UCI scherpt maatregelen aan: dalen op bovenbuis kan schorsing opleveren
Dit mag vanaf nu niet meer - foto: Cor Vos
vrijdag 5 februari 2021 om 09:59

UCI scherpt maatregelen aan: dalen op bovenbuis kan schorsing opleveren

De internationale wielerunie UCI heeft nieuwe maatregelen aangekondigd om de veiligheid van renners te verbeteren. Zo zullen er veiligheidsmanagers worden aangesteld, maar de UCI zal ook strenger optreden als renners zich gevaarlijk gedragen in een peloton.

Een aantal maatregelen is al vanaf aankomende maandag van kracht, andere veiligheidsmaatregelen worden vanaf 1 april of nog later dit jaar ingevoerd. Op de website van de UCI zijn alle maatregelen terug te vinden. Een belangrijke stap is dat wedstrijdorganisaties zo snel mogelijk een veiligheidsmanager moeten aanstellen en opleiden.

De wielerbond zal de lijnen uitzetten en zet een certificeringssysteem op, zodat het voor organisatoren makkelijker is om een dergelijke veiligheidsmanager op te leiden. Verder zal de UCI dranghekken langs de kant van de weg beter controleren en de aanduiding van obstakels op en langs het parcours verbeteren.

Met het oog op toekomstige massasprints zullen er nieuwe speciale voorwaarden komen voor hekken die in de finale van een wedstrijd worden geplaatst. De UCI geeft duidelijk aan dat er voortaan geen ruimte meer tussen dranghekken mag zitten. De wielerunie kijkt echter niet alleen naar ‘externe obstakels’ tijdens een wielerkoers.

‘Super tuck’
De UCI zal vanaf nu ook strenger kijken naar gevaarlijke gedragingen in een peloton. Denk aan het weggooien van bidons en afval op de weg en het innemen van gevaarlijke posities op de fiets. Een renner die tijdens een wedstrijd daalt op zijn bovenbuis (de zogeheten super tuck) zal allereerst een waarschuwing krijgen, maar kan in de toekomst (vanaf 1 april) zelfs worden geschorst.

Ook motorrijders, autobestuurders en piloten van tv-helikopters (die deel uitmaken van de karavaan) ontsnappen niet aan strengere regelgeving. Alle renners zullen de komende weken, voorafgaand aan elke wedstrijd, op de hoogte worden gebracht van de nieuwe regels. Ook zal er een campagne worden ingevoerd om alle betrokkenen over de maatregelen te informeren.

128 Reacties
05-02-2021 10:16
Echt belachelijk, gatverdamme wat is dit nou weer voor regel. Dit slaat echt helemaal nergens op, extreem betuttelend dit. En daarnaast gaat het dalen op de bovenbuis helemaal niet zo heel vaak fout. Wat je nu gaat zien is dat renners 'de Pantani' gaan doen. Een positie waarin je nog veel minder controle over je fiets hebt dan in de bovenbuis variant. Ik ga hier in ieder geval absoluut niet in mee, ik ken mijn fiets en weet op welke stukken weg ik extra snelheid kan maken op de bovenbuis, kan me niet voorstellen dat er profs zijn die dat niet hebben. Laat de renners gewoon dalen hoe zij dat willen, als ze vallen is dat het risico van het vak (tenzij de organisatie concreet iets te verwijten valt)
    05-02-2021 11:09
    Ik ben het helemaal met je eens. Verder ben ik ook benieuwd wat de gemiddelde leeftijd is van de ja en van de nee stemmers. Mijn vermoeden is toch dat dat best ver uiteen ligt. Ook vraag ik me af hoeveel van de ja stemmers zelf überhaupt wel eens liggend op de buis hebben gedaald, en of ze wel eens in wedstrijd verband hebben gefietst. Dit hele reglement voelt een beetje als de "laten we de doorsnee burger op straat eens vragen wat hij/ zij vind van deze beslissing waar een x aantal geleerden zich lange tijd over hebben gebogen."
    05-02-2021 11:10
    We kunnen ook de 'Pidcock' invoeren. Liggend op je zadel dalen.
    05-02-2021 11:57
    Pas je wel op dat je de UCI niet achter je aan krijgt als je je van een Hollands heuveltje laat storten?
    Ben het wel met je eens. Ik denk dat er belangrijkere veiligheidsregels zijn dan waar de UCI iets mee aan moet. Gisteren bij Etoile de Besseges hadden ze ook weer een wereldparcours neergelegd met 6 rotondes is de laatste paar kilometers.
    05-02-2021 12:00
    Maar je kent kennelijk de wetenschappelijke achtergronden niet want er is namelijk GEEN aerodynamisch voordeel. Bovendien kun je veel minder adequaat reageren op momenten dat er onverwacht iets opduikt.
    05-02-2021 12:09
    Wel, ik ben 42 en ik heb ja gestemd. Het is absurd en compleet in tegenspraak dat renners vragen om te investeren in veiligheid en tegelijk zelf zulke risico's nemen. Goede regel.
    05-02-2021 12:15
    @bassopietro, dat is het probleem ook niet, in training moet je dit ook absoluut nalaten. Het is alleen heel vervelend als je dit in koers straks simpelweg niet meer mag, als ik het voor mezelf bekijk; de paar UCI wedstrijden die ik rijd per jaar, zijn vaak wel de wedstrijden waar ik graag wil presteren, hoe frustrerend is het dan dat je niet eens op de bovenbuis mag gaan zitten als je een stuk rechtdoor afdaalt?
    05-02-2021 12:17
    Het bijzondere is dat dit helemaal niet de meest aerodynamische houding is op de fiets en dus niet de snelste manier om naar beneden te gaan. Dit is iets dat men zich in het hoofd gehaald heeft en mentaal vast sneller zal zijn. In de praktijk is dit echter niet het geval (wat Frist ook al aangeeft). Verbieden lijkt mij daarom in dit geval dan ook helemaal niet nodig. Educatie is wat de renners nodig hebben. Als ze weten dat dit niet de snelste houding is is er ook geen reden om zo naar beneden te gaan
    05-02-2021 14:46
    Bassopietro !!Als je rotondes wil vermijden in Frankrijk dan moet je alleen maar op de autobaan gaan fietsen ,want een dorp zonder rotonde bestaat niet meer in dat land
    05-02-2021 16:13
    @Arry1337 Best bijzonder knap dat jij hier een generatie-discussie van wil maken.

    Ik denk namelijk dat het geen ene reet te maken heeft met de leeftijd van de "ja" stemmers maar gewoon een indivuele keuze. Of moet iedereen het maar met jou eens zijn en zo niet zijn ze of te oud, of te onervaren als wielrenner/fietser???

    Wat een kortzichtigheid zeg.

    Voor de goede orde; ik ben zelf 25 en heb vaak genoeg gedaald en weet DAAROM dus ook juist dat het wel degelijk erg risicovol is want je reactievermogen neemt gewoon 20-30% af. Als amateur is dat nog wel te doen maar als je als prof in een groepje rijdt vlak achter elkaar kan het enorm mis gaan.

    GOEDE regelgeving dus.
05-02-2021 10:23
Die Super Tuck ziet er riskant uit, maar ik kan me geen ongeluk herinneren onstaan door deze positie.
    05-02-2021 13:42
    Er is een verschil tussen een paar koplopers die op de bovenbuis dalen en een heel peloton die dat gaat doen .
    Daarom is het een goede regel.
    05-02-2021 16:15
    Dus volgens jou logica moet er eerst een ongeluk gebeuren en dan is het wel een goede regel?

    Bijzondere redenatie.
    06-02-2021 09:31
    Ik heb er nochtans eentje in een kopgroep een zwieper zien maken en die reed de weg af en viel. Werd even later weer opgeraapt door het peloton.
05-02-2021 10:23
Probleem is dat amateurs de profs nadoen en in het algemeen belang van 'wielrenners' er mogelijk wel erg veel ongelukken ontstaan met blijvend letsel of erger. Soort van voorbeeldgedrag stimulerend, dat lijkt me een voorname reden vanuit UCI. Bij de profs zie ik het inderdaad zelden tot nooit misgaan, vaak genoeg 'bijna mis' maar het gaat wel goed. De valpartijen in de afdeling zijn meestal wegglijdende banden (door geen veilig onderdek), te scherpe bochten (op te hoge snelheid willen nemen) en hinderende mede-weggebruikers (waaronder ploegleidersauto's, jury, pers).
    05-02-2021 11:11
    Het is gewoon een schijn maatregel waardoor de UCI wilt kunnen zeggen dat ze iets aan de veiligheid van de renners doen, zonder werkelijk iets aan de veiligheid te doen. Allemaal voor het oog...
    05-02-2021 11:14
    Dat is zo’n onzin. Recreanten moeten gewoon niet idioot doen, zo kan ik wel Wesley Snipes aanklagen nadat ik me helemaal voor hormonen gepropt heb en onder de zonnebrander verkoold ben.
    05-02-2021 11:50
    Amateurs, maar zelfs ook de jeugd. Ik zag een categorie 2 jochie op z'n bovenbuis van een viaduct afkomen. Stoer, maar vragen om ongelukken.
05-02-2021 10:23
Wat mij betreft is die Super Tuck helemaal niet gevaarlijker dan dalen op je zadel. Het zit nog comfortabeler ook dan een zo aerodynamisch mogelijke positie aan te nemen op je zadel.
    05-02-2021 10:40
    Ik kan me ook niet echt een moment herinneren waar het fout ging in die houding. Maar wat wel een verschil maakt, is als er bijvoorbeeld een putje in de weg zit. Dan heb je in die super tuck-positie wel meer kans om onderuit te gaan.
    05-02-2021 11:01
    @Joachim En als je niet valt heb je in ieder geval de komende 10 minuten last van je gooch
05-02-2021 10:24
Het is wel bijzonder dat de organisatoren zelf een veiligheidsmanager moeten aanstellen en opleiden. Bied dan als UCI een opleidingsprogramma aan zodat alle managers op dezelfde manier een parcours beoordelen en stel als UCI een onafhankelijke inspecteur aan die voor de wedstrijd aan een go of no go voor het parcours geeft.
    05-02-2021 11:13
    Pure beslissing vanuit financieel oogpunt. Alles om zelf geen kosten te maken maar wel te kunnen pochen
    05-02-2021 11:44
    Volgens mij is dit niet alleen vanuit financieel oogpunt. De UCI wil, net als bij de crash van Jakobsen, vooral de verantwoordelijkheid afschuiven.
    Als er zometeen iets mis gaat wordt de veiligheidsmanager ontslagen en gaat de UCI vrolijk verder. Dit wordt een super makkelijke manier om alles af te schuiven en ik vind dit dus een zeer bedenkelijke ontwikkeling.
05-02-2021 10:25
"Kijk ons eens iets verbieden !"


manmanman...
05-02-2021 10:26
Dus het 'old boys network' dat rijk wordt over de rug van renners gaat nu ook zonder enige kennis van zaken bepalen wat een renner technisch gezien wel of niet kan met een fiets. What's next: een maximum snelheid invoeren waarmee men de Stationsberg of Bos van Wallers mag afleggen? Hoeveel renners zijn gevallen door op die manier af te dalen?
Wellicht beter focussen op een kentering in het aantal auto's en motoren in koers, het veilig maken van de helaas niet te vermijden sprinterskoersen/-etappes en andere zaken die er wél toe doen.
05-02-2021 10:27
De jeugd doet dat ook na en dat willen ze voorkomen. Geldt zo goed als voor alle sporten. Dat wat de profs doen, wat je op TV ziet, dat doet de jeugd na.
05-02-2021 10:30
En dan neemt de UCI eindelijk maatregelen om de veiligheid te verbeteren en dan is het weer niet goed ...
    05-02-2021 12:35
    Nee inderdaad, wat er nu gebeurd is: Kijk ons eens goed bezig zijn met veiligheid.
    Maar ga je beter kijken is het alle mogelijkheden om verantwoordelijkheid af te schuiven open zetten. Bovendien heeft dit vrijwel niks met veiligheid bevorderen te maken. De problemen die er zijn en worden aangekaart hebben niks maar dan ook niks te maken met een manier van afdalen.
05-02-2021 10:38
Verbod op super tuck zou volgens artikel pas effectief ingaan op 1 april. Laat ons hopen dat het een 1 aprilgrap is.
05-02-2021 10:40
Ik vind het een prima besluit. Het kan te gek ook met die rare houding op de buis. En inderdaad, denk eens aan alle mensen die dit gaan nadoen omdat de profs het ook doen. Veiligheid is gewoon een belangrijk issue. Mooie eerste stap wat mij betreft.
    05-02-2021 10:47
    Exact wat u zegt, voor de profs is het niet perse een groot risico, maar voor de mensen die hun gaan nadoen vaak wel. Het is dus een goede veiligheidsregel naar de "amateurs" toe.
    05-02-2021 10:59
    Sinds wanneer is de veiligheid van de zichzelf overschattende wielertoerist een bevoegdheid van de UCI ??
    05-02-2021 11:09
    @leor 16 +1
    05-02-2021 11:16
    +2

    Kan je het circus en Hans Klok ook wel verbieden.
    05-02-2021 12:26
    Sorry, maar wat een onzin is dit.
    Iets verbieden in topsport omdat gewone stervelingen het misschien gaan nabootsen. Wat mij betreft is topsport dan ten dode opgeschreven. Enkele voorbeelden:
    - beperk de max snelheid in het wielrennen tot 35 km/h want voor een doorsnee wielertoerist kan de inspanning bij hogere snelheden slecht zijn voor het hart
    - mijdt zware cols in wielerwedstrijden wegens onverantwoord om op te rijden voor wielertoeristen
    - wielerwedstrijden afgelasten bij temperaturen boven 30°C
    Of in andere sporten:
    - beperk snelheid in F1 en motoGP tot 120 km/h want op de openbare weg zijn hogere snelheden gevaarlijk
    - geen slidings meer in het voetbal
    - gevechtssporten moet je al helemaal verbieden
    Misschien moeten we enkel nog vogelpikken overhouden als topsport, alhoewel, daar krijg je een dikke buik van :)
    05-02-2021 12:36
    Jij kijkt ook geen films zeker want die bevorderen geweld? Pleur je computer dan alsjeblieft ook de deur uit voor je het weet bezeer je jezelf nog naar aanleiding wat je op internet wel niet allemaal kan zien. Wat een onzin argument.
    05-02-2021 14:19
    Hahaha nou nou wat een emoties maakt mijn mening los.
    Goed om te lezen dat mijn stelling tot de verbeelding spreekt.
    Maar even zonder dollen, direct doorvoeren die regel natuurlijk.
    05-02-2021 19:41
    Veel mensen hier schijnen nooit van termen als ‘rolmodel’, ‘voorbeeldfunctie’ en ‘idool’ gehoord te hebben.

    Natuurlijk heeft de UCI daar wel een verantwoordelijkheid. Hoe komt het in je hoofd op dat renners en bonden (en dus ook de UCI) die verantwoordelijkheid niet hebben?
05-02-2021 10:59
De UCI is het perfecte voorbeeld van hoe het in onze maatschappij elk jaar meer en meer begint te veranderen. Elk jaar komen er extra betuttelingen en meer nutteloze regeltjes om zo veel mogelijk controle over iedereen te hebben.

In plaats van daadwerkelijk op te treden als het nodig is - zoals tegen de organisatie van de Ronde van Polen - gaan ze nu de renners een beetje pesten door ze nog meer boetes uit te delen. Op dit moment moet het haast al een geweldige prestatie zijn om een World Tour koers zonder boete te beindigen. Dacht je met Brian Cookson alles gehad te hebben, komt er uiteindelijk met David Lappartient een nieuwe bureaucraat aanzetten die nog schadelijker is voor de charme van de wielersport.
    05-02-2021 14:43
    Ze moeten de Ronde van Polen wél betuttelen, maar profs niet?
    05-02-2021 18:46
    Tegen Groenewegen bedoel je
05-02-2021 11:05
Ik heb dit volgens mij nog nooit fout zien gaan? Haal dan maar meteen de hele afdaling eruit
05-02-2021 11:07
Belachelijke actie van de UCI. Niet alleen kan ik me geen ernstige val als gevolg van de supertuck herinneren, ook vermindert het in sterke mate het belang van het dalen, en dat terwijl met name klassementsrenners toch al steeds eendimensionaler worden. Zonder de mogelijkheid om het verschil in de afdaling te kunnen maken wordt het nog lastiger om je aan een sterke trein te ontworstelen. Niet voor niets was het enige moment dat Jumbo de controle in de voorbije Vuelta kwijt was toen Roglic gelost werd in die natte afdaling op weg naar Formigal.

Veiligheid van recreanten is geen argument hier: ten eerste is dat niet de motivatie die de UCI aanvoert, ten tweede kun je desnoods een don't try this at home-waarschuwing in beeld hebben tijdens afdalingen
05-02-2021 11:08
Dit zijn goede maatregelen. De positie die zij aannemen tijdens afdalingen zien er niet alleen levensgevaarlijk uit, het ís ook echt levensgevaarlijk. Er zijn misschien niet veel ongelukken maar we moeten niet wachten totdat het een keer gebeurt.

Wat betreft de veiligheidsmanagers: de UCI kan niet tientallen managers in dienst nemen om deze bij alle wedstrijden in te zetten. Zij zijn verantwoordelijk voor de spelregels, de organisatie voor de uitvoering.

Is misschien ook bekend of de maatregelen in overleg met de ploegen zijn genomen?
    05-02-2021 12:38
    Werk jij bij de UCI toevallig?
    05-02-2021 13:37
    @Henk Je zou ook op de inhoud kunnen ingaan.
05-02-2021 11:10
De balans op je fiets tijdens het zitten op de bovenbuis is gewoon minder dan terwijl je op je zadel zit.
    05-02-2021 13:41
    Lijkt me ook, zolang iedereen in het peloton zich aan de nieuwe regel houdt, is er niets aan de hand. Al dat commentaar, ach, typisch Nederlands...
05-02-2021 11:10
Ik vind het een goede maatregel. Je ziet toch dat er langzaamaan steeds meer risico's genomen worden in het peloton, en als renner ben je op termijn nu eenmaal verplicht erin mee te doen als het tijdswinst oplevert. In plaats van dan te wachten tot het wél eens misgaat, wordt hier nu op tijd paal en perk aangesteld: niks op aan te merken toch?
05-02-2021 11:12
Ja, het liep al de spuigaten uit met al die bovenbuiscrashes.

Schoolvoorbeeld van symboolpolitiek, mogelijkerwijs met zelfs netto meer crashes tengevolge daar renner nu gedwongen worden anders dan gewend te dalen of het sneaky proberen buiten de camera om te doen en afgeleid zijn door waar de beelden geschoten worden.
    05-02-2021 11:28
    +1

    Regels opleggen om te willen bewijzen dat je iets doet zonder daadwerkelijk na te denken over de regel, is nooit een goed idee en heeft bijna altijd een contraproductief effect.
    05-02-2021 13:46
    +2
05-02-2021 11:17
De UCI zou zich moeten richten op de problemen die zich echt voordoen, i.p.v. deze super tuck. Hebben ze niets beters te doen. Het is altijd wat met de UCI. Maar de echte problemen zoals wat er bij Jakobsen/Groenewegen, of tijdelijke schorsingen (denk aan Betsema bijvoorbeeld) die maanden of soms jaren moeten wachten voor ze uitsluitsel krijgen, gaan ze uit de weg.
05-02-2021 11:21
Wat betreft de regel van de bovenbuis: ergens te begrijpen maar ergens houd ik er enorm van als iemand, een klassementsman of iemand in de vlucht (zoals bijvoorbeeld Marc Hirshi afgelopen tour) er ALLES aan doet om een paar seconden te pakken. Daar hoort een beetje gevaar bij.

En dan te bedenken dat de giro in 2017 een daalklassement wou invoeren... :)
https://www.wielerflits.nl/nieuws/giro-ditalia-geeft-prijs-aan-beste-daler-van-het-peloton/
05-02-2021 11:43
Deze mag in de lade met de te lange sokken...
Bidonnen rondgooien mag dan wel weer bestraft worden, en keihard ook nog... in deze tijden hoort geen plastic in de natuur... paar keer goed doortasten (daar valt 50 Chf.niet onder) en gewoon uit de wedstrijd kieperen en die gewoonte gaat snel over...
    05-02-2021 14:59
    Niet alleen in de natuur, maar niet zelden kaatsen ze terug in het peloton met alle gevolgen van dien.
    05-02-2021 15:45
    Ik herinner mij dat van Aert( in de tour??) een bidon in het peleton pleurde toen hij op kop zat. Dat liep gelukkig goed af.
    05-02-2021 17:44
    Zie net dat Kwiatoski er ook zo over denkt, we zijn in goed gezelschap...
05-02-2021 12:04
Prima regel, heb zelf een vriend eens gezien die op vakantie voor het eerst ging wielrennen en die houding ging nadoen. Op de vraag: "Wat doe je"?", antwoorde hij: "Ja, zo doen die profs dat toch :D"?
    05-02-2021 12:58
    Ik heb een vriend die alle dagen over de snelweg scheurt tegen 200 km/h. Op de vraag waarom hij dat doet, krijg ik als antwoord: "ik probeer Lewis Hamilton na te doen".
05-02-2021 12:20
Dan Martin zal hier in ieder geval gelukkig mee zijn!

Leg de renners uit dat dit niet de snelste manier is om te dalen en ze zullen het niet meer doen lijkt me. Simpele oplossing en verbieden is niet meer nodig
05-02-2021 12:21
Best daler van het peleton, imho Nibali, doet volgens mij niet aan buisdalen.
    05-02-2021 13:24
    Zeker wel!
    https://youtu.be/q7WAKUZZGmQ
05-02-2021 12:52
Tip voor de UCI:
Vanaf 1 april moet verplicht iedere koersfiets op de bovenbuis uitgerust zijn met metalen pinnen.
    06-02-2021 20:39
    De bovenbuizen van carbonframes zijn niet ontworpen en geschikt om op te gaan zitten.

Reacties zijn gesloten.