Vuelta 2019: Opgave Steven Kruijswijk door knieblessure
foto: Cor Vos
dinsdag 27 augustus 2019 om 15:01

Vuelta 2019: Opgave Steven Kruijswijk door knieblessure

De Vuelta van Steven Kruijswijk heeft slechts enkele dagen geduurd. De Nederlandse klimmer gaf op tijdens de vierde etappe met aankomst in El Puig. De nummer drie van de voorbije Tour de France ging zaterdag nog hard onderuit tijdens de inleidende ploegentijdrit.

Jumbo-Visma laat weten dat Kruijswijk nog altijd last heeft van zijn knie. Volgens de WorldTour-ploeg is de pijn zelfs erger geworden, waardoor de ronderenner heeft besloten om op te geven. De Nederlander liep al gevoelig tijdsverlies op in de tweede etappe naar Calpe, aangezien hij bergop niet in staat was om zijn concurrenten te volgen.

Kruijswijk ging zaterdag samen met Primož Roglič, Lennard Hofstede en Neilson Powless onderuit in een scherpe bocht, aangezien het parcours glad was geworden door een lek zwembad. Ploegleider Grischa Niermann liet na de tweede etappe weten dat Kruijswijk last had van zijn knie.

“Maar zijn klassement is zeker nog niet voorbij. We hopen de komende twee etappes zo goed mogelijk door te komen, aangezien vier renners nog niet 100% zijn”, aldus de ex-renner. Een van die coureurs – mede-kopman Kruijswijk – blijkt dus niet meer in staat om verder te fietsen.

92 Reacties
27-08-2019 15:02
Bad news
    27-08-2019 15:09
    @FritsvanHoevelen inderdaad Bad nieuws als e.e.a. het gevolg is van de val door water van het kapotte zwembadje.
    27-08-2019 15:40
    (zelfcensuur)
    27-08-2019 15:43
    Ai, ik zie dat de zon zijn uitwerking heeft op Apemantus. Sterkte met je zonnesteek, veel drinken en zoek de schaduw op!
    27-08-2019 15:43
    Dat zwembadje was precies lek toen de grote concurrent van Movistar langs kwam. Lekker toevallig allemaal.
    27-08-2019 15:59
    @Apemantus jij kunt ook wel een zwembadje gebruiken :p
    27-08-2019 16:11
    (zelfcensuur)
    27-08-2019 16:17
    Sooike, hou je kroost toch eens in bedwang.
    27-08-2019 16:18
    @apemantus. in het verleden heeft Steven zich in diverse rondes ingezet voor de klassementen van bijvoorbeeld Gesink. Dus los van de aperte onzin die je uitkraamt die op geen enkele manier strookt met de feiten nu, klopt het ook niet met hoe Steven zich hiervoor altijd heeft opgesteld.
    27-08-2019 16:35
    (zelfcensuur)
    27-08-2019 16:52
    Apemantus, de losgeslagen Bokito op Wielerflits.
    En de redactie tolereert de karaktermoord op Kruiswijk en veegt de eigen huisregels onder de mat. Treurig.
    27-08-2019 17:22
    Ik heb mijn reacties verwijderd, niet vanwege de bewoording, maar omdat Steven Kruijswijk het voordeel van de twijfel verdient. Dat ik mijn bedenkingen bij de bovenstaande lezing heb mogen duidelijk zijn.

    Bokito is een behoorlijk kromme en overdreven duiding overigens.
27-08-2019 15:03
.............
    27-08-2019 15:21
    Goede onderbouwing.
27-08-2019 15:03
Zonde zonde. Aderlating voor het team
27-08-2019 15:05
Aderlating voor Steven en het team. Sneu om zo te eindigen, was toch een sterk team.

Hopelijk kan Hofstede wel door.
27-08-2019 15:05
Jammer, maar zat er aan te komen. Op naar de Giro Steven.
    27-08-2019 15:24
    Eventueel zit er nog een italiaans najaar In voorKruijswijk...
27-08-2019 15:05
Balen, zowel voor hemzelf als voor de ploeg. Het zit niet goed met de knieën van de Nederlandse klassementsmannen dit jaar.
27-08-2019 15:08
Wel raar dat ze na de ploegentijdrit zeggen dat niemand ernstige schade heeft en nu dit.
Geen zin om te knechten?
    27-08-2019 15:11
    Inderdaad erg vreemd dat ze dat zo stellig wisten te melden.
    27-08-2019 15:31
    Geen complot. Ook Wuyts verbaasde zich er over dat de ploeg in een communiqué aangaf dat er geen schade was. Erg voorbarig dus.
    27-08-2019 15:34
    Ah, ook Wuyts zelfs. Nou, dat zal het wel waar zijn.
    27-08-2019 15:37
    Wuyts doet inderdaad nooit aan paniekschieten wanneer er iets niet helemaal geweldig loopt bij deze ploeg.
    27-08-2019 17:38
    Zo gek is dat toch niet. Ook al weet je dat er mogelijk iets is, je gaat je concurrenten toch niet op voorhand vertellen dat één van je meest belangrijke pionnen niet fit is.
    27-08-2019 18:11
    @rovi, precies, dat is wielrennen: als je ziet dat een concurrent voor de eindzege zwak is, probeer je hem naar de kloten te rijden. Dat gebeurt zelfs met knechten (zie Pluske tijdens de Giro).
    27-08-2019 18:11
    Zouden ze ipv grind bij hem over 4 weken het badstopje in zijn knie vinden?
    Oh, shit. Hij had geen snijwond..
27-08-2019 15:09
Zonde, had hem graag zo'n sterke dubbel als vorig jaar zien rijden.
27-08-2019 15:09
Sneu voor hem, sneu voor zijn ploeg. Maar ik geloof niet dat “wij” als publiek er iets aan missen, zeker niet na zijn val zaterdag.
27-08-2019 15:10
Die heb geen zin in knechten
    27-08-2019 15:18
    Dom gepraat
    27-08-2019 15:19
    suggestief gewawwel
    27-08-2019 15:27
    Dat zou nu juist het domste zijn wat Kruijswijk kan doen, want dan rijden Roglic of Dumoulin ook nooit meer voor jou. Nu laten zien dat je voor je colega’s door Het vuur gaat betaald zich weer terug In goodwil later.

    Bovendien heeft Kruijswijk In de afgelopen Tour Het mooiste cadeau gehad wat hij ooit kon krijgen van de ploeg, daar, dan ga je niet de kont tegen de krib gooien.
    27-08-2019 15:29
    Die heb geen zin in knechten? Wat een onzin.

    Die heb een geblesseerde knie.
    27-08-2019 15:51
    En deze ochtend ging 't nog de juiste kant op? Vreemd verhaal..
    27-08-2019 16:32
    Niet op Koos en zijn onzin ingaan. Als hij te onbeschoft en asociaal is om fatsoenlijk Nederlands te schrijven, wat hij best kan, dan hoeft de Trol ook niet gevoed te worden.
27-08-2019 15:12
Bitter, gelukkig is de sprinterstak thuisgelaten dus Roglic is nog steeds prima omringd.
    27-08-2019 16:11
    JV maakt genoeg mee voor en in de GT's dit jaar. Gesink voor de Giro naar huis. de Plus in de Giro ziek naar huis gereden door Nibali cs. In TdF van Aert (wellicht geen invloed op eindklassement.) En nu Kruiswijk.
    Desondanks in de Vuelta een podiumplek, verwacht ik. Welke is nog afwachten.
27-08-2019 15:13
Gevalletje niet aanvallen maar uitvallen.
27-08-2019 15:17
Wat een theorien hier. Staat toch gewoon dat klachten toenemen? Leek mee te vallen maar blijkbaar valt herstel tegen.
Zonde voor kruijswijk en voor tjv.
27-08-2019 15:24
Zielig geleuter.
27-08-2019 15:27
Jouw wat?
27-08-2019 15:31
Hopelijk gaat het snel beter met Kruijswijk. En complotdenkers, wat moet je er mee...
27-08-2019 15:35
@Josi

Steven zijn zo
27-08-2019 15:37
balen voor Kruijswijk. nu hopen op dagsucces voor Gesink.
27-08-2019 15:40
Tweede keer dat hij genaaid wordt door de gebrekkige organisatie van de Vuelta.
    27-08-2019 15:42
    Ja eerst dat domme paaltje midden op de weg en nu dit.
    27-08-2019 15:43
    Ja eerst dat paaltje en nu water op de weg, shit happens.
    27-08-2019 15:49
    Niet zo zeer het water an sich, want dat is ook voor de organisatie overmacht. Maar de tijd tot de passage van Jumbo was lang genoeg om alles op alles te zetten om erger te voorkomen.
    27-08-2019 16:24
    Dagwinnaar Astana (16 minuten eerder gestart dan TJV) reed ook over dat natte weggedeelte en werd gewaarschuwd door seingevers. Niet uit te sluiten valt dat daarvoor zelfs ploegen (Bahrein, Sunweb, Trek) over het natte asfalt zijn gegaan nog zonder dat seingevers ter plekke waren, maar tot valpartijen heeft dat niet geleid. In ieder geval zijn er 7 ploegen (vanaf Astana) over de natte plek gegaan met seingevers, alleen TJV en UAE zijn gevallen. Die hebben dus teveel risico genomen met alle gevolgen van dien. Jammer, maar dat is gewoon koers.
    @ xistnc
    Ah, was wel benieuwd wie deze GT de Gargamel zou worden. Met name fanboys schijnen daar erg verlegen om te zitten, Het Kwaad dient nu eenmaal een gedaante te hebben. Bij afwezigheid van Nibali is jouw keuze nu gevallen op de Vuelta-organisatie, begrijp ik?
    27-08-2019 16:33
    @Jacco van Stierop
    Als je de beelden bekijkt dan zie je dat het wanneer Astana dat punt passeert er nauwelijks water ligt. UAE Emirates was de eerste ploeg waar op beeld van te zien was dat er echt veel water op dat punt lag (het kan zijn dat er daarvoor al meer water lag maar die ploegen werden niet op dat punt in beeld gebracht).
    27-08-2019 16:46
    @ ghostwriter Onzin, kijk het filmpje maar hier van SergioR. Noem jij dat “nauwelijks water”?
    https://www.lequipe.fr/Cyclisme-sur-route/Actualites/Video-jumbo-visma-et-uae-emirates-ont-chute-au-meme-endroit/1052001

    Edit: excuus, het filmpje is van Movistar, niet Astana. Wellicht heb je gelijk, maar feit blijft dat meerdere ploegen er hinder van ondervonden, maar toch veilig die bocht zijn doorgekomen.
    27-08-2019 17:16
    Dat was inderdaad Movistar en die kwamen na TJV langs toen er wel al doorgegeven was dat er water lag
    27-08-2019 18:39
    @Jacco, waarom is het ook maar enigzins relevant dat Astana of Movistar niet gevallen is?

    Feit is dat de Vuelta organisatie te laat gecommuniceerd heeft over dit gevaar op het parcours waar 3 ploegen de dupe van zijn geworden. Jumbo, UAE en DQS.
    27-08-2019 18:53
    Xistnc +1
    27-08-2019 21:11
    @ Random wielerliefhebber
    Kan niet achterhalen wanneer, wat en hoe de organisatie via de koersradio heeft gecommuniceerd. Bora reed tussen UAE en TJV, viel niet en reed een keurige uitslag. Toen TJV de natte plek naderde stond er al een seingever tientallen meters daarvoor driftig met een gele vlag te zwaaien en snerpend zijn fluit te blazen. Als renner dien je dan te weten dat er onheil dreigt. Na TLJ zijn geen ploegen meer gevallen, terwijl de plek nat bleef. DCQ werd de dupe van het onhandig parkeren van Addy, niet van het natte asfalt.
    Tuurlijk een vervelend incident, maar gezien wat mij bekend is heeft de organisatie tamelijk snel en naar vermogen weten in te grijpen.
    27-08-2019 21:53
    Respect voor je vasthoudendheid Jacco. Maar schijnbaar is er een zondebok nodig, of zijn de pooltjes verziekt. In ieder geval wordt de valpartij van TJV flink opgeblazen.
    27-08-2019 23:05
    Driftig zwaaien en snerpend fluiten, tja. Dat doen de seingevers in alle soorten en maten. In dit geval kwamen er wat bochten aan, dat is een gangbare plek voor seingevers om te zwaaien en te fluiten. Hoe driftig en hoe snerpend kan dan net zo goed relatief zijn ten opzichte van de persoon in kwestie.

    Feit blijft dat er 8 minuten zat tussen UAE en TJV. Lang genoeg om de koersradio te benutten voor een waarschuwing. Wat niet is gebeurd, zo blijkt uit de berichtgeving vanuit TJV. Zo'n waarschuwing zou vervolgens in combinatie met de driftige en snerpende seingevers absoluut resultaat hebben gehad.

    Dan had TJV misschien ook tijd verloren en daarmee de kans op de TTT-zege, maar zeker geen 40s. En, nog belangrijker: de bewuste valpartij was dan niet nodig geweest. Die komt volledig voor rekening van de onverschillige Vuelta-organisatie.
    27-08-2019 23:21
    “In dit geval kwamen er wat bochten aan, dat is een gangbare plek voor seingevers om te zwaaien en te fluiten.”
    In hoeveel andere bochten van het parcours van zondag stonden er seingevers driftig met vlaggen te zwaaien en snerpend op hun fluit te blazen?
    “… zo blijkt uit de berichtgeving vanuit TJV.”
    Zou kunnen, maar berichtgeving vanuit TJV of welke ander ploeg dan ook, moet je altijd maar voor kennisgeving aannemen. Zo berichtte TJV ook dat het met de knie van Kruijswijk de goede kant op ging.
    Bora was waarschijnlijk ook niet gewaarschuwd door de koersradio. Ben geeneens zeker of bij hen al seingevers hebben gestaan. Zij gingen wel zonder kleerscheuren door de bocht. Ook voor rekening van de “onverschillige Vuelta-organisatie”?
27-08-2019 15:46
Gevallen op zijn knie. En de pijn wordt erger. Dus daarom opgeven en herstellen weer. Veel meer erachter zoeken dan dat lijkt me niet realistisch.
    27-08-2019 16:41
    Het mooie is dat als dit soort dingen een renner van een andere ploeg overkomt er altijd meer achter gezocht wordt en het is om andere zaken te verbergen.
    Waarom niet bij Jumbo-visma?
    27-08-2019 22:59
    Wat zou je er in dit specifieke geval achter willen zoeken?
27-08-2019 15:49
Ik had Kruijswijk zelfs als winnaar van de Vuelta getipt ,nou dat gaat dus niet door allemaal door een zgn gescheurd zwembadje....
27-08-2019 15:50
Gaan domme reacties en foute spelling hand in hand ??
27-08-2019 15:52
Je kon er op wachten. Grote ronde is begonnen en de malloten/complotdenkers komen weer onder hun steen vandaan. Het is nl volkomen onmogelijk dat het in eerste instantie mee lijkt te vallen en later toch tegen. Daar moet wel iets anders aan de hand zijn. Lijkt me behoorlijk vermoeiend als je al complotdenkend in het leven staat.
27-08-2019 15:53
Hadden we dit jaar niet al eerder een verhaal over een knie ?
27-08-2019 15:53
Het is natuurlijk zwaar balen voor hem en had hem graag goed zien rijden. Het hele verhaal draagt wel weer bij aan de enige echte cowboy-drieweekse van het mondiale wielrennen. Je kan van te voren 85 bizarre scenario's verzinnen en die Spanjaarden toveren gewoon weer een ander niet te bevatten scene uit het draaiboek.
Paaltjes, paarden, kinderbadjes, motards met verkeerde instructies, helikopters die draaihekken rond duwen... Het lijkt wel alsof de ASO de Vuelta gebruikt om de junior stafleden alle fouten te laten maken zodat ze dan in de TdF niet dezelfde fout maken.
De Vuelta, organisatorisch de Keuken Kampioen Divisie van de ASO. Spektakel gegarandeerd, hele ledematen en ongeschonden ego's echter niet.

Reacties zijn gesloten.