UAE Tour: Tadej Pogacar wint op Jebel Hafeet na titanenduel met Adam Yates
foto: Cor Vos
dinsdag 23 februari 2021 om 13:23

UAE Tour: Tadej Pogacar wint op Jebel Hafeet na titanenduel met Adam Yates

Tadej Pogačar heeft de eerste bergetappe van de UAE Tour op zijn naam geschreven. De Sloveen moest op de flanken van Jebel Hafeet diep gaan om Adam Yates te volgen, maar slaagde er uiteindelijk in om de Britse titelverdediger te vloeren in de sprint.

Met topfavoriet Tadej Pogačar in de rode leiderstrui kreeg het peloton vandaag de eerste bergrit voorgeschoteld naar Jebel Hafeet. De Sloveense kopman van UAE Emirates won vorig jaar al eens op deze beklimming en moest dit keer vooral João Almeida en titelverdediger Adam Yates, de twee overgebleven concurrenten voor de eindzege, in de gaten houden.

Tadej Pogačar in de rode leiderstrui – foto: Cor Vos

De Gendt en Gallopin vinden elkaar 
Maar eerst kregen de renners nog een lange en vlakke aanloop door de woestijn voorgeschoteld, op weg naar de beginstroken van Jebel Hafeet. Thomas De Gendt en Tony Gallopin hadden wel zin om een hele dag voor de meute uit te rijden en kregen al snel de zegen van het peloton. De twee vluchters wisten een maximale voorsprong bijeen te fietsen van om en nabij de zeven minuten.

Van waaierrijden leek lange tijd geen sprake, maar op iets meer dan tachtig kilometer van de streep probeerden sommige teams tóch de boel op de kant te zetten. De nervositeit steeg door een fikse tempoversnelling van met name Bahrain Victorious en BORA-hansgrohe, maar uiteindelijk bleek de wind net niet gunstig genoeg te staan voor het trekken van waaiers.

De twee koplopers: Gallopin en De Gendt – foto: Cor Vos

De renners met klassementsambities konden weer even opgelucht ademhalen, aangezien het eerste waaiergevaar was geweken. De voorsprong van de koplopers was inmiddels gezakt naar goed twee minuten, maar in aanloop naar de slotklim kregen De Gendt en Gallopin toch weer vier minuten ‘cadeau’ van de klassementsploegen. In het peloton bleef het onrustig, met Deceuninck-Quick-Step op de eerste rij.

De Belgische formatie van Almeida probeerde meerdere malen de boel uiteen te trekken, maar dit bleek te hoog gegrepen. En zo trokken we met een compact peloton naar de voet van Jebel Hafeet, een beklimming van bijna elf kilometer aan 6,6%, met pieken tot 11%. Aan de voet was het verschil tussen de koplopers (De Gendt en Gallopin) en het peloton amper één minuut.

Peloton spat uiteen op Jebel Hafeet 
Op de flanken van Jebel Hafeet reed Gallopin weg van De Gendt, die zich gewillig liet opslokken door het peloton, waar UAE Emirates het tempo bepaalde in dienst van leider Pogačar. Het tempo van Jan Polanc bleek al veel te hoog te liggen voor iemand als Alexey Lutsenko, die vorig jaar nog bijna naar de zege wist te sprinten op Jebel Hafeet. Niet veel later moesten ook Alejandro Valverde, Patrick Konrad en Chris Froome de rol lossen.

Na het nodige beulswerk van Polanc was het aan Rafal Majka om nog wat meer aan de boom te schudden, maar de Poolse klimmer werd al snel afgelost door de mannen van INEOS Grenadiers. De Britse sterrenformatie besloot een tandje bij te schakelen en hierdoor spatte de favorietengroep helemaal uiteen. Op goed vijf kilometer van de top bestond het favorietengroepje nog maar uit vijftien renners.

Yates versus Pogačar
Sepp Kuss, die al ongevaarlijk was voor het klassement, besloot op vijf kilometer van de top een eerste keer te versnellen. De Amerikaan van Jumbo-Visma kreeg Yates, Pogačar en de verrassend sterkte Neilson Powless met zich mee, Almeida beet op de tanden en moest wat meters prijsgeven op zijn directe concurrenten. De Portugees wist niet veel later weer aan te sluiten, maar bij een nieuwe versnelling was het opnieuw harken geblazen voor Almeida.

foto: Cor Vos

Yates liet zich aanvankelijk niet uit de tent lokken, maar met nog vier kilometer te gaan besloot ook de Brit zijn concurrenten op het rooster te leggen. Pogačar was als enige renner in staat om Yates’ demarrage te volgen, de overige renners moesten definitief passen. En zo kregen we, een jaar na dato, opnieuw een duel tussen Yates en Pogačar op de flanken van Jebel Hafeet.

Yates maakt indruk, maar Pogačar is de slimste 
Yates probeerde met meerdere demarrages zijn Sloveense tegenstrever uit het wiel te krijgen, maar die laatste bleek bijzonder taai en reed uit tactische overwegingen niet mee met de Brit. Het verschil tussen beide mannen in het klassement was namelijk 39 seconden in het voordeel van Pogačar en dus was het aan Yates om ergens weg te rijden van zijn Sloveense kwelgeest.

In een achtervolgend groepje zagen we Almeida op kop beuken, maar de Portugees slaagde er echter niet meer in om nog naar de twee sterkste klimmers in deze UAE Tour te rijden. Het verschil liep op tot liefst veertig seconden, aangezien een indrukwekkende Yates maar op kop bleef beuken, met Pogačar in zijn wiel. Die laatste moest op de tanden bijten om te volgen, maar in de sprint om de ritzege bleek hij toch over de meeste jus te beschikken.

foto: Cor Vos

Ritwinnaar Pogačar doet zo uitstekende zaken in het klassement. Adam Yates is de nieuwe nummer twee, maar volgt wel op bijna driekwart minuut van de Sloveen. Almeida zakt een plaatsje en staat nu meer dan een minuut in het krijt bij Pogačar. Morgen krijgen de renners een vlakke etappe voorgeschoteld naar Al Marjan Island.

76 Reacties
23-02-2021 13:25
Beetje lafjes gekoerst van Pogacar, maar wel slim.
    23-02-2021 13:27
    Heel laf. Geen een keer overgenomen. Maar wel gewonnen. Yates laat zich net iets te makelijk verassen.
    23-02-2021 13:30
    Je kan er een Tour mee winnen, dus waarom niet :)
    23-02-2021 13:30
    Beetje klassiek, toch? Pogacar is de offensievere/attractievere renner als de tegenstander Roglic heet, vergeleken met zowat alle andere toppers is 't gewoon een volger, waar niets mis mee is.

    Al hoop ik wel dat hij in de toekomst wat vaker cadeautjes weggeeft, want de combinatie volger/veelvraat is wel weinig aantrekkelijk.
    23-02-2021 13:35
    Laf? De situatie was gewoon zoals hij is, door hoe ze tot nu toe hadden gepresteerd in deze ronde; Yates moest iets forceren, Pogacar moest verdedigen.
    23-02-2021 13:38
    @deel koeper
    Roglic valt ook aan als hij de leiderstrui niet heeft. Maar die heeft hij bijna altijd wel :)

    Zo ontstaat dus dat imago van een volger. Terwijl Pogacar hier ook gewoon doet wat hij moet doen, net als Roglic dus vaak doet.
    23-02-2021 13:39
    Zeker laf ja. Yates staat op meer dan een halve minuut, Almeide was er al af. Hij had zeker kunnen overnemen, maar koos ervoor te volgen.
    23-02-2021 13:40
    Het feit dat het slim is, wil niet zeggen dat het niet laf is natuurlijk. Of in ieder geval een beetje flauwtjes.
    23-02-2021 13:43
    We gaan er nu vanuit dat Pog maar wat zat uit te rusten in het wiel van Yates, maar misschien kon hij wel niet beter. Yates reed toch redelijk stevig door.
    23-02-2021 13:46
    Nee, dat het niet mooi is en je er aan kunt ergeren, wil nog niet zeggen dat het laf is.
    23-02-2021 14:11
    Sorry hoor maar waarom zou Pogacar in godsnaam overnemen? Hij heeft de leiderstrui en het initiatief ligt bij Yates. En het is nou ook niet zo dat ze bezig waren met een monstervlucht of iets dergelijks.
    23-02-2021 14:18
    plus 1: het was aan Yates om Pgacar eraf te rijden, perfect logisch dat Pogacar zijn krachten spaart en niet opsoupeert waar het niet nodig is.
    23-02-2021 14:47
    in 't begin heeft yates geprobeerd, maar de laatste 3/4 kilometer koos hij er duidelijk voor om gewoon tempo te rijden om almeida dan maar meer achterstand aan te smeren zodat hij naar de 2e plek kon. ook toen bleef pogacar tam volgen, terwijl die er ook voordeel bij zou hebben indien zijn dichtste belager verder op achterstand kwam

    maar goed, de sloveentjes vallen alleen maar aan als ze geen leiderstrui hebben, wat hun goed recht is. wel hilarisch dat men dat dan toch leuke renners vindt, terwijl een froome constant werd verweten een saaie renner te zijn, terwijl die wel in zijn leiderstrui ten aanval trok en 10 keer leuker koerste dan heel slovenië samen
23-02-2021 13:25
Yates leek onderweg sterker, maar al bij al makkelijk afgemaakt door Pogi bwoiii. Laat de flesjes azijn en citroensapjes maar aanrukken nu.
23-02-2021 13:26
Boeiende laatste 10 km. Pogacar alles in net wiel van Yates zou logisch lijken, want hij rijdt in de leiderstrui, maar in deze situatie (5 sec voorsprong op de nummer 2) vond ik het wat vreemd. Yates reed niet zo slim vond ik.
Kuss zal nog echt 2 stappen moeten maken voordat hij met de echte top kan strijden voor de hoogste plekken.
En Vanhoucke is echt wel een mooi talent voor de toekomst, heel leuk om hem zo van voren te zien. De komende jaren werken aan koershardheid lijkt me.
    23-02-2021 13:28
    Beetje rare conclusie over Kuss. Was de derde beste hier, maar toen hij net niet kon volgen duidelijk gekozen om Harper te helpen, want een klassement had hij toch niet.
    23-02-2021 13:29
    Raar weet ik niet, maar zo zie ik het gewoon. Kon niet mee met de echte top, dan is dit mijn conclusie. Ik hoop dat ik je niet heb beledigd.
    23-02-2021 13:29
    Waarom zou je me beledigd hebben?
    23-02-2021 13:31
    Geen idee, zo kwam je reactie op mij wat over. Het kan zijn dat Kuss 1 van je favorieten is toch.
    23-02-2021 13:45
    Van Houcke had vorig jaar op de Etna zelfs de snelste tijd, maar was later in de Giro niet zo goed. Ben benieuwd naar hem.
23-02-2021 13:27
Gelukkig maar, mocht niet verliezen hier natuurlijk. Trainen daar al bijna een maand.
23-02-2021 13:29
Goeiemiddag meneer Stork! Aangename kennismaking.
    23-02-2021 13:33
    Die komt echt uit het niets! Werkelijk nog nooit een teken gegeven dat hij een groot klimtalent is. Leuk wel, eerste toptien ook voor de ploeg dit seizoen. Hoewel ik liever Arensman als die verrassing van de dag had gezien.
    23-02-2021 13:58
    Ik dacht ook steeds dat het Arensman was. Zie net pas in de uitslag dat het Stork is.
23-02-2021 13:29
MvdP, Ganna, Pogacar. Een best rijtje etappewinnaars tot nu toe.
    23-02-2021 13:30
    Bepaald geen pannenkoeken nee.
    23-02-2021 13:35
    Ben benieuwd of Dekker daar bij gaat komen.
    23-02-2021 13:46
    Misschien nog een lekkere waaieretappe waar hij vooraan zit. Was toch knap om bij zijn WT-debuut in zo'n etappe erbij te zitten. Zal deels ook wat geluk zijn geweest, maar dan nog.
23-02-2021 13:29
Stork reed echt sterk, groot talent.
    23-02-2021 13:37
    Vergeet Vanhoucke niet. Vond hem ook erg sterk.
    23-02-2021 13:41
    Klopt ja, ik denk dat Vanhoucke hoog kan eindigen in de kleinere rittenkoersen in de aankomende jaren.
    23-02-2021 13:45
    Die is inderdaad nog 2 maanden jonger dan Stork.

    Maar even een ander perspectief: Pogacar is nog meer dan een jaar jonger dan Vanhoucke :)
    23-02-2021 13:57
    Maar over Vanhoucke zijn geen brede twijfels omdat hij niet wordt begeleid door Gianetti en Matxin ;)
    23-02-2021 14:08
    Brede twijfels bij Jumbo-Visma/Roglic fans...
23-02-2021 13:29
Sterk van Pogacar, Yates is de eerste INEOS kopman dit jaar die wordt geconfronteerd met het feit dat je als sterkste ploeg ook kopmannen moet hebben die het kunnen winnen in of de tijdrit of een punch bergop van Poga en Roglic. Dat wordt nog lastig.
Kuss vrij goed zo vroeg in het seizoen en toen hij niet meekon goed gewerkt voor Harper die als tweedejaars geleerd heeft dat je eigen tempo rijden ook goed kan uitpakken. Vingegaard toch wat minder. Genoten weer van het gekke bekken trekken van Almeida maar hij komt op de explosieve renners in de langere klimmen tekort.
Compliment ook aan Vanhoucke, meer dan netjes vandaag.
    23-02-2021 13:34
    Zat ik ook te denken. Probleem voor Ineos blijft natuurlijk dat ze wel hetmeeste geld hebben, maar niet de twee veruit beste ronde renners op het moment. En die twee hebben allebei ook nog een degelijke ploeg.
23-02-2021 13:30
Harper nog net vierde in het AK.
23-02-2021 13:35
Weer een top 10 van de jeugd. Als 30 plusser doe je niet meer mee:
1. 22
2. 28
3. 23
4. 28
5. 23
6. 22
7. 23
8. 24
9. 26
10. 28
    23-02-2021 13:36
    Mooi uitgezocht en inderdaad opmerkelijk.
    23-02-2021 13:37
    Valverde is wat pijnlijk om te zien in dat opzicht. Hoop dat hij toch nog een paar mooie resultaten haalt dit seizoen, anders gaat die bizarre carrière toch uit als een nachtkaars.
    23-02-2021 13:52
    Kuss 11de (26).
23-02-2021 13:37
Skjelmose nestelt zich ook lekker in de top 10, chill voor hem.
    23-02-2021 13:49
    Chill a Niffauuuw
23-02-2021 13:39
Eigenlijk geen zak aan fietsen in de woestijn op autoweg een berg op
    23-02-2021 13:41
    Oneens. Deze klim biedt altijd spektakel. En het grappige is dat juist omdat het een snelweg in een rots is je eigenlijk niet goed kan inschatten hoe steil het is waardoor de aanvallen (voor mij) vaak een verrassing zijn.
    23-02-2021 13:42
    Ik vind de aankomst op Jabel Hafeet wel wat hebben eigenlijk, gewoon omdat het iets heel anders is dan we de rest van het jaar zien. En bovendien doen ze 'm nu al zo lang dat het ook een beetje een klassieker aan het worden is.
    23-02-2021 16:16
    @madeinstars
    Zullen we niet te vlug het woord klassieker gebruiken? Sinds 2015 - het is nog bepaald geen Ventoux of Redoute
23-02-2021 13:41
Yates laat zich wel beetje makkelijk in de luren leggen. Maar ziet er wel heel sterk uit.
Ook knap van Harm, hopelijk heeft hij een stap vooruit kunnen zetten.
23-02-2021 13:42
Toch wel een mooie Tour daar, zeker niet saai voor in de Woestijn.
23-02-2021 13:43
Zo makkelijk het eruit zag bij Yates zo krampachtig leek Pogacar te wringen. Hij lijkt nog steeds een jongentje maar o wee als ie de meet ruikt... dan is het een killer.

Daarachter: Almeida gevochten, Vanhoucke beloftevol, Higuita moet meer kunnen en Buchmann tja... grijs.

Daar ver achter: Froome en Valverde... wie zet daar nog geld op in?
23-02-2021 13:46
Yates de beste, maar de wieltjeszuiger wint meestal
    23-02-2021 13:49
    Niet mee eens, de beste is diegene die de ander kan lossen of hem op de meet verslaat.
    Dan is Poga vandaag gewoon de beste. Hij had overigens wel een cadeautje aan Yates kunnen geven vandaag maar ik ben blij dat hij het niet deed. Wat je wel goed zag is dat hij ook op zijn tandvlees zat toen Adam aanzette.
    23-02-2021 14:03
    "de 'beste' is diegene die de ander kan lossen of hem op de meet verslaat."

    Lijkt me eerder een definitie van de winnaar. Yates was behalve de sterkste, overigens ook de domste, met al die bochten vlak voor de streep moest hij gewoon zelf aangaan.
23-02-2021 13:47
Mooi talent die Vanhoucke!
23-02-2021 13:49
Is wieltjes plakken tegenwoordig al een titanenduel ,ja dan gaan we in de komende tour nog veel titanen duels zijn van die gast
23-02-2021 13:57
Die Pogacar past goed in de woestijn, wat een zandzak..
23-02-2021 14:05
Zo dat weten we dan ook weer. Pogacar hoeft helemaal geen ploeg te hebben. Na JumboVisma gaat nu ook INEOS hem aan een nieuwe tourwinst helpen.
23-02-2021 14:20
Sterk van Stork.
23-02-2021 14:29
Zo jong als Pogačar is, zo volwassen als wielrenner, vergelijkbaar met Hirschi.
Hij weet precies wat hij moet doen om te winnen, voor hetzelfde geld gaat Yates in zijn wiel zitten en poeft er vlak voor de finish voorbij, indrukwekkend!
Eervolle vermelding voor Stork, Powless en Harper!
23-02-2021 14:33
Leuke kennismaking met Stork, denk niet dat ik hem ooit al eens in beeld heb gezien. Vanhoucke ook sterk.

Pogacar had geen enkele reden om op kop te rijden, beetje flauw misschien, maar wel slim en wint gewoon.
    23-02-2021 16:24
    Maar Yates moest volgens mij met Pogacar in het wiel ook niet op kop rijden. De rest moest al vrij snel passen, maar om te winnen moet je niet met hem in het wiel tot aan de streep rijden.
23-02-2021 16:27
Waarom zou Pogacar mee hebben moeten werken met Yates? Nogal wat opgekropte Tour-frustraties die tot uiting komen. Er komt nog een bergrit aan dus gewoon verstandig gekoerst.
23-02-2021 16:57
Ik snap het niet van Kuss. Iedereen zegt dat hij wachtte, maar dat duurde wel heel erg lang voordat hij was ingelopen door Harper en vervolgens heeft hij maar heel kort wat werk verzet. Ik kreeg de indruk dat Kuss wel wilde maar niet mocht aanvallen.
    23-02-2021 17:18
    Kuss mocht voor de overwinning rijden. Toen dat niet meer kon, is hij gaan knechten voor Harper.
    23-02-2021 17:44
    Kuss is geen kopman, zoveel is duidelijk.
    23-02-2021 17:50
    Niet in een rondje met waaierrit en tijdrit, maar in rondjes van een week als Catalunya of een Vuelta kan hij prima als kopman starten. Vandaag niets gezien wat dat tegen zou spreken.
    23-02-2021 18:19
    In de Vuelta kunnen er ook waaiers zijn hoor zelfs tijdritten. Als ik me niet vergis zijn er in de Vuelta 2 waarvan de laatste 1 van 30km.
    23-02-2021 18:47
    Ja, en meer dan één hand vol bergritten, waardoor Kuss daar uitstekend als kopman kan starten. In rondjes als dit, met hooguit twee hockeystick ritten tegenover de tijdrit en hogere waaierkansen, zit dat anders.

Reacties zijn gesloten.