UCI doet onderzoek naar wat Bramati uit achterzak Evenepoel haalde na val in Lombardije
Evenepoel na zijn val - foto: Cor Vos
zaterdag 29 augustus 2020 om 11:05

UCI doet onderzoek naar wat Bramati uit achterzak Evenepoel haalde na val in Lombardije

Update De UCI start een onderzoek naar aanleiding van beelden die verschenen zijn na afloop van de val van Remco Evenepoel in de Ronde van Lombardije. Ploegleider Davide Bramati haalde vluchtig iets uit de achterzak van Evenepoel, wat leidde tot speculaties.

Bramati reageerde eerder tegen La Gazzetta dello Sport dat er volgens hem geen sprake was van iets illegaals. “Ik begrijp zelfs niet dat men dat zou kunnen denken. Ik herinner me nog goed dat het een stressvol moment was en dat ik vond dat ik dingen die bij Remco’s rug lagen, weg moest nemen. Kort daarna zou hij op een brancard gelegd worden. Dus ik heb zijn radiootje, repen, gel, suikers weggenomen en in mijn zak gestoken. Op een foto is ook nog te zien dat zijn helm was verwijderd. Dat is alles.”

De UCI heeft desalniettemin antidopinginstelling CADF gevraagd de beelden te onderzoeken en getuigen te ondervragen. “We willen weten wat er uit de achterzak van Evenepoel is gehaald”, aldus voorzitter David Lappartient volgens Sporza.

Een uitspraak van Bramati dat Evenepoel tijdens de koers geen data meer verstuurde, heeft de UCI aan het denken gezet. “Het is verboden om bepaalde data door te geven tijdens de koers. Als het om locatiegegevens gaat, dan is het iets anders. Maar andere data mag niet verzonden worden en dat willen we onderzoeken.”

Finalebidon
Teambaas Patrick Lefevere reageerde cynisch op het nieuws. “Dit is het bewijs dat de CADF niet neutraal is. Ze zeiden onafhankelijk van de UCI te werken. Maar dat is duidelijk niet waar.” In zijn column in Het Nieuwsblad zet hij ook een verklaring voor de actie van de UCI. Namelijk het feit dat hij samen met andere ploegen een onafhankelijke organisatie start die gaat controleren op veiligheid. “Door nu met het nieuws over het onderzoek naar buiten te komen, krijg ik de rekening gepresenteerd voor mijn grote mond in het veiligheidsdebat.”

Volgens Lefevere haalde Bramati de ‘finalebidon’ van Evenepoel uit zijn achterzak. Daar zitten volgens hem bij zijn ploeg enkel onschuldige middelen in. “Cola, Red Bull of een beetje cafeïne. Niks dat verboden is. In die van ons zitten al zeker geen pijnstillers, want onze ploeg doet niet aan smeerlapperij. Tramadol hebben wij nooit ofte nimmer gebruikt.” (09:43)

Update – 11.05 uur

Deceuninck-Quick Step heeft een officiële verklaring afgegeven over het onderzoek naar de beelden van ploegleider Davide Bramati en Remco Evenepoel in de Ronde van Lombardije. “Het voorwerp uit de achterzak van Remco was een flesje met voedingsproducten.”

Deceuninck-Quick Step wil graag verduidelijken dat antidopingbond CADF eerder deze week contact heeft opgenomen met de ploeg om het incident rond de valpartij van Evenepoel eerder deze maand te bespreken. “Zoals al publiekelijk is vermeld, was het item dat werd verwijderd uit de achterzak van Remco een flesje met voedingsproducten. Het werd verwijderd zodat hij wat comfortabeler op de brancard kon worden geholpen door het medisch personeel. We hebben dit ook aan het CADF laten weten en blijven meewerken aan hun verzoeken, indien nodig.”

Ook gaat de ploeg in het statement in op het mogelijk versturen van data tijdens de koers. “Wat dat betreft willen we graag verduidelijk dat gegevens, zoals live locatie, door de apparatuur van Velon worden verstuurd. Deze apparatuur was tijdens de Ronde van Lombardije door Velon, in samenwerking met de wedstrijdorganisatie, aangebracht op de fietsen. Daarmee kan iedereen, inclusief de fans, de rennersgegevens op elk moment van de wedstrijd live volgen en bekijken. We zijn ervan overtuigd dat deze verklaring een einde maakt aan elke verdere speculatie.”

204 Reacties
29-08-2020 10:44
En dan nog.

Mechanische doping draag je niet in je achterzak toch?
    29-08-2020 10:50
    Ik denk dat iedereen zijn doping in zijn achterzak doet, omdat onderzoekers daar nooit zullen kijken!
29-08-2020 10:44
Wat heeft dit nu exact te maken met doping? Valt data ook al onder doping? Dat cadf dit moet gaan onderzoeken? Als het om data gaat dan moet je toch bij een data specialist zijn?
29-08-2020 10:45
Heel vreemd dit!
Een renner valt met mogelijk ernstig rug/nek letsel...
Als ploegleider gris jij heel snel iets weg uit z’n rug... zonder even overleggen met artsen..?
Heeeel verdacht!!
    29-08-2020 21:44
    Jij was erbij? Wie zegt dat die arts niet gevraagd heeft om de zakken leeg te maken zodat Remco makkelijker op de brancard kan liggen?
29-08-2020 10:49
Inderdaad, een wraakactie van de UCI omdat Lefevre, samen met Jumbo overigens, ingaat tegen het gebrek aan veiligheidspolitiek van de UCI. En een onafhankelijk controleorgaan wil invoeren. Het zou dus zo maar kunnen dat Jumbo ook problemen mag verwachten van de UCI. Ongeoorloofde bevoorrading, eventjes over het voetpad rijden..... Een tijdsstraf is zo verdiend.
De UCI heeft geen been om op te staan, en maakt zich bij deze belachelijk. Misschien moet Lefevere nu systematisch klacht indienen tegen de UCI als de veiligheid "nog maar eens" niet gegarandeerd is tijdens wielerwedstrijden. Moeilijk kan dat niet zijn, want bij elke wedstrijd wordt een loopje genomen met de veiligheid.
    29-08-2020 10:54
    Dit is toch ook gewoon insinueren van het allerhoogste niveau. Opnieuw bespottelijk. Ik kan eigenlijk wel copy/paste doen bij de meeste van jouw reacties. Of lees ik het weer verkeerd?
    29-08-2020 11:04
    De aandacht afleiden. Hoofdstuk 3, paragraaf 2.
    29-08-2020 11:11
    @user5697 je hebt gelijk, het is inderdaad een stomme actie van Bramati door aan een zwaargewonde renner te zitten.
29-08-2020 10:51
[i]edit wf: niet doen[/i]
    29-08-2020 10:52
    Dus dat
29-08-2020 10:52
Als advocaat van Patje heb je een gegarandeerd topinkomen
29-08-2020 10:53
Het is onlogisch dat je met je handen aan een gewonde renner zit als niet-medicus. Er moest iets verdwijnen (een kleine of grote overtreding). Na Team Sky heeft DQS nu zijn eigen ‘jiffy bag’. De inhoud zullen we waarschijnlijk nooit weten.
    29-08-2020 11:06
    Aanname aanname aanname.
    29-08-2020 11:14
    @frank V onverstandig van Bramati door op eigen initiatief aan hem te zitten terwijl hij zwaargewond is.
    29-08-2020 11:20
    Uiteraard doe ik een aanname. De feiten zijn verdoezeld en DQS heeft al drie verschillende verklaringen gegeven. Als volger wordt je dan gedwongen om te speculeren, daar is dit topic ook voor bedoeld.
    29-08-2020 11:23
    Je wil het net zo verdacht maken als het SKY-geval maar dat is het niet. Geen verdwenen laptop vol medische gegevens en geen voorschrift.
    29-08-2020 11:25
    De Jiffy bag was het mysterieuze pakketje. Niet de laptop of de overspannen arts.
    29-08-2020 11:28
    Dat is het verhaal van "the jiffy bag", hier is nog geen sprake van een dergelijk verhaal. Je vergelijking gaat niet op.
    29-08-2020 12:03
    De helm was ook al afgenomen, het medisch personeel was erbij. Bij zo'n val worden renners altijd op hun zij gelegd.
    29-08-2020 12:55
    @klaver dat is niet juist. Hij ligt er nog met zijn helm op zijn hoofd als Bramati aan hem zit op de video!
    29-08-2020 13:24
    Als je goed kijkt dan heeft hij inderdaad zijn helm nog op, maar speelt dat dan een rol?
    29-08-2020 13:28
    @klavet jij zegt iets wat niet klopt en dat weerleg ik. Je kunt ook gewoon zeggen, je hebt gelijk ik zag het verkeerd.
    29-08-2020 13:32
    Dat geef ik toch toe of niet? :)
29-08-2020 10:56
Natuurlijk bijzonder sociaal van Bramati. Echter het is onder meer uit te leggen als illegaal: het ongevraagd nemen van bezittingen. Terecht onderzoek UCI.
Overigens dit soort acties echter nog nooit gezien als een renner gevallen is en al dan niet op een brancard wordt afgevoerd.
29-08-2020 11:02
Weer een ernstig ongeluk en weer wijst de UCI naar anderen, eigen verantwoordelijkheid nemen zit er niet bij.
29-08-2020 11:05
Tja zo'n caffeineflesje in je rug ligt niet lekker op een brancard. Doping in de achterzak. Misschien in de jaren 50 maar nu verwacht ik iets geavanceerder.
    29-08-2020 11:23
    Het kan ook iets zijn tegen de pijn, tegen de angst, voor een euforisch gevoel. Niet direct keiharde doping, wel discutabel na een duik in het ravijn. Speculatie, maar we kunnen als volgers op afstand niet anders.
    29-08-2020 11:39
    Onderzoeken mag, insinueren of beschuldigen niet. Die verpakking ligt waarschijnlijk al lang ergens in een vuilbak en opgehaald door de vuilkar. Tramadol is verboden en Lefevere zegt hier duidelijk dat ze dat nooit gebruiken.
    29-08-2020 11:47
    Ja, want als Lefevere iets zegt dan is t waar. Fijn om te weten.
    29-08-2020 11:52
    Bewijs het tegendeel.
    29-08-2020 13:35
    Daar bestaan toch dopingtests voor? Stel als er Tramadol in zou zitten dan komt dat gewoon aan het licht bij de dopingcontrole. Ik begrijp die hele ophef niet, het lijkt vooral op een afrekening van een instantie die in het nauw gedreven wordt.
    29-08-2020 23:08
    Moest denken aan het peerke van Pollentier....
    Je ziet een klein stukje, maar het ziet er op het filmpje toch wel dubieus uit. Misschien is het iets, misschien is het niks. Maar ik vind het in ieder geval wel "vaag" dat er meerdere items genoemd worden die het zouden zijn, en dat door DQS zelf.

    Hopelijk is het gewoon een rol pepermunt of een doosje SMINT, die hij speciaal had meegenomen omdat hij zeker wilde weten dat hij lekker zou ruiken op het hoogste schavotje.
29-08-2020 11:05
Bramati lijkt me wel eerder het type “snel alles leegmaken uit de achterzak voor transport op brancard” dan even filosoferen of het medisch gezien wel 100% ok is. Ook: niet alles wat er verdacht uitziet is ook verdacht. Denk daar maar eens over na ;)
29-08-2020 11:05
Armstrong zei in The Move dat Fuglsang in Lombardije iets in zijn mond stopte dat uit zijn polsband werd gehaald. Een of andere 'gizmo', zei hij ('gadget'). Daar de stroper doorgaans de beste boswachter is, verwacht ik ook hier nog wel wat van.
    29-08-2020 11:10
    Ik begreep eruit dat hij het had over een soort koelsysteem wat in de polsbandjes verwerkt zou zitten.
29-08-2020 11:06
Waarom geen simpele verklaring van was op de video te zien is? Is het alleen de irritatie dat vragen worden gesteld, waarop de hakken in het zand gaan. "Spreek mij niet aan! Ik ben de here L." Of was de leugen niet paraat?
29-08-2020 11:06
Lefevere, a true stage Machiavel
29-08-2020 11:07
Kom kom evenepoel adepten als er niets aan de hand is dan des te beter. Het is beter dat ze onmiddellijk klaarheid verschaffen vooraleer het hel de rest van zijn carriere achtervolgt.
Probleem is natuurlijk dat de uitleg weer alle kanten opschiet. Van finalebidon tot gegevensoverdracht. Remco zelf wou er niet op antwoorden op Twitter. Dit op zich is al problematisch maar gecombineerd met de manier waarop bramati het wegmoffelt denk ik dat een onderzoek op plaats is.
Al die zever over veiligheid allemaal goed en wel maar uiteindelijk gebeurden beide valpartijen wel door menselijke fout.
Kon de giro organisatie in elke bocht van elke col extra veiligheid voorzien enkel voor evenepoel???
Hij was en is niet klaar voor de giro. Wat nu in lombardije is gebeurd ging zeker in de giro gebeurd zijn. Het was afwachten tot nibali eens de gas ging opentrekken bergaf.
    29-08-2020 11:19
    Als remco nu eens het volgende zou twitteren: "hopelijk begrijpt iedereen dat door de situatie en pijn heb ik niet gevoeld dat er iemand op dat moment iets uit mijn zak genomen heeft. Waar enkel gelletjes en drinken inzat. Zie het probleem dus niet zo, en wel eens leuk wat anders dan steeds met Merckx vergeleken te worden."

    Dan ben je toch gelijk overal vanaf.
29-08-2020 11:08
We hoeven de uitspraken van Lefevere niet serieus te nemen. Die had in de jaren 90 niet eens door dat er EPO werd gebruikt, dus waarom zou hij dit dan wel goed zien?
29-08-2020 11:10
Wat Bramati uit de achterzak van Evenepoel haalde ? Ik zou denken "de rest van het peloton"...
29-08-2020 11:10
Quick step wint ook vreselijk opvallend veel. Er klopt bij Levefere sowieso niets. Zie ook zijn verleden.
    29-08-2020 11:18
    Een goeie sprinttrein en een brede klassiekerploeg. Verder heeft zowat elke actieve ploegleider er met z'n neus bovenop gestaan in de jaren 80-90-2010
    29-08-2020 23:09
    En er tot over zijn oren in gezeten in de jaren 90-00...
29-08-2020 11:11
Jammer dat de niet al te slimme Bramati dit zo doet...ongeacht wat het is. Helaas schaadt hij hier alleen Remco mee
29-08-2020 11:13
Geweldige afleiding!
Nu wordt een renner verdacht gemaakt zonder iets concreets te kunnen maken, terwijl ze eigenlijk beter kunnen zorgen voor veiligheid.
Die jongen wordt liggend op zijn rug vervoerd, dan zou ik ook alles uit zijn zakken halen.
29-08-2020 11:18
Waar rook is...is....
Het is op zn minst opvallend te noemen. Patrick zelf natuurlijk weer eens lachwekkend met zn smeerlapperij.

Ik stel voor dat de nieuwe opinie en podcast maker dhr. J bruyneel dit eens tot op de bodem uit gaat zoeken...Dit past hem wel. Overigens heeft Johan wel echt een goede kijk op de koers..hopelijk zien we snel meer werk van hem hier.

Zonder gekheid; het wordt wel echt een soap rondom die ploeg inmiddels.
    29-08-2020 12:19
    Waar rook is, is vuur. Of een rookmachine. Of gewoon rook, zonder vuur. Waardoor we denken dat er vuur moet zijn. Of iets anders dat zo in beeld gebracht wordt dat het op rook lijkt, zodat we denken dat er vuur moet zijn.

    Dat spreekwoord is zo betekenisloos als maar zijn kan.
    29-08-2020 12:48
    Ik blijf het vreemd vinden op deze manier. Laten we allen hopen dat t niets oplevert.
29-08-2020 11:18
Die Antoine Vayer valt niet serieus te nemen. Alles wat hard rijdt en niet Frans is, is verdacht. Dat Bramati iets uit die achterzak haalt is logisch, die jongen moet op een brancard. Dat er data verzonden worden, wat is daar schadelijk aan? Wie heeft daar last van?

Uiteraard is de ploeg-Lefevere omgeven door omerta, maar dit vind ik spijkers op laag water zoeken.
    29-08-2020 15:22
    "en niet Frans is" mag je laten vallen, want ook Alaphilippe moet het bij Vayer vaak ontgelden.

    Wat overigens nog niet wil zeggen dat je niets van wat hij zegt serieus mag nemen.
29-08-2020 11:23
Statement van de ploeg:

"We would like to clarify that we have been contacted by CADF earlier this week to discuss the incident surrounding Remco Evenepoel’s crash at Il Lombardia earlier this month.

As has already been stated publicly, the item that was captured being removed from Remco’s pockets was a small bottle containing nutrition products and was removed in order to help him to be placed more comfortably by medical staff on the stretcher. We have reiterated this to CADF and we will continue to cooperate with their enquires if needed.

With regards to the transmission of data, we would also like to clarify that data such as live location is transmitted by the Velon device that was installed on bikes during Il Lombardia by Velon in partnership with the race organiser. The devices allow everyone, including the fans, to track and see rider data live in the race.

We are confident that this will put an end to any further speculation surrounding the incident"

UCI maakt zich met andere woorden weer eens belachelijk.
    29-08-2020 12:17
    Zou toch fijn als deze ploeg als eerste zakelijk reageert, zoals nu in dit statement, in plaats van dat emo-narcistische geleuter van de Foevelaer.
29-08-2020 11:24
Haters gone hate. Absoluut niets aan de hand, maar natuurlijk zullen er ‘wielerliefhebbers’ zijn die zeggen: ‘Waar rook is, is vuur.’ En daar kan je dus absoluut niets aan doen, DQS zijnde.
    29-08-2020 11:28
    Het is vooral de manier waarop hij het pakt en snel wegstopt, wat toch wel apart te noemen is.
    29-08-2020 11:54
    De kunst van het knippen. Ik zou graag het volledige filmpje eens zien, en niet enkel de ‘verdachte’ 5 seconden.
    29-08-2020 13:29
    Bekijk de hele beelden van de valpartij eens terug. Bramati is in pure paniek dat hun poulain in het ravijn ligt. Tijdens het moment zelf vreesde ik het allerergste door enkel Bramati zijn lichaamstaal te zien. In het interview na de koers staat hij te wenen als een klein kind...
29-08-2020 11:27
Goh, ik dacht dat het allemaal heel erg overdreven was, maar het filmpje ziet er gewoon 'raar' uit. Hij staat ook meteen weer op nadat hij dat ene ding heeft gepakt, dus checked niet of er wellicht nog een gelletje zit o.i.d.

Ik denk dat we het nooit zullen weten :)
    29-08-2020 11:28
    Precies dat, ik dacht eerst ook, gaan we weer met beschuldigingen.
    Maar al je dat filmpje ziet...heel apart.
    30-08-2020 04:00
    Doe eens een jeansbroek aan, ga op je hurken zitten, en probeer dan iets in je zak te stoppen. Kom nadien hier dan eens vertellen hoe vlot dat gaat.

Reacties zijn gesloten.