UCI roept renners op om geen ketonen meer te gebruiken
foto: Cor Vos
woensdag 22 september 2021 om 17:38

UCI roept renners op om geen ketonen meer te gebruiken

De UCI doet een oproep aan wielrenners om geen ketonen meer te gebruiken. Dat laat de internationale wielerunie weten in een uitgebreid persbericht met nieuwe plannen. Er wordt nog wel een wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het gebruik van ketonen.

Volgens de UCI ontbreekt momenteel nog de wetenschappelijke onderbouwing dat ketonen prestatiebevorderend zijn. Toch heeft het managementcomité van de UCI gevraagd of er aanvullend onderzoek kan worden gedaan naar ketonengebruik om te kijken of het daadwerkelijk prestatiebevorderend is. “In afwachting van de resultaten van dat onderzoek, raadt de UCI renners aan om zich te onthouden van het gebruik van deze substantie”, klinkt het in een persbericht.

‘Grijs gebied’
Er is verdeeldheid binnen het wielrennen over ketonen. Sommige profploegen zijn fel tegen het gebruik, terwijl andere teams zoals Jumbo-Visma er geen bezwaar in zien. Het middel staat op dit moment niet op de UCI-lijst van verboden stoffen en methoden. Ploegen die aangesloten zijn bij de MPCC, de beweging voor een geloofwaardig wielrennen, spreken zich uit tegen ketonengebruik.

Ketonen zijn lichaamseigen brandstoffen, maar worden in het wielerpeloton ook in exogene (niet-lichaamseigen) vorm gebruikt. “Het is een legaal voedingsmiddel, maar tegelijkertijd is er te weinig bekend over de eventuele gevolgen voor de gezondheid. Dat maakt het een grijs gebied. Het staat dus niet op de dopinglijst, maar als wij vragen krijgen van sporters adviseren we ze om ketonen niet te gebruiken”, zei de Nederlandse Dopingautoriteit begin 2020.

55 Reacties
22-09-2021 17:46
Extra rood fruit en je bent er
    22-09-2021 20:37
    'Bietensap!' riep Bouke Mollema in de Tour van Bou en Lau.
    Ik heb altijd gedacht: als je er dat soort extreme dingen voor over hebt (en daar schaar ik ketonen dan ook maar onder), dan deug je niet helemáál... (en ligt een volgende stap op de loer).
    Maar ja, als het níet prestatiebevorderend is mag het wél (maar waarom zou je het dan nemen).....
22-09-2021 17:47
Typisch UCI, wij raden het aan. Dat is dus niets meer dan een advies zonder consequenties als ploegen er gebruik van blijven maken. Conclusie, de ploegen die het gebruiken gaan er gewoon mee door en wachten het onderzoek dat nog jaren gaat duren wel af. Overigens als het wel prestatie bevorderend zou blijken te zijn worden dan de titels van Wout, Primoz, Tadej, Julian, Egan en Geraint afgenomen? Mijn inschatting is dat het bij deze natte scheet blijft.
    22-09-2021 17:56
    Hahaha Helemaal mee eens.Vooral de laatste zin is een topper!
    22-09-2021 18:00
    UCI geeft vooral aan dat het ketonengebruik onverstandig is en dat ploegen die hun renners toestaan hiervan gebruik te maken extra gezondheidsrisico's nemen.

    Achteraf overwinningen schrappen terwijl het nu nog niet verboden is kan natuurlijk niet, ook geen idee wat dat ermee te maken heeft.
    22-09-2021 18:02
    Je denkt dat alle toppers, behalve ééntje, aan de ketonen zitten?
    22-09-2021 18:06
    @Deel Koeper
    Ik heb er geen probleem mee om Matthieu ook aan die lijst toe te voegen hoor, maar ik heb de renners genomen van ploegen die openlijk toegaven Ketonen te gebruiken er neergezet.
    22-09-2021 20:29
    Die titels blijven gewoon staan. Mocht het ooit als doping worden gezien dan gelden de regels niet met terugwerkende kracht.
    22-09-2021 20:29
    De UCI kiest gewoon voor een ethisch juist standpunt (in hun positie als wielerbond). Dat het qua sportprestaties gezien stupide is om de ketonen niet te gebruiken en dat de sporters er mee door zullen gaan is een hele andere kwestie. Dat maakt het nog geen natte scheet. Er wordt onderzoek gedaan en gedurende die tijd raadt de UCI het gebruik af. Geen idee hoe je vervolgens tot de uitspraak komt dat sommige overwinningen de prullenbak in kunnen, dat heeft nergens iets mee te maken en is ook niet aan de orde. Je hebt dagelijks hele goede posts, maar deze slaat de plank behoorlijk mis m.i.
    23-09-2021 08:39
    Het complexe is dat je met een keto etenswijze ook je lichaam ketonen kan laten produceren en de glucose inname laag houdt, blijft het lichaam ketonen gebruiken als energievoorraad. Dit is heel wat anders dan EPO, dat zorgt voor extra zuurstofcellen in je bloed.
    Middelen gebruiken om je ketonenvoorraad te vergroten kan misschien kunstmatig, maar ketonen blijven ketonen. Nu blijven rode bloedlichamen ook rode bloedlichamen, maar hematocrietwaarde kan je testen en het bloedpaspoort.
    Gaan we naar een voedingspaspoort toe, UCI?
    23-09-2021 09:18
    Mark, een ketogeen dieet (zeer vet eten) heeft buiten het woord keto niet zo heel veel te maken met ketonen binnen de topsport. Een wielrenner die een ketogeen dieet volgt zal niet op hoog niveau kunnen presteren (denk aan de koolhydraatrepen en de gelletjes). Dit dieet kan epileptische aanvallen doen afnemen, maar heeft geen prestatiebevorderend effect. Het bestaan van het dieet zal natuurlijk wel een rol spelen in de drempelwaarde (indien een verbod er komt).
22-09-2021 18:05
Ketonen are here to stay. Het valt nooit te bewijzen of iemand ketonen "gebruikt". Zinloze oproep dus.
    22-09-2021 20:33
    Jawel, net als de verhouding tussen testosteron, de groei van rode bloedlichamen en het inspuiten van insuline zijn ook ketonen onderhevig aan een natuurlijk patroon. Als daar een fikse verstoring in zichtbaar is (hoe fiks dat wordt vastgelegd) dan leg je het grootverbruik aan banden. Je zult dan vast moleculentellers hebben die microdoseringen ketonen gaan innemen, maar dan heb je ook een micro-effect plus kans om betrapt te worden.
    22-09-2021 20:38
    zero-zero-zero-zero-zero....

    Een ketonenpaspoort is in de maak!
22-09-2021 18:13
Ketonen gaan afgeschaft worden uiteindelijk en dit is de opmaat er naar toe.
    22-09-2021 18:24
    Hoe gaat het dan afgeschaft worden?
    22-09-2021 19:05
    Aan de lijst van verboden middelen toevoegen en een strikte bovengrens vaststellen. Of het aan je het bloedpaspoort koppelen als het om een lichaamseigen stof gaat. Ik neem aan dat zoiets te detecteren is.
    22-09-2021 20:35
    Het gaat lijken op de puffers. Je mag een bepaalde hoeveelheid in je bloed/urine hebben, maar kom je boven een vastgestelde bovengrens uit dan krijg je een AAF aan je broek en moet je zelf bewijzen dat er geen sprake is van additionele orale inname van ketonen.
22-09-2021 18:35
Ketonen An sich kun je niet afschaffen, net zoals je bloed niet kunt afschaffen.
Het toedienen van extra ketonen zou je wel kunnen verbieden.
Geen idee hoe je dat zou moeten bewijzen..ik weet niet of er zoiets bestaat als een ketonenwaarde en hoe je een toename hiervan meet/verklaart.
Iemand met meer verstand van zaken?
    22-09-2021 18:49
    Het valt nooit te bewijzen. Afrikaanse marathonlopers gebruiken al decennialang een keto-dieet met hetzelfde resultaat. Een verbod op ketonen is min of meer vergelijkbaar met een verbod op hoogtestages. Onmogelijk te handhaven dus.
    22-09-2021 18:57
    "Iemand met meer verstand van zaken?"

    Franco, je valt niet in doelgroep :p
    22-09-2021 19:00
    Lijkt mij een hele lastige discussie.

    Als ik het goed heb is een keton de katalyserende stof om energie vrij te maken, en in die zin geen voedingsmiddel zoals koolhydraten wel zijn. Dit zou het innemen van de stof in die zin al discutabel maken want het lichaam gaat dan niet meer uit van eigen kracht. Maarja, hoe dan met chemische vitaminen omgaan??

    In het peloton wordt het gebruik van ketonen beschouwd als duurprestatie verhogend, die insteek had Epo ook. De ethiek van dopingpreventie is eerlijk en gezonde sport. Onder die vlag voelt het gebruik van ketonen mij daarom vreemd.
    22-09-2021 20:39
    Waar is @Michelangelo (#oumo universalis) als je hem nodig hebt?
    22-09-2021 21:10
    die is aan het opzoeken of een zeer bepaalde renner ook aan de ketonen zit ;-)
    22-09-2021 21:18
    zeg gerust homo universalis hoor
    22-09-2021 21:29
    Of dan tenminste uomo, oumo is een Guineese stekelbigachtige geloof ik.

    Of bedoelde je dat?
22-09-2021 20:00
Mij lijkt de vraag vooral relevant of ketonengebruik ongezond is.
Prestatiebevorderend lijkt me niet het juiste criterium. Trainen is prestatiebevorderend. Uitgebalanceerde voeding en voldoende nachtrust ook. Etc.
    22-09-2021 20:10
    Precies. En waarom zou het ene voedingssupplement niet mogen en de andere finalebidon wel? Zinloze en discutabele oproep van de UCI.
    22-09-2021 20:32
    Inderdaad. Het is meer de vraag, denk ik, beschouw je het als evolutie vd sport of als een stukkie afsnijden…
22-09-2021 20:09
UCI is een oud log gedrocht van niet evoluerende Wielrenbobo’s, kansloos… overal altijd achter de feiten aan. Dit WK zie ik nog oude mannen , te erg om aan te zien met een IPad een fiets op mechanische doping scannen. Niet van deze tijd. Fossielen in een slechte club….
22-09-2021 20:39
Welke ploegen gebruiken ketonen? Toch alleen Jumbo-Visma na mijn weten?
    22-09-2021 20:43
    British Cycling was monopolist voor jaren. Het begon met Sky en pas een jaar of 6-7 later kreeg TJV (incl. een rits andere ploegen) de toegang tot het middel.
    22-09-2021 23:01
    Sky was de eerste.

    Quickstep, Lotto-Soudal etc. volgens mij is alleen DSM alleen uitgesproken tegen.
    23-09-2021 18:36
    Dank voor de info!
22-09-2021 20:39
Als het prestatiebevorderend is, dan hoort het niet. Ketonen zijn duidelijk prestatiebevorderend. Hopelijk vinden ze snel een schadelijk effect zodat het op basis daarvan verboden kan worden. Indien niet, zijn we nog lang niet thuis.
    22-09-2021 20:53
    Goed eten is prestatiebevorderend. Überhaupt eten. Trainen. Slapen. Ademhalen. Waarom het eten/drinken van ketonen dan verbieden? (bewust provocerend gesteld:-)
    22-09-2021 21:20
    Trainen. Slapen. Ademhalen. Én doping zijn inderdaad prestatiebevorderend
    22-09-2021 22:31
    Eten, slapen, ademhalen lijken me menselijke basisfuncties. Van trainen nemen we aan dat het eigen is aan sportbeoefening. Ketonen slurpen is toch een andere categorie: je functioneert perfect zonder extra ketonen (in tegenstelling tot niet eten, slapen ademhalen) en je neemt het precies om meer te bereiken dan wat enkel met trainen haalbaar is.
    23-09-2021 09:18
    Wat een onzin. Een middel hoort pas op de dopinglijst als het ook schadelijk kan zijn voor de sporter. Ze mogen ook allerlei vitaminen en mineralen slikken, dat doen ze ook niet omdat het zo lekker is ofzo. Ketonen horen pas verboden te worden als ergens blijkt dat het middel of de toediening schadelijk voor de gezondheid kan zijn.
22-09-2021 20:41
Dopinggeduide middelen zijn in de sport verboden, omdat ze (1) prestatieverhogend kunnen zijn, (2) schadelijk voor de gezondheid zijn en/of (3) in strijd zijn met de sportethiek.

Mensen maken ketonen aan uit vetweefsel, wat vaak verward wordt met vetverbranding. Studies suggereren dat voor het verbranden van een keton minder zuurstof nodig is dan voor het verbranden van vet (dus een hogere netto-energieopbrengst). Daarnaast worden de suikers reserve gehouden (dus explosiviteit en sprinten). Sommige onderzoekers denken dat het lichaam de voorkeur heeft om een keton te verbranden (t.o.v. vet en suiker), waarom is onduidelijk. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4212585/

Prestatiebevorderend? Ik zeg ja.
Gezien de prijs ook in strijd met de sportethiek.
Dus aan 2 van de 3 voorwaarden is voldaan. Ketonen kunnen daarom als doping gezien worden.
Let op: dat maakt huidige gebruikers geen dopeurs. Het zou wel een signaal moeten zijn richting de bonden om vanaf 1 januari 2022 de dopinglijst aan te vullen met ketonen en vanaf dat moment ook maximale grenzen en handhaving in te stellen.
    22-09-2021 21:00
    Kansloos natuurlijk om iets per 1 januari iets op de dopinglijst te gaan zetten en dan over maximale grenzen te praten terwijl de fundering voor zo een besluit flinterdun is. De UCI heeft al bewezen in de zaak Froome bakzeil te moeten halen mbt salbutamol en de maximale waarden. De armlastige driedelige pakken in Zwitserland kunnen een juridische procedure niet eens bekostigen mocht een INEOS en of anderen haar batterij advocaten weer aan het werk zetten.
    22-09-2021 21:03
    Eens met je punten 1-3, maar... Het artikel dat je aanhaalt is relatief oud (2014) en houdt, tenminste in de samenvatting, nog een aardige slag om de arm ('athletic performance could be influenced', niet: is improved). Maar je hebt gelijk, er zijn meer artikelen waarin op z'n minst de mogelijkheid van prestatiebevordering wordt aangetoond (bv. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2468867319300586) Zeker is dat echter niet. In een vrij recent perspective (dit jaar, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33094332/) staat 'evidence to date does not support a benefit of acute ketone supplementation on sports performance, cognition, or muscle recovery [although further research with long-duration exercise (i.e., >60 min), is needed]'. Verder wordt nog aangehaald dat ' further research is warranted on the long-term safety of repeated use of ketone supplements'.
    Reden genoeg om het in de gaten te houden en verder onderzoek te doen, maar een verbod zou prematuur zijn.
    22-09-2021 21:06
    Wat volgens mij ook interessant en onderzoekswaardig is is in hoeverre (grote) renners bij toepassende ploegen vrij zijn om GEEN ketonen te vreten. Nog boeiender een overzicht van welke ploeg er exact mee begon, het is mijn voornaamste hypothese hoe SKY zo ver op de rest voorliep gedurende veel te lange tijd.
    22-09-2021 21:24
    Is geen speld tussen te krijgen
    jooprioolpijp. Maar ik denk dan altijd: hoe driedubbeldik moet het prestatiebevorderende effect wel niet zijn om het wetenschappelijk bewezen te krijgen? Zie de epo-onderzoeken (Nederlands onderzoek) die het klaar weten te spelen ‘te bewijzen’ dat epo vrijwel niets voor je doet. Wat zo’n zaken betreft kijk ik vooral theoretisch (wat doet het, wat betekent dat fysiologisch, welke oplossing geeft dat een sporter?). Ik ben overtuigd van het prestatiebevorderende effect van ketonen voor een duursporter. Maar 100% bewijs kan ik niet aanleveren.

    De hypothese van Romāns Vainšteins is ook mijn hypothese, maar ook hier geen bewijs.
    22-09-2021 21:28
    En ook een statement als 'gezien de prijs ook in strijd met de sportethiek' is nogal drijfzand, op verschillende manieren. Dan blijft er dus weinig over.
    22-09-2021 21:42
    Ik hoop dat de hypothese van Romans het hele verhaal bij Sky is. Zou dr. Freeman voortdurend laptops en dossiers kwijtgeraakt zijn omdat hij (legale) ketonen niet wil toegeven? Dat EPO-onderzoek verbaasde mij (als niet-medicus) ook enorm en ik ga d'r op grond van anecdotal evidence vanuit dat EPO prima doet wat we denken dat het doet. En in afwezigheid van bewijs...voor mijn gevoel ligt een eventueel effect van ketonen er minder dik op dan bij EPO. Afwachten dus.
    22-09-2021 22:24
    "Dopinggeduide middelen zijn in de sport verboden, omdat ze (1) prestatieverhogend kunnen zijn, (2) schadelijk voor de gezondheid zijn en/of (3) in strijd zijn met de sportethiek."
    2 van de 3voorwaarden voldaan, dus doping zeg je? Dan zullen we windtunneltesten, hoogtestages en dure fietsen ook maar als doping beschouwen.
    Ze zijn prestatiebevorderend én gezien de prijs onetisch.

    Eigenlijk vind ik de prijs van de nieuwe dura ace di2 ook onetisch...
    22-09-2021 23:36
    Voor EPO is het klip en klaar wat het effect is, daar hebben die onderzoekers van het Leidse CHDR weinig aan kunnen veranderen.
    Hun onderzoek was nogal idioot, waarbij de renners die EPO gebruikten niet meer dan 1 uur per dag mochten trainen waardoor het effect van EPO helemaal niet benut kan worden.
    Ze hebben daar in ieder geval wat kranten mee gehaald en hun reputatie als wetenschapper bezoedeld maar ik neem aan dat het vooral om de krantenkoppen te doen was en mogelijk wat nieuwe projecten binnen te halen. Ze hebben immers wel laten zien dat je veel media prima om de tuin kan leiden met wat rommelonderzoek.
22-09-2021 21:54
Beter reclame voor ketonen kan je je niet voorstellen.
    22-09-2021 22:08
    Ik vind de prestaties van TJV ook wel goede reclame, verbaast me dat het niet in de schappen bij de Jumbo ligt.
22-09-2021 23:23
Hoezo stelt niemand de vraag waarom het toedienen van hormonen wel binnen de dopingregels valt, die immers ook door het lichaam zelf worden aan gemaakt, en waarom ketonen, die alleen onder zeer extreme omstandigheden (uithongering) door het lichaam worden aangemaakt, niet binnen de dopingregels vallen?

Dat hormonen in kleine hoeveelheden grote effecten sorteren en ketonen slechts als "brandstof" dient, mag toch geen argument zijn? Vrij in de natuur komen die ketonen sowieso niet voor; dus onder de voedingsmiddelen passen ze al helemaal niet.

Kortom, terecht dat de UCI hier paal en perk stelt.
    23-09-2021 10:06
    Misschien weet je het al, maar dat iets prestatiebevorderend is, is niet voldoende om het op dopinglijst te zetten. Eiwitshakes. Koffie. Vitaminepilletjes. Visolie. Noem het allemaal maar op.

    Bij hormonen toedienen is ook bewezen dat het schadelijk kan zijn voor de gezondheid. Daarmee 'voldoen' hormonen aan het minimum van 2 van de 3 criteria om op de dopinglijst te komen. Bij ketonen is dat nu niet het geval, dus kan het op basis van dat criteria nog niet worden opgenomen.

    Dan kijk je naar het 3e criterium: 'against the spirit of sports'. En daar gaat de hele discussie over.
    23-09-2021 14:56
    Ja, dat wist ik allemaal al. 10 bakken espresso valt trouwens ook onder de doping. Ik bedoel maar.
23-09-2021 08:06
Binnenkort komt, naar ik vernomen heb vanuit een zeer betrouwbare bron uit Aigle, ook pasta op de lijst met verboden middelen, net als eiwitten en gelletjes (alleen in de laatste 100 km, maar die afstand staat nog ter discussie).
23-09-2021 12:03
Hoe kijken ze bij andere sporten aan tegen het gebruik van Ketonen ?

Reacties zijn gesloten.