UCI publiceert strenge corona-instructies voor teams en organisatoren
dinsdag 21 juli 2020 om 10:48

UCI publiceert strenge corona-instructies voor teams en organisatoren

Het aftellen tot de eerste WorldTour-wedstrijd sinds de lockdown is begonnen. Volgende week zaterdag is het zover met de Strade Bianche, maar bij wedstrijdorganisatoren, wielerploegen en media heerst nog veel onduidelijkheid over de richtlijnen en maatregelen om het coronavirus buiten het peloton te houden.

Als antwoord daarop heeft de UCI vandaag een gedetaileerd document met procedures en maatregelen gepubliceerd. Een stuurgroep van de internationale wielerbond, bestaande uit bestuurders en artsen, hebben in kaart gebracht hoe de wielerwereld weer kan opstarten in tijden van corona.

Risicoanalyse

In de risicoanalyse hanteert de UCI strenge procedures voor de WorldTour, Womens WorldTour en ProSeries. De wedstrijden op UCI .1 en .2-niveau kennen een iets soepeler beleid. Renners dienen in aanloop naar een koers één keer getest te worden (drie dagen voor de start), waar dat bij WorldTour-wedstrijden om twee keer gaat (zes en drie dagen voor de start).

Alle wedstrijd worden onderworpen aan een risicoassessment. Op basis van het aantal besmettingen in het land van de wedstrijd, de mate waarop de organisatie voorbereid is en maatregelen die de desbetreffende overheid heeft ingesteld, krijgt de wedstrijd een status. Dit gaat van ‘erg laag’ naar ‘erg hoog’. Wedstrijden met een rode status (hoog en erg hoog) zullen naar alle waarschijnlijkheid worden geschrapt.

Naast strikte testprocedures en de risicoanalyse stelt de UCI ook een aantal vuistregels in om de kans op coronabesmetting te verkleinen:
– Verzeker dat iedereen op de hoogte is van hygiënische procedures
– Verschaf informatie over persoonlijke beschermingsmiddelen zoals mondmaskers
– Stel gescheiden zones in voor media, wedstrijdofficials en VIP’s
– Zorg dat de social distancing (1,5 meter afstand) toegepast kan worden in gezamenlijke ruimtes zoals de perszaal
– Verbied kleedkamers en andere gemeenschappelijke ruimtes
– Reguleer de aanwezigheid van toeschouwers, beperk dit bij de start- en aankomstzone
– Beperk het gebruik van gedeelde materialen
– Verzeker dat ruimtes regelmatig worden schoongemaakt en ontsmet (zoals toiletten)
– Zorg voor voldoende afvalbakken om onhygiënisch materiaal veilig te kunnen deponeren

44 Reacties
21-07-2020 11:35
Maar niet bekend wat ze doen wanneer een renner of iemand anders in de ploeg besmet is tijdens een meerdaagse koers. Daar ben ik namelijk erg benieuwd naar.
21-07-2020 12:34
Inderdaad; een heleboel protocollen, maar wat te doen wanneer iemand daadwerkelijk corona heeft wordt volgens mij niet beschreven?
    21-07-2020 20:46
    Gewoon iemand die positief is 10 minuten tijdstraf geven. Dat zal ze leren! Beetje besmet wat rond te rijden hier . Foei !
21-07-2020 12:49
Stel Dumoulin rijdt in het geel richting Parijs en bijvoorbeeld Tony Martin of een andere knecht heeft corona gerelateerde klachten... De hele ploeg in quarantaine inclusief geel ?
    21-07-2020 13:12
    Nee.

    Gewoon de renner er uit of op zijn hoogst de kamergenoot er bij. Wow, iedereen een eigen kamer ! Briljant.
    21-07-2020 17:46
    "Stel Dumoulin rijdt in het geel..."

    Hahaha, je kon toch op zijn minst een realistisch voorbeeld gebruiken.
21-07-2020 12:52
Daar zijn toch al protocollen voor per land of regio?

Bijv in NL gaat iemand na een positieve test in quarantaine en obv contactonderzoek worden direct betrokkenen allemaal gevolgd en getest.

Ook die gaan bij een positieve test vervolgens in quarantaine.

Wat bij het wielrennen uiteraard betekent 'uit koers'.

Op de regels per land kan de UCI weinig afdingen. Evt strengere regels kan natuurlijk wel.

Besmet cq positief getest in koers blijven is geen optie. Bij één besmetting de hele bubbel uit koers halen lijkt mij niet nodig, zolang iedereen in de bubbel dagelijks gevolgd cq getest wordt.

Met ploegbubbels is de kans toch aanzienlijk dat na één besmetting in de bubbel er meer besmettingen cq positieve tests volgen. Wat er dan van een ploeg in koers overblijft is de vraag...

Vooral de etappe koersen kunnen zo wel eens heel verrassende winnaars opleveren...

Leuk voor alle poultjes :-)
21-07-2020 13:40
Als er iemand in een rittenkoers positief test, kan het bijna niet anders of de ganse ploegbubbel moet eruit. Ttz zijn bubbelgenoten moeten getest, maar aangezien het resultaat van de test momenteel om en bij de 24u op zich laat wachten, zou het zomaar kunnen dat ook niet besmette renners binnen de bubbel moeten stoppen.
Renners van andere ploegbubbels gaan m.i. nooit toelaten dat risicorenners van andere bubbels mogen van start gaan.
Deze week las ik dat er een australische bloedtest ontwikkeld werd die al na 20 min kan bepalen of je al of niet besmet bent. Dergelijke test zouden ze zo vlug mogelijk ook in het wielrennen moeten hebben om geen onnodige uit te sluiten.
    21-07-2020 14:44
    Dus wel de hele ploegbubbel, waarbij constant de veiligheidsmaatregelen worden gehandhaafd, maar niet een renner van een andere ploeg uitsluiten, waarmee de besmette renner de hele dag kop-over-kop mee in de aanval heeft gereden?
    21-07-2020 19:29
    Dan moet het ganse peloton naar huis. Als renner rij je gedurende de 180 à 200 km met zowat alle renners eens naast elkaar gedurende de koers.
    21-07-2020 21:27
    Tuurlijk gaan ze geen protocol opwerpen waarbij een enkele besmetting de hele gans naar huis stuurt. Gewoon alleen het zieke gansje.
21-07-2020 14:43
gezien de comeback die corona aan het maken is in europa nu verwacht ik dat de meeste koersen weer zullen worden geannuleerd
21-07-2020 16:07
Waar zijn we toch met z’n allen in beland.
21-07-2020 18:23
Nice schijnt een nieuwe haard te zijn, in NL wordt in augustus al een tweede golf verwacht. Ik heb er een hard hoofd in.
21-07-2020 18:47
Al die ‘haarden’ nu zijn een geteld kleinvoud van eerder nog los van de ijsberg onder water die we voorbijgevaren zijn zonder er notie van te nemen.
    21-07-2020 19:06
    Jeetje, wat is je punt? Bij voorkeur in iets minder bloemrijk Nederlands...
    21-07-2020 19:55
    Het punt is dat het ergste voorbij is, het virus heeft vele malen erger gewoed dan we denken. De tijd van 12 maart komt niet meer.
    21-07-2020 20:01
    Meer dan genoeg locaties in Nederland waar het nu slechter gaat, dan in maart. De kans dat dat gekeerd moet worden met een stap terug qua losheid is vrij reëel. De kans dat dat op plekken invloed gaat hebben op het doorgaan van koersen is dat ook.
    21-07-2020 20:19
    @RV

    Je bedoelt waarschijnlijk 'De tijd van voor 12 maart komt niet meer.'

    Helemaal eens...
    21-07-2020 20:42
    Incorrect. De tijd vanaf 12 maart tm 1 juli komt niet meer, dan is niet haalbaar. Wellicht nog iets van een softe lockdown maar volledig het slot er op niet. In de zeer nabije toekomst zal men ervoor kiezen om een wereld met Corona te accepteren, zowel vanuit de overheden als vanuit het volk.
    21-07-2020 21:23
    Oja het orakel kakelt weer...
    22-07-2020 07:51
    @RV: ik kijk uit naar de dag dat jij hier iets zinnigs neerzet. Alles wat je geroepen hebt wat betreft corona is onwaar gebleken. De overheden gaat ervoor kiezen om corona te accepteren haha, net zoals in Barcelona nu zeker en Victoria.
    22-07-2020 08:13
    @S Morgenster

    En dat is iets wat we niet weten, omdat er pas sinds Juni/Juli beter/meer getest wordt in Nederland, wat we voor die tijd niet hadden.
    Daarom lijkt het ook meer, maar in de realiteit is dat niet zo.
    22-07-2020 08:28
    Vriend, je kletst...

    Kijk naar het % positieve gevallen na testen. Dat was 0,6% en is gestegen naar 1%. Daarnaast is de R waarde gestegen van onder 1 naar 1,29 maw een zieke besmet meer andere mensen. Dus die 1. 000 geteste nieuwe gevallen van vorige week besmetten er deze week 1.290 etc...

    Dat komt oa omdat veel mensen hun gemiste feestjes zonodig in moeten halen en zich met milde klachten niet testen.
21-07-2020 19:15
In Nederland hadden we de eerste 3 maanden (half februari tot half mei) gemiddeld 11.000 besmettingen per dag. In de piek naar schatting 27.000 minimaal. Kortom geen paniek bij deze aantallen, slechts blijven opletten.
    21-07-2020 19:27
    Ja deed iedereen dat maar. Na de solidariteit van maart is t nu wel anders. Mensen moeten gemiste feestjes inhalen enzo...
21-07-2020 19:31
Mensen moeten eens wat minder hysterisch doen over besmettingen. Er worden nog weinig mensen ziek van en er gaat hier niemand meer dood aan.
    22-07-2020 07:53
    Ik spreek je medio augustus.
21-07-2020 19:57
Fred, kom jij enkele weken achter ? Niemand doet hier hysterisch maar rond de dagelijkse cijfers kan je niet omheen. Gisteren zijn er bij ons in B 259 besmette personen op een dag bijgekomen. Dit is meer dan een verdubbeling tov vorige week (toen 95). Intussen stijgt ook opnieuw ons dodental lichtjes. Kortom het gaat de verkeerde kant op en donderdag as zal de veiligheidsraad wsch enkele versoepelingen terugdraaien. Als het verder deze kant blijft opgaan , zullen onze belgische klassiekers niet kunnen doorgaan.
Zoals AdZ ook al aangaf: sommigen zien feestjes met 200 onbekende personen ook als hun bubbel.
    21-07-2020 23:00
    Onze klassiekers zijn in oktober, dat is nog een dikke twee maand. Misschien is het zelfs beter dat de tweede golf nu begint, zodat deze hopelijk weer (wat) gaan liggen is tegen dat de klassiekers gereden worden.

    Beter dat dan dat het nu wat op en neer gaat en de tweede golf pas begin september echt doorbreekt.

    Hoe dan ook zijn we misschien de hysterie gepasseerd en gaan we nu proberen te laten doorgaan wat veilig kan doorgaan. Een eendagskoers waarbij de renners vooraf getest worden en waarbij het publiek gevraagd (of bevolen) wordt om thuis te blijven is dan misschien wel mogelijk.

    Tenzij de ziekenhuizen natuurlijk weer vol liggen en het weer onethisch wordt om iets anders te doen dan je medeleven te betuigen met de slachtoffers. Dan kunnen we alles wel weer schrappen tot de golf weer gaan liggen is. Maar hopelijk blijft dat achterwege en wordt tijdens de tweede golf alleen verboden wat ook een virologisch risico inhoudt.
21-07-2020 20:07
Ik ben er van overtuigd dat het virus minder agressief is dan in maart.
Er zullen wel meer besmettingen komen door de versoepelingen maar minder zieken. Ook is maatwerk gevraagd voor bepaalde groepen zondaars. Maar wielrennen hoeft daar niet de dupe van te zijn omdat de protocollen en toeschouwersbeperkingen voldoende moeten zijn.
    21-07-2020 20:10
    Het is eigenlijk allemaal verbazingwekkend laag en binnen de perken wanneer je bedenkt dat nagenoeg alles weer opengegooid is.
    21-07-2020 20:20
    Er komen momenteel minder zwaar zieken omdat de besmettingen vooral bij jongeren zich voordoen terwijl het bij de 1e lockdown vooral de ouderen waren die getroffen werden. Ook zullen onze dokters intussen ook meer kennis en ervaring opgedaan hebben. Dat neemt niet weg dat we ons allemaal best aan de regels houden (handen wassen, mondmaskers, afstand houden, geen handjes schudden, bubbels beperkt houden) als we nog koersen willen zien dit najaar.
21-07-2020 20:21
Stelletje malloten hier ...
21-07-2020 20:22
Ja en alleen nog de 15 usual suspects op de IC. Onze zorghelden zullen zich langzamerhand ook wel weer wat vervelen.
    22-07-2020 07:58
    Deze opmerking zegt eigenlijk al genoeg over het verstandelijk vermogen van de eigenaar.
21-07-2020 20:33
En bij jullie blijkbaar toch ook niet zo goed : dit is net binnen : https://www.hln.be/nieuws/buitenland/ook-in-nederland-stijgt-aantal-besmettingen-snel~ab9b21b2/
    22-07-2020 08:23
    Er wordt nu wel meer getest dan voorheen (Voor juni waren er bijna helemaal geen testen beschikbaar), dus het is logisch dat nu er getest wordt, er meer besmettingen worden vastgesteld.

    Maar dit zegt helemaal niets over de aantallen die we hebben gehad in maart (Want als we in die periode testen beschikbaar hadden, waren de besmettingen en het dodental veel hoger dan is gemeld).
21-07-2020 20:34
Ja ja is al bekend ,geen paniek. Alles onder controle hier. Nog steeds 17.500.000 Nederlanders die het niet hebben. Over.
    21-07-2020 23:17
    Ah Fred zegt dat alles in orde is. Bedankt, Fred, om ons gerust te stellen.
    21-07-2020 23:53
    Jaja, lijkt wel alsof Fred de blijde boodschap komt verkondigen.
22-07-2020 09:12
De blijde boodschap.

Levitan 3 : 3 -6 :
Aldus sprak hij op de berg bij Burgos :
Weest niet wankelmoedig,
en klein van hart. En laat u niet verblinden door de duivel van de R- factor en zet uw parkoersen uit , op de wegen van de Heer. Want hij wist dat het zijn vaders wil was dat de koersen zouden opstarten en dat zijn zegen erop rusten zou. Aldus was het geschreven en zij gingen door hem gesterkt en bemoedigd heen, om met hernieuwde kracht de voorbereidingen te treffen in hunner dorpen en steden.
    22-07-2020 11:07
    Haha mooi geschreven Fred!

    Je moet er in geloven om er kracht en hoop uit te putten.

    Hoop is dan weer de teleurstelling van de toekomst.

    We gaan t zien in dit theater :-)
    22-07-2020 11:31
    En José zag dat het goed was.

Reacties zijn gesloten.