UCI doet onderzoek naar wat Bramati uit achterzak Evenepoel haalde na val in Lombardije
Evenepoel na zijn val - foto: Cor Vos
zaterdag 29 augustus 2020 om 11:05

UCI doet onderzoek naar wat Bramati uit achterzak Evenepoel haalde na val in Lombardije

Update De UCI start een onderzoek naar aanleiding van beelden die verschenen zijn na afloop van de val van Remco Evenepoel in de Ronde van Lombardije. Ploegleider Davide Bramati haalde vluchtig iets uit de achterzak van Evenepoel, wat leidde tot speculaties.

Bramati reageerde eerder tegen La Gazzetta dello Sport dat er volgens hem geen sprake was van iets illegaals. “Ik begrijp zelfs niet dat men dat zou kunnen denken. Ik herinner me nog goed dat het een stressvol moment was en dat ik vond dat ik dingen die bij Remco’s rug lagen, weg moest nemen. Kort daarna zou hij op een brancard gelegd worden. Dus ik heb zijn radiootje, repen, gel, suikers weggenomen en in mijn zak gestoken. Op een foto is ook nog te zien dat zijn helm was verwijderd. Dat is alles.”

De UCI heeft desalniettemin antidopinginstelling CADF gevraagd de beelden te onderzoeken en getuigen te ondervragen. “We willen weten wat er uit de achterzak van Evenepoel is gehaald”, aldus voorzitter David Lappartient volgens Sporza.

Een uitspraak van Bramati dat Evenepoel tijdens de koers geen data meer verstuurde, heeft de UCI aan het denken gezet. “Het is verboden om bepaalde data door te geven tijdens de koers. Als het om locatiegegevens gaat, dan is het iets anders. Maar andere data mag niet verzonden worden en dat willen we onderzoeken.”

Finalebidon
Teambaas Patrick Lefevere reageerde cynisch op het nieuws. “Dit is het bewijs dat de CADF niet neutraal is. Ze zeiden onafhankelijk van de UCI te werken. Maar dat is duidelijk niet waar.” In zijn column in Het Nieuwsblad zet hij ook een verklaring voor de actie van de UCI. Namelijk het feit dat hij samen met andere ploegen een onafhankelijke organisatie start die gaat controleren op veiligheid. “Door nu met het nieuws over het onderzoek naar buiten te komen, krijg ik de rekening gepresenteerd voor mijn grote mond in het veiligheidsdebat.”

Volgens Lefevere haalde Bramati de ‘finalebidon’ van Evenepoel uit zijn achterzak. Daar zitten volgens hem bij zijn ploeg enkel onschuldige middelen in. “Cola, Red Bull of een beetje cafeïne. Niks dat verboden is. In die van ons zitten al zeker geen pijnstillers, want onze ploeg doet niet aan smeerlapperij. Tramadol hebben wij nooit ofte nimmer gebruikt.” (09:43)

Update – 11.05 uur

Deceuninck-Quick Step heeft een officiële verklaring afgegeven over het onderzoek naar de beelden van ploegleider Davide Bramati en Remco Evenepoel in de Ronde van Lombardije. “Het voorwerp uit de achterzak van Remco was een flesje met voedingsproducten.”

Deceuninck-Quick Step wil graag verduidelijken dat antidopingbond CADF eerder deze week contact heeft opgenomen met de ploeg om het incident rond de valpartij van Evenepoel eerder deze maand te bespreken. “Zoals al publiekelijk is vermeld, was het item dat werd verwijderd uit de achterzak van Remco een flesje met voedingsproducten. Het werd verwijderd zodat hij wat comfortabeler op de brancard kon worden geholpen door het medisch personeel. We hebben dit ook aan het CADF laten weten en blijven meewerken aan hun verzoeken, indien nodig.”

Ook gaat de ploeg in het statement in op het mogelijk versturen van data tijdens de koers. “Wat dat betreft willen we graag verduidelijk dat gegevens, zoals live locatie, door de apparatuur van Velon worden verstuurd. Deze apparatuur was tijdens de Ronde van Lombardije door Velon, in samenwerking met de wedstrijdorganisatie, aangebracht op de fietsen. Daarmee kan iedereen, inclusief de fans, de rennersgegevens op elk moment van de wedstrijd live volgen en bekijken. We zijn ervan overtuigd dat deze verklaring een einde maakt aan elke verdere speculatie.”

204 Reacties
29-08-2020 11:42
Toch ook ongelooflijk dat Lappartient niet eens weet dat alle data via Velon in ieders huiskamer kwamen, dus ook in de volgwagen... Of is dat weer zo'n haatactie naar Velon van de archaïsche UCI?
    29-08-2020 12:13
    Inderdaad, dat zegt heel veel over de UCI en Lappartient.
29-08-2020 11:42
Ik vind het suuuuuuuperverdacht. [i]edit wf: niet doen[/i]
29-08-2020 11:45
Was zo blij dat Remco er nog relatief goed van afgekomen was. Krijg je dit. Ziet er op zijn minst in mijn ogen raar uit wat Bramati doet. Wat sommigen hier proberen te downgraden. Tegenstrijdige verklaringen hierover geven voeding aan iets raars. Tot nu toe was ik ervan overtuigd dat Evenepoel (Verhevenepoel) gezegend was met uitzonderlijke genen. Maar zo ga je een renner toch anders bekijken.
    29-08-2020 11:49
    Bramati doet zijn best om het er zo verdacht mogelijk uit te laten zien. Moet wel een echt bijzonder gelletje zijn...
29-08-2020 11:50
Onderzoeken is nooit verkeerd.
    29-08-2020 13:14
    War valt er te onderzoeken? Niks. Wat het ook was het is allang weg.
29-08-2020 11:52
Wat doet Bramati in dat ravijn??? Houdt toch op. Dit is zo klaar als een klont.
    29-08-2020 13:15
    Bij zijn gevallen renner gaan misschien?
29-08-2020 12:01
Wat het ook is, er is niet achter te komen. En al weet je wat het is, je weet niet of de renner ook wist wat het precies was. Vandaag een hot item, morgen grotendeels vergeten en vanaf dan extra munitie voor wie het maar nodig denkt te hebben.
    29-08-2020 12:12
    "en vanaf dan extra munitie voor wie het maar nodig denkt te hebben."

    Dat is helaas wel hoe het werkt ja. Gegrond of niet, als iemand iets wilt geloven dan gaat 'bewijs' zo iemand niet overtuigen.
29-08-2020 12:04
Wat een onzin... Is gewoon Remco's finalebidonnettje. Bramati wil die gewoon voor aan ander te geven of heeft er zelf trek in. Punt.
29-08-2020 12:04
Goed te zien dat (behalve the usual suspects) de Wielerflitsers er gewoon smakelijk om kunnen lachen en de zinloosheid van het onderzoek aangeven.

Dat brikje ligt al lang ergens op een vuilnisbelt.
29-08-2020 12:13
Hoe zit het met het onderzoek naar de onveiligheid van de parcoursen? Dat was toch ook lekker in beeld?
29-08-2020 12:16
Bramati haalde de defecte parachute uit de achterzak van Evenepoel.
29-08-2020 12:18
En laten we nou eens aannemen dat Bramati er zowel en lekkere pot Belge stylo 2020 + datadoorkoppelaar uithaalde, niet 1 vd 2 maar allebei. Nou en? Net alsof jullie favo ploegen, welke dat ook moge zijn, niet dergelijke slimmigheden uithalen.
    29-08-2020 13:01
    Huh, jij wilt dit goed praten? Mocht hij voor Ineos rijden ...
29-08-2020 12:18
Denk nu toch eens na. Die jongen ligt zwaargewond in dat ravijn... En dan denkt Bramati aan de inhoud in zijn achterzak???
    29-08-2020 12:23
    Vrij normaal dat je achterzak leeggemaakt wordt als ze je op een brancard gaan leggen.

    Ockham's Razor...
    29-08-2020 12:41
    @HK normaal dat Bramati aan een zwaargewonde renner zit terwijl de broeders er al bij zijn kan ook een conclusie zijn? Misschien dat ze dat aan hem gevraagd hebben maar kan ook dat Davide dat op eigen initiatief deed en dat is niet slim.
    Ik vind dat Lefevere zo vaak verongelijkt reageert, hij moet wat rustiger worden. Dat communiceert veel beter.
29-08-2020 12:27
Tja, als Remco alle verwachtingen inlost, zal dit soort verhalen onvermijdelijk ook onderdeel van zijn toekomst zijn
    29-08-2020 12:35
    Dat ligt dan wel aan de anti's en insinueerders en niet aan Evenepoel.
    29-08-2020 12:44
    Met een beet ruggengraat lach je dat gewoon weg natuurlijk. Lekker boeien wat een stelletje gissende kniesoren precies menen te moeten denken/schrijven/zeggen.

    Een molensteen voor de een, zijlijnruis voor de ander. Evenepoel komt niet direct op mij over als iemand die dit aspect overmatig serieus neemt.
29-08-2020 12:42
Kan die tour niet een uurtje eerder starten? Dan zijn we van dit gezeik af.
29-08-2020 12:45
Gooi Evenepoel de gevangenis in. Boef
29-08-2020 12:52
Ik snap echt niet wat iemand verdacht vindt aan dat filmpje. Bramati is op de beste momenten al snel geëmotioneerd en opgewonden, laat staan na wat er met Evenepoel gebeurde. Dan oogt elke handeling al snel nerveus.

Maar goed, er zullen er ongetwijfeld genoeg zijn die hierin zien wat ze willen zien en daar is geen enkel argument tegen opgewassen.
29-08-2020 12:52
Wat zit er in zo'n finalebidon en waarom neemt Bramati dat zo snel en sneaky weg.
Ik zou graag het voordeel van de twijfel geven , maar we zijn niet naïef
meer als wielerfans, he.
    29-08-2020 23:24
    Sneaky, het filmpje is zo geknipt dat het misschien sneaky lijkt. Wat zijn de feiten? Remco drinkt een klein busje, en hij steekt het in zijn achterzak. Enkele km verder valt hij 10m een ravijn naar beneden, ik neem aan dat Bramati zich wat nerveus mag gedragen gezien zijn renner (de tweede op een week) een mogelijk fatale val heeft gemaakt? Wat gebeurde er vlak voor en vlak na de handeling van Bramati? Dat zou een veel beter beeld geven, waarom is dat weggeknipt? Misschien had hij wel eerst de andere zakken leeg gehaald. Misschien heeft de verpleger hem gevraagd de zakken leeg te maken. En wat zien we? Bramati haalt "iets" uit de zak van Evenepoel. Waarom zou dat meteen iets louche zijn? Elke renner heeft iets in zijn achterzak. Vandaag in de TDF steekt Dumoulin iets in zijn mond, dat verdacht sterk geleek op wat Evenepoel gebruikte.

    Ik vraag me echt af op basis waarvan de UCI een onderzoek instelt. "Remco had iets in zijn achterzak"... euh, so what?
29-08-2020 12:53
Ik pleit ervoor om zakken op wielerkleding voortaan te verbieden.
29-08-2020 12:53
Blij dat de tour vandaag begint. Ik zal wel naïef zijn maar wat een onzin dit gedoe
29-08-2020 13:01
De ploeg verklaart officieel wat erin zat en waarom het bij Evenepoel werd verwijderd. Einde verklaring. UCI zegt "ok". Zaak gesloten. Vive Le Tour.
29-08-2020 13:06
Ik zie hier niets verdachts in maar zoals ik al eerder zei, krijgt Patrick een tikkie terug van de UCI. Zijn uithalen leiden onvermijdelijk tot een tegenreactie. Dit zijn slechts een paar seconden, op de ongetwijfeld langere versie moet te zien zijn of Bramati meer items heeft weggepakt zoals hij heeft verklaard om Remco's rug vrij te maken voor de brancard. De column van Patrick is natuurlijk wel weer lachen. Dat ze met smeerlapperij nooit wat te maken hebben gehad is bedrog pur sang. Als je zelf voortdurend insuniaties over anderen de wereld in slingert, dan krijg je ze ook wel eens terug.
    29-08-2020 13:41
    Dan is het toch triest dat zo'n instantie zich daar mee bezig houdt.
    29-08-2020 13:45
    Geen onvertogen woord over Pat!
29-08-2020 13:19
Verdienstelijke poging van de UCI om de aandacht van het eigen falen inzake veiligheid af te wenden.
29-08-2020 13:26
Misschien was het wel een kaartje met iets erop als :

En Remco, nogmaals . uitkijken voor die bocht met dat muurtje in de afdaling van de Sorano. Je flikkert zo 10 meter naar beneden daar !!!! We hebben het hier vanochtend in de ploegbespreking ook over gehad.
29-08-2020 13:27
[i]edit wf: niet doen[/i]
    29-08-2020 13:30
    Wat heeft het één met het ander te maken?

    Greg Van Avermaet was ook eerst een keeper die begon te wielrennen omdat hij teveel op de bank moest zitten.

    So what?
29-08-2020 13:43
Zeer verdacht versus verdachtmakerij. Gewoon vergeten en de Tour gaan bekijken.

Reacties zijn gesloten.