Victor Campenaerts: “Van der Poel was indrukwekkend, maar niet van een andere planeet”
foto: Cor Vos
vrijdag 1 april 2022 om 13:22

Victor Campenaerts: “Van der Poel was indrukwekkend, maar niet van een andere planeet”

Victor Campenaerts heeft in een persconferentie vooruitgeblikt op de Ronde van Vlaanderen van zondag. De Belg van Lotto Soudal had het over de waarschijnlijke afwezigheid van Van Aert, zijn eigen kansen, het slechte weer en over Mathieu van der Poel. “De druk ligt zondag zonder Van Aert bij Alpecin-Fenix.”

Het gesprek van de dag is natuurlijk het nieuws van gisteren dat Wout van Aert door ziekte waarschijnlijk niet aan de start zal verschijnen van de Ronde van Vlaanderen. Ook Campenaerts kreeg van Het Nieuwsblad en HLN de vraag voorgeschoteld wat dat gaat betekenen. “Ik denk dat we nu een open wedstrijd zullen krijgen. De druk van Jumbo-Visma komt nu op de schouders van Alpecin-Fenix te liggen, maar ik denk niet dat zij de ploeg zijn die willen controleren. Dat kan in ons voordeel spelen.”

Wat nog in zijn voordeel zou spelen is, naar eigen zeggen, een korte finale. “Mijn ervaring zegt me dat ik niet de beste uithouding heb. Hoe langer de finale, hoe groter het belang van die uithouding. De Ronde van Vlaanderen is tachtig kilometer langer en dat is een nadeel voor mij”, aldus de Belgische uurrecordhouder.

“Ik denk wel dat ik de betere renners kan volgen als er wordt aangevallen. Ik ga er vanuit dat ik mijn cartouche mag sparen voor de echte finale. Vorig jaar moest ik nog anticiperen, nu rijd ik de finale omdat ik de versnellingen van de toppers kan volgen.” Vocsnor verkeert in een goede vorm, maar ziet zichzelf niet als een echte favoriet voor de zege.

Over Mathieu van der Poel: “Indrukwekkend, maar niet van een andere planeet”
Campenaerts reed in Dwars door Vlaanderen afgelopen woensdag een zeer sterke koers. De Belg kleurde de finale met verschillende sterke demarrages, maar hij moest passen toen Van der Poel en Tiesj Benoot demarreerden in de absolute slotfase. “Ik vond Van der Poel eerder slim dan sterk, hij heeft niet geprobeerd om ons echt van de kaart te vegen. Hij reed indrukwekkend, maar niet van een andere planeet.”

foto: Cor Vos

“Door eerst Tiesj (Benoot, red.) en mij tot de orde te roepen, en daarna weer Tiesj reed hij eigenlijk vooral een slimme koers. Met alle respect voor Tiesj maar hem kloppen in de sprint is nu niet zo moeilijk.” Campenaerts zelf werd vierde in Dwars door Vlaanderen, hij werd in de sprint relatief nipt geklopt door Tom Pidcock.

23 Reacties
01-04-2022 13:40
Hmm, hij gaat weer plakken in het wiel. Niet echt een renner die volop zijn werk doet in een kopgroep, maar allez, dat is wellicht de enige manier om kans te maken.
    01-04-2022 13:58
    Victor kan je niet echt de stempel van plakker geven. Ik hou net van zijn aanvallende koersstijl!
    01-04-2022 14:11
    Wellicht zie ik het verkeerd, maar op mij maakt hij de indruk wel aan te vallen inderdaad, om de ontsnapping tot stand te brengen, maar eenmaal succesvol onderweg gaat hij eerst een tijdje achterin hangen, om daarna ogenschijnlijk halfslachtig mee te draaien.
    01-04-2022 16:02
    Klopt, koerst nooit a bloc. Het mag, zeker als je zo middelmatig bent is het de enige manier om te overleven.
    02-04-2022 21:42
    Victor moet niet denken dat Mathieu zonder z'n ploeg niks kan, want hij heeft wel bewezen dat ie alleen zonder hulp een koers kan winnen. Hij heeft die gave die maar enkele renners hebben.
01-04-2022 13:43
"Wat nog in zijn voordeel zou spelen is, naar eigen zeggen, een korte finale."
De organisatie maakt net bekend dat de Oude Kwaremont en de Paterberg omv het extreme weather protocol geschrapt worden uit het parcours.
De finish ligt nu 3km na de afdaling van de Kanarieberg.
Een voorblad 58 wordt door de UCI trouwens enkel goedgekeurd voor renners die dit al gebruikten tijdens één van de voorbereidingswedstrijden op de Ronde.
    01-04-2022 13:57
    En renners met een weerbarstig haarpluimpje moeten met een vaste pion rijden zeker?
    01-04-2022 14:01
    Waar heb je dat gehoord dat de Oude Kwaremont en de Paterberg geschrapt worden???
    Als dat zo is, is dat wel een erg voorbarige (vroege) beslissing. Zondag geeft men alweer dikke plussen boven het nulpunt op. Dus sneeuw zullen ze geen last van hebben.
    Twee keer de Oude Kwaremont schrappen zou overigens veel afdoen van de Ronde.
    01-04-2022 14:07
    1 april hahaha
    01-04-2022 14:21
    Hehehehehe, lekker.
    01-04-2022 14:29
    Rondje 25 toch...
    Hoe dik kan het er op liggen? ;-)
    01-04-2022 14:35
    Ha, ha, joh, ik had helemaal niet in de gaten dat het vandaag 1 april was.
    Achteraf had ik het kunnen weten want er zijn er ook veel die denken dat Wout van Aert helemaal niet ziek is.
    01-04-2022 14:52
    Lol, de UCI zou er gek genoeg voor zijn.
    01-04-2022 16:27
    Heren, voor dit soort witzen beperk ik me heus niet tot 1 april... louter toeval
01-04-2022 14:01
Campenaerts is één van die heel weinige wielrenners die je goed om teksten vragen kan. Zou ook een leuke tafelgast zijn bij programma's, is zichzelf en heeft een leuke kijk op zaken
    01-04-2022 14:40
    +1 ik zie een beetje een volwassen versie Planckaert als commentator in de toekomst.
    Als renner ook mooi om te zien dat hij echt nadenkt over wat hij kan doen om een voordeel te halen, de inzet van dat 58 voorblad is ook niet overal inzetbaar bijvoorbeeld.
    01-04-2022 14:57
    Eens, en hij spreekt ook nog ns met z'n kuiten.
    01-04-2022 15:09
    Klopt. Recent gastoptreden bij De Rode Lantaarn Podcast is dan ook een aanrader.
01-04-2022 15:55
Hij heeft ons prachtige koers gegeven, Campy. Poeleke reed achter Victor de achtervolgende groep op 2:08, en dat was beider verdienste.
01-04-2022 16:32
Alleen vergeet Victor even dat er in tegenstelling tot DDV er in de ronde er wel klimmen in de laatste 30/35km liggen waar je onderscheid kan maken. Woensdag mooie koers gezien maar de laatste 40km waren mijns inziens nu echt te makkelijk. Daardoor heb je in DDV van km 60 eigenlijk geen kans meer om terug te keren op een groepje of alleen vooruit te blijven.
01-04-2022 17:28
"Ik vond Van der Poel eerder slim dan sterk, hij heeft niet geprobeerd om ons echt van de kaart te vegen". Waarom zou hij in een voorbereidingskoers. En als hij zondag Victor klopt in de sprint is hij slimmer én sterker en zegt Victor: "Allez mij een beetje klop geven in de sprint is niet buitenaards zeker?"
    01-04-2022 22:07
    VDP gaf, als ik het me goed herinner, id de interviews achterna zelf aan dat hij zichzelf niet in staat achtte om ieder gat toe te rijden. Als VDP dat zelf al aangeeft, waarom zou de analyse van Vocsnor dan zo verkeerd zijn? Bovendien, het is niet dat Vocsnor zegt dat VDP slecht is. Er is heus wel nog een groot gat tussen VDP en quasi alle andere rijders. Maar we hebben vorig jaar al een sterkere VDP gezien. Het probleem voor vele renners is wel dat een VDP op 95% nog steeds veel wint en zeker als hij zijn kop gebruikt om die 5% te compenseren.
02-04-2022 01:19
Precies wat u en Campenaerts zeggen: je hoeft niet buitenaards te zijn om slimmer en sterker te zijn. Dan zal het niet met 5 min. verschil zijn maar met genoeg!

Reacties zijn gesloten.