Van der Poel: “Dit is de grootste ontgoocheling uit mijn carrière”
foto: Orange Pictures / Sportfoto.nl
zondag 29 januari 2017 om 16:42

Van der Poel: “Dit is de grootste ontgoocheling uit mijn carrière”

Mathieu van der Poel is in tranen na zijn zilveren medaille op het WK. Vier lekke banden zorgden ervoor dat hij zijn vorm in de laatste rondes niet kon etaleren. “Dit is gewoon pure pech”, treurt Van der Poel na afloop bij Sporza.

Laatste lekke band was er teveel
Na drie lekke banden kon Wout van Aert pas terugkeren bij een ontketende Van der Poel. “Die eerste drie lekke banden kon ik bekomen. In het wiel van Wout kreeg ik nog meer vertrouwen. Maar de laatste lekke band kostte te veel kracht en tijd. Ik had het toen ook gehad. Ik heb geprobeerd te vechten, maar het kostte gewoon heel veel kracht. […] Het is helemaal niet leuk om door pech een wedstrijd te verliezen. Dit is mijn grootste ontgoocheling tot nu toe.”

Waar Van Aert voor andere banden en een andere bandenspanning koos, was dat in het kamp van Van der Poel niet besproken. “Voor mij is het WK een wedstrijd zoals alle andere”, legt onze 22-jarige landgenoot uit. “Dit is gewoon pech. In Namen liggen op een halve ronde ook honderd stenen en daar reed ik niet lek. Dit is gewoon pure pech. Ondanks de grote ontgoocheling heb ik me een uur lang geamuseerd op echt een crossparcours. Ik kan de knop omdraaien. Maar dit blijft wel even hangen.”

84 Reacties
29-01-2017 20:51
Ja, dit vond ik ook straf van MVP om nog bij sporza te zitten na zo'n opdoffer, hoedje af.
29-01-2017 21:01
2 dingen zijn iig zeker > A : MvdP is absoluut GEEN koele kikker en B : Dat is helemaal niet erg.
29-01-2017 21:10
Ik zou ook liever op waarde geklopt worden dan door het materiaal en dan kan ik begrijpen dat je zo reageert. En ik denk dat Van Aert ook liever gewonnen zou hebben na een echt duel dan door materiaalpech van de tegenstander.
29-01-2017 21:12
Ik begrijp wel dat hij ontgoocheld is. Hij is tenslotte een groot kampioen. Maar het parcours is vooraf gekend, hoeft niet als excuus gebruikt te worden EN dat doet hij ook niet voor zover ik zijn interviews gehoord heb. De weersomstandigheden tussen zaterdagmorgen en zondagnamiddag waren letterlijk een dag en nacht verschil (zaten ook meer dan 24u tussen). Verstandige materiaalkeuze hoort daar bij. Bij F1 gaan ze bij regen ook andere banden gebruiken toch ? Dus niks mis mee. VDP moet dus ontgoocheld zijn in zijn medewerkers (of zichzelf) want verkeerde bandenkeuze.
29-01-2017 21:12
@Gebruikersnaam: Volgens mij is het ook enkel Van Aert die op zo'n tubes nog zo sterk kan rijden, want met die groene gevallen heb je echt vermogen nodig, dus ik denk niet als VDP die zou gehad hebben die zo goed daar mee zou gereden hebben.
29-01-2017 21:25
Ik zie veel mensen reageren vanuit hun zetel...waren niet aanwezig...zonder op de feiten in te gaan of Mathieu wel of niet de juiste materiaalkeuzes heeft gemaakt en of hij de beste was vandaag...door gewoon ondanks zijn teleurstelling voor de camera te komen wint ie een hoop symphatie...ik heb vandaag veel Vlamingen gesproken die liever Mathieu zien winnen...een leuke, spontane jongen die sympathie opwekt....
29-01-2017 21:54
Ja @kampioen, daarom heb ik hem ook zo graag. En gewoon omdat hij een leuker, attractiever, spelender crosser is. Van Aert is...puur vermogen rammen. Dat is prachtig op de weg maar niet in het veld.
29-01-2017 22:29
Drie dingen zijn nu absoluut zeker;
De sterkste heeft niet gewonnen
Bedriegen loont
Het is maar een spel
29-01-2017 22:36
[i]edit redactie: dergelijke opmerkingen mag je achterwege laten[/i]
29-01-2017 22:38
Nee, vier. Dat je een #janker bent ook nog.
29-01-2017 23:10
@RV thomas dekker dat is pas een koele kikker .
29-01-2017 23:21
Ben totaal ontgoocheld door de wedstrijd vanmiddag.
Volledig verpest door continu lekke banden. Het heeft allemaal geen zin meer om organisatie de schuld te geven van een parcours waar je onder deze omstandigheden blijkbaar niet met een wielerfiets kon rijden. Als bij weet ik hoeveel renners 4 keer of vaker een band ploft weet je dat het gewoon volledig aan t parcours ligt.

Zwaar waardeloos dit. Mathieu had hier de titel gepakt. Wout gaf al aan na de wedstrijd dat hij Mathieu simpelweg niet kon bijbenen in de eerste paar ronden. Ik was me aan t vloeken toen die eerste platte kwam, en toen nog een tweede, en van de voorsprong van 15 seconden die Mathieu verdiend had, er nog maar 5 over waren. En dan nog eens een platte. Komen ze bij elkaar. En dan weeeer een platte. Come on hey.

Desillusie. Geen koers gezien.
29-01-2017 23:36
Vandaag was vdp toch de sterkste hoor een laat die mens ma Zijn emoties tonen dat is toch het mooie van sport!! Trouwens wout van aert zegt het zelf ik had niet verwacht dat ik zou winnen door mijn blessure...
29-01-2017 23:48
Ik ben er ook nog steeds vertyft van. Heb de race nog eens gezien maar het was echt bizar. Eerst Meeusen die z'n kader op een rare wijze kapot rijdt en vervolgens die lekke banden, ging nergens over zoveel pech. Die Pauwels was ook rete sterk zeg, die reed z'n beste cross van het seizoen. Deze maar snel vergeten en op naar de volgende.
29-01-2017 23:51
Eens met Taliesin. Zoveel lekke banden in het hele peloton geeft toch aan dat het parcours niet goed was. Wellicht dat materiaal inderdaad belangrijker gaat worden bij veldrijden, maar op dit moment klopte het gewoon niet. Overigens hoop ik dat materiaalkeuze een marginaal effect heeft bij de cross, omdat voor mij veldrijden het toch moet hebben van de rijders zelf.

De tranen voor vd Poel vond ik geweldig, zo echt. Tegen iedereen hier die op deze site daar negatief op reageert zou ik willen zeggen: Wees g_________e blij dat Mathieu zo veel waarde hecht aan deze sport en het wereldkampioenschap. Hierdoor blijft deze sport bestaan
30-01-2017 00:11
Gezien de vele reacties vandaag, niet altijd evenwichtig of even aertig , kan ik nog voorzichtig een extra stelling poneren.
In vervolg op "parcoursbouwer", gillende jankende twitters, transparante onzin, overtrokken media aandacht en voorbereiding op welk substantieel gebied dan ook : waarom juist in de profkoers zoveel lekke banden? Vond het trouwens bijzonder treffend dat de aantallen per renner zelfs hier voorbijkwamen.
Is Niels Albert dan de slimste die alle "poellikkers" een oor aan naait?
Wist Niels alleen waar de stenen in deze koers lagen?
En hoe hierop te anticiperen?
Tot slot : Na al het gedoe deze week en vandaag weet ik nog steeds niet wie nu de beste crosser is. Maar dat is niet echt belangrijk; deze twee groten zijn beiden groot!
Is niet alleen simpelweg in aantallen overwinningen op welk gebied dan ook te bepalen.
Volgend jaar nieuwe kansen voor.... beiden uiteraard!l
30-01-2017 00:21
Volgend jaar mooi in Valkenburg. Dan maar de trui in eigen land pakken.
30-01-2017 00:49
Ergerlijk de reacties van vooral ene wiebipedia en nog wat van dit soort lieden.
Als je zo reageert op de ontgoocheling en de pure emoties van een van de grootste echte sportmensen van dit moment ben je het eigenlijk niet waard hier je commentaar kwijt te kunnen.
Laat Mathieu zich van reacties van een dergelijk laag niveau niks aan trekken. Vooral door zijn bijdrage is het echt genieten van een mooie sport.
Wetende, dat hij al 2 jaar achter elkaar met achterstand aan het seizoen begint door operatieve ingrepen, kan ik mij alleen daardoor al heel goed in leven in z´n teleurstelling.
Hij was de beste in de wedstrijd.
Klasse, hoe hij ondanks overmand door emoties om ging met de pers na de wedstrijd.
Respect!!
30-01-2017 06:32
als mensen deze reactie van deze knul niet begrijpen weet ik het ook niet meer, wat voor glans geeft deze trui nu in het hele seizoen aan de winnaar?het is zoals het is helaas maar je emoties tonen omdat je de laatste lekke band zowat 3 kwart van het rondje moet rijden terwijl de belgen het in hun eforie niet eens zagen,en dat terwijl hij er al 3 had gehad en dan maar een beetje erover heen lullen!!!en tui zonder glans want hij is niet naar de sterkste gegaan,iedereen die de wedstrijd heeft gezien zag een gewoon betere vd poel.
30-01-2017 08:02
[quote]Zoveel lekke banden in het hele peloton geeft toch aan dat het parcours niet goed was. Wellicht dat materiaal inderdaad belangrijker gaat worden bij veldrijden, maar op dit moment klopte het gewoon niet. Overigens hoop ik dat materiaalkeuze een marginaal effect heeft bij de cross, omdat voor mij veldrijden het toch moet hebben van de rijders zelf.[/quote]

Men kan niet eerst 4 crossen lang spreken over een onverwacht geweldig parcours om na een 5e plots te stellen dat geen goed parcours was. En materiaal is al 50 jaar belangrijk bij de cross.
30-01-2017 08:15
http://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170129_02701315

Een heldere analyse waarom van Aert won. Ben geen grote fan van van Aert maar het kamp van Aert was wel beter voorbereid op de omstandigheden d.i. een oude steengroeve met veel stenen die pas bij ontdooien te voor schijn kwamen dan wel door de plassen niet zichtbaar waren.
Sneu dat het WK hierdoor beslist werd. Was vooral een kwestie van banden druk.
30-01-2017 08:25
Volgens mij heeft de beste renner gewonnen.Het totaal plaatje klopte gewoon zo simpel is het.
30-01-2017 08:31
Maar CdB > Hoe kan Adri nou niet weten waarop dat parcours precies ligt terwijl zijn hoogstpersoonlijke zelf daar kundig de paaltjes in de grond ramt ?
30-01-2017 08:51
2 conclusies: Van Aert en Van der Poel staken er zoals het ganse jaar bovenuit. Van Aert maakte betere materiaalkeuzes.
Dat Van der Poel effectief sterker was kun je eigenlijk niet weten. Dat hij sneller aan het rijden was dan Van Aert wel. Maar Van Aert reed dan ook op stuggere tubes, met meer druk in. Waardoor je minder snel bent. Dat enkel Van Aert die keuze maakte komt ook wel omdat niemand anders aan snelheid wou inboeten om minder risico te lopen. Ik begrijp vooral niet dat na een lekke band of 2 niet meer renners met meer druk reden. Zeker in de materiaalpost, waar ze zagen dat iedereen zo vaak lek reed moesten ze toch kunnen ingrijpen. Pauwels heeft dat gedaan en het heeft hem nog een medaille opgeleverd. Vraag me af of Van der Poel op het einde met meer druk reed aangezien hij toen ook niet meer lek reed.
30-01-2017 08:51
Ik vond het trouwens zeer groots van Van der Poel dat hij in die omstandigheden in de studio wou zitten.

Reacties zijn gesloten.