Van Aert over mogelijke comeback Van der Poel: “Blij dat hij aan de betere hand is”
foto: Cor Vos
vrijdag 11 maart 2022 om 11:23

Van Aert over mogelijke comeback Van der Poel: “Blij dat hij aan de betere hand is”

Wout van Aert heeft voorafgaand aan de zesde rit in Parijs-Nice gereageerd op het nieuws dat Mathieu van der Poel mogelijk snel zijn comeback gaat maken. Deze maand nog lijkt de kopman van Alpecin-Fenix de Wielerweek van Coppi en Bartali te rijden. “Zijn rentree zat er wel aan te komen”, aldus Van Aert tegen Sporza.

Na een korte veldritwinter nam Van der Poel een lange rustpauze om te herstellen van zijn slepende rugblessure. Zijn ploeg wilde weinig kwijt over een streefdatum voor een rentree, maar nu lijkt er licht aan het eind van de tunnel. Na Coppi e Bartali, eind maart, hebben ook de organisaties van Dwars door Vlaanderen en de Ronde van Vlaanderen de komst van MVDP aangekondigd.

Rekening mee houden
“Zo snel hoefde dat nu ook weer niet”, lacht Van Aert over de snelle comeback van zijn eeuwige rivaal. “Nee, ik ben blij dat hij aan de betere hand is. Zijn rentree zat er wel aan te komen. We konden allemaal zien dat hij hard aan het trainen was. Ik hoop dat het voorspoedig verloopt voor hem. Het zal meteen iemand zijn waar we rekening mee moeten houden.”

“Als hij die etappekoers in Italië de benen heeft, dan kan hij meteen iets laten zien. Het is een positief verhaal, denk ik”, aldus de Belgische kampioen. Alpecin-Fenix wil zelf nog niets kwijt over de koersplannen van Van der Poel, die volgens onze bronnen wel op de startlijst prijkt van Coppi e Bartali.

66 Reacties
11-03-2022 11:47
Dit blijft een geniale foto. Wat een etappe.
    11-03-2022 11:52
    Dat was genieten. Die 2 zijn echt leuk samen in zo'n koers. Hopelijk krijgen we dit jaar gewoon 3 weken achter elkaar feest in de vlakke en heuvelachtige ritten waarbij ze de hele Tour op stelten zetten.
    11-03-2022 11:56
    "Superprestige van Ruddervoorde, precies!"
    11-03-2022 12:06
    Ik denk dat ze hun eigen logica zullen volgen. Wout zal echt gericht voor groen gaan. Mathieu kiest denk ik zijn dagen uit. Maar de keren dat ze elkaar treffen wordt natuurlijk genieten.
11-03-2022 11:56
van mij hoeft het niet per sé zo dat ze samen in een koers rijden. Het leukste was dan nog toen ze zaten te bitchen in GW en Pedersen won
    11-03-2022 13:04
    Het is vooral geweldig hoe ze met z'n tweeën in staat zijn om de koers te maken, of om juist totaal niet te koersen. Beide zijn heel amusant om te zien overigens.
11-03-2022 12:01
Hier is Van Aert natuurlijk helemaal niet blij mee. Denk alleen al aan hun confrontaties vorig jaar:

- WK veldrijden
- Strade Bianche
- E3
- Ronde van Vlaanderen
- Eerste week Tour (Mur, gele trui, tijdrit, etappe 7)
- WK Leuven
- Parijs Roubaix

Van Aert verloor in al deze confrontaties van Van der Poel. Zelfs bij het WK toen Wout de grote favoriet was en MvdP een waardeloze voorbereiding had gehad. MvdP is niet per se een betere coureur, maar in duelsituaties lijkt Van der Poel een soort mentale bonus te krijgen, terwijl bij Van Aert iets blokkeert.
    11-03-2022 12:41
    Tja, het jaar ervoor was Wout de betere in Strade, MS én het Belgisch tijdritkampioenschap. ;)
    11-03-2022 12:48
    Van Aert reed de Tour ook zoals hij bedoelt is; drie weken weet je wel. Volledige andere insteek qua krachten-management. Om het dan niet over die blinden darm operatie te hebben. E3 was vanuit het wiel van Wout, WK veldrijden werd van Aert genekt door een lekke band, etcetera... Anyway, het zoveelste ongenuanceerde fanboy-postje van Alucard hebben we weeral gehad.
    11-03-2022 12:56
    Als je achter iemand eindigt die zelf ook niet wint, verlies je er dan van?
    Denk echt niet dat WVA enkel bezig is met MVDP en waar die in de wedstrijd eindigt. Wel met zelf willen winnen.
    Van jouw lijstje blijven dan enkel deze wedstrijden over

    - WK veldrijden
    – Strade Bianche
    – Eerste week Tour (Mur, gele trui)
    11-03-2022 13:12
    Zonder lekke band had VdP ook gewonnen
    11-03-2022 13:16
    Van Aert wint heel veel. Maar op de weg heeft Van Aert de afgelopen jaren maar 2x gewonnen toen Mathieu meedeed (en ook zelf voor een resultaat ging): Strade en MSR 2020. Grappig genoeg noemde MvdP de Strade dat jaar misschien wel een van zijn slechtste dagen op de fiets (lijkt me wat overdreven, maar het was duidelijk dat hij in niet op niveau was).
    11-03-2022 13:23
    Tijd dat om te beseffen de wegwielrennen geen 1v1 is zoals het veldrijden. Feit is dat van Aert de afgelopen twee seizoenen de beste resultaten bij elkaar reed op de weg. Belangrijkste verschil in deze tussen de 2 is dat van Aert sneller koersen uitrijdt ook als hij niet in kansrijke positie is & sneller in dienst van een ploegmaat rijdt. VDP is weg zodra hij niet kan winnen & rijdt enkel en alleen voor zichzelf; dan is het ook moeilijker om hem vaker te kloppen natuurlijk.
    11-03-2022 13:50
    Oh krijgen we dat fabeltje weer dat Van der Poel weg is als ie niet kan winnen
    11-03-2022 14:00
    Ja. Omdat het geen fabeltje is. Wel realiteit.
    11-03-2022 14:06
    Ja, zoals die keer dat hij niet de sprint aantrok voor Merlier in de Tirreno en die won? Of in de Tour in het geel? Of die koers dat zijn stuur brak en hij maar op kop ging rijden en Merlier won? In alle gevallen was hij opeens weg omdat hij niet kon winnen.
    11-03-2022 14:10
    Ik las deze reactie van Alucard en ik wist gewoon op zeker dat als ik naar beneden zou scrollen, ik een reactie van mijn gevederde vriend zou lezen. Dat is een wetmatigheid bij dit soort posts. Ik heb mijn glimlachmoment van deze middag alweer gehad!
    11-03-2022 14:13
    Een gevederde beer; mijn glimlachmoment is ook weer binnen :-)

    Thorsten; heb je nog andere voorbeelden of was het dat? Denk dat je er door bent; niet? Lijkt me wel dat er een verschil is tussen eens een sprint aantrekken (en té hard gaan) enerzijds en het peloton decimeren in de bergen tijdens de Tour anderzijds.
    11-03-2022 14:15
    [i]edit wf: niet doen[/i]
    11-03-2022 14:21
    Dat Van Aert een geweldige knecht is wordt door niemand betwist Beer. Het peloton decimeren in dienst van de ploeg is niks voor Van Der Poel inderdaad. En ik dacht ook dat Jumbo door menig Van Aert fan werd verguisd omdat Van Aert voor die rol had gekozen? Staat dan weer tegenover dat Van Der Poel veel minder goede ondersteuning heeft dan van Aert.
    11-03-2022 14:22
    [i]edit wf: niet doen[/i]
    11-03-2022 17:35
    [i]edit wf: niet doen[/i]
    11-03-2022 20:10
    [i]edit wf: niet doen[/i]
    11-03-2022 23:03
    ik ga helemaal mee met de zienswijze van Beer. Lijkt me geen letter verkeerd aan. Van Aert rijdt in legio koersen niet voor eigen gewin maar voor Roglic en dat is niet des Van der Poels. Door omstandigheden wil hij soms het geweer van schouder veranderen en knechten, maar dat is minimaal.

    En thorsen, grappig dat je Le Samyn oprakelt bij Van der Poel. Zijn stuur brak in de absolute finale van de koers, dan nog afstappen zou wel heel gortig zijn.
11-03-2022 12:09
Zo, VdP is er weer sneller bij dan verwacht. Is niet de eerste keer dat blessures door zijn team en vader worden opgeblazen. Het lijkt erop dat ze Mathieu steeds in de underdogrol willen duwen. Nergens voor nodig. In duels met Wout heeft Matje tot nu toe de mentale overhand.
    11-03-2022 12:13
    Ben je naar zijn fiets gegaan en heb je geroken dat het goed was?
    11-03-2022 12:14
    Opgeblazen? Hij had al ruim een jaar last van zijn rug.
    11-03-2022 12:52
    ..hij heeft maanden niet gefietst. Dat noem ik niet opgeblazen.
    11-03-2022 13:27
    Blijft toch vreemd dat hij met die rug en trainingsachterstand de stenen uit de straat kan blijven rijden. Er zijn renners in truitjes van UAE & Bahrein die voor veel minder verdacht worden. Ik zeg niet dat hij zich dopeert, verre van zelfs, maar het zijn wel twee maten en twee gewichten. En ik zou het ook niet logisch & normaal vinden dat hij in de komende klassiekers meedoet voor de overwinning. Hij is meer dan een maand later beginnen trainen & heeft niet dezelfde voorbereiding gehad als de andere toppers.
    11-03-2022 14:21
    Zegt de van Aert fan hahaha
    11-03-2022 14:27
    Klopt haha!
11-03-2022 13:25
Kan me toch niet voorstellen dat hij er blij mee is. Zonder mvdp kan hij gecontroleerd rijden en het in de sprint afmaken. Met mvdp ontstaat er altijd een hele andere wedstrijd. Ik denk dat het voor de concurrentie misschien wel beter is dat hij er bij is. Van Aert zouden ze er niet snel afrijden en in de sprint hebben ze niet veel kans.
    11-03-2022 13:39
    Ik geef je daarin gelijk - volgens mij staan ze niet graag samen aan de start - ze kijken teveel naar elkaar en iedereen kijkt naar hen en ze rijden elkaar gewoon lekker in de vernieling - monumenten vorig jaar samen aan de start en lekker koers gemaakt - resultaat:
    - MSR - Stuyven (Wout op 3, Matje op 5)
    - RVV - Asgreen (Matje op 2, Wout op 6)
    - PR - Colbrelli (Matje op 3, Wout op 7)

    Voor de gezelligheid een vergelijkbare E3 prijs - Asgreen (Matje op 3, Wout op 11)
    11-03-2022 14:25
    Matje matje matje... Heb jij rondom het knikkerputje gestaan met die jongen ofzo?
    12-03-2022 07:52
    @retuemetu - Matthieu is te lang om te schrijven en spel ik sowieso verkeerd, net als jou username :)

    In analogie met VDB, zal ik vanaf nu VDP gebruiken als je dat aangenamer lezen vind, met die eerste heb ik wel degelijk aan het knikkerputje gestaan :) of alleszins toch aan de start van dezelfde wielerwedstrijden als nieuweling en junior :) helaas nooit dicht in zijn buurt geweest bij de aankomst :)
11-03-2022 13:34
WVA is ook een echte liefhebber, en hij wil tegen de besten koersen. MVDP hoort daarbij, en volgens mij hebben ze ook op persoonlijk vlak een klik. Hij mist hem gewoon!
    11-03-2022 13:48
    Leuk dat je het zo romantiseert, maar buiten de koers zijn het niet speciaal vrienden..
11-03-2022 13:35
als VDP niet op z'n allerbest is rijdt hij op het wiel van Van Aert zodat die ook niet wint.

Zie Gent-Wevelgem
    11-03-2022 13:42
    Klopt. Zie ook E3 vorig jaar.

    Omgekeerd zie je dat soort negatief koersgedrag veel minder.
    11-03-2022 14:12
    Wanneer twee vrienden elkaar vinden op een wielerforum en er harmonie ontstaat, dan kan ik volop van dat moment genieten, zoals deze twee vrienden ook van elkaar genieten.
    11-03-2022 14:26
    Al die overwinningen van Van Aert en dan toch nog het eeuwige geklaag over de ondersteuning vanuit zijn eigen ploeg en het koersgedrag van zijn tegenstanders.
    11-03-2022 14:34
    Dat vind ik dan wel weer scherp van je Jooop, dat is dan weer heel typisch. Er is zelfs ooit een cartoonpersonage uitgevonden dat dat gedrag uitstekend laat zien.
11-03-2022 14:13
Vrienden van ons hebben Mathieu enkele weken geleden zien fietsen in Calpe. Er was toen niks meer te zien van revalidatie of wat dan ook. Het was net een turbo die voorbij kwam. Ik ben er van overtuigd dat hij top gaat zijn en hoop op mooi koersen.
    11-03-2022 15:23
    Als andere dit zouden zeggen zou ik toch wat twijfelen. Maar als het vrienden van jullie waren die dat zeiden, tja, dan moet het wel zo zijn.
    12-03-2022 08:31
    Trapte daar zijn beste waardes ooit, heb ik uit betrouwbare bron vernomen..... hij vloog werkelijk de hellingen omhoog!

    Of wacht, dat was bij de revalidatie van iemand anders...
11-03-2022 14:27
volgens mij heeft Adrie deze heel rustperiode voor Matje ingepland en zal Adrie straks Matje nog eventjes verder beschermen in zijn eerste koersen

"je moet niet vergeten, Matje heeft een lange tijd niet gekoerst..."

hadden alle wielrenners maar zo'n vader. Dat zou hun carrière ten goede komen.
Tonny Vilhena had wel ook zo'n vader.
11-03-2022 14:56
Beer en Bellevue zijn die hard familie mvdp frusties, als als als excuses verder komen deze kenners/analisten van den Aldi niet helaas. Hoop op een reactie van mijn gefrustreerde landgenoten kan ik nog eens wat feiten doorgeven,feiten dus geen als als
11-03-2022 17:20
Tja als matje enkel in absolute topvorm de strijd wil aan gaan zal je al licht wat vaker onderlinge duels winnen. Maar ja, wat stelt dit voor als het niet voor de overwinning is.

Daarnaast rijdt matje enkel voor zichzelf, behalve het occasionele sprintje (slecht) aantrekken. Een klassement (tirreno 2021 Wout) boeit hem niet, net als grote rondes uitrijden. Wk s en spelen waar het parcours niet 100% zijn ding schrappen we ook maar. Maar hey, zolang je maar voor Wout eindigt he.

Komende weken nog wat comédie van de entourage over zijn al dan niet deelnâme ifv zijn beperkte trainingen en hij kan niet meer verliezen.
    11-03-2022 17:43
    Ze lezen het hier niet graag; maar zo is het wel.
    11-03-2022 18:21
    [i]edit wf: niet doen[/i]
    11-03-2022 18:52
    Voor wie zou hij dan moeten rijden...
    En hij trekt het sprintje zo slecht aan dat Merlier eerste wordt en Philipsen tweede. Hij werkt zelfs met kapot stuur nog voor Merlier

    Overigens heeft VdP wel een klassement in de World tour gewonnen i.t.t. Van Aart...
    Maar waar is Van Aert nu dan in het klassement? Hij heeft nu toch ook opgegeven. Hij is gewoon iets later dan VdP wijs geworden blijkbaar...
    11-03-2022 19:04
    Big Show; wat een stuiptrekkingen. Merlier & Philipsen worden één en twee omdat Ewan en andere vallen natuurlijk. En je gaat nu toch niet ontkennen dat je nog nooit gezien hebt hoe VDP zijn eigen treintje uit elkaar rijdt? Dat kapot stuur; dat was in de Samyn zeker? Met dat stuur kan hij niet meer voor zijn eigen kansen gaan natuurlijk; iets simpeler om de keuze te maken. En je hebt gelijk; VDP won op prachtige het BickieBank eindklassement. Maar persoonlijk ben ik dan toch weer meer onder de indruk van van Aert die Landa, Bernal, Almeida, Bardet, Nibali en Quintana op 3 minuten en meer rijdt in de Tirreno.
    11-03-2022 19:27
    Maar voor wie moet ie dan rijden? Hij heeft geen Roglic voor zich...
    11-03-2022 19:43
    Gewoon genieten van verschillende soorten renners is te veel gevraagd? Eerder fans van een renner dan wielerliefhebbers blijkbaar.

    Of gepaste afstand achter Pogacar op eigen tempo tweede worden in een bergetappe is natuurlijk ook heel erg knap. De raid van Van Der Poel in de koude om net nog Pogacar voor te blijven was ook prachtige koers. Lekker genieten van de verschillen zou ik zeggen. En eerlijk is eerlijk, als je graag een goede knecht voor in je Roglic treintje wilt kun je beter Van Aert nemen. Berewerk en zo.
    11-03-2022 20:29
    Lekker selectief ook Beer. Hoe kwam het eigenlijk dat Merlier en Philipsen als enige voor die val zaten? Toch zeker niet door toedoen van Van Der Poel? Wat overigens onverlet laat dat Van Aert een betere treintjesrijder is dan Van Der Poel. Die gaat liever zijn eigen weg. Niet voor niks ook dat Van Aert heeft afgedwongen dat hij wat meer wagonnetjes nodig had in de Jumbo Visma klassiekertrein.
    11-03-2022 20:38
    Goeie reacties Jooop. Ben het met het meeste wat je schrijft wel eens.
11-03-2022 19:59
Heerlijk om de aanvallen van hondsdolheid te zien die volgen op alleen al de aankondiging van MvdP's terugkeer.

Moet je nagaan als hij straks weer de lokale favorieten over de kasseien laat zigzaggen.
11-03-2022 20:49
Hondsdolheid zie ik niet hoor. Enkel reacties op provocatieve lijstjes waar in de 2 worden vergeleken zonder ook maar enige nuance.
12-03-2022 01:01
Van der Poel hoeft maar te suggereren weer te koersen en iedereen zit hier in de hoogste boom. Maakt toch wel wat los zijn klasse.
    12-03-2022 07:11
    Inderdaad. Er ontstaat in Vlaanderen altijd opwinding, ja zelfs n lichte paniek als Mathieu verschijnt. Ik vind de aankondiging van zijn her-intrede geweldig. Het maakt de club weer echt compleet.
    12-03-2022 08:16
    Klopt niet. VDP hoeft nog maar te suggereren weer te koersen en enkele 'fans' vinden het nodig om van Aert meteen te kleineren en VDP grote demonstraties en overwinningen toe te schrijven.. Daar gaan de reacties over.
    12-03-2022 09:20
    Vooralsnog is Van Aert op zijn Omloop het Nieuwsblad, Strade Bianchi en mooie Ventoux etappe na niet bepaald een spectaculaire coureur. Vaak een volger die er niet in slaagt zelf het verschil te maken onderweg. De start van dit seizoen geeft wel hoop dat hij een stap op dat vlak heeft gezet. Mocht dat doorzetten dan zou hij richting eeuwige grootsheid kunnen gaan.
    12-03-2022 09:48
    Nee. Er wordt feitelijk geconstateerd dat Van Aerts winnend vermogen drastisch keldert als hij een op winst beluste Van der Poel treft in koers. Dit simpel te staven feit wordt terecht aangevoerd als overtuigend argument dat Woutje vermoedelijk helemaal niet zo blij zal zijn met vdP's terugkeer.

    Tot vermaak van de lezers hier voel jij je dusdanig persoonlijk getroffen door deze realiteit, dat je in je bekende reflex schiet en Van der Poel en zijn familieleden persoonlijk begint aan te vallen.

    Daarbij verlies je zo sterk uit het oog waar deze discussie om gaat, dat uitgerekend je beschuldiging over Van der Poel als gehaaide profiteur die alleen maar tegen Wout rijdt, juist de waarheid bevestigt van de hele stelling die je probeert te bestrijden. Namelijk dat VdP's terugkeer een fikse tegenvaller is voor Wout. Dus: dank je wel voor de moeite.
    12-03-2022 10:39
    Er wordt helemaal niets feitelijk geconstateerd en je staaft ook helemaal geen feiten. Je geeft een volledig gekleurde eigen interpretatie waarbij je alles door de ogen van VDP bekijkt en geen rekening houdt met wat er aan de andere kant gebeurd. Het grootste deel van jouw 'feiten' zijn hier ondertussen al meermaals ontkracht en in het juiste perspectief geplaatst.

    De reacties hier kwamen er natuurlijk vooral door jouw ongenuanceerde post. Het is me al vaker opgevallen dat jij het wielrennen op een heel 'kinderlijke´manier bekijkt; alsof je nu al de winnaars zou kunnen opschrijven voor een koers die over 2 jaar gereden wordt of alsof iemand maar moet starten om te winnen. Zo werkt het natuurlijk niet. Aanvallen van hondsdolheid (volwassen reactie!) heb ik hier trouwens niet gezien, wel heel wat inhoudelijke posts die jouw stelling ontkrachten.
12-03-2022 08:33
Dank allemaal voor jullie reacties, mijn zaterdagochtend had niet beter kunnen beginnen.

Zou MvdP weer net zo goed kunnen worden als in het jaar dat hij de AGR, BP, DDV won? Vorig jaar leek hij alleen in de Strade zijn niveau te halen, want de andere wedstrijden won hij niet met groot gemak (vette knipoog)
12-03-2022 12:37
Als je in een topic die voornamelijk over Mathieu draait, toch zo bezig bent met Wout, heb je wsl zelf een schrikbeeld.

Best loslaten en focus houden op je eigen favorietje. Zeker in de beperkte périodes dat hij niet zwaar geblesseerd is en absoluut niet kan trainen.

Zelf ben ik wel een fiere supporter van wout. Winter, zomer, koude warmte altijd om te winnen. Tegen tijdrijders, sprinters, klassieke renners etc.

Je behoefte om met muffe lijstjes een of ander obscuur punt te maken tov Wout, staat trouwens in mijn top 3 grootste ergernissen

Reacties zijn gesloten.