Vuelta 2019: Actie Movistar roept veel onbegrip op
foto: Cor Vos (archiefbeeld)
vrijdag 13 september 2019 om 18:36

Vuelta 2019: Actie Movistar roept veel onbegrip op

Movistar heeft zich niet geliefd gemaakt in de negentiende Vuelta-etappe. Toen op ruim zestig kilometer van de finish onder anderen rode trui Primož Roglič betrokken was bij een massale valpartij, stopte de ploeg niet maar ging juist voluit op kop van het peloton rijden.

Op social media kon de actie van de Spaanse ploeg van Alejandro Valverde en Nairo Quintana al snel op reacties rekenen. “Wat een vuile tactiek!”, schreef Luka Mezgec afkeurend op Twitter. De Sloveen maakte eveneens deel uit van het Vuelta-peloton, tot hij door een val zes dagen geleden de strijd vroegtijdig moest staken.

“Normaal gesproken bestaan er ongeschreven regels, maar wat is jouw mening over de tactiek van Movistar nadat ze aanvielen, terwijl Roglič en anderen op de grond lagen?”, vroeg André Greipel aan zijn volgers. “Zijwind wordt gebruikt als excuus om op kop te gaan rijden”, schreef Janez Brajkovič, die in zijn loopbaan viermaal de Vuelta reed.

Miguel Ángel López, vierde in het klassement, was na afloop not amused over de actie van de concurrent. Aan Spaanstalige media vertelde hij: “Wat een wereldkampioen hebben we… Wat ze deden was een gebrek aan respect voor de leiders in de koers en andere renners die vielen. Maar dit is hoe ze koersen. Voorheen hebben ze dit al zo vaak gedaan.”

96 Reacties
13-09-2019 18:43
Ja, het was gwn een hele smerige actie. De mensen die dit verdedigen, zijn mensen die het bijvoorbeeld Roglic of anderen niet gunnen. Iedereen wilt winnen, maar op zo een manier hoeft het toch niet. Ze gingen duidelijk harder rijden na de valpartij. Overduidelijk zelfs. Schaamteloos
    13-09-2019 21:20
    Prachtig eigenlijk dat het Movistar zelfs op deze manier niet lukt. Wat een kansloze prutsers...

    Wat ik eigenlijk niet snap is dat de organisatie niet adequaat ingrijpt. Die kunnen toch ook de koers neutraliseren als het halve peloton in een afdaling onderuit glijdt? Of is dit juist het spectacel dat "we" graag willen zien?
13-09-2019 18:45
Ik snap de frustratie niet zo. Movistar wilde sowieso oorlog maken, ze zullen wel moeten om nog te kunnen winnen. Dat oorlog maken dan niet zou mogen door een valpartij, is toch niet hun probleem. Als dit als een probleem gezien wordt zou ik als leider in het klassement me tijdens moeilijke momenten gewoon laten vallen, dan mogen ze niet meer demareren
    13-09-2019 18:48
    Movistar heeft nog nooit initiatief genomen om waaiers te trekken. Toevallig waren ze het nu als specialisten van plan zeker? Wat een bullshit
    13-09-2019 18:48
    Wel toevallig dan dat ze precies begonnen met oorlog maken toen ze hadden gezien dat Roglic en vele anderen op de grond lagen... lariekoek natuurlijk.
    13-09-2019 18:48
    Je snapt zelf wel dat dit onzinnig is wat je zegt. Oorlog maken mag. Graag zelfs! Maar dit oorlog maken gebeurde duidelijk ná de valpartij. Zoals anderen al aangaven in het andere topic. Valverde reed achter Roglic toen hij viel. Ze hadden de actie nog niet ingezet. Dit kun je dan toch niet verdedigen? Als je dit verdedigt, dan doe je dat omdat je wat hebt tegen Roglic, Lopez of wie dan ook die betrokken was bij de val. Of je doet het omdat je Movistar graag de race ziet winnen. Hoe dan ook, je kunt niet met droge ogen zeggen dat dit fair play is zonder jezelf belachelijk te maken
    13-09-2019 18:56
    Waren ze niet van plan. Daarvoor zaten ze niet in positie voor. DeClercq kwam al meteen naar ze toe dat ze niet moesten rijden. Mal zijn reactie is de enige juiste en correcte
    13-09-2019 19:09
    Tja, dit is gewoon wielrennen. Is helemaal geen regel dat je moet wachten.
    Het boeit mij trouwens niet wie de Vuelta wint, ook al is dat Roglic. Gaat er wel om dat Movistar dit zelf mag weten.
    Zijn ook genoeg momenten waarbij renners van andere ploegen benadeeld worden. Nu treft het de leider en mag het niet.
    13-09-2019 19:18
    Wat een domme reactie. Als je dit goed keurt kun je een rijder van jouw ploeg voor de leider in de koers laten vallen en dan er met zijn allen vandoor gaan. Over vallen gesproken.
    13-09-2019 19:21
    Bij andere valpartijen wordt ook nooit gewacht . Wat heeft het er eigenlijk mee te maken dat de klassementsleider er bij zat, hij reed met zijn ploeg weer eens vanachter , dus ook eigen schuld en dan moet je niet mauwen.
    13-09-2019 19:57
    Als Roglic als enige een greppel was ingereden hadden ze van mij door mogen rijden, nu onstaat er een, buiten zijn schuld, een forse valpartij met meerdere renners w.o. Roglic, en ja in dat geval vind ik dat de rest in moet houden.
    13-09-2019 20:20
    Dergelijke acties leveren altijd stof tot discussie op. Wanneer moet je wachten, wanneer niet ? Is de valpartij een geval van overmacht of eerder een stuurfout ?
    Moest er tijdens de Tour dan niet gewacht worden op Landa ?
    En wat bij een lekke band zoals destijds met Valverde gebeurde ?
    Mag er in het voetbal gescoord worden als iemand gekwetst is blijven liggen op het veld ?
    Mag er nog gespurt worden voor de overwinning als er een massavalpartij gebeurt in de laatste kms ?
    13-09-2019 20:28
    Niet gezien zeker dat na de val Soler op de kop van het peloton met zijn ploegleider aan het praten was. Vervolgens gingen ze vol aan. Geen smoesjes over zijwind ze zaten niet eens met zijn allen voorin toen ze groepeerd waren gingen ze los.
    13-09-2019 20:37
    Zorgt altijd voor discussie. Maar enige volledig objectief criterium is dat je altijd rijdt en er nooit gewacht wordt, hoe onsportief ook. In alle andere situaties (waarbij er niet gereden wordt) is er altijd sprake van een subjectieve afweging of rijden nu wel of niet mag en dan zal er nooit volledige consensus zijn...
    13-09-2019 20:50
    He Limburgia geen onzin praten. Tjv lag aan kop.
13-09-2019 18:48
Het was inderdaad een laffe en onsportieve actie. Dit zal zich een keer tegen Movistar keren...
    13-09-2019 19:30
    Kilometers stayeren achter de auto's was dus wel sportief van Roglic .
    13-09-2019 19:58
    @ Limburgia Kijk eens aan de achterkant van wedstrijden, je ziet niet anders
    13-09-2019 20:14
    @limburgia, ik heb een tweet gezien (officieel account) dat renners mochten stayeren achter d'n auto om zo terug te keren (alleen als je achterop raakte door de val). o.a. Roglic dus.
    13-09-2019 20:36
    Zolang de auto's op door de jury aangewezen dan wel toegestane plaatsen in de karavaan rijden, is geen sprake van strafbaar stayeren.
13-09-2019 18:49
Zo won Quintana ook de giro
    13-09-2019 18:57
    Ow ik las onlangs nog vanwege zijn dalers-capaciteiten. :D
    14-09-2019 08:25
    Ja dalerscapaciteiten in een geneutraliseerde koers. En in de tour nadat Froome hollend naar boven ging hing Quintana aan een auto. Dus klimmen kan ie ook..
    14-09-2019 10:55
    Quintana hing aan een motor om precies te zijn
13-09-2019 18:50
ik moet er wel mee lachen. Als Froome of Contador in het verleden lek reden of vielen stond de chat hier vol van waarom rijden ze niet en houden ze in! Nu rijden ze wel en is het tegen een renner van jawel Tjv dus dan is het allemaal ongepast en walgelijk etc.
    13-09-2019 18:55
    Roglic is een renner die nog nooit betrap is op stimulerende middelen ,en dat kan ik van Sir dope (froome)niet zeggen .Misschien ligt het daar aan
    13-09-2019 18:55
    Ik ben het ergens met je eens, maar de omstandigheden verschillen. Gaat de leider in volle finale op zn smoel; ja, dan doorrijden. Net als Roglic die in 1 van de eerste bergetappes viel. Dan hoor je wat mij betreft door te rijden. Wat er vandaag gebeurde is natuurlijk totaal anders. Dit is achter de leider rijden met nog genoeg kilometers te gaan, zien dat er een massale valpartij is waar ook Lopez bij betrokken is en dan snel daar gebruik/misbruik van maken. Dat is niet hetzelfde. Dat is gewoon vies.
    13-09-2019 19:34
    Ook toen heb ik het altijd veroordeeld en de voorbeelden van Armstrong en Ullrich aangehaald. Rivalen met respect voor elkaar. Daar heb ik Movistar nog niet op kunnen betrappen.
    13-09-2019 20:41
    @john

    Waar staat in de boeken dat Froome betrapt is op doping?
    Wel dat er verhoogde clenbuterol waardes zijn aangetroffen. Een product waarvan het gebruik is toegestaan.

    Dit is een iets andere nuance.
    14-09-2019 08:55
    @snellepelle. Ging bij Froome over salbutamol en niet over clenbuterol. Clenbuterol is ook bij hele lage dosering al strafbaar, daarbij verwijzend naar zaak Contador
13-09-2019 18:51
Karma is a bitch
13-09-2019 18:52
Twee keer laf van Movistar. Ten eerste omdat ze gaan rijden, maar soit. Op je fiets blijven zitten hoort ook bij wielrennen. De oorzaak van de valpartij vind ik daarbij relevant, maar dat kan Movistar op dat moment niet inschatten.

Ten tweede omdat ze vervolgens weer stoppen met rijden, omdat het grootste deel van het peloton de benen stil houdt. Rij dan door!
    13-09-2019 18:57
    Nibali heeft het eens mooi verwoord: "Ik wacht op niemand en ik verwacht ook niet dat iemand op mij wacht".
    13-09-2019 19:03
    En aangezien Nibali en Valverde dezelfde gynaecoloog hebben...
    13-09-2019 19:09
    Zeer voorspelbare reactie.
13-09-2019 18:58
En die wereldkampioen van nu is gewoon een betrapte doper. Denk dat hij niet veel voor Armstrong onder deed of misschien zelfs doet. Sportief isie niet. Rijdt vaak zat tegen zijn ploeggenoten, ook nationaal.
    13-09-2019 19:01
    Dit zegt inderdaad veel over Valverde. Maar je kunt ook niets anders verwachten van een betrapte doper die tot op de dag van vandaag (in tegenstelling tot andere veroordeelde dopingzondaars) nog steeds alles ontkent.
    13-09-2019 19:25
    Wat een stomme niet ter zake doende opmerking.
    13-09-2019 19:30
    Waarom? Onsportiviteit als grote gemene deler. Nogal terzake.
13-09-2019 19:06
De reactie achteraf van Arieta is ook zo achterbaks, gadver. Heb dan de ballen om te zeggen dat je wilde profiteren van de pech van Roglic. Maar nee, een reactie doorspekt met leugens, zo smerig, zo achterbaks....
    13-09-2019 19:15
    Niet gezien. Wat zegt hij?
    13-09-2019 19:17
    Dat ze het al van plan waren en in 2013 wachte er ook nuemand op valverde
    13-09-2019 19:19
    o.a. dat de ploeg daar al wilde aanvallen (de beelden tonen het tegendeel en er werd via de oortjes vliegensvlug doorgegeven dat Roglic aan de kant stond waarop de ploeg begon te rijden)
    Daarna maakt Arieta het nog bonter door de zwarte piet op Roglic af te schuiven en hem te beschuldigen van onsportief gedrag in de vorm van achter de auto's stayeren.

    Die hele ploeg heeft voor mij afgedaan, wat een achterbakse stakkers zeg.
    13-09-2019 19:48
    @mus In 2023 reed Valverde niet in het geel toch?
    Bovendien waren de waaiers toen al ontstaan en al verschillende favorieten op achterstand toen Valverde lek reed. Wachten zou betekenen dat iedereen weer terug kon komen.
    Totaal onvergelijkbaar dus.
    13-09-2019 21:21
    Klopt. Toen Reed Valverde niet in het geel. Het was ook een andere situatie, want toen Valverde die lekke band kreeg, waren ze al volop aan het waaierrijden met verschillende groepen. Dat was gewoon pech voor Valverde.
13-09-2019 19:06
Elk zijn mening toch hierover...
Nee voor mij hoeft het wachten niet, in de ronde Van Vlaanderen wachten ze ook niet als een favoriet valt.
    13-09-2019 19:20
    Je hebt wachten, op het zelfde tempo doorrijden en keihard koers maken. Dat laatste deden de mannen van Movistar.
    13-09-2019 19:24
    Dat is eendags koers, is werkelijk totaal anders en niet te vergelijken.

    De grote valpartij vanmiddag was op een moment in de wedstrijd dat alles onder controle was. Zonder die valpartij was alles bij elkaar gebleven. Nu is het misbruik maken van een val op een onbelangrijk moment.zoals al eerder gezegd werd: als de leidernvalt in de finale, op het scherpst van de snede, strijdend met z'n directe tegenstanders (1 tegen 1) is dat een heel andere situatie. Het zijn wat dat betreft een stel uitgekookte ratten, die van Movistar.
13-09-2019 19:29
De boze reactie van de Movi’s zelf richting UCI is wel de bloody limit. Drie weken lang rondrijden met de tactiek van een dronken aardbei en dan nu dit.
    13-09-2019 20:31
    Zij maken koers tenminste nog , kun je van Jumbo niet zeggen. Defensief rijden
    13-09-2019 20:54
    Defensief rijden als je de Rode trui hebt. Verbazingwekkend.
    13-09-2019 21:13
    @Jacob Logisch dat de ploeg met de leiderstrui die trui verdedigt en de andere ploegen aanvallen. Punt dat ik maak is dat de Movi’s nu al 2,5 week vooral achter elkaar aan rijden en pas nu Roglic pech heeft een aanval op de leiderstrui doen.
    En die klacht van Arrieta is echt over the top. Laat dat tactisch onbenul eerst zijn ploeg eens als team leren koersen voordat hij kritiek op anderen heeft.
13-09-2019 19:41
Tja, Movistar en in het bijzonder Valverde hebben in het verleden al veelvuldig laten zien zeer onsportief te zijn. Valverde is een heel goede renner, maar qua sportiviteit en ethische normen is het geen voorbeeld voor anderen.

Het zou overigens beter zijn geweest van de organisatie om de koers te neutraliseren voor een moment i.p.v. mensen achter auto’s aan te laten stayeren. Maar het gezeik van Arieta is er echt over, die man moet zich doodschamen. Wat voor voorbeeld geeft hij voor de jeugd? Vals spelen mag blijkbaar op alle manieren bij Movistar.
13-09-2019 19:43
Movistar krijgt hiervoor nog een rekening vanuit het peloton. En terecht
13-09-2019 19:56
Movistar actie natuurlijk erg opzichtig en uitleg Arrieta totaal ongeloofwaardig, maar stel je voor dat DQS iemand hoog in het klassement had staan. Het plan om een waaier te trekken na dat punt had ik van die ploeg wel heel geloofwaardig gevonden. Had het dan ook niet gemogen omdat er een valpartij met de leider was? Niet heel makkelijk al die zogenaamde 'ongeschreven regels'.......
13-09-2019 19:57
Heerlijk blijven die tactical manouvres (vooral in the dark) van die Movies. Nemen het niet zo nauw met de waarheid, maar kleuren de koers en ook achteraf wordt er gedraaid. Gespreksstof is verzekerd. Zou het met die dalende rente overigens ook zo werken? Het gaat maar door, net alsof Soler ( lijkt me echt Valverdes maatje) zijn Solex niet tot bedaren kon krijgen. Totdat sommigen zich groen en geel ergeren (volgtopic) en zelf finaal over de grens gaan (rijdt ze van hun fiets af, stok tussen de spaken etc.). Sport is overduidelijk emotie voor wie nog twijfelt. Veel plezier morgen wielervolgers, maar tracht het s.v.p een beetje netjes te houden. Tikkie respect voor elkaar is niet verkeerd.
    13-09-2019 21:19
    Ik ben het hier volledig mee eens.
13-09-2019 20:00
Ik kan er eigenlijk alleen maar om lachen. Vooral omdat Valverde nu wordt beschimpt en als crimineel wordt neergezet hier door een actie in de koers. Terwijl als TJV zo’n actie zou uithalen valt er geen negatief woord hier. Was het niet Belkin die nota bene Valverde een oor aannaaide en tot op de dag van vandaag wordt er nog steeds jubelend over gesproken.
    13-09-2019 20:07
    Nogmaals, een totaal onvergelijkbare situatie.
    13-09-2019 20:12
    "Terwijl als TJV zo’n actie zou uithalen valt er geen negatief woord hier"
    Je bent vaker op deze site geweest, en weet best dat TJV voor heel wat minder wordt afgebrand. Van deze actie zou ook zeker de ploegleiding weer de schuld krijgen.
    O.T.: Gas geven of niet hangt van de situatie af, hier is wachten het enige fatsoenlijke. De Movies waren waarschijnlijk blij dat ze een keer een ander dan elkaar een oor konden aannaaien.
13-09-2019 20:04
Vies mannetje die Valverde ook t.o.v.zijn ploeggenoten.
    13-09-2019 20:13
    Toen Valverde aangaf dat ze konden ze stoppen gaf Nairo voor mijn gevoel een ander signaal. Ik heb minder moeite met Valverde dan met Quintana. Die won al eens miezerig de Giro in een afdaling waar iedereen dacht dat de koers geneutraliseerd was.
13-09-2019 20:08
Ter relativering mag worden opgemerkt dat Valverde ook diverse keren na pech is aangevallen en niet kon terugkomen (in de Tour en in de Vuelta). En er bestaat geen regel dat het verplicht is om te wachten. Om misverstanden te voorkomen: ik zou wel gewacht hebben;-)
13-09-2019 20:10
Wat een enorme hypocrisie van sommige renners/ploegen en een aantal volgers hier. De voorbije jaren hebben we dergelijke situaties al tientallen (honderden) malen meegemaakt. En toen werd er volop gevlamd en aangevallen. Niet in het minst door Nederlandse ploegen. En daar werd nauwelijks misbaar over gemaakt.
En wanneer mag er niet meer aangevallen worden ? Als de leider opgehouden wordt ? De nummer vijf ? De nummer 18 ? De leider in het puntenklassement ? Of de nummer 3 in het puntenklassement ?
Vallen kan dan als tactiek gebruikt worden. De leider of een goed geplaatste renner heeft een slechte dag ? Als het nijpt, laten we ons lekker vallen. En fietsen dan aan 30 km/u rustig terug naar het wachtende peloton, net voor het einde van de lastige klim of heuvelsectie.
En inderdaad, Valverde werd tijdens zijn lange loopbaan al vele malen aangevallen na pech of een valpartij. Wat hem grote overwinningen en betere klassementen in grote rondes gekost heeft. Waar waren al de hypocrieten in het peloton en op Wielerflits dan ? Bach, ik moet er van kosten van al deze valse reacties.
    13-09-2019 20:14
    Rijd zeker zelf vooral in een auto? Heb je je wel eens 'lekker' laten vallen met de snelheid van de modale prof?
    En wat heeft Bach ermee te maken? Roep dan Wagner aan...
    13-09-2019 20:19
    Tuurlijk Ligthning, heel normaal dit gedrag. Wat vreemd dat alle andere ploegen in de Vuelta er schande van spraken hè? En dat tijdens de koers diverse renners van Movistar werden aangesproken door andere renners. Zou dat wellicht komen door het “ gangbare en normale” gedrag van Movistar?
    Een peloton is prima in staat om de gangbare normen en waarden te reguleren. En dat bleek ook maar weer vandaag. Movistar gaat dit nog vaak op hun bordje krijgen. Hebben heel veel krediet verspeeld in dat kwartiertje.

    Edit: en je reactie later aanpassen en heel stoer zeggen dat je er van moet kotsen is echt heel sneu. Jou moet men blijkbaar de rug niet toekeren, die dolk steek jij er wel in.
    13-09-2019 21:14
    Ok Lightning, tientallen/honderden malen. Nou kom maar op met de voorbeelden. Doe er eens tien om mee te beginnen. Meerdaagse wedstrijd en de leider gaat onderuit.
    Grootspraak.
    13-09-2019 23:33
    Mogen er ook vijf zijn
13-09-2019 20:13
In oorlog liefde en wielrennen is alle geoorloofd.
13-09-2019 20:17
Valverde nog steeds boos op Roglic die hem er gisteren in het sprintje uit trok? :-)
13-09-2019 20:21
Ik snap wel dat deze actie niet kan, al vind ik dat de regel moet zijn dat je altijd aan mag vallen. Het is een wedstrijd, geen liefdadigheid.
13-09-2019 20:31
Mooi genuanceerd bericht ook redactie! 3 Tweets plaatsen waarvan 2 van Slovenen.
    14-09-2019 08:27
    Haha ja een totaal willekeurige selectie van tweets om de mening van het peloton te verwoorden :’)
13-09-2019 20:35
Het is een wedstrijd. Leuk dat er gewacht kan worden, maar er wordt ook niet gewacht op een nr2,3.4 etc etc etc. Tuurlijk oogt het sympathiek, maar voortaan dus bij iedere valpartij wachten volgens sommigen hier. Want waarom alleen bij de leider?

Wordt er bij materiaalpech gewacht?! Nee.
    13-09-2019 23:43
    Meestal wel bij een grote valpartij. Enige reden om niet te wachten is wanneer men al rijd. En dan nog, er is een verschil tussen wachten, door rijden en zoals hier proberen te profiteren.
13-09-2019 20:36
Niet tegen de regels en topsport is topsport, winnen is winnen.

Wat een soft gehuil hier!
    14-09-2019 01:05
    Formeel heb je gelijk, maar er is een zekere basishouding in het peloton. Als Jumbo dit had gedaan was de reactie dezelfde geweest.

Reacties zijn gesloten.