Van Aert reageert op kritiek Evenepoel: “Stoort me dat Remco nu 180 graden draait”
foto: Cor Vos
donderdag 30 september 2021 om 16:30

Van Aert reageert op kritiek Evenepoel: “Stoort me dat Remco nu 180 graden draait”

Wout van Aert is op zijn zachts gezegd niet echt blij met de kritiek van Remco Evenepoel aan het adres van bondscoach Sven Vanthourenhout. Evenepoel had het in Extra Time Koers onder meer over een onduidelijke teammeeting vlak voor het WK. “De uitleg van Remco heeft me wel gestoord”, reageert een geprikkelde Van Aert.

Evenepoel cijferde zich tijdens de wegwedstrijd volledig weg voor Wout van Aert en in mindere mate Jasper Stuyven, maar hoopte stiekem op een eigen kans. “Het was vrijdagnamiddag (twee dagen voor de wegwedstrijd, red.) teammeeting. Ik vond dat de uitleg naar mij toe wat onduidelijk was, waarna ik een twijfelachtige nacht heb gehad. Zaterdag ben ik dan naar Sven (Vanthourenhout, red.) en Serge (Pauwels, red.) gegaan. Ik had na de verkenning het gevoel dat er voor mij op het parcours kansen lagen om weg te rijden en dat er scenario’s waren waarin ik kon winnen.”

“Ik heb dat vlakaf gezegd, maar de kaart van Wout zou worden getrokken. Toen was het duidelijk voor mij: de kopmannen waren Wout en Jasper. Vervolgens heb ik snel de knop omgedraaid en heb ik alles gedaan voor de ploeg. Ik heb zonder problemen dat werk opgeknapt, dat zou ik bij Deceuninck-Quick-Step ook doen. Maar ik heb het wel aan Sven gezegd: dit was een gemiste kans op een wereldtitel. Wout besefte na de wedstrijd ook wel dat hij te laat had gecommuniceerd. Dat heeft hij meteen in de bus gezegd. Het is gewoon jammer dat het op dat moment wat fout loopt voor ons.”

“Hij heeft weken aan een stuk verkondigd hoe hij ernaar uitkeek”
De uitspraken van Evenepoel zijn bij Van Aert duidelijk in het verkeerde keelgat geschoten. Eerder vandaag besloot hij al enkele kritische tweets over Evenepoel te liken, waaronder die van AD-journalist Thijs Zonneveld en Hans Vandeweghe, en later kwam hij ook nog met zijn eigen kijk op de zaken. “De uitleg van Remco heeft me wel gestoord”, zei Van Aert. “We zijn als een ploeg naar het WK getrokken. Ik wil wel een pluim geven aan de bondscoach, hoe hij dat heeft gedaan”, citeert Sporza. “Hij is, volgens mij, vanaf het begin voor iedereen heel duidelijk geweest.”

Evenepoel tijdens het WK in eigen land – foto: Cor Vos

“Ik had wel verwacht dat er kritiek zou komen omdat we niet gewonnen hebben. Alleen dan zou alles perfect geweest zijn en anders zou er altijd kritiek zijn. Dat kan ik er best bijnemen, maar van iemand binnen de ploeg vind ik het niet verstandig om nog olie op het vuur te gooien. Ik denk dat Remco in Extra Time Koers veel meer verteld heeft dan hij in de teammeeting gezegd heeft. Volgens mij waren er nooit problemen en is het wel heel makkelijk om achteraf zo te praten”, is Van Aert duidelijk.

“Ik denk dat hij diegene is geweest die akkoord is gegaan met de tactiek, die akkoord is gegaan met de selectie. Hij heeft weken aan een stuk verkondigd hoe hij ernaar uitkeek, dus ik vind het heel raar om nu 180 graden te draaien.”

256 Reacties
30-09-2021 16:35
haha die foto erbij van een grijnzend Revketje+designerbril, net daarachter pruillipje Van Aert. Gieren!
    01-10-2021 18:00
    Als ik mij niet vergis was dat een foto die VOOR de wegwedstrijd is genomen. De gelaatsuitdrukkingen hebben dus niks te maken met de uitslag van de wegwedstrijd.
    01-10-2021 21:19
    maakt dat het net niet grappiger?

    foto en artikel passen perfect bij elkaar
30-09-2021 16:36
Moddergooien aan het begin van het cross-seizoen. Een keurig moment daarvoor. Het is in elk geval geen saai koers-najaar.
30-09-2021 16:41
Kritiek dat Wout wel had aan mogen geven dat hij niet zo goed was lijkt me terecht. Op de laatste keer Smeys wist hij het al en daarna laat hij Remco nog 20km op kop boren. Toch kan ik Wout hier ook begrijpen, hij had zich daarvoor al geëxcuseerd in de bus meteen na afloop, waarom moet Remco nu nog meer van dit soort praat ophangen?
    30-09-2021 18:22
    Remco heeft verder vooral kritiek op de bondscoach toch?
    30-09-2021 21:15
    Gouwgenoot Wolfke, legendAdry en nonkel Keisse streelden het ego en de lipjes werden week.
    01-10-2021 00:29
    Ach ja, wanneer gaf Remco in de Giro ook alweer aan dat hij slecht was en Joao zn gang mocht gaan?

    Remco gedraagt zich als een kleuter, die de afspraken en of t gezag niet accepteert.

    Hoe goed hij ook zal worden, hij zal nooit een teamspeler of een leider worden. Krijgt zo ook nooit een hoge gunfactor bij de collega's, er zal meer tegen dan voor hem gereden worden.
30-09-2021 16:46
Deze rel zal de supporters in België nog meer verdelen dan Vlaanderen versus Wallonië.
    30-09-2021 17:22
    En dat laatste is al belachelijk...
    Zo'n klein landje en dan nog niet kunnen samenleven.
    Rare lui die Belgen zou Obelix zeggen. :-)
    30-09-2021 18:04
    @Canyonracer dat valt best mee hoor. Reacties op Facebook of hier zijn niet echt representatief voor de realiteit. Denk je echt dat Vlamingen en Walen elkaar haten? Nee, dat zijn nationalistische politici en een minderheid van het “gewone” volk.

    Remco zou één van de minst populaire renners moeten zijn als je afgaat op wat er op internet te lezen staat, maar niets is minder waar. (Zie het filmpje waarin Remco massaal bedankt werd door de Belgische supporters). Een ander voorbeeld is Tom Boonen. Hij werd ook keihard afgemaakt overal maar hij is uiteindelijk ook één van de populairste renners aller tijden.
    30-09-2021 18:19
    @Brent Tom Boonen populairste renner aller tijden? In Vlaanderen? Of over de hele wereld?
    30-09-2021 18:22
    In Vlaanderen uiteraard.
    30-09-2021 19:09
    Als noorderburen gaan we hier nog een paar jaar met open mond en een buil chips naar kunnen kijken. Het ene deel van de Belgische selectie gaat straks tegen het andere deel rijden.
    30-09-2021 20:37
    De Nederlandse dames selectie is peanuts in deze fitty
    01-10-2021 15:36
    Om de vrede te bewaren stel ik voor dat België en Nederland volgend jaar samen een ploeg voor de mixed relay opstellen met o.a. Van Aert en Evenepoel bij de mannen en Van Vleuten en Blaak of Vollering (bij gebrek aan van der Breggen) bij de vrouwen.
    Ambiance gegarandeerd :)
30-09-2021 16:46
Wielerflits, ik zou zeggen beter laat dan nooit. Hahahaha die twitter oorlog tussen WVA fans (zelf een WVA fan) en Remco fans is geweldig. Gisteren was het ook een geweldige aflevering tijdens extra time. De Wolf was redelijk hard voor WVA en de bondscoach, Keisse idem dito. Vader VDP vond ik redelijk mild voor zowel de bondcoach als WVA. Evenepoel zelf zei uitspraken die jij als WVA en Vanthourenhout zijnde liever niet hoort, maar hij was vooral aan het genieten van het gegeil van de rest van de tafel ten opzichte van hem.
    30-09-2021 22:41
    Dewolf zn analyse was de enige juiste. De belgen hebben gewoon dom gereden. Sven en wout hebben grote fouten gemaakt. Remco kan niets kwalijk worden genomen, tenzij mss zn ongenoegen dat hij uit op nationale televisie ipv van dat binnenskamers te houden
30-09-2021 16:48
Wout had inderdaad moeten aangeven dat hij niet goed genoeg was.
Maar ik verdenk Remco ervan stiekem opgelucht te zijn dat Wout niet won. Want wie komt er nu als beste naar voren? Remco zelf natuurlijk, de nationale held die zich kilometerslang heeft afgebeuld voor zijn kopman. En oké, dat heeft hij voortreffelijk gedaan aan het slot van de wedstrijd, maar zijn eerdere aanvallen waren niet in functie van een overwinning van Wout, maar waren enkel bedoel om zelf überhaupt in een positie te komen waarin hij zelf zou kunnen winnen.
30-09-2021 16:48
Zo kennen we hem weer… REV begon mij net voor hem te winnen (niet dat dat van belang is), en dan deze uitspraken… heb het origineel niet gezien. Was er wellicht sprake van ontlokken van de uitspraken van REV ?
    30-09-2021 19:16
    Beste voorwiel,
    30-09-2021 19:22
    Geen sprake van enige vorm van uitlokking. Mijn onvolprezen zwager had al na de arrivée gezegd dat er bougnoul van zou komen. Hij reed tegen zijn goesting voor wout in een koers die hij zelf nooit kon winnen en zal ook nooit een grote koers winnen. Te weinig explosief voor 1dagskoersen, te weinig inhoud voor een grote ronde. Geen idee waar die hype rond hem vandaan komt.....
    30-09-2021 20:01
    Beste jean,
    30-09-2021 20:03
    Dank voor de reactie en toelichting aangaande uitlokking. Ik ben het niet zo eens met de verdere uitleg. Het is toch bekend dat deze jongen bizar w/kg kan wegtrappen. De hype is daarop gebaseerd en versterkt door toch al wat mooie resultaten. Dat het een hype ís, ben ik dan weer wel met je eens
    30-09-2021 20:47
    Beste voorwiel, de reactie en toelichting zijn graag gedaan. Wat uw stelling betreft, die wordt in onze pers gretig gevoed door uitspraken van remco zelf. Akkoord, hij trapt gigantische waarden op bepaalde momenten maar ik verwijs graag naar experts als hans van de weghe in deze... Beschik je over objectieve data die jouw en vooral zijn stelling bevestigen? Bergop zijn de watts per kilo het nec plus ultra maar dan kom je in het vaarwater van Bernal, Primoz en Tadej terecht, die allemaal kunnen flitsen bergop. Remco kan dit niet en schiet dus per definitie tekort tegen de grote kanonnen. Elkeen weet dat je in een eendagswedstrijd steevast tekort schiet tegen Mathieu, Wout en de Alavoecklers van deze wereld... Qed
    01-10-2021 18:04
    @jean dupuis: misschien eens goed naar zijn palmares kijken. Evenepoel is pas 21 jaar oud, aan zijn 3e seizoen bij de profs bezig en heeft al 21 wedstrijden gewonnen, waarvan 4 eendagswedstrijden (waaronder de Ronde van Lombardije), 5 (kleinere) rondes, 5 tijdritten en 7 ritten in een ronde. Niet slecht voor iemand die niet kan winnen, zou ik zo denken ...
    01-10-2021 19:34
    @Mark Peeters

    Remco heeft de Ronde van Lombardije gewonnen? Waneer?
    "PCS stats" weet niets ervan.
    Hier zijne zege (21):
    https://www.procyclingstats.com/rider/remco-evenepoel/statistics/wins

    En er is sprake van "kleinere" rondjes of wedstrijden.
    01-10-2021 19:58
    Ik denk dat hij San Sebastian bedoeld
30-09-2021 16:49
Evenepoel is geen teamplayer en zal dat ook nooit worden. Niet binnen de Belgische ploeg en ook niet binnen zijn eigen ploeg.

Tel daar een ploegbaas als Levefere bij op, een directe omgeving waarin niemand hem durft tegen te spreken of kritiek durft te leveren en de media die hem als god zien. Dat kan echt alleen maar fout gaan de komende jaren. Hopelijk wordt dit geen nieuwe Vdb.
    30-09-2021 16:55
    Hij zei zelf dat hij ook bij Quickstep gewoon zou knechten voor Alaphilippe als hem dat gevraagd wordt, maar dat hij vrijwel altijd als (mede)kopman start en dat dus niet gevraagd wordt. In de BeneluxTour, waar hij dan wel niet 100% fit was, leek hij er geen moeite mee te hebben op kop te rijden voor zijn ploeg. Ik geef hem het voordeel van de twijfel, ook hij wordt elke dag een dagje ouder en wijzer.
    30-09-2021 20:42
    Ja, hij wacht tegenwoordig tot na de finnish met kwaken. Ik vraag me wel af hij nu nog geneigd is tot aannemen van deze rol. Hij heeft het geprobeerd en het gaf niet het gewenste resultaat. Zou hij deze race ook als argument gaan gebruiken in de toekomst om niet te willen knechten? Ik ben erg benieuwd..!!
30-09-2021 16:50
Over 15 jaar een fraaie biografie over de jarenlange controverse tussen RE en WvA. Ik kijk erna uit.
    30-09-2021 20:59
    Ik zou eerder van tevoren er naar uitkijken, erna kun je hem gewoon lezen.
30-09-2021 16:53
Het hoort er in België een beetje bij, dit soort interne twisten. Het wordt ook allemaal zodanig opgeklopt door de media. Dit is er eentje in een lange traditie van grote Belgische renners die de nummer 1 wilden zijn van de selectie op het WK.

Twee uitstekende renners, en dan is dit een beetje onvermijdelijk. Evenepoel vindt zichzelf te goed om als pure knecht uitgespeeld worden, en daar viel afgelopen zondag wel iets voor te zeggen. Als WvA het niet afmaakte, kon je er gif op innemen dat er heibel van ging komen.

Patje die eigenlijk de voorzet heeft gegeven en REV die met de zegen van de Don zich nu publiekelijk losmaakt van de knechtenrol.

Zoals Murcia al aangaf onder een ander artikel is het in Tokio wellicht al wat fout gelopen tussen de 2, en komt dit nu pas echt tot uiting.
    30-09-2021 17:16
    Probleem voor Evenepoel is echter dat hij (voorlopig) maar op twee manieren kan winnen en dat is solo of bergop. De keuze van Vanthourenhout begrijp ik wel. Parcours met toch wel een redelijke kans op een sprint, dan maak je de koers liefst hard zodat de pure snelheidsduivels na die laatste Flandrienlus niet terug kunnen komen. Alleen stak er één met kop en schouders nog bovenuit.

    Remco zal nog zat kansen krijgen de komende jaren in de A-rol. Wout was met zijn sprint en veelzijdigheid echter de duidelijke optie één. Stuyven heeft gelijkaardige belangen en heeft daarvan kunnen profiteren
    30-09-2021 20:03
    @Drossard Kudus

    "Probleem voor Evenepoel is echter dat hij (voorlopig) maar op twee manieren kan winnen en dat is solo of bergop. " moet eigenlijk zijn: "Probleem voor Evenepoel is echter dat hij (voorlopig) maar op één manier kan winnen en dat is solo."
    01-10-2021 18:06
    Hij heeft tot op heden - op zijn 21 en pas aan zijn 3e seizoen bij de profs bezig - toch al mooi 21 wedstrijden gewonnen, zowel in rondes als in eendagswedstrijden.
    01-10-2021 18:14
    Volgens mij won hij zowel in de Algarve en Burgos bergop. En hij kan nog op een 3e manier winnen: in de tijdrit.
30-09-2021 16:55
Passief agressief tweets liken waarin de renner die zijn eigen wedstrijd opoffert voor jou wordt afgekraakt, is niet erg slim vind ik.
Evenepoel mag dan regelmatig impulsief zijn, tijdens het interview klonk hij erg volwassen. Hij aarzelde zelfs toen hem de vraag werd gesteld of het team een tactische fout had gemaakt, wellicht om niemand in het harnas te jagen.
30-09-2021 17:00
Remco was vanaf dag 1 al een heel eng mannetje. Past bij zijn ploeg
    30-09-2021 17:10
    Ik begrijp Evenepoel ook wel een beetje. Hij had het gevoel dat dit een gemiste kans was om wereldkampioen te worden. (Ikzelf denk dat dat wel moeilijk was geweest.)

    Vooraf alles op 1 renner zetten is ook niet echt slim, en nu van Aert niet top was is ook gebleken waarom.

    Hij verwoordde het zelf overigens allemaal heel keurig. Het waren eerder de andere tafelgasten die wat forser waren in hun kritiek, voornamelijk op Vanthourenhout.

    Ik verschiet eerder een beetje van WvA zijn reactie. Ik had gedacht dat hij dit wel naast zich had neergelegd, maar het lijken me niet meteen de beste vrienden. Wellicht wil hij ook de bondscoach wat uit de wind zetten, die vol zijn kaart heeft getrokken. Ben benieuwd hoe hij rechtveert in Roubaix, want dit was toch wel een ontzettend zware teleurstelling vermoed ik.

    Het zijn beide kopmannen, en die willen natuurlijk allebei de nummer 1 zijn. Zie bv. ook Gilbert en Van Avermaet. Onvermijdbaar.
    30-09-2021 17:16
    Evenepoel heeft weken lang tegen iedereen volgehouden dat hij volledig voor Van Aert gaat rijden, (en dat was waarschijnlijk ook een voorwaarde voor selectie) en vraagt dan op het laatst of hij toch voor eigen kans mag rijden. Ik kan me zo voorstellen dat Van Aert dan denkt "zie je wel, hij is dus niet te vertrouwen".
    30-09-2021 17:26
    Blijkbaar zag hij tijdens de verkenning van het parcours dat er toch wel wat mogelijkheden waren om zelf weg te rijden. Hij zou dan aan de bondscoach en Serge Pauwels gevraagd hebben of hij mocht proberen weg te raken om zelf te winnen, en ze zeiden neen.

    Nu is hij wat gesterkt door de reacties dat hij ook als kopman had moeten uitgespeeld worden en zat hij duidelijk te blinken, maar eigenlijk heeft hij enkel gezegd dat hij misschien wel wereldkampioen had kunnen worden. Verder heeft hij zelf geen kritiek gegeven.

    WvA was de logische kopman, maar er was geen back-up plan. Stuyven misschien, maar dat is eigenlijk gewoon een mindere versie van Wout. Tactisch had dit anders uitgespeeld kunnen worden. En ik vind van Aert fantastisch, maar op een zelfde manier heeft hij in Tokio en Imola ook niet gewonnen. Waarom het dan eens niet anders proberen uitspelen?

    Verder was Alaphilippe uiteraard veruit de beste, dus of het allemaal veel had uitgemaakt?
    30-09-2021 17:43
    +1 voor Alfons. Ook beetje verbaasd dat Wout dit persoonlijk neemt.
    Het punt van kritiek aan de bondscoach (niet zozeer van Remco, maar bv ook van Bakelants, De Cauwer,...) is dat hij tactisch heel beperkt is gebleken. Rijden voor 1 kopman betekent niet enkel letterlijk heel hard op kop rijden met de kopman aan het wiel. Remco laten aanvallen op 60k of Stuyven meesturen op 20k van de meet kan bv ook in dienst van de kopman zijn die dan in het peloton zit. Wat mij betreft mag Remco gerust aangeven dat hij zo'n rol heeft voorgesteld (en dat hij zo mogelijk zelf WK had kunnen worden) maar dat er voor een andere tactiek gekozen werd, die hij plichtsbewust heeft gevolgd.
    Misschien niet zo slim van Remco om het wereldkundig te maken, maar nog minder slim van Wout om er zo op te reageren. Hij had Remco nog kunnen gebruiken op toekomstige WK's.
    30-09-2021 20:45
    Ik snap remco wel dat het door zn hoofd gaat. Ik snap niet dat hij het zegt. Dit is helemaal zijn parcours niet. Ik snap van aert ook. REV lijkt hiermee te zeggen: we hadden de verkeerde kopman. Dat doet pijn en dat hoor je niet te zeggen over je team en je maat.
    01-10-2021 18:07
    @petje: ja, een heel eng mannetje ... en al vanaf dag 1! :(
30-09-2021 17:01
Mooi, van Aert is boos. Perfect voor komende zondag.
    30-09-2021 17:14
    Hoe kijk jij verder naar deze fitty beer? Twee van jouw favoriete renners, dat moet lastig zijn. In welk kamp zit jij nu?
    30-09-2021 20:19
    Team Wout :-) Zelfs als Evenepoel een punt heeft, moet hij achteraf niet zeuren. Hij is op voorhand akkoord gegaan met de tactiek, want dat was de voorwaarde en daar is alles mee gezegd.
    30-09-2021 21:32
    Kan je ook genieten van beide renners en deze prille 'vete' zonder kant te kiezen?
    30-09-2021 22:29
    Ja hoor, maar in deze discussie volg ik van Aert.
30-09-2021 17:07
REV moest knechten anders mocht ie geeneens mee.. domme domme tacktiek met die benen had hij een reuzekans gehad
    30-09-2021 17:14
    Reuzekans denk ik niet! Een klein kansje! Maar laat hem de laatste 20km vol werken voor VA met frisse benen dan zal Alaflip het lastiger hebben om vooruit te blijven!
30-09-2021 17:12
Heb gans het interview gezien op Sporza. Evenepoel geeft aan dat hij vond dat er voor hem kansen waren om weg te rijden. Hij vroeg aan de bondscoach of dit mocht en die zeiden nee.
Wat vooral duidelijk was in de commentaren en waar ik het mee eens ben is dat ze Evenpoel veel te vroeg ingezet hebben. Die vroege aanval counteren hadden ook Lampaert of Teuns kunnen doen. En zeker die 20km tussen Smeysberg en Leuven hebben de Belgen (iov Van Aert) oliedom gereden! Met drie Fransen en Italianen en MVDP, Stybar en co in je wiel je zo leeg rijden was nergens voor nodig.
Het steekt bij Evenepoel dat VA niet zei dat hij niet goed genoeg was maar dat hij vol moest rijden om de achtervolgers (met 2 Belgen in) niet terug te laten komen.
Kijk, Evenepoel is een winnaar die met frisse tegenzin wel wil werken voor een kopman. En als winnaar pissig is als die het dan niet afmaakt.
Een frisse Evenpoel had in de plaatselijke rondes van grote waarde kunnen zijn voor de Belgen (en voor MvdP).
Al gaven ze wel toe dat de beste gewonnen heeft.
    30-09-2021 22:45
    @solkanar +1
    01-10-2021 01:23
    Bekijk het zo, in die groep van 12 reden 5 Quick Steppers, Alaphilippe zij achteraf dat het de bedoeling was om VA zo snel mogelijk te isoleren, bij zijn demarrage op 70km keek Wout achteruit en zag dat als hij naar A sprong hij alleen als Belg zou zitten, daarom ging hij zitten en wachtte op Stuyven, best zou de grotere groep ook teruggekomen zijn met 2 Belgen, maar daar liep alles fout, vervolgens EV niet op kop laten rijden was ook geen oplossing, de ene na de andere demarrage zou volgen, zonder communicatie kan je niks organiseren, stel u in de plaats van de coach, je stelt een tactiek op en voor de rest van de dag heb je geen enkele inbreng meer.
    Het is gelopen zoals Lefèvre achteraf zei, EV heeft goed voor Alaphilippe gereden, zijn vraag op zaterdag of hij zijn kans mocht gaan aan de bondscoach past perfect in die strategie om onrust te stoken.
    Denk dat Merckx gelijk heeft, EV is geen teamspeler, bij Anderlecht wisten ze dat ook.
30-09-2021 17:13
Gaat heel gezellig worden de komende jaren met de Belgische nationale ploeg. Hééérlijk!
    30-09-2021 17:29
    @Reiger. Evenveel Fun als bij de Nederlandse vrouwen
    30-09-2021 17:36
    Ja dat is ook elk jaar kassa. En wij mogen er ook lekker weer van alles van vinden!
    30-09-2021 17:48
    De kans dat zoiets gebeurt, is natuurlijk veel groter wanneer je veel toppers hebt. Dat zal bij jullie niet zo snel gebeuren.
    30-09-2021 17:51
    Wie zijn jullie?
    30-09-2021 17:54
    Nederland.
    30-09-2021 18:30
    Hahaha, die Brent. Heeft door zijn krokodillentraantjes zondag helemaal niet gezien dat een Nederlandse topper het zilver pakte op het WK. Koddig.
    30-09-2021 19:05
    Ja inderdaad bijzonder om meteen over Nederland te beginnen als er over de Belgische ploeg wordt gesproken. Daar ging het volgens mij niet over.
    30-09-2021 19:15
    @Brent Nee dat klopt maar in België gaat het toch ook maar om 2 personen? Het valt mij gewoon op dat er heel vaak iets aan de hand is bij de Belgische ploeg. En ik ga daar iets van vinden.
    01-10-2021 18:12
    @batsbak: en toch werd er geen feest gevierd in de Nederlandse vrouwenploeg, ondanks het behalen van een zilveren medaille. De tranen stonden Vos in de ogen (of waren het tranen van blijdschap, misschien?). En ik heb van Vleuten nog nooit zo chagrijnig geweten in haar commentaar na de finish, zelf niet op de OS.
30-09-2021 17:14
Tja, Stuijven heeft woorden van gelijke strekking gesproken, maar daar valt dan weer niemand over..
Ideale schoonzoon Wout laat zich toch een beetje kennen hier..
    30-09-2021 18:03
    Klopt, maar vooral Evenepoel laat zich kennen. Dit doe je binnenskamers en neit in de pers. Hij wist al heel lang dat er met 1 kopman gekoerst zou gaan worden.
30-09-2021 17:18
Als je de aflevering van Extra Time bekijkt zegt Remco niet veel verkeerd.

Hij vroeg op zaterdag verklaring van de tactiek omdat hij zichzelf niet volledig kansloos achtte op dit parcours, er werd gezegd dat hij 0% voor zichzelf mocht rijden en heeft dat gedaan.

Hij beaamde gewoon wat andere analisten zeiden dat dit achteraf gezien misschien niet de beste tactiek was. Maar daar zijn de meesten hier het toch mee eens?
    30-09-2021 17:35
    idd uitzending was een perfecte genuanceerde analyse van de koers en het gezever vooraf, maar in 2021 stopt het natuurlijk daar niet bij. Dan posten de kranten de volgende dag clickbait-titels (Het Nieuwsblad op kop deze keer) en gaan de sociale media nog eens lekker los.
    30-09-2021 17:38
    Want vooraf vond iedereen dat je alle opties open moet houden? En Evenepoel rijgt de overwinningen in topkoersen aan de lopende band aaneen? Schei toch uit.

    Remcootje laat zich kennen als een kleine jongen, als je snapt wat ik met ‘kleine’ bedoel.
30-09-2021 17:22
De grootste fout is uiteraard geweest om zo star REVKET per se de knechtenrol in te duwen, zowel dit gegeven als een tijdens de koers halsstarrig aan zijn kopmanschap vasthoudende van Aert zijn natuurlijk zaken die hij best bespreken mag. Sterker nog heeft de combinatie ervan ervoor gezorgd dat ze allebei voor winst uitgeschakeld waren en Stuyven de honneurs waarnemen moest, een topic dat op tafel thuishoort en niet eronder. Op het wk moet je gewoon met je sterkste coureurs aantreden en gaande bepalen wie wat gaat doen, niet van tevoren, gewoon een fout.

En via likes op anderen reageren, iemand die dat zelf al eens hoeft heeft meegemaakt als lijdend voorwerp zou beter moeten weten. Doe mij dan maar recht voor de raap.

    30-09-2021 17:35
    Daar wringt het schoentje inderdaad. Zoals Keisse correct opmerkte tijdens de uitzending: Evenepoel's vleugels werden al voor de wedstrijd kortgeknipt.

    En van Aert knipte ze nog wat korter tijdens de wedstrijd, zelfs toen hij al wist dat hij zelf niet kon winnen.
    30-09-2021 22:48
    @Rvainsteins +1
    30-09-2021 23:09
    Evenepoel ging voor hij geselecteerd werd akkoord met die knechtenrol, dus daar houdt die discussie voor hem meteen ook op. Wat niet wegneemt dat de tactiek zwaar kut bleek, dat mag duidelijk zijn.
    30-09-2021 23:24
    @Beer In de wedstrijd is op geen enkel moment gebleken dat Evenepoel zich niet aan de vooraf afgesproken tactiek heeft gehouden toch? Nu het na afloop een, zoals jij zegt, vrouwelijkgeslachtsorgaantactiek bleek te zijn, mag hij er na afloop best iets van vinden. Al is het alleen maar om nu alvast duidelijk te maken dat dit geen 2de keer gaat gebeuren. En dat recht heeft ieder lid van een nationale ploeg. Dat het ook een volgende keer tot een bak stront gaat leiden lijkt mij ook wel duidelijk. Daar is een goede coach voor om dat in banen te sturen maar of dat lukt is een ander verhaal.
    01-10-2021 07:23
    Helemaal juist Reiger. Alleen houdt iemand die loyaal is aan het team en de tactiek waar hij mee instemde die kritiek binnenskamers. Het is dat gebrek aan loyaliteit waar van Aert op reageert. Logisch dat dat stoort, rekening houdend met wat er in Tokio gebeurde en de dubbele agenda België-DCQS.
    01-10-2021 15:04
    Zou REV niet gewoon gepikeerd zijn omwille van het feit dat ze op het moment dat ze met 4 een halve minuut pakte achter hem zijn beginnen rijden de Belgen?
30-09-2021 17:27
Dat Van Aert eerder had moeten aangeven dat hij niet goed genoeg was, daar valt weinig op af te dingen, denk ik. Dat heeft hij zelf ook al toegegeven. Valt ook wel te begrijpen dat hij tegen beter weten in te lang aan die grote droom bleef vasthangen.

Daar zegt Evenepoel dus weinig verkeerd.
Dat hij enigszins gefrustreerd is doordat hij met de benen die hij zondag had niet voor eigen resultaat is kunnen gaan, valt ook te begrijpen.

Maar nu de tactiek van de Belgische ploeg afvallen, terwijl hij wekenlang zelf heeft gezegd zich volledig in dienst van Van Aert te stellen, dat is niet bepaald collegiaal en fair tov de bondscoach.
HIj had zich moeten beperken tot 'achteraf gezien was dit niet de beste tactiek, maar zo hadden we ze weken van tevoren afgesproken.' De pers en al die andere analisten trouwens ook, want die zijn ook wekenlang in de 'alles voor Wout'-tactiek meegegaan.
    30-09-2021 18:32
    Dat was tactischer geweest, maar de waarheid is natuurlijk duidelijk dat gebleken is dat een tactiek met meerdere speerpunten in het scenario van andere ploegen die de koers hard maken beter was geweest. Ik denk dat de Belgen nooit gedacht hebben dat andere ploegen de koers nog harder zouden maken dan zij al van plan waren. Daardoor was het eraf rijden van Ewan, Kristoff etc niet meer nodig en had wout dus weinig voordeel meer met de koers nog harder maken
    30-09-2021 19:51
    Helemaal mee eens, achteraf gezien was dat beter geweest.
    Maar mijn punt is dat niemand van de renners noch de pers noch de analisten de 'alles voor Wout' tactiek al te veel in vraag gesteld heeft.
    Alleen veel discussie over of Evenepoel in die tactiek paste, maar geen knijt discussie over de tactiek zelf.
30-09-2021 17:28
En hoe je de boel weer helemaal kunt opblazen als media zijnde terwijl er eigenlijk weinig gezegd is

En natuurlijk krijg je weer een zwart/wit verhaal met: zie je wel dat hij geen knecht ging zijn.
Nergens staat er dat hij niet wou knechten en nergens heeft hij gezegd dat hij tegen het plan Van Aert op 1 (Stuyven op 2) was.
Wat hij wel zei was dat hij het gevoel had om mee te doen voor te winnen en als hij in een kansrijke positie kwam (niemand laten ontsnappen zoals besproken) of hij dan wel voor eigen rekening mocht rijden.
Hij zei nochtans zelf wel dat in een sprint (of diepe finale) Van Aert een veel grotere kans had om te winnen (en met al zijn interviews voor het WK, hij daar zeker zou helpen).

Uiteindelijk reden de Belgen een dijk van een WK en was het enige probleem de benen van Wout.
Het maakte het eigenlijk niet uit wat ze deden (of niet gedaan hebben), want niemand kon Alaphilippe volgen, punt. Al hadden ze daar met 10 Belgen gezeten, ze gingen al stikkapot zitten en niet meekunnen of het gat toerijden.
    30-09-2021 18:30
    Dit zei de bondscoach zelf ook in hln podcast. Zeer problematisch dat er geen scenario's denkbaar zijn waarin het anders had kunnen gaan. In wielrennen wint zelden de sterkste, dus als je niet zo'n scenario kunt bedenken ben je ongeschikt als ploegleider en bondscoach
30-09-2021 17:33
De uitspraken van Remco zijn helemaal niet verkeerd vind ik. Hij heeft aan de bondscoach gevraagd of er kansen waren voor hem. Hier is neen op geantwoord. En zo heeft Remco het ook begrepen. Volledig in dienst gereden van de ploeg en alle orders opgevolgd. De Belgen hebben trouwens in mijn ogen een mooie koers gereden. Een plan is alleen goed als er gewonnen wordt. Nu was er 1 renner sterker dan de rest en dat is absoluut geen schande. Wout was ook helemaal niet slecht.
    30-09-2021 18:22
    Je bent vast Belg en had de trui al zelf alvast aangetrokken. Want ja het was een zekerheidje
    30-09-2021 18:36
    @de adelaar. Ik ben inderdaad een Belg. Een zekerheid was het helemaal niet. WK worden is niet zo simpel. Alles moet mee zitten. Wel heb ík genoten van de koers. En als de beste in koers wint, dan kan je toch alleen maar tevreden zijn.
    01-10-2021 15:27
    De trui was net zo zeker als dat bij de vrouwen die trui naar Vos zou gaan toen bleek dat zij in de kopgroep zat met verschillende landgenoten en voor goud zou spurten. Helaas, de realiteit draaide anders uit ...
30-09-2021 17:35
Sowieso moeten renners zich niet begeven op het twitter-afvoerputje van het web. Gewoon mooie plaatjes posten ala Robert Gesink is voldoende. Spreek je ongenoegen binnenskamers uit. Meeting natijd en niet alleen vooraf lijkt me verstandig met het oog op de vele e en wk's die nog komen.
    30-09-2021 18:28
    Inderdaad om kritische tweets van anderen te liken is echt wel heel laag zinken
30-09-2021 17:35
Hier laat REV duidelijk in zijn kaarten kijken. Die heeft dus inderdaad tot diep in de koers op meerdere gedachten gehinkt, hoezeer hij ook uitspreekt dat hij zich volledig voor Wout gegeven heeft. Zijn gebaartjes in de ontsnappingen vallen op hun plek. Grote fout van de bondscoach om dit veulentje van Troje na Tokyo überhaupt mee te nemen. Ik ben benieuwd hoe vaak hij die fout nog mag blijven maken.
    30-09-2021 17:42
    Als ik zie hoe Lefevere zich profileert heb ik het gevoel dat het einde verhaal is voor Sven VT als bondscoach.
    30-09-2021 17:45
    Even goed had hij gewoon al gezien : ‘moar mannen, die’s nie goe hé’.
    Van Aert die niet zijn status communiceert, dat is dan geen Trojaans paard geweest voor de Belgen?
    30-09-2021 17:51
    Als hij de koers had aangevat met het idee om te winnen, had hij zeker niet meegesprongen op 180 kilometer van de meet. Maar dat had je zelf ook wel kunnen verzinnen denk ik?
    30-09-2021 19:50
    XISTNC + 1

    Het veulentje van Troje... hilarisch!!
    30-09-2021 23:15
    REV moest volgens eigen zeggen met andere kanshebbers meespringen. Niet met renners uit derde lijn op 180km. Dit was waarschijnlijk wel het scenario waarbij hij bij de verkenning dacht te kunnen winnen. Niks rijden voor de kopmannen, gewoon proberen zelf in kansrijke positie te komen en dan de bondscoach de schuld laten geven van de oenige tactiek. Die trouwens wèl geniaal was geweest als WVA de benen had gehad.
    30-09-2021 23:45
    Het veulentje sprong toch mee met Cort (in de Wielerflits-voorbeschouwing 2*) en Cosnefroy? 3e lijn zou ik dat nu toch ook niet noemen.
    30-09-2021 23:47
    Evenepoel beter thuislaten? Dan heb je er echt geen kaas van gegeten.
30-09-2021 17:38
REV had dit WK nooit gewonnen, met geen enkele tactiek. Ik snap niet dat hierover discussie bestaat.

De beste analyse hoorde ik in de podcast van in het wiel. Voor het grote publiek zag dit er misschien als altruïstische knechtenarbeid uit, het was gewoon één groot theater wat hij opvoerde.
    30-09-2021 17:43
    In het wiel, daar zeg je zoiets. Als Evenepoel de Tour zou winnen met 30 minuten voorsprong, dan zal dat waarschijnlijk liggen aan de afwezigheid van Merckx en Hinault.
    30-09-2021 17:50
    Eerst maar eens een grote ronde uitrijden.
    30-09-2021 17:53
    Je mist het punt...
    30-09-2021 17:56
    Dat vrees ik ook :)
    30-09-2021 21:51
    wat een vervelend manneke toch komt ook uit de stal van PL laat hem eerst maar eens bewijzen moet eddy merckx groot gelijk geven heeft nog niks gepresteerd !

Reacties zijn gesloten.