Vansevenant tweede in Vuelta-rit: “Ik ben toch ook wel teleurgesteld”
Vansevenant in de vlucht van de dag - foto: Cor Vos
woensdag 25 augustus 2021 om 08:31

Vansevenant tweede in Vuelta-rit: “Ik ben toch ook wel teleurgesteld”

Met een tweede plaats in de tiende etappe naar Rincón de la Victoria liet Mauri Vansevenant zich voor het eerst écht zien in de Vuelta a España. De renner van Deceuninck-Quick-Step won de sprint voor de tweede plek, maar er bleek niks te doen aan de sterke Michael Storer, die dinsdag naar zijn tweede etappezege wist te soleren.

De 22-jarige Vansevenant maakte na een doldwaze start deel uit van de goede ontsnapping. Met de Italiaan Andrea Bagioli was er nog een tweede renner vertegenwoordigd in een kopgroep van ongeveer dertig renners. De beslissing moest uiteindelijk vallen op de flanken van de Puerto del Almachar (10,9km aan 4,9%) en op deze beklimming wist Storer, eerder al ritwinnaar op Balcón de Alicante, zijn medevluchters overboord te kieperen.

In de laatste kilometers kwam een achtervolgende groep, met daarin Vansevenant, nog aardig dichtbij, maar Storer hield genoeg over om zijn tweede etappezege binnen te halen. Vansevenant wist na een lastige etappe nog een sterke sprint uit zijn benen te persen en rekende zo vakkundig af met Clément Champoussin, Dylan van Baarle en nieuwe leider Odd Christian Eiking.

“Dit geeft me motivatie om het opnieuw te proberen”
“Het was erg lastig. We reden twee uur volle bak totdat de kopgroep gevormd was. Het was mooi om daar samen met Andrea te zitten. We wisten allemaal dat de laatste klim beslissend ging zijn. Daar kwamen dan ook de aanvallen. Op de top lagen we vijftig seconden achter op de koploper. We werkten hard om dat verschil te verkleinen, maar ondanks onze inspanningen konden we hem niet meer bijhalen”, doet Vansevenant zijn verhaal.

“In de sprint had ik vertrouwen en werd ik tweede. Dat geeft me veel motivatie om het opnieuw te proberen. Ik ben toch ook wel teleurgesteld omdat ik graag had gewonnen”, aldus Vansevenant. Zijn ploegmaat Bagioli kwam uiteindelijk niet verder dan een achttiende plek in de daguitslag, op 3m02s van dagwinnaar Storer.

21 Reacties
25 augustus 2021 09:10
Sterke prestatie, die hem hopelijk een paar treetjes doet stijgen in de hiërarchie.
Anders is hij voor je het weet meesterknecht/tempobeul voor een andere renner uit zijn ploeg.
25 augustus 2021 09:59
Knappe afdaling ook, goed nieuws dat deze welp dat wél al onder de knie heeft.
25 augustus 2021 10:13
Zó moet je als jonge snaak je eerste grote ronde rijden als je het mij vraagt. Geen klassementsambities, maar lekker fietsen en leren wat het is om een drieweekse ronde te fietsen.

Vansevenant is best een beetje "gehypet" in Belgie, maar het is zeker een leuke renner. Vaak mee in de aanval, een stijl die altijd uitstraalt dat hij vol overgave fietst, zit regelmatig mee in de goede vlucht, en weet het op zijn leeftijd ook af en toe af te maken.

Ik ben benieuwd welke kant hij uiteindelijk op gaat bewegen. Als hij zou willen zou hij misschien wel een redelijk klassement kunnen rijden, maar klassementstopper zie ik hem niet worden. Dan eerder een soort Belgische Mollema. En die zie ik liever aanvallen om proberen ritten te winnen, dan aanklampen voor een 8e plaats in een eindklassement.

Grootste risico voor deze jongen is uiteindelijk in de verkeerde trein te belanden...
    25 augustus 2021 10:35
    De "Belgische Mollema" is hij blijkbaar al, iets te veel eer want Bauke is natuurlijk veel meer dan een rittenkaper. Denk dat menig renner mag dromen van een carriere als die van Mollema. Het zou in ieder geval een geweldig voorbeeld kunnen zijn voor Mauri. Het is nu meer de Belgische Schelling, ook zo'n coureur die koerst om te koersen en de aanval niet schuwt. Wat mij betreft zit je bij DQS dan in een prima ploegje zolang die voor ritten in grote rondes blijven gaan.
    25 augustus 2021 11:02
    Vooralsnog mag hij inderdaad nog niet de schoenen poetsen van "de mol" als het gaat om uitslagen. Maar ik denk dat hij alles in zich heeft om een gelijkaardige loopbaan uit te bouwen: type renner, stijl, gunfactor (vooralsnog), koersgedrag etc. En als hij aan het eind dezelfde erelijst heeft als Mollema, dan heeft hij denk ik een hele mooie loopbaan.

    Voor mij blijft het grootste vraagteken wat de ploeg met hem wil. Want in principe zit hij bij DQS perfect voor een Mollema achtige loopbaan, tenzij ze hem in de Evenepoel-keurslijf gaan zetten.
    25 augustus 2021 12:04
    Aan de ene kant Vansevenant als gehyped bestempelen en hem anderszijds hem de titel Vlaemsche Mollema geven komt op mij Jeckyllhyderig over. Welke door jouw gelezen superlatieven binnen de Vlaamse media dichten hem een fraaier toekomstperspectief toe dan tourritten en klassiekers winnen?
    Gruwelen van hem in de trein van Evenepoel zien belanden, welke wellicht nog tot een uistekend rondrenner uitgroeien kan, dan weer nogal voorbarig.

    Strikt persoonlijk zie ik er geen Mollema in en eerder een goeie teamgenoot voor kopmannen in klassiekers en rondes, misschien nog eens hoog eindigen in een ronde met flink wat uitval. Getuige de handstanden die hier gemakt worden wanneer Oomens en Bouwmannen hetzelfde bereiken al meer dan genoeg om apetrots op te zijn. Net zoals belangrijk deel uitmaken van een equipe die zijn landgenoot naar geel rijdt dat zou zijn.
    25 augustus 2021 12:12
    goh, als Belg vind ik dat de media hier best rustig met hem omgaan hoor, en hij heeft een echt typische vader, een Vlaamse boer (en dat is niét negatief bedoeld) die hem met zijn voetjes op de grond houdt.? tegelijk heeft hij genoeg zelfbewustzijn en ambitie, nee, mentaal zit dat echt wel goed. En wat hij zal kunnen? Hij is 13 jaar jonger dan Mollema? onmogelijk om te vergelijken. Ik denk dat hij net zoals Mollema man van bergen en tussenbergen zal zijn, en af en toe wel eens een klimklassieker zal kunnen winnen. Klassementen zoals Mollema in zijn jongere jaren zie ik hem niet rijden.
    25 augustus 2021 12:19
    Denk dat de vergelijking met Mollema niet eens getrokken zou worden, als hij niet een eveneens houterige stijl had.
    25 augustus 2021 12:39
    Exact, alleen het fenotype, lomp omhooghakkende wielrenner waarvan je het idee hebt 'gaat dat allemaal wel goed daar joh?' komt enigszins overeen. Kennelijk kan je daaruit al concluderen dat hij er beter zo'n carrière op nahoudt dan plaats te nemen in een eventuele trein van Evenepoel.
    25 augustus 2021 13:19
    Ik denk dat je verder moet kijken dan alleen zijn stijl:
    - hij kan goed mee in de heuvels en middengebergte
    - hij durft aan te vallen (en koerst zo het liefst)
    - hij zit met regelmaat in "de goede ontsnapping".
    - hij lijkt redelijk rap in een klein groepje soortgenoten
    - hij weet het ook al af en toe af te maken.

    Ik denk dat het geen toeval is dat hij er in dit soort ritten (die Mollema ook vast omcirkeld zou hebben). En dat hij zijn mooiste overwinning tot nu toe pakt door Mollema te kloppen.
    25 augustus 2021 13:25
    Ik zou hem eerder als de Vlaemsche Ide bestempelen, daar heeft hij wat meer raakvlakken mee zowel als dat dat generatiegenoten zijn.
25 augustus 2021 10:47
Als hij had willen winnen, had hij op de klim meer op kop moeten rijden. Maar volgens mij had hij al moeite om bergop bij het groepje te blijven. De sterkste renner van de kopgroep heeft gewonnen. Vansevenant goed geprofiteerd van het werk van anderen bergop.
    25 augustus 2021 11:15
    Inderdaad, in z’n interview met HNB geeft hij aan bergop op de limiet te zitten. Maar of je bergop aan 10% kan profiteren van het werk van anderen durf ik toch te betwijfelen.
    25 augustus 2021 11:23
    @Steven E waarom blijven de renners dan in elkaars wiel zitten als ze daarvan niet profiteren. Zoals jij nu beweert zijn knechten boven de 10% niet nodig. Het was trouwens niet continu 10%.
    25 augustus 2021 11:37
    Ik ben geen echte wetenschapper in de aerodynamica, maar er zal echt wel een klein voordeeltje zijn van in de wielen rijden ook bij dit soort lage snelheden.

    Mijn eigen fietservaring is echter dat het grootste voordeel eerder mentaal is. Als je iemand voor je ziet rijden kun je vaak net wat harder. Het is mentaal veel lastiger om "voor iemand uit te willen blijven rijden" dan om "naar iemand toe te willen rijden". Het is ook niet voor niets dat ze met recordpogingen in atletiek of op de baan virtuele tegenstanders laten meelopen in de vorm van lichtjes. Nul aerodynamisch voordeel, maar allemaal om de mindset goed te houden.

    En vwb het knechten: ik denk dat het veel renners ook een bepaalde rust geeft als ze weten dat ze er niet alleen voor staan, en dat er anderen zijn die de ballen uit hun broek rijden voor jou. Ook dat geeft naast het mogelijke aerovoordeel vaak ook extra motivatie.
    25 augustus 2021 11:51
    Puur aerodynamisch:
    Eigenlijk zijn er al tig onderzoeken gedaan over het voordeel van slipstream en liggen de theoretische waarden vaak nog ver uit elkaar.
    Praktisch ( zie je gewoon aan wattages) en in grote lijnen volgens theorie ligt dit op +-30% bij normale snelheden ( 40-45 km/h). Dit vergroot naarmate de snelheden nog hoger liggen ( en normaal lager bij lagere snelheden).
    Naar mijn weten is er bitterweinig onderzoek of resultaten bij aero voordeel bergop bij lage snelheden.
    Theorie zegt wel dat vanaf 7-8% bergop, je wattage voor +-90% naar zwaartekracht gaat en de overige 10% naar wrijvingen en luchtweerstand.
    Dus maximaal 30% voordeel op 10% vh totaal zou 3% voordeel geven.
    Denk realistischer eerder 25% op 7% vh totaal = 1.75% voordeel.
    25 augustus 2021 11:52
    Het haas-effect is niet in cijfers uit te drukken
    25 augustus 2021 12:07
    Gisteren had in het wiel zitten wel degelijk voordeel. Als je de beelden terugkijkt zie je duidelijk de invloed van de wind op het laatste gedeelte van de klim, je ziet het aan de vlaggen en de achtervolgers reden bijna een soort waaier.
    25 augustus 2021 12:21
    Voor de rekenaars is er deze webstek, zodat je zelf kan "uitrekenen" hoeveel watt er nodig is voor wat je ook maar wil weten; luchtweerstand, rolweerstand, zwaartekracht, mechanische verliezen.
    Stel 'n renner weegt 65kg, rijdt bergop 8% op kop (CdA ~ 0,35) met 20km/u dan heeft hij zo'n 37w nodig om de luchtweerstand te overwinnen.
    Als dezelfde renner niet op kop rijdt (CdA ~ 0,25) dan heeft hij daarvoor nog maar 26w nodig. Verschil zo'n 10w op 'n totaal van 365w; dat is een kleine 3%.
    https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html?units=metric&rp_wr=65&rp_wb=7.2&rp_a=0.54&rp_cd=0.65&rp_dtl=2&ep_crr=0.005&ep_rho=1.22601&ep_g=8&ep_headwind=0&p2v=200&v2p=20
    25 augustus 2021 12:30
    Klopt, op een klim met tegenwind helpt het veel om in de windschaduw van een andere renner te zitten. Dat maakte het voor mij juist extra indrukwekkend hoe Michael Storer van de anderen wegreed.
    25 augustus 2021 13:39
    Waarbij je dan wel altijd moet aantekenen dat degene die wegrijdt vaak zonder reserve aan het koersen is (alles of niets) en er achter vaak toch wat meer wordt gerekend (als we hem terug pakken, dan moet ik nog iets over hebben).

Reacties zijn gesloten.