Van Aert geschrokken na duw Sagan: “Ik kreeg de volle laag terug”
foto: Cor Vos
woensdag 9 september 2020 om 18:16

Van Aert geschrokken na duw Sagan: “Ik kreeg de volle laag terug”

Wout van Aert kreeg in de laatste honderd meter van de etappe naar Poitiers een flinke duw van Peter Sagan, die vervolgens teruggezet werd naar de 85e plaats. Van Aert zelf eindigde daardoor op plaats drie. “Toen Sagan mij duwde, was ik direct mijn momentum kwijt. Ik ben zeer geschrokken. Het is al gevaarlijk genoeg.”

“Ik sprint op een lijn aan de zijkant. Dat is mijn goed recht, want ik begin daar. Als ze dit willen toelaten, volgen ze het reglement niet”, foetert de renner van Jumbo-Visma na in het flashinterview.

Niet alleen de duw van Sagan schokt Van Aert, ook zijn gedrag na de etappe. “Het is heel vreemd dat ik ook nog de volle laag terug krijg daarna. Ik heb hem geprobeerd aan te spreken op zijn gedrag na mijn vloeken, maar er was weinig mogelijkheid tot een gesprek.”

Van Aert zelf moest te vroeg aanzetten om nog aanspraak te maken op de zege. “Ik zat te ver. Ik moest vroeg aangaan om niet ingesloten te geraken, een perfecte sprint was het dus zeker niet. Als ik wat later was begonnen, dan had ik kunnen winnen. Maar ik begon dus van te ver.”

85 Reacties
09-09-2020 18:17
Ja en amen.
09-09-2020 18:18
Peto is aan herbronnen toe.
    09-09-2020 18:44
    Denk ik ook. Die is mentaal aangetikt door 1 of ander. Vorig jaar eigenlijk ook al.
    09-09-2020 19:48
    Het lijkt alsof hij gewoon de motivatie niet meer kan opbrengen. En dat kan ik hem niet eens kwalijk nemen. Meervoudig wereldkampioen, recordhouder qua groene truien, en financieel ook wel binnen, dan kan ik me wel voorstellen dat het met de motivatie wat minder wordt...
    Geen excuus voor een gevaarlijke sprint, maar ik snap wel dat hij wellicht niet met heel veel plezier meer rondrijdt.
09-09-2020 18:18
Ongelooflijk dit van Sagan.
Toen ik de herhaling van de finish gezien had, en zag dat Ewan won. Heb ik direct de TV uitgezet, als fan van Sagan was ik stomverbaasd dat hij dit in deze tijd nog doet. Ik ben bang dat deze frustratieduw, weleens het einde van deze tour kan zijn en mss wel de neergaande lijn van zijn prestaties versneld.
09-09-2020 18:19
Tja Peter is een beetje een hoolisagan aan t worden. Vrees dat dit voorlopig even de laatste sprint was voor WvA deze Tour, in Parijs weer.
    09-09-2020 19:36
    Sagan is al de gevaarlijkste renner van het peloton sinds hij mee rijdt. Nu valt het alleen een keer op.
    09-09-2020 19:53
    Maglia het valt mij wel vaker op, en sinds Fabio zie ik sowieso bepaalde renners vaak erg riscant sprinten (Sagan, Ewan, Alaphilippe, Bennet)... de UCI mag eens vaker gaan straffen. Dan leren allen heren het eens. van Aert reed vandaag een erg nette sprint met max 1 meter verschuiving. (los van de meute die hem terug naar die dikke witte lijn duwde)
    09-09-2020 20:28
    Eens dat de jury vaker moet optreden, maar dat hoeft in sprints niet bij elk zuchtje te gebeuren. Het blijft natuurlijk sprinten en daar zit risico aan. Wat Sagan vandaag deed was op het randje; je kunt hem terugzetten, maar je kunt hem ook laten gaan. Wat Ewan van de week deed kon prima.

    Misschien moeten ze eerst maar eens om tafel gaan en aan de hand van een groot aantal voorbeelden bepalen wat wel en niet kan. Dat moet dan veel verder gaan dan de laatste 400m. De manier waarop Jungels vandaag terugzakte en het gedrag van Lulu in Nice richting Hirschi moeten net zo goed onderwerp van gesprek zijn.
09-09-2020 18:20
Sagan is op pcs al uit de uitslag gehaald
09-09-2020 18:21
[i]Edit redactie: Bedankt, is aangepast[/i]
09-09-2020 18:21
Alleen maar terecht die terugzetting. Die Sagan denkt dat alles mag.
09-09-2020 18:21
Die Sagan wordt met de dag irritanter. Volgens mij blijven er weinig vriendjes in het peloton over voor hem.
09-09-2020 18:21
Helaas kan dit betekenen dat Van Aert nu echt niet meer mee mag sprinten van de ploegleiding, wegens te veel risico. Jammer, want die in Parijs kan hij ook winnen.
    09-09-2020 18:22
    Dat is nou net de rit waar hij dan wel mag meesprinten, aangezien het toch de laatste rit is...
    09-09-2020 18:33
    dit was de laatste sprint haha en in Parijs mag van Aert gewoon winnen :)
09-09-2020 18:21
Klopt helemaal dat hij te vroeg begon omdat hij natuurlijk veel meer dan Bennett, Sagan en Ewan uit het gedrang wil komen en ik denk dat hij zich rot schrok van dat duwtje van Sagan. Maar volgens Wuyts is het de schuld van Primoz want die laat hem veel te veel werken LOL. Het terugzetten van Sagan is natuurlijk einde strijd om groen wat ik heel jammer vind, maar de jury staat wel in haar recht met deze beslissing.
    09-09-2020 18:30
    Als hij niet moet werken voor een kopman (zoals de andere sprinters), dan sprint hij mogelijk een half metertje sneller, en dan wint hij alsnog, duw of niet. Totaal onlogisch is het dus niet wat Wuyts zegt.
    09-09-2020 18:39
    Wuyts is het spoor bijster, dit is zelfs voor zijn doelgroep wat vreemd aan het worden.
    09-09-2020 18:42
    Wuyts....
    09-09-2020 18:57
    Die kritiek van Wuyts op JV begin ik een beetje beu te worden. Continu zagen over het feit dat Wout zoveel voor de ploeg doet, dat er niets voor van Aert wordt gedaan, zaag , zaag, zaag..

    Als je goed luistert en Wuyts een beetje kent baalt hij gewoon dat van Aert bij Jumbo zit. Het is een doorzichtige campagne om van Aert naar Quickstep te krijgen.
    09-09-2020 19:06
    Was vorig jaar ook al met Wuyts, toen mbt De Plus die voor Kruijswijk aan t werk was.
    Maar denk niet dat Van Aert zn salaris van Wuyts krijgt..... en trouwens, zelf zit hij er helemaal niet mee dat hij ook knecht voor Primoz
    09-09-2020 19:13
    Wuyts is de realiteit helemaal kwijt, totale waanzin bij deze oude man!
    09-09-2020 19:42
    Ik krijg als Belg ook altijd plaatsvervangende schaamte wanneer ze weer eens bij andere renners en ploegleiders naar complimentjes over Van Aert of Evenepoel gaan hengelen.
    Wuyts heeft dat trouwens altijd al gehad. ik krijg nog steeds de kriebels wanneer ik terug denk aan het interview waarbij hij zijn hand op het been van de jonge Tom Boonen legde :-)
    09-09-2020 20:12
    Klopt ik kijk normaal altijd naar de belg en kan het nationalisme ook prima pruimen maar deze tour is het echt te erg, de hele tijd maar huilen over JV en het knechtenwerk wat hij moet doen.
    09-09-2020 20:43
    Als WVA het hier zelf niet mee eens zou zijn, heeft ie de ploegen voor het uitkiezen denk ik. En ik heb nog niks gehoord over een transfer, dus zal hij zelf wel ok zijn met zijn rol
    09-09-2020 20:47
    @ Cintu: inderdaad, dat was voor mij ook de druppel. "Mag ik nog eens aan die stronken van jou voelen". De schaamte voorbij.
09-09-2020 18:28
Dit gedrag verbaast me niet eens zo erg.. Iemand weleens de beelden buiten koers bij Bora gezien? Echt een onuitstaanbare kereltje.. Een soort volwassen kleuter..
    09-09-2020 18:33
    Over het paard getild en op zijn retour, wellicht leuk voor in een circus!
09-09-2020 18:34
Sagan mag uit de Tour gegooid worden, met een schrapping in de uitslag komt hij er nog goedkoop van af. Het is maar omdat Van Aert niet makkelijk neer te krijgen is dat men het hier bij laat. Valt Van Aert, dan is de schade in het peloton gigantisch.
09-09-2020 18:34
Luisterde altijd voor wielrennen naar de Belg maar op dit moment zijn ze helemaal gek geworden. Zowel die Wuijts als Karl Vannieuwkerk zijn helemaal doorgeslagen in hun verafgoding van van Aert. Het is nog erger dan de doorgeslagen adoratie van Max bij Ziggo. Vrees het ergste als van Evenepoel volgend jaar de tour gaat winnen.
    09-09-2020 18:44
    Ziggo en Max is een verhaal op zichzelf inmiddels, Ik vind dat geslijm echt walgelijk en genant maar Wuyts is hard op weg om dat te evenaren. Een geweldig voorbeeld is vanmiddag wanneer Bol Wout niet noemt bij de snelste sprinters, (gedurfd in een interview met Renaat LOL) Jose doet niets anders dan de woorden van Bol herhalen en wordt publiekelijk door Wuyts in de hoek gezet, Ik bespeurde al een klein beetje verontwaardiging bij hem hierover.
    09-09-2020 18:46
    Die Vannieuwkerk slaat altijd door . Op het E.K. in Apeldoorn zouden onze Belgische vrienden wel even 5 a 8 medailles gaan halen we weten inmiddels het resultaat. Als er een Belg in de aanval is wordt hij al gek.
    09-09-2020 19:11
    mee eens en Wuyts moest als ex schoolmeesterke al lang met pensioen zijn
    09-09-2020 20:48
    Verrassend genoeg heb ik dit jaar dezelfde ervaring met het commentaar van Wuijts. Volledig van het pad geraakt door Evenepoel en Van Aert. Geheel tegengesteld aan wat ik gewoon was heb ik nu meestal het Nederlandse commentaar op staan.
    09-09-2020 21:35
    Ik vond het al vreemd dat dit nog niet eerder vermeld wordt.Had ik vorige week al in de gaten.Dat je een beetje chauvinistisch bent okee maar dit is misselijkmakend.Ik weet nog dat Tom Boonen WK werd ,en wuyts volgens mij met het scanderen van tommeke,tommek,tommeke etc een orgasme kreeg.
    09-09-2020 22:36
    Waarom kijken jullie dan niet Nos of Eurosport? Dan zijn jullie frustraties meteen weg...
09-09-2020 18:38
Uiteraard is Sagan nu de lul want hij raakt in conflict met de golden boy van het moment dus doei Henny, doei Herman, doei allemaal, zie je wanneer ik weer win. Het is wat mij betreft een randgeval dit maar zeker niet iets dat je nooit zou verwachten in deze specialiteit.

Toch moet van Aert ook wel even bij zichzelf ten rade.

* hij doet hier mee aan een pure massaspurt en die zijn nou eenmaal knettergekkenwerk, voor je het weet kaboem.
* hij gaat zelf te vroeg en was daarmee al kansloos, valt toch stil eigenlijk waarmee er mensen vanachter kansen ruiken.
* middelvinger, vloeken en verhaal halen net na een keiharde spurt misschien ook niet het beste moment.
* geel is de hoofdzaak en in hoeverre moet je dan nu de publiciteit en het conflict als topic de ploeg inbrengen.

En nu boos worden op mij.
    09-09-2020 18:44
    Ja. En als je een korte rok draagt, is het je eigen schuld dat je aangerand wordt?
    09-09-2020 18:59
    Als jij met je elektrische fiets een oud vrouwtje op een smal fietspad wilt inhalen, duw je haar dan ook opzij?
    09-09-2020 19:10
    allez, nu is het nog de schuld van Wout zeker, Wout is wel het slachtoffer en nog een geluk dat Wout een stuk groter en zwaarder is dan Cav enkele jaren geleden. Sagan is gespuis, niet meer maar ook niet minder, vraagt het maar aan zijn collega's.
    09-09-2020 19:10
    Sagan is niet de enige lul, me dunkt.
    09-09-2020 19:11
    Knettergekkenwerk, mooie uitdrukking.. voor de rest natuurlijk dikke onzin.. gevaarlijk koersgedrag moet overal bestreden worden en zonder aanziens des persoons (in dit geval toevallig een overgewaardeerde non-valeur)..
    09-09-2020 19:22
    Mijn punt is gewoon dat het op de rand was maar zeker niet zo verschrikkelijk als dat de grondintrappers hier voor doen komen en van Aert wel een beetje onnozel doet over waar hij mee te maken krijgt in een 100% massasprint.50 shades of grey wat mij betreft.
    09-09-2020 19:34
    Knettergekkenwerk haha.. Komt dat niet van Jaime de adhd boevenspotter? Verder lijkt het me een terechte terugzetting, maar uit koers halen is ver d'r over. En zoals Schlunzi al zei.. er hing plots een selfiestick boven zn hoofd.
    09-09-2020 19:36
    Ik schreef knettergekkenwerk uit de losse pols op.
    09-09-2020 19:39
    Hij zegt idd ook alleen gekkenwerk.
    09-09-2020 19:56
    @RV boos: nee, oneens ja :)
    De UCI moet gewoon consequent in hun regelement zijn en dit was een risico wat sagan opzocht langs de hekken, met de gevolgen van dien. Die dient hij gewoon te dragen.
    Dat van aert vloekt en tiert is niet netjes maar dat zie je zo vaak in finales bij elke sport en neem ik geen enkele renner kwalijk. zolang ze het maar niet tot een contact sport maken na/voor de finish.
    09-09-2020 20:13
    @xistnc: met een korte rok niet, maar met een strakke spijkerbroek wel (Bron: Italiaans hooggerechtshof).

    Verder helemaal eens met * 2, 3 en 4 van RV
    09-09-2020 20:55
    Dat hij stil valt en niet zou gewonnen hebben klopt, maar hij is niet enkel boos omdat hij een eventuele ritzege verspeelt maar vooral omdat hij bijna op de grond lag.
    En dat laatste argument verklaart net zijn boosheid nog meer. Het hoofddoel is geel, dus hij mag enkel meesprinten als hij zorgt dat hij niet op de grond gaat. Dat zou de ploeg niet apprecieren. Dat hij nu toch nog bijna van z'n sokken wordt gereden zal dus voor een extra dosis stress en adrenaline hebben gezorgd.
    09-09-2020 22:38
    Het punt is dat je geen punt hebt.
    09-09-2020 23:42
    Mag ik wel boos worden op vele overigen die hier vandaag een andere mening hebben.
    Maar dan heel wat minder of niet onderbouwd, soms wel realistisch en ingegeven door de gele tricotjes. Zijn dat niet dezelfden die in Sagans hoogtepuntjaren hem adoreerden vanwege zijn unieke stijl van hoe wielrrennen hoort te zijn, zijn persoonlijkheid waar nu volgens anderen niets van over is (2e rangs circusartiest?) zijn aanvalslust,, zijn sprintcapaciteiten en zijn humor (die bij JV soms ver te zoeken is)

    Kortom: Deze bijdrage van RV (volgens sommigen de dorpsgek van WF) snijdt wel zeker hout zoals hij vaak goede onderbouwde en realistische opmerkingen plaatst.
    Behalve RV worden ook op een enkele andere(o.a. Sagan Hulk) die het anders ziet hier vandaag belachelijk beantwoord.
    10-09-2020 06:58
    Voor mij ook een randgeval. Ik dacht altijd dat het OK was om hoofd en schouders te gebruiken zolang je maar niet de handen van het stuur neemt. De renners die uit de baanwereld komen (o.a. Cav, Viviani, Morkov, Richeze), die zetten allemaal af en toe wel een schouder/hoofd, zeker in de voorbereiding van een sprint...nu gebeurt het in de laatste 100 meter en dan staat de camera er pal op.

    Diskwalificatie is misschien wel terecht, maar extra punten wegnemen voor de groene trui vind ik een brug te ver. Zo haal je de spanning er helemaal uit. Stel je voor dat Bennet groen behaalt in Parijs met 10 punten voorsprong, die gaat daar ook niet tevreden mee zijn, leuk zo mijn eerste groene trui behaald dankzij de jury.
09-09-2020 18:45
Wat een klasse.
Dat ie door had dat ie vol moest aangaan omdat ie anders ingesloten zou worden.
09-09-2020 18:52
En wat zegt Sagan zelf? Volgens mij week hij uit voor een selfie stick. Is goed te zien... we horen het wel. En dan oordelen.
    09-09-2020 19:57
    uitwijken mag wezen dannog dook hij in een gat wat vanaf het eerste moment al erg risicovol is. Sagan weet net zo goed als elke sprinter dat er geen 100% garantie is op perfect rechtdoorlopende boarding. Dus hij zou de schuld bij zichzelf moeten zoeken en igg de straf accepteren
09-09-2020 19:06
Wil de declassering zeggen dat TJV een klacht heeft ingediend ? Dat zou ik dan weer jammer vinden, want WVA wint daar niks bij, en dus zijn er alleen maar verliezers...
    09-09-2020 19:08
    Niet meer nodig, jury beslist ook zonder klacht. Was vroeger wel noodzakelijk.
    09-09-2020 20:19
    Nee, maar hun nieuwe vriendjesploeg Quickstep wint er wel bij.
09-09-2020 19:07
Tijd om gaan te rentenieren Peter. It's over !
09-09-2020 19:08
typisch Sagan, is dan ook al jaren niet zo geliefd bij zijn collega's maar begrijpe wie kan wel door de media en zijn fans natuurlijk, terechte DSQ natuurlijk, bye Peterke
09-09-2020 19:13
Bora heeft echt een ronde waarin alles misgaat. De aanloop was al niet best met de valpartijen in de Dauphine en MSR maar er gaat werkelijk alles fout hier. Door Sagan verliezen ze ook nog groen. Op naar een ritzege dan maar, Schachmann morgen in de vlucht.
09-09-2020 19:16
Pff... Sagan borrelt wel over van de frustratie.
09-09-2020 19:30
Wout geeft zelf aan dat hij te vroeg gaat en zegt niet dat hij door de kopstoot ,duw of hoe je het wil noemen niet wint. Dat hij stevig op zijn fiets zit voorkomt een ravage.
Hoe Wuyts Wout ophemelt is niet raar dat doet hij ook bij Mathieu bij het veldrijden .
Als het commentaar van Wuyts u stoort zet dan het geluid af.
Heb me ook al gestoort aan uitspraken van Michel maar hij mag zijn mening hebben.
Sagan geeft vaak kleur aan de koers nu kan hij groen kijken naar het groen.
Hoop nog mooie ritten met op het einde geel Jumbo.
Mc
09-09-2020 19:33
Sagan niet goed, maar alsjeblieft van Aert blijf weg uit dit soort massaspurts. Geel in Parijs en niks anders. TJV te gulzig.
    09-09-2020 21:20
    Als Roglic het geel niet pakt in Parijs, zal het niet aan van Aert gelegen hebben in elk geval.
09-09-2020 19:37
Waarom wordt altijd de volledige breedte van de weg gebruikt, hoe breed de weg ook is? Waarom niet simpelweg een “vluchtstrook” aan beide zijkanten waarop je gewoon niet mag komen? Lijkt me niet heel moeilijk om zoiets te regelen voor de laatste kilometer, toch?

En misschien kunnen we die stroken dan meteen een tweede functie geven door de sprintaantrekkers zich daar verplicht te laten terugzakken. Denk dat die botsingen met hekken en selfiesticks dan ook gauw verleden tijd zullen zijn…

En als je écht een veilige en eerlijke sprint wilt kun je de laatste 100 a 200 meter banen op de weg zetten waarbinnen de renners verplicht moeten blijven, zoals op een atletiekbaan. Sprintaantrekkers weg. Iedere sprinter kiest zijn baan. Geen truckjes meer. Vol in de wind. Man tegen man. Eerlijker wordt het niet!
    09-09-2020 19:58
    helemaal mee eens met de uitbol stroken. Kom je er als sprinter op (de lijn ervan) dan is het einde sprint per definitie en mag je uitbollen.
    09-09-2020 20:09
    Uitbolstroken dus. Klinkt goed
    09-09-2020 20:10
    Het mistige, onvoorspelbare en soms oneerlijke is juist het mooie. Dat atletiek idee is echt een nachtmerrie vind ik.
    09-09-2020 20:49
    Die atletiekbanen vind ik niks, maar die uitbolstroken zijn zo gek nog niet
09-09-2020 19:49
Natuurlijk ziet Sagan die hekken ook op zich afkomen. De les is wel weer dat het incident tussen Groenewegen en Jakobsen altijd weer een herhaling kan krijgen als alle omstandigheden tegen zitten. Sprinters blijven sprinters.
    09-09-2020 19:59
    Hoogtijd om eens een oplossing te zoeken.
    09-09-2020 20:20
    Gewoon naar huis na een gevaarlijke sprint (Als je iemand aanraakt of er iemand door een gevaarlijke manouvere valt). Dan is het snel afgelopen.
    09-09-2020 20:25
    Nickdt, man van straf.
    09-09-2020 21:12
    Had Pogacar dan ook naar huis gemogen na het aantikken van Roglic op de Marie-Blanque van @nickdt?

    Was ook een sprint om bonificaties...
    Of geldt het alleen voor sprinters?

Reacties zijn gesloten.