Van der Poel komt goed weg: Italië wil reizigers uit Roemenië toch in quarantaine
foto: Cor Vos (archief)
vrijdag 24 juli 2020 om 17:32

Van der Poel komt goed weg: Italië wil reizigers uit Roemenië toch in quarantaine

De beslissing van Mathieu van der Poel en Alpecin-Fenix om de Sibiu Tour over te slaan, is met de kennis van nu een juiste gebleken. De Italiaanse minister van Volksgezondheid heeft vandaag namelijk besloten om reizigers uit Roemenië en Bulgarije verplichte quarantaine op te leggen.

Hadden Van der Poel en zijn ploeggenoten dus de Sibiu Tour gereden nu, dan had hij in ieder geval Strade Bianche moeten missen op 1 augustus. Vanwege de gezondheidssituatie in Roemenië besloot Alpecin-Fenix om zich terug te trekken en niet te starten. Van der Poel koos ervoor om zich via een trainingsstage in de Franse Alpen voor te bereiden op een reeks Italiaanse koersen.

“Ik heb zojuist een nieuwe verordening ondertekend die voorziet in een quarantaine voor burgers die de afgelopen veertien dagen in Roemenië en Bulgarije verbleven”, vertelde Roberto Speranza, de Italiaanse minister van Volksgezondheid. “Deze maatregel is al van kracht voor alle niet-EU- en niet-Schengenlanden. Het virus blijft circuleren en daarom is voorzichtigheid nog steeds nodig.”

Of een bewijs van een recente, negatieve coronatest genoeg is om toch Italië binnen te komen vanuit Roemenië en/of Bulgarije, is niet bekend.

34 Reacties
24-07-2020 17:40
Hey wacht! Als ie alles overslaat mist ie niks!

Overigens is dat onderling elkaar labelen en eisen van landen vrij ridicuul aan het worden, bot, overhaast hakwerk.
    24-07-2020 18:16
    Hoogstwaarschijnlijk zal de UCI wel een regeling getroffen hebben met organisaties van wielerwedstrijden en landen. Ik vermoed dus dat deze quarantaine niet van toepassing is op de wielrenners die nu aan de Sibiu Tour deelnemen aangezien deze dagelijks getest worden.
    Bora zou anders een probleem kunnen hebben mits Konrad en Muhlberger op de startlijst van de Strade staan.
    Het is weer duidelijk eenheid in Europa vergeet het maar, maar wel het meeste geld willen opstrijken. Grenzen sluiten slaat nergens op en hoe ga je dat precies controleren ?
    Als ik met de auto vanuit Roemenie via Hongarije-Slovenie naar Italie reis, dan kom ik dus als niet Roemeen zijnde gewoon Italie in?
    Enige restrictie / controle die helpt is inderdaad een negatieve test overleggen.
    Ik ben er wel een beetje klaar mee met die dagelijkse paniekzaaiende berichtgeving.
    Laat het virus lekker zijn gang gaan, zo'n 5 maanden zijn we hier nu mee in de slag.
    Als mensen nu nog geen afstand willen houden en niet enige hygiene in acht nemen dan is dat voor hun eigen risico. Alle deskundigen met hun wijsheid helpen ook niet echt, wel/geen mondkapje. Als je bang bent, blijf lekker thuis op je gat zitten en wacht op het einde der tijden!! Zo moeilijk is het allemaal niet!
    24-07-2020 18:52
    Ha vriendje van Fred?

    Het lullige is dat jij weer anderen besmet etc.

    Als het alleen om jou ging.. mijn zegen heb je. Waar ik alleen weiger te betalen voor jouw zorg, als je je willens en wetens niet aan de regels houdt en per ongeluk toch op de IC belandt. Lekker zelf betalen dan!

    Nb je hebt wel helemaal gelijk met dar de beleidsmakers er hier een potje van maken. De helft denkt echt slimmer te zijn dan de rest van Europa. En ze hebben t ook voortdurend over mondkapjes ter vervanging van 1,5m in plaats van aanvullend op, zoals t in andere landen werkt ... de sukkels!
    24-07-2020 19:05
    Yo adz, ik ben mijn stad en ommeland sinds maart niet uit geweest verder dan ik op de racefiets komen kan en gruwel van hutjemutje op elkaar staan in binnensteden of bouw- en supermarkten. Tegenwoordig zitten we met 2_3 man op een pier aan het meer met een kratje beugels in het water liever dan een kroeg in te gaan. Heb de mazzel om in een zeer prettige omgeving te wonen voor deze gematigde levensstijl.

    Kortom ben ik een modelburger waar het de maatregelen betreft maar dan vooral omdat ik daar zelf voor kies. Er zit een groot verschil tussen wat je zelf laat en doet ten opzichte van wat je anderen poogt op te leggen en het vraagstuk in hoeverre het pragmatisch uitvoerbaar is om de diersoort mens te beteugelen in deze crisis.
    24-07-2020 22:04
    Als je niet in supermarkten komt, hoe kom je aan je boodschappen dan?
    24-07-2020 22:51
    Ha RV,

    Goed te lezen hoe jij t oppakt. Hier hetzelfde. Mijn kids, partner en ik doen ook ons best, zoeken bewust de ruimte en mijden drukke plekken of zijn voorbereid. Ik werk ook al maanden vanuit huis.

    Ik ben het roerend met je eens dat gedrag vooral uit onszelf (diersoort mens) moet komen. Maar voor die hordes, die zich niet kunnen of willen aanpassen, mag de overheid wat mij betreft echt meer dwingend worden. Daar is ze voor en in de landen om ons heen werkt dat ook prima...
    25-07-2020 07:35
    Inderdaad. Vermijd de drukke plekken; als je klachten hebt spreek niet met iemand af cq werk thuis. Dan kun je prima buiten fietsen en met een paar vrienden afspreken.
    Begrijp sowieso niet waarom nu niet meer mensen de boodschappen thuis laat bezorgen.
    25-07-2020 08:36
    @ ddlc > sporadisch kom ik er wel maar dan op rustige tijden en met name haal ik veel van de markt.
    26-07-2020 06:41
    @ddlc. Wat dacht je van boodschappen laten bezorgen. Is een vrij kleine moeite in de meeste delen van het land. Waar het mogelijk niet zou kunnen betreft het kleine gemeenschappen is mijn vermoeden
24-07-2020 18:20
Nou ja, komt goed weg. Ik neem toch aan dat dit een van de belangrijkste redenen is geweest om niet mee te doen.
24-07-2020 18:36
Wielrennen was toch een cruciaal beroep in europa? Dan gelden deze maatregelen toch niet voor hen.
24-07-2020 19:39
@adz volgens mij heb je mijn verhaal niet helemaal begrepen. Het virus is ieder zijn eigen verantwoordelijkheid. Als jij je wilt (of bij uitzondering moet) begeven in openbare afgesloten drukbezochte ruimtes en je neemt geen voorzorgsmaatregelen in acht, dan neem je dus zelf het risico. M.a.w. de momenteel dagelijks zeer hoge aantal besmettingen wijt ik dus grotendeels aan het eigen risico van mensen.
    24-07-2020 22:17
    Ok en ja...

    Alleen is dit wel iets anders dan .. je rijdt 120 km/h op een bochtige weg waar je 50 mag en rijdt jezelf te pletter tegen een boom. Jammer voor je.

    Dit is meer ... je rijdt 120 km op diezelfde bochtige 50km weg en rijdt frontaal op een tegenligger...

    Maw je verkloot t ook voor anderen als je de regels al dan niet bewust niet volgt.

    Daarom mag de overheid van mij meer gaan afdwingen en stoppen met alleen maar dringende adviezen en wijzen op de eigen verantwoordelijkheid. Teveel mensen willen of kunnen die blijkbaar niet nemen.

    En wij zijn toch niet slimmer of erg anders dan alle mensen in de landen om ons heen? Daar werkt t ook, die 1,5m en mondkapjes... maw laat de overheid snel beslissen en laat alle quasi experts stoppen met elkaar tegen te spreken. Het wordt zo een hele slechte soap...
    24-07-2020 22:31
    @adz , Ben het met je eens. Je vergelijking (.. je rijdt 120 km/h op een bochtige weg waar je 50 mag en rijdt jezelf te pletter tegen een boom. Jammer voor je.

    Dit is meer … je rijdt 120 km op diezelfde bochtige 50km weg en rijdt frontaal op een tegenligger…) is niet je rijdt op een tegenligger maar eerder nog erger : je rijdt opeen hele groep wandelaars in.
    24-07-2020 22:52
    Eens
    25-07-2020 09:26
    @Adz: In het buitenland werkt de anderhalve meter en mondkapjes juist niet. Kijk waar de Corona cijfers toenemen en zie dat ook dat niet werkt. Mensen houden zich niet aan anderhalve meter, omdat ze een mondkapje dragen (schijnveiligheid). Daarnaast dragen heel veel mensen de mondkapjes niet juist, namelijk met de neus vrij, of zelfs onder de kin als het warm is.
    25-07-2020 10:00
    Er is te veel focus op de personen die besmet zijn en 'vrij rond lopen'. Om besmet te raken zal je toch echt nauw contact met mensen moeten hebben. Die vergelijkingen van 120 km/h rijden en inrijden op een groep onschuldigen vind ik dan ook een slecht voorbeeld. Er zijn nu eenmaal een paar aso's die ziek, met koorts en luid kuchend de deur uit gaan. Die persoon (een superverspreider) heeft overal lak aan en dan is het aan de normale burger om zich zelf te beschermen. En ja dat geldt ook voor ouders en grootouders in geval van een aan de laars lappend (klein)kind van 21 jaar oud.
24-07-2020 20:09
Met de kennis van toen was het evengoed een juiste beslissing.
Het niveau van de Sibiu cycling tour is nu niet direct iets dat je echt nodig hebt in je voorbereiding.
24-07-2020 21:05
Als de Tour doorgaat is het nog altijd de vraag hoeveel initiële deelnemers de start zullen bereiken. Bij een besmettingsgeval zal vermoedelijk een hele ploeg sneuvelen.
    24-07-2020 23:07
    Met hoe de cijfers nu evolueren in W-Europa zullen we al blij mogen zijn als de Tour überhaupt doorgaat. De teams houden zich wel zoveel mogelijk afgezonderd van de buitenwereld, dus de overgrote meerderheid zou wellicht kunnen starten als het zover komt.
25-07-2020 09:09
Ik ben van mening dat de grote hysterie omtrent het corona virus en de verspreiding daarvan wel wat genuanceerder mag nu. Net alsof er geen normaal leven meer mogelijk is. Het virus moet nu gewoon gezien worden als een griepvirus.
De medische zorg is over het algemeen beter voorbereid, er is meer kennis hoe het virus te behandelen. Er zullen nog steeds mensen dood kunnen gaan aan dit virus, maar helaas gebeurt dit ook bij griepvirussen.
Alles stilleggen is geen optie meer.
    25-07-2020 10:05
    Alles stilleggen en geen normaal leven meer mogelijk?! Waar heb je het over? Wellicht een idee er zelf wat genuanceerder naar te kijken.
    25-07-2020 11:27
    Daar istie weer: “het is een gewoon griepvirus”. Een griepvirus gaat nagenoeg ongecontroleerd de wereld over en eist meestal ergens tussen de 200.000 en max 400.000 levens. Letterlijk alleen maar mensen die al heel broos waren. Corona wordt aardig stevig onderdrukt; minimaal 600.000 doden, waarschijnlijk meer dan een miljoen. Doodzieke mensen, ook voorheen vitale dertigers en veertigers. Die maanden aan het revalideren zijn. En iedere dag komen 5.000 tot 10.000 doden bij. Verder zijn er nog nauwelijks middelen tegen.

    Maar verder is het een griepvirus
25-07-2020 09:47
De hele mondkapjesdiscussie is los van het nut bijzonder schadelijk omdat het simpelweg afleidt van de onderliggende ijsberg > opzouten uit slecht geventileerde ruimtes met teveel mede-apen er in. Daar helpen slecht gebruikte beklappies niet tegen, niks.
    25-07-2020 10:47
    Dat is juist de essentie van de discussie. Mondkapjes zijn zinvol volgens de virologische wetenschap, maar niet zinvol volgens de gedragswetenschap.
    25-07-2020 11:18
    Uit pragmatisch oogpunt dient de gedragswetenschap leidend te zijn, je hebt hier de mensheid als doelgroep.
    25-07-2020 11:57
    Eens.
25-07-2020 10:54
Ach s.morgenstern aan jou is nuance en elk ander woord er aan besteed teveel.
Je mist de essentie en je trekt alleen maar dingen uit zijn verband.
    25-07-2020 11:23
    @skylimit
    Wat is er nou genuanceerd aan 'je moet corona zien als een griepvirus'? De mensen die dat nog steeds beweren hebben er echt niks van begrepen. Als je een griepvirus gewoon z'n gang laat gaan raakt de intensive care niet in een mum van tijd overbelast.
    25-07-2020 12:07
    Griep is met name minder schadelijk omdat miljoenen mensen (in Nederland) ieder jaar de griepprik halen. Daar zit het verschil: het vaccin is er al voor de griep, maar nog niet voor Covid.
25-07-2020 11:10
Gaat het hier ook nog over Mathieu? Deze site heet Wielerflits.
Het meest kansrijk is voor elke ploeg de TJV strategie om minstens 14 dagen voor aanvang van een belangrijke koers in het betreffende land aanwezig te zijn.

Reacties zijn gesloten.