UCI krijgt felle kritiek naar aanleiding van gevaarlijk parcours in CRO Race
foto: Cor Vos
maandag 3 oktober 2022 om 09:10

UCI krijgt felle kritiek naar aanleiding van gevaarlijk parcours in CRO Race

De UCI krijgt de wind flink van voren. De reden: het finalerondje in de laatste etappe van de CRO Race, die verre van veilig was volgens verschillende renners en volgers. Zij lieten zich horen op Twitter.

“Goed om te zien dat de UCI de veiligheid van de renners tot haar grootste prioriteit maakt tegenwoordig”, trapt Johan Bruyneel sarcastisch af. Bij de opmerking plaatste de ex-renner en voormalig ploegleider een filmpje van de laatste kilometers van de slotrit van de CRO Race. Op de beelden is onder andere te zien hoe de renners tussen tramrails door manoeuvreren, verkeersobstakels ontwijken en bijna op een toeschouwer botsen.

“De UCI is weer eens de UCI”, stemt Jos van Emden – actief in de CRO Race – in met de kritiek van Bruyneel. De Jumbo-Visma-renner vult aan door te zeggen dat deze passage enkel nog het topje van de ijsberg was. “Niet alleen vandaag (zondag, red.), maar drie van de zes etappes waren ver over de limiet. Hoe denk je dat het gaat, David Lappartient?”, richt hij zich tot de UCI-voorzitter. “Dit was mijn eerste en laatste keer in de CRO Race.”

Ook Michael Mørkøv reageerde verontwaardigd. “Wie heeft de verantwoordelijkheid voor onze veiligheid in een UCI-wedstrijd?”, vroeg de Deen zich af, alvorens een oproep te doen: “UCI, help ons alsjeblieft…”

Lappartient: “Investeren in veiligheid”
UCI-voorzitter David Lappartient heeft nog niet gereageerd op de kritiek. In februari dit jaar, in een interview met WielerFlits en Cyclingnews, zei de Fransman dat veiligheid momenteel “de topprioriteit bij de UCI” heeft. “We gaan er alles aan doen om de veiligheid van de renners in alle koersen te verbeteren. Ieder ongeluk dat voorkomen had kunnen worden is er een teveel. Daarom gaan we flink in de veiligheid investeren.”

19 Reacties
3 oktober 2022 09:29
Wordt een beetje eentonig dat ze altijd (terecht) klagen over veiligheid, maar er ook altijd massaal voor blijven kiezen om op voetpaden te gaan rijden, daar waar dat absoluut niet nodig is.
3 oktober 2022 10:07
Niet oneens met de roep om veiligheid, zeker gezien de eerdere etappes en de tramrails, maar dat bijna botsen op toeschouwers komt hier, meermaals, toch omdat de renners het voetpad opzoeken?
    3 oktober 2022 10:16
    Inderdaad dat laatste stuk van dat filmpje rijdt de hele Ineos ploeg op de stoep. Lekker veilig achter die stenen obstakels. En aan het eind moeten toeschouwers hun woning in om ze er langs te laten.
3 oktober 2022 10:32
Svp niet die vreselijke spreektaalfouten zwart op wit zetten.
Het is: Het finalerondje, DAT....
    3 oktober 2022 10:52
    Je kunt het lezen als: „de CRO Race, DIE…” of „de laatste etappe, DIE…”.

    Vermoedelijk het eerste, omdat de helft van de etappes „verre van veilig” waren.
3 oktober 2022 11:20
Dat renners/ploegen ook zelf iets kunnen doen ipv achteraf smeekbedes op twitter te plaatsen klopt maar dat neemt niet weg dat de UCI ook haar verantwoordelijkheid moet nemen. In het begin van het jaar als persmomentje roepen dat veiligheid je topprioriteit is en dan niks doen neigt naar criminele nalatigheid.
    3 oktober 2022 12:49
    Klopt. De basis der basissen is toch dat er veilige parcours worden ingericht. Hoe de renners daar vervolgens mee omgaan is een ander punt, maar als je vertrekt vanuit een onveilige situatie komt het nooit goed. Dat mogen we de UCI toch wel verwijten hier.
3 oktober 2022 13:21
Ik heb het filmpje bekeken, inderdaad ermee eens dat het parcours levensgevaarlijk is. Welke gestoorde parcoursbouwer verzint die tramrails en dat straatje met die betonnen bolletjes?!

Dat de renners op de 'stoep' gaan is hier niet meer dan logisch. Immers, dat is ten eerste al veiliger. Ten tweede is er geen zichtbare afscheiding of verhoging van de stoep, waardoor het ook moeilijk als stoep definieerbaar is. Ook staan er geen hekken of is er een andere aanduiding dat het niet mag.
3 oktober 2022 09:28
Misschien maar stoppen met altijd die sarcastische opmerkingen want die lijken ze totaal niet te begrijpen.

Oh nu doe ik het zelf ook...
3 oktober 2022 09:45
Tussen de tramsporen met de racefietsjes, mooi man. :)
3 oktober 2022 10:40
Traksel sprak zelf van de 'Tramrailsen', als meervoud van tramrail.
3 oktober 2022 13:34
Is dit overigens niet een aankomst die ze al een aantal keer eerder in deze race hebben gebruikt hebben? In dat geval vind ik de kritiek van de renners achteraf wat vreemd, ze wisten dan immers wat ze te wachten stond.
    3 oktober 2022 13:39
    Volgens Jetse Bol 7 jaar geleden al. Maar ik vind dit te gemakkelijk. Het pleit de UCI niet vrij. Bovendien zou ik eerder naar de ploegen kijken dan naar de renners. Die beslissen doorgaans waar renners rijden.
    3 oktober 2022 13:50
    Ja ploegen, renners, UCI, organisatie, fans, commentatoren, wielerflits, iedereen dus eigenlijk. Ik heb in aanloop naar deze race hier werkelijk niemand over gehoord en nu vallen ze weer over elkaar heen.

    Ik vond het overigens een mooie koers met inderdaad een aantal aankomsten op het randje maar wel spectaculair, ik houd daar wel van maar gelukkig is het niet aan mij om de afweging te maken. ;-)
3 oktober 2022 09:44
Dat doen de wielrenners helemaal zelf.
3 oktober 2022 10:56
Renners moeten ook hand in eigen boezem steken. Ze knallen zelf als kamikaze piloten door de straten, over trottoirs, vliegen over vluchtheuvels etc. Zeker had de beveiliging / afzetting etc. van het finalerondje beter gekund en aangegeven moeten worden, net als de vlak langs of zelfs deels op de weg geparkeerde auto's.
Het is ook wel heel veel zeuren over veiligheid om te zeuren. Ondanks dat zijn er weinig valpartijen gebeurd, dus valt het achteraf misschien toch wel mee met het parkoers....
Het was een mooi spektakel rondje, die afweging zal de organisatie en de UCI ook gemaakt hebben.
3 oktober 2022 11:54
Zijn de renners die klagen over de veiligheid ook de renners die over stoepjes rijden en andere (onverantwoorde) risico's nemen?

Er is hier, zoals in alles, een wisselwerking. UCI belooft meer veiligheid en legt renners strengere regels op. Daar tegenover zijn weer renners die zich laten meeslepen in hun drang om te winnen en daardoor grote risico's nemen en/of bepaalde regels overtreden. UCI daarentegen is niet consequent in het bestraffen van gemaakte overtredingen. De een wil winnen, de ander wil spektakel leveren aan de liefhebber op de sofa.

Er is geen collectief mogelijk in het belang van competitie. Het belang van winnen, in the picture rijden, is te groot. Plus dat de een de ander niet is... de een durft meer risico's te nemen dan de ander. Hoeveel mensen steken over met een rood licht, gewoon omdat daar geen boete voor wordt gegeven? Beslissingen die worden genomen, niet uit veiligheid, maar vooral kijkend naar wat iets kost vs. oplevert.

Topsport is als een gladiatoren-toernooi. Het draait om spektakel. Dàt verkoopt. Vindt iemand dat dan te risicovol en gevaarlijk, is er altijd wel weer iemand anders die die risico's wel durft te nemen.

Alles valt te standaardiseren tot iets veiligs, maar is er dan nog spektakel, waar de gewone man op de sofa juist naar verlangt, of wordt de sport dan kapot-gecontroleerd?

Moet men in beschermende kleding rondrijden, zodat bij vallen geen blessures meer zijn? Of moet men rijden met zijwieltjes? Moet er een maximum snelheid geïmplementeerd worden?

Een parcours wordt ruim van tevoren gemaakt en gepubliceerd. Dus kan er vooraf al besloten worden of men de risico's/gevaren aanvaardbaar zijn voor ze. Sterker nog, men weet over algemeen de gevaren van een sport voordat men het gaat beoefenen. En daarnaast, topsport is bij voorbaat al ongezond.
    3 oktober 2022 13:19
    F1 is vele malen veiliger dan wielrennen, en toch kijken er veel meer mensen naar. Veiligheid heeft niet per se iets met spektakel te maken.
3 oktober 2022 09:27
Ze rijden meerdere keren over een parcours, dus ze kunnen dan toch collectief besluiten om niet meer te rijden na de 1ste passage, ipv het geblaat achteraf van van Emden.

Reacties zijn gesloten.