Wilco Kelderman: “Mijn superdag in deze Tour moet nog komen”
foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
dinsdag 13 juli 2021 om 07:15

Wilco Kelderman: “Mijn superdag in deze Tour moet nog komen”

Interview Negen maanden geleden op de tweede rustdag van de Giro d’Italia in Piancavallo kon hij nog dromen van de eindzege in de Italiaanse ronde. Nu op de tweede rustdag van de Tour de France in Andorra la Vella spoken de plekken twee en drie van het belangrijkste podium van de wielersport door zijn hoofd. Al is de kopman van BORA-hansgrohe, de huidige nummer zes in het klassement, nu wel zo eerlijk om te erkennen dat hij ditmaal niet het gevoel heeft dat bij de sterkste kandidaten voor deze top-3 posities in Parijs hoort.

Nee, de afgelopen dagen zag Kelderman dat Jonas Vingegaard, Rigoberto Urán en Richard Carapaz toch wat sterker dan hem waren. Daarom wil hij tijdens de digitale meeting met zo’n vijftien journalisten niet te ver vooruitlopen op de mogelijkheden die de slotweek van de Tour de France hem bieden. Er staan nog drie zware ritten door de Pyreneeën op het programma, terwijl er zaterdag nog een tijdrit door de Saint-Emillion-wijnstreek is.

Natuurlijk Kelderman staat slechts 58 seconden verwijderd van de tweede plek. Al weet hij ook dat het verschil tussen de nummer twee Urán en de nummer acht Enric Mas ook maar 1.53 minuut is. Er is dus is na de slijtageslag van de afgelopen twee weken in de altijd zware slotweek van de Tour nog heel veel mogelijk, in de strijd om de podiumplaatsen achter Tadej Pogačar. Het is misschien een cliché, maar terecht gebruikt Kelderman het geregeld: in een grote ronde moet je van dag tot dag leven.

Is Pogačar onbereikbaar geworden? Sinds de eerste rustdag heeft hij op de nummer twee Rigoberto Urán geen tijd meer gewonnen. En jij hebt in de laatste week ook slechts 18 seconden op hem verloren?
“Dat komt omdat Pogačar na de Alpen heel defensief koerst. Hij heeft zijn slag geslagen voor de eerste rustdag en vanaf dat moment controleert hij zijn positie. Ook hebben we sinds de eerste rustdag geen aankomst meer bergop gehad. Na de Mont Ventoux was er nog een afdaling en ook in Andorra volgde na de Col de Beixalis nog een lange afzink. Juist wanneer de finish op een bergop ligt, zie je de meeste tijdsverschillen. De komende dagen zijn er nog aankomsten op de Col de Portet en Luz-Ardiden. Daar gaat het klassement gemaakt worden. Ik denk niet dat Pogačar in de tweede week minder was of dat zijn positie nog in gevaar komt.”

foto: Cor Vos

En als we dan gaan kijken naar de nummers twee tot en met acht. Hoe zijn die verhoudingen?
“Het lijkt dat daar iedereen aan elkaar gewaagd is.  Het gevecht voor de tweede plaats gaat heel interessant worden. Iedereen staat nog heel dicht bij elkaar. Zelf voel ik me nog goed. De afgelopen dagen waren Urán, Vingegaard en Carapaz misschien een beetje beter. Met Ben O’Connor is het afwachten, omdat hij wisselvallig rijdt. Kijk naar zijn mindere dag op de Mont Ventoux. Ik hoop er de komende dagen opnieuw te staan. Meestal heb ik in een grote ronde altijd een super goede dag. Tot dusver heb ik dat gevoel in deze Tour nog niet gehad. Alleen op weg naar Tignes voelde ik me heel goed, maar die dag reed ik niet al te slim.”

Je grootste tegenvaller tot dusver was de tijdrit in Laval. Is dat nu een handicap voor de afsluitende tijdrit zaterdag in Saint-Emillion?
“Nee, de tijdrit is normaal juist een wapen van mij. Ik heb dit jaar bewust ook veel op mijn tijdritfiets getraind. Ik had die dag behoorlijk veel last van mijn elleboog. In de eerste rit had ik die bij een val gekneusd. Het puntje van de elleboog was pijnlijk omdat mijn slijmbeurs daar ontstoken was. We moesten zelfs nog schuimrubber op mijn beugel doen, anders kon ik helemaal niet in de aerodynamische houding zitten.”

“Al vond ik nu nog altijd niet mijn ideale positie. Het viel niet mee. De hele tijdrit had ik geen lekker gevoel. Ik heb alles gegeven en qua vermogens deed ik het wel goed. Wanneer je niet in je optimale houding zit, kun je echter geen toptijd realiseren. Ik heb daar behoorlijk van gebaald. Normaal speelt het probleem met de elleboog in de slottijdrit geen rol meer, al wordt dit zaterdag ook een bijzondere tijdrit. Het gaat er dan ook vooral om wie er nog iets in de tank heeft zitten. En als ik kijk naar de meeste renners voor me in het klassement, die hebben ook allemaal een goede tijdrit in hun benen.”

foto: Cor Vos

Heb je de ritten in de Pyreneeën verkend?
“Ja, de rit naar de Col de Portet heb ik gereden. Daar zitten in de finale drie lastige klimmen achter elkaar. De slotklim heeft een gemiddeld stijgingspercentage van zo’n 9% en gaat boven de 2.000 meter. Dat is een behoorlijk zware klim, daar gaan we echt wel verschillen zien.”

Durf jij alles of niets te spelen in de Pyreneeën?
“Natuurlijk zou ik willen aanvallen, maar dat kan alleen wanneer je goede benen hebt. Zijn de benen minder, dan ben je automatisch bezig met je schade te beperken. Ik hoop dat die super goede dag nog komt, maar vorm komt niet op bestelling.”

Vorig jaar eindigde je de Giro d’Italia als derde. In de slotweek reed je nog twee dagen in de roze leiderstrui. Hoe voel je je nu tegenover de tweede rustdag in die Giro?
“Ik voelde me toen een stukje beter. Ik was in Italië sterker en stabieler. Ik stond toen tweede in het klassement op vijftien seconden van João Almeida. In deze Tour ga ik veel vaker tot het gaatje en heb ik richting de finish weinig reserves meer over. Ik ben dan ook meer genoodzaakt om te volgen, dan dat ik nog de kracht heb om aan te vallen. Dat gevoel kan in de slopende slotweek nog veranderen. Al kun je de Giro en de Tour moeilijk vergelijken. Het niveau ligt in de Tour echt wel wat hoger.”

Wilco Kelderman met Richard Carapaz en Jonas Vingegaard – foto: Cor Vos

Het is je vierde Tour de France. Tot dusver ben je er nog nooit in geslaagd om bij de eerste dertig te eindigen. Begint met deze prestatie je liefde voor de Tour ook te groeien?
“De eerste week heb ik er regelmatig aan gedacht. De Tour is echt niet leuk. Er is zoveel stress en gedoe rond deze wedstrijd. Ik hou veel meer van de pure koers. Met alle valpartijen in de eerste dagen moet je al geluk hebben om er goed doorheen te komen. In de Giro d’Italia en Vuelta a España is dat echt veel relaxter en kun je je veel meer op de wedstrijd richten. Anderzijds weet je ook dat de Tour dé grote koers van het jaar is. Met alle fans op de bergen geeft dat ook een extra boost. Alleen ben je hier met zoveel randzaken bezig dat je je veel minder op de wedstrijd kunt concentreren. Dat vind ik wel jammer.”

42 Reacties
12-07-2021 17:38
Nou dan wachten we dat rustig af, maar ik heb er zin in om die dag mee te maken!
    12-07-2021 19:10
    Ik stel me voor dat we achteraf van hem in een interview zullen horen dat hij net zijn topdag heeft gehad. Nadat hij rustig in de grote groep is gefinisht...
12-07-2021 17:40
Go, go Wilco Kelderman. Het lijkt mij een goede zaak om er wat moois van te maken.
12-07-2021 17:51
Kannietwachten!
12-07-2021 18:10
Dat is een positieve manier om hetzelfde te zeggen als de afgelopen twee weken.
maar stel je eens voor dat die superdag nou net komende woensdag of donderdag is... En dat hij podium rijdt in de Tour, 7 maanden na podium in de Giro....
12-07-2021 18:10
Tis ook moeilijk te zien of hij een superdag heeft als volger. Hij blijft toch altijd in het wiel hangen. Je leest regelmatig commentaar op een renner als Uran, maar deze Wilco beheerst het nog veel beter.
    12-07-2021 18:23
    Zodra Wilco het goede gevoel te pakken heeft, valt ie echt wel aan. Denk maar aan Giro vorig jaar. Maar inderdaad, Wilco is geen renner die in een alles of niets poging op 50km van het einde zal aanvallen. Anyway, naar zijn kunnen/vorm rijdt Wilco prima mee. Mocht hij het goede gevoel terugkrijgen, dan gaat ie echt wel wat proberen.
    12-07-2021 18:37
    Als KimJung zou je toch juist van volgers moeten houden. On: beste Nederlandse ronderenner van dit moment. Top 5 zou ik geweldig vinden.
12-07-2021 18:19
Ik hoop dat Cattaneo, O’Connor en Martin via de vroege vlucht Kelderman voorbij gaan.
    12-07-2021 18:40
    En dat Vingegaard die dag 55 minuten aan zijn broek krijgt vooral. Of zoiets ‘positiefs’.
    12-07-2021 22:12
    Dat mag je hopen. Maar hoop is positief en jouw bericht klinkt eerder negatief. Dus de vraag die ik heb is vooral, waarom vind je het belangrijk dit met wielerflits te delen?
    13-07-2021 07:05
    Omdat het gros voor een renner supportert op basis van nationaliteit, is het wel eens goed om een ander geluid te laten horen. Kelderman koerst dermate panacheloos dat ik het anderen, die wel panache hebben getoond, het meer gun. Ook als eyeopener naar Wilco dat er meer wegen naar een ereplaats leiden.
12-07-2021 18:20
Ik denk dat Wilco uiteindelijk 6e zal finishen. Hij wipt nog over O'Connor heen maar Mas, die nog wel een sterke derde week in de benen heeft, wipt nkg over hem heen. Wat voor Wilco staat blijft voor hem.

Guillaume Martin en Lutsenko lijken me niet echt een gevaar voor hem.
12-07-2021 18:36
Keldermanis eerlijk: tot nu toe zit er niet meer in dan volgen en schade beperken. Hopelijk kan hij een keer initiatief nemen en blijft hij heel. Fingers crossed.
12-07-2021 18:43
Top 5 in de Tour moet mogelijk zijn en zou ontzettend knap zijn. Maar ook een Top 7 zou al knap zijn. Go Wilco!
12-07-2021 19:17
Dat weet je toch niet op voorhand?
12-07-2021 19:20
Pas op dat je niet als met verlof aan het eind van het jaar nog een dag overhoud, oftewel: aan het eind van de tour je superdag!
12-07-2021 19:21
Je zal vandaag maar net je superdag hebben ..
12-07-2021 19:22
Met een normale tijdrit had hij nu al tweede gestaan…
    12-07-2021 19:57
    7e of 8e in de tijdrit is zeker niet normaal voor Kelderman.
    Beter dan Bjerg, Bissegger, Uran, Cattaneo, Porte, Lutsenko, Alaphilippe, Kragh, Walscheid is ook voor Kelderman slechts mogelijk op zijn allerbeste dagen.
    12-07-2021 20:07
    Dat horen we nu al 3 jaar, de werkelijkheid is dat Kelderman vroeg in zijn carriere wat goede tijdritten heeft gereden, maar dat al jarenlang niet herhaalt. rond plek 15 in de Tour is wsl zijn plek, op een goede dag rond plek 10 en op een mindere rond plek 25.
12-07-2021 20:08
Wilco blijft een bescheiden en voorzichtige jongen. Misschien iets te voorzichtig in deze sport, maar gezien zijn historie kan ik me dat wel voorstellen. Vanuit NL-perspectief is hij (bij afwezigheid van TD) veruit de beste NL klassements-man. Tien jaar geleden zouden we op de banken hebben gestaan voor zijn prestaties, nu wordt er over gezeurd als hij een keer verdedigend rijdt.
Ik denk dat Wilco vooral zichzelf moet blijven. Hij zit nu bij een prima ploeg en heeft een hoog basisniveau. Deze tour is echt heel zwaar en heeft een sterk deelnemersveld. Een Top-5 is dan een prachtige prestatie, en misschien zit er wel meer in.
Go Wilco, je bent goed bezig!
    12-07-2021 20:29
    Podium is altijd knap, maar top-10 is dit jaar twee halen één betalen. Er zijn nog maar 10-11 renners bezig met een top-10 en twee daarvan haken aan door vele ontsnappingen. Het lijkt wel een Vuelta.
    12-07-2021 21:07
    Je kunt wel zeggen dat top-10 niet zo moeilijk is, maar aan het begin van deze ronde stonden AK-namen als Thomas, Porte, Geoghegan Hart, Valverde, Quintana, Yates, Lopez, Roglic, Kruijswijk, (Froome en Alaphilippe), nog op menige lijst. Alleen al overleven is in de tour een prima prestatie.
    13-07-2021 07:10
    Klopt. Maar we zitten nu op een punt dat je kan aanvallen zonder risico dat je een top-10 verspeelt. Kosten-batenanalyse valt nu supergunstig uit.
    13-07-2021 08:33
    @Panache vanuit je leunstoel is het altijd makkelijk praten.
12-07-2021 20:27
Toch opvallend dat hij de Tour echt niet leuk vindt. Is het dan niet beter om misschien een keer een andere GT te winnen ipv jaarlijks voor plek 5-10 te strijden in de Tour? Kan zijn zelfvertrouwen ook goed doen. Je moet ergens (een GT) leren winnen.
    12-07-2021 21:07
    Kelderman heeft de laatste jaren vooral klassementen gereden in Vuelta en Giro.
12-07-2021 21:03
Top 5 zou echt prachtig zijn. Dan wordt hij, na Kruijswijk, de tweede NL renner die in alle grote rondes Top 5 heeft gereden. In de bergen schade beperken rn dan hopelijk in de tijdrit nog wat tijd pakken op de naaste concurrenten. Ik ga er voor zitten.
12-07-2021 23:23
Het rijdt mi te defensief, te voorzichtig. Het is van de kantlijn makkelijk gezegd, maar heb het idee dat hij z'n tegenstanders soms overschat. In deze Tour zit hij nagenoeg altijd met de AK top mee, ook al heeft hij dan kennelijk een mindere dag. Waarom niet een keer echt voor de aanval, all in. Misschien breekt zo'n Carapaz, Uran, etc. Mentaal zou het hem net ff die boost geven die hij nodig heeft. Dumoulin zegt over hem dat hij meer talent heeft... dan moet dat er een keer uitkomen. Of is hij bang voor het ultieme kopman schap?
    12-07-2021 23:32
    Je moet wel de energie hebben om aan te vallen he. 9 van de 10 keer is het bij renners gewoon niet van beter kunnen. Op Pogacar na lijkt iedereen wel aan zijn limiet te zitten deze Tour dus dan gaat aanvallen niet. Het is ook met een rede dat Wilco in Andorra eigenlijk moest lossen toen Carapaz, Pogi, Vingegaard en Uran wegsprongen, hij had echter het geluk dat die 4 elkaar niet konden lossen waardoor ze niet doorreden en hij terug kon komen.
    12-07-2021 23:44
    Ik denk dat er bij Wilco altijd twee dingen meespelen die hem iets in de weg zitten voor de ultieme jump naar boven en daarbij aangetekend dat zijn prestaties mits fit uitstekend zijn te noemen. Hij is op weg om de derde plek van verleden jaar in de Giro te laten volgen door een Top 5 of 6 notering in de Tour, vergelijk dit maar met wat Hart en Hindley dit jaar laten zien. Klasse dus, maar zijn eerste probleem is dat hij niet echt een punch heeft en alles op eigen tempo moet oplossen. Wil je echt podium grote ronde rijden of dagsuccessen behalen wordt het zonder die kwaliteit al lastig en het tweede punt is het mentale, zodra de spotlights en de druk vol op hem komen te staan lijkt hij wat te verkrampen. De tijdrit was een goed voorbeeld in de Tour, natuurlijk had hij last van zijn elleboog maar in de interviews van te voren die spraken over de kans op geel proefde je al zijn ongemak. Hij voelt zich prettiger in de schaduw en presteert dan ook beter.
    13-07-2021 07:13
    Dit is bij uitstek de Tour waar je op dag A 5 minuten mag verliezen om er op dag B 6 terug te halen via een vroege vlucht.
    13-07-2021 08:43
    en om op dag C alles weer te verspelen ...
    13-07-2021 08:52
    @platteprijs of niet. Guillaume Martin geeft aan dat hij het van z'n regelmatigheid moet hebben maar dat geeft hem geen voldoening. Hij neemt (sinds de laatste Vuelta) meer risico met de kans om meer te verliezen. Maar hier voelt hij zich goed bij.
    Kelderman is een zelfde type renner met wat meer inhoud en een betere tijdrit. Die neemt liever geen (onverantwoord?) risico.
    13-07-2021 10:29
    Wetenschap in topsport en data nemen, heb ik het idee, steeds meer hun vlucht en toeverlaat vwb het maximaal presteren. Denk dat het mentale daarbij onderbelicht / achter blijft. Niet zozeer het lekker in je vel zitten, maar dus de invloed die het mentale aspect op de fysieke prestaties heeft / kan hebben. Die lijkt mij namelijk behoorlijk groot. Daarbij komt dat de topsporter ahw zichzelf in een keurslijf dwingt, te veel focust op zijn data ipv op zijn gevoel en intuïtie. Hij, zij beperkt zich misschien daardoor.
    Kijk naar Mollema als ervaringsdeskundige bij uitstek als 34 jarige misschien wel een goed voorbeeld, die zonder computer fiets. Ok, geen AK renner meer, maar toch vette prijzen rijdt.
12-07-2021 23:37
Bora gaat op de laatste tourdag breed over de wegrijden om er voor te zorgen dan UAE niet kan passeren. Dan haakt Kelderman aan bij de Jumbo trein die kop op over kop naar de Champs elysees rijden en daar wordt in een sprint a deux bepaald met Vingegaard wie 1 en 2 wordt.
13-07-2021 08:25
Dat is fijn om te weten!
13-07-2021 08:41
Wat een slechte kop. Nergens in dit artikel zegt Kelderman dat hij deze Tour nog een superdag zal hebben. Hij zegt enkel dat hij nog geen superdag heeft gehad. Voor Raymond is het goed dat Wielerflits geen eindredacteur heeft, want anders …
    13-07-2021 10:00
    Ja, het is ook zo'n typische Kelderman-uitspraak. Nee de enige quote waar Raymond mee bezig is, is de 500 behalen. De waarheid verdraaien om eigenbelang.
    13-07-2021 10:44
    @7even ... waarheid verdraaien ... pfff. Ik was niet bij het interview, dus dat beweer ik niet. Ik stel enkel dat de kop de lading van het interview niet dekt, dus een journalistieke misser is.
13-07-2021 08:49
Gogo Wilco, ik hoop het van ganser harte dat je met een goede dag nog een sprong(etje) hoger in het klassement kan maken.

Reacties zijn gesloten.