Van Hooydonck: “Jumbo-Visma is dé ploeg om verdere stappen te zetten”
foto: Cor Vos (archief)
vrijdag 21 augustus 2020 om 09:58

Van Hooydonck: “Jumbo-Visma is dé ploeg om verdere stappen te zetten”

Nathan Van Hooydonck is klaar voor een nieuw avontuur bij Jumbo-Visma. Eerder wisten we al te melden dat de Belg de nieuwste versterking is van de Nederlandse WorldTour-formatie. “Dit voelt voor mij echt als een nieuw hoofdstuk in mijn carrière.”

De 24-jarige klassiekerrenner komt over van CCC, waar hij nog over een doorlopend contract beschikte. Vanwege de onzekere toekomst van CCC mocht Van Hooydonck vertrekken. “Ik ben blij dat ik deze kans van Jumbo-Visma krijg. Ik kijk erg uit naar mijn eerste momenten bij dit team. De klassieke periode is voor mij een erg belangrijke periode.”

“Ik hoop me dan ook te ontwikkelen in het klassieke werk. Ook in het tijdrijden wil ik stappen blijven zetten. De afgelopen jaren is gebleken dat Jumbo-Visma zich op alle fronten goed ontwikkelt. Dan is het fijn om deel uit te mogen maken van zo’n team. Voor mij is dit dé ploeg om verdere stappen te zetten als wielrenner.”

Zeeman over komst Van Hooydonck
Sportief directeur Merijn Zeeman is blij met de komst van Van Hooydonck. “We waren op zoek naar een sterke renner die in de klassiekers ons team rond Wout van Aert en Mike Teunissen kan versterken. Daar is Nathan met zijn talent de geschikte renner voor. Daarnaast komen zijn tijdritcapaciteiten van pas in ploegentijdritten of een sprinttrein. We kijken uit naar zijn komst volgend seizoen.”

Na Gijs Leemreize (opleidingsploeg), David Dekker (SEG Racing Academy) en Edoardo Affini (Mitchelton-Scott) is Van Hooydonck de vierde aanwinst van Jumbo-Visma. Ook de transfer van Team Sunweb-klimmer Sam Oomen is al rond, maar nog niet bevestigd door de WorldTour-ploeg.

51 Reacties
21-08-2020 09:59
Leuk, talent dat stilstaat naar de juiste ploeg. Goede kompaan voor Van Aert ook.
21-08-2020 10:12
Goede aanwinst, ook voor aan de bar tijdens het trainingskamp of na een mooie overwinning!
21-08-2020 10:17
Eens. Zou overigens voor mij al veel schelen als je zegt "Eerder meldden we al dat...". Klinkt het objectiever en minder "kijk ons nou toch vet cool zijn"
21-08-2020 10:26
Mooi zo! Goede renner die kan werken als knecht met mogelijks nog wat progressiemarge!!
21-08-2020 10:27
Ik word een beetje moe van dergelijke reacties. Reactie van Jean is gewoon lekker op de inhoud. Dit een gevalletje beste stuurlui. Stuur dan gewoon een mail naar de redactie. Misschien hebben ze nog wel een vacature.
21-08-2020 10:27
Toch wel een ander beeld dan een jaartje of 4-5 geleden. Toen was TJV nog de ploeg waar je eigenlijk NIET moest zijn. Nu willen veel renners er juist WEL rijden, ook jonge renners... Terwijl ze denk ik niet de ploeg zijn met de hoogste salarissen.

Hopelijk gaat deze Van Hooydonck inderdaad de gehoopte stap kunnen zetten. Ik vind het ook nog eeuwig zonde dat Edwig destijds de goede renner in het verkeerde tijdperk was...
    21-08-2020 11:03
    4 a 5 jaar geleden was het budget van het team ook zeer beperkt.
    21-08-2020 11:20
    Ho ho nee nee, dit heeft niks met geld te maken. Tony Martin, Wout Van Aert, Dylan Groenewegen, Primoz Roglic, Tom Dumoulin, Sam Oomen, Steven Kruijswijk rijden allemaal voor de helft van de miljoenen die ze elders zouden kunnen verdienen.
    21-08-2020 11:29
    Daar zitten renners tussen die bij andere ploegen meer hadden kunnen verdienen. Martin en Roglic sowieso, maar ook Dumoulin en Oomen zouden betere aanbiedingen hebben gehad.
    21-08-2020 11:40
    Het is aannemelijk dat ze bij UAE meer zouden krijgen maar er is ook zoiets als 'het verschil dusdanig groot is ...' Zo'n Van Aert, Kruijswijk en Dylan Groenewegen zullen ook tegen het miljoen aanzitten. In ieder geval zou het niet mogelijk geweest zijn zonder dat Mr. Van Eerd er met twee voeten ingestapt is.

    In ieder geval zinvoller dan je geld in de richboys autocup te zinken waar geen hond naar kijkt.
    21-08-2020 12:01
    @frank v, ik heb helemaal niks met F1, maar zeggen dat er geen hond naar kijkt slaat natuurlijk nergens op. Waarschijnlijk kijken er een hoop meer Nederlanders naar F1 dan naar wielrennen (helaas).
    21-08-2020 12:30
    Cech, Frank verwijst (denk ik) naar het Jumbo Racing Team Nederland dat in de endurance-kampioenschappen acteert met hun LMP2-bolide. Het endurance racen heeft wel een fors kleinere exposure dan F1. In elk geval in Nederland.
    21-08-2020 12:47
    @Barry, ah thnx. Het heeft zelfs zo weinig exposure dat ik er nog nooit van gehoord had. Maar ik ben dan ook geen autosport liefhebber.

    Of een wielerploeg sponsoren zinvoller is dan endurance autosport kan overigens alleen Van Eerd zelf bepalen. Het is ten slotte zijn geld. In zijn algemeenheid kan je twijfelen aan het nut professionele sporten. Een objective gradatie in het nut van verschillende sporten is echter volstrekt onmogelijk en daarmee onzinnig m.i.
    21-08-2020 13:11
    Ik denk dat Van Eerd het WEC team betaalt vanwege eigen liefhebberij, dus echt op persoonlijke titel. Als je iets wilt sponsoren voor de exposure dan kun je je beter op iets "volksere sporten" richten (zoals wielrennen en schaatsen) of als persoonlijke sponsor op een vedette (zoals dus Max Verstappen in de F1).
    21-08-2020 13:21
    Dat bedoelde ik ja @Barry Batsbak.
    21-08-2020 14:18
    JA, gelukkig zijn ze bij jumbo niet allemaal op het grote geld uit zo als De Plus en Jansen, anders zie ik geen reden waar om die weg gaan
21-08-2020 10:37
Een met kkv81, wel veelvuldig op de site, en maar lekker mierenneuken over de details. Klinkt niet chique.
21-08-2020 10:38
Hij moet ook wel echt een stap zetten want tot dusverre is het niet veel soeps. Is deze jongen nou echt veel beter dan Taco? Het lijkt me sterk.
    21-08-2020 10:56
    [i]edit wf: laat onzin achterwege[/i]
    21-08-2020 11:02
    Zeeman zal ongetwijfeld over dusdanige informatie beschikken dat hij er toekomst in ziet. We gaan het zien. Vertrouwen doet al zo ontzettend veel met het potentieel van een renner.
    21-08-2020 11:38
    @frank v
    Samengevat komen renners volgens jou naar Jumbo voor het geld en voor de ketonen? Ok, weten we dat ook weer.
    21-08-2020 11:44
    Geld en beter worden op welke manier dan ook zijn de twee doorslaggevende factoren inderdaad.

    Ik onderschrijf de mening van boehoe. De ruil Van der Hoorn / Van Hooydonck is zo umsonst dat een andere onbesproken reden de oorzaak moet zijn.
    21-08-2020 11:51
    @FrankV

    21-08-2020 12:24
    @frank v
    Want de totaal niet uit de verf komende Van der Hoorn hadden ze hoe dan ook moeten behouden, anders is het verdacht?
    21-08-2020 12:39
    Van der Hoorn is een prima knecht in Vlaanderen, maar Van Hooydonck is twee jaar jonger en gaat als knecht zeker zo lang mee in die koersen. Waarom zou er meer achter moeten zitten en zou het vreemd zijn wanneer het simpelweg een inschatting is dat de tweede meer potentie heeft?
    21-08-2020 14:12
    @tendam
    Van der Hoorn is al vaker uit de verf gekomen met zijn 3 profzeges in semi-klassiekers.
    @S.Morgenstern
    Das wel erg op de lange termijn bekeken. Ik miste een uitleg bij het bericht van niet verlengen van VdH.
    21-08-2020 14:19
    De lange termijn? Ze rijden nu al op hetzelfde niveau.
    21-08-2020 14:32
    O ja met "zo lang mee" bedoelde je tot bv. kilometer 200. Wel dan zeg ik, ik heb Van Hooydonck in de finale nooit bij Van Avermaet gezien. VdH zijn overwinningen in Schaal Sels, BB Tour, Primus Classic en 2de plekken in Hageland en Zeeland zijn voor mij een bewijs dat hij het zeker kan.
    21-08-2020 14:40
    @frank v
    Ik bedoel natuurlijk dat Van der Hoorn bij Jumbo niet uit de verf komt... die overwinningen heb ik ook gezien, toen streed hij met Van Aert en Van der Poel. Dat kun je je nu niet meer voorstellen. Bewijs dat hij bij de verkeerde ploeg zit.

    Je bent trouwens steeds de goalposts aan het moven in de discussie, als je begrijpt wat ik bedoel. Volgens mij snap je zelf ook niet wat je eigenlijk wilt zeggen.
    21-08-2020 14:46
    Een frisse renner die in het najaar finales rijdt, kun je niet eenvoudig even hoog inschatten in een voorjaarskoersen waar iedereen maximaal voorbereid aan de start staat.

    De afgelopen twee jaar reden ze als knechten ongeveer op hetzelfde niveau. De keuze voor de twee jaar jongere renner, waarvan je nog kunt denken dat hij wel stappen kan zetten met de aanpak van Jumbo, is dan prima te begrijpen. Daarvoor hoef je niet te grijpen naar vreemde insinuaties.
    21-08-2020 14:49
    Het kan zijn dat de kracht van Taco ligt in koersen als Dwars door het Hageland en de Schaal Sels, dit zijn nu net de wedstrijden waar Jumbo geen prioriteit meer aan geeft of zelfs maar deelneemt. Taco is dan meer gebaat bij een vrije rol in een ploeg als Wanty.
    21-08-2020 15:00
    Ik weet heel goed wat ik wil zeggen. De inschatting van potentieel is iets subjectief wat ons betreft. Jullie hoeven het niet eens te zijn. Net zo min kunnen jullie aantonen dat ik fout zit.
21-08-2020 10:45
Ach, hou toch op! Als we hier al kleinzerig om gaan doen... het komt gewoon een beetje als sensatie over. Als je de primeur hebt snap ik het nog, maar Het Nieuwsblad kwam met de primeur en die is hier (net als bij andere nieuwssites) gewoon overgenomen. Dan is deze zin dus ongepast.

Heeft verder niks met beste stuurlui te maken.
21-08-2020 11:05
Altijd dom om een Belg te halen, tenzij het om een exceptioneel talent gaat. Net als de Fransen, vertegenwoordigen Belgen een zwaar overbeviste markt. Twee WT-teams en vier PCT-teams.

Veel betere prijs-kwaliteit verhoudingen vindt je bij nationaliteiten waar het juist ontbreekt aan voldoende ploegen om al het talent op niveau te kunnen laten acteren, zoals Nederlanders, Britten, Scandinaviërs, etcetera, etcetera.

Voor een fractie van het salaris dat je aan dit gestagneerde talent weg gaat gooien, haal je bij Riwal Havik of Budding op, om nog maar te zwijgen over Van 't Schip die op continentaal niveau terecht is gekomen.
    21-08-2020 11:19
    Jumbo wil de markt in belgie aanvallen, juist logisch om een talentvolle belg aan te trekken.
    21-08-2020 11:21
    Goed verhaal... maar Van 't Schip was een voetballer en geen wielrenner...
    21-08-2020 11:23
    Wat een ongelooflijke nonsens.
    21-08-2020 11:27
    Vanuit een Moneyball-oogpunt heb je een punt, alleen trek je een veel te dogmatische conclusie. Het is namelijk niet zo dat het altijd dom is; een talentvolle renner waar het nog niet helemaal uit is gekomen, die zichzelf aanbiedt om bij jouw stappen te kunnen maken, kan heel goed Belg zijn en toch de beste prijs-kwaliteit verhouding hebben voor hetgeen je zoekt.
    21-08-2020 11:43
    België heeft de hoogste verhouding wielrenners tot het aantal inwoners. De vijver waar uit wordt gevist is dus ook groter. Niet voor niks is het land nu ook het beste wielerland ter wereld.

    Ook vind ik het nogal raar om hierover te gaan zeuren, ze hebben al 3 Nederlanders aangetrokken en er rijdt volgend seizoen nog maar één Belg bij die ploeg (nu dus twee).
    21-08-2020 12:05
    Met belgische renners weet je gewoon wat je hebt.
    In de jeugd (en zelfs de kermiskoersen) ligt het niveau gewoon zeer hoog. Er is een sterke wielercultuur in belgie, waardoor er zeer veel renners zijn en de begeleiding in het algemeen goed is. Zo zie je gewoon snel hoe goed en hoeveel potentieel er in een renner zit.
    Ik ga akkoord dat er in het buitenland meer ruwe diamanten kunnen zitten, die vaak in het onbekende rijden en minder begeleiding (dus meer progressiemogelijkheid) hebben.
    Maar voor hetzelfde geld heb je ook een 'tweederangs' renner die gewoon niet meer beter zal worden.
    Het is aan de scouting van ploegen om hierin goeie keuzes te maken, maar het is ook meer aan de opleidingsploegen om deze onbekende renners te halen en kijken of het WorldTour materiaal is. Niet aan jumbo-visma.
    21-08-2020 12:23
    Voor de kasseienklassiekers heb je minimaal twee Belgen nodig in je ploeg om kans te maken, letterlijk iedere wielerkenner weet dat.
    21-08-2020 13:44
    Bij Cancellara zijn drie overwinningen in Roubaix kreeg hij steun van 1 Belg in 2013, 0 in 2010 en 0 in 2006. Maar dat zal wel een detail zijn. Sagan 2018 0 Belgen, Hayman 2016 1 Belg, Degenkolb 2015 1 Belg, enz...
21-08-2020 11:15
Het als sensatie beschouwen van een berichtje met een nieuwswaarde van bijna nul? Laat me niet lachen. Van alle in sport geinteresseerde Nederlanders heeft nog geen 1 promille ooit van deze renner gehoord. Deze naam doet bij hen toch eerder aan vader en zoon van de voetballers denken.
21-08-2020 11:47
Havik Budding van schip. Ben er niet kapot van. Sta ook niette springen om deze jongen. Maar hij mag me verrassen.
21-08-2020 11:59
Waarom wordt de transfer van Oomen nog niet bekend gemaakt? Hij wordt ook nergens opgesteld en er is geen nieuws over hem. Zou het kunnen dat hij problemen heeft omdat zijn operatie niet helemaal het effect heeft gehad waar hij op hoopte?
    21-08-2020 12:12
    Dit vermoed ik, mooie taak voor WF om op onderzoek te gaan. Kan natuurlijk ook zijn dat er iets in de privé sfeer is.
    21-08-2020 12:23
    Ja, zowel De Plus als z'n vervanger Oomen zijn AWOL. Oomen deed het trouwens helemaal niet zo slecht in de koersen die hij dit jaar reed. Ook niet heel goed, maar ja.
21-08-2020 12:08
Gewoon een prima renner dit. Sterke tijdrit ook nu al, bij Jumbo kan dat alleen maar beter worden. En dat komt altijd van pas in een knechtenrol.
21-08-2020 12:32
Prima knecht voor van Aert en de potentie om in de toekomst zelf kopman te worden? Hij is 24, niet iedereen staat er gelijk a lá Evenepoel.
21-08-2020 12:38
Jumbo Visma zal deze jongen uitgebreid op 'potentieel' hebben getest en gezien dat er nog (veel) progressie in zit bij de 'Jumbo Visma aanpak'.Het verleden heeft dat duidelijk aangetoond bij veel andere aankopen. En belangrijk....de renner heeft geloof een vertrouwen in die aanpak. Goede keuze dus!
21-08-2020 14:06
Is in de basis een tijdrijder en die heeft men graag binnen de ploeg. Zat bij CCC niet echt op zijn plek volgens mij en mag nu Wout ondersteunen in het voorjaar. Zal met de programma's van Heijboer en Lamberts vast wel verbeteren.

Reacties zijn gesloten.