dinsdag 14 december 2021 om 19:00

Veldrijden op de Olympische Winterspelen: Kansrijk of kansloos?

Video Kan het veldrijden een olympische wintersport worden? Dat was de hoofdvraag op 12 december in het Italiaanse Val di Sole, waar ter promotie van de cyclocross een Wereldbeker was gepland op een volledig sneeuwparcours. De veldrijders zelf staan open voor die ontwikkeling. Maar waarom willen de UCI en Flanders Classics, organisator van de Wereldbeker, het veldrijden op de Olympische Spelen? Dat zie je in een nieuwe WielerFlits Legt Uit-video.

Laat in de reacties onder dit bericht jouw mening achter: is veldrijden een olympische wintersport, of niet?

Lees ook:


Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

36 Reacties
13-12-2021 15:05
kansloos!!
    13-12-2021 16:29
    kansarm!!!!

    (kansloos mag je niet meer zeggen)
    13-12-2021 18:49
    Helemaal mee eens. Zelfs wout van aert zegt dat ze niet 5 crossen in de sneeuw moeten doen. Dan heb je gewoon niks op de winterspelen te zoeken
13-12-2021 15:11
Er is meer kans dat Doutzen uit de kast komt als pro-vaxxer. Kansloos dus.
13-12-2021 15:16
Ja, wanneer Red Bull hier mee op de kar springt als geldschieter/lobbyist
13-12-2021 15:18
Zowaar een keer eens met Vainsteins... kansloos.

Leuk om 1 of 2 keer per jaar een sneeuwcross te zien, maar het heeft niks met een wintersport te maken maar meer met een sport die je toevallig in de winter doet.

Gewoon lekker accepteren dat je een mooi laaglands tijdverdrijf hebt waar wat renners een boterham mee kunnen verdienen en het publiek zich vermaakt met een bak friet en een pint. Leuke crossen organiseren op plekken waar er behoefte aan is, en daar gewoon tevreden mee zijn.
    13-12-2021 15:27
    En meteen wat meer geld stoppen in de kwaliteit van het event ipv een aantal verwende wegwielrenners geld toe te stoppen voor aantreden. Als ze het zo hard nodig hebben om te trainen vh wegseizoen komen ze ook gratis wel.
    13-12-2021 15:28
    Plus één (+1 was te kort)
    13-12-2021 16:03
    Baanwielrennen is net als veldrijden ook een sport die doorgaans in het najaar/winter wordt beoefend en we weten op welke Spelen die thuishoren. Dus daar heb je je antwoord eigenlijk al.
    13-12-2021 16:14
    Zelf vind ik veldrijden om te doen ook veel leuker in de zomer. Laat ze anders de Olympische wegrit een keer over onverhard terrein doen.
    13-12-2021 16:36
    @Michelangelo. Deze keer ben ik het met jou ook eens.
13-12-2021 15:31
Waar is de pol?
13-12-2021 15:37
EEN van de eisen van het IOC was toch dat een sport op ten minste drie continenten beoefend moet worden? Voor veldrijden gaat dat niet op. En dan gaat het boek, helaas, dicht.
    13-12-2021 15:43
    Lijkt me wel een sport die met wat gekkigheid enorm groot in Japan kan worden. Vooral met dat geglibber van afgelopen zondag. In Amerika zijn er ook leuke varianten waar de renners met grote skippyballen bekogeld worden, in een soort whipe out versie heeft het in Azië een grote kans van slagen.
    13-12-2021 15:46
    Zowel in Europa, Amerika, Australië als Azië (o.a. in Utsunomiya, Tokyo en Peking) zijn er lokale crosscircuits. Dat is dus alvast geen probleem. Nergens staat dat er op 3 continenten World Cup-manches moeten zijn.
13-12-2021 15:46
De Winterspelen is natuurlijk een feestje van een beperkt aantal landen. Het is wel een kans om, eventueel samen met het veldlopen, een breder publiek en meer landen op de Winterspelen te krijgen. Sponsors zullen dat niet erg vinden.

Bij de Zomerspelen is er altijd veel ruimte voor nieuwe sporten. Het IOC kiest hier voor de vaak wat extremere sporten, zoals skateboarden, of breakdance omdat dit jongeren aanspreekt. Dat is denk ik het manco van het veldrijden, ik denk niet dat jongeren dit een aantrekkelijke kijksport vinden, waardoor het toch niet zo heel kansrijk is vrees ik. Om het kansrijker te maken denk ik dat je moet gaan nadenken over typische sneeuwcrossparkoersen, met hogere snelheden en bijvoorbeeld sprongen.
    13-12-2021 15:54
    Een soort BMX-en in de sneeuw?

    Dan voel ik nog meer om dat hele crushed/crashed ice om te zetten naar iets olympisch. Je weet wel, 4 ijshockeyers bovenaan een schaatsbaan die bergaf loopt, met boarding, sprongen en bochten. En wie het eerst beneden is die wint. De schaatsvariant van de snowboardcross....
13-12-2021 16:07
Noem het ijscross en ineens is er al wat meer mogelijk, of beter nog: X-TREME Ice Cross om met de trend van de extreme sporten mee te gaan. Een straat op een heuveltje in Belgie dat achter de straatnaam 'berg' zet, wordt vervolgens ook opgenomen in het routeboek als zijnde een berg/heuvel. De naam doet al een heleboel.

Ik vind wel dat je dan jaarlijks meerdere sneeuwcrossen moeten hebben, liefst natuurlijk, maar helemaal tegen nep ben ik niet. Iemand een idee wat het kost om een baan vol te spuiten?
    13-12-2021 23:03
    Als ze op de trend van X-treme sports willen inspelen denk ik dat Alpine Snowbike meer kans maakt. De UCI heeft in september aangegeven die discipline verder te willen ontwikkelen en er volgend jaar een Wereldbeker en een WK in te willen organiseren.

    Filmpje hier:
    https://www.youtube.com/watch?v=uuuOJrbhJng
    13-12-2021 23:59
    Dat lijkt inderdaad veel meer op een wintersport...
    14-12-2021 10:07
    Op zich wel grappig, maar dat lijkt me weer meer een sport voor de sneeuwlanden, veld/sneeuwcross kan wellicht iets eerder gedaan worden door landen die anders amper op het os voorkomen.
13-12-2021 16:07
Veldrijden geen kans. Begin je een nieuwe discipline die enkel op sneeuwparcoursen, dan misschien wel. Ik weet overigens niet wat de positie van het IOC is mbt internationale sportfederaties. Volgens mij is er geen enkele van die die zowel een sport op zomer- als winterspelen heeft staan. Ook "soortgenoten" hockey (FIH) en ijshockey (IIHF) zijn aparte federaties
13-12-2021 16:11
Kansloos.
Een sport die bij de gratie van de beperkingen in materiaal bestaat, waardoor de parcoursen exact dat zijn: beperkt.
Er zijn betere fietsen om door de sneeuw te rijden, waardoor het publiek gespaard blijft van kijken naar glijdende tuinkabouters op smalle bandjes.
Nogmaals: laat de CX in Vlaanderen en start een XCO wintercup. 2-3 extra WB's waarbij er 2 naar keuze meetellen voor de Wereldbeker.
In 1 klap internationalisering, betere atleten en mooiere omlopen.
13-12-2021 17:06
Word met alle respect in amper 10 landen ( of soms zelfs in regio's ervan) een beetje op niveau beoefend, en behalve een Japanner , wat in de USA en Canada uitsluitend in West Europa. Waar vroeger Zwitserland, Polen en Czechie nog eens meespeelde zie je die ook nog amper in de uitslagen. MTB word wereldwijd beoefend, cyclocross op enig niveau in nog amper 5 of 6 landen
13-12-2021 17:12
Kansloos. Sowieso zal de top eerst vele malen breder moeten worden dan alleen maar Belgen een paar Nederlanders en een verdwaalde Brit. Of in het geval van de dames een Hongaarse. Dan is er nog het punt dat het totaal niet bij de winterspelen past. Een wedstrijd houden op sneeuw maakt het nog geen wintersport. Als ze hieraan gaan beginnen kun je ook net zo goed veldlopen, priksleeën en sneeuwkorfbal ofzo op het programma gaan zetten.
En dan nog het feit dat er andere sporten zijn die veel eerder zullen toegevoegd worden aan het programma zoals Telemark skiën en ijsklimmen die al eerder op een serieuze nominatielijst hebben gestaan een aantal jaar terug. Maar zelfs die geef ik weinig kans aangezien het IOC de weg een beetje kwijt met al die zogenaamde hippe sporten en allerlei gemengde estafettes/wedstrijden. Circusnummers als big air, slopestyle en op de zomerspelen skateboarden en breakdance (ja serieus) dat is de richting die ze momenteel op willen.
13-12-2021 18:27
Veldrijden heeft m.i. veel draagvlak bij de OS winterspelen dan bijv curling.
    13-12-2021 18:34
    Ik meende dat curling een miljoen spelers in canada heeft, dat is niet niks.
13-12-2021 21:10
Als het olympisch wordt gaan de Zwitsers, Tsjechen, Spanjaarden en Italianen weer het veld in, trekt de jeugd door in het veldrijden, komen de MTB'ers jaarlijks voor een half jaartje en verschijnen er elke 4 jaar Amerikanen en Chinezen om mee te doen.

En neemt het Vlaamse publiek, dat uiteindelijk indirect 80/90% van het veldrijden financiert, afstand van hun sport omdat ze hun helden niet minder zien en er dan geen zeven landgenoten meer in de top tien staan.

Dus ondanks de lobby van Flanders Classic, waarschijnlijk al binnensmonds vervloekt door babyboomend België, gaat het hem niet worden.
    13-12-2021 21:24
    Eens , daarom ook de ambitie van Olympisch willen worden loslaten want al die nationaliteiten die dan naar het veldrijden komen gaan samen nog niet de helft aan financiën opleveren dan nu.
13-12-2021 22:23
Dat het IOC eens begint met hun naargeestige opvatting over wat "winter" is, bij te stellen. Maar goed, binnen een jaar of 10 ligt er nergens nog sneeuw of ijs, en kunnen ze heel het boeltje opdoeken dan.
    14-12-2021 09:03
    Op zich geen slecht punt, de dagen dat je hier op natuurijs kunt schaatsen worden natuurlijk ook steeds minder, dat zal zuidelijker nog veel erger zijn. Gecombineerd met een combinatie voor steeds minder interesse in sport omdat je je tegenwoordig niet meer hoeft te vervelen (netflix enzo) maakt dat de interesse verdwijnt.
    Het moment dat men geen schaatsen, latten, snowboards koopt omdat je er toch maar amper van kunt gebruik maken, is ook het moment dat de nieuwe talenten niet meer opstaan.
    Natuurlijk is de sneeuw niet morgen weg, maar het wordt er natuurlijk niet beter op. En als je denkt dat er steeds minder ijs/sneeuw ligt, kan dat al voldoende reden zijn om geen schaatsen te kopen voor je kinderen.
13-12-2021 23:14
Hoewel er gisteren een mooi decor was en we bij de vrouwen een bloedstollende wedstrijd hebben gezien, vond ik het toch geen promotie voor de sport. Te veel geglij en geklungel.
Ik ben overigens niet tegen internationalisering, integendeel, maar zolang sneeuw een voorwaarde is hoeft veldrijden voor mij niet naar de Winterspelen.
14-12-2021 09:53
Kansloos. De top is veel te smal. Je krijgt een cross van het niveau nationale cross met een paar toppers aan de start (maximum aantal startplekken per land) en daardoor mensen op de Spelen die er niets te zoeken hebben en al snel gedubbeld worden. Lachwekkende vertoning gaat het worden.
    14-12-2021 12:07
    Dat is bij andere wintersporten net zo
14-12-2021 12:11
Vraag is: krijg je op termijn wacht nieuwe landen erbij. Landen die niet al goed scoren bij Winterspelen. In theorie kun je dan denken aan alle landen die ook hard fietsen. Spanje, Australie, Rwanda Eritrea, België, Luxemburg, GB, Colombia zijn dan een paar landen die wél erbij zouden komen maar verder geen Olympische wintertraditie hebben. Wat dat betreft zou het kunnen.

Verder kan het pas echt als ze sneeuw/ijs als voorwaarde droppen. De kracht van cyclocross zit in iedere week ander soort parcours.
14-12-2021 17:38
Kansloos en totaal irrelevant. Het is nu eenmaal geen sneeuw - of ijssport. Zou dus op de zomerspelen moeten en daar hebben ze al het mountainbiken als in het veld fietsen.

Reacties zijn gesloten.