UCI schorst Duitse bondscoach vanwege racistische uitspraken
Ter illustratie - foto: Cor Vos
donderdag 29 juli 2021 om 14:08

UCI schorst Duitse bondscoach vanwege racistische uitspraken

De disciplinaire commissie van de UCI heeft de Duitse wielercoach Patrick Moster voorlopig geschorst vanwege de racistische uitspraken die hij deed tijdens de individuele tijdrit op de Olympische Spelen van Tokio.

Dat maakte de UCI vanmiddag bekend in een persbericht. Na het incident woensdag stelde de tuchtcommissie meteen een onderzoek in. De commissie oordeelde dat de uitlatingen van de Duitse bondscoach discriminerend waren en in strijd met de basisregels van fatsoen.

Tijdens de tijdrit riep Moster Nikias Arndt toe dat hij ‘die kamelendrijvers’ moest inhalen. Daarmee doelde hij op de Algerijn Azzedine Lagab en Amanuel Ghebreigzabhier uit Eritrea. De uitlatingen waren te horen op televisiebeelden, waarna een storm van kritiek op de bondscoach losbarstte.

42 Reacties
29-07-2021 14:12
In the meantime in Turkmenistan .........
29-07-2021 14:26
Nou, nu kan iedereen weer rustig slapen, de UCI heeft een snelheidsrecord gebroken om iemand zijn carrière te verkloten om een nietszeggend incidentje, chapeau!
29-07-2021 14:35
UCI kan beter de veiligheid van de parcoursen verbeteren.
    29-07-2021 14:44
    Nee ze houden zich liever bezig met de hoogte van sokken.
29-07-2021 14:36
Dit gaat wat mij betreft echt veel te ver. Wat een ophef en wat een disproportionele straf. Als dit zo door gaat, kun je straks niets meer zeggen. Het is een aanval op de vrije meningsuiting.
    29-07-2021 17:03
    Je mag het nog steeds zeggen, alleen kunnen er consequenties aan zitten.
29-07-2021 14:40
Keurig, al had ie natuurlijk eigenlijk gewoon op het schavot in het olympisch dorp gemoeten.
    29-07-2021 14:45
    En helemaal kapot woken.
    29-07-2021 15:24
    wokken* past beter in Azië en vult ook lekker de maag.
29-07-2021 14:40
Vind het terecht. Zulke beledigingen kan je sowieso niet maken en al helemaal niet tijdens een evenement als de OS waar verbondenheid juist een keyrole heeft.

Want ik wel hypocriet vind is dat ze zoiets doen terwijl ze een dictator uit Turkmenistan de hoogste UCI onderscheiding hebben gegeven terwijl daar mensenrechten worden geschonden bij de vleet
    29-07-2021 14:47
    Of olympische spelen in Sochi. Maar ja corruptie is natuurlijk wel okay.
    29-07-2021 14:49
    Kortom, homo's onderdrukken, prima, maar mensen (racistisch) uitschelden, dat gaat echt te ver.
    29-07-2021 15:00
    Snap ik wel, als groep mannen in strakke lycra pakjes waarin het regenboogpakje het hoogst haalbare is heb je al gauw de schijn tegen. Tijd voor een tegengeluid.
    29-07-2021 16:25
    Je hoeft dit natuurlijk ook niet uit te zenden... Leuk dat ze camera's in de auto's willen hangen maar ga dan ook niet moeilijk doen als iemand eens iets eruit floept.
    29-07-2021 17:04
    Eens met Piet. De UCI is heerlijk hypocriet natuurlijk.
    29-07-2021 20:02
    @Wheely die roze trui staat me al jaren tegen
29-07-2021 14:40
Uci heeft dikke vrienden in landen vol kamelendrijvers. Het wk in Qatar is er echt niet gekomen vanwege de wielercultuur aldaar.

Komt mij over als makkelijk profileren door de bobos van de uci.
29-07-2021 14:58
Dat onderzoek is niet meer nodig.
Alle hyena's zijn wakker en laten niets meer van hem heel..
29-07-2021 15:05
- Eens dat de UCI ook een behoorlijk standpunt over Turkmenistan zou moeten innemen, maar dat ze dat niet doen betekent niet dat ze nu hun handen achter de rug moeten houden.
- Met vrijheid van meningsuiting heeft dit niets te maken. Dat is een recht tegenover de overheid niet tegenover een particuliere organisatie.
- Prima dat sommigen hier dit betutteld vinden. Een heleboel anderen niet en daar luistert de UCI kennelijk naar. Ik zie waarom je in een organisatie die pleit voor fair play (maar daar niet altijd naar handelt) niet mag ingrijpen. Geldt niet alleen voor racisme of iets wat daar dicht tegen aan ligt, maar geldt wat mij betreft ook voor antisemitisme, iemand doodwensen (ook zonder bedreigingen) of buitengewoon nare ziektes toe wensen.
    29-07-2021 15:24
    Sinds wanneer is de vrijheid van meningsuiting een recht tegenover de overheid?

    Het probleem van de huidige tijd is dat het niet uitmaakt wat de meerderheid ervan vindt. De media is hierin leidend omdat bedrijven en organisatisch als de dood zijn dat ze negatief in het nieuws komen. Hierdoor distantiëren ze zich om het minste of geringste van een persoon of organisatie met alle gevolgen van dien. Het is een neerwaartse spiraal. Die zichzelf voedt. En daarmee is het een gevaar voor vrijheid en de vrijheid van meningsuiting. Het hele idee daarvan is juist dat je binnen de kaders van de wet vrij bent om te zeggen wat je wilt. Nu kan je zeggen dat dat nog steeds zo is. Juridisch heb je gelijk, maar als vervolgens je leven/carrière om zeep geholpen wordt omdat je afwijkt van de norm dan is dat ook een straf.
    29-07-2021 17:05
    Je kan nog steeds binnen de kaders van de wet zeggen wat je wil, alleen mogelijk zitten daar consequenties aan. Hetzelfde als dat je best een politieagent mag uitschelden, maar dan loop je natuurlijk ook het risico op een boete.
    29-07-2021 17:16
    Merlinappa, je bevestigd precies wat ik in aan het eind van mijn post zeg. Je vergelijking met de agent gaat niet op, een agent uitschelden is verboden bij wet.

    Een beter vergelijking zou zijn dat je op straat roept dat je blauw zo'n mooie kleur vindt, dat wordt opgepikt door de media die er schande van spreekt omdat het beledigend is voor de smurfen. Vervolgens is je werkgever bang voor negatieve publiciteit dus je wordt ontslagen en overal waar je komt wordt je met de nek aangekeken want je bent een hatelijk mens. De agent die er bij stond deed niets, want je zei niets wat volgens de wet niet mag. Je zult echter wel moeten leven met de consequenties. Uiteraard is dit gechargeerd, het punt is dat vrijheid van meningsuiting niet alleen bestaat uit dat je niet in de gevangenis gegooid wordt voor je woorden. Maar dat als je woorden binnen de kaders van de wet zijn dit van de samenleving vraagt om hiermee om te kunnen gaan, ook als je het er niet mee eens bent. Uiteraard mag je dan ook zeggen dat je het er niet mee eens bent, maar hoe we nu zijn doorgeschoten qua consequenties begint het de vrijheid van meningsuiting te bedreigen. Weer een andere dimensie van het kapot gaan aan je eigen tolerantie.
29-07-2021 15:09
Er zijn veel mensen met rasistische gedachtes en is bijna niemand zuiver op de graad.
Dit is puur aangeleerd gedrag, nog altijd zie ik documentaires, op televisie Jan Boskamp die nog altijd een hekel heeft aan Duitsers.
Dit moeten we allemaal maar normaal vinden.

Als ik een Marokkaan iets fout zie doen is het ook bij mij een gedachte van "hmmm
weer één."

Zo'n coach zal iets te fanatiek zijn geweest en nog altijd met vooroordelen zitten die hem ook zijn aangeleerd.

Een VOC mentaliteit is een zeer ongelukkige uitspraak van onze minister.
Het eren van Michiel de Ruijter en andere boeven.
Langzaam komen we tot de kern wat rasisme inhoud.

Ik denk vooral om wat ik mijn kinderen bij breng, zo heb ik veel donkere vrienden en hetzelfde geldt nu voor mijn dochter, mijn zoon is nog wat te jong.
"The new generation"

Ik denk ook niet dat we mensen moeten willen veranderen door het ze op te leggen.
Bijschaven zal kunnen.
    29-07-2021 16:22
    Gelukkig weet jij kennelijk beter wat racisme is dan hoe je het schrijft. Je bent zogezegd "zuiver op de graat", jij deugt. Net zoals die UCI bobo's die geen kans laten liggen om hun eigen selectieve verontwaardiging te onderstrepen onder het motto spiegeltje,spiegeltje aan de wand wie deugt het meeste in UCI land?
    29-07-2021 16:32
    Het verontwaardigd doen om meestal niks is evengoed aangeleerd.
    zombieachtig gebral en ondertussen ook maar geen enkel benul van wat racisme nu werkelijk is.
29-07-2021 15:26
Kamelendrijver is echt prima opstapje richting een goede carriere. Het was volgens mij een compliment.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190616_04462814
Moet je wel iets minder kritisch zijn op het zijn van een dictator maar dat terzijde
    29-07-2021 16:42
    De bondscoach had dit gevaar (opstapje naar een dictator) natuurljk in de gaten, vandaar zijn reactie.
    Ik zou hier toch eerder aan een komplot denken, waarbij de uci en het olympisch comité zijn betrokken en Moster proberen te neutraliseren.
29-07-2021 16:56
Hij had ook moeten roepen: raketgeleerde of apotheker, was er miets aan de hand geweest.
29-07-2021 16:57
We spreken toch ook over Spaghettivreters, Kaaskoppen en domme Belgen? Moet eenieder die zo een uitspraak in de mond neemt als racist bestempeld worden? Zijn we niet allemaal iets te emotioneel aan het worden?
    29-07-2021 17:43
    Hier dacht ik gister ook al aan.. Ik zou stuk gaan van het lachen als bijv een bramati zou gaan schreeuwen dat ze die kaaskoppen moeten inhalen.
    29-07-2021 22:26
    +1
    Van een domme Belg ;)
29-07-2021 17:38
Ik begrijp de discussie niet.
Als de bondscoach een tegenstander een "Kameltreiber" noemt, zelfs op camera, is dat een grove overtreding. En voor zo'n grove overtreding word je geschorst - in elke sport.
De rest is folklore.
Ik zeg dit als een Duitse wielerliefhebber
29-07-2021 17:52
Pfff overtrokken zeg..
29-07-2021 18:03
Zwaar overdreven.
29-07-2021 22:05
Is gevraagd aan onze Eritrese en Algerijnse vrienden of zij het als beledigend ervoeren.
Misschien is het beroep van Kamelendrijver wel zeer eerzaam en zijn zij juist blij om zo genoemd te worden?
29-07-2021 22:26
Hypocriete politieke correctheid van een nog steeds schuldbewust Duitser die voor ISN rijdt. Z'n landgenoot Geschke zit nb zonder toestemming via een rechterlijk bevel al een week 'gevangen'. Laat die Zabel zich maar ns inzetten voor wereldwijde schending van grondrechten, die nb de basis vormen van alle rechtsstaten en democratieën, en waarvoor honderden miljoenen hun leven hebben gegeven. Wat een gladjanus.
29-07-2021 22:30
Alleen als beide renners uit Eritrea en Agarije daadwerkelijk werkzaam in de kamelenbranche als drijver zijn, heeft de duitse coach recht van spreken/schreeuwen, anders is het waarschijnlijk gewoon rasistisch bedoeld.
    29-07-2021 23:09
    Zou een Amerikaan het beledigend vinden als iemand cowboy tegen hem roept?
    30-07-2021 07:02
    Reusjen, denk dat dat meevalt. Wel als je ze Indianenmoordenaars noemt.
    Overigens is er een verschil tussen een belediging en een Geuzennaam.
    30-07-2021 08:35
    Zelfs in de landen waar kamelen zijn is 'kamelendrijver' niet een hoogstaand beroep. Het feit dat dit beroep bestaat in die landen wil niet zeggen dat het niet beledigend is. Vergelijkbaar met putjesschepper in NL.
    30-07-2021 09:01
    In veel gevallen wel reusjen.
    https://www.ensie.nl/scheldwoordenboek/cowboy

    cowboy:
    (onder wielrenners) sprinter die in de finale op een brute manier de anderen voorbijgaat; een renner die niets en niemand ontziet (vooral in de gevaarlijke massasprints), slordig tekeergaat in ‘waaiers’; een waaghals; wegpiraat onder de renners. Greg Lemond kreeg als bijnaam ‘De cowboy’.
30-07-2021 09:01
POCO's rule the world...

Reacties zijn gesloten.