Sportminister Weyts: “Ronde van Vlaanderen lijkt onhaalbaar”
foto: Cor Vos
vrijdag 13 maart 2020 om 20:18

Sportminister Weyts: “Ronde van Vlaanderen lijkt onhaalbaar”

De Ronde van Vlaanderen staat weliswaar vooralsnog overeind op de UCI-kalender, maar voor hoelang? Vlaams minister van Sport Ben Weyts liet al doorschemeren dat na Milaan-San Remo ook het tweede monument mogelijk niet doorgaat.

Gisteren werd bekend dat in België vanwege het coronavirus tot zeker 3 april niet gekoerst wordt, een besluit van de federale overheid. Daardoor wordt een hele ris wedstrijden opgeschort, denk aan de Driedaagse Brugge-De Panne, E3 BinckBank Classic, Gent-Wevelgem en Dwars door Vlaanderen. De Ronde van Vlaanderen staat gepland voor 5 april en blijft vooralsnog gehandhaafd maar het is niet ondenkbaar dat ook deze koers wordt geannuleerd.

“Laat ons eerlijk zijn: ik denk niet dat dat haalbaar wordt. Dat een heel peloton vanuit de hele wereld enkele dagen na die 3 april in Vlaanderen zou neerstrijken”, vertelde Ben Weyts, Vlaams minister van Sport, aan de Vlaamse radiozender Radio 1. “Er is een waterkansje, maar we moeten toch ook verantwoordelijkheidszin tonen.” Alleen in de jaren van de Eerste Wereldoorlog, tot 1918, werd de Ronde van Vlaanderen eerder niet verreden.

Nieuwe datum
Volgens Tomas Van den Spiegel, organisator van Flanders Classics, zaten de woorden van Weyts er wel aan te komen. “We moeten realistisch zijn. Je kan niet maatregelen tot 3 april opleggen om dan op 5 april het grootste volksfeest van Vlaanderen te organiseren. We moeten ervan uitgaan dat de Ronde dit jaar niet zal doorgaan, maar we hebben er alle vertrouwen in dat er een nieuwe datum gevonden kan worden.”

41 Reacties
13-03-2020 20:43
dit jaar geen ronde..maar alle vertrouwen dat er een nieuwe datum gaat komen?
13-03-2020 20:58
Je kan je overwinning maar vast binnen hebben.
13-03-2020 21:00
Die datum komt er in 2021.
13-03-2020 21:07
Grote kans dat zeker tot begin mei of begin juni er nauwelijks nog gekoerst gaat worden, op een verdwaalde plek na, en niet op allerhoogste niveau.
13-03-2020 21:19
Dan niet. Denk dat je het sowieso niet had moeten willen met de situatie zoals die nu is. Nog buiten al het Corona gebeuren om. Voor een groot deel renners aan de start die dit seizoen nog geen kassei of Vlaams weggetje hebben gezien, dan is het vragen om ongelukken om met dergelijk peloton het Criterium van Oudenaarde te rijden.
13-03-2020 21:20
Maar hoe denkt de Belgische wielerbond daarover?
    13-03-2020 21:26
    Die hebben als het er op aankomt niets te zeggen.
    13-03-2020 21:42
    De BWB heeft zich aan de regels te houden die hen worden opgelegd, en een ieder ander van hetzelfde.
    14-03-2020 12:20
    Die bond heeft anders helemaal niks te zeggen, als de overheid al nee zegt.
13-03-2020 22:21
Gewoon zonder publiek moet lukken. 't volk heb ook wat nodig moet die minister toch snappen.. En dan zit iedereen gewoon binnen voor de buis komt goed uit
    14-03-2020 11:20
    Nee want renners hebben het, begeleiders hebben het. Motars hebben het.
13-03-2020 22:27
Volgend jaar beter. Jammer dan. Verder gaan. Geen ramp
    14-03-2020 00:23
    Wel ramp.
14-03-2020 08:22
Het lijkt me dat geen van de voorjaarsklassiekers door zal gaan. De situatie zal over een paar weken niet ineens een stuk beter zijn, eerder een stuk slechter.
14-03-2020 08:27
Reken er maar op dat het derde en vierde monument ook niet door gaat
14-03-2020 08:31
10 ploegjes van 6 man laten starten, geen publiek. Lijkt me alleszins mogelijk en verantwoord. Ik denk dat we snel naar creatieve oplossingen moeten zoeken, dat gaat in de Ronde van Vlaanderen niet gebeuren maar voor andere koersen later dit jaar lijkt het me wel een idee.
    14-03-2020 09:45
    Betaal jij dan de gemiste inkomsten aan de organisatie?
    14-03-2020 21:09
    Nee, waarom zou ik in hemelsnaam?
14-03-2020 08:57
We gaan sneller dood gaan van verveling dan van het virus...
    14-03-2020 11:21
    Vertel dat maar in Italië
14-03-2020 09:02
Heel jammer, maar volgens mij is dit probleem inmiddels groter dan De Ronde of De Giro...
14-03-2020 09:14
Ik weet wel zeker dat het niet doorgaat, we denken al weken dat het wel overwaait. De ardennenklassiekers staan zeer zeker ook op de tocht. We lopen kennelijk parallel met de ontwikkelingscurve in Italië. Alleen met een vertraging van ongeveer 14 dagen, dus de komende weken staan ons nog wat te wachten.
14-03-2020 09:21
Je moet sowieso niet willen dat het doorgaat. Nu het zo grootschalig wordt aangepakt moet je het ook goed afmaken. Niet tot 3 april koersen verbieden en dan 5 april de Ronde van Vlaanderen rijden. Dat is gewoon niet verstandig. Dat gevaar zit er straks weer in als gelijk alles in één keer weer opstart. Beter zou zijn als dat geleidelijk aan zou gaan. In het slechtste geval zou het daardoor ook weer verkeerd kunnen gaan. En dan is het echt foute boel.
14-03-2020 10:10
1 op de 5000 is besmet met het virus. De rigoreuze oplossing is al die 5000 mensen buiten de maatschappij houden. Ja, dat is zeker effectief. Maar in een ideale wereld zouden die éénlingen met hoestklachten zelf de conclusie moeten trekken om zich twee weken af te zonderen, zodat die 4999 personen gewoon hun leven kunnen leiden. Het gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel van een deel van de besmette personen verplicht de instanties om dan maar een grootse aanpak te kiezen. Misschien moeten we er maar een jaarlijks feestje van maken. Week 5-6 van het jaar alles op slot. Daarmee kom je ook van heel veel andere problemen (virussen, stikstofproblemen, luchtkwaliteit, etc) af.
    14-03-2020 10:34
    Top, ware het niet dat er een heel deel mensen zijn die besmet zijn maar helemaal geen klachten hebben. Zelfs geen kuchje.
    14-03-2020 10:41
    Volgens de geleerden is iemand zonder klachten bijna niet in staat het virus over te brengen. Probleem is dat sommige mensen mét klachten nog steeds hun rol in de maatschappij blijven vervullen en anderen vervolgens aansteken.

    https://nos.nl/artikel/2327049-coronavirus-feiten-en-fabels-dit-zijn-antwoorden-op-jullie-vragen.html
    14-03-2020 10:49
    @Panache Zoek een medische site waar je je theorie kwijt kunt dan kan er hier gefietst of gepraat worden over de schadelijke neveneffecten van het ontbreken van wielerwedstrijden.
    14-03-2020 10:51
    Geef zelf het goede voorbeeld Emergo, in plaats van zo’n flutbericht te plaatsen. Of zoek een goede psycholoog die je teleurstelling helpt verwerken.
    14-03-2020 12:27
    Tja
14-03-2020 10:31
Het is voor Jumbo-Visma misschien wel gunstig als de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix in het najaar worden gereden. Dan heeft Van Aert zo'n half jaar extra de tijd om weer geheel terug op niveau te komen. Als de Tour de France gewoon doorgaat zal hij daar de koershardheid kunnen opdoen die hij dit voorjaar nog had gemist.
    14-03-2020 11:06
    Dat is echt onzin. Van Aert was al goed.
    14-03-2020 11:49
    Waarom niet gewoon volgend voorjaar? Najaarskoersen hebben we al (als die al doorgaan, want het virus kan na de zomer opnieuw de kop opsteken).
    14-03-2020 11:57
    @harryjohan71
    Van Aert heeft één wegwedstrijd gereden en daarin was hij redelijk maar dat zegt niets over het niveau wat hij dit voorjaar had kunnen halen. Het is belachelijk om te denken dat het onzin is dat iemand na zo'n zware blessure in de loop van het jaar beter zal worden namate hij langer heeft kunnen trainen en meer wedstrijden heeft gereden.

    @girardengo
    Er zijn maar een paar najaarskoersen die interessant zijn voor wielrenners die normaliter van de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix een hoofddoel maken. Zonder de voorjaarsklassiekers bijven er weinig belangrijke eendaagse wedstrijden over voor wielrenners als Van Avermaet, Sagan, Van Aert, etc.. Het zou zonde zijn als we die dit jaar nauwelijks tegen elkaar zien koersen.
    14-03-2020 12:26
    Om te zeggen dat het voor een ploeg gunstig is dat de ronde niet wordt gereden gaat me ver. Op basis van datgene hij heeft laten zien in zijn eerste wedstrijd was hij zeker niet kansloos in de ronde. Ook omdat de ronde toen nog anderhalve maand weg was.
14-03-2020 15:49
Zie hoe ver we gekomen zijn... Vroegah ging een tocht niet door vanwege een allesvernietigende oorlog, nu vanwege een lullig griepje.
    15-03-2020 06:43
    Ja echt belachelijk. Neem een voorbeeld aan de formule 1 en het voetbal.
14-03-2020 20:24
@girardengo : Eens, gewoon een jaar overslaan. Dan kan Flanders Classic zich nu al volledig concentreren om van de nieuwe opzet van de WB veldrijden een succes te maken.
Vandaag voorlopig met de slotrit van PN de laatste rechtstreekse uitzending van een wielerkoers. Hopelijk gaat op de woensdagen ExtraTime Koers gewoon door. En voor het sport op TV kijken hebben we de komende tijd het prachtige snooker op Eurosport nog.
14-03-2020 20:53
"Alleen in de jaren van de Eerste Wereldoorlog, tot 1918, werd de Ronde van Vlaanderen eerder niet verreden."

Dat moet zijn: tot en met 1918. In 1918 brak de Spaanse griep uit. (In Duitsland ook wel de Vlaamse griep genoemd)
15-03-2020 00:26
De monumenten (Milaan Sanremo, RVV, PR, LBL) en een aantal andere grote klassiekers zouden misschien nog in oktober verreden kunnen worden. Alle andere koersen zullen niet meer ingehaald kunnen worden en al zeker de rittenkoersen niet.
Het seizoen verlengen tot begin november. Het weer in oktober-november is vaak een stuk milder dan begin maart.
In die volgorde in oktober : Lombardije, Strade Bianchi, Milaan Sanremo, Gent-Wevelgem, Ronde Van Vlaanderen,Amstel Gold Race, Parijs Roubaix, Waalse Pijl, Luik Bastenaken Luik
Monumenten in het weekend, de kleinere klassiekers op woensdag.
Dit betekent koers tot 8 november
    15-03-2020 09:04
    Ambitieus, maar qua seizoen/afstanden haalbare kaart.
15-03-2020 10:20
Tegen, zoals al eerder aangegeven gaat voor mij het veldrijden boven het inhalen van de monumenten op de weg. Die gewoon een jaar overslaan.

Reacties zijn gesloten.