UCI verkleint ploegen in grote rondes: van 9 naar 8
foto: Sirotti
donderdag 22 juni 2017 om 22:05

UCI verkleint ploegen in grote rondes: van 9 naar 8

De UCI gaat meerdere ingrijpende veranderingen doorvoeren. Het Professional Cycling Council (PCC) heeft bij een recente bijeenkomst onder meer besloten om vanaf 2018 de ploegen in grote rondes te verkleinen. Daarnaast wordt de Tour een week verlaat op de kalender, in verband met het WK voetbal.

Ook dit jaar maken we met RIDE weer een lekker dikke zomereditie. Een 212 pagina's dik wielermagazine waar je deze zomer uren van kunt genieten en die de sportzomer nog nét iets leuker maakt. Bestel nu jouw exemplaar online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

Van negen naar acht in grote rondes
De PCC is meerdere onderwerpen aangaande veiligheid en beveiliging langsgegaan. De grootte van de ploegen in de grote rondes (Giro, Tour en Vuelta) zal worden teruggebracht van negen naar acht. Hierdoor wordt het peloton verkleind tot een maximum van 176 renners. De PCC gaat ook goedkeuring vragen om een vaste UCI-regel te maken van dat maximum aantal renners.

Tour de France week later
Vanwege het WK voetbal van 2018 in Rusland wordt de Tour de France een week later verreden dan aanvankelijk was gepland. La Grande Boucle staat op de planning van 7 tot en met 29 juli 2018. Hierdoor schuiven enkele koersen na de Tour ook een week op.

Geen wijzigingen in WorldTour-kalender
De WorldTour-kalender blijft intact in 2018, vergeleken met de huidige koersen op de lijst. Dit jaar zijn meerdere koersen gepromoveerd naar de het hoogste niveau. Een daarvan is de Abu Dhabi Tour, die vanwege zijn succes uitgebreid is naar vijf dagen.

De Amstel Gold Race staat in 2018 op de agenda voor 15 april. De BinckBank Tour wordt verreden van 13 tot en met 19 augustus. Hier (‘Season 2018’) kunt u de volledige WorldTour-kalender voor volgend jaar zien. In september maakt de UCI de volledige kalender bekend.

Test met tijdsverschil van drie seconden in sprints gaat door
De PCC heeft een test in de Ronde van Zwitserland geëvalueerd. In die rittenkoers was het in sprintetappes zo dat tijdsverschillen aan de finish van drie seconden niet aangerekend werden. Dat is in de huidige regels nog slechts één seconde, alvorens tijdsverschillen daadwerkelijk doorberekend worden in het klassement.

De herziening van deze regel is bedoeld om de verhoogde stress en toegenomen risico’s in sprintetappes aan te pakken, zonder de sportieve integriteit van de massasprint uit het oog te verliezen. De test uit de Ronde van Zwitserland zal worden herhaald in de komende Tour de France.


In WielerFlits Live #28 bespraken we of minder renners per ploeg het wielrennen ten goede komt. Bekijk hieronder dat fragment.

57 Reacties
23-06-2017 07:14
Die drogredenen van die verschrikkelijke aartsconservatieve kerels in wielerflits-live ook... Bah! Denk terug aan de olympische wegrace: kleinere teams, minder controle, meer open wedstrijd.
23-06-2017 07:17
bij kleinere ploegen krijg je meer combine vorming
23-06-2017 07:24
@vluggejapie dat opportunistiche gedoe van sommige berichtenposters ook.... bah. Dat is 1 voorbeeld. De Olympische wegrace in Londen was met kleine teams oersaai.

De Ronde van Vlaanderen dit jaar was met grote teams wel spectaculair. Een koers wordt niet attractiever door minder renners, maar door het type renners. Heb jij in een bepaald type koers veel puncheurs die op een sprintje met helling kunnen vertrouwen gaan die ploegen de handen ineenslaan en die renners niet aanvallen. Dat doet ze ook als ze 6 renners in een ploeg hebben. Heb je in een lichting veel aanvallers, vallen ze aan. Daarnaast hebben renners niet meer de 2e en 3e pijl op hun boog. Consequentie van schonere sport.

Kortom deze maatregel lost niks op. Renners moeten de koers veranderen door attractiever te rijden.
23-06-2017 07:28
Frits des Jeux
goed gesproken
23-06-2017 07:30
Nu nog het aantal overbodige motoren schrappen en zorgen dat men leert hoe te rijden met een peloton bij zich.
23-06-2017 07:32
Het vervelende van dit soort maatregelen is dat mensen altijd naar zichzelf toerekenen. Als er volgend jaar 80 man op de grond liggen, dan zal men niet zeggen "goh....die maatregel heeft dus niet gewerkt" , maar zal het een opmaat zijn naar nog kleinere ploegen. Dat wielrennen een teamsport is wordt steeds verder uitgehold.

Die 3 secondenregel zag er nogal lachwekkend uit in Zwitserland. Renners die duidelijk op achterstand binnen kwamen werden in dezelfde tijd geplaatst. Durf er nu al een pak brinta om te verwedden dat dat in de komende Tour voor de nodige verontwaardiging zal gaan zorgen.
23-06-2017 07:36
Opportunistisch?
23-06-2017 07:55
Ik vind vooral de 3sec regel een goede stap, wat mij betreft mogen tijdsverschillen in biljartvlakke etappes uberhaupt op 5km worden opgenomem zodat klassementsrenners en hun ploegen uit het gedrang kunnen blijven. Ik vond de zaterdagetappe in zwitserland ook een mooie variant daar op; was een spannende en overzichtelijke rit.
23-06-2017 08:45
5 km, 10 km.... straks volstaat het om via een zelf gekozen weg en op eigen tempo naar de finish te rijden omdat dat 'veiliger' is....koers is koers, van de start tot op de meet.
23-06-2017 08:48
wat een onzin zeg mbt veiligheid...

als ze nou eens beginnen met die 3080730780 motoren en autos die kris kras door en langs het peloton scheuren te beperken. Denk dat dat de veiligheid meer vergroot dan 1 renner per ploeg minder. want of je nu bijna 200 of 176 renners in de tour hebt, ze willen nog steeds allemaal op de 1e rij zitten
23-06-2017 08:54
@Kingstown, hoe wordt wielrennen als teamsport steeds verder uitgehold? Is bijvoorbeeld het oortjesverbod niet onlangs opgeheven?

Ik hoop vooral dat minder grote ploegen tot (iets) minder controleerbare wedstrijden leiden. Zodat etappes soms wat minder voorspelbaar zijn.

@ Frits de Jeux: De Olympische wegrit was verre van saai. Er won nota bene iemand uit een ontsnapping!
23-06-2017 08:59
Uitstekende zaak. De UCI neemt, na het slecht weer protocol, weer concrete maatregelen om de sport veiliger te maken.
Je kunt zeggen wat je wilt van Cookson, maar dit heeft hij ook maar weer mooi voor elkaar gekregen. En elke keer zonder zelf op de voorgrond te staan. Top voorzitter van de UCI, snel herverkiezen.
23-06-2017 09:05
@dnDaris

Nee, de UCI neemt maatregelen die het voordeel nog groter voor eendoelsploegen als Sky maken, terwijl het de veiligheid op geen enkele manier vergroot.

Geef anders eens aan hoe het concréét de veiligheid vergroot.
23-06-2017 09:16
Wat ben ik blij met die week later van de tour, valt de tour eindelijk in mijn vakantie!!
23-06-2017 09:23
Scotty heeft gelijk met zijn opmerking over een kleinere kans. Daarnaast is er minder controle dus nodigt het meer tot een coupe of open racen. De sky trein heeft dan gewoon 1 mannetje minder bijv voor controle.

Dat het aantal renners gereduceerd wordt is wel jammer inderdaad. De 3s regel is een goed iets daarnaast moet enkel scherp worden toegepast.
23-06-2017 09:31
@Scotty ik denk als je profrenner bent dat het wel iets is om je zorgen over te maken. En het gaat er wel degelijk voor zorgen dat ploegen minder renners gaan krijgen. Ik bedoel als je per koers minder renners nodig hebt, heb je als ploeg ook minder renners nodig. Dat begrijp jij toch ook wel.
23-06-2017 09:42
Het met 8 starten in plaats van 9 gaat natuurlijk geen 15 % minder werkgelegenheid opleveren bij de wielerploegen. Dit betekent dat er per ploeg, ervan uitgaande dat er niet voor een alternatief programma wordt gekozen, 63 koersdagen per jaar minder zijn. Dit scheelt dus hoogstens een renner per ploeg.
23-06-2017 09:43
@rahimns, het kan ook zorgen voor meer kwaliteit op WT-niveau en er is relatief meer budget voor de ploegen, ook komt er meer kwaliteit op Proconti-niveau, waardoor niet WT-koersen ook voor WT-ploegen interessant worden. Er komt een betere verhoudingen tussen de ploegen op WT. Niet meer de extreem sterke blokken als Sky, Movistar, Quickstep, maar meer nivellering. Ik zie best wat voordelen eigenlijk.
23-06-2017 09:49
@walkowiak
Gaaf, combines zijn cool!
23-06-2017 09:49
Was er al bang voor. Wat een onzin.
23-06-2017 10:24
Die rit in de Ronde van Zwitserland met finish in Bern werd dus als sprintetappe aangemerkt? Of werd die 3-secondenregel daar in elke rit toegepast? In de rit naar Bern eindigde het groepje met Tusveld normaal gesproken op 12 seconden, maar nu in dezelfde tijd. Dat was nogal merkwaardig. Als het alleen in sprintetappes wordt gehanteerd dan lijkt het me wel een prima regel. Maar zou de regel ook in rit 3 in de Tour de France worden toegepast bij een finish heuvelop?
23-06-2017 10:32
Zou wel droog zijn als de organisaties de UCI even in zijn hemd gaan zetten en nu gewoon 3 wildcards extra gaan uitdelen....
23-06-2017 10:40
@ Scotty, ik weet niet of je ooit een studie hebt gedaan waar kansberekeningen voorbij kwamen, maar zo kan je dus niet rekenen. Er zijn heel wat meer factoren die je ook mee moet nemen in de som. Neem bijvoorbeeld het fenomeen 'de renners maken de koers', in de tour vallen in de eerste week altijd wel een of meerdere klassementsfavorieten uit als gevolg van valpartijen. Veel meer dan in de Vuelta of de Giro. Hiervoor zal je bijv. ook een factor moeten bepalen en mee moeten nemen in je calculatie. En dan heb je het verandereffect als gevolg van het verminderen van renners, als er minder renners zijn, zou mogelijk kunnen betekenen meer ruimte, wat voor gevolg heeft dat, gaan renners nog agressiever proberen van voren te zitten waardoor je de factor verder omhoog moet bijstellen? En zo kan ik nog even doorgaan, kortom, zo simpel is het niet.

@ SolitaryShell, kan je mij uitleggen waarom van 9 renners naar 8 in het voordeel is van Sky? Je zou het ook als een nadeel kunnen zien, minder renners om te controleren, juist in voordeel van de toppers met een mindere ploeg.
23-06-2017 11:17
@Thailand,

[quote] in de tour vallen in de eerste week altijd wel een of meerdere klassementsfavorieten uit als gevolg van valpartijen. Veel meer dan in de Vuelta of de Giro.[/quote] Ik weet niet of jij ooit gestudeerd hebt, maar dit soort feiten op tafel gooien zonder wetenschappelijke onderbouwing is redelijk not done.

Uitgaande van het feit dat een valpartij veroorzaakt wordt door (een vorm van) onoplettendheid. Dat wil zeggen; tijdens eten/drinken, jasje aan/uit doen, stoeprandje over het hoofd zien, wielletje aantikken, verkeerde inschatting avn een bocht, rare manouvre, etc. etc. Zal je onder aan de streep met minder renners toch echt minder valpartijen hebben.
23-06-2017 11:38
Die drie seconden regel vind ik bagger. Als renners duidelijk achter een breuk zitten horen ze tijd te verliezen. Laat men eens wat doen aan alle gevaarlijke situaties in finales met rotondes, scherpe bochten en paaltjes.

Reacties zijn gesloten.