UCI over diskwalificatie Eekhoff: “Eekhoff stayerde tientallen seconden”
vrijdag 27 september 2019 om 22:07

UCI over diskwalificatie Eekhoff: “Eekhoff stayerde tientallen seconden”

Het jurybesluit om Nils Eekhoff te diskwalificeren en daarmee niet uit te roepen tot wereldkampioen bij de beloften roept veel vragen op. UCI-perswoordvoerder Louis Chenaille gaf vanavond aan een handvol media, waaronder WielerFlits, antwoord op de meest prangende vragen.

Waarom is Nils Eekhoff niet tijdens de wedstrijd uit koers gehaald?
“De beslissing is gebaseerd op televisiebeelden die na afloop zijn geanalyseerd. De renner is niet eerder uit de wedstrijd gehaald omdat de beelden pas achteraf zijn bekeken. De beelden waren niet live op televisie.”

Is er protest aangetekend door andere landen?
“Er is geen protest aangetekend door andere landen. Wel zijn de Nederlanders naar de jury gekomen voor opheldering. Op basis van mijn informatie is het niet tegengesproken.”

Waarom is er op het desbetreffende moment geen barrage bij de volgauto’s gemaakt?
“Tijdens de wedstrijd is het niet opgemerkt. Na afloop zijn de beelden herbekeken.”

Wie heeft het incident gemeld?
“De videoscheidsrechter heeft het achteraf gemeld aan de jury.”

“Dit is de maximale straf volgens de UCI reglementen. Deze straf is opgelegd vanwege langdurig stayeren achter de auto, dan hebben we het over tientallen seconden.”

Kan de Nederlandse selectie alsnog in beroep gaan?
“Als eenmaal een beslissing is genomen, kan je daar niet tegen in beroep gaan. Op basis van mijn informatie is er geen indicatie dat ze dat gaan doen.”

79 Reacties
27-09-2019 23:14
En laat vooral de motards bij bijna iedere wedstrijd op 5 voor de renners rijden. Dat is kennelijk van minder invloed op de uitslag. Kansloze prutsers bij de UCI.
27-09-2019 23:16
Dat bedoel ik, Peter Lippens. Dat deed hij niet. Maar wat als hij het wel had gedaan?
27-09-2019 23:19
Waarom worden die beelden niet vrijgegeven?
Ook als er werkelijk tientallen seconden gestayerd is, vind ik het een erg zware straf voor een vergrijp in die fase van de wedstrijd. Je kan het bezwaarlijk koersbepalend noemen. Dat zou toch ook moeten meegenomen worden.
27-09-2019 23:20
Ik mis nog de vraag "Vrijwel iedereen (andere wielrenners, journalisten, volgers) spreekt schande van de beslissing. Is dit niet heel slecht voor het imago van wielrennen?"
    27-09-2019 23:31
    Tijdens de Vuelta was het wel in beeld toen Roglic al stayerend teruggebracht werd (na een val) en Movistar in de wind vol gas gaf vooraan.

    Ik heb me destijds enorm geërgerd dat er toen niet meteen actie ondernomen werd en ik ben blij dat het nu alsnog wel wordt gedaan.

    Het probleem ligt vooral bij de mensen die al jaren roepen "dat het allemaal eerlijker moet" . Die hebben de deur opengezet naar dit soort mogelijkheden met de VAR en dan zijn dit de consequenties. Dat is wat het imago van het wielrennen schaadt.

    Een wijs man zei ooit: Be carefull what you wish for. It might come true
    27-09-2019 23:47
    Dat is in de vuelta met toestemming van de jury gebeurd
    28-09-2019 00:44
    Precies! Met instemming van de jury, dus wie kan er nog een touw aan vast knopen. Wat een inconsequent stelletje amateurs...
    28-09-2019 09:59
    " niet meteen actie ondernomen werd en ik ben blij dat het nu alsnog wel wordt gedaan."

    Het probleem is vooral dat ze niet meteen actie ondernamen, maar achteraf pas.
27-09-2019 23:29
Zelden zo’n lul gezien als Veneberg. Lijkt de persvoorlichter van de uci wel. Zijn primaire taak is opkomen voor zijn renners en ploegleiders. Deze volstrekt incapabele man komt op voor de jury in het belang van het wielrennen. Waarschijnlijk lezen we binnenkort dat hij een mooi baantje heeft bij de UCI
27-09-2019 23:44
Videobeelden..

Eerst ging het alleen over GPS-data. Dat fascineert mij wel. Ten eerste omdat die inderdaad rare uitschieters en onnauwkeurigheden kunnen opleveren. Ten tweede omdat ik me realiseer dat ik (en met mij veel anderen) met elk Strava-ritje zomaar het bewijs voor talloze verkeersovertredingen het internet op slinger. En dan ben ik nog een hele brave fietser.
    28-09-2019 00:30
    Welke verkeersovertredingen heb je het dan over?
28-09-2019 00:07
Die Veneberg kunnen we toch nooit meer serieus nemen. Wat een druif.
28-09-2019 00:11
Hoe jammer het ook is voor deze jongen, tientallen seconden stayeren om terug te keren is niet goed te praten. Veneberg zal beseffen dat het daarom zinloos is om verder in discussie te gaan. Eekhoff heeft een risico genomen en is achteraf daarvoor bestraft.
    28-09-2019 00:30
    In feite vind ik het stayeren ook vaak ergerlijk, maar hier wordt er een renner, nota bene de winnaar, uitgepikt. Dat voelt niet als rechtvaardig. Ben benieuwd hoe dit WK verder verloopt. Er is nu wel een precedent geschapen. Lang wachten op de definitieve uitslagen?
28-09-2019 00:32
Al met al. Aanvechten deze beslissingen, want beelden zijn er waarschijnlijk niet in voldoende mate. Waarom afgaan op een constatering van één official. Grote kans dat dit teruggedraaid moet worden. Neemt niet weg al zou dat gebeuren het mooie is afgenomen bij die jongen.
De ceremoniële uitreiking van de gouden medaille.
28-09-2019 00:51
Het interview met de UCI man dat op Sporza staat, daar heeft hij het toch echt maar over 10 tot 15 seconden. Niets over twee minuten of “tientallen seconden”.
28-09-2019 01:01
Astma medicijnen / doping mag voor een Brit, maar na valpartijen achter auto's hardrijden en terugkeren in het peloton mag niet. Waar zit ik in vredesnaam naar te kijken. Langzaamaan begin ik af te haken bij mijn favoriete sport.
    28-09-2019 11:38
    Ik haakte al zowat af toen een of andere pedante belg nogal een punt wilde maken als jury voorzitter bij de Tour en Sagan uit koers nam. Er moest toch echt even een stelling ingenomen worden, om vervolgens bij een bergetappe later 2 GC-rijders te bestraffen met een tijdstraf wegens aannemen van een drinkbus terwijl al snel te zien was dat ook Bardet een drinkbus aannam. De dag erna waren de tijdstraffen verdwenen.

    Neem mee dat eerder Froome een Tour winst heeft overgehouden aan een aparte jury beoordeling en je weet dat niet de regels, maar de belangen de uitslag kunnen bepalen. Daar heeft het hier ook wel enige schijn van.
28-09-2019 07:04
Of de beslissing nu goed of slecht is.
We hebben een jonge renner die steun nodig heeft.

Nils, veel sterkte het was een geweldige overwinning en prestatie.
Ik heb erg van het moment genoten.

Jij bent mijn wereldkampioen
28-09-2019 07:16
Ik kijk al heel wat jaren koers, en kijk bijna alles maar ik dacht obv ervaring dat stayeren na een valpartij toegestaan is/ gedoogd werd. Zo zal de jury in eerste instantie bij de livebeelden ook gedachten hebben om er na kritiek toch maar iets aan te moeten doen, tsja.. de willekeur in beslissingen is voor niemand goed
28-09-2019 07:28
Zit die videoscheidsrechter na de wedstrijd nog wat random beelden te bekijken of wat moet ik me daar bij voorstellen? Kan die dat niet direct melden of werken ze nog met de postduif bij de UCI?

Voor mij toch redelijk duidelijk dat er uit bepaalde hoek geklaagd is over dat stayeren. Ik gok op de Italianen. Dat ze dit dan weer niet durven toegeven zegt ook veel.

Hopelijk kan zijn merkenploeg nog iets betekenen want bij de Nederlandse bond blijken het allemaal slappe vodden te zijn.
28-09-2019 07:54
Meer elementair begrijp ik het hele probleem omtrent dit stayergeval niet, was toch eenvoudig te gedogen?
28-09-2019 07:56
Stelling: niemand die klassiekers heeft gereden op de openbare weg (ongeacht niveau) vindt deze beslissing begrijpelijk.
    28-09-2019 08:08
    Eens
    In feite betekent deze uitspraak grofweg dat je na een valpartij waarbij je een minuut bezig bent geweest met jezelf en je fiets bij elkaar rapen solo die minuut solo moet gaan dichtrijden.
28-09-2019 08:08
Volgens mij gaat de discussie niet zozeer over of stayeren al dan niet mag, dat is immers tegen de regels.
Het punt is dat het achteraf gebeurt, grofweg 3 uur na het 'delict', nadat een 21-jarig talent op prachtige wijze een loeizwaar WK heeft gewonnen. Bovendien heeft hij geen enkele vorm van waarschuwing gehad, en zien we het hele jaar door renners achter motoren, auto's, bochten afsnijden, aan bidons hangen.
Dan hoor je ook nog dat ze zijn schouder eerst weer in de kom moesten zetten na de bewuste val, dat maakt het alleen nog maar disproportioneler, waar is de heroiek van het wielrennen gebleven?

Ik denk dat wanneer je terug gaat kijken naar alle videobeelden van alle koersen dit jaar er volgens deze criteria ('enkele tientallen seconden stayeren') in iedere koers minimaal 1 renner uit de uitslag zou moeten zijn gehaald. Uit eigen ervaring weet ik ook dat als het een beetje koers is je zonder stayeren nooit meer terug komt in het peloton na een valpartij.

En dan staat er aan het eind ook nog een miezerige Italiaan te juichen op het podium.
28-09-2019 08:48
Waren dan de achterstanden van de Eekhof, Konychev en Stokbro zo groot na hun val, dat ze niet gewoon op eigen kracht terug naar de karavaan konden rijden om daar dan zoals in elke koers van wagen naar wagen te rijden en terug aan te sluiten. Ik weet niet wanneer de Italiaan en de Deen gevallen zijn, maar bij Eekhof waren er toch nog meer dan 120 km te rijden, kon die dan niet zoals Evenepoel, die verleden jaar twee minuten verloor bij een val in het WK bij de junioren met nog een 60km te rijden, gewoon op eigen kracht terugkeren, dit geldt ook voor de andere twee.
    28-09-2019 08:57
    Zie stelling hierboven. Jij hebt nog nooit een klassieker gereden.

    Klopt dat? Eerlijke vraag.
    28-09-2019 09:30
    Wat heeft dat te maken met klassiekers? Volgens mij lag het WK nog niet in een definitieve plooi. En was terugkomen op eigen kracht tot aan de volgauto's nog mogelijk, en anders moesten Eekhof, Konychev en Stokbro maar afgestapt zijn. Dat je tussen de volgauto's wat stayert, dat wordt wel gedoogd. Alhoewel in Utah kreeg de Amerikaan Piccoli daar ook een tijdstraf voor. En mijn mening geldt niet alleen voor Eekhof, Konychev en Stokbro, maar ook voor HV,Evenepoel, Sagan, Thomas,Ackerman enz., ja ook voor van der Poel...
    28-09-2019 10:14
    Ik vroeg gewoon: heb je ooit een klassieker gereden op de openbare weg? Op welk niveau dan ook.

    Al was het maar bij de junioren: dan wist je dat je opmerking niet klopt.

    Ik zie namelijk niemand met koerservaring deze opmerkingen maken. Terecht ook want het is flauwekul.

    Nogmaals, ik neem het je niet kwalijk. Maar niemand in het peloton is het met je eens. Niemand.
    28-09-2019 10:21
    Nee, op eigen kracht terugkomen was voor Eekhoff onmogelijk. Als je een beetje kunt rekenen en zag hoe lang Eekhoff stil stond en hoe vlug hij weer in het peloton kwam aansluiten, dan was het meteen duidelijk dat hij ongeoorloofde dingen heeft gedaan (zou het dus ook voor een jury moeten zijn). Keuze vanuit Eekhoff is volledig logisch, want als je het niet doet, hoef je niet eens meer op te stappen na de valpartij.
    28-09-2019 10:47
    Je moet toch niet solo terugkomen? Eekhoff had ook kunnen terugkomen met de rest van de Nederlanders.
28-09-2019 09:29
Voortaan zonder volgwagens koersen. Val je of heb je pech dan uit de koers. Koersvervalsing is met volgwagens aanzienlijk. Wat als Gilbert straks wereldkampioen wordt, maar in de finale wordt bijgestaan door renners die in het verloop van de koers tussen de volgwagens zijn teruggekomen, dan zou hem de titel evengoed moeten worden ontnomen. Het is niet mijn voorkeur, maar wel zo consequent. Enige oplossing is dus zonder volgwagens. Pech is pech.
    28-09-2019 10:15
    Ook jij hebt overduidelijk nooit gekoerst.
    28-09-2019 11:34
    @HV: Harstikke cool dat jij ooit eens een klassieker hebt gereden, chapeau. Ik zal het hier zelf nog maar een keer benoemen, want blijkbaar is het erg belangrijk voor je.

    Punt is dat de UCI zo inconsequent is als de VAR in het voetbal. De jury meet met 8 maten, en had hier niet moeilijk over moeten doen. Denk dat we het daar allemaal mee eens zijn, toch?
28-09-2019 09:37
Arm uit de kom, zelf weer erin gezet teruggekeerd m.b.v. ploegauto.

Niks bijzonders, logisch en zeer gebruikelijk.

Als die nou gelost was omdat het hem te snel ging en op deze manier weer terug aansluiting had gekregen, maar dit is valpartij met lichamelijke schade....

Voor mij blijft Nils gewoon de wereldkampioen!
28-09-2019 12:14
Slechtste aan het UCI argument is dat het imago van de sport beschadigd zou worden…. Door beelden die niet op tv waren… Ze richten nu veel meer schade aan.

Reacties zijn gesloten.