Wielrenners slaan alarm: “Schildklierhormoon Thyrax wordt in peloton gebruikt”
foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
donderdag 16 maart 2023 om 18:39

Wielrenners slaan alarm: “Schildklierhormoon Thyrax wordt in peloton gebruikt”

Een aantal wielrenners heeft WielerFlits geïnformeerd dat het schildklierhormoon Thyrax momenteel door sommige ploegen en renners op het hoogste niveau wordt gebruikt. Het middel staat (nog altijd) niet op de verboden lijst van het Wereld Anti-Doping Agentschap WADA, maar mag door artsen niet worden voorgeschreven zonder medische noodzaak. Sterker, bij misbruik kan het levensgevaarlijk zijn.

Rond het openingsweekeinde in Vlaanderen heeft een aantal wielrenners contact gezocht met WielerFlits om aan te geven dat ze op de hoogte zijn dat Thyrax vandaag de dag in het peloton wordt gebruikt. Er wordt niet direct gewezen naar ploegen of renners, maar er wordt expliciet aangegeven dat meerdere renners op het hoogste niveau tijdens trainingsstages in de aanloop naar belangrijke wedstrijden het middel gebruiken. “Je gaat ervan vliegen”, benadrukt een renner.

Een ander zegt dat Thyrax een soort superbenzine is: “Door dit product verlies je makkelijk een paar kilogram en kun je dus ook meer eten. Normaal betekent lichaamsverlies minder power. Met Thyrax haal je juist meer wattages per kilogram.”

Het is dus een middel waardoor je indirect wel degelijk harder fietst omdat het afvallen bevordert. Wanneer je als wielrenner lichter bent, wordt (met eenzelfde vermogen) het vermogen per kilogram beter. En dat heeft specifiek voor de wielersport zeker impact.

Ir. Ralph Moorman, food technology & health coach en auteur voor De Hormoonfactor, benadrukt dat Thyrax niet alleen indirect effect heeft, maar ook een vorm van directe sportdoping is: “Zonder dat er tekorten van het schildklierhormoon zijn kan het toedienen van Thyrax als prestatiebevorderend worden gezien. Wielrenners merken dat door het hoge energiegebruik hun lichaam in een ‘survival state’ gaat waardoor de schildklier op de rem gaat. Dus de schildklier met een middel als Thyrax een beetje oppeppen zal direct een positief effect hebben.”

Vanuit het wielerpeloton wordt ook gewezen naar het gebruik van de ‘cocktail’ Thyrax en cortisonen in de voorbereiding op wedstrijden, waarbij beide producten een versterkend effect op elkaar zouden hebben. “Thyrax samen met cortisonen is een winnende combinatie. Dit zorgt zeker voor betere sportprestaties”, is Moorman overtuigd.

Cortisonen
Cortisonen zijn verboden tijdens competitie en kunnen bij een dopingcontrole getraceerd worden. Cortisonen mogen echter wel met een uitzonderingsattest (een Toestemming voor Therapeutische Noodzaak, TTN) gebruikt worden. Je mag vervolgens acht dagen niet in competitie gaan. Dus ook dit is een middel waar vooral tijdens trainingsstages misbruik van wordt gemaakt. “Maar welk risico neem je op de lange termijn voor je lichaam door beide producten te nemen?”, vraagt een renner zich af.

Dat misbruik van schildklierhormonen tot gezondheidsschade kan leiden is onomstotelijk bewezen. In 2018 kwam het toedienen van Thyrax in de Nederlandse topsport (vooral het schaatsen en atletiek) al uitgebreid in de publiciteit. Vooral in het schaatsen speelde de problematiek: reden voor de schaatsbond KNSB om de sporters destijds te waarschuwen via het toesturen van een brief waarin de gevaren van het middel stonden omschreven.

Peter Van Eenoo directeur van het DoCoLab Gent, dat een van de officiële laboratoriums van het WADA is, bevestigt dat er op dit ogenblik een vermoeden heerst dat Thyrax in onder meer het wielrennen wordt gebruikt. “Al een paar jaar horen we die geluiden. Soms zijn er veel geruchten en soms ebben die geluiden ook weer weg.”

“Wij hebben het vermoeden dat Thyrax tegenwoordig nog steeds wordt gebruikt als een middel om de topsportprestaties te verbeteren. Er lopen diverse onderzoeken of het schildklierhormoon effectief een prestatiebevorderend middel is. Op die vraag kan nog geen eenduidig antwoord worden gegeven. Sommige onderzoeken zeggen dat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen, terwijl andere researchs duidelijk een verbetering van de topsportprestatie onderschrijven.”

WielerFlits deed over het gebruik van Thyrax ook navraag bij beide Nederlandse WorldTeams. Iwan Sprekenbrink, teammanager van Team DSM: “De geruchten van het gebruik van Thyrax gaan inderdaad al een paar jaar rond. Met een aantal teams hebben we toen ook aan de internationale wielerunie UCI gevraagd om hier scherp op te zijn en waar mogelijk maatregelen te nemen. Elke normale, fatsoenlijke arts zal zeggen dat het onethisch is om dit medicijn aan gezonde, jonge sporters te verstrekken. Zij kunnen zich dit eigenlijk niet voorstellen. Het is daarom triest als dit wel het geval is.”

Waarna Spekenbrink beklemtoont: “Nogmaals, het is absoluut geen tijd om naïef te zijn.”

Iwan Spekenbrink – foto: Cor Vos

Richard Plugge, teammanager van Jumbo-Visma, kent de verhalen over het gebruik van Thyrax in de topsport van een aantal jaren geleden. “Het lijkt mij eerder een oud verhaal”, geeft Plugge aan. “Ik steek m’n kop niet in het zand, maar recentelijk heb ik hier in relatie tot het wielrennen geen geruchten meer over gehoord.”

“Dit middel wordt bij ons door niemand gebruikt. Wij als ploeg houden ons aan ons eigen protocol, dat gelijk is aan het protocol van Team NL. Thyrax is een medicijn en om een medicijn te gebruiken heb je een medische indicatie van een arts nodig.”

“We zijn fel tegen misbruik van medicijnen. Het is dus goed dat daar op wordt toegezien en dat het wordt aangepakt. Laten we daar als sport ver van weg blijven.”

Dopinglijst
De Nederlandse Dopingautoriteit bevestigt dat het sinds 2018 ieder jaar opnieuw bij WADA op de deur klopt om het schildklierhormoon op de dopinglijst te krijgen. “Nu nog steeds geldt de regel wat niet op de lijst staat, is geen doping”, benadrukt Vincent Egbers, voorzitter Dopingautoriteit.

“In 2018 kon het nog niet op de lijst omdat het product destijds niet opspoorbaar was”, vervolgt Egbers. “Het DoCoLab in Gent is mede op ons verzoek aan de slag gegaan om een detectiemethode te ontwikkelen. Toch wil WADA Thyrax nog steeds niet op de verboden lijst zetten omdat wetenschappelijk nog altijd niet is aangetoond dat het direct prestatiebevorderend is. Wij blijven echter vinden dat dit middel ethisch niet in de topsport misbruikt mag worden en daarom verboden moet worden.”

Van Eenoo bevestigt dat het WADA laboratorium in Gent inmiddels een methode heeft ontwikkeld om Thyrax op te sporen. “Wij hebben hier nog niet over gepubliceerd en wij mogen deze methode ook nog niet gebruiken. Pas wanneer WADA besluit om Thyrax op de dopinglijst te zetten kunnen we hiermee aan de slag. Wanneer we blijven wachten op het besluit van WADA met het ontwikkelen van een detectiemethode lopen we immers achter de feiten aan wanneer het daadwerkelijk op de verboden lijst komt. Nu kunnen we direct handelen.”

Foto: Cor Vos

Het International Testing Agency (ITA), dat het antidopingbeleid van de UCI uitvoert, wijst ook naar WADA. “Aangezien ITA werkt in overeenstemming met de WADA-richtlijnen en internationale normen, vallen stoffen die niet op de verboden lijst staan meestal niet onder de eigenlijke dopingbestrijding en dus ook niet onder de programma’s van de ITA”, geeft ITA aan op vragen die WielerFlits voorlegde.

“Soms zijn ze niet toegestaan volgens specifieke IF-regels van een bepaalde sportbond (zoals het geval is bij wielrennen voor Tramadol, dat per 1 januari 2024 op de verboden lijst komt te staan). Ook hier geldt echter dat de aanwezigheid van dergelijke stoffen niet wordt beschouwd als een overtreding van de antidopingregels, tenzij WADA dat voorschrijft. Daarom kunnen we u geen specifiek antwoord geven voor Thyrax, omdat het operationeel niet gekoppeld is aan ons wielerprogramma.”

Tenslotte waarschuwt Moorman: “Het is goed dat er aandacht voor misbruik van Thyrax is, want een teveel aan schildklierhormonen is zeker niet veilig en geeft bijwerkingen zoals een sterk verhoogde hartslag (en kans op plotselinge dood), versnelde botafbraak, een verhoogde lichaamstemperatuur en diarree.”

74 Reacties
16 maart 2023 22:47
“Rond het openingsweekeinde in Vlaanderen heeft een aantal wielrenners contact gezocht met WielerFlits om aan te geven dat ze op de hoogte zijn dat Thyrax vandaag de dag in het peloton wordt gebruikt.”
Hebben die wielrenners echt uit eigen beweging contact gezocht met WF, of heeft WF die vraag aan hen voorgelegd? Indien uit eigen initiatief, zijn die renners onafhankelijk van elkaar naar WF gestapt, of hebben ze vooraf gezamenlijk overlegd en besloten WF te informeren? Vertegenwoordigen de klokkenluidende renners verschillende ploegen en hebben ze verschillende nationaliteiten? Wordt Thyrax volgens hen alleen gebruikt door wegrenners, of ook door veldrijders? Hebben ze aanwijzingen dat er vrouwelijke renners zijn die het gebruiken?
Op grond waarvan weten deze renners dat er Thyrax in het peloton wordt gebruikt? Verwijzen ze naar meerdere bronnen? Zo ja, welke zijn die en hoe betrouwbaar zijn ze in te schatten?
Nu de alarmbellen over alle continenten luid rinkelen, wat gaat WF ondernemen?
    17 maart 2023 06:43
    Jacco stelt de juiste vragen. WF, ik zou hier ook graag antwoord op zien!
    17 maart 2023 07:21
    Ook ik ben benieuwd naar antwoorden op deze vragen.

    Sowieso is de kans erg groot dat het om nederlandstalige klokkenluiders gaat. Verder lijken TJV, DSM, Intermarché en natuurlijk (Nico Dick's) Alpecin me de ploegen waarmee WF de nauwste banden heeft. Doet misschien niets terzake, maar van deze vier behoort enkel TJV niet tot het MPCC. Al het voorgaande hoeft weinig te betekenen - we weten helemaal niet over welk soort 'informatie' de klokkenluiders beschikken (zaken gezien binnen het (ex-)team, geruchten over andere ploegen/renners, zelf ooit genomen en op wiens initiatief dan? etc). Hopelijk had WF wél beschikking over zulke informatie voordat het verhaal gebracht werd en kunnen ze een en ander toelichten zonder klokkenluidersdetails weg te geven of onbedoeld bepaalde renners/ploegen verdacht te maken.
    17 maart 2023 08:23
    Mijn indruk als lezer van WF is dat zij geen "onderzoeks journalistiek" voorstaan. Dus die vragen zijn voor hen niet relevant. WF is een gratis platform en het belangrijkste is clicks, dus een scoop á la "nog steeds doping in het peloton" volstaat voor hen.

    Als zij man en paard gaan noemen kan dat contacten met de wielerwereld verpesten, net als waarom Smeets c.s. in het Armstrong tijdperk netjes hun mond hielden.
    17 maart 2023 09:01
    Ik vraag me af of die geruchten wel echt van renners uit de WT zelf komen, het lijken me eerder jongens die bij continentale teams rijden die dit soort dingen tegenkomen en vervolgens aan wielerflits melden. Dat er op lagere niveaus een hoop wordt gekloot vind ik minder verrassend en bij amateurs en recreanten zie je bv dat er helemaal veel naar allerlei middeltjes gegrepen wordt. Hiermee wil ik niet zeggen dat er geen WT renners zijn die Thyrax zouden kunnen gebruiken maar de geruchtenstroom lijkt me logischerwijs uit het continentale circuit te komen met vermoedens over andere renners die wellicht uit de WT en PCT komen maar dat kunnen ook renners van een lager niveau uit Azië of Afrika zijn of veldrijders uit België...
    17 maart 2023 09:13
    Eens Wheely.

    Maar ook onderin de WT, hangend tussen blijven of niet en juist/vooral renners de de sprong willen maken van on- naar betaald renner zijn dit type verleidingen een duivels dilemma.
    17 maart 2023 09:36
    Kan goed zijn, Wheely en RV, maar ook dat (incl. jullie draadje hieronder) blijven slechts veronderstellingen. Zolang WF geen tipje van de sluier licht weten we absoluut niets.
    17 maart 2023 09:44
    Eens het artikel roept meer vragen op dan dat het antwoorden geeft. Het gaat enkel en alleen over mensen die iets gezegd hebben en de reacties van verschillende anderen dat men ook geruchten heeft gehoord. Ik ben verre van naïef en ga er zonder meer van uit dat er in elke topsport naar grenzen wordt gezocht en dat daar soms overheen wordt gegaan. Maar door alleen maar geruchten te verspreiden wordt elke opvallende sportprestatie in een kwaad daglicht gesteld. Ik kijk heel graag naar schaatsen en wielersport maar ben me tegelijkertijd wel bewust dat de mensen die wij bewonderen zich soms zich begeven op een ongezond pad en anderen simpel weg valsspelen. Dat zou niet moeten, maar het hele model van topsport waar aandacht geld oplevert is natuurlijk ook een model dat dit soort zaken aantrekt en als het ware stimuleert. Als er een probleem is moet dit aangepakt worden, maar een artikel dat enkel en alleen geruchten publiceert is niet meer dan dat. Dan wacht ik wel even af of er gedegen onderzoek komt van kwaliteitsmedia of er een reactie komt vanuit de dopingautoriteit. Ondertussen blijf ik genieten van deze topsport, met een realistische blik dat wel.
    17 maart 2023 10:09
    Inderdaad de juiste vragen waarvan antwoorden kunnen leiden tot welke ploeg(en) het betreft.
    De laatste vraag een foute vraag. WF speelt geen rol in het formeel onderzoek. Sterker zolang WADA geen maatregelen treft vooralsnog niet relevant.
    De rol van WF is haar journalistieke taak uitvoeren en erover publiceren, zie oa dit artikel. Typische een vraag op WF van de lieden die alhier redactie voeren. Tjonge jonge.
    17 maart 2023 12:01
    We weten inderdaad nog niks. Wat we wel weten is dat het blijkbaar algemeen goed is in het schaatsen. Wat we ook weten is dat er een bijen schaatsploeg is. We kunnen dus rustig aannemen dat de bijen schaatsploeg dit ook doet. Doet de bijen wielerploeg het dus ook? Daar is vooralsnog geen bewijs van, maar is het dan zo gek om aan te nemen van wel? De vraag stellen is ze beantwoorden...
    17 maart 2023 12:08
    De bijenschaatsploeg is kennelijk al enige tijd geleden met een statement gekomen dat er TRexes geen plek is bij Jumbo. De aanname is dan eerder dat ze het ook bij de wielerploeg niet dulden.
    17 maart 2023 16:46
    Vooral de timing lijkt me verdacht, waardoor ik me vragen stel bij de motivatie of alibi van de bronnen. Het is een product dat al jaren bestaat, dat al jaren bekend is, dat al jaren gebruikt wordt (zoals we kunnen verstaan uit de beweringen van Plugge), maar nu plots, komen er op het zelfde moment, onafhankelijk van elkaar, een hoop renners uit eigen bewering naar Wielerflits om dit te melden.

    How convenient.
16 maart 2023 19:09
Gewoon een nette scoop dit voor WF. Kuddo's.
16 maart 2023 20:03
Iemand toevallig de afgelopen tijd nog wonderbaarlijke dingen laten zien op trainingskamp?
    16 maart 2023 21:03
    Kom! Wie was die gast! Jong knaapje! Brak KOM na KOM ergens op hoogte. Ik las erover op Wielerflits.
    16 maart 2023 21:26
    Ja. Maar dat is niet meer of niet minder verdacht dan de talloze wonderbaarlijke prestaties die we de afgelopen weken/maanden/jaren in competitie zagen.
    16 maart 2023 21:52
    Zou opspoorbaar zijn via haaranalyse, dus dan is het 90s-gewijs geblondeerde koppies spotten.
    17 maart 2023 07:45
    Vandaar dus dat Wout niet startte in de Strade, zijn certificaat voor cortisonen was nog niet verlopen en hij moest nog even zijn competitiestart uitstellen, hahahahaha !
    17 maart 2023 07:59
    Wat een grap! Mijn dag is weer goed
16 maart 2023 22:15
Natuurlijk moet wielerflits dit soort artikelen plaatsen. Het jammere is alleen dat je gewoon weet dat er onder zo’n artikel allerlei ongefundeerde beschuldigingen volgen.
    16 maart 2023 22:27
    Wat ook zeker is, is dat de moraalpolitie hier weer eens actief gaat zijn. Gezien het geringe aantal reacties valt het nog mee.
    17 maart 2023 10:18
    Volledig eens. Triest dat je voorspellen kan hoe er gereageerd gaat worden.
    De gasht-e ershad van WF is berucht.
16 maart 2023 18:48
Bij het schaatsen inderdaad een dingetje: https://nos.nl/artikel/2415103-dopingtest-in-de-maak-voor-schildkliermedicijn-schaatsgeruchten-houden-aan

Onder andere Ireen Wust gebruikte het. Bij TJV mocht het echter niet: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2279016-schaatsploeg-jumbo-visma-doet-de-deur-dicht-voor-thyrax-gebruikers
16 maart 2023 19:09
Paar keer per dag de Teide op en af knallen voor een week of 6, s’avonds wat ketonen en thyrax door de spaghetti en dan de voorjaarsklassiekers domineren, zoiets?
    16 maart 2023 19:14
    Jij snapt het tenminste
    16 maart 2023 20:02
    Zo iets ongeveer, inclusief de voedingsapp uiteraard. Nee, nee, wij niet, we houden ons aan alle richtlijnen en protocollen... Maar met dokters attest, tsja dan is het uiteraard kennelijk nodig. Froome kom er maar in.
16 maart 2023 19:46
Het is vooral gevaarlijk bij te veel gebruik zet je de balans en werking van je eigen schildklier onder druk.

Als je het in t begin neemt voel je je inderdaad snel super energiek. Soort turbo modus. Maar dat neemt snel af omdat je eigen schildklier nog minder van dit hormoon gaat produceren dan het al deed. De productie was laag omdat je dus gewoon moe en gestresst bent van het vele trainen. Dus met dit spul ga je van futloos naar energiek. Als je echt baat hebt van dit spul ben je eigenlijk overtraind!
    16 maart 2023 21:23
    @the student
    Wil dat dan niet zeggen dat je met dit spul een hogere trainibgsintensiteit aankan? Negatieve gevolgen van overtrainen te niet doen en het positieve effect ervan behouden?
    17 maart 2023 07:22
    Nee dat niet. Eigenlijk voelen mensen zich constant moe = overtraind en gaan dan op zoek naar een oplossing.

    Het is gewoon niet gezond. En het kan lang duren voor je schildklier weer normaal functioneert.

    Echte schildklierafwijkingen zijn een stuk zeldzamer dan het gebruik van dit medicijn.

    Toevallig had GCN laatst een filmpje met die trainer San Milan van Pogacar. En die had het er ook over dat het gevaarlijk was! Even opzoeken.
    17 maart 2023 13:27
    Heb t teruggevonden. Rond 15 minuut 20. Praat hij over atleten die eigenlijk overtraind zijn die uiteindelijk aan de schildklierhormonen gaan al dan niet voorgeschreven.

    https://youtu.be/NQrlEWW8WvE?t=923
16 maart 2023 22:42
Even wat tramadol voor de pijn die ze niet hebben, dan een pufje voor de niet aanwezige asthma, even checken op de glucosemeter voor de suikerziekte die ze niet hebben en nu nog wat thyrax voor de onzichtbare schildklierproblemen. En ondertussen ook blijven volhouden dat ketonen totaal niet prestatie-bevorderend zijn, maar ze ondertussen wel massaal blijven gebruiken. Laat ons hopen dat er nog wat van die geneesmiddelen overblijven voor mensen die het echt nodig hebben.

Welkom in het moderne wielrennen, waar het eindeloos geëxperimenteer in het grijze gebied ons ervan moet overtuigen dat het tactisch omzeilen van regels zeker geen slimmere versie is van het breken van regels en we naar de properste generatie ooit zitten te kijken. Dat het ook de generatie is die nooit moe wordt en sneller gaat dan ooit te voren, dat komt door hun onbevangenheid en tomeloos enthousiasme.
    17 maart 2023 16:02
    Geen enkele ploeg beweerd dat ketonen niet prestatiebevorderend zijn. De renners van TJV zijn vrij open dat ze ketonen gebruiken en dat dit gebeurd om de prestaties te bevorderen. Van Emden legde bijvoorbeeld uit de de kopmannen vanwege de kosten meer en vaker ketonen gebruiken dan de knechten.
    17 maart 2023 19:47
    Misschien wordt het tijd om een lijst te maken van wat wel mag ipv wat niet mag: Havermout, pasta, broodje ham, flesje mineraal water.
17 maart 2023 08:08
Dat er nog altijd artsen zijn die hieraan mee willen werken.
    17 maart 2023 10:23
    Gewoon kopen in Spaanse apotheek kan ook, zonder recept.
    Niet slim, maar het kan zonder arts.
17 maart 2023 10:00
"Toch wil WADA Thyrax nog steeds niet op de verboden lijst zetten omdat wetenschappelijk nog altijd niet is aangetoond dat het direct prestatiebevorderend is."

Maar is wel aangetoond dat het zeer schadelijk kan zijn en dat is dan geen reden om een verbod?
Uitermate hypocriet.
17 maart 2023 11:38
Mijn gedachte: renners zijn tegenwoordig in opbouw naar hun doel, gaan op trainingsstage en moeten daar 3 kilo verliezen.
Ik weet dat er dingen bestaan als diëtisten en foodapps, maar ik heb ook vaak genoeg gehoord van trainers en begeleiders dat het niet verstandig is om te proberen trainingsintensiteit en -volume te verhogen en tegelijkertijd af te vallen.

Als recreant kun je wat biertjes laten en iets gezonder eten, maar die profs leven in januari ook al als een pater, dus plots op 2weken tijd in februari er nog 3 kilo aftrainen, of dat enkel door nog meer op voeding te letten kan is voor mij een vraagteken.
16 maart 2023 20:10
Dit is old skool het grijze gebied opzoeken (en eigenlijk overschrijden). Een marginaal voordeel, maar elk procentje telt. Een typische maas in de wet, net als de astmapatiënten met hun puffers. Voordeel voor het grijpen mits je een old skool arts treft die je wil diagnosticeren. Via Google vind je wat dingetjes in de sport vanaf 2016, maar ik kan mij niet voorstellen dat het toen pas begonnen is.
Als renner en ploegleider kun je ontkennen wat je wil, de sport zal (logischerwijs) altijd het nadeel van de twijfel krijgen.

Ik denk altijd dat wanneer er twijfel is of het middel prestatiebevorderend is WADA het gewoon tijdelijk moet verbieden tot het tegendeel bewezen is ipv andersom, gewoon in de kiem smoren tot er overal misbruik is.

Ben nu wel benieuwd dat als het op de dopinglijst komt, hoeveel renners opeens de zieke van Hashimoto oid hebben, want zoals ik het lees heb je dus wel een trager werkende schildklier als topsporter in rustfases.

Het is trouwens een verdomd goedkoop middel als ik het zo zie, nog geen euro per dag(groot verschil met bloedtransfusies en EPO) dus zou dit een middel kunnen zijn dat door een heel groot deel van de renners gebruikt wordt.

Moet ook eerlijk zeggen dat als het zo zou zijn ik, net als met de eerder dopingperikelen, er niet slechter om zal slapen. Het plezier dat de renners ons de afgelopen jaren hebben gegeven met hun manier van koersen was toch bizar mooi, vooral vergeleken met de saaie treintjespolonaise na de Armstrong periode. Die extra aanvalsimpulsen moeten ook ergens vandaag zijn gekomen toch...?
    16 maart 2023 22:23
    Nog iemand die het begrijpt. En mooie Sjors snapt het ook van de jaren 90 en geblondeerde haren. We zien toch prachtige koersen zo. Degene die niet mee doet moet lekker gaan werken. We leven nou 1maal in een wereld dat valsspelen in de mens zit. In alle lagen van de bevolking van groot tot klein. En hoe meer geld en roem erin omgaat hoe meer het gedaan wordt. We doen er allemaal aan mee. Meneer de agent zegt u reed wel erg hard hè. Nee hoor menner de agent ik reed precies 100 of zelfs 98. Het gebeurt overal en zal altijd zo blijven.
17 maart 2023 06:21
Als dat maar niet de renners/ploegen zijn die Quintana met de vinger wijzen.
16 maart 2023 18:43
Je weet dat de mogelijkheid bestaat, maar toch “weet” ik het liever niet. Ik blijf liever op mijn roze wolk, met mijn rooskleurige vizier zitten. Naïef misschien, maar ik ben nog steeds een beetje doping moe
16 maart 2023 18:46
Gaan we weer, zucht. Net zijn net mensen, die wielrenners.
16 maart 2023 19:00
Gelukkig niet bij jumbo lijkt me heul onverstandig dit
16 maart 2023 19:26
[i]Edit redactie: Scherp, het is aangepast. Bedankt![/i]
16 maart 2023 19:52
Ja, Pogacar en Vingegaard vliegen wel heel hard aan het begin van dit seizoen. Vanaert en VDP doen daarintegen het even wat rustiger aan. Zolang het niet op de dopinglijst staat is het toegestaan net als het gebruik van allerlei andere middelen in het grijze gebied. Marginal gains.... Door dit soort artikelen wordt de wielersport niet echt geholpen en blijft het toch in de dopinghoek zitten. Het wachten is op het volgdende grootschalige "dopingschandaal". WF undercoverjournalisten zijn al aan de slag zeker.....
    16 maart 2023 20:05
    Als je er sneller van gaat rijden, is het gewoon doping hé. Het mag dan nog niet wetenschappelijk bewezen zijn, als renners het nemen ondanks de risico’s weet je al genoeg.
16 maart 2023 21:28
Opspoorbaar via haaranalyse?
17 maart 2023 06:44
Toch vrij schokkend nieuws, al blijft dit bericht uitermate vaag en maakt het eigenlijk weinig duidelijk, zoals Jacco ook al aangeeft. Persoonlijk zou ik vanuit journalistiek oogpunt eerst meer onderzoek doen voor zo'n 'bom' te droppen.. Maar een opvolgend artikel kan ook goed werken. ;)

Desondanks wel goed dat het naar buiten komt!
17 maart 2023 08:17
Daar gaan we weer, serieuze shit dit. Kunnen we de komende tijd alle superprestaties onder de loep nemen. Alle wereldkampioenen die met meer dan 3 min winnen (gelukkig won ne Remco maar met 2,5 min voorsprong) zijn verdacht, alle verpletterde kom's, alle tour de france winnaars die op het eind een tovertijdritje doen, alle tours van Froomie, iedereen die in alle wielerdisciplines excelleren, en alle grensoverschrijdende commentatoren.
17 maart 2023 09:00
Weet je wat cru is.

Net zoals junks die geen cocaïne betalen kunnen is dit wellicht de crack van het wielrennen: lekker goedkoop en niet verboden, je moet toch mee met die besuikerde bergtopzitters om er uberhapt nog een boterham aan over te kunnen houden.

En dan vanaf de topploegen die het wel allemaal hebben op een wuivend vingertje getrakteerd worden zeker. De ene aardappel die de andere verwijt er eentje te zijn.
    17 maart 2023 09:12
    Is wel een goede vergelijking denk ik.

    Die grote rijke ploegen zouden wel gek zijn om hier naar te grijpen, een te groot medisch risico en op de lange termijn gewoon contraproductief. Ze hebben daarnaast al hun voordelen qua ketonen, hoogtestages en materiaal. Daarnaast te veel om te verliezen, dat geldt inderdaad niet voor de jongens die al rock-bottom zitten maar daarnaast heb je altijd nog de gekke waaghalzen die hier nog een extra kans in zien.
17 maart 2023 10:26
Geen renner die in interviews na gewonnen koers nog durft zeggen dat hij zich vandaag erg energiek voelde.
17 maart 2023 13:02
Geen doping maar een anorexiamedicijn dus. Mogelijk nog ongezonder dan good old doping. :)

Reacties zijn gesloten.