal klaar mee is.
    25 september 2021 17:01
    Bij de OS was er gezeik omdat er geen echte knecht was. Rijdt er nu iemand overduidelijk wel als knecht, weer gezeik. Het is ook nooit goed he?
    25 september 2021 17:03
    Had ik ook even uit het oog verloren inderdaad. Maar een bijdrage aan het team heb ik haar niet op kunnen betrappen.
    25 september 2021 17:14
    Wellicht niet de hele koers gekeken Aart? Want het was wel in beeld te zien (in de eerste helft van de koers).
    25 september 2021 17:22
    Ik heb haar geloof ik een keer bidons zien halen, verder niet veel. Heb de koers wel van begin tot eind zitten kijken.
    25 september 2021 17:33
    Wat is dat toch dat de schuld altijd bij van der Breggen wordt gezocht, ook al offert ze zich helemaal op als 'knecht'? Natuurlijk mis je hier een goede Van der Breggen, maar goed was ze nou eenmaal niet, en dit was het beste wat ze kon doen.
    En inderdaad: Ze neemt natuurlijk niet de plaats van iemand anders in. In dat geval had ze zich natuurlijk wel teruggetrokken!
25 september 2021 16:51
Anticlimax voor Oranje, Vos leek in een zetel te zitten maar Balsamo bewijst dat de Italianen op een minder selectief parcours in staat zijn om voldoende sprinttalent over te houden t.o.v. 'onze' dames. Niewieadoma verdiende brons omdat ze de meest explosieve was op de klimmetjes die helaas niet echt voor een schifting van betekenis konden zorgen. Als dat bij de dames al zo is met het hoge kwaliteitsverschil daar beloofd dit niet veel goeds voor de elite heren morgen.

Over het parcours kan ik kort zijn, de charme zal vooral in het vele publiek moeten zitten want het is tot nu toe niet echt een rondje wat tot de verbeelding spreekt voor mij. Niettemin verwacht ik nog steeds een hele mooie dag morgen met een aansprekende winnaar.
    25 september 2021 16:54
    Ik hoop dat je gelijk krijgt, maar eerlijk gezegd verwacht ik een anticlimax.
    25 september 2021 20:43
    @Franco
    IK vrees met je mee. We gaan veel 'aanvallen' zien die leiden tot harmonica's, maar uiteindelijk gebeurt er heel weinig, vrees ik.
    26 september 2021 01:43
    Het publiek in de binnenstad wordt niet zozeer de charme als wel het gevaar…
25 september 2021 16:54
De Nederlanders hebben niks fout gedaan. Het risico om de sprint te verliezen is natuurlijk altijd aanwezig. Verder een aantal rensters niet goed genoeg, Van der Breggen en ook Blaak net als op het EK, Vollering veel pech en gestuntel. De pech is dat het WK verreden wordt op een veredeld kermiskoersparcours. Wegkomen was onmogelijk.
    25 september 2021 16:56
    3 van de 4 titels werden behaald door vluchters
    25 september 2021 18:43
    @Chippen, heb je vandaag wel gekeken? Niemand lukte het om weg te komen.
    25 september 2021 18:50
    heb jij gisteren gekeken? koersen van juniores en beloften lijken me relevanter dan het ongestructureerde amateurisme dat het vrouwenwielrennen is.
25 september 2021 17:02
Blaak en Brand zeiden net bij de NOS dat de ploeg als los zand reed. Van Dijk was in de finale de ultieme egoïst door voor eigen succes te gaan. Van Vleuten reed wél voor de ploeg.
    25 september 2021 17:09
    Wat een zuigers ook bij de NOS. Van Vleuten hield hem nog mooi af gelukkig.
    25 september 2021 17:15
    Gelukkig dat we hier op WF van zuigers verschoond zijn. Interviews niet gezien (want over naar de cross), maar Blaak en Brand hebben gelijk als ze dat gezegd hebben. Waarschijnlijk hebben ze niets over hun eigen rol in dat losse zand gezegd?
    25 september 2021 17:27
    Annemiek reed echt in dienst van en ook de aanvallen van anderen zoals Brand begreep ik wel maar die met van Dijk op pak hem beet 3km voor de meet was echt raar. Na de wijnpers had je gewoon met de hele ploeg voor Vos moeten rijden, Oranje truitje voor en achter haar ipv de strategie om haar het helemaal zelf te laten uitzoeken. Laat onverlet dat Vos het nog steeds zelf laat 'afweten' op het moment suprême.
    Loes vind ik geen sterke Bondscoach maar binnen een ploeg met zoveel ervaring mag je ook verwachten dat men zelf de zaken regelt.
    25 september 2021 17:29
    En bij Sporza was Van Dijk dan weer heel kritisch over het ontbreken van een goede leadout.
    Anderzijds: als Vos gewonnen had - wat ik in de laatste kilometer verwachtte en wellicht velen met mij - dan was het allemaal peis en vree
    25 september 2021 17:31
    @Wheely Dat snap ik wel weer helemaal. De rensters beginnen er zelf over en dan moet je toch ook doorvragen? Het is tenslotte nieuws wat met de koers te maken heeft
    25 september 2021 17:39
    @Reiger True maar ik ben wat allergisch voor dat negatieve toontje van ze, alsof het allemaal een grote schande is dat NL hier niet wint en maar zoeken waar de pijn zit. Hoeft van mij niet, je kunt het ook juist wat positiever benaderen als ze hiermee komen.
25 september 2021 17:04
Parcours van niets maar dat doet niets af aan de wanprestatie in het Nederlandse kamp. Brand, Van Dijk en Vollering allemaal compleet voor eigen rekening ipv in dienst van Vos die zelf het gat voor de sprint dicht moest rijden, heel gênant. Van Dijk had natuurlijk ook met dat groepje meteen moeten doorrijden bovenop de Wijnpers, maar het is duidelijk dat de net verlengde bondscoach ongeschikt is. Je hebt 3 grote afspraken dit jaar(WK, EK, Spelen) en je hebt 1 van de 3 gewonnen waar je als Nederlandse bondscoach er toch wel 2 binnen hoort te halen(zeker omdat er tweemaal tactisch tekort is geschoten), en dan is ook nog eens by far de minst belangrijke gewonnen
25 september 2021 17:04
Parcours van niks

Reacties zijn gesloten.