Waarom Tom Leezer de Giro d’Italia rijdt
foto: Cor Vos
vrijdag 3 mei 2019 om 07:00

Waarom Tom Leezer de Giro d’Italia rijdt

Voor het wegvallen van Robert Gesink afgelopen zondag, was er ten opzichte van het voorlopige team voor de Giro d’Italia van Jumbo-Visma één wijziging. In de definitieve selectie prijkt de naam van Tom Leezer en niet die van Floris De Tier. Afgelopen vrijdag ging WielerFlits bij Merijn Zeeman op bezoek om erachter te komen waarom.

Het Giro-traject rondom Primož Roglič begon voor Jumbo-Visma in de UAE Tour, gevolgd door Tirreno-Adriatico en een hoogtestage. “In Abu Dhabi zagen we meteen dat Tom Leezer in de vlakke finales van een enorme meerwaarde was voor Primož”, legt de sportief directeur van de Nederlandse ploeg uit. “Dat heeft hij zelf ook nadrukkelijk gezien, ervaren en gezegd. Met Jos van Emden en Paul Martens hebben we nog twee renners in de ploeg die dat goed kunnen. Maar naderhand zagen we in dat we in de hectische Giro-finales meer ondersteuning nodig hebben dan we dachten. En dat is echt de specialiteit van Tom.”

Volgens Zeeman is Leezer een hele slimme coureur met een grote motor. “Hij ziet heel goed waar hij Primož moet brengen in het peloton, om hem uit de problemen te houden. Tom heeft natuurlijk ook jarenlang ervaring en het klikte heel goed tussen hem en Primož. Floris zien we als iemand tussen de renners voor het vlakke en de klimmers in. Iemand die op lastige terreinen goed uit de voeten kan. Voor dat werk is ook Koen Bouwman mee en Paul Martens kan dat ook. Maar de specifieke kwaliteiten van Tom Leezer bleken zo goed te bevallen, dat je vooral moet benaderen dat Tom zich in het team heeft gereden. En dat is ten koste gegaan van Floris.”

Teleurstelling heerst bij De Tier

Floris De Tier – foto: Cor Vos

Het gesprek dat Zeeman vervolgens moest doen, was vanzelfsprekend niet het leukste. “Maar daar ben ik voor aangenomen, om ook de vervelende boodschappen te vertellen”, vertelt hij. “Ik heb Floris gewoon verteld hoe het zit. Dat Leezer zich het team heeft ingereden en dat het ten koste ging van hem. Wij begrijpen natuurlijk dat hij daardoor teleurgesteld is. Ik kon hem wel een goed alternatief programma aanbieden, met onder meer de Tour of California en de Ronde van Zwitserland. Dat biedt dan weer mogelijkheden voor hem, want daar krijgt hij – zeker in Zwitserland – meer vrijheid. Ik snap zijn teleurstelling, dat moet ook als topsporter. Maar aan mij is het de taak om een zo’n sterk mogelijk team voor de Giro samen te stellen.”

Voor de Belg moest de gifbeker helemaal leeg toen niet hij, maar Sepp Kuss werd aangewezen als vervanger van Gesink. “Jammer, maar ik sukkel al een tijdje met een darmontsteking. Dus ik begrijp de keuze van het team”, zegt De Tier daarover tegen Het Nieuwsblad. “Kuss zit momenteel op hoogtestage in functie van de Tour of California. Dus past het in zijn voorbereiding om Gesink te vervangen. Natuurlijk had ik graag de Giro gereden. […] Het was tot nu toe veel miserie dit jaar, maar ik hoop mij eindelijk eens te tonen. Ik wil graag nog een grote ronde rijden dit seizoen. De Tour de France of Vuelta a España, dat maakt mij niet uit”, stelt De Tier, die zijn aflopende contract bij Jumbo-Visma graag zou verlengen.

Rol van Laurens De Plus
Dat juist De Tier in eerste instantie geslachtofferd werd, kwam ook door de ontwikkeling van Laurens De Plus. “Hij heeft zich echt aangediend als iemand die Primož tot diep, diep, diep in de finale kan bijstaan op de zwaarste dagen, net als Antwan Tolhoek (hier noemde Zeeman de intussen ook weggevallen Gesink, red.). In het hooggebergte hebben we dus heel goede renners rondom Roglič. Maar het staat vast dat Laurens nu al heel veel beter is dan vorig jaar. Dat baseren we mede op data. In de UAE Tour liet hij dat ook in de koers zien. En dat moet ook. Egan Arley Bernal van Team Ineos is een heel grote concurrent voor Primož en als je ziet hoe Tao Geoghegan Hart en Pavel Sivakov het dan doen in de Tour of the Alps…”

De Plus ramt op kop voor Roglič in de UAE Tour – foto: Cor Vos

“Zij konden daar Vincenzo Nibali weerstaan, dus dat zegt wel genoeg. Het niveau in de Giro zal ongekend hoog zijn”, gaat de sportief directeur verder. De Plus zou door zijn niveau weleens kunnen doen wat Sam Oomen vorig jaar deed in dienst van Tom Dumoulin bij Team Sunweb: top-10 rijden. “Nee”, is Zeeman resoluut. “Het gaat alleen maar om de ondersteuning van Primož. Een top 10-plek voor De Plus gaat zeker niet gebeuren. Als dat een rol gaat spelen, gaat dat altijd ten koste van een kopman. Als je werk er als superknecht op zit en je rijdt op je gemak naar de finish in plaats van op je limiet, dan denk ik dat je een dag daarna van grotere waarde kunt zijn dan wanneer je zelf voor een klassement rijdt.”

40 Reacties
03-05-2019 07:25
Ik vind dit persoonlijk een vreemde keuze.
Roglic is misschien wel de grote topfavoriet voor deze Giro, hij is nauwelijks te verslaan. Maar qua ploeg is het best matig in de bergen. Hopelijk kunnen Tolhoek of Kuss lang bijblijven bergop.. maar dat is nog afwachten. Zeker van Kuss.
Gesink is een zekerheidje wanneer het bergop gaat.
Ik had dan liever een twijfelgeval voor de bergen (De Tier) opgeroepen dan iemand die het sowieso niet kan (Leezer).
    03-05-2019 07:38
    Stuk gelezen? Daar legt Zeeman het namelijk uit.
    03-05-2019 08:12
    Voor de Belg moest de gifbeker helemaal leeg toen niet hij, maar Sepp Kuss werd aangewezen als vervanger van Gesink. “Jammer, maar ik sukkel al een tijdje met een darmontsteking. Dus ik begrijp de keuze van het team”, zegt De Tier daarover tegen Het Nieuwsblad. “Kuss zit momenteel op hoogtestage in functie van de Tour of California. Dus past het in zijn voorbereiding om Gesink te vervangen. Natuurlijk had ik graag de Giro gereden. […] Het was tot nu toe veel miserie dit jaar, maar ik hoop mij eindelijk eens te tonen. Ik wil graag nog een grote ronde rijden dit seizoen. De Tour de France of Vuelta a España, dat maakt mij niet uit”, stelt De Tier, die zijn aflopende contract bij Jumbo-Visma graag zou verlengen.
    03-05-2019 08:43
    @fietsvriend, @ikbenprocycling

    Uiteraard gelezen. Maar betekend dat, dat wij het er allemaal direct mee eens moeten zijn? Uit niets blijkt dat zijn blindendarmontsteking tjidens de Giro nog steeds een probleem gaat zijn. Normaliter is een dergelijke ontsteking zelfs met enkele dagen, soms enkele weken te verhelpen, Een gebrek aan vorm kan uiteraard wel een probleem zijn, dat blijft gissen.

    Als ik de ploeg van JV nu bekijk dan concludeer ik:
    Roglic - Kopman
    Tolhoek - Middengebergte, hopelijk hooggebergte (?)
    van Emden - Vlak
    Leezer - Vlak
    De Plus - Midden + hooggebergte
    Bousman - Middengebergte
    Kuss - Middengebergte, heel misschien hooggebergte
    Martens - Vlak + laaggebergte

    Er vanuitgaande dat de renners voor het middengebergte etc. ook van waarde kunnen zijn op het vlakke, zou ik toch liever nog een renner meenemen die wellicht er in de hogere bergen kunnen staan voor Roglic. Eens, De Tier is hier ook een groot vraagteken, maar van Leezer weet je sowieso dat hij het niet kan.

    Vergeet niet: Roglic is misschien wel de te kloppen man deze Giro. Is onverslaanbaar dit jaar tot nu toe. De kans bestaat dat hij nu bergop alleen met De Plus rondrijdt. Dat is wel erg mager. Zet daar eens de ploegen van Movistar, Astana, Sky tegenover en trek je conclusies. Leezer is op het vlakke niet nodig. Van Emden en de andere heuvelrenners kunnen dat prima af.
    03-05-2019 08:46
    Daar denk Roglic dus blijkbaar anders over en dat is wellicht wel het alle belangrijkste.

    Daarbij ga je wel heel makkelijk om Tolhoek heen. Die heeft vorig je toch datgene wat jij benoemd ook laten zien. Zolang meer dan 80% van een grote ronde niet boven de 1500 meter komt heb je echt andere ondersteuning nodig.

    Trouwens je redenering gaat al mank, als Tom de Giro wint met een mindere ploeg waar zelfs kelderman in de eerste bergrit uit viel. Terwijl Roglic een zelfde type renner is.
    03-05-2019 09:20
    @secondant, ik deel je analyse niet.
    ten eerste denk eens terug aan de Giro van kruijswijk. Daar was hij blij met monster ondersteuning op het vlakke.

    Wat betreft de huidige selectie: Leezer kan ook de heuvels aan en is gewoon piloot om roglic op elke vlakke etappe veilig aan te laten komen. Leezer is m.i. een zeer onderschatte knecht die al vele renners extreem goed door het peleton heeft geloods, voorbij alle valpartijen.

    Bouman kan het vlakke maar is eigenlijk beter voor de heuvels en middengebergte. n die rol zal hij nu meer krijgen. Daardoor schuift tolhoek door naar midden+hoog en Kuss in ieder geval midden.

    Tolhoek heeft m.i. al bewezen de afgelopen tour dat hij het hooggebergte kan trekken.

    wat betreft je redenering: heuvel knechten kunnen het vlakke ook --> kan je ook ten dele omdraaien voor vlakke knechten naar de heuvels (Martens en Bouwman) of heuvel/middengebergte knechten naar midden/hooggebergte knechten.
    03-05-2019 09:41
    @dempols, @sepihroth,

    We gaan het zien. Zeggen dat Kruijswijk (die werd 4e) en Dumoulin (2017) het met minder moesten doen bieden geen garanties voor nu.

    Ik ben bang dat Roglic in de echt lastige etappes alleen nog De Plus bij zich gaat hebben, Tolhoek was aardig in de Ronde van Andalusie, maar bagger in Catalonie en LBL. Wellicht zit hij er nog bij, maar het is mij zeer onzeker.

    Nogmaals, de kans dat De Tier er in het hooggebergte nog bij zit is ook gering, maar bij Lezer weet je zeker dat hij er niet bij zit.

    Daarnaast vind ik Lezer ook zeker waarde hebben in een grote ronde, maar dan vooral als je meer mannen op het vlakke nodig hebt voor een sprinter. Dat is nu niet het geval. Voor mij had Lezer niet meegehoeven.
    03-05-2019 09:55
    @secundant, laaggebergte? Heuvels bedoel je? Ik denk dat leezer daar ook wel overheen komt, kracht genoeg daar ga je geen verschil maken tussen de tier en leezer.
    Tolhoek, kuss en de plus voor hoogbergte. Midden voor bouwman en martens. Roglic zal het in het hooggebergte toch alleen moeten doen op de laatste 15km, samen met de toppers. Als die gaan heb je niks meer aan je knechten(met alle respect natuurlijk)
    03-05-2019 10:48
    Ik denk dat je gelijk hebt. In de UAE zijn vlakke etappes naar op ´t einde een heuvelaankomst en dan is Leezer een meerwaarde, maar in de Giro is ´t een ander verhaal en zeker in de derde week. De Plus kan dat niet in z´n eentje oplossen. Dan is ´t hopen dat Tolhoek e/o Sepp Kuss de benen hebben om mee te gaan.
03-05-2019 07:45
Mooi interview en de verwachte reden inderdaad. Leezer als eindeloos op elke vlakke etappe. Daarnaar hebben ze nu iig veel power op het vlakke en zijn leezer en Martens gewoon prima voor de eerste heuvels. Daarna kan. Bouwman een mooi e poos gevolgd door 3 springveren.
De tier draait sowieso niet lekker inderdaad en was ook een kleine tussenschakel die voor mij al als redundant voelde. Of iig de aanwezigheid van Martens Bouwman en de tier was teveel van hetzelfde.

Edit: @wf Ik moest wel lachen om het spelen met de titel tussen .nl en .be :)
    03-05-2019 10:53
    Oneens want juist De Tier in goede doen is veel explosiever bergop dan Martens e/o Koen Bouman. In deze was bijv. Tony Martin veel beter op z'n plek dan Tom Leezer.
    Waarom is die niet geselecteerd. Gisteren was hij en Hofstede er nog bij in de finale en dat zie ik Tom Leezer niet doen.
    03-05-2019 11:04
    Omdat Tony Martin al de Tour gaat rijden en Leezer had er gisteren ook wel bij geweest als het nodig was. Misschien nog eens het stuk boven lezen en dan vooral het laatste deel, dat renners is de finale er soms niet meer bij zijn is ook een bewuste keuze en dat is iets wat jij wel vaker niet begrijpt. Niet alles is af te lezen aan een uitslag. Heb je de UAE tour nog voor ogen waar Jos van Emden zelfs bergop een lange tijd op kop van het peloton aan het sleuren was en er een bak aan renners vanaf reed. Knechten hebben zo hun opdrachten en die voeren ze uit, ook als het komt op uitbollen als je werk gedaan is.
    03-05-2019 11:06
    Knechten voor de tussenstukken (Martens, De Tier, Bouwman en bij uitbreiding Martin, Hofstede en Lindeman) maken geen verschil met hun explosiviteit, aangezien die kwaliteit op die stukken niet wordt aangesproken.

    Het gegeven dat Bouwman van de drie opties voor het middenveld de beste tijdrit rijdt, is op zichzelf bijvoorbeeld ook niet relevant voor zijn rol als knecht.

    Bouwman en Martens zijn op basis van dit seizoen gewoon betere renners voor Roglic, dus dat De Tier is afgevallen, nadat ook Roglic om Leezer heeft gevraagd, lijkt me uitstekend te begrijpen.
    03-05-2019 11:08
    Misschien omdat ze niet elke grote ronde 8 of is het tegenwoordig 7 beste namen kunnen opstellen. Dit is gewoon een goede selectie en Leezer is een goede keuze. Dat hij er niet meer bij zit na de Stelvio zou mij een worst wezen want Martin kan dat ook niet meer.

    Onderschatte rol, de rol van wegkapitein.
    03-05-2019 11:27
    Tony Martin heeft vorig jaar ook die combi gedaan. Dat Jos van Emden en Tony Martin een heuvel goed overkomen er nog bij zitten in de finale, dat heb ik wel vaker gezien.
    Onze Tommie is een prima renner voor de UAE-Tour, maar dat werk kan Timo Roosen ook. Alleen als 't erop aankomt in de derde week, dan heeft m.i. Tom Leezer geen enkele waarde. Want dat op 't vlakke rijden kunnen Bouman, Martens en Van Emden ook.
    03-05-2019 11:39
    Leezer wordt niet meegenomen voor de derde week. Zoals de toegevoegde waarde van De Plus bijvoorbeeld ook door niemand gezocht zal worden in alle chaotische finales en stormlopen naar sleutelpunten. Behalve misschien door iemand die heel graag wil trollen op De Plus of er niets van begrijpt..

    Tony Martin heeft een cruciale rol in de Tour de France (ploegentijdrit en knechten voor twee kopmannen). Hij zal daar in topvorm en ingespeeld op zijn kopmannen moeten zijn en zijn voorbereiding zal daar volledig op gericht zijn. Vorig jaar was dat heel anders, dus dat is geen vergelijking waar je veel aan hebt.
03-05-2019 08:17
Leezer in een rondeploeg is één van de meest onderschatte renners. Beetje het lot van dergelijke renners bij het grote publiek. Dat had Aad van den Hoek bij TI Raleigh al.
03-05-2019 08:21
Sepp Kuss is voor mij een verassing. Die heeft dit jaar nog geen resultaten van betekenis bij elkaar gereden. Het is een groot vraagteken wat hij kan betekenen voor Roglic in de bergen.
    03-05-2019 09:21
    Kuss is inderdaad ook voor mij een vraagteken, als hij in fatsoenlijke staat/doen is, dan heeft roglic er zeker wel wat aan.
03-05-2019 09:21
Vind het prima dat Leezer gaat meedoen. Ben nu eenmaal meer patriot dan Jumbo-Visma fan.
03-05-2019 09:29
Toch wel een enorm gewaardeerde knecht en iemand die echt de koers kan lezen. Daar zijn er toch niet veel van en vandaar dat kopmannen zo man er graag bij hebben.
Mooi dat hij zo in deze rol is gegroeid!
03-05-2019 09:40
Met alle respect, maar ik vind dit toch een beetje gerommel in de marge. Als Roglic dadelijk telkens alleen blijkt te zitten als het lastig wordt, zal ik dit interview nog eens quoten..
    03-05-2019 10:45
    Want dan had De Tier er natuurlijk nog wel bij gezeten..

    Sowieso een misvatting dat het met zo min mogelijk moeite doorkomen van chaotische vlakke finales gerommel in de marge is. Roglic en zijn ploegleiding hebben goed ingeschat dat ze daar een extra specialist (die voorhanden was) konden gebruiken.
    03-05-2019 11:10
    Ik zie niet in waarom De Tier meer waardevol is dan Leezer. Die jongen kan ook amper een heuvel over en dat is zijn specialisatie.
03-05-2019 09:44
Zeeman zegt gewoon waar het op staat, duidelijk, helder en begrijpelijk. Ze zien meer kansen met leezer dan met de tier. Ondanks de eerdere selectie. Knap om dit om te draaien. Voor de tier enorm vervelend maar die moet gewoon laten zien in Zwitserland dat ze eigenlijk niet om hem heen kunnen. Niet met een darmverhaal komen, dat druist in tegen elkaars beleid. Ben je conditioneel of in tactisch opzicht niet goed genoeg val in topsport buiten de boot.
03-05-2019 09:48
Duidelijk verhaal. Op het vlakke is er denk met Roglic een grotere kans op tijd verlies dan bergop. En wordt hier in de reacties gedaan dat het bergop niet sterk genoeg is? Met de plus EN Tolhoek EN Kuss? Dat moet toch meer dan genoeg zijn. De plus knalde iedereen uit zijn wiel in het voorjaar. Als er nog 10, 15 man over is dan zit er vast nog wel iemand bij Roglic.
03-05-2019 10:09
In een rondeploeg waar je een wat minder handig dan gemiddelde kopman met winstambities hebt zou ik zo'n Leezer als 1 v d 1e 3 op het formulier neerkrabbelen. De vraag is meer waarom hij er niet in eerste instantie al op stond.
    03-05-2019 10:14
    Geheel mee eens!!!
03-05-2019 10:50
Over Laurens De Plus: Je kan als superknecht toch best 9e worden ofzo (net als Oomen vorig jaar)? Dat je er geen doel van maakt is een andere kwestie, maar als je echt een goede laatste man bent, komt zo'n klassering toch al snel in beeld?
    03-05-2019 11:40
    Ja, als je er voor rijdt wel. Maar als je uitbolt, gaat dat hem niet worden.
    03-05-2019 11:56
    Het gaat erom dat De Plus er niet mee bezig mag zijn. Hij moet z'n werk doen en zich daarna sparen voor de volgende opdracht. Als hij zichzelf na de laatste etappe terugvindt op plek 9 is er niemand die dat een ramp vindt, maar alles staat in het teken van de winst van Roglic.
    03-05-2019 12:50
    Poels zoals hij de Tour de France rijdt, zal eerder het voorbeeld zijn voor De Plus en Tolhoek, dan Poels zoals hij de Vuelta reed in dienst van Froome. Wanneer ze dat echt goed doen staan ze na een week al op een achterstand die ze kansloos maakt voor een eigen toptien.
03-05-2019 10:57
Moscon, Bernal, Henao, Sosa, Geoghegan Hart, Sivakov, Puccio...

En dan doen alsof het een verschil zou maken of je De Tier meeneemt. Als de Ineos mannen gas geven is De Plus sowieso de enige die (misschien) zou kunnen volgen. In zo'n scenario heb je niet heel veel aan De Tier, met alle respect.

Er wordt door velen bij zo'n ploeg gedacht alsof die ploeg zelf 3 weken lang op kop door de bergen moet rijden, maar dat is gewoon onzin. Je hebt mannetjes nodig ter ondersteuning tot dat de grote mannen gaan, en dan kunnen alleen de allerbesten nog mee, als je die niet hebt moet je daar ook niet op spelen.
    03-05-2019 11:20
    Als Primoz zoals in Romandie op 1 staat, dan heb je meer aan Leezer? Bergop wordt dat spannend.
    03-05-2019 11:27
    Stannard en Rowe hebben halve Tour de Frances op kop van het peloton gereden. Zelfs binnen een ploeg die kopwerk moet doen, zijn die vlakke knechten dus nooit degene die het minste werk moeten verzetten.

    Daarnaast moet Roglic eerst zo fris mogelijk in positie komen om de leiderstrui te kunnen pakken/houden. Daarvoor schatten ze (Roglic zelf dus ook) Leezer waardevoller in dan De Tier. Ik zou denken dat zij daar wel kijk op hebben...
03-05-2019 11:12
Erviti, Stannard, Schar, Irizar, Bole, Curvers, Knees, Langeveld, Konovalovas, Cherel, Koren, Gruzdev, Bewley...
Iedere (klassements)ploeg heeft een stel van die dertigers die nooit iets winnen en die je eigenlijk niet vertrouwd om een viaduct over te komen, maar die toch ieder jaar één of twee Grand Tours rijden? Dus ze zullen wel ergens goed voor zijn?
(NB. En dan noem ik de Keissens, Bodnars, Benedetti's, Hansens, Baks en Eisels die voor een sprinter rijden niet...)
03-05-2019 13:44
Begrijpelijk dat Leezer mee gaat. De ploeg heeft Roglic vorig seizoen meermaals op het vlakke moeten redden in de Tour. Verstandig dat ze dan een goede piloot, die ook nog eens goed in het peloton ligt meenemen.
04-05-2019 00:05
@Redactie
Normaal kies ik voor de ‘geen mening’ optie. Dat wilde ik hier weer doen, maar de optie ontbrak.

Reacties zijn gesloten.