Vuelta 2016: Valerio Conti soleert naar ritzege
foto: Sirotti
vrijdag 2 september 2016 om 17:46

Vuelta 2016: Valerio Conti soleert naar ritzege

De langste etappe in de Ronde van Spanje is gewonnen door Valerio Conti. De 23-jarige Italiaan maakte deel uit van de ontsnapping van de dag. Met nog twintig kilometer te rijden sprong hij weg bij zijn medevluchters, om solo en te winnen in Urdax-Dantxarinea. Het peloton doet het vandaag rustig aan. Zij lieten het verschil flink oplopen en finishten uiteindelijk op bijna 34 minuten achterstand.

Twaalf renners toonden in de langste rit van deze Vuelta genoeg moed om ten aanval te trekken, waaronder één Nederlander: Tom Stamsnijder. De andere renners waren Wallays, Lampaert, Gogl, Wyss, Smukulis, Lagoetin, Stake Laengen, Conti, Rossetto, Benedetti en Cardis. Het twaalftal wist in deze tamme etappe een maximale voorsprong van ver boven de 22 minuten te behalen.

In de laatste dertig kilometer begon vooraan de strijd om de ritzege. Een voor een deden renners een poging een schifting te creëren. Met nog zo’n twintig kilometer te gaan, had Valerio Conti meer succes. De 23-jarige renner had op een hellende strook genoeg kracht om zijn metgezellen te lossen.

Waar vooraan de strijd om de ritzege in volle hevigheid tot een climax kwam, kuierde ver daarachter het peloton richting de finish. Het verschil liep daardoor verderop tot voorbij het half uur.

In finishplaats Urdax-Dantxarinea wist Conti met bijna een minuut voorsprong de finish te passeren. Achter hem werd door een vijftal renners nog gestreden om de andere ereplaatsen. Wyss en Lagutin wisten die plekken veilig te stellen. Stamsnijder had zijn medekoplopers al eerder laten lopen. De rode leiderstrui van Nairo Quintana kwam vandaag niet in gevaar.

70 Reacties
02-09-2016 18:22
Purity..
Omdat iemand dit de saaiste van de grote 3 vindt, kan die beter niet reageren lol..

Persoonlijk heb ik geen voorkeur. Ieder jaar springt er wel één bovenuit.

Edit.. Sorry.. je naam was een typo..
02-09-2016 18:27
@Hakkie: Purito, kon het niet beter verwoorden. Wat net uit jou kwam is totaal niet serieus te nemen. "Al jaren de saaiste ronde en misschien zelfs minste WT ronde van het jaar". Nee, totaal niet serieus te nemen. Typisch zo een opmerking die gemaakt wordt, waar iedereen omdraait een stilte valt en iedereen opeens op de grond ligt van het lachen.

Deze Vuelta saaier dan de Tour van 2012, 2014 en de meeste Tours die Froome won? Wie geeft Hakkie een ban voor een dag?
02-09-2016 18:27
Het parcours is er eerlijk gezegd ook totaal niet naar om zeer boeiende etappes te krijgen met oorlog tussen de klassementsmannen van ver voor de finish. Op morgen na zijn het allemaal van die nietszeggende bergetappes met aan het eind een muurtje van een paar kilometer waar de toppers elkaar max een half minuutje toegeven. Dat was in de Giro wel anders.
02-09-2016 18:29
deed lotto jumbo ook mee dan?dacht dat ze al naar huis waren,te triest voor woorden
02-09-2016 18:31
Het is wat. De keren dat LJ meezat werd de kopgroep teruggepakt, en de keren dat LJ niet meezat mocht de kopgroep zijn gang gaan.
Ik gun het peloton zijn snipperdag. Maar deze vertoning was niet om aan te zien.
02-09-2016 18:32
@GimK: precies, waardeloos parkoers.
02-09-2016 18:33
@Hakkie
Ik vind sprinten sowieso het saaiste wat de wielersport ooit heeft voorgebracht. Overbetaalde en overschatte renners die veel te vaak de kans krijgen om te winnen.

Een muur-aankomst is fantastisch, omdat het niet alleen gaat om een etappezege, maar ook altijd een krachtmeting is tussen de toppers in het klassement. Altijd een muur-aankomst boven een geeuwende massasprint. Maar ik vind wel dat je dergelijke finales moet beperken: 2 a 3 per grote ronde is perfecto. Maar 5/6 is teveel van het goede.

Maar echt: de Vuelta is al jaren hartstikke spannend. De duels tussen Purito en Contador in 2012 en Horner en Nibali in 2013 zijn nog altijd duels die in mijn geheugen gegrift staan. En niet die doodsaaie Tour van 2012 waarin ubersaaie Wiggo op tijdritmodus naar de Tourzege tufte, en de enige serieuze concurrentie uit eigen hoek (logisch) in de kiem gesmoord werd.

Waarom zou je uberhaupt kijken naar de Vuelta als je het niks aan vindt? Je bent toch niet zo iemand die er niet naar kijkt, maar er wel een mening over heeft?
02-09-2016 18:35
Heerlijk etappe! Om half 4 lekker de oogjes dichtgedaan op de bank onder de Belgische klanken van Wuyts en de Cauwer. Kwart voor 5 de oogjes weer open en nog een aardige finale gezien! Niks mis met zo'n etappe! Peloton heeft groot gelijk en het beloofd weer vuurwerk voor morgen!!
02-09-2016 18:36
@Purito: ik heb nergens gezegd dat ik het niks aan vind. Wielrennen kijken is leuk en dan heb je gradaties tussen leuk, zeer leuk, geweldig, e.d. De Vuelta komt meestal op leuk. Het blijft leuk, maar andere koersen zijn leuker.
02-09-2016 18:40
En uiteraard is er wat op het parcours aan te merken. Maar neem nu eens de bergrit naar Andorra in de Vuelta van vorig jaar. Dat was een fantastisch uitgetekende rit, waarin klassementsrenners de mogelijkheid werd geboden om van ver aan te vallen. Maar gebeurde er nu zoveel meer dan in de rit naar de Lagos van dit jaar? Nee.

En waarom? Omdat een dergelijke rit weer te zwaar is. Zo zwaar, dat het de renners bang maakt om vroeg initiatief te nemen. Dus ook dergelijke ritten leveren niet (vaak) het gewenste spektakel op.

Kortom, het is moeilijk om een perfecte ronde te creëren. Het heeft ook te maken met:

- De vorm van de renners in koers
- De specifieke renners die meedoen voor het klassement (zijn ze aanvalslustig, of meer volgzaam?)
- De sterkte van de ploegen
- Het verloop van de ronde
- Het parcours op zich

We hebben in de Tour dit jaar een paar fantastisch uitgetekende etappes gezien. Bijvoorbeeld de rit naar Culoz. Maar gebeurde er nu veel tussen de klassementsrenners? Nee toch? Het viel tegen. Dus zeg het maar.

De Tour is al jaren vrij saai. Echt: De Vuelta heeft minstens zoveel leuke momenten.
02-09-2016 18:41
Purito, baansprinten is zeker niet saai, maar dat weet je zelf ook.
02-09-2016 18:44
Liever spanning onder renners die niet de perfecte topvorm hebben, dan het saai gecontroleerd gebeuren dat we nu al jaren aan een stuk in de Tour zien.
02-09-2016 18:46
En nog een laatste opmerking: de rit naar Cercedilla vorig jaar was én een goed uitgekiemde rit, én fantastisch in de praktijk. Ook in de Vuelta. Maar dat had vooral te maken met het feit dat Aru zijn laatste kans moest grijpen, wilde hij de Vuelta nog winnen.

Dus ja, het is gewoon ontzettend moeilijk om een spectaculaire wedstrijd te creëren. Niemand kan de renners in gang schieten zoals je dat doet met voetballers op Fifa. Het blijven mensen. Met niet te doorgronden gedachtekronkels.
02-09-2016 18:47
@Purito: ik ga zelfs verder. Sinds 2012 is de Tour geen moment meer spannend geweest, met de winst die al ver van tevoren in de wedstrijd vast stond.

Wiggins: nooit bedreigd. De Tours van Froome: nooit serieus bedreigd. 2015 leek het zo omdat Nairo tijd terug pakte in laatste bergrit, maar Froome kwam nooit serieus in de problemen. 2014: Nibali degradeerde de rest tot amateurs. Nee, als er een ronde is die zwaar overschat wordt, dan is het wel de Tour.
02-09-2016 18:49
Purito
Iemands mening is geen waarheid. Misschien geniet Hakkie intens van de overmacht van een Sky trein.
02-09-2016 18:59
@vevie
Precies. En natuurlijk heeft de Tour wel zijn leuke momenten. En ok, de Tour van vorig jaar was redelijk te pruimen. En de Tour van 2013 had wel erg veel leuke etappes. Maar het valt al jaren tegen qua spanning. En elk jaar gaan de grootste uitdagers op hun gezicht.

De Giro is de leukste ronde. Maar de Vuelta is op zijn eigen typerende wijze ook erg leuk om te volgen.
02-09-2016 19:00
@Kelder: gelijk heb je, niemands mening is een feit. Maar als je het woord 'saai' analyseert, dan wil dat zeggen dat er niet veel gebeurt, het niet spannend is, etc. Dan kun je toch niet de Vuelta, waar de klassementstrijd al sinds 2011 elk jaar spannend is, toch niet de 'saaiste ronde van het jaar' noemen? En dan juist de ronde waar de strijd het langst gevoerd wordt saaier noemen dan de grootste ronde van allemaal, waar dan juist al jaren geen strijd te bekennen is. Tja, wat moet je daar dan van zeggen...
02-09-2016 19:03
@ Purito. Da's wel erg makkelijk gelul. Natuurlijk betekent niet iedere goed uitgetekende etappe per definitie een heroïsche strijd, maar het vergroot wel de kansen. Vrijwel alle bergetappes in deze Vuelta zijn etappes met slechts een slotklim. Dan nodigt het uberhaupt niet uit tot oorlog van ver voor de streep.

Dat de renners uiteindelijk de koers moeten maken is natuurlijk een dooddoener van heb ik jou daar, de parcoursbouwers kunnen wel degelijk een flinke invloed uitoefenen op de aantrekkelijkheid van de koers.
02-09-2016 19:06
Purito, hear hear.
02-09-2016 19:12
Wie is dat?
02-09-2016 19:13
@GIMK
De rit naar Culoz heeft wel weer laten zien dat hoezeer de parcoursbouwers hun invloed ook laten gelden, het verdomde moeilijk is om een koers heel erg aantrekkelijk te maken.

Het is ook wel logisch dat de Vuelta slechts 30/45 minuten actie biedt. Het wordt gehouden in de periode dat veel mensen al weer aan het werk zijn. Die hebben er niks aan om op hun werk te horen hoe leuk de etappe van vandaag wel niet was. Nee, in het weekend etappes uitstippelen die uitnodigen tot vroeg oorlog, en door de week Youtube-wielrennen. Ik snap het wel. Dat de Vuelta het dan niet altijd doet m.b.t. de weekendetappes: ja, door kun je ze wellicht op afrekenen. Maar normaals, ik zie 100X liever een strijd tussen de groten op een Mirador de Ezaro dan een niet boeiende, zinloze sprint tussen wat overbetaalde sprinters. Het heeft allemaal geen zin met het oog op het klassement, en daar gaat het uiteindelijk toch gewoon om.
02-09-2016 19:25
Vevie
Ben het met je eens hoor. Wat ik er van kan zeggen dat ook Hakkie z'n woorden niet juist formuleert door te stellen dat het zo is.
02-09-2016 19:28
@purito helemaal met je eens, muren zijn heel mooi om naar te kijken. Er is sowieso snel actie. Ritten zoals deze zijn toch verschrikkelijk. En dan van die vieze vlakke ritten in de eerste week in de tour, BAH. De vuelta is veel en veel mooier dan afgelopen tours. De tour is altijd een opgeblazen boel.
02-09-2016 19:40
Er mist nog een vast item in deze draad, n.l. iets over het taalgebruik in het artikel. Normaal zie je teveel spaties, maar nu mist er een. Redactie, dank voor dit juweel: "Het verschil liep daardoor verderop..."
02-09-2016 19:42
@Hakkie2

Het lijkt erop dat je een beetje de kluts kwijt bent en allerlei tegenstrijdige dingen roept. Eerst stel je dat de Vuelta de saaiste ronde is want je vindt een ronde leuk als de renners op hun best zijn. Nou ik zou zeggen dan wordt je nu op je wenken bediend. Contador rijdt heel wat beter dan in de Tour, en dat mag je van Quintana ook wel zeggen. Valverde en Froome rijden tot dusver niet zoveel slechter dan in de Tour. Kortom waar klagen we over.

In een latere reactie op Purito zeg je dan weer dat de Vuelta leuk is, maar dat er andere wedstrijden leuker zijn. Dat kan je vinden, maar wel vreemd dat je de Vuelta eerst saai noemt en dan weer leuk.

Misschien een goede tip. Neem voortaan de etappe op, dan kun je overdag flink trainen en als de etappe de moeite waard was, dan kijk je hem in de avond terug. Valt de etappe tegen dan kun je in de avond een extra training inlassen, waarmee je fiets niveau dan met sprongen vooruit zal gaan.

Reacties zijn gesloten.