UCI houdt sleutelfiguur Bahrain-Merida tegen het licht
foto: Cor Vos
woensdag 22 mei 2019 om 20:41

UCI houdt sleutelfiguur Bahrain-Merida tegen het licht

Wielerbond UCI doet momenteel onderzoek naar de banden tussen de Sloveense wielersport en dopingzaak Operation Aderlass. Spil in het onderzoek zou Milan Eržen zijn, sleutelfiguur binnen WorldTour-ploeg Bahrain Merida. Dat meldt Cyclingnews.

De UCI bevestigt aan Cyclingnews dat sinds 2015 nauwlettend de activiteiten worden gevolgd van diverse Slovenen, onder wie renners, ondersteunend personeel en stafleden. Onderzocht wordt of zij een rol hebben in een aantal verschillende onderzoeken – nog voordat er sprake was van Operation Aderlass.

Op basis van een profiel dat recent is opgesteld door de Italiaanse krant Corriere della Sera wordt Eržen ook wel beschouwd als de leider van het Sloveense wielrennen. Cyclingnews benaderde Bahrain Merida voor een reactie van de Sloveen, die antwoordde via de ploeg met: “Alle opschudding rond mijn betrokkenheid bij Aderlass is absoluut onjuist en ongegrond.”

Grondlegger van Bahrain Merida
Ex-wielrenner Eržen is een van de grondleggers van Bahrain Merida; de Sloveen bracht het Bahrain-project aan tafel met Lampre-Merida, de voorloper van de ploeg. Hij is goed bevriend met prins Nasser bin Hamad Al Khalifa sinds zij elkaar kennen uit de paardensport. Ook leidde Eržen jarenlang de Sloveense Continentale ploeg Adria Mobil.

Volgens Corriere della Sera hielp de Sloveen zijn landgenoten Primož Roglič en Matej Mohorič in de wielersport, net als alle Sloveense renners bij Bahrain Merida: naast Mohorič ook Jan Tratnik, Luka Pibernik, Domen Novak, Kristijan Koren en Grega Bole. Vrijwel alle Sloveense wielerprofs zouden banden met hem hebben of hebben gehad.

Sinds dopingzaak Operation Aderlass is de sfeer omgeslagen in de Sloveense wielersport. De UCI schorste Borut Bozic en Kristijan Koren, die Eržen had ontdekt, getraind en gestald bij Bahrain Merida. Ook Kristijan Đurasek werd aan de kant gezet; de Kroaat werkte samen met Eržen in hun gezamenlijke tijd bij Adria Mobil.

76 Reacties
22-05-2019 20:46
Primoz... Matej...
22-05-2019 20:50
En het hele Nederlandse Dameswielrennen heeft een connectie met van Moorsel. Dus?
    22-05-2019 20:52
    Ogen toe he... Primoz reed immers tot 2015 bij deze man en dat is allang geleden... pfff gelukkig
    22-05-2019 21:01
    Welke 'connectie' dan?

    Roglic heeft wel met deze man samengewerkt. Maar goed, heeft vooral bij Jumbo de gigantische sprongen gemaakt. Niemand die in de tijd van Adria Mobil dacht dat Roglic een toekomstige wereldtopper zou zijn. Is vooral interessant om te weten wat zijn huidige banden nog zijn met die Erzen. Dat er iets mis is met het Sloveense wielrennen, lijkt er inmiddels wel dik bovenop te liggen.
    22-05-2019 21:03
    Ogen toe? Het is pure willekeur. Er is in Oostenrijk iets gaande, daar zijn een aantal Slovenen bij betrokken, die zijn betrokken bij een of andere kerel en die kent weer andere Slovenen die daarom verdacht zijn?
    Hoeveel renners zijn minder dan drie connecties verwijderd van Armstrong? Zijn die verdacht? Hoeveel ploegen hebben een oud-T-Mobile renner in dienst? Dus zijn al hun renners verdacht? De hele Roompot-ploeg?
    Wat er nu gebeurt is dat we maar met z'n allen namen gaan roepen en dat heeft niks met "ogen toe" te maken, dat is contraproductief omdat er nu naar renners wordt gekeken die nog helemaal niks verdachts of fouts hebben gedaan in plaats van te concentreren op renners en ploegen die daadwerkelijk dubieus zijn.
    22-05-2019 21:07
    Dit staat ook los van die Oostenrijkse zaak toch? UCI doet kennelijk al jarenlang onderzoek naar het Sloveense wielrennen en bepaalde personen daarbinnen. Nog voordat er überhaupt sprake was van Operation Aderlass.
22-05-2019 20:58
Oeps. Primoz. Ik hou toch een beetje mijn hart vast.
    23-05-2019 06:22
    Dan mag je dat bij elke wielrenner, want er is er geen een die nooit contact heeft gehad met een doping gerelateerd persoon. De nuance is echter was het doping waar het over ging of een hoi en doei.
22-05-2019 20:59
Brailsford heeft nog steeds de leiding bij ineos toch, maar ja, die dure advocaten komt de uci niet voorbij
22-05-2019 21:01
Maar wat heeft ie nou gedaan dan? Bemiddeld bij dopinggebruik lijkt de suggestie?
22-05-2019 21:03
Het gaat in ieder geval met de dag een knappere prestatie worden om in het roze Verona te halen nog helemaal los van het kunstje hard-op-de-pedalen stampen.Een groot beroep op de mentale weerbaarheid van het complete team dat nu in Italie is, tot de masseurs aan toe. Het zou niet onverstandig zijn om in een soort van quarantaine te gaan en met name Roglic' optredens te beperken tot puur het sportieve.
22-05-2019 21:04
Boogerd heeft ook bekend, is nu elke Nederlandse renner meteen verdacht? Beetje overhaast om Roglic hier meteen bij te halen, me dunkt..
    23-05-2019 06:27
    Precies, en aangezien yates onregelementair gepuft heeft is alles wat toen bij mitchelton reed en werkte ook per definitie verdacht, toch?
    23-05-2019 07:30
    Absoluut! En alle Amerikanen zijn arrogante bullies die bij Oprah komen uithuilen over hun dopinggebruik
22-05-2019 21:33
Laten we vooral hopen dat de ploegen waar deze renners rijden zeker zijn van hun zaak. Bij elke twijfel hard optreden en verantwoordelijkheid nemen. Geen doofpotten meer in de wielersport gaarne.
    23-05-2019 12:35
    Dan blijkt vaak weer een getrapte betrokkenheid te bestaan. 'Ik wist ervan, maar probeerde het te begeleiden' (medici en directe entourage), 'wij wisten van niets, het is de verantwoordelijkheid van de renner' (ploegleiding).
22-05-2019 21:34
Sloveense neoprof wint ronde v California. Sloveen ongenaakbaar in alle rondjes die hij meedoet en nu probleemloos in de Giro. Allemaal toeval mensen, niets te zien, iedereen doorlopen svp.
    22-05-2019 21:43
    Doe diezelfde uitspraak ook effe met betrekking tot MvdP en Groenewegen...
    22-05-2019 21:52
    MvdP domineert al het wielrennen vanaf zijn kinderjaren. Die heeft gewoon doping vanuit z'n genen door de aderen stromen.
    22-05-2019 22:05
    Je weet dat Poupou dezelfde arts had als FvdB hè...
    22-05-2019 22:11
    Bovendien: wat domineert Roglic? Hij wint twee tijdritten. Ok in de eerste ging ie harder dan Dumoulin. Maar in de tweede had ie geklungel van Lotto Soudal nodig om te winnen. Van welke klassementsrijder had ie de tijdritten moeten verliezen? Laten we nu eerst de bergen maar eens afwachten voordat we doen alsof Roglic probleemloos de Giro wint
    22-05-2019 22:17
    @west,
    Welke arts was dat? Die ene Franse zweverig overkomende arts?
    22-05-2019 22:32
    Bernard Sainz ja. "Dr Malbuse"
    23-05-2019 09:20
    ChefSpijker, Roglic fietste nog niet eens op jonge leeftijd. Dat is dus lastig domineren ;)
    23-05-2019 15:48
    Dr Mabuse was ook bezig met paarden.
22-05-2019 21:45
En zo is het cirkeltje rond.
22-05-2019 21:47
Mijn schoondochter komt uit Slovenië. Zij sport ook ! ik ga d'r eens nader aan den tand voelen.
22-05-2019 21:49
Youri is toch de ontdekker van Roglic. Youri, verklaar je nader. Wat zijn jouw banden met Erzen?
    23-05-2019 00:52
    Je had ook gewoon de ronde van Slovenië, hc koers nb, kunnen checken.
22-05-2019 22:06
Die gast was de dopingleverancier voor de prinselijke paarden...dat gerucht gaat in wielermiddens al rond sedert de opstart van BM. UCI schiet 5 jaar te laat wakker...als zelfs een gemiddelde wielerliefhebber dat al eens gehoord/gelezen heeft zou je van de hoogste instanties wat meer daadkracht verwachten....
    22-05-2019 22:16
    UCI is al sinds 2015 ermee bezig. Toen bestond BM nog niet ;)
    22-05-2019 22:19
    Nou, ik heb het nog nooit gehoord. Maar het zou wel zijn vriendschap met de prins kunnen verklaren. Ik vroeg me af hoe die elkaar ooit gevonden hadden. Als dat waar is, betekent dat doping wel een nieuwe sponsormarkt heeft aangeboord.
    22-05-2019 22:52
    Nieuw ???

    Renpaarden komen gedoped ter wereld joh.
22-05-2019 22:12
We gaan toch geen herhaling van de Rasmussen-affaire krijgen, hoop ik...
22-05-2019 22:15
Al 30 jaar lang is altijd gebleken dat al het rook in de wielrennerij ook daadwerkelijk vuur was. Toch grappig dat hier nog steeds fanboys reageren die het niet willen geloven. Hoe kunnen die zichzelf nog serieus nemen....
    22-05-2019 22:18
    Precies. Bahrein-Merida ligt onder een vergrootglas, maar de naam Nibali wordt niet genoemd. Te gek voor woorden.
    22-05-2019 22:19
    Welke rook heb je het precies over? Volgens mij is er rond Roglic (nog) geen rook.
    22-05-2019 22:26
    Jaja... Is gebleken... Achteraf zeg je eigenlijk dat overal waar vuur bleek te zijn ook met terugwerkende kracht rook gevonden is. En dat is uiteraard 100% van de tijd. Dus een waardeloos non-argument.
22-05-2019 22:16
Het jammere is dat nu direct iedereen, zowel voor als tegen, gaat lopen roeptoeteren zonder bewijs en zonder research. Roglic zat alléén in 2013 (zijn profdebuut jaar) bij Erzen in het team. Daarna was deze kerel weg bij Adria Mobil en heeft Roglic daar nog 2 jaar rondgefietst voor hij naar NL kwam. Of hij überhaupt nog contact met die kerel heeft gehad na 2013 weten we simpelweg niet en zijn ze oa nu aan het onderzoeken gok ik. Wacht gewoon het nieuws af ipv bij voorbaat conclusies links en rechts te maken
    22-05-2019 22:40
    Mee eens, tevens was Erzen niet zijn trainer, wel zijn teammanager. De trainer van Roglic in 2013 was Polanc, inderdaad vader van.
22-05-2019 22:31
Het blijft raadzaam om het advies van Stef op te volgen: steek voor niemand je handen in het vuur. Blijf kritisch, maar blijf vooral genieten van heroïek.

Due laatste is wel weer tricky, want heroïek, dat is deels de basis voor bedrog. De honger van het publiek naar sensatie, vermaak en verbetering maakt dat er druk komt te staan op prestaties en verwachtingen.

......vooral genieten van de sport dan.. :-)
22-05-2019 22:37
Nu afwachten of Roglic mentaal ook de sterkste is. Benieuwd waar dit gaat eindigen.

En weet Clement nou meer?
    22-05-2019 23:01
    Tja het zal toch niet ... helemaal als hij bij JV op de payrol staat?

    Trouwens ... hebben we het al over de timing van dit artikel en het bekendmaken vd UCI gehad?

    Ik vind die namelijk best wel bijzonder...
22-05-2019 22:41
De klassieke wielerlanden hebben gewoon veel meer ervaring, geld en expertise qua maskeren van georganiseerd dopinggebruik. Dat is de crux. De niet klassieke wielerlanden zijn de ‘sitting ducks’ voor de UCI/WADA. Netwerken worden daar (lees Duitsland, Oostenrijk, Colombia, Slovenië) veel makkelijker opgerold omdat ze amateuristischer te werk gaan en meestal niet de juiste stromannen op het juiste soort pluche hebben. Dat ook nu weer Roglic wordt ‘hineininterpretiert’ vind ik ronduit sneu.. Er zijn plenty andere redenen om te kunnen verklaren waarom die jongen zo absurd goed fietst. Dat zelfs een Clement meteen voor de makkelijkste veronderstelling gaat is begrijpelijk, maar ook erg vanuit de onderbuik beredeneerd.
    22-05-2019 22:45
    Dus omdat het zielig voor ze is als een netwerk wordt opgerold moeten we er toch vertrouwen in hebben? Vreemde kronkel.
22-05-2019 22:52
(Maf dat geen enkele reactie hier over Bahrein gaat. Daar is dus echt iets aan de hand)
    23-05-2019 01:36
    (Ja, beetje gek eigenlijk.)
22-05-2019 22:58
Beter lezen Pat.. Die netwerken hebben ‘wij’ ook, alleen een stuk beter georganiseerd.. Door schade en schande zijn wij veel eerder wijzer geworden omdat onze wielercultuur al veel meer gerijpt is. Omdat ‘wij’ weten hoe je de marginal gains net ver genoeg kunt rekken tot het punt waar het verdacht begint te worden. Brailsford heeft dit tot kunst verheven, inclusief genoeg juridische backup om de UCI/WADA op voorhand al tot schoothondjes te intimideren.
    22-05-2019 23:36
    Omdat niet alles ontdekt zal worden moeten we medelijden hebben met de pakkers die wel ontdekt worden? Het zijn geen kruimeldieven toch?
22-05-2019 23:13
Dus morgen wordt Nibali van zijn bed gelicht ? En Roglic haalt het einde vd Giro niet omdat TLJ hem uit koers neemt ? En Polanc wint vanuit een onwaarschijnlijke solo de giro
    23-05-2019 15:07
    Bizar genoeg lijkt je voorspelling m.b.t. Polanc vandaag nog uit te komen ook. ;)
22-05-2019 23:49
Hoe je het ook bekijkt Roglic is hartstikke verdacht... Ik zeg niet schuldig, maar verdacht.

Dat hij voor Jumob rijdt maakt niks uit, sterker nog voor veel buitenlanders is deze ploeg de voortzetting van het besmette Rabobank-project.

Benieuwd of Roglic van deze stigna's tijdens deze Giro al last van krijgt... het helpt allemaal niet lijkt mij.
    23-05-2019 00:22
    Waarom is Roglic hartstikke vedacht?
    23-05-2019 00:24
    Waarom is Roglic nu harstikke verdacht? Zijn dan alle 27 renners van Bahrain dit ook? En aangezien ze daar nog vaak zat verliezen, iedereen die een Bahrain renner of Roglic verslagen heeft ook? Hou toch op.. Of enkelingen zitten aan de dope, zoals we een paar x per jaar vaak een nobody betrappen,.. Of het hele peloton zit er net als 15 jaar geleden nog steeds aan.. Who cares, zolang het grootste gedeelte maar hetzelfde doet toch..
    23-05-2019 00:34
    @Bart, yep de renners van Bahrein zijn zeker verdacht!
    23-05-2019 00:57
    Waarom zou voor Nederlanders het iets anders zijn dan voortzetting van rabo?
    23-05-2019 08:15
    Ik zou niet weten waarom dit Roglic nu opeens verdacht maakt. Bahrain Merida moet zich m.i. meer zorgen maken.
23-05-2019 00:58
De timing van dit persbericht is toeval? Kan. Wel lullig als Roglic werkelijk gewoon straight is.
23-05-2019 02:04
Jarenlang onderzoek en nu wat vaart erachter zetten? Lappartient die met Bahrein-management gaat praten, journalisten die ernaar vragen. De druk wordt opgevoerd, maar wij hebben voorlopig nog weinig concreets.

Reacties zijn gesloten.