Wereldkampioen Alaphilippe geeft fout in sprint toe: “Maar deed het niet met opzet”
foto: Cor Vos
zondag 4 oktober 2020 om 18:48

Wereldkampioen Alaphilippe geeft fout in sprint toe: “Maar deed het niet met opzet”

Update Julian Alaphilippe is door de wedstrijdjury teruggezet in de uitslag van Luik-Bastenaken-Luik. De wereldkampioen maakte in de sprint van een groepje van vijf een ongeoorloofde manoeuvre. Hij is daardoor gedeklasseerd naar de vijfde plaats.

Even dacht Alaphilippe met Luik-Bastenaken-Luik zijn eerste wedstrijd als wereldkampioen te winnen. De Fransman van Deceuninck-Quick-Step kwam echter van een koude kermis thuis. Hij juichte te vroeg en zag Primož Roglič hem nog passeren op de streep, waarna hij ook nog teruggezet werd in de uitslag.

Zijn tweede plaats werd door de jury omgezet in een vijfde plek, de laatste plaats van de kopgroep. Marc Hirschi, die van de rare sprint van Alaphilippe de meeste hinder had, werd daardoor tweede. Tadej Pogačar mocht alsnog het podium op als nummer drie. Matej Mohoric eindigde door de straf van Alaphilippe als vierde. (4 oktober, 17.22 uur)


Update 18.48 uur – Alaphilippe biedt excuses aan voor foute sprint

“Ik begon mijn sprint op 200 meter van de meet, maar toen heb ik een fout gemaakt”, geeft hij toe. “Daar ben ik volledig verantwoordelijk voor. Ik weet dat mijn manoeuvre een probleem veroorzaakte voor de andere renners en daar bied ik mijn excuses voor aan. Ik wil benadrukken dat ik het niet met opzet deed. Ik accepteer de beslissing van de jury en alles wat ik nu kan doen is focussen op de volgende wedstrijden.”

“Ik voelde mij goed vandaag en wilde een mooie wedstrijd rijden”, blikt Alaphilippe terug. “Ik koos de aanval op het steilste deel van de Roche-aux-Faucons en maakte daar een selectie. Daarna werkten we goed samen en hielden we onze voorsprong vast. Daarom kreeg ik vertrouwen voor de laatste kilometer…” (4 oktober, 18.48 uur)

Laatste kilometer:

126 Reacties
04-10-2020 17:25
Terechte sanctie.

Nu even proberen jezelf in te houden als je veel frustratie richting Alaphillipe, Wuyts, Lefrevre, DSQ of wie dan ook hebt.
Ga lekker uurtje buiten fietsen ofzo.
    04-10-2020 17:44
    +1
    04-10-2020 18:37
    +1
    04-10-2020 18:38
    +1
    04-10-2020 18:45
    Hoezo ?
    04-10-2020 18:59
    Frustratie richting Flipje?
    Waarom? Aardige kerel, deed dit niet expres en wordt terecht teruggezet. Punt.
    Geen frustratie nodig toch?
    04-10-2020 20:55
    Hoezo? Wat kunnen zij hieraan doen? Is toch duidelijk de schuld van Evenepoel.
    05-10-2020 08:21
    Perfecte opmerking en timing.
04-10-2020 17:28
Wanneer word je terug gezet en wanneer word je gediskwalificeerd? Wat zijn de regels?
    04-10-2020 17:47
    De toepassing van de regels is niet altijd even duidelijk.
    Voor een DSQ gaat het meestal over de zeer ernstige situaties (daden en gevolgen, vooral dat laatste is arbitrair als criterium).
    Ik veronderstel dat DSQ's ook meer aan de orde zijn in etappekoersen, omdat zo een mogelijks vervolg (winst in een andere etappe) wordt uitgesloten.
    04-10-2020 18:36
    De regel is duidelijk, de toepassing helaas niet. Maar ben blij dat hij wordt toegepast hier.
04-10-2020 17:28
Ik wil een interview van Lefevere nu
    04-10-2020 18:15
    +1
04-10-2020 17:30
Hij had met zijn gezwiep en gekwak al 100km voor de streep een DQ moeten krijgen. Onderweg al een paar keer bijna een "Bob-Jungelsje" gedaan met zijn heen en weer gestuur.
Maar dit past helemaal in de traditie van Deceunink-Quackstep. Voor hetzelfde geld rijdt hij in de eindsprint op deze manier Hirschi en Pogacar het ziekenhuis in.

En ja, het was duidelijk een "bewussie". Je voelt je opponent komen, en je stuurt naar links, in de hoop dat ze een fractie van een seconde de benen stil houden.

Ik ben benieuwd naar de uitleg van Lefevere. Want hij zal nu wel op zoek zijn naar een fles wijn en een calimero ei...
    04-10-2020 17:33
    Hoe is dit gekoppeld aan Quickstep?
    Ik vind wel dat er daar hypocriet wordt omgegaan met gekwak, maar ik denk niet dat Patrick zn renners vraagt de rest omver te kegelen.
    04-10-2020 17:39
    Sterker nog, hij keek zelfs naar links.
    04-10-2020 17:55
    Dit is indirect aan Quickstep gekoppeld door de manier waarop Lefevre ver over de schreef ging met het veroordelen van de actie van Groenewegen op Jakobsen. Sinds dat moment zijn het juist de renners van Lefevre geweest die met lompe acties anderen in gevaar brengen. Bij Alaphillipe is dit ook niet de eerste keer, sterker nog, vandaag alleen al gebeurde het diverse keren. Gezien de hardheid waarmee Lefevre Groenewegen veroordeelde zou hij zich nu ook uit moeten spreken tegen het gedrag van Alaphillipe.
    04-10-2020 18:08
    @Reusjen,
    Het is gekoppeld aan quickstep om meerdere redenen:
    Uit het verleden: denk aan de capriolen van Cavendish in zijn blauw-witte truitje.
    Wat recenter: de leadouts van Richeze en Morkov, die bekend staan om hun levensgevaarlijke en unfaire manier van piloteren. Kijk ook maar eens de laatste etappe van de Vuelta terug.
    De recente tour: Denk aan Bennet die de hele weg nodig had. En natuurlijk Jungels, die een "Alaphillipje" deed (of deed Alaphillipe vandaag een "Jungelsje"...)

    Maar vooral: de grote baas van Quackstep, die het gedrag van zijn eigen sprinters oogluikend goedkeurt, maar zich als gigantische calimero gedraagt als zijn eigen renners een keer het slachtoffer zijn van een dergelijke actie.

    Daarom dus!
    04-10-2020 18:09
    @michelangelo te subjectief. Ook voor JV geldt dit en voor Arkea Samsic en alle andere ploegen. DCQ staat regelmatig in de vuurlinie dus valt het meer op.
    04-10-2020 18:15
    Lachwekkend dat halsstarrig pogen te connecteren met QS en Katowice, echt demagogisch geouwehoer. Dat met Jungels en Higuita is iets zeldzaam stoms dat 1-2 keer jaar zo fraai in beeld gebeurt en Alaphilippe is altijd al een neuroot geweest.

    Je ziet ze echt op een bijzondere manier vliegen als je daar verder heel diepgaande gedachten op nahoudt.
    04-10-2020 18:41
    @RV,
    Ik stel voor dat je eens een koerkse achter Alafizwiep gaat fietsen. En je dan afvraagt of dat gedrag eigenlijk wel thuishoort in het wielrennen.

    Misschien gewoon het stuur van die gast eens vastlassen...
    04-10-2020 18:57
    Ook met je wat suffe voorstel blijf ik bij mijn mening. Dat vingertjewijzen en 'bijvijlen' van alles wat net niet kan etc vind ik utopisch en bovendien niet leuk. Laat er maar een goed aantal renners met tekortkomingen tussen zitten, beter dan de schoolknaapsquad.
    04-10-2020 19:29
    Eens met Michelangelo.

    Ze zouden heel dqs een maand of drie moeten schorsen. Zal ze leren die stomme tuinbroeken.
    04-10-2020 20:56
    Helemaal eens met Chasse. Iedereen schorsen die onze jongens van een zege houdt.
04-10-2020 17:30
Dus die brulboei zal nou wel geen reactie geven ,wel wat over ander zeggen ,maar als er een van zijn ploeg in de sprint een zwieper geeft dan hoor je die brulboei niet ,oh nee
04-10-2020 17:31
De terugzetting is terecht, het was er over.

Ik wil er wel bij stellen dat dit ook een beetje hoort bij dezelfde renner die ook vorige week op geweldige wijze wereldkampioen werd en nu ook weer als eerste de boel op gang trekt. Het was een opgefokte tot lompe finale die hij reed maar alle aaseters die dit aantrekt verdient hij ook weer niet.

Daarnaast is het jammer, zielig en sneu voor Hirschi en Pogacar maar ook dit hoort bij wielrennen. Net zozeer als over de reling vliegen of door lek de mongolenwaaier insukkelen. Wees in plaats ervan blij dat Roglic op zo'n bijzondere en memorabele wijze een topklassieker weet te pakken en helemaal na die dramatische tournederlaag.
    04-10-2020 17:34
    Juist: voor Roglic is dit een hele dikke pleister. En Alaphilippe had door het vroege juichen en wind vangen middels zijn tong uitsteken sowieso geen P1.
    04-10-2020 17:54
    Manier van koersen van Flipke: prima.
    Strijdlust van Flipke: prima.
    Emotie op en naast de fiets van Flipke: prima
    de fratsen van Flipke in het hotel: prima
    de vriendin van Flipke: mag er ook zijn.

    Maar:
    Zijn eeuwige geslinger: levensgevaarlijk en oncollegiaal
    Zijn ploegleider: de grootste hypocriet die er bestaat op dit soort momenten.
    04-10-2020 18:10
    Zo zit de mensheid niet in elkaar jongen. Je neemt de goede en slechte eigenschappen per mens als pakket, een beetje met het eigen morele kompas daarin gaan zitten snijden is protsen voor de bühne.

    Doe mij maar gewoon de Alaphilippe met slingeren. Liever niet een huis cursus psychologie van de koude grond die hem er minzaam over heen brengt.
    04-10-2020 18:38
    @RV
    Dat is onzin. Een mens is geen totaalpakket waarbij het kiezen of delen is. Gedrag kin je aan- en afleren. Omwille van de veiligheid van zijn collega's moet hier aandacht aan besteed worden. Door zijn ploeg bijvoorbeeld.
    04-10-2020 18:43
    Dat is dan een meningsverschil want ik ben daar minder van overtuigd, laten we stellen dat je op zijn best misschien ergens halverwege uit kan komen.
    04-10-2020 19:44
    Wat een klinkklare onzin jongen..ga ff je vloer dweilen of zo.
    04-10-2020 19:44
    @reusjen, gedrag kun je niet aan of afleren. Ja bij een kind, bij een volwassene zal dat toch anders moeten. Aan en afleren is veranderen in gedrag tot op de kern en dus ook in karakter. Dat is niet/nauwelijks mogelijk, hij(allaphillipe) zal zich moeten aanpassen, dat is overigens wel te leren op automatisme. Erin laten slijten door te herhalen. ( doet hij nu ook met de verkeerde acties)
    04-10-2020 20:26
    Explorer, gedrag en karakter zijn twee aparte dingen. Gedrag aan- en afleren gebeurt dagelijks bij zowel kinderen als volwassenen. Ik speel zelf bijvoorbeeld gitaar, heb het mezelf tot op bepaalde hoogte geleerd en nam toen les (na mijn 18e). Toen begon het afleren van foutief aangeleerde zaken. Ik zie in de hulpverlening hetzelfde alleen dan op een ander niveau. Mensen vertonen bepaald gedrag en ze kunnen leren om dat niet/anders te doen. Dit geldt zowel voor fysieke gedragingen als bijvoorbeeld denkprocessen.
    04-10-2020 20:49
    @ reusjen, f
    Klopt helemaal ik ben het met je eens. Allaphillipe heeft zich dus wel verkeerd gedrag aangeleerd? Dat geloof ik niet helemaal. Ik ken hem ook niet dus daar zal mijn tekortkoming aan het licht komen:-)
    04-10-2020 20:57
    @explorer
    Dat durf ik niet te zeggen, ik ken hem niet dus ik heb geen idee waar het vandaan komt. Ik hoor ook mensen zeggen dat hij ADHD heeft, ik weet niet of dit waar is of dat het gezegd wordt aan de hand van zijn gedrag. Als het neurologisch is dan is het niet echt aangeleerd al kun je vaak wel leren anders met je stoornis om te gaan.
    04-10-2020 21:01
    Hij is niet op zijn fiets de baarmoeder uitgekomen lijkt me. Hij heeft zichzelf dat geslingerd aangeleerd. Waarom zou hij dat niet af kunnen leren?

    Iedere keer dat hij zo idioot slingert voor straf na de fabeltjeskrant naar bed. Of in de hoek staan.

    Hij is stuurvaardig genoeg dus je maakt mij niet wijs dat hij ook gewoon rechtuit kan fietsen.

    Zolang iedereen in zijn omgeving het met de mantel der liefde blijft bedekken... dan zal hij het gewoon blijven doen als onderdeel van zijn act.
    04-10-2020 22:23
    Misschien instinctief, oergedrag. Stukje karakter' willen winnen'
    Het is vervelend dat het terugkomt en vol in beeld. Snel iets mee doen. Veel te toffe renner voor.
04-10-2020 17:31
Wie kan mij uitleggen wat het verschil maakt tussen terugzetten, uit koers nemen (dsq) of een rechtszaak?
Hirschi wordt hier bestolen van een monument. Da's erger dan een sleutelbeenbreuk, maar dat speelt zeker geen rol??
    04-10-2020 17:35
    Jouw subjectieve inschatting van de mogelijke einduitslag speelt inderdaad geen rol in de strafmaat.
    04-10-2020 17:39
    Wat dan wel, wijsneus? De vraag is serieus.
    04-10-2020 17:42
    Terechte vraag. De één die van zijn lijn afwijkt krijgt een DSQ (wat mij de terechte straf lijkt), de ander wordt 3 plaatsen terug gezet. Waarom niet direct iedereen die van een lijn afwijkt in de laatste 250 meter van de koers een DSQ geven? Dan is er duidelijk. Dat er iemand wel of niet valt zou niet moeten meespelen in de strafmaat.
    04-10-2020 18:00
    Natuurlijk spelen de gevolgen wel een rol in de strafmaat. Net als het een rol speelt als ik jou een klap op je smoel geef of je daaraan overlijdt of niet. Lijkt me allemaal zo evident als een klontje.
    04-10-2020 18:22
    Nee, terug naar de basis.

    Wielrennen is een sport waarbij je in veel te strakke pakkies op veel te lichte fietsjes veel te hard rond ragt en het doel van het spelletje is als eerste aankomen. Onderweg kom je heel veel erg gedreven van dat type mannetjes tegen die allemaal bijzonder gekke dingen uitvreten op de fiets, met het meedoen aan het spelletje loop je verschillende kansen om door een ander benadeeld te worden.

    Het is ontzettend lullig voor Hirschi en Pogacar (leken allebei nog wat te hebben hoor) maar dit hoort er gewoon bij. Roglic rijdt hier een sprint op zichzelf en is de lachende vierde, its all in the game.
    04-10-2020 18:38
    Uiteindelijk is het inderdaad de pech van Hirschi en Pogacar waardoor Alaphillippe hier terecht naar achteren wordt gezet.

    Als hij niemand had gehinderd wordt hij hier prachtig 2e (echt blij).
    Maar ik denk inderdaad dat Pogacar en Hirschi zonder die zwieper voor de winst hadden gesprint. Helemaal omdat hij dan het gat voor Roglic niet had open getrokken , dus de deklassering is terecht.
    Als hij ze met valpartij/schade van de fiets had geragd was het waarschijnlijk een DQ geworden.

    Roglic verdient op basis van dit seizoen deze hoofdprijs in elk geval best. Die andere 3 zullen uiteindelijk met deze verdeling kunnen leven, tussen Tour (ritten en eindtrui), WK, Fleche en LBL wisselen ze het wel heel mooi af.
    04-10-2020 19:33
    geen idee hoe de UCI het ziet verschillen. Ik ben van mening dat een diskwalificatie op zijn plaats is. Alleen al vanwege de UCI punten die ermee gemoeid zijn. Voor de renner en voor de ploeg zal dat uitmaken. De kans dat er verandering in gedrag optreedt is groter als er consequenties aan zulke acties zijn verbonden.

    edit: en wat ZACHT zegt. punten voor andere renners/ ploegen
04-10-2020 17:31
Het lijkt onschuldig omdat er geen gevolgen zijn. Mocht Hirschi zwaar gevallen zijn zou iedereen de vergelijkingen trekken met Groenwegen. Nu is de vraag of deze actie gebagatelliseerd wordt, of dat de reactie op Groenewegen zwaar overtrekken was. Ik denk het eerste. Wat Alaphillipe hier doet is exact hetzelfde, en misschien nog wel erger, als wat Dylan deed. Ik zou het daarom ongelofelijk zwak vinden als PL vandaag zijn mond houdt en de actie van Alaphillipe niet openlijk afkeurt en hem een straf oplegt.
    04-10-2020 17:37
    Ik vermoed dat de ploegleider héél duidelijk maakt aan Alaphilippe dat dit gedrag niet kan. Dat je tot de finish moet doorsprinten en daar pas de armen in de lucht mag gooien.
    04-10-2020 17:43
    Groenewegen ging 2 keer opzij en dan nog de elleboog. Verder was er geen ruimte bij Groenewegen meer over om uit te wijken en was de snelheid hoger. Groenewegen toch duidelijk erger?
    04-10-2020 17:47
    Het feit dat Groenewegen hem in de hekken duwt maakt het natuurlijk een graadje erger. Zijn actie was echter minder lomp als die van Alaphillipe, bovendien kan Hirschi hier ook gewoon zwaar ten val komen.
    Vind jij dat renners veroordeeld moeten worden op basis van hun acties, of op basis van de gevolgen van hun acties? Dat laatste is puur willekeur imo, het feit dat Hirschi niet valt doet niets af aan de ernst van de overtreding. Als je het sec bekijkt is de zwieper van Ala nog erger dan die van Dylan. Mijn mening is dus dat Ala dezelfde straf moet krijgen, anders krijg je deze onzin echt niet uit het wielrennen. Als je de jurisprudentie van de afgelopen maanden bekijkt is de regel ongeveer: Afwijken van je lijn mag. Uitzondering 1: Mocht een andere renner zijn sprint niet kunnen afmaken wordt je gedeklasseerd. Uitzondering 2: Mocht een andere renner vallen wordt je zwaar geschorst. Advies is dus, gewoon afwijken van je lijn en hopen dat de gevolgen van je daden meevallen, dan is het het risico wel waard.
    04-10-2020 17:54
    Nu ben ik denk ik iets meer "Jumbo-man" dan "Quickstep-man"

    Maar nee de actie van Dylan was echt erger. De elleboog en geen ruimte meer laten.

    Hoewel ik hier had verwacht dat Alaphilippe een diskwalificatie zou krijgen. Was Hirschi/Pogacar gevallen was het denk ik wel gebeurd. (Wat niet uit zou mogen maken)
    04-10-2020 17:56
    Groenewegen heeft gewoon de 'pech' gehad dat Jakobsen niet remde, dat die hekken losstonden (waardoor ze overal heen vlogen) en dat Jakobsen zwaar geblesseerd is. Alaphilippe kijkt eerst nog even naar achter voordat hij die zwieper maakt, dus hij doet het bewust. Voor hetzelfde geldt vallen Hirschi en Pogacar en dan zou hij gediskwalificeerd zijn.
    04-10-2020 18:02
    Voor mij zijn er enkele verschillen met de situatie met Groenewegen:
    Groenewegen gaat tot twee keer toe richting de hekken, en steekt een elleboog uit. Maar in deze situatie had m.i. Jakobsen al bij de eerste afwijking kunnen remmen. Maar deed dat niet in de drang om te winnen.
    Alaphiliipe maakt 1 zwieper, maar wel op een moment en manier dat Hirschi niet meer kan remmen of uitwijken. Veel bruusker dan Groenewegen. Hirschi zit er gewoon dicht op, en is eigenlijk kansloos. Enkel kunst en vliegwerk en een voet uit het pedaal konden hem redden (meer geluk dan wijsheid.

    En de andere verschillen: zwaar letsel vs "dat ging nog maar net goed".
    En de kleur van het truitje...
    04-10-2020 18:03
    Je ziet dat Flipje dit zeer bewust deed. Bij Groenewegen was dat minder het geval.
    04-10-2020 18:59
    Oscarito, inderdaad, je zag zo dat Flipje er op uit was om Hirschi te vermoorden.
    04-10-2020 21:06
    @oscarito1908 Groenewegen had geen bewustzijn tijdens z'n steeds meer afwijken naar rechts en als finishing touch uitsteken van z'n elleboog? Hij heeft daarvoor de brains gewoon niet?
    @Michelangelo Ik krijg bij je analyse toch het akelige gevoel dat Jakobsen onvoorzichtig was door niet meteen al te remmen bij de eerste afwijking van Groenewegen. Alsof Dylan zijn tegenstander een eerlijke kans gaf en deze niet wou luisteren. Het zijn beide ernstige overtredingen die even zwaar bestraft zouden moeten worden: DSQ, schorsing en geldboete. Overigens is de bijnaam "Gros cul" na het stoppen van Steve Bauer nog vacant. https://www.youtube.com/watch?v=nI4W2l2J7fg
    04-10-2020 21:41
    @Rouleur,
    De beweging van Groenewegen was veel meer "getelefoneerd" dan de zwieper van Alaphillipe. Jakobsen had nog de kans om te remmen, Hirschi niet.
    Waarmee ik niet de schuld in de schoenen van Jakobsen wil schuiven. Ik wil enkel zeggen dat Jakobsen de kans had om anders te reageren en een valpartij af te wenden.

    Groenewegen drong Jakobsen de hekken in, terwijl Alaphillipe gewoon iemand ondersteboven rijdt (die vervolgens met meer geluk dan wijsheid op zijn fiets blijft zitten). Maar voor hetzelfde geld is het hier einde seizoen voor zowel Hirschi als Pogacar.

    Of zie jij dat anders?
    04-10-2020 22:38
    Fabio had absoluut niet de kans om te remmen

    Ik vind die vergelijkingen bedoeld om Groenewegen uit de wint te zetten toch vaak wat kort door de bocht.

    Bvb Peter Sagan vs Mark Cavendish zou een zelfde soort verhaal zijn alleen de gevolgen bij Fabio zijn erger.

    Dat is complete onzin. Het grote verschil is, dat er idd sprinters zijn die VEEL risico’s nemen wat dan soms behoorlijk fout gaat. Wat opmerkingen na de actie van Sagan.

    Aanvankelijk leek Sagan alleen een tijdstraf van dertig seconden te krijgen, maar na overleg heeft de jury de wereldkampioen alsnog uit de Tour gehaald.

    André Greipel reageerde direct na de etappe woedend na de actie van Sagan. “Hij denkt dat hij de koning is maar hij moet zich net als iedereen aan de regels houden”, zei Greipel.
    Later trok de Duitser zijn woorden in. “Soms moet ik eerst kijken en dan pas oordelen. Sorry Sagan, deze straf is te zwaar.”

    Opvallend genoeg sprak Cavendish in milde bewoordingen over Sagan. “Ik kan goed met Peter opschieten. Een crash is een crash. Alleen zijn elleboogstoot snapte ik niet.

    Er zijn hele films gemaakt waar bvb uit komt dat Sagan zijn evenwicht zocht nadat Cavendish zijn hoofd tegen Sagan duwde
    https://www.youtube.com/watch?v=297Td7TwkG4

    Zo kan ik van diverse analisten twijfels laten lezen enz…

    Nu nemen we de actie van Groenewegen, er is niet 1 analist of verslaggever die ook maar 1 seconde nog eens de beelden wilde zien om te weten of het een ACHTERLIJKE actie is. Hij is gewoon 100% fout. Er is geen enkel excuus als, ik wist niet dat hij er zat.. ik kon niets anders want links zat ook iemand.. Ik wilde de deur dicht doen hij had nog kunnen remmen…
    Het hele veld achter die twee speelde totaal geen rol meer en op het moment dat ze al met twee waren zat Groenewegen nog naast de middenlijn.. De sprint van bovenaf is uiterst simpel, je blijft net zo lang snijden tot het gevolg voorspelbaar is.

    Er blijft helemaal niets anders over, dan ik had de deur al eens een stuk dicht gedaan en toen kwam hij nog, toen heb ik voor de zekerheid het gat maar zo klein gemaakt dat alleen in de hekken over bleef..

    De enige discussie die ik na het ongeval gehoord heb, is of hij bewust iemand het ziekenhuis in rijdt of dat hij zo niet is en er toch spraken is van “niet expres..”

    Laten we stellen dat Groenewegen een goeie jongen is… dan blijft er over dat hij last heeft van vlagen van verstandsverbijstering.

    Gezien ik al weet wat er nu gaat komen.. Ik zou graag een voorbeeld zien van een andere sprinter waarbij twee sprinters aan het sprinten zijn in een rechte lijn.. (voordat het fout ging reden Fabio en dylan in een rechte lijn langs de hekken) en de ene dan denkt, als ik niks doe gaat hij winnen dus dan snij ik hem de hekken in.. mag zijn van 50 jaar geleden tot nu toe en zelfs Abdoujaparov mag meedoen..

    Het is niet anders.. er was in die sprint een moment dat Dylan dacht, of ik snij hem tegen de hekken of hij wint de etappe. Als de weg 3 meter breed was dan had hij links 2.5 meter vrij

    Zie perfecte film https://youtu.be/6s8f98Frj78

    Of hier vanaf 1.06 min https://youtu.be/6s8f98Frj78?t=66
    04-10-2020 22:43
    @Michelangelo De plotse beweging van à la Philippe is inderdaad een verschil maar het gaat mij om de dader en zijn daad en niet om wat het slachtoffer al of niet kon verwachten. Daarmee maak je het slachtoffer medeverantwoordelijk voor de gevolgen van de wandaad. De elleboog was natuurlijk ook iets wat je van een collega niet verwacht. En daarom moeten de straffen bij dit soort overtredingen eenduidig en streng zijn.
    04-10-2020 22:51
    @Marco Geen sprinters maar toch...https://www.youtube.com/watch?v=nI4W2l2J7fg
    04-10-2020 22:59
    @roeleur ik zie wat kleine verschillen al is het alleen maar de snelheid maar het is zelfs al een legendarische sprint geworden zonder dat de renner al zijn tanden verloren is..
    04-10-2020 23:05
    Allaphillip gaat zwaar de fout in en ik vind de straf te ligt maar vergelijken met Groenewegen is een slecht idee.. Hirschi had een kans dat hebben we allemaal gezien.. zelfs al valt hij dan hoeft hij nog niet een foto van de achterkant van zijn hoofd op internet te zetten omdat de voorkant niet om aan te zien is...
    04-10-2020 23:09
    Katowice is een ongekend bizarre en zeldzame crash die we gelukkig nooit weer gaan zien. Ik kan me wel goed voorstellen dat deze veel impact heeft gemaakt maar het is simpelweg geen graadmeter.
04-10-2020 17:35
En terecht.
04-10-2020 17:35
De vloek van de regenboogtrui.
    04-10-2020 17:40
    Ik denk dat hij inderdaad best een paar keer gevloekt zal hebben ja... Een paar keer “merde”
    04-10-2020 17:47
    lol
04-10-2020 17:42
[quote] Marc Hirschi, die van de rare sprint van Alaphilippe de meeste hinder had, werd daardoor tweede. [/quote]
Als Pogacar had gewonnen, dan heeft Pogacar toch het meest hinder gehad van Alaphilippe? Pogacar had een sterke aanzet en de rest zullen we nooit weten door dat gevaarlijke manoeuvre van die DQSer.
    04-10-2020 18:23
    Hirschi had hinder van Alaphilippe = 100%.
    Pogacar had hinder van Alaphilippe en de uitwijkende Hirschi = 50%+50%.....
    Zo ongeveer.
04-10-2020 17:48
Declassering is terecht, Mooi vond ik vooral dat hij ook nog geklopt werd op de streep door Primoz wat diens overwinning meer betekenis gaf dan een overwinning via de jurytafel. Ik hoef niet perse een reactie van DonPat maar als je constant de eerste bent om anderen de maat te nemen dan mag je na dit gedrag ook wel eens je eigen renners durven te kritiseren.
04-10-2020 17:50
Ik snap de vraag van velen met mij wel: Waarom hier terugzetten en niet diskwalificeren?

Dit was niet onhandig, dit was geen 'vloek', dit was niet 'gewoon zijn stijl'. Dit is doelbewust uitwijken in de hoop dat een ander in moet houden. In volle sprint. Met alle risico's van dien. Dit was de enige manier waarop hij dacht te kunnen winnen.

Ik vind dat echt een wereldkampioen onwaardig, sorry hoor. Een echte kampioen heeft dit soort fratsen niet nodig. Een echte winnaar is ook een goede verliezer.
    04-10-2020 18:55
    Wereldkampioen onwaardig vind ik inderdaad een juiste duiding. Volgende week of wanneer hij dan ook weer koerst kan hij laten zien dat hij wel een waardig wereldkampioen kan zijn.
04-10-2020 17:50
Even over de poll: "terecht gestraft: eens/oneens/geen mening"
Wat moeten diegenen aanduiden die vind dat hij gediskwalificeerd moet worden ipv terug gezet?
    04-10-2020 18:06
    Waarom wordt er niet over schorsen gesproken? Het is echt een wonder dat hier niemand valt met ernstige gevolgen. Als diskwalificatie de sanctie is, wordt voor iemand die de sprint dreigt te verliezen de verleiding erg groot om van zijn lijn af te wijken. De gevolgen als het mis gaat wegen totaal niet op tegen de winst als je er mee weg komt. Bedenk dat iemand die afwijkt dit altijd doet omdat hij weet dat hij toch niet gaat winnen.
    04-10-2020 18:20
    @dario_P
    Besef jij wel wat je zegt? Schorsen doe je met iemand die betrapt wordt op doping. Hier is sprake van foutief spurtgedrag. Er we iedereen moeten schorsen die tijdens het koersen eens duwt, zijn ellebogen gebruikt, of van zijn lijn afwijkt, enz. dan rijden we straks rond met een peloton van 50 man.
04-10-2020 18:06
Meer dan terecht, was een bewuste en daardoor schandalige actie. Bij eendaagskoersen zou zo'n actie gewoon DSQ moeten zijn ipv alleen terugzetten in de stand.
    04-10-2020 18:13
    Schandalig dat jij dit zo durft te stellen.
04-10-2020 18:12
Diskwalificatie terecht, geen discussie. Had ook uitsluiting mogen zijn.
Wel spijtig dat er nu met modder wordt gegooid Alaphilippe.
In principe een zeer sportief renner. Ik ben ervan overtuigd dat hij zich uitgebreid zal verontschuldigen bij Hirschi en co.
    04-10-2020 18:26
    In principe een renner waarbij dit soort fratsen structureel aan het worden zijn. Dat mag onderhand eens afgelopen zijn, niet?
    04-10-2020 18:52
    Som mijn dan nog eens een flink aantal van die "fratsen" op?
    04-10-2020 19:02
    Laatst was er zo'n wedstrijdje van een paar weken in Frankrijk. Kom, help me even, wat was dat ook al weer?
    04-10-2020 19:19
    In die etappe die hij won in de Tour had-ie ook al een paar zwiepers. Toevallig reed Hirschi daar toen ook
    04-10-2020 19:25
    De Tour de l' Ain?
    05-10-2020 12:02
    Weinig concrete aanwijzingen dus. Ik had niets anders verwacht.
04-10-2020 18:19
De vraag is of er nu geluiden komen over criminelen en gevangenissen. Ik vermoed van niet, want dit was een andere situatie. Desalniettemin is het wrang dat juist een renner van DQS wordt teruggezet in de uitslag. Dat komt vooral door de dikke nek van ome Patrick. Als je je als ploegleider zo uit als destijds in Polen, dan moet je er echt voor zorgen dat jouw renners zich voorbeeldig gedragen. Anders maak je jezelf belachelijk.

Edit: keurige mea culpa van Flip, daarmee wat mij betreft de kous af.
    04-10-2020 18:47
    Op dat punt lopen we natuurlijk wel wat op de troepen vooruit want ik denk wel dat QS/Lefevere & Alaphilippe wel degelijk met een mea culpa op de proppen gaan komen.

    Een aantal hongerigen hebben hier al de hele trucendoos opengegooid terwijl ze daar eigenlijkerst nog het topic > Lefevere: 'Belachelijke uitsluiting' < voor moeten afwachten. Ook een soort van te vroeg pieken.
04-10-2020 18:45
Une belle photo, patron! Es-tu fier de moi?
04-10-2020 18:53
Een boete is ook wel op zijn plaats.
04-10-2020 18:57
Ik geloof niet dat dit volledig zonder opzet is. Hij kijkt naar links, ziet daar ongetwijfeld Hirschi en stuurt meteen vol naar links. Dat gaat niet per ongeluk.
    04-10-2020 19:01
    Ja hij wou bewust Hirschi helemaal aan de andere kant in de nadars kwakken.
    04-10-2020 19:06
    Nee, maar hij wilde Hirschi wel opvangen en dat deed hij veel te lomp.
    04-10-2020 19:09
    Het is een reflex van ‘fuck, dat gebeurt me niet!’, wel een fout, ook wel opzettelijk maar geen poging tot moord met voorbedachte rade.
    04-10-2020 19:12
    Ja en daar heeft hij zich nu ook voor verontschuldigd en zijn fout toegegeven. Case closed en op naar de volgende wedstrijd. Je kan er natuurlijk ook gewoon over blijven doorbomen ... .
    04-10-2020 19:34
    Eh nee, hij doet het af als een ongelukje, dan is die excuses ook niets waard. Hij kijkt om en geeft dan een zwieper terwijl daar geen andere reden voor is dan de anderen de pas af willen snijden. Ik kan geen andere reden verzinnen waarom hij van zijn lijn zou willen.
    04-10-2020 19:48
    In spurts neem je niet zozeer weloverwogen beslissingen maar handel je grotendeels intuïtief. Ik kan het best begrijpen dat je dat aan jezelf als ‘niet per ongeluk’ uitleggen kan. Overigens denk ik in dit specifieke geval de deur relatief bewust dicht ging en denk ik ook dat zijn vroege juichen ingegeven was door een snel indalend besef en eigenlijk een poging was om de overwinning tegen beter weten in te claimen. Kers op de taart is dat hij Roglic nooit gezien heeft en deze, praise his lord, ook nog echt iets eerder aankwam.
04-10-2020 19:08
Terechte straf, en daar is de super sympathieke Flipke het zelf ook over eens.

Streep eronder en klaar. Op naar de volgende race.
04-10-2020 19:11
Uiteraard maakte hij die manoeuvre wel met opzet. De enige logische reden om plotseling schuin over de weg te sprinten i.p.v. rechtdoor is omdat je een opkomende tegenstander de pas wilt afsnijden.
04-10-2020 19:13
[quote]biedt ik [/quote]

Lekker wel.
    04-10-2020 19:35
    Waardeloos in grammatica ook die Flip!;-)
04-10-2020 19:15
Wat is "bewust"?
Ik vermoed dat hij:
-bewust het de andere sprinters wat lastiger wil maken, door uit te wijken. En dat doet hij zoals vaker gebeurd. (Alleen nu wel erg heftig)
- niet bewust iemand de hekken wil inrijden.

Maar noem mij naïef, ik ga er vanuit dat dat nooit de bedoeling is in het peloton.
04-10-2020 19:22
Niet met opzet...Hmmm, wat was het dan wel, Alaphizwiep.

Per ongeluk?
Een afwijking in het aardmagnetisch veld?
Een spastische beweging?
Plotselinge zijwind?
De karakteristieke fout door naar links te kijken en automatisch mee te sturen (de fiets gaat waar het oog gaat)?

Vind het een beetje slap gelul. Ik denk niet dat hij iemand ten val wil brengen, of iemands sprint wil vernachelen. Maar dit soort stuurbewegingen gaan zelden "per ongeluk".
    04-10-2020 19:37
    Ten val brengen niet, iemands sprint vernachelen zeker wel, waarom zou hij het anders doen.

    Verder helemaal eens.
    04-10-2020 19:50
    @Reusjen,
    ik denk dat dit soort bewegingen meestal bedoeld zijn om bij de tegenstander even de pedalen stil te krijgen. Even te laten twijfelen, die fractie van een seconde. Niet om iemands voet uit het pedaal te laten klikken en bijna nummer 2 ook te laten vallen.

    Dus figuurlijk uit evenwicht brengen, niet letterlijk. En da's imo het verschil tussen hinderen en vernachelen.
    Denk dan ook dat we het met elkaar eens zijn ;-)
    04-10-2020 20:06
    Dat denk ik ook, maar daarmee vernachel je toch iemands sprint:p

Reacties zijn gesloten.