UCI kiest in kader van gendergelijkheid voor kleiner mannenpeloton op OS 2024
foto: Cor Vos
dinsdag 8 december 2020 om 09:53

UCI kiest in kader van gendergelijkheid voor kleiner mannenpeloton op OS 2024

Voor de eerstvolgende Olympische Spelen (in Tokio) is het wachten tot 2021, maar de UCI kijkt ook al naar de Spelen van 2024 in Parijs. Er moet tegen die tijd sprake zijn van gendergelijkheid en dit heeft met name gevolgen voor de wegritten.

Voor de Olympische Spelen in Parijs moet er honderd procent gendergelijkheid komen, voor alle sporten en dus ook voor het wielrennen. In Tokio is dat al het geval voor het mountainbiken en BMX’en, voor 2024 komt daar ook het weg- en baanwielrennen bij. Dit heeft gevolgen voor bijvoorbeeld de wegrit voor mannen en vrouwen.

In beide wedstrijden is over vier jaar een peloton van negentig renners voorzien. Dit is goed nieuws voor alle vrouwelijke wielrenners, aangezien er in Tokio slechts 67 plaatsen te vergeven zijn. Voor de keuzeheren van de mannenselecties is het wel een flinke streep door de rekening, aangezien het peloton in 2021 nog uit 130 renners zal bestaan.

Veertig startplekken 
Bij de vrouwen krijgen we dus een uitbreiding (van 67 naar 90) van het peloton, bij de mannen is er een flinke vermindering (van 130 naar 90, een verlies van veertig startplekken) van het aantal deelnemers. “We zijn trots op het feit dat we dit hebben bereikt”, zo laat UCI-voorzitter David Lappartient weten in een persbericht. “Gendergelijkheid staat hoog op de agenda voor de Spelen in Parijs.”

“De UCI heeft zich gecommitteerd aan het beleid dat we overal een gelijke representatie van mannen en vrouwen willen zien. Dit is weer een belangrijke stap, na het invoeren van een minimumsalaris voor vrouwelijke wielerprofs. Dit is een sterk gebaar naar alle atleten en de gehele maatschappij. Ik wil het Internationaal Olympisch Comité bedanken voor de steun.”

Mannelijke en vrouwelijke deelnemers 

Olympische Spelen Tokio 2021

Mountainbiken 
Mannen: 38
Vrouwen: 38

Wegwielrennen
Mannen: 130
Vrouwen: 67

Baanwielrennen
Mannen: 98
Vrouwen: 91

BMX
Mannen: 24
Vrouwen: 24

BMX Freestyle Park
Mannen: 9
Vrouwen: 9

foto: Cor Vos

Olympische Spelen Parijs 2024

Mountainbiken 
Mannen: 36
Vrouwen: 36

Wegwielrennen
Mannen: 90
Vrouwen: 90

Baanwielrennen
Mannen: 95
Vrouwen: 95

BMX
Mannen: 24
Vrouwen: 24

BMX Freestyle Park
Mannen: 12
Vrouwen: 12

42 Reacties
08-12-2020 10:01
Het ene drankje afromen en het andere aanlengen, dat maakt ze beiden toch slechter ?
08-12-2020 10:04
Toch 1 van de belachelijkste berichten die ik hieral gelezen heb... en dat zegt wat met alle posts van Lefevre en Evenepoel...

Dus omdat er niet genoeg vrouwelijke renners van prof-niveau zijn mogen er minder mannelijke profs die wel het vereiste niveau hebben naar de Spelen? En dat noemen ze dan gelijkheid? Klinkt meer als onderdrukking...

Ben 100% voorstander van gender-gelijkheid maar dit is weer 1 van de belachelijk doorgeslagen uitwassen die alleen maar het tegenovergestelde bereikt
    08-12-2020 11:17
    "Dus omdat er niet genoeg vrouwelijke renners van prof-niveau zijn mogen er minder mannelijke profs die wel het vereiste niveau hebben naar de Spelen?"

    Nee.

    Denk dat de UCI met alle plezier het aantal vrouwen had verhoogd zonder het aantal mannen te verlagen, maar het IOC wil het totale aantal deelnemers niet verder laten stijgen. Sterker nog, dat willen ze omlaag hebben.
    08-12-2020 13:49
    Dan moeten ze vooral hobbies zoals breakdance toevoegen..
08-12-2020 10:33
Vermoedelijk zit de beste daar wel bij. Wat mij betreft verminderen ze het aantal deelnemers ook in de andere sporten. Op kosten van de nationale sportbond (en dus vaak door de burger gefinancierd) naar het buitenland terwijl er niks te halen valt begrijp ik nooit zo. Zo kunnen van de 50 renners op de 100mtr kunnen er waarschijnlijk 10 een medaille halen. En op de marathon vaak maar 6 (3 Kenianen, 3 Ethiopiers). Churandy Martina moet natuurlijk wel altijd een wildcard krijgen, voor elke sport wat mij betreft.
    08-12-2020 11:53
    De olympische gedachte is toch: meedoen is belangrijker dan winnen?
    08-12-2020 12:32
    Die kosten voor de burger waar jij het over hebt zitten meer in 4 jaar lang trainen op een complex van de bond, met eten, salaris en verzorging van de bond dan een 2-weekse vakantie naar een ander land.
08-12-2020 10:36
Dit lijkt mij inderdaad niet de beste maatregel die je kan nemen in het kader van de gendergelijkheid. Formeel is gelijke aantallen een prima standpunt/streven, maar in de huidige praktijk past dat nog niet echt.
08-12-2020 10:38
Hoeven we in ieder geval niet te rekenen op team spel op de OS 2024. Er zijn waarschijnlijk maar enkele landen met 4 renners, waarvan 2 tijdrijders. Bij de ‘kleinere’ landen mogen de renners het in hun eentje klaren. Het wordt ieder voor zich op de OS, want ruimte voor knechten is er dan helemaal niet meer.
    08-12-2020 10:41
    Inderdaad en dan maak je het eigenlijk bijna een andere sport
    08-12-2020 10:44
    Of dan haal je het principe van fair play in ieder geval onderuit, want dan wordt de impact van de Amador's en Kyrienka's van deze wereld nog een stuk groter als die in dienst rijden van hun ploegmaats/kopmannen uit de grote landen.
08-12-2020 10:42
Compleet ridicule beslissing inderdaad, omdat het mannenpeloton gewoon veel internationaler, groter en beter gestoffeerd is.

Ze zouden veel beter werken met een % tov het totale aantal profs.

544 mannen uit 44 verschillende landen in de ploegen op het hoogste niveau...
Gaan ze de toplanden met maar 3 man laten starten ofzo?

De nummer 90 op de CQ bij de vrouwen heeft amper 46 punten gehaald dit seizoen en dan moet je nog alle rensters schrappen met dezelfde nationaliteit die niet mogen starten. Dan kom je al uit bij rensters uit een godvergeten eiland waarbij hun nationale kampioenschap de enige koers is die ze hebben uitgereden dat jaar en waarbij je automatisch al in de punten rijdt als je de finish haalt omdat er zo weinig deelneemsters zijn.

Haalt het aanzien en prestige van een Olympische titel/deelname toch wel serieus onderuit, voor beide geslachten.
08-12-2020 10:42
Een peloton van 90 man levert wel een leuke koers op denk ik. Hopelijk maken ze er een kasseienrit van
08-12-2020 10:51
De oplossing werkt in mijn optiek alleen als je ook strengere kwalificatie eisen stelt.
Maar dat zal niet gebeuren omdat je bij de vrouwen na de eerste vijftig al in een kwalitatief zeer slecht niveau uitkomt. Dus wordt nu het deelnemersveld bij de mannen kwalitatief verzwakt en bij de vrouwen ook. Veel vlaggetjes maar minder kwaliteit.
    08-12-2020 11:29
    https://www.procyclingstats.com/race/olympic-games/2016/startlist

    Je kunt er probleemloos tientallen wegstrepen zonder dat er op welke manier dan ook sprake is van verlies aan kwaliteit. Moet de UCI wel de durf hebben om de zwakke landen te schrappen.
    08-12-2020 11:35
    Heb je volkomen gelijk in, maar hier komt het IOC in beeld en daar hebben landjes als Bhutan en de Fiji eilanden net zoveel invloed als wielerland België. Waardoor zij altijd op startplekken kunnen rekenen bij de OS. Dit kan alleen veranderen als UCI en IOC gezamenlijk een strengere kwalificatie eis kunnen stellen, zoals bv een bepaald aantal UCI punten over de vorige 4 jaar. Maar dat gaat nooit gebeuren.
    08-12-2020 11:51
    Precies, dit gaat gewoon ten koste van de grote landen en de Azerbeidzjanen en Guatemalteken houden hun startplekje.
08-12-2020 10:54
Hier bereik je op geen enkele wijze gendergelijkheid mee natuurlijk maar goed. Een kleiner peloton bij de heren betekent waarschijnlijk minder sterke blokken van de grote wielerlanden wat wel weer mooi is.
08-12-2020 11:05
Intentie goed, uitvoering waardeloos. Tenzij je de komende jaren ook echt actief gaat bijdragen aan een sterker, meer gelijkwaardig vrouwenpeloton... maar dat verwacht ik niet van de UCI, een club die als voornaamste doel lijkt te hebben de eigen sport om zeep te helpen.
08-12-2020 11:08
Wat met de non-binairen?
    08-12-2020 15:23
    Die rijden mee met zowel de mannen als vrouwen. Dan houdt je 1 startbewijs over als land en hiervoor mag je een extra wieler atleet meenemen. ;) :p
    Een beetje zoals de truc met van het schip mee laten rijden als wielrenner voor een extra ticket bij het baanwielrennen.
08-12-2020 11:16
Het wordt een ploegenspel ipv landenspel. 8 van Ineos tegen 8 van DQS dan wel JV, UAE etc. Bondscoach is in ieder geval overbodig aan het worden. De renners sluiten wel bondjes binnen hun profteam
    08-12-2020 11:33
    Ik kan er niet op wachten om de Belgische commentatoren te horen als Van Aert zich leeg rijdt om Roglic aan de overwinning the helpen op een steile slotklim :P
08-12-2020 11:50
Waarom is er bij 100% gendergelijkheid nog een splitsing tussen mannen en vrouwen-wedstrijden?
08-12-2020 12:00
De UCI die het over gelijkheid heeft, dat klinkt nogal hypocriet nadat ze hun hoogste onderscheiding aan dictator Gurbanguly Berdimuhamedov hebben gegeven. David Lappartient moet zo snel mogelijk weggestemd worden willen ze hun geloofwaardigheid terugkrijgen.
    08-12-2020 12:27
    Eens. Alleen dan wordt de volgende nul gekozen. Bij elke nieuwe voorzitter denk je: nu gaat het beter worden, maar ze stellen telkens flink teleur.
    08-12-2020 13:37
    Helaas wel ja :(
08-12-2020 12:08
92 landen hebben dit jaar minimaal een punt gepakt. Dus dan maar de top 90 landen nemen met allemaal 1 deelnemer? https://www.procyclingstats.com/rankings/me/season/nations

Of je neemt de 18 beste landen en geeft ze allemaal 5 deelnemers, maar dat betekend geen Sagan, Carapaz, Kristoff, G. Bennett, Stybar, Lutsenko, Woods of Impey. Wat toch wel renners zijn dit op een geschikt parcours kunnen meedoen voor de overwinning
    08-12-2020 12:20
    Of je kiest voor de gulden middenweg ;)
08-12-2020 12:40
Succes met het invullen, want je wil breed toegankelijk zijn voor veel landen en er niet een veredeld 1-tegen-1 van maken (wat er ook weer toe kan lijden dat collega's uit merken teams gaan samenwerken). De toplanden krijgen al mini teams in het huidige geval. Stom van het IOC dat het totale aantal niet omhoog mag, daarom vast ook die stomme regel dat je voor de tijdrit ook de wegrit moet rijden.

Persoonlijk kan het leuk zijn, zulke kleine pelotons, maar het is weinig professioneel wegwielrennen meer.
08-12-2020 12:41
Gendergelijkheid betekent hier simpelweg een gelijk aantal deelnemers aan de OS bij elk sportonderdeel van man en vrouw. Dit geldt alleen voor de sporters en alleen tijdens de OS ? En hoe zit het met de bobo's ? Dit soort onzinnige regels worden alleen
door mannen bedacht en uitgevoerd?!

Waar gaat het heen in deze wereld ? Waarom moet je er gelijk zo'n term gendergelijkheid op plakken. Als OS kan je toch ook simpelweg de regel instellen dat er per land per onderdeel een gelijk aantal mannen en vrouwen mee mogen doen.
Dus als er bij de wegkoers max. 9 plaatsen per land zijn voor de mannen geldt dit ook voor de vrouwen. Let wel het is geen verplichting deze 9 plaatsen ook daadwerkelijk te vullen. Dit kan wel tot problemen leiden als het echt om gelijkheid gaat;
Als je als land bijv.9 goede mannelijke renners zou hebben en maar bijv.7 goede vrouwelijke renners of vice versa, dan zou je dus maar met 7 renners/rensters mogen starten vanwege de gendergelijkheidsregel ? Zou ik op deze wijze dit kromme gendergelijkheid idee moeten interpreteren. Slaan toch wel een beetje door bij de UCI/OS, lijkt mij...
08-12-2020 13:12
Wat een onzin.
08-12-2020 13:25
Niet uit te leggen. De bedoeling is misschien wel goed, maar dit slaat gewoon nergens op.
08-12-2020 13:46
Hoe zit het met de gender neutralen, met de transsexuelen, dat zijn toch ook mensen? Die moeten toch ook representatief / evenredig vertegenwoordigd zijn? Nu, voor alsdan, ik zeg discriminatie!
Overigens moeten vrouwen lichtere fietsen hebben. Zij hebben immers minder kracht van nature.
Dat wordt lachen. In het kader van de voorgestane mondialisering kan dan elk land maar een renner afvaardigen.
08-12-2020 14:34
Peleton verkleining is geen slechte ontwikkeling, maar dit is wel heel erg fors, allemachtig.
08-12-2020 15:28
Ze zouden bij de UCI zo de volgende advertentie kunnen plaatsen:




Heeft u een gebrek aan vreemde en bizarre ideeën?
Raadpleeg dan nu de UCI, waar de ideeën altijd vreemder, gekker en nog bizarder kunnen.
Als u nu reageert, krijgt u 2 vreemde ideeën voor de prijs van 1.



08-12-2020 16:20
Prima besluit. Dat gelul over dat het vrouwenwielrennen minder professioneel is dan het mannenwielrennen wordt niet opgelost door niks te doen en te reaguren op WF. Zolang er minder tv-uitzending, minder sponsoring, minder begeleiding is en er minder rolmodellen zijn voor meisjes om te gaan fietsen, dan lijkt me vanuit de Olympische gedachte dit me een logische stap. Op de UCI hoef je niet te rekenen. Op verzuurde mannen achter een toetsenbord ook niet.
    08-12-2020 18:18
    Jij schrijft dat vrouwen wielrennen minder professioneel is. Volgens mij is dat niet wat andere mensen hier schrijven.

    Wat wel gezegd is, is dat er minder vrouwen professioneel wielrennen dan mannen. Dat valt niet te betwisten.

    Ik denk door u nu vooral cynisch..

    De vrouwen koers kan idd wel eens beter bekeken worden.

    De mannen koers is met 90 man een soort kermis koers. De vrouwen is met 90 vrouw de sport die het altijd is, en dus Koers!
08-12-2020 18:13
Een peloton met naar 90 renners? Hoeveel landen doen dan mee? Mag hopen dat ze niet met teams van 5 willen gaan rijden.

In Tokio is de mannenkoers nog 280 km..
    08-12-2020 22:20
    De grootste landen rijden al met max 5
08-12-2020 20:14
Yes!! Nu kunnen we toch nog Puck Moonen en meer van dat soort vrouwen met een racefiets na twee ronden op een ronde achterstand uit koers gehaald zien worden
    08-12-2020 20:37
    Puck Moonen mag dan wel eerst beter presteren wil ze bij de beste 5 Nederlandse horen, dan wel het Nederlandse vrouwenwielrennen moet instorten. Maar ja 2024 is nog ver weg.

Reacties zijn gesloten.