WK 2021: Mathieu van der Poel kopman Nederlandse selectie, beslist na komend weekend
foto: Cor Vos
dinsdag 14 september 2021 om 21:26

WK 2021: Mathieu van der Poel kopman Nederlandse selectie, beslist na komend weekend

Mathieu van der Poel is door bondscoach Koos Moerenhout definitief opgenomen in de Nederlandse selectie voor het WK wielrennen in Vlaanderen. De kopman beslist echter pas na komend weekend, als hij de Primus Classic (zaterdag) en de Gooikse Pijl (zondag) gereden heeft of hij definitief start.

Naast Mathieu van der Poel zijn – de van een blessure herstelde – Dylan van Baarle, Bauke Mollema, Mike Teunissen, Sebastian Langeveld, Oscar Riesebeek, Danny van Poppel en Pascal Eenkhoorn opgeroepen voor de wegwedstrijd op zondag 26 september. Jos van Emden is de enige Nederlandse deelnemers op het WK tijdrijden van 19 september, Moerenhout roept geen vervanger op voor de geblesseerde Tom Dumoulin.

Naast Dumoulin ontbreken ook onder meer Niki Terpstra, Taco van der Hoorn, Fabio Jakobsen, Ide Schelling, Nils Eekhoff, Ramon Sinkeldam, Cees Bol en Nederlands kampioen Timo Roosen. De KNWU laat weten dat er momenteel nog geen reserve is aangewezen door Moerenhout. Die reserves wijst de oud-prof later nog aan.

Moerenhout: “Goede hoop dat Mathieu kan rijden”
“De selectie is nog niet honderd procent definitief”, vertelt Moerenhout op de site van de KNWU. “Maar de ervaringen van Mathieu van der Poel in het afgelopen weekeinde zijn dermate positief dat we goede hoop hebben dat hij kan rijden. Mathieu moet zelf na het weekeinde afwegen of zijn rug de belasting aan kan en of hij de benodigde trainingsarbeid kan verrichten richting het WK.”

“Uiteraard maakt het verschil of hij erbij kan zijn in goede conditie, want dan zal hij door velen tot favoriet gerekend worden. We hebben meer renners die op dit terrein lang mee kunnen spelen, maar met Mathieu erbij hebben we uiteraard wel meer uitgesproken kansen op een goede uitslag”, aldus de bondscoach.


Selectie Nederland voor het WK wielrennen 2021
Wegkoers elite-mannen
flag-nl Dylan van Baarle
flag-nl Pascal Eenkhoorn
flag-nl Sebastian Langeveld
flag-nl Bauke Mollema
flag-nl Mathieu van der Poel
flag-nl Danny van Poppel
flag-nl Oscar Riesebeek
flag-nl Mike Teunissen

Tijdrit elite-mannen
flag-nl Jos van Emden
Nederland wijst geen tweede tijdrijder aan

Mixed Relay ploegentijdrit
flag-nl Koen Bouwman
flag-nl Jos van Emden
flag-nl Bauke Mollema

70 Reacties
14-09-2021 21:36
Op papier een heel sterke selectie. Snap alleen de keuze van Poppel niet. Had hier toch zeker een Taco van der Hoorn verwacht.
Fijn dat van Baarle ook weer “fit” is. Nu heb je toch een extra troef in handen die voor een verrassing kan zorgen in de diepe finale!
    14-09-2021 22:56
    Sluit me geheel bij je aan, waarom geen Taco
    15-09-2021 07:29
    Zelf zou ik die ipv Langeveld doen, Taco is idd iemand die je er wel bij wilt hebben.
    Van Poppel snap ik wel. Hij is goed in vorm, is goed in dit soort wedstrijden, en mocht MvdP iets overkomen dan heb je nog een prima spurter die podium kan rijden in een kleine groep.
    15-09-2021 08:10
    Taco had op de lijst moeten staan ipv Langeveld, helemaal mee eens.
    15-09-2021 15:48
    Helemaal eens. Echter al jarenlang bekend dat ze bij de KNWU niet vies zijn van vriendjespolitiek
14-09-2021 21:37
Waarom maar 1 tijdrijder? Zijn vast genoeg b renners die het geweldig vinden om het wk te rijden ook al worden ze 50e. Net of jos een medaille gaat pakken
    14-09-2021 21:46
    Dit snap ik ook niet. Neem dan op zijn minst een jonkie mee à la Arensman, al is het maar om ervaring op te doen op kampioenschappen.
    14-09-2021 22:57
    Flater van Moerenhout door Arensman niet aan te wijzen
14-09-2021 21:37
Ik mis toch Schelling en van der Hoorn. Op basis van prestaties toch meer verdiend dan bijvoorbeeld Langeveld.
    14-09-2021 21:43
    Helemaal eens, ik had Riesebeek en Langeveld thuisgelaten en Taco en Ide erin maar goed wij zijn geen bondscoach, kan me voorstellen dat dit op voorspraak van Mathieu is.
    14-09-2021 22:11
    Riesebeek start waarschijnlijk op voorspraak van Matthieu. Rijdt natuurlijk wel meer in dienst en heeft dus niet de uitlagen, maar hij is prima in orde lijkt me.

    Eenkhoorn is ook als knecht opgeroepen. Komt uit Britain en heeft koersritme.

    Wat een eigenlijk alleen een mogelijk niet topfitte dylan van Baarle overlaat om in te ruilen voor Taco vd Hoorn.

    Danny van Poppel zou je nog kunnen wijzigen, maar ik vind het alternatief niet veel en veel beter.
    14-09-2021 22:18
    Ik ook. Riesebeek kan ik inkomen, maar Langeveld rijdt al 3 jaar futloos rond.
14-09-2021 21:39
Ik heb het nu wel gehad met dat welles-nietes spelletje. Wanneer gaat hij beslissen, de ochtend van het WK zelf? Wees gewoon een vent en ga naar dat WK of ga niet. Tuurlijk zet de bondscoach hem in de selectie, het tegendeel zou me verbazen.

Wat ik me nu afvraag: weet de bondscoach al of hij zal starten of niet? Of volgt hij het vol spanning op, net als iedereen?

Morgen meer in de volgende aflevering van 'De Van der Poels'!
    14-09-2021 21:42
    Misschien het artikel lezen?
    14-09-2021 21:53
    Maakt het eigenlijk heel veel uit? Ik denk dat we er gewoon vanuit kunnen gaan dat hij start en redelijk in orde zal zijn. Lekker slapen vannacht en je niet zo druk maken.
    14-09-2021 22:19
    Wat heeft dat nu weer met "een vent zijn" te maken?
    Ik ga ervan uit dat hij regelmatig met de bondscoach communiceert over de stand van zaken van zijn blessure en in onderling overleg hebben afgesproken wanneer de beslissing valt. Dat is wat telt, niet de speculaties in de pers en het feit of Quintenri de onzekerheid al dan niet beu is.
    15-09-2021 08:26
    Hij zou ook al toegezegd hebben te starten in Denain.
    https://www.veldritkrant.be/nieuws/2021-09-14/van-der-poel-op-21-september-in-gp-de-denain-verwacht

    Lijkt me wel duidelijk dat hij gewoon gaat starten op het WK.
14-09-2021 21:40
Langeveld maar geen Taco Time? Vreemd.
    14-09-2021 21:44
    Ja, Taco had ik ook opgesteld. En misschien ook Roosen ipv Riesebeek.
14-09-2021 21:47
Is Van Baarle weer fit?
14-09-2021 21:49
Eenkhoorn verbaast me, goede renner begrijpt me niet verkeerd. Echter rijdt hij wel voor de ploeg voor de grote concurrent had dan liever iemand gezien die onvoorwaardelijk voor Nederland had gekoerst. En er waren denk ik genoeg alternatieven.
    14-09-2021 22:01
    In de fase waarin Eenkhoorn zijn werk moet doen maken zo'n belangen natuurlijk helemaal niet uit
    14-09-2021 22:08
    Dan zou je geen enkele Jumbo mee kunnen nemen, lijkt me ook apart.
    15-09-2021 08:05
    Ik als Nederlander hoop toch dat Wout WK wordt. Die heeft het op basis van dit jaar het meeste verdiend.

    Mocht dat niet zo zijn dan hoop ik op Mike Teunissen of Pascal Eenkhoorn.
    15-09-2021 08:33
    Zou Nederland dan geen Jumbo rijders kunnen opstellen en België geen Alpecin rijders?
14-09-2021 22:03
Welke 3 vrouwen rijden de mixed relay? Met hetzelfde zestal als bij het EK verwacht ik niet dat er een medaille in zit.
14-09-2021 22:04
Ik had Schelling eigenlijk wel gehoopt en verwacht. Rijdt een heel goed seizoen, kan je meesturen in de aanval en kan een finale rijden in lastige eendaagskoersen. En pas nog tweede in Noorwegen achter Hayter. Van Poppel is toch structureel een maatje te klein gebleken in lastige wedstrijden en een knecht is hij ook niet bepaald.

Langeveld vind ik wel een begrijpelijke keuze. Toch één van de meer ervaren renners (niet onhandig zonder oortjes) en nog altijd een sterke renner.
    14-09-2021 22:13
    Schelling heeft wel net twee DNFs achter zijn naam, bretagne ( lange koers! ) en EK. Na een goede periode in Noorwegen. Niet zijn parcours ik zou m thuislaten. Op t EK liet hij t niet zien.
    14-09-2021 22:16
    Ik vind Van Poppel een uitstekend seizoen rijden en snap zijn selectie wel. Taco Vd Hoorn had ik ook altijd geselecteerd. De andere namen zijn inderdaad ook inwisselbaar voor bijv een Schelling, maar per saldo blijft het team dan ongeveer even sterk.
    14-09-2021 22:20
    @the_student: Schelling was wel 4e in de Brabantse Pijl dit jaar, waarin ze over dezelfde klimmetjes reden (oa 4x die Moskesstraat). Dus het is een zeker een parcours dat hem zou liggen.

    Geen idee waarom ie DNF was in Bretagne. Op het EK haalden er maar 30 de finish, dus dat is geen schande.
    14-09-2021 23:13
    Misschien is het seizoen te lang, maar dnf in eendagskoers zegt niet altijd even veel. Belangrijker is hoe ver iemand mee reed, niet of ie daarna nog over de finish is gereden nadat z'n werk erop zat of z'n kansen op een klassering weg waren
    14-09-2021 23:21
    @Imbatido ...> Schelling is in Bretagne gevallen, en net daarvoor ziek geweest. Vandaar de DNF.
14-09-2021 22:14
van der Hoorn > Van Poppel
    14-09-2021 22:26
    Mee eens. Al zou ik eerder Riesebeek thuislaten maar die naam is eigenlijk de perfecte indicatie dat Mathieu gewoon gaat starten. En Mathieu zal toch ook wel enige inspraak hebben?
14-09-2021 22:15
Ik mis vooral Taco. Roosen is waarschijnlijk te geblesseerd uit de Benelux.

Benieuwd hoe fit de twijfelgevallen zijn.
14-09-2021 22:28
De jongen met pas één "goeie trainingsweek" (geen idee wat dat inhoudt) is kopman en Taco Van der Hoorn laat je thuis? Begrijpe wie kan..
    14-09-2021 23:03
    Eens. Taco verdient zijn selectie, die andere verdient met die comedyshow geen selectie op een WK.
    14-09-2021 23:06
    het is een beetje niveau Sturm der Liebe
14-09-2021 22:39
Dus Jakobsen, no. 1 in de poll, rijdt het WK niet?
    14-09-2021 23:08
    Die heeft op dit WK ook helemaal niets te zoeken. Het is de hele dag op en af over de Vlaamse heuveltjes. En okay nu rijd Fabio wel iets beter heuvelop als bijv. een Groenewegen, maar het moet wel een absurd gekke koers worden mocht Fabio op dit terrein bij de eerste eindigen. (Ik kan me vergissen natuurlijk, maar dat is hoe ik het zie na het bestuderen van het profiel.)

    https://www.flanders2021.com/nl/races/elite-mannen-wegrit

    Door het landkaartje aan te klikken, komt ook het profiel van aankomend WK te voorschijn.
    15-09-2021 14:35
    In principe ben ik het met je eens.
14-09-2021 22:54
Ik mis ook Ide (laatste twee jaren prima Brabantse pijl) en Taco (die in vorm is) . Langeveld en Riesebeek had ik niet verwacht.
14-09-2021 22:59
Ik mis Taco en Schelling ook wel, vooral omdat deze twee erg goed passen bij een koers makend team. Met deze namen is het vooral Matthieu beschermen tot de finale als enig plan. Begrijpelijk maar ik had Oranje liever meer zien ageren dan reageren in Leuven. Langeveld lijkt een keuze op basis van het verleden want die is dit jaar nergens opgevallen buiten een paar tijdritten.
    15-09-2021 14:37
    Het is inderdaad een veilige optie-selectie. Maar als Mathieu wegvalt mis je gelijk een kopman.
14-09-2021 23:14
Bizar geen taco en schelling. Loes gunnewijk de laan uit
14-09-2021 23:16
Schelling heeft weinig laten zien de laatste weken. Dus maar niet mee te nemen. Langeveld en Van Baarle komen bij 240 km vaak bovendrijven dus lijkt me logische keuze.
    15-09-2021 00:05
    Schelling is een bezig bijtje maar geen klassecoureur of zo.
    15-09-2021 08:38
    Wanneer er vroeg gekoerst wordt, zit Langeveld na 150 km al in de bus. Heeft al jaren geen finale gereden. Scoort alleen nog een beetje in tijdritjes.
15-09-2021 00:34
Van Poppel heeft zich dit seizoen meer dan bewezen in 'vlaamse eendagskoersen'. Langeveld heeft af en toe z'n neus aan het venster gedrukt, kan 250+ klassiekers aan, heeft ervaring. Mollema idem dito, alleen kasseien?.... kun je in principe alrijd op rekenen, gaat tot hij sterren ziet. Riesebeek bewezen dit seizoen, mss ook op voorspraak van Van der Poel. Maar Eenkhoorn 'beter' dan Taco, betwijfel ik. Roosen had als NK ook gekund, ter ondersteuning van Teunissen, ipv Eenkhoorn. Van Baarle heeft wel enige trainingsachterstand mag je aannemen. Al met al een redelijk verklaarbaar team.
Van der Poel blijft vraagteken want als hij za en zo 'minder' presteert tegen meer tegenstand wordt de druk op hem als absolute kopman groot. Dan moet ie toch echt boter bij de vis doen. Ja of nee.
    15-09-2021 01:01
    Danny is voor mij ook wel een logische keuze. Die heeft echt een prachtig seizoen achter de rug.

    Goed voorjaar, waarin oa 16e in de ronde van Vlaanderen, 4e in de Scheldeprijs. Ook een prima Tour de France gereden, waarin hij zelfs in de laatste week nog goed was getuige z'n 6e plek in Parijs. Toch al 22x in de top tien gereden dit seizoen, waarvan 9x bij de eerste drie. En dan niet alleen in kleinere koersen, maar ook in de World Tour. De afgelopen ronde van de Benelux alleen al reed hij 5x top tien om maar een voorbeeldje te geven.
    En ook dit weekend werd hij weer keurig 4e in de Antwerp Port Classic. Dit is dan misschien wel geen World Tour, maar het geeft wel aan dat hij in prima conditie is op dit moment.

    Zekerheidje dus...
    15-09-2021 10:40
    Kun je idd niets op afdingen. En komt Bora weer enigszins tegemoet, waar hij volgend seizoen rijdt... Ide niet nl.
15-09-2021 07:12
Ik had altijd vd Hoorn en Schelling meegepakt om aanvallend in te zetten. De Belgen, Italianen en Denen gaan al zoveel controle pakken dat je naast MvdP nauwelijks dienende renners hoeft te zetten en steeds 2 renners mee de anticipatie afvuren kan.
    15-09-2021 08:01
    Eens. Ik zou daarvoor 2 vd volgende 3 thuis laten: Langeveld, Eenkhoorn en Riesebeek
15-09-2021 07:36
Ik had eerst nog een vermoeden dat ze MvdP ongeacht zijn klachten sowieso wel gingen laten starten, hij is namelijk de ideale bliksemafleider voor de Nederlandse ploeg. Zelfs als hij niet zo goed in gaan alle landen en toppers toch naar hem kijken, vooral in de pre-finale. Dat zou de uitgelezen kans zijn om een type Taco/Ide te laten aanvallen en dat lekker te bluffen, terwijl de rest van de landen ook niet direct iets durft.

Nu denk ik eigenlijk niet dat dat gaat gebeuren, de andere renners zijn toch niet echt aanvallers op Mollema na misschien, maar dit is zijn quasi eerste keer op zo'n parcours. Toch alle ballen op Mathieu zo lijkt het.
15-09-2021 07:42
De keuze voor Langeveld begrijp ik, mits in vorm. Moerenhout zal dat wel weten. De keuze voor de sterke Riesebeek mag geen verrassing heten. Wel zou ik Van der Hoorn eerder hebben meegenomen dan Eenkhoorn.
    15-09-2021 09:16
    Goh, Langeveld heeft dit hele seizoen 3 aanvaardbare uitslagen gereden: tijdritten in Tirreno, NK en Benelux. Neem hem dan mee naar de tijdrit als je ondanks z'n zwakke uitslagen een indicatie hebt dat hij toch in vorm is.
    15-09-2021 14:40
    Ik vind Mollema de gekke keuze. Parcours is te licht voor hem en een knecht is ie nooit geweest.
15-09-2021 08:14
Geen Van der Hoorn en geen tweede tijdrijder aanwijzen. Vind dat Koos hier toch wel een steekje laat vallen.
15-09-2021 08:26
Flauw, Riesebeek stond niet bij de opties
15-09-2021 08:31
Hoort Kelderman niet ook bij de geblesseerden?
15-09-2021 09:12
Maakt toch niet uit wie er rijd.
Toch al jaren in de finale geen Oranje meer te zien.
    15-09-2021 10:02
    WK 2018 is nog niet lang geleden toch?+ WK 2019 2 Nederlanders in beslissende slag, alleen storte beide in helaas.

    Verder zal succes dit jaar afhangen van 1 man, rest gaat in de finale geen rol spelen.

Reacties zijn gesloten.