UCI zet Jan-Willem van Schip uit Baloise Belgium Tour
foto: Cor Vos
vrijdag 11 juni 2021 om 22:24

UCI zet Jan-Willem van Schip uit Baloise Belgium Tour

Jan-Willem van Schip is door de UCI uit de Baloise Belgium Tour gezet. De Nederlander kreeg vandaag van de wedstrijdjury toestemming om met een speciaal stuur van start te gaan. Maar van hogerhand is die beslissing nu teruggedraaid.

“De diskwalificatie berust op het ABB stuur dat Jan-Willem tijdens de rit gebruikte en dat volgens de verklaring van de UCI niet toegelaten zou zijn. Dit kunnen wij niet plaatsen”, schrijft de ploeg in een statement.

“Sinds de lancering van het ABB stuur hebben we overleg hierover met de UCI. Op geen enkel moment heeft de UCI ons laten weten dat het stuur niet toegestaan zou zijn. Ook heeft de UCI geen noodzaak gezien in te gaan op het aanbod van de ontwikkelaar van het ABB stuur om de toelaatbaarheid verder te onderzoeken.”

“Op de ochtend voor de start van de derde etappe hebben we onze intenties om met het stuur te rijden besproken met de UCI-commissaris ter plaatse. Hier hebben we groen licht gekregen om met het stuur te starten. De UCI heeft hier geen enkel voorbehoud bij gemaakt. BEAT meent dat de diskwalificatie onterecht is en Jan-Willem van Schip in grote mate dupeert.”

De 26-jairge Van Schip maakte vandaag opnieuw onderdeel uit van de vroege vlucht. Onderweg pikte hij voldoende punten mee om aan de leiding te komen in het Flandrien Super 8 Strijdlustklassement. Maar dat klassement kan hij nu vergeten. Of zijn ploeg in beroep gaat tegen het jurybesluit is nog niet bekend.

93 Reacties
11-06-2021 22:26
Heel raar.

Zielige figuren ook die Ryan Mullen en Jonas Rickaert onder andere
    11-06-2021 23:51
    Weten we ook weer wie de matennaaiers zijn in het peloton
    12-06-2021 00:00
    Twee nobodies.
    12-06-2021 01:02
    Snap best dat je je niet veilig voelt in het peloton als er zo'n aero freak voorbij komt met z'n lange stuur. Dat is hetzelfde als met een opzetstuur een wegkoers rijden.
    12-06-2021 05:09
    Hef is een veilig stuur. Door de kortere voorbouw reageert het stuur net zo snel. En het is een oplossing voor de bungelende armen, die wel onveilig zijn. Ik zie geen probleem.
11-06-2021 22:30
De UCI begint steeds meer narcistisch trekjes te vertonen zoals de uefa en fifa. Benieuwd wat een rechter hier van zou vinden? Maar ja, welke ploeg durft de UCI te tarten?
    11-06-2021 23:17
    De grote ploegen durven dat wel, een Ineos heeft denk ik veel meer fondsen dan de uci.
    12-06-2021 00:58
    Een 12 scharen wentelploeg.. Dan is het zo geregeld:-)
11-06-2021 22:33
Ik snap dat de wedstrijdjury wordt teruggefloten door de UCI. Of het terecht is of niet weet ik niet, maar het kan. En dat Van Schip er dan morgen niet meer mee mag rijden zou het logische gevolg zijn. Het is dan raar om Van Schip uit koers te halen, die kreeg toestemming. Dan zou je (ook) die commissaris uit koers moeten halen.
    11-06-2021 22:43
    Inderdaad! Volkomen logisch dat dat stuur er uiteindelijk niet doorheen is gekomen; veranderd wezenlijk de manier van fietsen. Onbegrijpelijk dat een renner die locaal toestemming kreeg, van hogerhand uit koers wordt genomen.
    11-06-2021 23:09
    +1. Een boete desnoods of zoiets, maar achteraf uit koers nemen? Dat is toch apart...
    12-06-2021 10:32
    Ik dacht precies hetzelfde. Je kan onenigheid hebben binnen de uci en organisatie. Maar uitsluiten is zo ongelooflijk lomp. Wat een eikels.
    Uitsluiten om een bidon of als je gelletje uit je vingers glipt.
    Het heeft zo'n NSB gehalte dat je er misselijk van wordt.

    'Monteer morgen een ander stuur'?
    En overmorgen verder praten over de grenzen?
    Neen. Direct uit koers nemen. Keihard aanpakken deze weloverwogen, innovatieve, met de UCI afgestemde, bloeddoorlopen terrorist. /sarcasme.
11-06-2021 22:33
Wat een klootzakken zijn het ook bij de UCI. Dit soort fratsen kan ik nou niet volgen.
11-06-2021 22:35
Gokje van Beat pakt verkeerd uit, je moet hiervoor toestemming hebben schriftelijk vanuit Aigle en niet zaken doen met de lokale vertegenwoordigers van de bond. De mannen in de grijze pakken voelden zich gepiepeld en laten hun tanden zien. Een wijze les voor de volgende keer.
    11-06-2021 22:37
    Toch raar dat er dan verder (schijnbaar) ook geen voorbehoud is gemaakt.
    11-06-2021 22:41
    Belachelijk. Als een commissaris het toestaat kun je hem nooit een DQ geven. Hooguit verbieden om morgen met het stuur te starten. Echt volkomen bezopen idioten bij de UCI.
    11-06-2021 22:42
    @rickerdiaz
    Eens, maar dan nog moet je zorgen dat toestemming komt van de top. Als er geen voorbehoud wordt gemaakt is dat slordig en dom van de aanwezige commissaris maar blijft het wezenlijk om te zorgen dat je dit aftikt met de hoge heren. World Tour teams weten dat er maar één iemand de doorslag geeft en dat is de voorzitter. Zijn handtekening of verklaring telt.
    11-06-2021 22:49
    @murcia daar heb je inderdaad wel een punt.
    11-06-2021 23:55
    Naar mijn mening waren een vermaning voor de commissaris en een boete voor Beat/JwvanSchip meer op zijn plaats dan deze straf. UCI moet weer ten koste van een ‘kleine renner’(net zoals Schär) laten zien hoe serieus ze hun regels nemen om ze vervolgens nooit meer te handhaven.
    12-06-2021 05:13
    Als de lokale wedstrijdcommissaris verder gaat dab zijn bevoegdheid reikt mag de renner daar nooit het slachtoffer van zijn. Dat is hekleinzielige
    12-06-2021 05:13
    Vervolg: kleinzielige bureaucratie.
    12-06-2021 10:39
    Dus alleen als de Grote Lijer het schriftelijk goed keurt. Laten ze dan zijn onderknuppels ook naar de goelag sturen.

    Nee serieus. Als de regels niet eenduidig zijn dat volwassen mensen er niet over eens zijn, ga dan het gesprek aan en desnoods vraag je hem tot die tijd het stuur te vervangen.
11-06-2021 22:40
Fuck de UCI.
    11-06-2021 22:45
    Precies. Fuck you I won't do what you tell me.
    11-06-2021 22:47
    Ik had meer een nwa vibe maar dit is ook goed ;)
    11-06-2021 23:40
    Wielrennen is toch wel zo ongeveer de blankste sport aller tijden.
    12-06-2021 08:10
    Rage Against the Machine en Jerry Heller ook.
    12-06-2021 08:44
    Ja, ga lekker zelf een rondje fietsen. Dan heb je die hele organisatie niet nodig.
11-06-2021 22:42
Stom stuur, stomme achteraf-actie van de UCI.
11-06-2021 22:43
Belachelijk tot en met. Wat een poppenkast is het toch met die klote-UCI.
11-06-2021 22:47
Na de wedstrijd, als er kritiek komt. Classic UCI. Bout organisatie. Doe het dan voor de wedstrijd.
    11-06-2021 23:05
    Van wie kwam er dan kritiek?

    edit: ik lees nu een hele domme tweet van Rickaert os op Sporza.be. Het verbod van de UCI op 'polsjes op het stuur' is vooral een verbod om je handen niet van het stuur te halen. Dit stuur geeft je wel extra steun (= extra voordeel), maar óók rechtstreeks grip op de remgrepen. Dus wat dat betreft is de vergelijking met 'polsjes op het midden van het stuur' echt krom en dus dom.
    Bovendien reed hij jet in het peloton... ;)
11-06-2021 22:53
Belachelijke uci. Gooi alle commisarissen eruit .want die worden door een kantoor figuur ook gepippelt en laat alles in koers aan een Var in Aigle over. De uci wordt steeds meer roomser dan de paus. En maar steeds geld op strijken en schorsen. Renners kan hun niets schelen.
11-06-2021 22:54
Ik vind dit stuur introduceren goed vergelijkbaar met die knakker die de pinkjes tegen de remmen hield. Beetje de rand opzoeken en dan tegen de muur lopen. Ik ben het dus eens met Murcia in deze.
    12-06-2021 00:15
    Was er daar ook een jurylid dat zei ,,Prima om alleen met je pinken tegen de remmen te rijden, ga je gang maar" dan?
    12-06-2021 08:02
    héééle grote appels en héééle grote peren!
11-06-2021 22:56
Beetje stuurloos vehikel de UCI.
11-06-2021 23:08
Technisch lijkt me het stuur te smal voor een voldoend veilig gebruik in het profpeloton. Als tijdritstuur wellicht wel bruikbaar bij een parkoers dat zowel een tijdritstuur als een gewoon stuur wenselijk maakt.
Procedureel is er mogelijk toch een verwachting van toelaatbaarheid gewekt door het UCI. Tja en dan leidt verbieden met terugwerkende kracht tot begin van de koers tot uit koers halen.
De volgende keer een schriftelijk waterdichte bevestiging vragen aan het UCI, bij een afwijjkend ontwerp, zeket als dat veiligheidsaspecten laat vermoeden.
    12-06-2021 00:01
    Mwah, denk dat het technische wel meevalt. JWvanSchip blinkt naast op de baan toch vooral uit in voorjaarswedstrijden waar goed positioneren van levensbelang is. Als dit zo onveilig was had deze jongen echt al wel een aantal valpartijen veroorzaakt en die kan ik me iig niet herinneren.
11-06-2021 23:14
Ook wel een raar stuurtje om eerlijk te zijn
11-06-2021 23:17
Dus de uci heeft nooit toestemming gegeven. Een lokale commisaris zegt ‘doe maar’. Dan is het toch logisch dat je op je vingers wordt getikt. Gewoon dom vd ploeg.
    12-06-2021 06:42
    Dan is het vooral logisch dat die commissaris op de vingers wordt getikt volgens mij.
    12-06-2021 07:27
    Ik lees nergens dat het stuur goedgekeurd is. Dus dan vraag je aan de lokale official of je toch v start mag. Dat is toch hartstikke link. En voor beat lijkt me dit een grote koers. Dus een grote gok.
    12-06-2021 07:33
    Het stuur is ook nergens daadwerkelijk afgekeurd. En alle pogingen om contact op te nemen met de UCI omtrent dit stuur kregen letterlijk nul reactie van de UCI. Nu is het goedgekeurd door een UCI-jurylid, en pas dan besluit de UCI van hogerhand dat het niet mag. Uiterst dubieuze gang van zaken.
    12-06-2021 07:45
    Voor BEAT een grote koers, en ze hebben wat ze nodig hadden: exposure !
    12-06-2021 09:12
    @merlinappa. Inderdaad. Rare jongens, die uci-ers. Toch neem je als ploeg een niet goedgekeurd onderdeel mee de wedstrijd in
11-06-2021 23:18
Wielrennen is geen F1, maar nostalgie en de basis van sport. Goed dat deze basis beschermd wordt, ik heb zelf geen zin in Chris Boardman taferelen. Hoe minder innovatie hoe leuker.
    11-06-2021 23:55
    En de aarde is plat.
    12-06-2021 00:32
    Je bedoelt Graeme Obree?
    12-06-2021 08:04
    Het is inderdaad Obree en de aarde is inderdaad plat ...
    12-06-2021 08:33
    "Boardman set the UCI Absolute record of 56.375 km (35.030 mi) in 1996, using another position pioneered by Obree, his arms out in front in a "Superman" position. This too was considered controversial by the UCI, and while the record was allowed to stand, the position was banned making Boardman's record set in 1996 effectively unbeatable using traditional bike position."

    Ik bedoel dus gewoon Boardman.
    12-06-2021 08:35
    Platte aarde is dan wel een ludieke wijze om te zeggen 'haha, je bent tegen vooruitgang' maar als je daar twee seconden over nadenkt dan is de evolutie van wielrennen het motorracen. Edit: als succesvol ondernemer is innovatie en perfectionering de basis van succes en kan ik daar niet tegen zijn, echter is het businessmodel van het wielrennen juist niet gestoeld op dat principe maar juist op herkenbaarheid, nostalgie. Kinderen pakken een fiets en trekken een mailloot aan, ze zijn dan al bijna een echte wielrenner. Die laagdrempeligheid is goud waard. Vele vele fans zullen afhaken op het moment dat de spoiler, het Stella motortje, de onnatuurlijke fietspositie getolereerd worden. Daarna van de openbare weg af en het circuit op. Voor vele fans een gruwel deze gedachte, maar voor jullie natuurlijk niet want de aarde is rond toch?
    12-06-2021 08:42
    @Panache als ze Boardman zijn record hadden afgenomen, dan pas was het een goede vergelijking geweest. En zoals je het opschrijft, geloof je ook dat de aarde plat is ;)
    12-06-2021 08:47
    Nee platteprijs, ik vind juist dat ze het record hadden moeten afnemen. Dat is ook de vergelijking die ik maakte (ik heb zelf geen zin in Chris Boardman taferelen). Het tafereel om iets te gedogen, terwijl die positie ver buiten de basis van het wielrennen gaat, is niet mijn kopje thee.
    12-06-2021 08:56
    @Panache. Prachtige uiteenzetting van je kijk op de door ons zo geliefde sport. Mij heb je in ieder geval helemaal overtuigd. Dank.
    12-06-2021 09:31
    @Panache om goed te kunnen vergelijken vind ik dat het gaat om wat de UCI heeft gedaan en niet om wat jij vindt dat de UCI had moeten doen. Misschien moet je je kandidaat stellen om het hoofd van de UCI te vervangen ...
    12-06-2021 11:51
    @Platteprijs
    Boardman: UCI is het er niet mee eens, maar gedoogde.
    Van Schip: UCI is het er niet mee eens, plus sanctioneerde.
    Mijn post: goed dat men sanctioneert, want ik heb geen zin in Chris Boardman taferelen.
    Jij bent hier toch echt degene die niet begrijpt wat er staat.
11-06-2021 23:38
Reacties van collega's is tot daar aan toe, mag best wat onenigheid in het peloton zijn.

Puur qua proces is dit vooral belachelijk vanuit UCI. Hier hebben ze blunder op blunder gemaakt.
11-06-2021 23:42
Hoe minder innovaties hoe leuker?? Kom op zeg, schijfremmen, electrisch schakelen en nog veel meer innovaties in materiaal en gebruik maken het er niet leuker op? Je hebt het liefst nog de fiets van Ferdi Kübler uit 1950 kennelijk.Zou wel leuk zijn trouwens en dan ook nog met die wollen truien rondrijden. Organiseer jij dat @panache?
11-06-2021 23:44
Beetje zuur ook wel dat BEAT zelf vanmorgen op alle socials flink rond heeft lopen toeteren dat JWvS het stuur ging gebruiken...

Inclusief reacties vanuit de Club op vragen van volgers met een toelichting over de voordelen etc.
12-06-2021 00:02
In de tijd van De Cauwer kon je nog wat bedisselen met een commisaris en er mee weg komen (zelfs de Tour winnen) maar die tijd is (gelukkig) voorbij.
Dat er meteen voor de strengste optie wordt gekozen doet me wel denken (of tenminste hopen) dat er wel reeds aanwijzingen waren geweest vanuit de UCI dat ze dit niet zomaar zouden toestaan.
12-06-2021 00:04
Draconische actie van de UCI voor JWvhS. Achteraf hem uit de wedstrijd halen is wel 1 van de meest sneue dingen die ik gezien heb de laatste jaren. Boete en terugzetten, morgen met een normaal stuur startten, en dat zou het wel zo een beetje moeten zijn. Maar deze ivorentorenpolitiek laat de UCI de laatste tijd steeds meer zien. Bij een grote worldtour-ploeg hadden ze dit nooit gedaan.
12-06-2021 00:42
Rij toch met een normaal stuur.

Idem wat betreft die veel te smalle stuurtjes waar sommigen tegenwoordig mee rijden. Ik zal hier wel een traditionele visie over hebben, maar ik verkies de oude vuistregel, nl. het stuur zo breed als het lichaam, wat me in peloton altijd de veiligste optie lijkt. Dan kun je enkel in een gat duiken waar je ook effectief door geraakt.

Die commissaris lag nu wel wat te slapen, maar toch een terechte uitsluiting. Het materiaal moet, zoals Murcia aanhaalt, vanuit Aigle goedgekeurd worden. En een stuur is nu ook wel een cruciale component van de fiets.
    12-06-2021 06:39
    Je bent inderdaad nogal traditioneel, dat mag gelukkig. Ik zie zelf genoeg voordelen van smallere stuurtjes, rij en koers er zelf dan ook mee. ;)

    Maar het is nogal raar dat een renner een DSQ krijgt vanwege een fout van een UCI-medewerker, toch? Beetje alsof jij een hogere rekening op het terras moet betalen omdat de ober per ongeluk een duurdere fles wijn heeft open getrokken.
    12-06-2021 07:51
    Je hebt natuurlijk smal en smal en smal. Zijn je schouders 43 en rij je met een 40cm dan valt dat best wel mee. Heet je Stijn vdb en rij je met een 36, dan wordt het wel belachelijk/potentieel onveilig. Zoals ik campenaerts zie rijden, dat vindt ik er ook onveilig uit zien. Hoe vaak bots je niet met je beugels tegen de renner naast je? Als je stuur +- dezelfde maat vorm heeft en je armen erbinnen vallen is dit uiteindelijk het veiligst.

    In deze heeft V Schip gewoon de regels mbt dat de stuurden niet voor de naaf mag reiken omzeild. Bovendien is het smaller en staan de beugels iets naar buiten. Zelf zou ik ook niet geneigd zijn.

    DSQ na eerdere goedkeuring? Welneen, enkel het stuur uit koers uiteraard. Gezien de verwarring en voorafgaandelijke goedkeuring zou dit in een gemoedelijke sfeer geregeld moeten worden, constructief en met een toelichting van de geijkte procedure.
    12-06-2021 07:58
    Ik snap dat een breedgeschouderde renner met een smal stuur er wellicht wat gek uit ziet; maar kan je mij uitleggen waarom dat qua stuurtechniek onveiliger is dan een smalle renner met een smal stuur? Het stuur blijft even smal namelijk, het gaat hierin puur om de handling skills van de renner. En die hebben dan weer niks te maken met schouderbreedte.

    Mijn punt is, veel renners noemen een smal stuur bij voorbaat gevaarlijker zonder dat ze er zelf ooit mee hebben gereden. Mijn ervaring is dat je met een smal stuur net zo goed kan sturen, helemaal als je een goede stuurman bent. Nee het is niet voor iedereen weggelegd, maar dat maakt niet dat degene die ermee rijden gevaarlijk bezig zijn. Heb jij ooit gezien van Van Schip of Campenaerts is gevallen of een valpartij heeft aangericht met hun smalle stuurtjes? Dat bedoel ik.

    En dat de beugels iets naar buiten staan (zogeheten flare) geeft je meer controle in de drops, omdat het stuur daar effectief breder is.
    12-06-2021 12:12
    Omdat de ellebogen naar buiten toe flink uitsteken, vind ik gevaarlijk om te haken.
    In een amateurpeloton heb ik er zelf een hekel aan als renners teveel plaats innemen op een onorthodoxe manier. Maakt het allemaal link om in elkaar te haken. Hetzelfde met die flare sturen. Gewoon even met een ‘rechte’ beugel tegen elkaar tikken en je boet niks aan evenwicht in. Tik je enkel de onderzijde ga je al over.

    Bijkomend feitje is dat de balans van deze fiets gewoon helemaal verkeerd is. Hoe kan je nu even een bocht uit sprinten? Lijkt mij dat als je dan all-out gaat je achterwiel van de grond gaat.

    Het is uiteraard zo dat van schip een veel begenadigder fietser is dan ikzelf. Maar ook hij boet in naar zijn kwaliteiten.

    Dus neen, ik ben er allemaal geen fan van.
    Zoals de naam het zegt; perfect voor de ontsnapping. Niet in het pak.
    Het verbod op de tt-houding had mi. Ook zo moeten zijn. Verboden in de nabijheid van andere renners, toegestaan voor eenzame vluchters. Da’s toch zo vreemd niet?
    12-06-2021 12:40
    Een stuur dat smaller is dan het lichaam is juist veiliger in het peleton. Renners vallen zelden doordat ze met hun elleboog of schouder een andere renner hebben geraakt. Als je een ander raakt met je stuur is de kans op vallen veel groter. Dus: smaller stuur is veiliger, zolang het maar niet zo small is dat je er niet mee kunt sturen. Wat dat laatste betreft, probeer het eens dan zal je merken dat er geen stuurvaardigheids probleem is met de breedte die Jan Willem van Schip en enkele anderen gebruiken.
    12-06-2021 13:51
    Ik sprint wekelijks uit bochten met een smal stuur en er gebeurd niks geks. Sterker nog, ik kan gewoon 1300+ watt trappen.

    En met een breder stuur steken je ellebogen alleen maar meer uit hoor.
    12-06-2021 15:19
    Het probleem bij sprinten uit een bocht heeft uiteraard niks met de breedte maar wel met het zwaartepunt te maken dat veel te ver naar voren zit bij deze fiets…

    Dat smaller veiliger is ben ik het echt niet mee eens. Van schip z’n ellebogen wapperen gewoon over je eigen stuur als die naast je rijdt ‘stuur aan stuur’. Ik snap ook niet hoe je ellebogen met een breder stuur breder ‘buiten’ komen? Zelf tijd ik met een 42cm stuur voor 45cm schouderbreedte. Zo rijd ik met de polsen naar binnen en de ellebogen onder alle omstandigheden binnen de as romp-stuur. Dat is bij van schip of vocsnor wel even anders.
    (Ik moet zelfs bekennen dat ik er -om mijn vooringenomenheid te controleren- Google afbeeldingen even heb bijgenomen en effectief, andere hardrijders met brede sturen hun ellebogen steken minder ver uit)

    Om maar bij te voegen, ik hoef geen gelijk te halen, iedereen recht op zijn mening, ik heb geen data over welk stuur al dan niet meer ongevallen veroorzaakt. Maar dat het zwaartepunt helemaal verkeerd ligt als je de beugels of de shifters neemt om te sprinten, dat valt wel te bewijzen (-:.
12-06-2021 01:01
De UCI heeft enkele maanden geleden letterlijk de foto van dit stuur van van Schip gebruikt in hun communiqué als voorbeeld van hoe het niet moet. Ik snap dan ook niet dat van Schip nog eens een lokaal commissarisje rond de tuin wil leiden?
https://twitter.com/IamMarekM/status/1382647800480026627
    12-06-2021 08:16
    @Werner weet je zeker dat dit hetzelfde stuur is?
    12-06-2021 08:53
    Ja 100% zeker. Misschien interessant voor Wielerflits om dit eens voor te leggen aan Beat? Het zou natuurlijk kunnen dat de mails van de UCI in hun spam-folder terecht komen.
    12-06-2021 09:04
    Helder. BEAT wist dit dus al cq had dit moeten weten. Dan is uitsluiting ook op zijn plaats.
    Tegelijkertijd wederom een voorbeeld van een niet goed geïnformeerde lokale koers commissaris.
    12-06-2021 09:19
    @Werner. Werpt een opmerkelijk licht op de zaak. Zo zie je maar, de waarheid heeft vele vermommingen.
    12-06-2021 09:33
    Inderdaad zou een mooie actie van Wf zijn om Beat hier aan de tand te voelen
12-06-2021 03:33
Het is toch **** te bezopen voor woorden dat ze ondanks alle aanvragen en arbitraire regelgeving vanuit hunzelf nog steeds het gore lef hebben om een innovator als vd Schip uit de koers te gooien. Er zijn zoveel punten qua veiligheid en eerlijkheid binnen de sport waarop de focus zou moeten liggen, maar in plaats daarvan kiezen ze voor dit soort triviale zaken die ook nog eens de innovatie in de sport eerder tegenhoudt in plaats van stimuleert
12-06-2021 06:38
Benieuwd of er collega’s zijn die vandaag voor hem opkomen vanwege deze UCi blunder (de uitsluiting van de renner na toestemming bij de start.)

Reacties zijn gesloten.