UCI-baas Lappartient denkt aan drie nieuwe wieleronderdelen op Olympische Spelen
foto: Cor Vos (archief)
vrijdag 18 november 2022 om 11:13

UCI-baas Lappartient denkt aan drie nieuwe wieleronderdelen op Olympische Spelen

UCI-voorzitter David Lappartient hoopt het aantal wieleronderdelen op de Olympische Spelen te kunnen uitbreiden. Volgens de Fransman bestaat de kans dat bij het Internationaal Olympisch Comité (IOC) voorgesteld wordt om de Mixed Relay-ploegentijdrit, de mountainbike short track en BMX flatland toe te voegen aan het programma van de Zomerspelen.

“Ons grootste doel is om de vijf huidige olympische wielerdisciplines te behouden”, zegt Lappartient tegen Inside the Games. Daarmee doelt hij op het wegwielrennen, mountainbiken, baanwielrennen, BMX freestyle en BMX racing.

Volgens de UCI-baas is het goed mogelijk dat er een aanvraag komt voor nieuwe onderdelen binnen die disciplines. “Bijvoorbeeld de Mixed Relay-ploegentijdrit en de mountainbike short track. Die onderdelen hebben geen extra renners nodig”, geeft Lappartient aan. Daarmee bedoelt hij dat renners die de wegwedstrijd of tijdrit rijden, ook kunnen deelnemen aan de Mixed Relay. Datzelfde geldt voor de short track, waar deelnemers aan de MTB cross country kunnen starten.

De toevoeging van het onderdeel BMX flatland (trucs op een BMX-fiets op een vlakke ondergrond, red.) zou dan wel weer voor 24 extra deelnemers zorgen, volgens Lappartient. “Maar het belangrijkste is om de huidige disciplines te behouden. Als we een ander onderdeel kunnen toevoegen, zou dat mooi zijn. En waarom niet ook een e-cycling-medaille? Want daarvoor kunnen we dezelfde renners gebruiken die zich al gekwalificeerd hebben. Maar dat zal niet in plaats van een andere discipline zijn…”

“Hoe meer onderdelen we hebben, hoe beter is het is voor onze sport. Maar ik sta achter de visie van IOC-president Thomas Bach dat de Olympische Spelen niet altijd groter moeten worden. Je krijgt dan ook veel kritiek op de Spelen, het wordt moeilijker om organisatoren te vinden en het budget moet groeien… Daarin moeten we ook redelijk zijn”, stelt Lappartient, die sinds dit jaar ook lid is van het IOC.

Veldrijden
In het interview met Inside the Games laat Lappartient zich niet uit over het veldrijden. Er is al jarenlang de roep om die sport toe te voegen aan het programma van de Olympische Winterspelen. Vorig jaar was IOC-president Bach nog aanwezig bij de Wereldbeker in de sneeuw van Val di Sole. WielerFlits maakte daar een uitlegvideo over de kansen van het veldrijden op de olympische status.

24 Reacties
18-11-2022 11:57
A.u.b. geen e-cycling. Slecht voorbeeld voor de jeugd.
18-11-2022 12:21
"En waarom niet ook een e-cycling-medaille?" Ik ben een groot voorstander het je-hoeft-niet-te-kijken-principe, maar e-onderdelen zijn natuurlijk onzin. Niet iedereen hoeft een medaille. Korfbal en veldrijden, dat zijn dé sporten. Veldrijden zou juist weer eens wat anders zijn op de winterspelen, en zodra het olympisch wordt krijg je ook renners buiten BeNeland, wellicht ook wegrenners die die datum beter kunnen hebben dan tijdens de zomer. Ook omdat er dan ineens fondsen ontstaan voor ontwikkeling.
18-11-2022 14:56
Individuele achtervolging hoort op de spelen.
Zegt het voort.
    18-11-2022 15:54
    Is maar relatief kort een Olympisch onderdeel geweest hoor. Vanaf de jaren '60.

    Sprint, 1KM, Ploegachtervolging en Tandem zijn de vier echte traditienummers.

    Dat er ooit weer een uitbreiding van het baanprogramma komt, lijkt me onwaarschijnlijk. Dus individuele achtervolging zal ten koste moeten gaan van één van de huidige drie duuronderdelen.
18-11-2022 11:57
Ik lig persoonlijk niet wakker van "E-cycling". Ik snap dat producenten hun elektrische fietsen willen promoten, maar dat hoeft voor mij niet op zo'n geforceerde manier.

Ook die "BMX flatland" spreekt me niet echt aan, als ze op de OS graag een wieleronderdeel met een groter 'showaspect' willen, kunnen ze beter voor trialbiking gaan.
18-11-2022 11:46
Mixed relay ploegentijdrit welke echt geen hond intresseert, geef de vroegere 100 km ( of 50 km ?) Ploegentijdrit terug, had echt veel
    18-11-2022 12:18
    Ja, de ploegentijdrit terug! 50 K is genoeg.
    18-11-2022 13:01
    Wedje doen, Gangmaker? Ik beweer dat de mixed-relay in Nederland veel meer aandacht zal krijgen dan het gemiddelde OS-onderdeel. Ik geef je 10 tegen 1 odds!
18-11-2022 12:17
Ik stel voor in Parijs 2024: Wegwedstrijden in zijn geboorteplaats Pontivy, tijdritten in woonplaats Sarzeau en Zwift-kampioenschap vanuit Aigle.
18-11-2022 12:41
In de sporten/onderdelen die zichzelf niet een heel jaar lang kunnen dragen (bv. Tennis of Wegwielrennen heeft geen Olympische spelen nodig om hetzelfde niveau te behouden, daar is het 'slechts' een van de vele belangrijke wedstrijden in een jaar) bepaalt de Olympische status vrijwel de gehele budgetverdeling binnen een sportbond.

Mountainbiken was een hobbysport totdat het Olympisch werd.
In het schaatsen richten alle bonden zich nu op de afstanden, en verwaarlozen het allrounden (want je kunt er niks mee winnen).

Als de mixed relay Olympisch wordt dan wordt dit ook meteen interessanter om je op te richten. En zul je zien dat er in de toekomst opeens wel animo voor is.
Als veldrijden Olympisch wordt (gaat nog steeds niet gebeuren...) dan zal deze sport binnen 10 jaar dezelfde status als mountainbiken hebben.
Etc.

Ik geef de Mixed Relay een hele goede kans. De meeste toevoegingen aan het Olympische programma in de recente jaren waren vooral mixed team events. Hebben we er wat aan? Nee, maar het is wel de trend.
De MTB short track valt ook wel binnen het Olympische plaatje om alles sneller, korter en spectaculairder te maken.
BMX flatland heb ik zelf helemaal niks mee, maar ook dat valt nog wel in de trend qua Snowboarden/Freestyle Ski/Skateboarden en is natuurlijk 'hip' en zal wellicht een jonger publiek trekken.
19-11-2022 01:37
Waterfietsen, heeft de toekomst.

Kan makkelijk als je de atletiekbaan onder water zet. Ook kan je kiezen voor indoor (25 of 50 meter bad) of outdoor.

Met de welbekkende klassiekers : Calais - Dover/ Buenos Aires - Dakar / Kaap de Goede Hoop - Perth / New York - Havanna, waar ze de altijd verraderlijke Bermuda driehoek door moeten. En uiteraard niet te vergeten Neerlands enige klassieker de Elfstedentrappeltocht.

Eerste WK's in Venetië, Brugge en Amsterdam, das toch succes gegarandeerd ?

Solo waterfiets, tweemans waterfiets, viermans, achtmans, met stuurman of zonder stuurman. Uiteraard ook gemixt.

Zet de heren en dames in zwemkleding die eigenlijk net een maatje te klein is, en je hebt een kijkcijfer kanon. (Alles is tenslotte beter als Boer zoekt vrouw op de zondagavond. En Ex on the beach, of hoe het ook allemaal mag heten, trekken hun kijkcijfers ook niet vanwege het hoge intellectuele niveau toch ?!?!)

Ik ben voor !! Zal gelijk Lappartient eens een mailtje sturen, als er ergens zakken gevuld kunnen worden is hij er toch altijd al als eerste bij.... ;)
18-11-2022 12:11
Welk baanonderdeel zal hiervoor gaan plaatsmaken?
    18-11-2022 15:57
    Die zijn al zo goed als tot het minimumaantal teruggebracht. Je zou de Keirin en de madison eventueel nog kunnen schrappen, maar dat zou qua besparing op het aantal atleten niets opleveren.
18-11-2022 13:14
Al met al vond ik de wisselwerking tussen wielrennen en de OS in 2012, toen ze van tevoren zaten te jammeren of de sport er wel thuis hoorde en vervolgend op Vino vs Uran gertrakteerd werden, een stuk gezonder. Het is een natuurlijke mismatch.
18-11-2022 13:53
De MTB shorttrack vind ik een logische, omdat die ook deel uitmaakt van de wereldbeker. De mixed relay is voor mij een onnodige discipline en van BMX lig ik niet wakker.
Veldrijden als Olympische sport is een moeilijke ook al omdat die net na het WK zou vallen. Dan moet je de kalender al helemaal door elkaar halen en dan doet niemand van de toppers enige moeite om mee te doen voor de klassementen omdat ze specifiek willen pieken naar de kampioenschappen.
    18-11-2022 16:13
    Als het short track mountainbiken wordt ingevoerd, is dat natuurlijk ook een serieuze medaillekans voor veldrijders.

    Moet voor Belgische toppers bij de mannen en Nederlandse bij de vrouwen goed te doen zijn om specialisten van de kwalificatieplekken te verdringen. Bij de Nederlandse vrouwen is er nu al sprake van meerdere rensters met een mountainbike-achtergrond.
    19-11-2022 07:54
    Doe je wk toch rond de kerst?
    19-11-2022 09:12
    Of we vieren kerst rond het WK.
18-11-2022 14:20
Wat willen ze nou toch telkens met die mixed relay? Zet de puntenkoers of de individuele achtervolging weer op het programma, of maak veldrijden inderdaad Olymlisch.
    18-11-2022 16:23
    Veldrijden gaat over de winterspelen en de mixed relay staat compleet los van de eventuele wijzigingen in het baanprogramma.

    De mixed relay vraagt niet om extra deelnemers, is in andere sporten al een succes gebleken en sluit aan bij het verlangen meer aandacht voor vrouwensport te genereren. Lijkt me het meest kansrijk, zowel op de weg als bij het mountainbiken.
19-11-2022 07:51
Absurd om een tijdrit te doen met 3 man en vrouw, terwijl maar enkele landen twee tijdrijders hebben en de meeste één. Dus of de wegrit met al weinig mensen wordt sterk beïnvloed door de selectie, of niet de beste renners kunnen deelnemen. Doe het dan niet
18-11-2022 11:36
Gewoon langste afstand wheelie als onderdeel opnemen, kwestie van hotelgang barricaderen en die plak is binnen.
18-11-2022 11:44
Mixed relay-ploegentijdrit of veldrijden, hmmm ik zou het wel weten…
    18-11-2022 11:57
    Ja, mixed relay-ploegentijdrit.

Reacties zijn gesloten.