UCI mengt zich in debat over racisme: “Werk maken van gelijke kansen”
foto: Cor Vos (archief)
dinsdag 9 juni 2020 om 14:43

UCI mengt zich in debat over racisme: “Werk maken van gelijke kansen”

De internationale wielerunie UCI heeft zich gemengd in de internationale discussie die momenteel gevoerd wordt over voornamelijk racisme. De bond benadrukt al langere tijd werk te maken van gelijke kansen in de wielersport. “We streven nog altijd naar een gelijk speelveld. Wielrennen moet voor iedereen toegankelijk zijn.”

Het racismedebat is opgelaaid na de dood van George Floyd, een zwarte Amerikaan. Zijn overlijden – nadat een witte politieman meerdere minuten een knie in zijn nek drukte – leidde tot veel discussies, onrust en geweld in Amerika en inmiddels ook in andere landen ter wereld. Ook in Nederland zijn er veel demonstraties na de dood van Floyd.

De UCI benadrukt uiteraard fel tegen racisme te zijn. “We hebben een ethische code: alle atleten zijn gelijk. We maken geen onderscheid op basis van ras, politieke- en religieuze voorkeuren, huiskleur, gendervoorkeur of andere soorten racisme.” De wielerunie is druk bezig om de diversiteit binnen het wielrennen te vergroten.

Westerse sport 
De UCI beseft echter dat het wielrennen een voornamelijk Westerse sport is, en dat renners uit bijvoorbeeld Afrika en Azië een langere weg moeten afleggen om prof te worden. “De wielersport is vandaag de dag vooral populair in de wat meer welvarende landen.” De UCI kijkt dan ook verder, naar landen met een beginnende wielercultuur.

“We organiseren elk jaar de wereldkampioenschappen wielrennen, waar 196 landen aan deelnemen. Dit laat zien dat er wel degelijk meer diversiteit is. We bezochten met het WK vorig jaar drie continenten met Noord-Amerika, Azië en Europa. In 2025 zetten we de volgende stap met een wereldkampioenschap in Afrika, voor de eerste keer in de geschiedenis.”

Talentontwikkeling 
“We beseffen echter terdege dat het niet overal even eenvoudig is om de stap te maken naar het allerhoogste niveau. Sommige bonden hebben niet de financiële middelen om de renners voldoende te begeleiden. De focus ligt dan ook op het opleiden van beloftevolle atleten”, zo doelt men op het World Cycling Centre (WCC), het trainings- en opleidingscentrum van de UCI.

De UCI zal ook de komende jaren blijven investeren in talentontwikkeling, in de hoop de diversiteit te vergroten binnen de wielersport. Want: “Wielrennen moet voor iedereen toegankelijk zijn.”

35 Reacties
09-06-2020 15:25
Albasini en Moscon mogen meedenken..
09-06-2020 15:34
Als je wielrennen nog mondialer wil maken in bv Azië en Afrika, wat heeft dat dan met racisme van doen? Of geldt voor de UCI soms ook dat als je als blanke (organisatie) zwijgt in debat je dan schuldig bent aan racisme?
    09-06-2020 18:49
    Dat is momenteel wel de tendens ja. Iedereen buitelt over elkaar heen om zich zo luid mogelijk te distantiëren van rascisme. Wat op zich prima is, maar wel érg opzichtig op dit moment. Gek genoeg heeft een club als Kick Out Zwarte Piet zich niet uitdrukkelijk tegen pedofilie uitgesproken heeft in hun statuten en reglementen. Dus blijkbaar keuren die pedofilie stilzwijgend goed hoewel seks met minderjarigen bij wet verboden is. Zijn veel mensen door gekwetst en voor het leven door getekend. Ik denk aan aangifte. Compleet absurd uiteraard dit hè? Om maar even een beeld te geven waar deze hysterie heen gaat. Het politieapparaat zal ontmanteld worden en daar krijgen we straks een deugpolitie voor terug die iedereen de maat komt nemen als je geen complete disclaimer op je rug getatoeerd hebt waar je allemaal afstand van neemt.
    09-06-2020 19:35
    Inderdaad. Ik lees ook de berichten over het ontmantelen/hervormen van de politie n de USA. Bizar komt het me over. Als 'we' straks een softe politie krijgen is het hek vd dam. Zeker in de USA. Met al hun wapengekletter. Zie je het voor je?

    Dat kozp geen afstand doet van pedofilie vind ik mogelijk nog stuitender dan voorstander zijn van racisme. Is het geen foutje van hun kant of weigeren ze eea aan te passen?
    09-06-2020 22:45
    Dat van die pedofilie was natuurlijk een uit verband getrokken voorbeeld. Je hoeft daar geen afstand van te nemen, het is immers bij wet verboden. Net als racisme. Maar dit is dus de valkuil die wereldwijd uitgegraven wordt. Geen afstand nemen van zaken waar je eigenlijk niet zo mee bezig was. Omdat het geen issue was. Omdat je er geen slachtoffer van bent maar het ook niet praktiseert. Je stond er niet bij stil, maar ineens wordt het je wel luidkeels aangerekend. Liefst met naam en toenaam zodat je goed zichtbaar bent voor de zelfverklaarde deugmens. Als je niet mét ons bent, dan ben je tegen ons. Hele héle gevaarlijke ontwikkeling.
    10-06-2020 16:52
    Oh zo ja Barry. Ik was ff niet zo scherp. Ben het helemaal met je eens
09-06-2020 15:43
Veel sporten zijn cultuurgevoelig. Hierdoor krijg je per definitie al dat er een onderbezetting en overbezetting is van rassen. Dit heeft ook met aanleg en spierontwikkeling en lichaamsbouw te maken. Tafeltennis, sprintnummers bij atletiek, schaatsen, etc. De reden dat sporten niet altijd goed toegankelijk zijn, zijn vooral de faciliteiten en financiën.
09-06-2020 16:00
Het is wachten op de langlauffederatie en de skibonden... Wat zinken we ver en wat maken we het ons zelf moeilijk door overal maar racisme achter te zoeken.

Als je al die gekkies binnen 1.5 meter op de Dam ziet denk ik alleen maar: Jullie creëeren zelf een probleem. In Nederland kun je in vrijheid leven en valt racisme mee. Ze krijgen alle ruimte. De enige die er wat tegen durfden te ondernemen waren destijds de Friese helden bij Dokkum.

In Nederland krijg je als gekleurde man of vrouw voldoende kansen. Ze praten zichzelf grotendeels een slachtofferrol aan.
    09-06-2020 16:25
    De Friese helden bij Dokkum ?? je bedoelt degenen die Bonifacius hebben gedood of bedoel je andere idioten.
    09-06-2020 18:03
    De blokkeerfriezen uiteraard. De mensen die hun kinderen wilden beschermen voor de haatcampagne van die kozp gekkies.
    09-06-2020 18:06
    Ik denk dat je iets te kort door de bocht gaat maar er zit een kern van waarheid in.
    Deze mensen voelen zich continue gediscrimineerd, nou wil ik niet voorbij gaan aan hun gevoel en misschien hebben ze gelijk. Tegelijkertijd kijk ik naar verhalen uit Afrika en zie ik dat daar hetzelfde speelt tussen donkere mensen onderling. Dat maakt het lastig, want het kan zo diepgeworteld zitten bij de mensheid dat het gewoon bijna onmogelijk op te lossen is.
    Hoe je Friese 'helden' omschrijft vind ik een beetje pijnlijk, mensen mogen protesteren en ook een tegenprotest is toegestaan. Tegelijkertijd moeten we er gewoon niet teveel aandacht aan schenken, als het niet zo groot is als we denken. Blijkt het groter dan we inschatten is onze inschatting verkeerd en zijn we volgens mij allebei niet te beroerd om ons een beetje aan te passen
    09-06-2020 18:26
    Buiten was het toch geen probleem, dat besmettingsgevaar van corona? Zeker niet met mondkapjes op?! Waarom nu opeens wel?
    09-06-2020 18:37
    @S Morgenstern Omdat het vreselijk hypocriet wordt toegepast. een horecaondernemer moet op de centimeter zijn terras afmeten en die soort demonstraties mogen doorgang vinden van diezelfde burgemeester. Dit terwijl ik de lokale ondernemer en zijn inkomsten echt belangrijker vind dan deze beroepsdemonstranten. Zeker het deel blanke groen linksers wat er tussen stond.
    09-06-2020 18:47
    Oké, dus de hypocrisie in de toepassing van de regels, maakt dat het hutje mutje op de dam staan wel problemen veroorzaakt..
    09-06-2020 21:30
    Uiteindelijk mag de horeca deze demonstranten dankbaar zijn wanneer blijkt dat over 2 weken er nada noppes invloed blijkt te zijn geweest. En de festivalbranche al helemaal.
    09-06-2020 21:33
    Ik denk dat de festival branche geen millimeter ruimte krijgt.
    10-06-2020 09:50
    Wat @Pannenkoek zegt is juist. Er zijn diverse studies gedaan naar hoe mensen naar donkere mensen kijken. En dan blijkt dat donkere mensen een blanke meer vertrouwen dan iemand van hun eigen kleur.

    Zelf meerdere malen in Afrika geweest voor vrijwilligerswerk. En de discriminatie is daar vele malen erger dan wij ons hier kunnen voorstellen. Elk tintje donkerder staat gelijk aan zoveel minder waard en minder slim. Ik heb daar vrienden die daarom de droogteperiodes haten omdat ze dan iets donkerder zijn dan in de regenperiode en ze daarom voor vrienden en familie minder waard zijn.
    Laat staan hoe ze in sommige delen blanken bezien. Daar zit een mega verschil per regio in van gediscrimineerd worden tot het hoogst haalbare als mens. In 1 stam voldeed ik aan al hun kenmerken van het hoogst haalbare haarkleur huidskleur sproeten kleur ogen, met langslopen van een school werd de klas onderbroken en moesten de kinderen naar buiten waar de lerares in het engels aan de kinderen van 4 ging uitleggen hoe en waarom ik zoveel meer was dan hun, ook werd ze verteld dat het hebben van een kind van een blanke hun kind superieur zou zijn aan de andere kindjes in het dorp zoals zij zelf. 1 van de moeders bood later op de dag dan ook hun dochtertje aan ter adoptie. Verderop in de straat kwam er een oudere vrouw en die moest me eer betuigen en kuste letterlijk de grond. En bleef liggen tot ik voorbij was getrokken.
    Waarom ik hier niets van zei? Omdat mij werd uitgelegd dat als ik op dat moment haar zou aanspreken ik haar voor omstanders te schrande zou maken. En dit haar lager zou maken in haar dorp. Geloof mij, het is surreël als dit je overkomt. En ik voelde me er absoluut niet prettig bij.

    In een andere regio waar ik heen trok werd je als blanke continue nageroepen met allerlei discriminerende uitspraken. Maar dat had ik zoveel liever dan het andere dorp. Daarbij na 2 weken in gebied te zijn waar ze discrimineerde hield het op, toen ze doorhadden dat ik hetzelfde at als hun, met hun praat ipv over ze, ze hielp met problemen, ze ook aansprak op onbehoorlijke gedrag ongeacht als ze met tig man om me heen stonden, behandelde ze als gelijke ipv anders. Je werd 1 van hun door gedrag. Het mooiste "compliment" was toen ik door het dorpje liep en er toevallig nog een blanke door het dorp reisde, ze tegen hem namen noemde en ze mij als 1 van hun zagen en zeiden pfff zie je die.... en ze even niet doorhadden dat ik ook een ... was. En kon er daarna wel wat van zeggen.
    10-06-2020 10:45
    Interessant cyclinglife. Overigens speelt exact hetzelfde op de Balkan mbt de donkere zigeuners.
09-06-2020 16:07
Het verplichte statement wat je al kon verwachten. Iedere organisatie brengt iets vergelijkbaars naar buiten, aangezien je anders vrij snel een onpopulaire stempel opgedrukt krijgt
09-06-2020 16:46
Heeft de UCI luid en duidelijk protest aangetekend toen de Noorse juniore Susanne Andersen in Qatar opzettelijk door een politieauto werd aangereden omdat ze zich, op weg naar haar hotel, met blote benen op de openbare weg begaf in dat land?
    09-06-2020 17:00
    Nee, want de doekoetheedoeken blijven sowieso buiten schot. Every now and then kruipt zelfs Máxima er giechelend bij eentje op schoot.

    Wat het racismeprobleem in NL betreft, dat is er natuurlijk overal wel in een bepaalde vorm. Het massaal samen komen in manifestaties met een urban meets hail the world saus eroverheen tijdens de coronatijd zie ik echter niet veel zoden aan de dijk des oplossings zetten. Daarnaast vloeken deze nogal bij de mierzoete we all unite / it s a small world after all - statements van verschillende organisaties die op tijd officieel aan de juiste kant van de lijn te willen staat. Kortom een en ander komt mij vrij onecht over.
09-06-2020 17:27
#salonfähig
09-06-2020 19:36
Kan Wielerflits zich even snel solidair verklaren met black lives matters anders dreigt hier binnenkort een serieus probleem.
09-06-2020 21:17
Zolang de UCI kiest voor WK's in Qatar om in een door slaven gemaakte wereld haar zakken te vullen, heeft de UCI weinig recht van spreken als het gaat om Black Lives Matter.
Alhoewel, het waren vooral mensen uit Bangladesh geloof ik die daar werkten. Die zijn niet zwart maar rood. Dus dat maakt blijkbaar niet uit.

Dit soort statements van organisaties als de UCI, FIFA, UEFA, etc. zijn om te kotsen, en totaal niet geloofwaardig. De mond vol van dit soort politiek correcte statements, maar als de daad bij het woord gevoegd moet worden dan geven ze niet thuis.
10-06-2020 02:05
Jammer dat een issue als racisme op een wielerforum terecht komt.Mijns inziens zijn al die strapatsen om meer diversiteit te krijgen gewoon verspilling van tijd en energie.De donkergekleurde medemens in Europa of Amerika staat blijkbaar niet te springen om wielrenner te worden,zij zien meer in voetbal basketball baseball enz.We gaan toch ook niet een sport racistisch noemen als de donkere medemens er totaal geen affectie mee heeft(ik zie weinig donkere duivenmelkers,fierljeppers enz)
10-06-2020 02:17
Het uitsluiten van anderen zit in de menselijke aard,we hebben nu eenmaal allemaal iets klootzakkerigs in ons,zo is de mens nu eenmaal maakt niet uit wat mogelijke huidskleur is we zijn gewoon zo af en toe aperte klootzakken in ons gedrag naar de andere medemensen.
10-06-2020 02:38
Ik vind dat alle racistische zaken in de wielersport moeten worden aangepakt.
De UCI vergeet even hier te benoemen:

- dat Aziaten vaak op kleinere fietsen moeten rijden, waardoor ze minder meters maken per trapbeurt en zo dus geen koersen kunnen winnen (het bewijs hiervoor is enorm, bijna geen Aziaten op de erelijsten van de klassiekers)

- dat koersen altijd overdag gereden worden, waardoor donkere renners in het nadeel zijn omdat ze opvallen, maar 's nachts zouden ze ongemerkt kunnen ontsnappen (bewijs: zeer geniepig complot van de blanke organisators i.s.m. de blanke renners, zulk toeval bestaat niet)

- dat de wedstrijdleider het startschot gebruikt om niet-blanken van de eerste rij te schieten wat hen onmogelijk maakt om in de eerste ontsnapping te zitten (bewijs: oogtest, telkens als ik na het startschot met vol verwachting naar het peloton kijk: alleen maar witte mensen op de eerste rij, creepy)

- dat alle ploegleiders blank zijn (en dus automatisch racistisch) en dus zwarte renners niet helpen als ze met pech langs de weg komen te staan (bewijs: hoorde vorig jaar november dat een renner zelfs in het plaatselijke dorp op zoek moest naar een smid omdat er wat in zijn achterband zat)

Aan anderen: het staat vrij om zaken toe te voegen die ik nog ben vergeten.
10-06-2020 12:39
Het Europees wielerpeloton is zo blank als het maar kan. Mondiaal hebben we tegenwoordig een paar leuke Afrikanen rondrijden en een verdwaalde Japanner. Dan houd het wel op.

Mijn gevoel zegt dat het geen rascistische oorsprong heeft maar eerder culturele achtergrond. Ook op basis van talent hoop ik dat het zo is dat donkere medemensen de selecties niet halen. Niet om hun achtergrond.

De racisme discussie gaat soms wel vreemde kanten op. Onlangs werd een Afrikaans afkomstige klassieke musicus uitgelicht. Mooie ontwikkeling lijkt mij. Eeuwen ligt dit continent achter ten opzichte van de Europese culturele klassieke vorming. Maar de reporter deed erg haar best om er een rascistische draai aan te geven. Het feit dat continenten en haar afstammelingen anders ontwikkeld zijn wil niet zeggen dat er sprake is van uitsluiting, maar verschil in ontwikkeling, vorming en interesses.
    10-06-2020 13:20
    Hebben de blanken ook niet een eeuwenoude achterstand betreffende het spelen van tradionele Afrikaanse en aziatische muziek?Ik zie maar weinig blanken in Gamelan orkesten of bij de Chinese Opera.
10-06-2020 13:15
Een van de eerste kampioenen op de baan was Major Taylor de eerste zwarte wereldkampioen op de fiets(1899)waarom hij niet rolmodel voor de zwarte medemens is geworden is mij een raadsel.Misschien was wielrennen wel een zwarte sport geworden was er nu geen vuiltje aan de lucht
10-06-2020 13:26
We hebben een ethische code: alle atleten zijn gelijk. We maken geen onderscheid op basis van ras, politieke- en religieuze voorkeuren, huiskleur, gendervoorkeur of andere soorten racisme.”vreemde uitspraak me dunkt,er is toch maar 1 soort racisme,maar er zijn meerdere soorten van discriminatie.
10-06-2020 14:48
Ik denk dat de hoge instapkosten (een fiets is duurder dan een bal) en minimale eisen aan een infrastructuur (gravel zonder een slagveld aan kuilen). De bottleneck zijn om de wielersport buiten de "westerse" landen van de grond te krijgen.

Buiten dat is er voor racisme natuurlijk geen plaats in elke sport en elke sociale interactie.

UCI waait hier gewoon met het nieuws van de dag mee. Niks zeggen is geen optie, te veel zeggen vereist structurele actie en verantwoording daaraan.

Tot slot vind ik dat een aantal reacties hierboven wel getuigen van een enorme blinde vlek voor racisme in eigen omgeving. Of je nu de coronaregels aan je laars lapt in een demonstratie of de verkeersregels overtreedt om een bus anti-zwarte-pieten tegen te houden. Fout ben je ondanks je (in jouw ogen wellicht) goede intenties.
    10-06-2020 14:52
    Inhoudelijk op de "wens" van de UCI om het peleton meer multiculti te maken. Waar is het eigenlijk fout gegaan met het plan van MTN-Qhubeka? Dat liep toch 1 seizoen best wel oké met Afrikaanse renners?

    Zou gaaf zijn als dat ook met een Z-O Aziatisch-team zou lukken.
    10-06-2020 15:32
    Colombia is al een eeuwigheid "fietsgeil"hetzelfde voor Eritrea niet echt welvarend of voorzien van super infrastructuur ik denk toch dat cultuur een hele grote rol speelt.kijk naar Duitsland al een eeuwigheid een economische grootmacht maar wielrennen toch ondergeschoven kindje.
10-06-2020 15:40
Misschien is de relatief slechte salariëring wel oorzaak van het gebrek aan donkere medemensen er zijn legio sporten die beter betalen(voetbal basketball honkball etc}en daar zijn de donkere medemensen zeker niet ondervertegenwoordigd

Reacties zijn gesloten.