Verbrugghe: “Evenepoel heeft de kwaliteiten om de hele Giro te schitteren”
Remco Evenepoel - foto: Cor Vos (archief)
vrijdag 22 mei 2020 om 08:44

Verbrugghe: “Evenepoel heeft de kwaliteiten om de hele Giro te schitteren”

In oktober hoopt Remco Evenepoel aan de start te staan van zijn eerste grote ronde. De renner van Deceuninck-Quick-Step zal over enkele maanden deelnemen aan de Giro d’Italia. Wat verwacht bondscoach Rik Verbrugghe eigenlijk van zijn jongere landgenoot? “Ik denk dat Remco de kwaliteiten heeft om de hele Giro te schitteren.”

Ook dit jaar maken we met RIDE weer een lekker dikke zomereditie. Een 212 pagina's dik wielermagazine waar je deze zomer uren van kunt genieten en die de sportzomer nog nét iets leuker maakt. Bestel nu jouw exemplaar online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

Verbrugghe kijkt met het Waalse RTBF vooruit naar de Italiaanse ronde. “Het idee was om Remco twee weken te laten rijden in de Giro d’Italia, maar wat is het plan nu? Denkt de ploeg nog altijd aan een vroegtijdige opgave? De renners hebben nog veel energie en willen zoveel mogelijk koersen. De motivatie is er”, aldus de oud-renner.

“De renners hebben dit seizoen nog nauwelijks gekoerst vanwege de lockdown. Ze hebben alleen maar getraind. Remco zal nu wellicht drie weken willen koersen, in de hoop zichzelf te testen. Ik denk dat hij de kwaliteiten heeft om de hele Giro te schitteren.” De vraag is of de renners beginnen met een proloog, nu de Giro-start in Boedapest niet doorgaat.

Leerproces 
Evenepoel liet eerder weten graag de allereerste roze trui te veroveren. “Mocht de Giro beginnen met een proloog, dan is het voor Remco zeker mogelijk om het roze te pakken”, zo vertelt Verbrugghe, die negentien jaar geleden zelf ‘La Maglia Rosa’ wist te veroveren na een proloogzege in Pescara. “Hij heeft de kwaliteiten om een proloog te winnen.”

De keuzeheer begrijpt tot slot dat Evenepoel Luik-Bastenaken-Luik overslaat ten faveure van de Giro (3-25 oktober). “Hij zal straks veel meer koersdagen in de benen hebben, waardoor hij ook meer leert over zichzelf als wielrenner.” De 20-jarige Evenepoel begon het seizoen met eindzeges in de Vuelta a San Juan en de Volta ao Algarve.

23 Reacties
22-05-2020 09:29
Evenepoel heeft bewezen potentieel op: het vlakke, heuvels, middengebergte en licht hooggebergte, plus het tijdrijden. Recuperatie, tactisch inzicht, relatieve verslechtering derde week, super steil (Angliru), opeenvolging Alpencols, output boven de 2.000 meter, extreme hitte, etc. etc. zijn allemaal vraagtekens. Evenepoel is nog niet in staat geweest deze zaken te tonen, dus daar kunnen we hem niet op afrekenen. Hem deze kwaliteiten zonder meer toedichten omdat je fan bent, of Belg, is natuurlijk raar - zo werkt de natuur niet. Ik neem aan dat Evenepoel net als ieder mens zijn limieten en tekortkomingen heeft. Aan de concurrentie om die bloot te leggen.
    22-05-2020 10:31
    Klopt. Iedereen kan de Giro winnen, tenzij het tegendeel bewezen wordt.
    22-05-2020 10:41
    Maar dan andersom.
    22-05-2020 11:34
    Gekukkig voor hem slaan ze de Angliru dit jaar een keertje over in de Giro
    22-05-2020 12:37
    Inderdaad, die rit over de Angliru, Tourmalet, Mont Ventoux, Col Agnel en aankomst op de Stelvio zou voor Evenepoel nog wat vroeg komen dit jaar ;-)
    22-05-2020 23:07
    Wat betreft die output boven 2000 meter, daar hebben ze hem al op getest. Je hoeft je daar geen zorgen over te maken.
22-05-2020 13:02
Bij genoeg renners twijfel ik over meerdere beklimmingen en hooggebergte maar bij Evenepoel minder. Gevoelswaardig denk ik dat zijn zwakte zal zitten in de kop opgejut worden en te snel met krachten smijten, t is n strebertje.
    22-05-2020 23:19
    Klopt helemaal. Daar komt bij dat ze bij DQS geen enkele luitenant hebben die lang en ver genoeg met hem mee kan, om hem zolang in te tomen. Kijk naar de bergrit in de Adriatica Ionica, waar hij als een halve gare blijft beuken, terwijl achter hem een ploegmaat van Padun of Hermans (weet het niet meer zeker) zich leegrijdt om Evenepoel niet te laten ontsnappen. Uiteindelijk raakt hij niet weg, en moet hij dat groepje met minder getalenteerde renners anderhalve minuut laten rijden. Er is weliswaar een verklaring voor die matige prestatie toen (hij was minder dan een week voordien teruggekomen van zijn eerste hoogtestage), maar het is wel tekenend voor zijn gedrag en temperament. Een week later, doet hij hetzelfde in de Classica San Sebastian, en raakt hij wel weg, met de gekende afloop. Een dag na die bergrit in de Adriatica Ionica, gaat hij weer van 25km van de meet aan, en rijdt hij ook alles op 2 minuten.

    Tactisch is er nog veel werk aan (want dit is leuk om naar te kijken in een klassieker of 5-daagse rittenwedstrijd, maar contraproductief in een Giro of Tour). Als hij slim is beperkt hij zich de eerste 2 weken tot volgen, en gaat hij enkel tot het gaatje in de tijdritten, om vervolgens te zien wat er de derde week nog in de tank zit. En als hij dan nog wat overschot heeft...
22-05-2020 13:13
Hij heeft in ieder geval als voordeel dat er veel tijdritten zijn. Bij winst in die ritten zal men toch al kunnen spreken van een geslaagde Giro. Ook als hij buiten de top 5 valt in het algemeen klassement van een zwak bezette Giro.
Dan zegt men doodleuk: het is een goede verkenning van het grote werk geweest.

Achteraf gaan ze altijd gelijk krijgen, de mannen bij DQS.
    22-05-2020 13:27
    En ze hebben ook groot gelijk. Zelfs als hij na 2 weken moet opgeven zonder zege is het een test geweest. Dan weten ze (en vooral hijzelf) meteen ook weer dat het nog te vroeg kwam om 3 weken te strijden. En anderzijds heeft hij dan meteen eens 2 weken na elkaar gekoerst, voor het eerst, en dan zal ook dat weer nuttig zijn geweest.
    22-05-2020 16:13
    Vanuit de ploeg kunnen ze het altijd wel mooi inkleden dat, bij succes of niet, het steeds van groot nut is voor zijn ontwikkeling. Ik denk wel niet dat Evenepoel daar zelf zo over denkt. Die gaat diep ontgoocheld thuiskomen als hij geen prijs (rit of een goed klassement) pakt in Italië. Zeker na zijn seizoensstart waar winnen vanzelf leek te gaan, zelfs tegen de latere winnaar van Parijs-Nice.
    22-05-2020 23:04
    Euh, en jij vindt dat abnormaal? Nee, je hebt gelijk. Als hij geen rit wint of top 5 rijdt, moeten ze hem publiekelijk afvallen. Hoog tijd dat hij op dezelfde manier wordt aangepakt als al die andere 20 jarigen die naar de Giro trekken. Meteen resultaten!

    Trouwens, doet Rohan Dennis plots niet meer mee aan de Giro? Indien wel, zou ik sowieso ook niet meteen uitgaan van succes in de tijdritten.
22-05-2020 20:22
“Ik denk wel niet dat Evenepoel daar zelf zo over denkt.”

Wat wil je nu precies zeggen?
23-05-2020 10:26
@boenk
Naast zijn gebrek aan ervaring, had zijn voortvarendheid in de koninginnerit in de Adriatica alles te maken met zijn valpartij tijdens de eerste rit, waardoor hij vrij veel tijd verloor. Om zich toch nog goed te plaatsen in de rangschikking, riskeerde Evenepoel dan ook alles of niets tijdens de slotbeklimming van de tweede rit, wat hij uiteindelijk bekocht. Het feit dat hij de dag nadien weer op avontuur gaat, en het wel afmaakt, bewijst zijn inhoud en recuperatievermogen. Op topniveau in het hooggebergte zal Evenepoel nog wel een paar jaar moeten wachten, zeker als het tegen de betere klimmers en klassementsrijders gaat. Maar ook dat zie ik hem ooit te realiseren.
    23-05-2020 17:44
    Ja, dat was een monumentale fuckup van DQS, die hun eigen klassementsman daar de das om deden, voor een sprint die ze sowieso zouden winnen. Ze reden in het eerste peloton volop op kop... terwijl zowel Padun als Hermans in dat eerste peloton zaten. Onbegrijpelijk.

    Wat betreft dat jaren wachten... geen idee. Ik maak zo geen voorspellingen meer. Ik dacht ook niet dat hij zijn eerste klassieker zou winnen in zijn eerste jaar. Dat hij in zijn eerste jaar al tijdritten zou winnen tegen Ganna, Asgreen, Lampaert, Bjerg, Campenaerts... Dat hij bij aanvang van zijn tweede jaar tijdritten zou winnen tegen Dennis, en bergop zou finishen voor Costa, Lopez, Nibali, Thomas, Kämna... Dus misschien heb je gelijk. Maar misschien ook niet.
    23-05-2020 19:54
    Waarom nog enkele jaren wachten? Pogacar en Bernal stonden er ook al op deze leeftijd.
    23-05-2020 22:08
    Bernal was nog de Tour de l'Avenir aan't rijden op die leeftijd, beste Harry. Die won ie met 1 minuut voorsprong op Lambrecht. Diezelfde Lambrecht had tijdens die zomer aan een "klimkamp" meegedaan van de Belgische wielerbond, wat georganiseerd werd om klimtalenten op te sporen. Daar deed ook een 17 jarige eerstejaars junior mee, die op dat moment pas 3 maanden op de fiets zat. Een klein dikkertje, een zekere Evenepoel, reed daar de Grand Ballon omhoog, amper 15 seconden trager dan de 3 jaar oudere Lambrecht... die een maand later dus de grote uitdager van Bernal zou worden.
23-05-2020 19:51
Ik krijg steeds de indruk dat velen vinden dat Evenepoel de beste jonge klassementsrenner allertijden is. Zo ja, dan moet hij in het verwachte deelnemersveld de giro winnen, in ieder geval podium, om niet onder te doen voor Pogacar en Bernal.
    23-05-2020 22:21
    De Giro is de Vuelta niet, en zoals reeds gezegd, op die leeftijd was Bernal nog met de andere kindjes aan het racen.
    23-05-2020 23:48
    Klopt Vuelta was veel zwaarder qua deelnemersveld dan naar verwachting de giro van 2020. Pogacar werd in die Vuelta 21. Op zijn 21st was Bernal 15e in de tour en op zijn 22ste won hij de tour.
    24-05-2020 00:28
    Harry, Johan, Johanharry... blijf van de geestverruimende middelen. In de Vuelta reden Roglic en Lopez, en dan nog een bejaarde en een aan lager wal geraakt voormalig toptalent. Verder nog wat figuranten als een Kelderman, Majka (die beiden ook gepland zijn voor de Giro) en Carl Frederik Hagen etc. Op dat moment had Roglic nog geen grote ronde gewonnen en had ie enkele maanden voordien kletsen gekregen van 2 van de favorieten die dit jaar opnieuw de Giro zullen rijden, en was eindoverwinning in een grote ronde van Valverde al 10 jaar geleden; de laatste keer dat Quintana iets merkwaardigs gepresteerd had was ook al een tijdje geleden. Voor de Giro zijn (voorlopig) Nibali, Yates en Carapaz gepland, die alle 3 nog de afgelopen jaren een grote ronde gewonnen hebben. Het is verder ook algemene kennis, dat de Giro veel lastiger is als jonge renner, dan de Vuelta, waar de beklimmingen korter zijn, waar er minder druk is, en waar veel renners al vermoeid zijn na een zwaar seizoen en het tempo lager ligt.
    Waar en wanneer Bernal reed en won hoef je me niet te vertellen want blijkt dat ik daar beter van op de hoogte ben dan jij.
    Zouden ook naar de Giro gaan: George Bennett, Ilnur Zakarin, Marc Soler (als kopman, niet zoals in de Vuelta waar hij als knecht nog in de top 10 reed), Majka, Ciccone en Fuglsang. Bardet lijkt voorlopig de enige grote naam te zijn die na corona zijn plannen wijzigt en de Tour rijdt. Lijkt me dus wel dat het niveau in de Giro iets hoger zal liggen dan vorig jaar in de Vuelta. Maar toch mooi geprobeerd.
    24-05-2020 02:38
    @Boenk helaas noem je veel renners (Majka, Bennett, Soler, Fuglsang) die ook in de Vuelta reden. Yates, Fuglsang en Soler gaan waarschijnlijk voor de tour. Ilnur Zakarin heeft in 2019 weinig gepresteerd. Ciccone heeft nog nooit een goed klassement gereden. Blijven alleen Carapaz en Nibali over van jouw rijtje.
    24-05-2020 17:27
    Bennett reed in dienst van Roglic, niet voor zijn eigen klassement, en die had al een TDF in de benen. Ik mag hopen dat je begrijpt dat dat een verschil is? Want ik begin er aan te twijfelen of je dat wel begrijpt. Soler reed ook in de Vuelta, in dienst van Valverde en Quintana, en haalde in de Vuelta nog de top 10, wat duidt dat het deelnemersveld daar hoegenaamd niet om over naar huis te schrijven was. Kelderman na een rampseizoen, 7de, Carl Frederik Hagen, 8ste... ja, wat een sterk deelnemersveld.
    Yates heeft helemaal niet aangegeven dat hij "waarschijnlijk" de Tour zou rijden, enkel dat het niet 100% zeker is dat hij bij de Giro blijft. Fuglsang werd 4 dagen geleden nog maar bevestigd dat hij de Giro zou rijden, dus het ziet ernaar uit dat je vooral veel uit je nek staat te kletsen om toch maar een beetje een punt te maken. Soler zou samen met Betancur, Alba en Rubio naar de Giro gaan. Dus zelfs al zouden enkel Nibali en Carapaz overblijven van de grote namen (hetgeen dus niet het geval zal zijn) dan nog zal het deelnemersveld niet zwakker zijn dan dat van de Vuelta. En het parcours al zeker niet.

    Maar ik weet het, het past niet in je plaatje. Alles om achteraf de prestatie van Evenepoel ofwel af te breken, ofwel kapot te relativeren. Als hij met 10 minuten zou winnen, zal het waarschijnlijk maar "normaal" zijn, gezien het "zwakke veld". En als hij buiten de top 5 valt zal het "teleurstellend" zijn want "kijk naar Pogacar". Dat hij nog jonger en veel minder ervaring heeft, zal niet meetellen. En wanneer hij zoals elke normale 20 jarige buiten de top 20 valt, zal het feest zijn bij je thuis.

Reacties zijn gesloten.