Vingegaard verdedigt geel in Vogezen: “Opnieuw een mooi gevecht met Pogacar”
foto: Cor Vos
zaterdag 22 juli 2023 om 18:32

Vingegaard verdedigt geel in Vogezen: “Opnieuw een mooi gevecht met Pogacar”

Natuurlijk, er staat nog één etappe op het programma, maar het moet raar lopen wil Jonas Vingegaard de Ronde van Frankrijk 2023 niet winnen. Vorig jaar schreef hij de Tour ook al op zijn naam. “Voor de tweede keer zegevieren is ook geweldig”, zegt de Deen van Jumbo-Visma na afloop van de twintigste etappe.

“Natuurlijk moeten we morgen, in de rit naar Parijs, nog wel voorzichtig zijn”, waarschuwt Vingegaard. “We moeten niets stoms doen. Maar het is ongelofelijk om voor de tweede keer de Tour te winnen, ik kan het bijna niet geloven.”

Het verschil met naaste belager Tadej Pogacar is enorm: zeven minuten en 29 seconden.  “Het was drie weken lang een ongelofelijke strijd. Ik denk dat het ook een heel mooie wedstrijd was om te kijken, ook voor ons. Ik waardeer het gevecht dat ik deze Tour had met Tadej. Hopelijk gebeurt dat in de toekomst ook weer.” Vingegaard genoot ook van de Vogezenrit naar Le Markstein. “Ik genoot van elke rit in het geel eigenlijk, maar vandaag voelde ik me goed. Het was opnieuw een mooi gevecht tussen mij en Tadej.”

Vervolgens bedankte Vingegaard zijn ploeg. “Ik was hier niet toe in staat geweest zonder mijn fantastische team. Ze waren er elke dag voor mij. Ze hebben het drie weken lang heel goed gedaan. Ik ben heel blij voor ons. Het wordt heel mooi morgen. Ik heb genoten van hoe we reden als team. We hadden een plan en voerden dat elke dag uit zoals we het wilden. Ik heb geen slechte herinneringen aan deze Tour. Alles verliep volgens plan.”

27 Reacties
22-07-2023 18:45
Welk gevecht?
22-07-2023 18:42
Ik heb veel comments gelezen waarin Vingegaard wordt neergezet als laf of kleurloos. Dat hij hier de puntjes op de i zou moeten zetten en alles aan gort had moeten rijden op de laatste klim.

Als je het mij vraagt is hetgeen hij doet sjiek. Je hebt geel met een royale voorsprong, je hebt een etappezege, je mannen hebben de hele dag niet op kop hoeven rijden maar enkel achter UAE gereden. Dan vind ik het netjes om niet te winnen; wat mij betreft had hij zelfs niet mee hoeven sprinten.

Ik zie veel liever dit dan het gedrag van Philipsen de afgelopen paar dagen. Hij heeft groen, 4 ritten, en loopt als rupsje nooitgenoeg ongefundeerd te klagen over motoren, of gunt een renner van 1 van de kleinen ploegen (Lotto DSTNY) niet eens een normale doorgang.

Grootsheid zit 'm niet altijd in het winnen... maar vooral in hoe je omgaat met je succes en je status. En wat mij betreft doet Vingegaard dit gewoon heel netjes.
    22-07-2023 18:48
    Volgens mij probeerde hij gewoon de sprint te winnen en was hij op de klim (die niet lang en lastig genoeg was), niet jn staat Pogacar eraf te rijden. En proberen te winnen is natuurlijk zijn goed recht.
    22-07-2023 18:49
    Grotendeels eens. Maar vond het erg klein overkomen dat hij de hele tijd op Pogi lette. Qua klassement was dat geen gevaar meer en dus mag je best eens iemand anders volgen of initiatief nemen.
    22-07-2023 18:57
    Hear hear Wouter!
    22-07-2023 19:04
    Hij wilde toch duidelijk de rit winnen, dus een kwestie van de zege aan Pogacar gunnen was het zeker niet (en dat was ook nergens voor nodig).
    Maar mij ging het niet zo zeer om demarreren/winnen of niet.
    Ik had het oneindig veel mooier gevonden als hij ofwel gedemarreerd, ofwel overgenomen en doorgereden had met Pogi. Dan had de Tour de apotheose met 2 tenoren gekregen die ze verdiende.
    Op het einde hadden ze dan met 2 kunnen sprinten of had hij Pogi de zege kunnen gunnen.
    22-07-2023 19:21
    De Tour is toch absolute topsport? Tuurlijk wil de kijker dan een duel zien op het scherpst van de snede. Beide tenoren hadden 1 ritzege, dus waarom zou hier iets moeten weggegeven worden?
    22-07-2023 19:21
    TJV heeft ook koersen gereden waar ze volledig domineerden, En daar zeurde men ook over.
    23-07-2023 00:07
    @Maillot à Pois ..> Precies wat hij nu gedaan heeft dus. Pogi de zege gunnen.

    Dus ik snap je klaagzang niet. Hij had ook drie kilometer onder de top kunnen weg knallen en Pogacar nog verder kunnen vernederen door hem drie minuten aan z'n broek te smeren.

    Maar blijkbaar vondt St.Vingegaard dit niet nodig. Pogacar is deze Tour al genoeg op z'n plek gezet, en weet dat hij tegen Vingegaard nooit meer zal winnen in een ronde van drie weken.

    En daarom was dit dus een prachtig gebaar van Vingegaard.

    Maar door al die bollen voor je ogen heb je dit blijkbaar nog niet helemaal door. :)
    23-07-2023 08:31
    Vingegaards defensieve rijden was nergens voor nodig. Geeft een beetje nare bijsmaak aan zijn verder verdiende overwinning. Gaat ook op voor de ploegleiding. Die hadden moeten zeggen: "Rijden Jonas!"
22-07-2023 19:09
Nee, Jonas, het was helemaal geen mooi gevecht tussen jou en Tadej, die kans heb je gruwelijk om zeep geholpen, je had moeten doorrijden met hem op de Platzerwasel.
22 juli 1979, Champs-Élysées, Parijs: Hinault met Zoetemelk die de honderdduizenden aanwezigen en miljoenen tv-kijkers spektakel boden door telkens te sprinten op de finishlijn van de finalelus, -waar de nodige Franse francs te verdienen viel-, 2 minuten later gevolgd door het peloton. De betere sprinter Hinault pakte uiteraard de ritzege, en met 3 minuten voorsprong de eindzege. De 2 protagonisten van die Tour die het publiek nog een keer trakteerden op een fraai eindspel, ook al stond de uitkomst bij voorbaat vast.
Zo kan het ook, Jonas.
    22-07-2023 19:13
    Bedankt voor het verhaal Jacco.
    Maar... zo kan het in principe nog steeds, morgen in Parijs.
    Even Jumbo bellen?
    22-07-2023 19:16
    Ligt hun hoofdkantoor in Apeldoorn?
    22-07-2023 20:08
    Het hangt er vanaf hoe kortzichtig je blik is.

    Er is 3 weken lang hele mooie strijd geleverd op het scherpst van de snede. Secondenspel tot de tijdrit, en eigenlijk was het ook daarna nog altijd speelbaar. Tot aan de Col de la Loze.

    Maar als je blik niet verder reikt dan de etappe van vandaag kan ik deze commentaren helemaal begrijpen.
    22-07-2023 20:26
    Ik denk dat iedereen het over eens is dat de Tour in zijn algemeenheid een spannend en mooi gevecht tussen beide tenoren was.
    De opmerkingen slaan op de uitspraak van Vingegaard dat "vandaag opnieuw een mooi gevecht was tussen hem en Tadej".
    Dat vond ik niet. Dat doet voor mij verder niets af aan de oververdiende tourzege van Jonas, maar de laatste kilometers van deze etappe hadden alles in zich voor een prachtige apotheose, en uiteindelijk voelde het voor mij en vele anderen toch als een soort van anticlimax. Wat geen ramp is, maar gewoon jammer.
    22-07-2023 21:38
    Pfff…. Dit was zo’n beetje de enige tourit zonder strijd om het klassement en meteen klaagt iedereen…
    23-07-2023 00:11
    Dus Jonas heeft Pogacar niet nog eens een paar minuten aan z'n broek gesmeerd, maar de rit cadeau gedaan.

    Want inmiddels weten we dat het nooit tot een gevecht zou komen, omdat Jonas met speels gemak weg zou zijn gereden.

    Dus niet zeuren, maar gewoon genieten van een Tour winnaar die een rit meer of minder totaal onbelangrijk vindt.
22-07-2023 19:47
Wel bijzonder dat de winnaar van de Tour hier meer kritiek te verwerken krijgt dan de zwaar teleurstellende Nederlanders MvdP en team DSM….
    22-07-2023 20:04
    Hoezo zwaar teleurstellende MVDP ? Hij helpt Philipsen aan 4-5 ritzeges en de groene trui en verder waren er nauwelijks etappes waar hij voor eigen kans had kunnen rijden.
    Hij heeft meer voor zijn ploeg gedaan dan Vingegaard bijvoorbeeld :):) Ja, en DSM dat kan je nauwelijks ook een Nederlandse ploeg noemen, is een ploeg van los zand en een leiding die alleen verstand heeft van protocollen.
    22-07-2023 20:22
    DSM? Deden die ook mee? Die hebben deze Tour toch echt alleen als pelotonvulling gediend idd!
22-07-2023 18:42
Wat Jumbo wederom als team heeft neergezet is extreem goed. Vingegaard zelf was ook geweldig en de tijdrit is om nooit te vergeten. Jumbo weet precies hoe het amateuristische UAE te kraken is....en UAE weet dat.
Mooi dat het ploegenklassement gewonnen is als bonus. Het was een geweldige Tour!
22-07-2023 19:35
Jonas, zet aub even een andere bril op! Weet niet wat jij aan het doen was die laatste 6-8km. Dit was geen gevecht met Pogacar. Dit was gewoon laf rijden en gelukkig werd je daarvoor niet beloond met een etappe-overwinning.
    22-07-2023 22:11
    Eens. Ofwel je rijdt mee met pogacar of je laat m wegrijden als het over gunnen zou gaan. Kan me niet heugen dat iemand die 8” voor stond op de nr2 zo zenuwachtig 80x actherom kijkt 500m voor de top van de platzerwatsel of zn “concurent” gaat demareren. Sund als liefhebber. Mooi dat pogi m nog wint. Verder genoten van de tour en zeker ook van jumbo. Dit was een beetje anti koers. My 2 cents.
    23-07-2023 00:13
    Je snapt toch wel dat hij dit zegt om Pogacar z'n zege wat meer eer te geven... Of zien jullie dit nu echt niet ?

    Tsjongejongejonge .... in het land der blinden ..... enz enz
23-07-2023 00:00
Gevecht met Pogacar, die na de rit aangeeft dat hij nog wel een weekje Tour wil doen. Hahahahaha wat een comedie.

Santa Vingegaard heeft flink lopen uitdelen vandaag. Pogi krijgt nog een ritje omdat hij eindelijk doorheeft dat hij nooit meer een Tour zal winnen, en Ciccone krijgt de bollen waarvoor hij de hele Tour voor gewerkt heeft.

Ik ben blij met zo'n Tour winnaar. Dat 99% van de mensen niet snapt waarom hij vandaag niet voor de rit ging, is voor mij de extra kers op de taart. ...

Veni vidi Vingegaard ...
22-07-2023 19:47
Gevecht? Je hebt niets gedaan...
23-07-2023 00:46
Ik zag vooral een vingegaard die dacht dat pogacar nog op 10 seconden stond, waar was hij eigenlijk bang voor om gewoon mee te rijden, wat een rare rit nu.

Reacties zijn gesloten.