UCI doet onderzoek naar wat Bramati uit achterzak Evenepoel haalde na val in Lombardije
Evenepoel na zijn val - foto: Cor Vos
zaterdag 29 augustus 2020 om 11:05

UCI doet onderzoek naar wat Bramati uit achterzak Evenepoel haalde na val in Lombardije

Update De UCI start een onderzoek naar aanleiding van beelden die verschenen zijn na afloop van de val van Remco Evenepoel in de Ronde van Lombardije. Ploegleider Davide Bramati haalde vluchtig iets uit de achterzak van Evenepoel, wat leidde tot speculaties.

Bramati reageerde eerder tegen La Gazzetta dello Sport dat er volgens hem geen sprake was van iets illegaals. “Ik begrijp zelfs niet dat men dat zou kunnen denken. Ik herinner me nog goed dat het een stressvol moment was en dat ik vond dat ik dingen die bij Remco’s rug lagen, weg moest nemen. Kort daarna zou hij op een brancard gelegd worden. Dus ik heb zijn radiootje, repen, gel, suikers weggenomen en in mijn zak gestoken. Op een foto is ook nog te zien dat zijn helm was verwijderd. Dat is alles.”

De UCI heeft desalniettemin antidopinginstelling CADF gevraagd de beelden te onderzoeken en getuigen te ondervragen. “We willen weten wat er uit de achterzak van Evenepoel is gehaald”, aldus voorzitter David Lappartient volgens Sporza.

Een uitspraak van Bramati dat Evenepoel tijdens de koers geen data meer verstuurde, heeft de UCI aan het denken gezet. “Het is verboden om bepaalde data door te geven tijdens de koers. Als het om locatiegegevens gaat, dan is het iets anders. Maar andere data mag niet verzonden worden en dat willen we onderzoeken.”

Finalebidon
Teambaas Patrick Lefevere reageerde cynisch op het nieuws. “Dit is het bewijs dat de CADF niet neutraal is. Ze zeiden onafhankelijk van de UCI te werken. Maar dat is duidelijk niet waar.” In zijn column in Het Nieuwsblad zet hij ook een verklaring voor de actie van de UCI. Namelijk het feit dat hij samen met andere ploegen een onafhankelijke organisatie start die gaat controleren op veiligheid. “Door nu met het nieuws over het onderzoek naar buiten te komen, krijg ik de rekening gepresenteerd voor mijn grote mond in het veiligheidsdebat.”

Volgens Lefevere haalde Bramati de ‘finalebidon’ van Evenepoel uit zijn achterzak. Daar zitten volgens hem bij zijn ploeg enkel onschuldige middelen in. “Cola, Red Bull of een beetje cafeïne. Niks dat verboden is. In die van ons zitten al zeker geen pijnstillers, want onze ploeg doet niet aan smeerlapperij. Tramadol hebben wij nooit ofte nimmer gebruikt.” (09:43)

Update – 11.05 uur

Deceuninck-Quick Step heeft een officiële verklaring afgegeven over het onderzoek naar de beelden van ploegleider Davide Bramati en Remco Evenepoel in de Ronde van Lombardije. “Het voorwerp uit de achterzak van Remco was een flesje met voedingsproducten.”

Deceuninck-Quick Step wil graag verduidelijken dat antidopingbond CADF eerder deze week contact heeft opgenomen met de ploeg om het incident rond de valpartij van Evenepoel eerder deze maand te bespreken. “Zoals al publiekelijk is vermeld, was het item dat werd verwijderd uit de achterzak van Remco een flesje met voedingsproducten. Het werd verwijderd zodat hij wat comfortabeler op de brancard kon worden geholpen door het medisch personeel. We hebben dit ook aan het CADF laten weten en blijven meewerken aan hun verzoeken, indien nodig.”

Ook gaat de ploeg in het statement in op het mogelijk versturen van data tijdens de koers. “Wat dat betreft willen we graag verduidelijk dat gegevens, zoals live locatie, door de apparatuur van Velon worden verstuurd. Deze apparatuur was tijdens de Ronde van Lombardije door Velon, in samenwerking met de wedstrijdorganisatie, aangebracht op de fietsen. Daarmee kan iedereen, inclusief de fans, de rennersgegevens op elk moment van de wedstrijd live volgen en bekijken. We zijn ervan overtuigd dat deze verklaring een einde maakt aan elke verdere speculatie.”

204 Reacties
29-08-2020 09:48
Ome Patrick is net zo voorspelbaar als een pinguïn die de zee ruikt.
Het schijnt ook dat hij, net als Louis van Gaal, nooit fouten maakt. En dat de hele wereld gek is behalve hij en zijn inner circle.
    29-08-2020 09:51
    De Patrick politie direct wakker natuurlijk....
    29-08-2020 09:52
    Polleke ook onderdeel van de inner circle?
    29-08-2020 10:00
    Toch niet maar wel van een iets bredere geest circle....
    29-08-2020 10:19
    Lol, mooie beeldspraak. ‘Wie zijn de beste? Wij́ zijn de beste!’

    Verder een vaag verhaal.
29-08-2020 09:50
Geruchten gaan over mechanische doping maar dat geloof ik niet want Evenepoel was in de jeugd ook al een klasse apart.
    29-08-2020 09:51
    Geruchten zijn er altijd, liever de feiten op tafel.
    29-08-2020 10:10
    je laat ook geen mechanische doping los op iemand die in het verleden niets kon, dat zou te veel opvallen.
    29-08-2020 10:42
    Mechanische doping in de achterzak???
29-08-2020 09:51
Haha, het ziet er idd erg geheimzinnig uit wat de ploegleider daar doet, heel sneaky
    29-08-2020 10:48
    Dat komt omdat het een kort fragment is.
29-08-2020 09:54
Wat een gezever toch. Die UCI is soms toch een Middeleeuwse organisatie. Wat denken ze, dat er doping bestaat die je in een flesje toverdrank meeneemt op de fiets om op te drinken in de laatste kilometers?
    29-08-2020 09:56
    Hopen dat de waarheid snel op tafel komt, dan kan de geruchtenmolen weer stoppen.
    29-08-2020 10:00
    nee, er staat toch data, dat misschien niet mag.
    29-08-2020 10:38
    Dat zou toch ook niet onwaarschijnlijk zijn? Mijn paracetamolletjes werken ook binnen een paar minuten, waarom zou dat met zwaarder spul niet kunnen?
    29-08-2020 13:33
    Als je Asterix en Obelix kent weet je dat die toverdrank bestaat;-)
29-08-2020 09:54
Alle data zoals snelheid, watts en cadans werden toch live verstuurd naar het Velon racecenter? Waar heeft Lappartient het over?
    29-08-2020 09:58
    Alleen die opmerking leert ons genoeg over Lappartient....de leider van de UCI nb...
    29-08-2020 10:02
    Bredere geest circle, Polleke?
    29-08-2020 10:04
    Idd...
29-08-2020 09:59
Ooit zal de waarheid over Levefere helemaal boven water komen.
Hoe harder ze brommen....

Maar dit was gewoon een chocoprince van Remcootje.
    29-08-2020 14:47
    Ik meen daar een wit rond doskuh in de zak van Bramati te zien verdwijnen. Flessenpost ?
29-08-2020 10:00
Ik begrijp niet zo goed waarom een antidopinginstelling dit gaat onderzoeken.
“Een uitspraak van Bramati dat Evenepoel tijdens de koers geen data meer verstuurde, heeft de UCI aan het denken gezet.”

Dat ‘bepaalde data’ niet doorgegeven mag worden (wattages, hartslag?) kan ik nog inkomen. Maar waarom dan het CADF inschakelen en niet gewoon post-race controles in het algemeen.
29-08-2020 10:01
Misschien een klein beetje duiding bij dit verhaal. Klokkenluider Vayer behoort tot het genre mensen dat spuwt en awoert roept tijdens een ploegenvoorstelling. Wie de taal Molière begrijpt moet zijn Twitter account maar eens lezen.
29-08-2020 10:01
Het zal wel allemaal niet zo dramatisch zijn, maar de verklaring van Bramati dat hij er een radiootje, repen, gel en suikers uithaalde lijkt me niet echt met de beelden te kloppen, waar hij 1 ding grijpt en het snel in z'n zak stopt.
    29-08-2020 10:04
    Dat beeld duurt vijf seconden, hij kan daarna toch nog wat gepakt hebben. Eerst de radio (of iets anders) weg en daarna bedacht dat hij ook de kleine dingen weg ging halen.
    29-08-2020 13:08
    In de twee seconden beeldmateriaal dat Vayer heeft geknipt, kunnen we inderdaad enkel dat zien en zijn niet voldoende om al die andere zaken in te grijpen. De vraag is waarom het fragment niet langer duurt. Was het dan minder verdacht misschien?
29-08-2020 10:04
Het is raar wat er uit de achterzak werd gehaald. De radio zit daar normaliter niet, een reservebidon is het ook niet (due krijg je niet in een broekzak), en een gelletje, dan zou men daar niet zo geheimzinnig over doen.

De verklaring van Bramati is erg dubieus, die zet mij ook aan het denken, want het klopt niet met de beelden. Hij moet exact weten wat hij heeft gepakt want 1) hij is er bewust naar op zoek, 2) stopt het bewust weg in zijn broek, en 3) moet het bij het uittrekken van de broek gevonden hebben.
    29-08-2020 10:29
    Die finalebidon is natuurlijk geen hele bidon. Zo'n "finalleke" zoals ze het ook noemen is maar een paar cm groot.
    29-08-2020 13:11
    Op 2 seconden zie je hem enkel dit pakken. Wat gebeurde er in de momenten voor- en nadien, die we van Vayer niet mogen zien? Zo lijkt het natuurlijk heel verdacht en alsof hij enkel naar dit op zoek was. De waarheid is vermoedelijk dat hij alles uit de achterzakken haalde, waaronder dit.
29-08-2020 10:05
Post dan een foto van het item dat te zien is op de beelden!
Daarmee kan je alle roddels stoppen
Onwaarschijnlijk dat het doping is, maar men is zoals altijd héél inventief in de wielerwereld.
    29-08-2020 13:12
    Ja, want indien het is wat ze zeggen dat het is, dan hebben ze dat twee weken bijgehouden in geval er een halve gare Fransman met beschuldigingen zou beginnen zwaaien.
29-08-2020 10:07
Lijkt me gewoon op een stuk cake in zilverpapier
    29-08-2020 10:15
    Jij kunt door zilverpapier heen kijken? Wauw.
    29-08-2020 10:55
    @xistnc: in zilverpapier zit altijd cake, dat weet ik nog van als er vroeger iets van zilverpapier in mn schooltas zat, dan had mn moeder cake voor mij :)
    29-08-2020 11:01
    Ja, of heroïne. Dat was altijd spannend wat voor dag het zou worden!
    29-08-2020 13:03
    Ok dan zou er dus een plakje 'cake' in zilverpapier , een lepeltje. een aansteker, een spuit, (sowieso standaard
    aanwezig natuurlijk) en een band ( voor afknellen van de bovenarm ) in de achterzak hebben gezeten.
    Laten we de beelden nog eens bekijken.
29-08-2020 10:14
Ik denk dat het een foto van Merckx is. Dat willen ze natuurlijk geheimhouden, want daar wilt hij niet meer mee vergeleken worden.
    29-08-2020 10:46
    +1
    Zou ook een handgeschreven briefje met bemoedigend woorden van Pat kunnen zijn.
    Of een lijstje met pols maten, mocht hij na de winst z'n ploegmaats een Rolex cadeau willen doen.
29-08-2020 10:15
Lijkt mij gewoon iets van voeding. In het kader van zakken leeghalen voor transport op brancard.

Wel interessant dat Lefevre Tramadol aanhaalt.
    29-08-2020 10:47
    Tramadol is een middel dat alléén in de wielersport verboden is, en dus wellicht in andere sporten veelgebruikt is.
    29-08-2020 13:52
    Haha, ja Pat begint over iets waar niemand aan gedacht had. Klinkt als een soort Freudiaanse verspreking.
29-08-2020 10:15
Opzich nog weinig verontrustends in mijn ogen. Tot de verklaring van Pat, want één ding is duidelijk en dat is dat Bramati géén bidon uit die achterzak haalt.
    29-08-2020 11:46
    Ik zal je even uitleggen: een finale bidonneke bedoelt Patrick. Shotje, busje, flesje, flacon.
    Geen drinkbidon uiteraard. Had je wel door natuurlijk (niet).
    29-08-2020 13:14
    Hij zegt letterlijk dat het over een kleine bidon gaat. Zoiets als een yoghurt drink (qua formaat).
29-08-2020 10:17
[i]edit wf: niet doen[/i]
    29-08-2020 11:00
    Lol
    29-08-2020 11:02
    Is toch een kwaliteit hoor, een stuk schrijven waar het cynisme er niet vanaf druipt, maar gewoon met golven over je heen komt. Ik kan het wel waarderen.
    29-08-2020 11:11
    @Morgenstern
    Inderdaad erg nobel van Lefevre, die man heeft echt een missie om zoveel mogelijk foute artsen het goede pad op te helpen. Bij Vanmol probeert hij het nu al decennia, maar de aanhouder wint!
    Journalisten moeten hem daar ook gewoon de tijd voor gunnen vind ik, en niet tijdens dit proces al lastige stukken gaan schrijven. Gelukkig gaat de rechter in België daarin mee. Veel succes Patje!
29-08-2020 10:20
Misschien is Remco eigenlijk een cyborg en werd zijn afstandsbediening snel weggestopt?
    29-08-2020 10:26
    Je gaat het wel denken ja. Even de chip uit de rug trekken.
    29-08-2020 10:30
    Resistance against the Wolfpack is futile!
29-08-2020 10:22
https://twitter.com/JamesRannoch/status/1298584300120674307

Dit is 6km voor zijn val. Drinkt hier uit wat lijkt een kartonnen verpakking en stopt die terug in zijn zak. Kan bijna niet missen dat dit is wat Bramati vervolgens pakt
    29-08-2020 10:35
    Aannemelijk. Bizar wat een poeha UCI hier over maakt. Over veiligheid schuiven ze van alles van zich af maar nu volle bak erop. Zullen wel vetes achter zitten...
    29-08-2020 10:36
    Remco ligt op zijn rechterzijde. Dezelfde zijde als waar hij het object waar hij uit drinkt terug stopt. Daar kan bramati niet bij.
    Althans zo lijkt het voor mij op de beelden.
    29-08-2020 11:05
    Klopt, Bramati haalt het uit een zakje bovenop het rugnummer, niet uit de broekzak.
    29-08-2020 13:18
    Cyclinglife, volgens mij steekt Remco het in zijn middenzak, dezelfde zak waar Bramati het uit haalt.
29-08-2020 10:25
Aan de beelden te zien heeft Bramati op zijn minst de schijn tegen.
29-08-2020 10:28
Bramati wou dit wel erg graag veiligstellen, normaal ga je als leek niet aan iemand zitten waarvan je niet weet hoe en waar hij gewond is.
Vreemd.
    29-08-2020 10:31
    Als iemand op de brancard gelegd moet worden maak je best zijn achterzakken leeg... Totaal niet vreemd.
    29-08-2020 10:37
    Misschien zou je dan aan een van de aanwezige reddingswerkers vragen of zij dat even op een verantwoorde manier kunnen doen. Bramati wist niet of dit schadelijk kon zijn voor zijn rug of bekken etc.
    29-08-2020 11:47
    Het eerste wat men doet is de achterzakken legen.
29-08-2020 10:29
Heeft de UCI ooit van Velon gehoord?

Dit is wel heel erg triestig. Toevallig net na het nieuws dat DQS en TJV een initiatief oprichten buiten de UCI om...

Antoine Vayer is natuurlijk iemand met weinig geloofwaardigheid. Hij heeft ook Roglic al verweten van met een motortje te rijden.
    29-08-2020 10:37
    HK, ik denk ook in die richting. Dit is vast in de eerste plaats politiek.
    29-08-2020 10:42
    Hebben de UCI en Velon niet nog altijd ruzie over de Hammer series. De regel over het niet mogen doorgeven van 'riderdata' is door de UCI bedacht om Velon tegen te werken.
    29-08-2020 10:46
    Ik moet de eerste post waar HK kritisch is op DQS of Evenepoel nog lezen.
    29-08-2020 10:54
    [i]edit wf: gedraag je[/i]
    29-08-2020 11:01
    Vanuit jouw tunnelvisie kan ik me dat goed voorstellen.
    29-08-2020 11:01
    Lefevere geeft aan dat het een politiek spel is (vanwege zijn strijd voor veiligheid). Hollow herkauwt gewoon die uitleg.
    29-08-2020 11:03
    Hollow is sowieso Patricks spreekbuis op WF.
    29-08-2020 11:05
    [i]edit wf: gedraag je[/i]
    29-08-2020 11:06
    Als er mensen zijn die willen weten hoe je projectie uitlegt, voila.
29-08-2020 10:34
In het ergste geval is het inderdaad een sedatief middel als Tramadol wat dan ook nog medeverantwoordelijk voor de val zou kunnen zijn. Maar op basis van dit soort beelden wordt het allemaal wel behoorlijk speculatief.
    29-08-2020 12:02
    @Wheely: Nee, op basis van dit soort reacties wordt het allemaal behoorlijk speculatief. Dan kun je net zo goed elk beeld van een renner die van een drinkbus drinkt in koers, verdacht vinden, want die worden gewoon de kant in geworpen achteraf. Je ziet trouwens Evenepoel eerder in koers van deze kleinere finale-bidon drinken. De verwijzing naar Tremadol komt van Lefevre zelf, omdat tot voor kort Tremadol niet verboden was en wijdverspreid was in het peloton, hij haalt enkel aan dat DQS daar toen niet aan mee deed. Nu staat Tremadol wel op de verboden lijst en ik neem aan dat daar dan ook gewoon op getest wordt. Het is erg geworden dat UCI in alle talen zweeg tijdens de valpartijen van de voorbije weken, maar als een Twitter-zot als Vayer weer onrust probeert te stoken, dan zijn ze er ineens wel.
29-08-2020 10:34
Kom op zeg, dat is een boodschappenlijstje, dat zie je toch?!?
29-08-2020 10:39
Rugnummer van een andere renner die iets is overkomen. Dat moet natuurlijk nog even geheim blijven tot de eerstvolgende overwinning!
    29-08-2020 15:27
    Kan hij zijn eigen nummer tonen.
29-08-2020 10:41
Het ziet er verdacht uit, ondanks dat het dat waarschijnlijk niet is. Het lijkt op wegmoffelen. Maar ik snap ook dat als ze iemand op een brancard gaan leggen de zakken leeggemaakt moeten worden. Even onderzoeken is prima.
    29-08-2020 10:43
    Vooral dat laatste! Begrijp niet waarom dat een probleem zou zijn.
    29-08-2020 11:50
    Mee eens. Maar oordelen op basis van een fragment moeten we eigenlijk niet doen.

Reacties zijn gesloten.